Sønderborg-Skovby - operatør: ABA, en artikel om Sønderborg-Skovby
Amtsbanen Sønderborg-Skovby: En Smalsporet Jernbane på Als
Amtsbanen Sønderborg-Skovby var en del af Als' smalsporede jernbanenet, oprettet i slutningen af 1800-tallet. Den første smalsporede jernbane i Nordslesvig åbnede i 1886 og forbandt Flensborg med Kappel. Denne bane blev, med sin sporvidde på 1000 mm, et forbillede for lignende amtsbaner i Sønderborg, Haderslev og Aabenraa amter. Ideen om en jernbane på Als tog form i 1887, hvor en kreds af lokale interesserede sig for en forbindelseslinje fra Sønderborg til både Skovby og Nordborg. Planen var at skabe en østgående linje til Skovby og en nordgående linje til Nordborg, som kunne betjene flest mulige landsbyer.De Første Planer og Anlæggelsen
Jernbanekommissionen på Als undersøgte mulighederne for en jernbane, og behovet voksede støt. Den endelige beslutning om anlæggelsen blev truffet i 1892 under Preussens nye Kleinbahngesetz, der muliggjorde oprettelsen af lokale, smalsporede jernbaner med lempeligere sikkerhedskrav og lavere omkostninger. Debatten om sporvidden var intens; mens nogle ønskede normalspor for at lette godstransporten uden omladning i Sønderborg, vandt smalsporet frem som den økonomisk overkommelige løsning.Den 6. februar 1898 åbnede strækningen Sønderborg-Skovby og forbindelsen mellem Lille Mommark og Mommark. Den bugtede rute blev bygget for at sikre, at så mange landsbyer som muligt blev betjent, hvilket også skabte flere skarpe sving og stigninger. På grund af den kuperede rute blev skinnerne fremstillet med en lav metervægt på 15,5 kg, og togene kunne kun opnå en maksimal hastighed på 30 km/t. Nogle strækninger tillod endda lavere hastighed på grund af stigninger, som kunne være op til 1:40.
Driften på Sønderborg-Skovby Banen
Amtsbanerne på Als blev hurtigt populær, og den nåede sit højdepunkt i antallet af passagerer og gods i de bedste år, hvor der årligt blev transporteret mellem 500.000 og 580.000 passagerer samt mellem 50.000 og 60.000 tons gods. Desuden blev der transporteret mellem 20.000 og 30.000 levende dyr, hvilket gjorde banen uundværlig for landbrugsøkonomien på Als.Efter Genforeningen i 1920 ændrede banen navn fra Alsener Kreisbahnen (AKrB) til Amtsbanerne på Als (ABA). På trods af navneskiftet blev banens kælenavn, "E Kleinbahn," stadig brugt af de lokale. Efter overgangen til dansk administration blev banen opgraderet, og de slidte skinner blev udskiftet med stærkere skinner på 26,4 kg pr. meter. Hastigheden blev samtidig hævet til 45 km/t, hvilket reducerede rejsetiden mellem Sønderborg og Skovby til omkring 1 time og 10 minutter. Også billetpriserne blev sænket med 37 %.
Økonomiske Vanskeligheder og Konkurrence fra Vejtrafikken
1920'erne bragte en opblomstring for Amtsbanerne, men i takt med at biltrafikken voksede, blev banen udsat for stigende konkurrence fra lastbiler og busser. I kølvandet på den økonomiske krise i 1930'erne blev det vanskeligt at opretholde en rentabel drift på de lokale amtsbaner. I stedet for at opgradere smalsporsbanerne yderligere valgte man at fokusere på en løsning, som den store sønderjyske jernbanelov fra 1924 havde åbnet for, nemlig en omdannelse af amtsbanerne til normalspor og en samling af ruten via Mommark til Sønderborg.I 1924 vedtog Folketinget en lov, der gjorde det muligt for staten, via DSB, at overtage og ombygge banerne på Als til normalspor. Den oprindelige plan inkluderede hele strækningen fra Sønderborg til Mommark, men Skovby-strækningen blev vurderet som mindre nødvendig i forhold til behovet for en effektiv forbindelse til færgeoverfarten i Mommark.
