Linje E (S-Banen) - (DSB)



Vigtige stamdata for Linje E (S-Banen) (DSB) jernbanen

Jernbanens længde i km57,9
Statstilskud i %100 %
Jernbanen åbnet1968.05.26
Jernbanen nedlagtI drift
SportypeDobbeltspor
Sporvidde1.435 mm
BalastSkærveballast
Hastighed max120 km/t
El drift1.650 V DC
Bane statusS-Bane

Linje E (S-Banen) (DSB) jernbanen havde følgende stationer

StationAfstand fra første station
Stedet er fotograferet Holte Station (Hot)0,0 km
Stedet er fotograferet Virum Station (Vir)1,2 km
Stedet er fotograferet Sorgenfri Trinbræt (Sft)3,2 km
Stedet er fotograferet Lyngby Station (Ly)4,0 km
Stedet er fotograferet Jægersborg Station (Jæt)6,3 km
Stedet er fotograferet Gentofte Station (Gj)8,0 km
Stedet er fotograferet Bernstorffsvej Trinbræt (Bft)9,6 km
Stedet er fotograferet Hellerup Station (Hl)11,1 km
Stedet er fotograferet Svanemøllen Station (Sam)13,1 km
Stedet er fotograferet Nordhavn Trinbræt (Nht)14,4 km
Stedet er fotograferet Østerport Station (Kk)15,8 km
Stedet er fotograferet Nørreport Station (Kn)17,4 km
Stedet er fotograferet Vesterport Trinbræt (Vpt)18,4 km
Stedet er fotograferet København Hovedbanegård (Kh)18,9 km
Dybbølsbro Trinbræt (Dbt)19,8 km
Sydhavn Trinbræt (Syv)21,8 km
Sjælør Trinbræt (Sjæ)22,7 km
Ny Ellebjerg Station (Nel)23,3 km
Ishøj Trinbræt (Ih)35,3 km
Hundige Station (Und)37,6 km
Greve Trinbræt (Gre)40,7 km
Karlslunde Station (Klu)43,1 km
Solrød Strand Station (Sol)48,2 km
Jersie Trinbræt (Jsi)49,7 km
Køge Nord S-togstrinbræt (Kjn)54,2 km
Stedet er fotograferet Ølby Station (Ølb)55,2 km
Stedet er fotograferet Køge Station (Kj)57,9 km

Holte Station (Hot) var Linje E (S-Banen) banens første station

Byggeår1864
Åbnet1864.06.08
NedlagtI drift
ArkitektVilhelm Carl Heinrich Wolf
AdresseHolte Stationsvej 34, 2840 Holte
StednavneforkortelseHot
Højde placering over havet28,3 meter
GPS koordinater55.808151,12.469026
Holte Station.
Holte Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2011.04.23 13:28:38

Kort over Holte Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Holte Station

Historisk kort over Holte Station
Holte Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Virum Station (Vir) lå 1,2 km. fra første station.

Byggeår1936
Åbnet1936.05.15
NedlagtI drift
AdresseFrederiksdalsvej 64, 2830 Virum
StednavneforkortelseVir
Højde placering over havet27,4 meter
GPS koordinater55.796244,12.473079

Det oprindelige trinbræt Virum Station ved Virumgade blev 15. maj 1936 flyttet 700 meter mod nord i forbindelse med elektrificeringen af banen.

Virum (1936-) Station.
Virum (1936-) Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.04.28 12:31:09

Kort over Virum Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Virum Station

Historisk kort over Virum Station
Virum Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Sorgenfri Trinbræt (Sft) lå 3,2 km. fra første station.

Byggeår1955
Åbnet1955.10.09
NedlagtI drift
AdresseHummeltoftevej 51, 2830 Virum
StednavneforkortelseSft
Højde placering over havet30,0 meter
GPS koordinater55.781328,12.483370

Sorgenfri Station dækker den sydlige del af Virum, og er navngivet efter det nærliggende Sorgenfri Slot.

I forbindelse med anlægget af Omfartsvejen blev stationen 9. oktober 1955 flyttet 250 meter mod nordvest.

Sorgenfri (1955-) Trinbræt.
Sorgenfri (1955-) Trinbræt. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.04.28 12:13:10

Kort over Sorgenfri Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Sorgenfri Trinbræt

Historisk kort over Sorgenfri Trinbræt
Sorgenfri Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Lyngby Station (Ly) lå 4,0 km. fra første station.

