Esbjerg-Struer-banen, også kendt som Den vestjyske længdebane, udgør en essentiel del af jernbanenettet i Vestjylland. Denne historiske jernbanestrækning, der strækker sig fra Esbjerg til Struer, bærer med sig århundreders fortællinger om udvikling, handel og forbindelse mellem de vestjyske samfund.
Jernbaneloven af 24. april 1868, med dens LOV nr 17501, markerede begyndelsen på Esbjerg-Struer-banens historie. Denne lov blev vedtaget samtidig med flere andre jernbanelove, herunder Lunderskov-Esbjerg, Vendsysselbanen og Silkeborgbanen. Dette var en tid, hvor jernbanen var essentiel for at binde Danmark sammen og styrke landets infrastruktur.
Esbjerg-Struer-banen blev ikke indviet i én samlet strækning, men i fire væsentlige etaper, der afspejler det omfattende arbejde bag opførelsen af banen: 1. Struer-Holstebro: 1. november 1866 2. Holstebro-Ringkøbing: 31. marts 1875 3. Ringkøbing-Varde: 8. august 1875 4. Varde-Esbjerg: 3. oktober 1874
Hver indvielse markerede en ny fase i Vestjyllands transportmuligheder og åbnede op for øget handel og rejseaktivitet mellem byerne.
Esbjerg-Struer-banen har gennemgået flere ændringer i sin drift og struktur siden sin indvielse. Forskellige operatører har haft ansvaret for forskellige strækninger af banen. I dag drives strækningen mellem Esbjerg og Skjern af Arriva, mens Midtjyske Jernbaner opererer mellem Skjern og Holstebro. Arriva og DSB driver trafikken mellem Holstebro og Struer, selvom Vejle-Struer-banen har en højere status som regionalbane.
Esbjerg-Struer-banen spillede en central rolle i udviklingen af Vestjylland. Strækningen Struer-Holstebro, der åbnede i 1866, var særligt afgørende, da den hjalp med at transformere Struer fra en ladeplads til en blomstrende by. Banen har ikke kun styrket handlen og transporten i regionen, men har også været en katalysator for økonomisk vækst og udvikling af lokalsamfundene langs dens rute.
Trods ændringer i operatører og infrastruktur forbliver Esbjerg-Struer-banen en vital forbindelse i Vestjylland. Der har været planer om at modernisere banen med dobbeltspor, og selvom disse planer endnu ikke er blevet realiseret, forbliver håbet om forbedret transportinfrastruktur en central del af regionens fremtidsvisioner.
Vigtige stamdata for Esbjerg-Struer-Banen (Den vestjyske længdebane)
Esbjerg Station (Es)
var Esbjerg-Struer-Banen (Den vestjyske længdebane) banens første station
Esbjerg havn blev anlagt ifølge Lov af 24. april 1868 og i forbindelse med planlægningen af havnes kom Esbjerg også med på jernbaneloven og Esbjergs fik sin første stationsbygning i 1874, hvor byen først ved at opstå, men nu vokset til 460 indbyggere i 1870. Stationen blev i første omgang klassificeret som bystation af 3. Klasse, og ikke vigtig. Esbjerg "nøjes" med en 30 meter lang og otte meter bred træbygning. Den havde lodret bræddebeklædning udvendig og tjærepaptag. Der var dog fra begyndelsen ventesal for både 2. og 3. klasse.
Bygningen kom i folkemunde til at hedde "skuret". I 1890'erne voksede Esbjerg til Danmarks tredjestørste godsstation, og "skuret" var blevet for lille. Byen var nu vokset til 13.355 indbyggere i 1901 og fortjente en mere tilsvarende stationen med bedre forhold for passagererne. Løsningen blev den nuværende ikoniske station efter overarkitekt Heinrich Wencks blev den indviet i 1904 og "Skuret" blev nedrevet efter 30 år tro tjeneste.
Esbjergs monumentale stationsbygning er i rødsten. Bygningen har toetages midterbygning med udnyttet tagetage og skifertag. Den er flankeret af to fløjbygninger i en etage. Bygningen har fire tårne på facaden og på det udvendige eksteriør kan man se enkelte ligheder med det arbejde Wenck var i gang med på Gedser station. Nogle at ideerne fra Esbjergs stationsbygning blev genbrugt da Wenck tegnede Københavns Hovedbanegård 7 år senere.
Esbjerg station blev fredet i 1983 og blev præmieret i 2002 for smuk renovering af Esbjerg Byfond.
Sig startede som billetsalgssted på Esbjerg-Struer-Banen (Den vestjyske længdebane) i 1878 sammen med billetsalgsstederne i Velling og Gårde. Sig Station blev nedrykket til Trinbræt i 1970.
