Allerede i 1875 talte man meget om at anlægge en jernbane på Bornholm og forslaget nåede da også et pænt stykke vej gennem forskellige instanser men løb dog alligevel ud i sandet. Men efter et fornyet tilløb kommer banen på loven af 8. maj 1894 hvor der gives tilladelse til anlæg af en jernbane fra Rønne til Neksø via Åkirkeby. Desuden gives der tilladelse til anlæg af et sidespor fra Åkirkeby til Almindingen.
Til begge strækningerne giver staten et tilskud svarende til halvdelen af anlægsudgifterne. Koncessionen til denne bane blev udstedt den 8. maj 1897 og den blev udstedt til et udvalg på vegne af de interesserede kommuner. Strækningen mellem Rønne og Neksø blev indviet den 13. december 1900 og normal drift startede dagen efter med 3 daglige tog i hver retning.
Banen blev oprettet som BJ men skiftede senere navn til RNJ i 1913. Sidebanen mellem Åkirkeby og Almindingen blev indviet den 31. maj 1901. Begge baner indgik i 1935 i de Bornholmske Jernbaner under hvilket de forblev frem til deres nedlæggelse. Den første bane der blev nedlagt var sidebanen fra Åkirkeby til Gudhjem. Det skete den 18. august 1952. Den 28. september 1968 blev strækningen mellem Rønne og Neksø også nedlagt og dermed forsvandt det sidste stykke jernbane på Bornholm.
Rønne Nord hed fra starten "Rønne Nordre Trinbræt", selv om det var en station med fuld ekspedition fra åbningen af Rønne-Nexø Jernbane den 13. december 1900.
Rønne Nord havde gode kreaturtransporter til det nærliggende slagteri, og flere andre virksomheder fik sidespor ud fra stationen. Som personstation fik Rønne Nord fik først den 5. maj 1913 en reel betydning, ved anlæggelsen an Rønne-Allinge Jernbane. Ved udvidelsen, blev Rønne Nords stationsbygningen udvidet og ombygget til togfølgestation med to perronspor og læssespor med siderampe, og Rønne Nord blev derved ophøjet til station. Rønne Nord fik aldrig et egentligt varehus.
Da Rønne-Allinge Jernbane skulle bygges, var det besluttet, at den delte spor med Rønne-Nexø Jernbane fra Rønne H til Rønne Nord. Rønne Nord fik større betydning med ekspeditionen af de mange tog, omstigende passagerer og gods.
Derfor fik Rønne Nord i forbindelse med etableringen af Rønne-Allinge Jernbane større faciliteter. Der blev bygget endnu en fløj til bygningen, der herefter fik en form som et H. I den østre fløj var den oprindelige køkkenfløj, dagligstuen i midten med billetsalget, men det blev ændret til et "rigtigt" stationskontor.
Den 18. august 1952 nedlagdes strækningen Aakirkeby-Gudhjem og året efter, d. 15. september 1953, strækningen Rønne-Sandvig, fik Rønne Nord mindre betydning og da godstrafikken var udfordret af "vejtrafikken" og dermed på retur – blev det stille på Rønne Nord.
Fra den 1. juni 1955 blev Rønne Nord Station nedsat til Rønne Nord Billetsalgssted, som varede frem til den 1. november 1955, hvor Rønne Nord Billetsalgssted blev nedsat til Trinbræt.
Nexøbanen lukkede den 28. september 1968 som den sidste danske metersporede bane i Danmark og dermed lukkede Rønne Nord også.
Efter nedlæggelsen blev bygningen overtaget af Sparekassen Bornholm i 1972, der herefter havde en filial indtil 1979, hvor Sparekassen flyttede og Rønne Nord måtte vige for en ny vej.
Pilemølle station fotograferet fra syd. Selv om Rønne-Nexø banen blev nedlagt i 1968, kan man her 20 år efter tydeligt se på dette billede hvor sporende har ligget. - Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Ariel/Dansk Luftfoto - Dato: 1990 - LINK til kilde.
Noter:
Titel:Pilemølle - 1990 Bygningsnavn:Pilemølle tidligere station Sted:Danmark, Bornholm, Povlsker sogn, Pilemølle, Brandsgårdsvej Ophav:Ariel/Dansk Luftfoto År:1990
Balke blev etableret som trinbræt med stationsbygning. Der blev udvidet med i 1919 tegnet af driftsbestyrre Joachim Maltha Elias Fagerlund. Trinbrættet blev ophøjet til station i 1935 og skiftede navn til Balka. Balka station skiftede navn til Kannikegård station i 1945.
Hundsemyre Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Nexø Station (Nex) var Rønne-Nexø Jernbane's endestation og lå 36,5 km. fra første station.
Neksø eller Nexø Station var ret enestående, da den var bygget af bornholmskgranit. Nexø stationsbygningen blev hårdt ramt under russernes bombardement i 1945, men Nexø Station blev genopbygget og fungerede som endestation på Rønne-Neksø Jernbanen i hele banens levetid fra 1900 til 1968. Neksø eller Nexø - byens navn har ofte skiftet stavemåde og i kirkebøgerne kan der findes andre stavemåder som Nexøe, Nexø, Neksø og Nexöe: 1757-1815 Neksø 1823-1855 Nexø & Nexøe 1857-1886 Nexøe 1885-1891 Nexø 1892-1915 Neksø 1915-1922 Nexø I 1997 besluttede byrådet, at Nexø skulle være den officielle stavemåde, hvilket er slået igennem på de fleste vejskilte i dag.
Nexø Station lå i vejen for større vejanlæg og blev nedrevet i 1973.
Luftfoto af Nexø station taget medens den sidste del af sporet er ved at blive taget op. - Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1969 - LINK til kilde.
Noter:
Titel:Nexø Station - 1969 Bygningsnavn:Nexø station Sted:
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto År:1968
Note:Banen er ved at blive fjernet Id:H14003_034B.tif