Byggeår1957
Åbnet1957
NedlagtI drift
AdresseJernbanepladsen 47, 2800 Kongens Lyngby
StednavneforkortelseLy
Højde placering over havet25,0 meter
GPS koordinater55.767969,12.503433

Den nuværende Lyngby Station er fra 1957, men med perroner fra den oprindelige stationen fra 1863/1890 .

Lyngby (1957-) Station.
Lyngby (1957-) Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.04.28 11:44:16

Kort over Lyngby Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Lyngby Station

Historisk kort over Lyngby Station
Lyngby Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Jægersborg Station (Jæt) lå 6,3 km. fra første station.

Byggeår1936
Åbnet1936.05.15
NedlagtI drift
ArkitektK.T. Seest
AdresseJægersborg Station 1, 2820 Gentofte
StednavneforkortelseJæt
Højde placering over havet30,8 meter
GPS koordinater55.761603,12.521726
Jægersborg Station.
Jægersborg Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.04.28 11:11:24

Kort over Jægersborg Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Jægersborg Station

Historisk kort over Jægersborg Station
Jægersborg Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Gentofte Station (Gj) lå 8,0 km. fra første station.

Byggeår1863
Åbnet1863.10.01
NedlagtI drift
ArkitektVilhelm Carl Heinrich Wolf
AdresseBrogårdsvej 14, 2820 Gentofte
StednavneforkortelseGj
Højde placering over havet24,8 meter
GPS koordinater55.753395,12.541505
Gentofte Station.
Gentofte Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.04.28 11:01:11

Kort over Gentofte Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Gentofte Station

Historisk kort over Gentofte Station
Gentofte Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Bernstorffsvej Trinbræt (Bft) lå 9,6 km. fra første station.

Byggeår1935
Åbnet1936.05.15
NedlagtI drift
ArkitektK.T. Seest
AdresseBernstorffsvej 134, 2900 Hellerup
StednavneforkortelseBft
Højde placering over havet12,9 meter
GPS koordinater55.742955,12.557660
Bernstorffsvej Trinbræt.
Bernstorffsvej Trinbræt. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.04.28 10:43:28

Kort over Bernstorffsvej Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Bernstorffsvej Trinbræt

Historisk kort over Bernstorffsvej Trinbræt
Bernstorffsvej Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Hellerup Station (Hl) lå 11,1 km. fra første station.

Byggeår1863
Åbnet1863.07.22
NedlagtI drift
ArkitektVilhelm Carl Heinrich Wolf
AdresseRyvangs Allé 79C, 2900 Hellerup
StednavneforkortelseHl
GPS koordinater55.731037,12.567595
Hellerup Station.
Hellerup Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.04.20 13:20:40

Kort over Hellerup Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Hellerup Station

Historisk kort over Hellerup Station
Hellerup Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Svanemøllen Station (Sam) lå 13,1 km. fra første station.

Byggeår1973
Åbnet1973
NedlagtI drift
ArkitektOle Ejnar Bonding
AdresseØsterbrogade 246, 2100 København Ø
StednavneforkortelseSam
Højde placering over havet4,9 meter
GPS koordinater55.715681,12.578303
Svanemøllen (1973-) Station set fra sporsiden.
Svanemøllen (1973-) Station set fra sporsiden. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.04.28 10:12:32

Kort over Svanemøllen Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Svanemøllen Station

Historisk kort over Svanemøllen Station
Svanemøllen Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Nordhavn Trinbræt (Nht) lå 14,4 km. fra første station.

Byggeår1934
Åbnet1934.05.15
NedlagtI drift
ArkitektK.T. Seest
AdresseØstbanegade 120, 2100 København Ø
StednavneforkortelseNht
Højde placering over havet8,0 meter
GPS koordinater55.705524,12.590846
Nordhavn Trinbræt.
Nordhavn Trinbræt. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2016.08.15 12:32:02

Kort over Nordhavn Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Nordhavn Trinbræt

Historisk kort over Nordhavn Trinbræt
Nordhavn Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Østerport Station (Kk) lå 15,8 km. fra første station.