I dag (2020) er den gamle stationsbygninger blevet til Børnehaven Trinbrættet.
Byggeår
1878
Åbnet
1970
Nedlagt
I drift
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Stationsvej 19, 6800 Varde
Stednavneforkortelse
Is
Højdeplacering over havet
13,7 meter
GPS koordinater
55.66543215150277,8.576987431970016
Billede af Sig Trinbræt. Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 29. april 2024
Varde station blev indviet 3. oktober 1874 samtidig med jernbanestrækningen Esbjerg-Varde. Året efter 8. august 1875 blev banen forlænget mod nord til Ringkøbing.
28 år senere 15. marts 1903 blev forbindelsen til Nørre Nebel indviet. Mod vest blev Varde-Grindsted Jernbane indviet 13. april 1919, som var aktiv til nedlæggelsen 31. marts 1972.
Gårde startede som billetsalgssted på Esbjerg-Struer-Banen (Den vestjyske længdebane) i 1878 sammen med billetsalgsstederne i Velling og Sig. Billetsalget blev foretaget fra vogterhus nummer 51. Gårde Billetsalgssted fik efterfølgende bygget en solid muret ventesalsbygning.
Arkitekturen på ventesalsbygningen var i en meget særpræget stil, der lignede en blanding mellem en græsk-ortodoks kirke og en toiletbygning. På taget havde ventesalsbygningen en lille besynderlige tårnagtige skorsten, der var udsmykket med noget der ligner et kors. I den tid, hvor ventesalsbygningen var i brug, har der øjensynligt ikke været brugt meget tid på vedligeholdelsen, da flere billeder viser en slidt bygning med huller i taget.
I starten var der ikke et reelt opland andet end en håndfuld gårde, men over tid kom der en mindre landsby omkring Gårde Billetsalgssted.
I 1920 blev der bygget en ny station ca. 200 meter nord for vogterhuset. Gårde Station blev nedrykket til trinbræt i 1970 - stationsbygningen findes stadig, men varehuset ved Gårde Station er nedrevet ca. år 2009.
Byggeår
1970
Åbnet
1970
Nedlagt
I drift
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Stationsbakken 24B, 6870 Ølgod
Højdeplacering over havet
41,8 meter
GPS koordinater
55.765298208332005,8.61151594049655
Billede af Gårde Trinbræt. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2023 Download billede
Skodsbøl Billetsalgssted åbnede på strækningen Ringkøbing-Varde i 1889. Skodsbøl Billetsalgssted var navngivet efter Skodsbølgård, som lå ca. 500 meter syd for Skodsbøl Billetsalgssted. Skodsbøl Billetsalgssted var en mindre bygning med lav rejsning og et næsten kvadratisk grundplan. I den sydøstlige ende var der ventesal, som i de kolde perioder var opvarmet med kakkelovn, og i den nordlige ende var der bolig for "stationsforstanderen". Skodsbøl Billetsalgssted var placeret i en meget øde egn uden reelt opland. I Skodsbøl Billetsalgssted levetid kom der heller ikke ny bebyggelse eller industri til.
I 1916 blev der i en kort periode etableret togfølgestationer i Skodsbøl, Gårde og Alslev Grusgrav i anledning den forhøjede trafik i forbindelse med Ungskuet i Varde.
I 1927 tilkom der sidespor og i 1929 blev der bygget en ny ekspeditionsbygning med stykgodspakhus.
Skodsbøl Billetsalgssted blev ophøjet til station i 1959, men glæden varede kort da Skodsbøl Station blev nedlagt i 1965.
Den oprindelige bygnings er nedrevet, men den "nye" ekspeditionsbygning fra 1929 findes stadig.
Byggeår
1929
Åbnet
1959
Nedlagt
1965
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Puglundvej 2, 6880 Tarm
Stednavneforkortelse
Skø
Højdeplacering over havet
22,8 meter
GPS koordinater
55.863198,8.568522
Billede af Skodsbøl Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1953 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Skodsbøl Station.
Titel: Skodsbøl Station Person: Bygningsnavn: Skodsbøl Station Sted: Danmark, Jylland, Tarm, Skodsbøl Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto År: 1953 Note: Id: OD01248_011.tif
Tarm Station var mellemstation på jernbanestrækningen Varde–Ringkøbing, som blev indviet 8. august 1875. Den er en del af Den vestjyske længdebane (Esbjerg–Struer).
Den 4. november 1913 blev Varde-Nørre Nebel Jernbane (VNJ) forlænget til Tarm, hvor banen fik tilslutning på Tarm station. I den periode skiftede banen navn fra Varde-Nørre Nebel Jernbane (VNJ) til Varde-Nørre Nebel-Tarm Jernbane (VNTJ). VNTJ havde en tosporet remise på Tarm Station.
