Sønderborg-Mommark Færge (Smalspor) - operatør: ABA
Sønderborg-Mommark Færge: En Historisk Smalsporet Amtsbane på Als
Sønderborg-Mommark Færge jernbane var en smalsporet amtsbane, der spillede en væsentlig rolle i transportinfrastrukturen på Als. Banen blev etableret som en del af genforeningsbestræbelserne, efter Sønderjyllands genforening med Danmark i 1920. Denne jernbanestrækning blev betragtet som en nødvendig forbindelse for at binde det sydlige Danmark tættere sammen med resten af landet og styrke den regionale sammenhæng.Efter genforeningen af Sønderjylland med Danmark i 1920 blev der nedsat en kommission, som havde til opgave at vurdere og modernisere Sønderjyllands jernbanenet. Kommissionens anbefalinger omfattede en bro over Alssund og en normalsporet jernbane fra Sønderborg til Mommark Færge. Disse anbefalinger førte til etableringen af Mommark-banen, som officielt blev indviet den 15. juni 1933. Den nye jernbane erstattede dele af de eksisterende amtsbaner på Als, som hidtil havde betjent lokalsamfundene.
Mommark-banen som Forbindelse mellem Sønderborg og Mommark
Mommark-banen skabte en vigtig transportforbindelse mellem Sønderborg og Mommark Færge. I en tid hvor regionens integration med resten af Danmark var afgørende, blev denne jernbanestrækning hurtigt en central rute for både passagerer og gods. Mommark Færge fungerede som en overfartsstation, der forbandt Als med Fyn og dermed med det øvrige Danmark. For befolkningen på Als blev banen et symbol på fremskridt og udvikling, som gjorde det nemmere at rejse til andre landsdele og understøttede lokal handel og industri.Linjeføringen og Infrastrukturprojekter
Banens linjeføring blev nøje planlagt for at sikre den mest effektive transportvej. For at undgå store stigninger og lette togenes passage blev der lagt nye strækninger syd om Vollerup og Over-Tandslet. Disse forlægninger forbedrede banens højdeprofil og gjorde jernbanedriften mere jævn og effektiv. Udover at minimere terrænmæssige udfordringer blev der også taget hensyn til lokal geografi og infrastrukturelle behov, hvilket resulterede i en optimal linjeføring på trods af det kuperede landskab.Den Smalsporede Amtsbane og Dens Rullende Materiel
Sønderborg-Mommark Færge jernbane var en smalsporet bane, hvilket betød, at den blev anlagt med en mindre sporvidde end de større statslige baner. Smalsporede baner var generelt billigere at anlægge og vedligeholde, hvilket gjorde dem særligt velegnede til mindre trafikerede ruter og amtsbaner. Banen havde sit eget sæt rullende materiel, som omfattede mindre lokomotiver og vogne tilpasset de særlige forhold på Als. Der blev anvendt diesellokomotiver og lette motorvogne, som var velegnede til de korte afstande og hyppige stop på strækningen.Nedlæggelsen af Mommark-banen i 1962
Efter en lang periode med faldende passagertal og stigende driftomkostninger blev Mommark-banen nedlagt den 27. maj 1962. Nedlæggelsen fandt sted samtidig med lukningen af Nyborg-Ringe-Faaborg Banen, som også blev ramt af faldende trafik. Overgangen til bilisme og den stigende betydning af vejtransport i Danmark gjorde mange af de mindre privatbaner og amtsbaner økonomisk udfordrede. Derfor blev flere banestrækninger lukket i disse år, og Mommark-banen var ingen undtagelse.Overfarten mellem Faaborg og Mommark
Selvom Mommark-banen blev nedlagt i 1962, fortsatte færgeforbindelsen mellem Faaborg og Mommark i en årrække. Færgen spillede stadig en vigtig rolle for person- og godstransport og blev betragtet som et vigtigt bindeled mellem Sydfyn og Als. Den gamle jernbanefærge blev erstattet af en ren bilfærge, M/F Fynshav, i 1964. Denne overfart blev dog til sidst nedlagt i 1967 og erstattet af en kortere rute mellem Bøjden og Fynshav, som stadig eksisterer i dag. Overgangen fra jernbanefærge til bilfærge afspejlede skiftet fra jernbane- til vejtransport, der på dette tidspunkt blev mere og mere udbredt i hele Danmark.Banens Eftermæle og Bevarede Elementer