Byggeår1897
Åbnet1897.08.02
NedlagtI drift
AdresseOslo Plads 10, 2100 København Ø
StednavneforkortelseKk
Højde placering over havet6,8 meter
GPS koordinater55.692666,12.587520

Hovedarkitekt ad den oprindelige station er Heinrich Wenck, men K.T. Seest har stået for en efterfølgende ombygning.

Stationen blev anlagt i tiden 1896-1897 som endestation for Kystbanen og hed oprindeligt Østerbro Station eller uformelt Østbanegården. Stationens banetekniske forkortelse er Kk, hvilket står for Københavns Kystbanestation. Stationsbygningen i nationalromantisk stil er tegnet af arkitekt Heinrich Wenck og er bevaret i sin oprindelige form med en nensom mordernisering, hvilket også gælder de tilhørende perronhalvtage af træ, som Wenck tilføjede 1914-1915. Hertil er kommet en ny perron og stationstilbygning parallelt med de to gamle. Endvidere findes flere perroner på den modsatte side af broen, der fører over banegraven.

Østerport Station.
Østerport Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.11.17 12:56:00

Kort over Østerport Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Østerport Station

Historisk kort over Østerport Station
Østerport Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Nørreport Station (Kn) lå 17,4 km. fra første station.

Byggeår1918
Åbnet1918.07.01
NedlagtI drift
NedrevetOprindelig station er nedrevet og den nuværende er ombygget af flere omgange
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseNørre Voldgade 13, 1358 København K
StednavneforkortelseKn
GPS koordinater55.683081,12.571155
Nørreport Station.
Nørreport Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2011.04.23 14:00:50

Kort over Nørreport Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Nørreport Station

Historisk kort over Nørreport Station
Nørreport Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Vesterport Trinbræt (Vpt) lå 18,4 km. fra første station.

Byggeår1934
Åbnet1934.05.15
NedlagtI drift
AdresseVed Vesterport 2, 1612 København V
StednavneforkortelseVpt
Højde placering over havet2,4 meter
GPS koordinater55.675750,12.562380
Vesterport Trinbræt.
Vesterport Trinbræt. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2016.08.23 13:25:43

Kort over Vesterport Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Vesterport Trinbræt

Historisk kort over Vesterport Trinbræt
Vesterport Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

København Hovedbanegård (Kh) lå 18,9 km. fra første station.

Byggeår1911
Åbnet1911.12.01
NedlagtI drift
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseReventlowsgade 7, 1651 København V
StednavneforkortelseKh
Højde placering over havet3,0 meter
GPS koordinater55.672723,12.564776

Københavns Hovedbanegård blev indviet 30. november 1911, hvor kronprins Christian X og trafikminister Thomas C. Larsen holdt taler. Dagen efter (den 1. december 1911), afgik indvielsestoget fra banegården.

Københavns Hovedbanegård er tegnet af Statsbanernes overarkitekt Heinrich Wenck, der med sin helt egen stil har stået for mange ikoniske bygninger bl.a. Østerport Station, Nyborgbanens Station og mange privatbanestationer. Heinrich Wenck blev sekunderet af konduktør Einar Ambt, der var søn af DSBs generaldirektør Charles Ambt.

Hovedbanegården havde en svær fødsel. Wenck havde i årene 1898-1902 udarbejdet flere forslag til en ny banegårdsbygning i flere etager, der dog blev forkastet af Rigsdagen for at være unødigt overdådige. I de fleste af disse forslag havde Wenck foreslået en kombineret banegård og administrationsbygning for Statsbanerne, men sådan blev det ikke. Banegårdens indre er da af sparehensyn heller ikke så rigt dekoreret som Wencks tidligere arbejder. Ikke desto mindre hører banegården med sit materialevalg til blandt Europas mest unikke.

Stilmæssigt har den en del til fælles med f.eks. Københavns Rådhus som er opført i samme periode. De fremtrædende materialer er mursten, skifer og granit, og der er tilføjet et væld af dekorationsdetaljer. Inspireret af Herholdts banegård anvendte Wenck også en træbuekonstruktion både i de to afgangs- og ankomsthaller og i de 6 buer over perronerne. Det var formentlig i lige så høj grad et stilistisk valg, eftersom Wenck sjældent anvendte støbejern. Hele banegårdens fundament, kælderetage samt platformen, der bærer banegårdspladsen, er dog udført i jernbeton.