VNTJ fik dog ingen lang levetid da denne blev nedlagt igen 1. september 1940.
Byggeår
1875
Åbnet
1970
Nedlagt
I drift
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Stationsvej 2B, 6880 Tarm
Stednavneforkortelse
Ta
Højdeplacering over havet
5,6 meter
GPS koordinater
55.90977111928359,8.520643684799552
Billede af Tarm Trinbræt. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2023 Download billede
Dejbjerg Billetsalgssted startede i vogterhus 68 ved overkørsel 243. I forhold til vogterhus 68, opførtes der i 1901/1902, på modsatte side af sporet, en muret ventebygning, der var opvarmet med kakkelovn om vinteren, så man kunne holde varmen, medens man ventede på toget. Ventebygningen er nedrevet, men vogterhus 68 blev stærkt ombygget i 1977, og kan umiddelbart ikke genkendes, som vogterhus i dag.
I 1900 blev der anlagt et offentligt sidespor ved Dejbjerg Billetsalgssted.
I 1923 ophøjet Dejbjerg Billetsalgssted til station og en ny stationsbygning blev placeret ca. 300 meter længere mod syd.
Dejbjerg station blev nedrykket til trinbræt pr. 1. januar 1963, men trinbrættet blev flyttet tilbage til det tidligere Dejbjerg Billetsalgssted, som blev ibrugtaget den 2. december 1963, og var i drift frem til 1969. Den gamle ventebygning fandtes stadig ved det seneste trinbræt, men var blevet solgt til privat beboelse.
Byggeår
1875
Åbnet
1963.12.02
Nedlagt
1969
Nedrevet
Nedrevet
Adresse
Dejbjergvej, 6900 Skjern
Stednavneforkortelse
Db
Højdeplacering over havet
10,4 meter
GPS koordinater
55.993561771095905,8.410636193087756
Billede af Dejbjerg Trinbræt.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1963 - LINK til kilde.
Hee første "Station" kom til kort efter åbningen af strækningen Ringkøbing-Holstebro. I 1875 meddelte pressen, at togene kunne standse ved "Hee Kirke ved Vogterhus nummer 83". I den lille bygning var der ikke plads til venterum, men egnens beboere sørgede selv for et venterum. På en strandingsauktion ude i klitterne købtes et skibsruf, som i nogle år var ventesal til glæde for beboerne og stor morskab for passerende togpassagerer.
Da et billede af Hee Stations "Stationsbygning" kom i ugepressen, blev det for meget for DSB, og DSB overtog "Stationsbygning". I 1902 blev der bygget en nydelig lille landstation og det lå så heldigt, at folketingsmand og senere minister I. C. Christensen, der var egnens mand, og ventede kongebesøg i 1908, var det med modtagelse ved Hee Station og nu var der intet at grine ad. Stationsbygningen fra 1902 findes stadig, men Hee har siden 1966 kun haft trinbræt.
Andre navne og stavemåder
He
Byggeår
1966
Åbnet
1966
Nedlagt
I drift
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Ringgaden, 6950 Ringkøbing
Stednavneforkortelse
He
Højdeplacering over havet
6,0 meter
GPS koordinater
56.14405153270251,8.286764180396213
Billede af Hee Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2023 Download billede
Bur Billetsalgssted startede i et vogterhus 100 ved åbningen af strækningen Ringkøbing-Holstebro i 1875 efter ønske fra byen og omegnen. Fra 1889 kunne togene krydse i Bur, og i 1909 opførtes stationsbygningen over for vogterhuset.
Vogterhuset findes stadig, medens stationsbygningen er nedrevet. I 1969 tilbød stationsmesteren at drive stationen for egen regning, mod han kunne få tilbudt at købe stationen og fik dens indtægter. I 1970 nedsattes Bur til trinbræt, og stationsbygningen blev nedrevet.
Byggeår
1970
Åbnet
1970
Nedlagt
I drift
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Bygaden 25A, 7570 Vemb
Stednavneforkortelse
Bu
Højdeplacering over havet
14,7 meter
GPS koordinater
56.36770580183714,8.427980237916618
Billede af Bur Trinbræt. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 1. oktober 2022 Download billede
Da jernbanestrækning Ringkøbing-Holstebro åbnedes i 1875, fik Naur en beskeden holdeplads ved vogterhus nummer 103. I 1900 blev Naur holdepladsen ophøjet til Billetsalgssted og fik en egentlig perron med en lille ekspeditionsbygning indeholdende venterum og billetsalg. En "rigtig" station som nabobyen Burs fik Naur ikke. Naur Billetsalgssted blev i 1964 nedsat til trinbræt og trinbrættet blev nedlagt i 1968.