Efter nedlæggelsen af jernbanen blev dele af sporet fjernet i forbindelse med forskellige infrastrukturprojekter, herunder opførelsen af Alsion-komplekset og andre moderne bygninger. Selvom jernbanen ikke længere er i drift, står den som et historisk symbol på Als' tidlige transportudvikling. Nogle spor og bygninger fra banen er blevet bevaret og fungerer som påmindelser om denne æra. Flere lokalhistoriske foreninger og museer på Als har desuden arbejdet for at bevare mindet om Mommark-banen og dens betydning for lokalsamfundet.Banens Betydning for Regionens Udvikling
Mommark-banen spillede en væsentlig rolle i udviklingen af regionen. Ved at forbinde Sønderborg med Mommark skabte banen nye muligheder for transport af varer og personer på tværs af Als. Banen medvirkede til, at Als kunne deltage i den økonomiske vækst, som Danmark oplevede i det 20. århundrede, og den styrkede samtidig Sønderjyllands integration med resten af Danmark efter genforeningen.Mommark-banen fremstår som et eksempel på, hvordan transportforbindelser kan være med til at forme regioner og skabe udvikling. Banen bidrog til vækst i de lokalsamfund, den forbandt, og skabte en mere sammenhængende infrastruktur, der gjorde det muligt for både personer og virksomheder at udnytte de muligheder, som bedre transportforbindelser bragte med sig.
Fra Jernbaneforbindelse til Færgerute
Efter at banen blev nedlagt, ændrede transportbehovet sig i takt med de skiftende tider. I stedet for togforbindelsen fra Sønderborg til Mommark blev færgeruten mellem Faaborg og Mommark et centralt bindeled, som fortsatte i nogle år, indtil ruten blev erstattet af Bøjden-Fynshav overfarten. Denne overgang fra jernbane- til færgetransport afspejler de større tendenser i dansk infrastruktur, hvor biltransport blev prioriteret på bekostning af de mindre jernbaner.Mommark-banen i Nutidig Kontekst
Selvom Mommark-banen officielt blev nedlagt i 1962, er dens betydning stadig en del af det kollektive minde på Als. For mange lokale repræsenterer banen en tid, hvor jernbaner var centrale for regionens transport og udvikling. Nutidige historiske foreninger og entusiaster arbejder på at bevare mindet om banen, og dens betydning for Sønderjyllands historie undersøges stadig i historisk sammenhæng. Lokale museer og samlinger har også indsamlet og udstillet effekter fra banen og banens stationsbygninger, der fortsat står som vidnesbyrd om en svunden tid.Sammenfatning og Afsluttende Bemærkninger
Sønderborg-Mommark Færge jernbane var en vigtig transportforbindelse, der bandt Als sammen med resten af Danmark og understøttede regionens udvikling. Banen blev skabt som en del af genforeningsbestræbelserne og afspejlede de tidlige 1900-tals ambitioner om at styrke den nationale sammenhængskraft. På trods af dens senere nedlæggelse bidrog banen til vækst og modernisering på Als og efterlod et varigt aftryk i regionens historie.Vigtige stamdata for Sønderborg-Mommark Færge (Smalspor)
Jernbanens længde i km | 18,7 |
Optaget på Jernbanelov | Preussisk Jernbanelov - gældende for sønderjylland |
Baneforkortelse | ABA |
Jernbanen åbnet | 1898.02.06 |
Persontrafik nedlagt | 1933.02.28 |
Godstrafik nedlagt | 1933.02.28 |
Jernbanen nedlagt | 1933.02.28 |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.000 mm |
Skinnevægt | 15 kg/m, efter genforeningen udskiftet med 24,39 kg/m |
Ballast | Grus |
Max stigning | 25 ‰ |
Hastighed max | 30 km/t, efter skinneudskiftningen 45 km/t |
El drift | Nej |
Bane status | Amtsbane |
Sønderborg-Mommark Færge (Smalspor) havde følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Sønderborg By Station (Sbb) [1914-1962] | 0,0 km | |
Sundsmark Station (Smt) | 2,3 km | |
Spang Billetsalgssted (Spg) [1914-1933] | 3,2 km | |
Vollerup Stationskro (Vop) [1898-1933] | 4,5 km | |
Kirke-Hørup Station (Ki) [1898-1961] | 7,4 km | |
Majbøl Stationskro (Mab) [1909-1942] | 9,1 km | |
Bjørnemosegaard Trinbræt | 10,4 km | |
Tandslet Station | 11,9 km | |
Neder-Tandslet Station (Nt) | 13,2 km | |
Lille-Mommark Station (Llm) [1898-1961] | 14,6 km | |
Sarup Trinbræt (Sat) | 16,2 km | |
Mommark Færgegård Stationskro (Mm) | 18,0 km | |
Mommark Færge Station (Mm) | 18,7 km |
Banekort over Sønderborg-Mommark Færge (Smalspor)
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 16. september 2011 - LINK til kilde.