Nedlæggelse og Eftermæle
Den 28. februar 1933 kørte det sidste ordinære tog på strækningen Sønderborg-Skovby. Driften ophørte samtidig på de øvrige amtsbaner på Als, undtagen strækningen fra Sønderborg til Mommark, der blev ombygget til normalspor og genåbnede den 15. juni samme år som en del af DSB's jernbanenet. Med denne omstrukturering afsluttede Sønderborg-Skovby banen sin aktive rolle i Als' transporthistorie.Efter nedlæggelsen blev rutebiltrafikken intensiveret for at opretholde forbindelserne i området. Dele af jernbanens spor blev i nogle år efterfølgende brugt af Sønderborg Gasværk, der benyttede smalsporene til intern transport på Sønderborg Havn frem til 1951. Banens rute og stationer lever i dag videre som en del af Als' historie og som et minde om den tid, hvor smalsporede baner forbandt øens landsbyer med Sønderborg og Mommark Færge.
Betydning for Transporten og Udviklingen på Als
Amtsbanerne på Als, og i særdeleshed Sønderborg-Skovby banen, spillede en vigtig rolle i at skabe sammenhæng og mobilitet på øen. Selvom banen var smalsporet og langsommere end moderne transportmidler, var den et vigtigt værktøj for lokalbefolkningen. Den forbedrede tilgængeligheden og stimulerede lokal handel og industri ved at muliggøre transport af både gods og passagerer.Banen var også et udtryk for en lokal tilpasning i en tid, hvor infrastrukturer og teknologi hurtigt udviklede sig. Amtsbanerne på Als afspejlede både de lokale krav og behov, men også de økonomiske begrænsninger og politiske prioriteringer, der kom til at forme jernbanernes udvikling.
Vigtige stamdata for Sønderborg-Skovby
Jernbanens længde i km | 19,0 |
Optaget på Jernbanelov | Preussisk Jernbanelov - gældende for sønderjylland |
Baneforkortelse | ABA |
Jernbanen åbnet | 1898.02.06 |
Persontrafik nedlagt | 1933.02.28 |
Godstrafik nedlagt | 1933.02.28 |
Jernbanen nedlagt | 1933.02.28 |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.000 mm |
Skinnevægt | 15 kg/m, efter genforeningen udskiftet med 24,39 kg/m |
Ballast | Grus |
Max stigning | 25 ‰ |
Hastighed max | 30 km/t, efter skinneudskiftningen 45 km/t |
El drift | Nej |
Togkontrolsystem | Nej |
Bane status | Amtsbane |
Sønderborg-Skovby havde følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Sønderborg By Station (Sbb) [1914-1962] | 0,0 km | |
Sundsmark Station (Smt) | 2,3 km | |
Spang Billetsalgssted (Spg) [1914-1933] | 3,2 km | |
Vollerup Stationskro (Vop) [1898-1933] | 4,5 km | |
Kirke-Hørup Station (Ki) [1898-1961] | 7,4 km | |
Majbøl Stationskro (Mab) [1909-1942] | 9,1 km | |
Bjørnemosegaard Trinbræt | 10,4 km | |
Tandslet Station | 11,9 km | |
Neder-Tandslet Station (Nt) | 13,2 km | |
Lille-Mommark Station (Llm) [1898-1961] | 14,6 km | |
Lysabild Station | 16,6 km | |
Fjelby Station | 17,0 km | |
Skovby (Als) Stationskro | 19,0 km |
Banekort over Sønderborg-Skovby

Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 16. september 2011 - LINK til kilde.
Sønderborg By Station (Sbb) [1914-1962] var Sønderborg-Skovby banens første station
Sønderborg Amtsbanegård og Amtsbanernes Betydning
Sønderborg By Station, tidligere kendt som Sønderborg Amtsbanegård, fungerede som hovedstation for Amtsbanerne på Als. Disse smalsporede jernbaner spillede en central rolle i transporten på øen, men stationen kom også senere til at betjene den normalsporede Mommark-bane, der var i drift fra 1933 til 1962.Før Genforeningen i 1920 bar stationen det tyske navn Sonderburg Kreisbahnhof, hvilket afspejlede den daværende tyske administration af Sønderjylland.