Naur ekspeditionsbygning henlå og forfaldt et par år, hvorefter ekspeditionsbygning blev nedrevet. Vogterhus nummer 103 findes stadig i velholdt stand.
Naur har også været stavet Navr.
Byggeår
1875
Åbnet
1964
Nedlagt
1968
Nedrevet
Nedrevet omkring 1970.
Stednavneforkortelse
Nr
Højdeplacering over havet
17,0 meter
GPS koordinater
56.375011920829614,8.51858766070142
Billede af Naur Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Naur Trinbræt har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 1. oktober 2022 Download billede
Holstebro Markedsplads Trinbræt lå vest for overkørsel 358 og ud for vogterhus 105. Holstebro Markedsplads Trinbræt var et meget smalt trinbræt mellem sporene i udfletningen Esbjerg–Struer og Holstebro-Vejle.
Holstebro Markedsplads Trinbræt blev lejligheds brugt til udflugtstog omkring 2. verdenskrig, men det nøjagtige årstal er ikke kendt. Holstebro Markedsplads Trinbræt var dog med i tjenestekøreplan med gyldighed fra 6. oktober 1935, men trinbrættet er kun optaget på strækningen Esbjerg–Struer og ikke på strækningen Holstebro-Vejle. Den gamle tjenestekøreplan er anført, at visse tog skulle standse ved Holstebro Markedsplads på visse dage.
Nedlagt
Nedlagt
Nedrevet
Nedrevet
Højdeplacering over havet
21,0 meter
GPS koordinater
56.36166721781375,8.611615018177734
Billede af Holstebro Markedsplads Trinbræt - trinbrættet er placeret til venstre i billedet lige bag vogterhus 105.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Holstebro Markedsplads Trinbræt - trinbrættet er placeret til venstre i billedet lige bag vogterhus 105.
Holstebro fik sin første banegård i 1866 da strækningen Langå-Struer-Holstebro blev anlagt i stykkevise etaper pga. krigsforholdene, som endelig nu var blevet fuldført. I 1875 kom vestkyststrækningen fra Ringkøbing til og i 1904 strækningen fra Herning. Holstebro Banegård blev for lille og en ny station blev bygget og taget i brug i 1906.
Den gamle Holstebro Banegård lå ved den nuværendes perron 3 og blev nedrevet i 1906.
Hjerm Billetsalgssted åbnede i 1868 og den første ekspeditionsbygning var opført i træ. Af uransagelige årsager var der åbenbart visse vanskeligheder med opførelsen af træbygning, da ekspeditionsbygningen først blev klarmeldt mere end et halvt år efter at Hjerm Billetsalgssted var åbnet.
Da Struer-Holstebro banen åbnede den 17. november 1865, var det den sidste bane, som DJDS anlagde, inden staten i 1867 købte selskabets aktier af de engelske ejere Peto, Brassey & Betts. Peto. Brassey & Betts var kommet i økonomisk uføre og var begynd at udgøre en risiko for jernbanedriften i det Jydske. Der var oprindeligt ingen planlagte mellemstationer på den 15,4 km lange bane mellem Struer-Holstebro.
I 1869 etableredes stykgodsekspedition, og Hjerm Billetsalgssted blev ophøjet til holdeplads ved denne lejlighed, indtil man i 1876 anlagde et læssespor, hvorved Hjerm Holdeplads ophøjes til "rigtig" station.
Denne oprindelige ekspeditionsbygning i træ blev nedrevet i 1893, hvor der blev opført en permanent muret stationsbygning. Denne bygning blev nedrevet i 2000 og erstattet af et trinbræt med perrontag og venterum, som blev indviet den 5. august 2000.
Byggeår
2000
Åbnet
2000.08.05
Nedlagt
I drift
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Stationsvej 2, 7560 Hjerm
Stednavneforkortelse
Hm
Højdeplacering over havet
29,5 meter
GPS koordinater
56.438844143217594,8.639886196376924
Billede af Hjerm Trinbræt. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 1. oktober 2022 Download billede
Struer Station (Str)
var Esbjerg-Struer-Banen (Den vestjyske længdebane)'s endestation og lå 146,6 km. fra første station.
Struer Station for strækningen: Esbjerg-Struer (Den Vestjyske Længdebane) trafikeret af Arriva Vejle–Herning–Struer trafikeret af DSB Struer-Thisted (Thybanen) trafikeret af Arriva.
Byggeår
1865
Åbnet
1865.11.17
Nedlagt
I drift
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Østergade 57, 7600 Struer
Stednavneforkortelse
Str
Højdeplacering over havet
6,5 meter
GPS koordinater
56.491405,8.601705
Billede af Struer Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 1. oktober 2022 Download billede