Sønderborg By Station (Sbb) [1914-1962] var Sønderborg-Mommark Færge (Smalspor) banens første station
Opførelsen af den første Amtsbanegård blev påbegyndt i juli 1897, og den blev indviet 7 måneder senere. Amtsbanerne åbnede for trafik 6. februar 1898, og fra Sønderborg gik banerne til Nordborg, Skovby og Mommark. Ved indvielsen af Kong Christian den X's Bro i 1930 fik amtsbanerne forbindelse med det jyske jernbanenet via havnebanen og broens jernbanespor. Amtsbanens spor fulgte banegårdens længderetning SSV-NNØ, men Mommarkbanen gik syd om stationen i øst-vestlig retning, fordi amtsbanens havnebane var nedlagt, og Mommarkbanen fik forbindelse med broen over Alssund ved at togene kørte langsomt gennem Jernbanegade.
Der opstod ret hurtigt pladsproblemer, og Amtsbanerne blev udvidet i 1904 og igen i 1911. Trods udvidelserne fremstod bygningen utilsvarende med en del knopskydninger og den blev revet ned allerede i 1913, og året efter kunne man indvie den nuværende bygning.
Det gav store udfordringer, at amtsbanerne var smalsporede og de var svære at få rentable med det store ekstra arbejde med at omlæsse godt eller bruge en vognbjørn for at få normalsporede vogne ind på smalsporsbanerne. Smalsporsbanerne blev derfor nedlagt i 1933 og erstattet af den normalsporede Mommark-bane, som fik endestation på Sønderborg Hovedbanegård på Jyllands-siden, så Amtsbanegården, blev omdøbt til Sønderborg Bystation og mistede maget af sin betydning.
Omkring 1960 var der så stor trængsel på det smalle stationsareal på Sønderborg station (Jyllandssiden), af både gods og persontrafik, at man begyndte at planlægge en ny station. Handelsstandsforeningen ønskede at få flyttet stationen over på Alssiden, men det store arealbehov satte en stopper for dette
I dag er Sønderborgs Bystation byens rutebilstation.
Byggeår | 1914 |
Åbnet | 1914 |
Nedlagt | 1962.05.27 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Jernbanegade 1, 6400 Sønderborg |
Stednavneforkortelse | Sbb |
Højdeplacering over havet | 18,7 meter |
GPS koordinater | 54.910689,9.793901 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. september 2019 Download billede
Sundsmark Station (Smt) lå 2,3 km. fra første station.
Byggeår | 1898 |
Åbnet | 1898.02.06 |
Nedlagt | 1955 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Stationsvej 29E, 6400 Sønderborg |
Stednavneforkortelse | Smt |
Højdeplacering over havet | 9,1 meter |
GPS koordinater | 54.919289,9.824473 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1957 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Sundsmark Station.
Titel: - 1957 - Købmand
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Sundsmark
Vejnavn: Stationsvej
Husnummer: Lokalitet: Sundsmark
Postnummer: 6400
By: Sønderborg
Sogn: Ulkebøl
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1957
Note: Id: H08758_020.tif
Spang Billetsalgssted (Spg) [1914-1933] lå 3,2 km. fra første station.