Maleren Jens Martin Victor Lund stod for de 10 sandstenfigurer der pryder hovedfacaden. Figurerne forestillende folketyper i nationaldragter (1910).

Stationen er opført med 6 perroner for publikum og 5 lavere bagageperroner. På ydersiden af spor 1 (nærmest Tivoli) findes en perron, der bl.a. giver adgang til de kongelige ventesale, og på ydersiden af spor 12 findes en høj bagageperron. De 12 perronspor er gennemgående fra det store baneterræn i syd og videre ud i Boulevardbanestrækningen. Der er senere tilføjet yderligere perronanlæg på den anden side af Tietgensbroen. Trapperne fra perronerne til Tietgensbroen er opført i hhv. 1977 (fjerntogsperronerne) og 1971 (S-togs-perronerne). Førhen skete billetkontrol ved adgangen til perronen, og det var uhensigtsmæssigt med flere adgangsveje.

I dag benyttes sporene 9-12 af S-tog, men var oprindeligt forbeholdt nærtrafikken. De blev først taget i brug 1. oktober 1921 sammen med åbningen af de sidste to af Boulevardbanens fire spor. Frem til 1934 blev perronen på ydersiden af spor 12 brugt for ankommende tog, der skulle tømmes for passagerer. Det var også i dette år, at S-togene kom til.

Oprindeligt var den nuværende banegårdshal opdelt i hhv. en afgangshal nærmest Banegårdspladsen og en ankomsthal nærmest perronerne. Denne adskillelse af ankommende og afrejsende passagerer stod helt centralt i Wencks projekt. Disse haller var adskilt af en "ø", hvorfra der bl.a. skete ekspedition af rejsegods – frem til 1940'erne var det almindeligt at medbringe store mængder bagage. Adgang til perronerne fra afgangshallen skete via trapper nærmest bagageøen, der førte ned til underjordiske ventesale, hvorfra der var udgang til perronen. Der var ikke gennemgang mellem ankomst- og afgangshallerne for publikum før 1934, hvor der blev skabt to brede passager. Langs afgangshallens indervægge mod nord, ud til banegårdspladsen, fandtes et antal ventesale – behørigt opdelt i hhv. 1., 2. og 3. klasse – og kiosker udført i træ. Den sidste af disse kiosker forsvandt ved ombygningen i 1994 (se nedenfor). Hovedindgangen og vestibulen er også placeret mod nord i det store tårn med pyramidetag og kobberspir. Dette hvælvede rum har en vindrose med angivelser af verdenshjørnerne i loftet, der er forbundet med vindfløjen og viser vindretningen. I de to flankerende siderum var – og er der stadig – billetsalg fra båse udsmykket med rigt træskærerarbejde.

Wencks bygning er et "gesamtkunstwerk", hvor arkitekten har tegnet alle detaljer; lige fra de bornholmske klinker, bænke, de store lysekroner, som der oprindeligt hang 12 stykker af (2 er opsat i hallen, 2 andre findes på Østerport Station), kioskerne, skilte i smedejern med sirlig skrift, dørhåndtag og -skilte i messing med DSB-logo og glasmalerierne med byvåben fra danske byer.

Perronhallerne er et kapitel for sig, for oprindelig ville Wenck have ét stort tag over perronerne, men det bekostelige forslag blev sparet væk af Rigsdagen under opførelsen. På et tidspunkt så det ud til, at der slet ikke ville komme perrontage, men midt under byggeriet blev der så alligevel bevilget penge til overdækninger. Politikernes vægelsind betød, at tagene ikke kunne støde helt op til hovedbygningen, der var færdigopført, og at Wenck måtte lave en lappeløsning med små tage imellem perrontagene og banegårdsbygningen.

Langs Bernstorffsgade (dengang Tivoligade) findes en lang bygningskrop, der afbrydes af banegårdens to gavle og sideindgangen. I den nordlige bygning nærmest Hotel Plaza findes hovedbanegårdens restaurant, mens bygningen mod syd er en administrationsfløj, der også rummer den kongelige ventesal. Denne bygning blev i 1919-21 forlænget af Wenck og hans efterfølger, K.T. Seest. Den forlængede del har ikke samme grad af udsmykning som resten af bygningen.