Byggeår | 1898 |
Åbnet | 1914 |
Nedlagt | 1933.02.28 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Spang 8, 6400 Sønderborg |
Stednavneforkortelse | Spg |
Højdeplacering over havet | 5,0 meter |
GPS koordinater | 54.92491994503901,9.833594030470503 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. september 2024 Download billede
Vollerup Stationskro (Vop) [1898-1933] lå 4,5 km. fra første station.
Vollerup stationsbygning blev opført i 1933 af bygmester Gloy, Lysabild.
Byggeår | 1896 |
Åbnet | 1898.02.06 |
Nedlagt | 1933.02.28 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Linbækvej 10, 6400 Sønderborg |
Stednavneforkortelse | Vop |
Højdeplacering over havet | 12,1 meter |
GPS koordinater | 54.926473,9.856656 |
Kirke-Hørup Station (Ki) [1898-1961] lå 7,4 km. fra første station.
Byggeår | 1898 |
Åbnet | 1898.02.06 |
Nedlagt | 1961 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Kirke Hørupvej 10, 6470 Sydals |
Stednavneforkortelse | Ki |
Højdeplacering over havet | 35,3 meter |
GPS koordinater | 54.925403,9.902056 |
Majbøl Stationskro (Mab) [1909-1942] lå 9,1 km. fra første station.
I 1942 blev Majbøl Stationskro nedsattes til trinbræt med sidespor.
Under den tyske besættelse beslaglagde den tyske værnemagt Majbøl Stationskro og brugte bygningen til flygtningelejr fra 1944.
Mommarkbanen blev nedlagt i 1962 og Majbøl Stationskro blev nedrevet omkring 1968.
Byggeår | 1909 |
Åbnet | 1909 |
Nedlagt | 1942 |
Nedrevet | 1969 |
Adresse | Mommarkvej, 6470 Sydals |
Stednavneforkortelse | Mab |
Højdeplacering over havet | 35,3 meter |
GPS koordinater | 54.92336154852935,9.927115196804301 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Majbøl Stationskro.
Titel: - 1948-1952 - Majbøl Station
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Majbøl
Vejnavn: Mommarkvej
Husnummer: Lokalitet: Majbøl
Postnummer: 6470
By: Sydals
Sogn: Hørup
Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Id: AAL_BL59-A1_034_016.tif
Bjørnemosegaard Trinbræt lå 10,4 km. fra første station.
Byggeår | 1898 |
Åbnet | 1898.02.06 |
Nedlagt | 1933.02.28 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 27,5 meter |
GPS koordinater | 54.927623,9.961666 |
Tandslet Station lå 11,9 km. fra første station.
Byggeår | 1898 |
Åbnet | 1898.02.06 |
Nedlagt | 1933.02.28 |
Nedrevet | I starten af 1970'erne (Stationsbygningen - men varehuset består stadig og er i dag privatbolig) |
Adresse | Gammel Skolevej 20, 6470 Sydals |
Højdeplacering over havet | 35,8 meter |
GPS koordinater | 54.927014,9.970507 |
Neder-Tandslet Station (Nt) lå 13,2 km. fra første station.
Byggeår | 1898 |
Åbnet | 1898.02.06 |
Nedlagt | 1962.05.27 |
Nedrevet | 2019 (April) |
Adresse | Mommarkvej 346, 6470 Sydals |
Stednavneforkortelse | Nt |
Højdeplacering over havet | 43,7 meter |
GPS koordinater | 54.921965,9.988829 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1939 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Neder-Tandslet Station.
Titel: - 1939 - Neder Tandslet Station
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Als, Tandslet
Vejnavn: Mommarkvej
Husnummer: Lokalitet: Tandslet
Postnummer: 6470
By: Sydals
Sogn: Tandslet
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1939
Note: Id: L00647_007.tif
Lille-Mommark Station (Llm) [1898-1961] lå 14,6 km. fra første station.
Byggeår | 1898 |
Åbnet | 1898.02.06 |
Nedlagt | 1961 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Llm |
Højdeplacering over havet | 39,0 meter |
GPS koordinater | 54.914525310928454,10.005017519404669 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1957 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Lille-Mommark Station.