Mærkeligt nok opdagede man først på et sent tidspunkt, at der manglede en perrontunnel i tilfælde af, at passagererne skulle skifte tog og bevæge sig hen til en anden perron end den, de allerede befandt sig på. Derfor måtte perronerne brydes helt op igen og en tunnel konstrueres. Der var i øvrigt også oprindelig en tunnel, der forbandt banegården med Centralpostbygningen.

Heinrich Wenck selv udtalte om sit værk, at han havde udformet bygningen, så den skulle være:
"passende for Danmark – for vort Lands Forhold og dets Karakter – saaledes, at det sidste Indtryk, som bortdragende Danske fik, var samme, som mødte de ankommende Fremmede: – Noget dansk."

København Hovedbanegård Station.
København Hovedbanegård Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2011.02.24 11:30:24

Kort over København Hovedbanegård
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: København Hovedbanegård

Historisk kort over København Hovedbanegård
København Hovedbanegård - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Dybbølsbro Trinbræt (Dbt) lå 19,8 km. fra første station.

Byggeår1934
Åbnet1934.11.01
NedlagtI drift
AdresseIngerslevsgade 101, 1705 København V
StednavneforkortelseDbt
Højde placering over havet2,6 meter
GPS koordinater55.664984,12.559668
Kort over Dybbølsbro Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Dybbølsbro Trinbræt

Historisk kort over Dybbølsbro Trinbræt
Dybbølsbro Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Sydhavn Trinbræt (Syv) lå 21,8 km. fra første station.

Byggeår1969
Åbnet1972.10.01
NedlagtI drift
AdresseErnst Kapers Vej 1, 2450 København SV
StednavneforkortelseSyv
Højde placering over havet3,2 meter
GPS koordinater55.654716,12.537446
Kort over Sydhavn Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Sydhavn Trinbræt

Historisk kort over Sydhavn Trinbræt
Sydhavn Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Sjælør Trinbræt (Sjæ) lå 22,7 km. fra første station.

Byggeår1972
Åbnet1972.10.01
NedlagtI drift
AdresseCarl Jacobsensvej, 2500 Valby
StednavneforkortelseSjæ
GPS koordinater55.651551,12.526971
Kort over Sjælør Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Sjælør Trinbræt

Historisk kort over Sjælør Trinbræt
Sjælør Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Ny Ellebjerg Station (Nel) lå 23,3 km. fra første station.

Byggeår2006
Åbnet2006.11.16
NedlagtI drift
AdresseCarl Jacobsens Vej 19, 2500 Valby
StednavneforkortelseNel
Højde placering over havet4,9 meter
GPS koordinater55.652361,12.516389

Ny Ellebjerg Station er en jernbanestation i Valby i København. Ny Ellebjerg er sydlig endestation for S-togene på Ringbanen og station på Køge Bugt-banen. Derudover betjener Ny Ellebjerg også togene på højhastighedsbanen (København H-Køge Nord-Ringsted).

Ny Ellebjerg betjener to S-togslinjer, som ikke har sporforbindelse med hinanden på stationen. Ringbanens endestation er spor 11-12 med en midterperron i gadeplan. Den er teknisk set et trinbræt inden for Vigerslev Station. Køge Bugt-banen betjenes af to sideperroner (spor 1-2), som teknisk set er trinbræt på fri bane. De er anlagt på en bro højt over fjernbanens to dobbeltspor. Det ene af disse dobbeltspor er to spor for fjerntog (spor 23-24) med midterperron som en del af Godsforbindelsesbanen fra Vigerslev over Ny Ellebjerg til København H. Denne strækning fungerede som aflastning af den traditionelle strækning via Valby, idet man lod nogle regionaltog køre via Ny Ellebjerg. Perronen er ude af drift fra overgangen til K18, i forbindelse med anlægsarbejderne. Det er meningen at perronen også skal betjene København-Køge-Ringsted-banen, som forventes færdig december 2018.

Hovedadgang til stationen er fra forpladsen mod nord ved Carl Jacobsens Vej, hvor buslinie 14 har endestation. Der er også adgang fra syd fra Ellebjergvej og fra vest fra Følager til perronerne på Køge Bugt-banen, men ikke direkte til Ringbanens og fjerntogenes perroner, hvor man i stedet skal via Køge Bugt-banen. Desuden har perronen for fjerntogene en trappe til Gammel Køge Landevej. Der er hverken stationsbygning eller fast personale. Ny Ellebjerg, Ørestad og Danshøj er sandsynligvis de første og eneste danske jernbaneknudepunkter som er anlagt uden hverken stationsbygning eller fast personale.