Titel: - 1957 - Lundtoftgaard
Person: Bygningsnavn: Lundtoftgaard
Sted: Danmark, Jylland, Lille Mommark
Vejnavn: Lille Mommarkvej
Husnummer: 35
Lokalitet: Lille Mommark
Postnummer: 6470
By: Sydals
Sogn: Lysabild
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1957
Note: Id: H08764_026.tif
Sarup Trinbræt (Sat) lå 16,2 km. fra første station.
Byggeår | 1898 |
Åbnet | 1898.02.06 |
Nedlagt | 1962.05.27 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Sat |
Højdeplacering over havet | 39,0 meter |
GPS koordinater | 54.912592478075325,10.032351629233125 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1953 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Sarup Trinbræt.
Titel: - 1953 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Sarup
Vejnavn: Sarupvej
Husnummer: 30
Lokalitet: Sarup
Postnummer: 6470
By: Sydals
Sogn: Lysabild
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1953
Note: Id: H02611_011.tif
Mommark Færgegård Stationskro (Mm) lå 18,0 km. fra første station.
Mommark Færgegaard Stationskro var stationskro efter tysk princip, hvilket var typisk for perioden i Sønderjylland. Efter genforeningen den 15. juni 1920, blev ABA (Amtsbanerne på Als) overtaget af DSB og der skete en mindre forandring af de små smalsporede baner for at standardisere efter DSB's standarder.
I 1922 blev Sønderborg-Mommark banen forlænget ca. 700 meter fra Mommark Færgegaard Stationskro og til den nybyggede færgehavn, hvor der blev lavet en ny station: Mommark Færge Station.
Mommark-Faaborg Rederiet Aktieselskabet Mommark Færge eksisterede fra 19. august 1922 til 2. marts 1946 (var ejet af ØK). Den første færge på ruten Mommark Faaborg, hed Mommark og havde prøvesejlads på ruten den 20. august 1922, og den 25. august 1922 blev den første jernbanevogn overført med færgen. Færgen "Mommark" kunne medtage 4 godsvogne.
Fra 1923 kunne der fast overføres normalsporede jernbanevogne med færgen fra Faaborg til Mommark og for at kunne håndter vognene i Mommark havde man etableret et firestrenget spor med både 1.000 og 1.435 mm sporvidde. De normalsporede vogne kunne føres videre ad amtsbanerne ved hjælp af "transportører", som var smalsporede vogntransportenheder, der kunne læsses med de normalsporede vogne på "ladet".
Mommark Færgegaard Stationskro, blev trafikken omlagt i 1923 og flyttet til Mommark Færge Station ved den nye færgehavn. Herefter var Mommark Færgegård Stationskro kun tilladt for enkelte tog at standse her. Da færgegården ikke længere skulle betjene de rejsende, overtog ØK bygningerne til ferieophold for sine ansatte. Færgegården var fra 12. juli 1944 til maj 1945 uddannelsessted og kaserne for specialenheder i den tyske marine. Efter befrielsen blev den i nogle måneder benyttet til indkvartering af russiske krigsfanger. Derefter var den fra 1. september 1945 orlovscenter for amerikanske soldater og igen hotel indtil 1963. Fra 1964 har færgegården været et kursuscenter.
I 1925 blev Mommark Færge Station omdannet, så den både var ekspeditionsbygningen for A/S Mommark Færgen og jernbanen.
I 1933 ombyggede DSB Sønderborg-Mommark banen fra smalspor til normalspor. Den 2. marts 1946 købte DSB Faaborg-Mommark færgeoverfarten af ØK og sejladsen med godsvogne fortsatte til Sønderborg-Mommark banen nedlagdes den 27. maj 1962. Faaborg-Mommark færgeruten fortsatte derefter som ren biloverfart indtil Bøjden-Fynshav åbnede den 27. maj 1967.
Omkring 1970 blev arealerne ryddet på Mommark Færgehavn og Mommark Færge Station blev revet ned.
Byggeår | 1898 |
Åbnet | 1898.02.06 |
Nedlagt | 1962.05.27 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Stednavneforkortelse | Mm |
Højdeplacering over havet | 18,1 meter |
GPS koordinater | 54.925981568588625,10.04255360533441 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1962 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Mommark Færgegård Stationskro.