Der to sæt dobbeltspor for fjerntog. Det uden perron er Øresundsbanens forbindelse mellem Hvidovre Fjern og Kalvebod (Høje Tåstrup-Kastrup), som i øjeblikket kun benyttes af godstog. Hvis man på et senere tidspunkt skulle ønske at genoptage persontrafikken her, kan der anlægges sideperroner for banen ved Ny Ellebjerg.

Ny Ellebjerg bliver også endestation på Sydhavnslinjen, der er en planlagt forlængelse af metrolinje M4 mellem Københavns Nordhavn (Orientkaj) og København H. Stations-udvidelsen ventes åbnet i 2023. Den kan eventuelt føres videre til Hvidovre Hospital på et senere tidspunkt. Ved stationen er også reserveret et areal til en evt. forlængelse af metroen til Ring 3 Letbanen. I 2016 blev der indgået en aftale mellem Transportministeriet og Københavns og Frederiksberg kommuner om at metrostationen skal anlægges underjordisk.

Metrostationen bliver udsmykket med vægge i blå nuancer fra lys himmelblå i toppen til dyb midnatsblå i bunden ved perronerne. Desuden vil der være et kunstværk i form af et geocentrisk, astronomisk ur, der vil vise et præcist billede af nogle af himmellegemernes aktuelle placering over Ny Ellebjerg. Kunstværket er skabt af den danske kunstner Henrik Plenge Jakobsen.

Ydermere vil der i forbindelse til metrostationen blive opført en fælles, muligvis overdækket terminal for S-tog, fjerntog (herunder den ny perron for Ringstedbanen) og metro, samt en eventuel kommende letbane mod Glostrup. Desuden er den nuværende perron for S-togets linje F (Ringbanen) blevet flyttet cirka 100 meter mod vest for at gøre plads til metrostationen.

Ny Ellebjerg er anlagt som knudepunkt mellem Køge Bugt-banen og Ringbanen. Det var oprindelig planlagt, at Ny Ellebjerg skulle betjene regionaltogene Roskilde-Høje Tåstrup-Kastrup, men de blev indstillet i 2005, før anlæg af stationen gik i gang.

Ringbanen blev indviet 8. januar 2005, men havde først endestation ved Gammel Køge Landevej nogle hundrede meter mod nordvest. Den midlertidige station kaldtes også Ny Ellebjerg og var bygget af genbrugte materialer fra den midlertidige C.F. Richs Vej Station.

Ringbanens perron ved den nuværende Ny Ellebjerg station åbnede 16. november 2006. Køge Bugt-banens perron åbnede 6. januar 2007, hvor stationen blev officielt indviet. Samme dag blev Ellebjerg Station nedlagt.

Kort over Ny Ellebjerg Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Ny Ellebjerg Station

Historisk kort over Ny Ellebjerg Station
Ny Ellebjerg Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Ishøj Trinbræt (Ih) lå 35,3 km. fra første station.

Byggeår1976
Åbnet1976.09.26
NedlagtI drift
AdresseVejlebrovej 35, 2635 Ishøj
StednavneforkortelseIh
Højde placering over havet4,9 meter
GPS koordinater55.613390,12.357759
Kort over Ishøj Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Ishøj Trinbræt

Historisk kort over Ishøj Trinbræt
Ishøj Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Hundige Station (Und) lå 37,6 km. fra første station.

Byggeår1976
Åbnet1976.09.26
NedlagtI drift
AdresseHundige Stationsvej 2, 2670 Greve
StednavneforkortelseUnd
Højde placering over havet9,4 meter
GPS koordinater55.597462,12.333363
Kort over Hundige Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Hundige Station

Historisk kort over Hundige Station
Hundige Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Greve Trinbræt (Gre) lå 40,7 km. fra første station.

Byggeår1978
Åbnet1979.09.30
NedlagtI drift
AdresseStationsholmen 7, 2670 Greve
StednavneforkortelseGre
Højde placering over havet7,0 meter
GPS koordinater55.581300,12.295792
Kort over Greve Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Greve Trinbræt

Historisk kort over Greve Trinbræt
Greve Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Karlslunde Station (Klu) lå 43,1 km. fra første station.