Titel: - 1962 - Mommark Færgegård
Person: Bygningsnavn: Mommark Færgegård
Sted: Danmark, Als, Mommark
Vejnavn: Mommarkvej
Husnummer: 372 - 376
Lokalitet: Mommark
Postnummer: 6470
By: Sydals
Sogn: Lysabild
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1962
Note: Id: H12053_001.tif
Mommark Færge Station (Mm) var Sønderborg-Mommark Færge (Smalspor)'s endestation og lå 18,7 km. fra første station.
Mommark Færgegaard Stationskro var stationskro efter tysk princip, hvilket var typisk for perioden i Sønderjylland. Efter genforeningen den 15. juni 1920, blev ABA (Amtsbanerne på Als) overtaget af DSB og der skete en mindre forandring af de små smalsporede baner for at standardisere efter DSB's standarder.
I 1922 blev Sønderborg-Mommark banen forlænget ca. 700 meter fra Mommark Færgegaard Stationskro og til den nybyggede færgehavn, hvor der blev lavet en ny station: Mommark Færge Station.
Mommark-Faaborg Rederiet Aktieselskabet Mommark Færge eksisterede fra 19. august 1922 til 2. marts 1946 (var ejet af ØK). Den første færge på ruten Mommark Faaborg, hed Mommark og havde prøvesejlads på ruten den 20. august 1922, og den 25. august 1922 blev den første jernbanevogn overført med færgen. Færgen "Mommark" kunne medtage 4 godsvogne.
Fra 1923 kunne der fast overføres normalsporede jernbanevogne med færgen fra Faaborg til Mommark og for at kunne håndter vognene i Mommark havde man etableret et firestrenget spor med både 1.000 og 1.435 mm sporvidde. De normalsporede vogne kunne føres videre ad amtsbanerne ved hjælp af "transportører", som var smalsporede vogntransportenheder, der kunne læsses med de normalsporede vogne på "ladet".
Mommark Færgegaard Stationskro, blev trafikken omlagt i 1923 og flyttet til Mommark Færge Station ved den nye færgehavn. Herefter var Mommark Færgegård Stationskro kun tilladt for enkelte tog at standse her. Da færgegården ikke længere skulle betjene de rejsende, overtog ØK bygningerne til ferieophold for sine ansatte. Færgegården var fra 12. juli 1944 til maj 1945 uddannelsessted og kaserne for specialenheder i den tyske marine. Efter befrielsen blev den i nogle måneder benyttet til indkvartering af russiske krigsfanger. Derefter var den fra 1. september 1945 orlovscenter for amerikanske soldater og igen hotel indtil 1963. Fra 1964 har færgegården været et kursuscenter.
I 1925 blev Mommark Færge Station omdannet, så den både var ekspeditionsbygningen for A/S Mommark Færgen og jernbanen.
I 1933 ombyggede DSB Sønderborg-Mommark banen fra smalspor til normalspor. Den 2. marts 1946 købte DSB Faaborg-Mommark færgeoverfarten af ØK og sejladsen med godsvogne fortsatte til Sønderborg-Mommark banen nedlagdes den 27. maj 1962. Faaborg-Mommark færgeruten fortsatte derefter som ren biloverfart indtil Bøjden-Fynshav åbnede den 27. maj 1967.
Omkring 1970 blev arealerne ryddet på Mommark Færgehavn og Mommark Færge Station blev revet ned.
Byggeår | 1922 |
Åbnet | 1922.08.19 |
Nedlagt | 1962.05.27 |
Nedrevet | Ca. 1970 |
Stednavneforkortelse | Mm |
Højdeplacering over havet | 4,9 meter |
GPS koordinater | 54.93254249046417,10.043237605368068 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Mommark Færge Station.
Titel: - 1948-1952 - Mommark Havn
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Mommark
Vejnavn: Mommarkvej
Husnummer: Lokalitet: Mommark
Postnummer: 6470
By: Sydals
Sogn: Lysabild
Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Id: AAL_BL59-A1_030_004.tif