Byggeår1978
Åbnet1979.09.30
NedlagtI drift
AdresseStationsager 10, 2690 Karlslunde
StednavneforkortelseKlu
Højde placering over havet7,1 meter
GPS koordinater55.566003,12.268717
Kort over Karlslunde Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Karlslunde Station

Historisk kort over Karlslunde Station
Karlslunde Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Solrød Strand Station (Sol) lå 48,2 km. fra første station.

Byggeår1979
Åbnet1979.09.30
NedlagtI drift
AdresseSolrød Center 47, 2680 Solrød Strand
StednavneforkortelseSol
Højde placering over havet3,8 meter
GPS koordinater55.533271,12.218086
Kort over Solrød Strand Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Solrød Strand Station

Historisk kort over Solrød Strand Station
Solrød Strand Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Jersie Trinbræt (Jsi) lå 49,7 km. fra første station.

Byggeår1983
Åbnet1983.09.25
NedlagtI drift
AdresseBirkevænget 42, 2680 Solrød Strand
StednavneforkortelseJsi
Højde placering over havet6,6 meter
GPS koordinater55.520620,12.208587
Kort over Jersie Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Jersie Trinbræt

Historisk kort over Jersie Trinbræt
Jersie Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Køge Nord S-togstrinbræt (Kjn) lå 54,2 km. fra første station.

Byggeår2019
Åbnet2019.05.31
NedlagtI drift
ArkitektCobe
AdresseKarlsvognen 50, 4600 Køge
StednavneforkortelseKjn
Højde placering over havet7,1 meter
GPS koordinater55.499489,12.175212

Køge Nord Station er en station på København-Ringsted-banen og Køge Bugt-banen.

Den blev indviet sammen med København-Ringsted-banen den 31. maj 2019 og åbnet for almindelig drift dagen efter.

Stationen ligger på begge sider af Køge Bugt Motorvejen. På østsiden ligger S-banen Køge Bugt-banen, hvor der er to spor med hver sin sideliggende perron. På vestsiden ligger København-Ringsted-banen med to øperroner ved to sidespor og med to gennemgående spor i midten. Der er via en bro over motorvejen forbinder mellem begge af stationens sider.

Både stationen og forbindelsesbroen er designet af COBE, arkitektfirmaet Dissing+Weitling og det rådgivende ingeniørfirma COWI.

Kort over Køge Nord S-togstrinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Køge Nord S-togstrinbræt

Historisk kort over Køge Nord S-togstrinbræt
Køge Nord S-togstrinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Ølby Station (Ølb) lå 55,2 km. fra første station.

Byggeår1983
Åbnet1983.09.25
NedlagtI drift
AdresseØlbycenter 2, 4600 Køge
StednavneforkortelseØlb
Højde placering over havet3,1 meter
GPS koordinater55.479848,12.175651
Ølby station
Ølby station - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2010.02.10

Kort over Ølby Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Ølby Station

Historisk kort over Ølby Station
Ølby Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Køge Station (Kj) var Linje E (S-Banen)'s endestation og lå 57,9 km. fra første station.

Byggeår1983
Åbnet1983.09.25
NedlagtI drift
AdresseJernbanegade 12, 4600 Køge
StednavneforkortelseKj
GPS koordinater55.457606,12.186327

Køges første station blev nedrevet etapevis i perioden 1978-1980. Den nye station blev indviet den 25. september 1983, hvor S-tog banen blev forlænget til Køge.
DSB har i efteråret 2001 moderniseret, renoveret og malet stationen i nye, lysere og "venligere" farver.

Billede af Køge Station.
Billede af Køge Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2010.02.12 17:46:53

Kort over Køge Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Køge Station

Historisk kort over Køge Station
Køge Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Litteratur for: Linje E (S-Banen) (DSB)

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

S-banen 1934-2009
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
S-banen 1934-2009
Morten Flindt Larsen, John Poulsen
2009
360

Bane Bøger Aps
978-87-91434-204

Lige nu er der: 121 aktive samtidige brugere på danskejernbaner.dk

Copyright © 1999-2020 by danskejernbaner.dk - E-Mail: mail@danskejernbaner.dk - CMS Version 5.6.1 - build: 2020.09.15-19:08:50