Opførelsen af den første Amtsbanegård begyndte i juli 1897, og allerede syv måneder senere, den 6. februar 1898, blev stationen officielt indviet sammen med åbningen af Amtsbanerne. Disse baner forbandt Sønderborg med Nordborg, Skovby og Mommark og skabte et tæt jernbanenet på Als.
Udvidelser og Pladsproblemer
Amtsbanernes vækst medførte hurtigt pladsproblemer på stationen. Allerede i 1904 blev stationen udvidet for at kunne håndtere den stigende trafik, og i 1911 blev endnu en udvidelse gennemført.Til trods for disse forbedringer fremstod bygningen fortsat utilstrækkelig, og de mange knopskydninger gjorde den arkitektonisk rodet. Dette førte til en beslutning om at rive bygningen ned i 1913 og erstatte den med en ny og mere funktionel stationsbygning, der stod færdig i 1914.
Forbindelsen til Jylland via Kong Christian den X's Bro
Med indvielsen af Kong Christian den X's Bro i 1930 blev der skabt en direkte forbindelse mellem Amtsbanerne og det jyske jernbanenet. Dette skete via et jernbanespor på broen samt en tilslutning til havnebanen, hvilket forbedrede transportmulighederne markant.Amtsbanernes spor lå i en SSV-NNØ-retning gennem stationen, mens Mommarkbanens spor gik syd om stationen i en øst-vestlig retning. Da havnebanen var blevet nedlagt, blev Mommarkbanen i stedet koblet til Alssundsbroen ved, at togene måtte køre langsomt gennem Jernbanegade.
Overgangen fra Smalspor til Normalspor
Selvom Amtsbanerne spillede en vigtig rolle for transporten på Als, var der store udfordringer forbundet med deres smalsporede design. Godstransport krævede enten omlæsning af varer eller brug af en vognbjørn for at få normalsporede vogne ind på smalsporsnettet, hvilket var både tidskrævende og ineffektivt.Disse problemer medførte, at smalsporsbanerne blev nedlagt i 1933 og erstattet af den normalsporede Mommark-bane. Denne bane fik sin endestation på Sønderborg Hovedbanegård på Jyllandssiden, hvilket betød, at Amtsbanegården mistede sin tidligere status og blev omdøbt til Sønderborg Bystation.
Denne ændring betød, at Sønderborg Bystation mistede meget af sin betydning, da de fleste togforbindelser nu blev samlet på Jyllandssiden.
Øget Trafik og Overvejelser om en Ny Station
Omkring 1960 oplevede Sønderborg Station på Jyllandssiden en kraftig stigning i både gods- og persontrafik, hvilket resulterede i trængsel på det relativt smalle stationsområde.Handelsstandsforeningen i Sønderborg ønskede derfor at flytte stationen over på Alssiden for at afhjælpe kapacitetsproblemerne og samtidig trække flere rejsende tættere på byens centrum. Dette forslag blev dog ikke gennemført, da det store arealbehov for en ny station gjorde det praktisk umuligt.
Sønderborg Bystation i Dag
Efter jernbanens omstrukturering og nedlæggelsen af Mommarkbanen blev Sønderborg Bystation gradvist mindre relevant. I dag fungerer den tidligere stationsbygning som rutebilstation for byens busnet, mens den oprindelige jernbanefunktion for længst er ophørt.Byggeår | 1914 |
Åbnet | 1914 |
Nedlagt | 1962.05.27 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Jernbanegade 1, 6400 Sønderborg |
Stednavneforkortelse | Sbb |
Højdeplacering over havet | 18,7 meter |
GPS koordinater | 54.910689,9.793901 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. september 2019 Download billede
Sundsmark Station (Smt) lå 2,3 km. fra første station.
Byggeår | 1898 |
Åbnet | 1898.02.06 |
Nedlagt | 1955 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Stationsvej 29E, 6400 Sønderborg |
Stednavneforkortelse | Smt |
Højdeplacering over havet | 9,1 meter |
GPS koordinater | 54.919289,9.824473 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1957 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Sundsmark Station.
Titel: - 1957 - Købmand
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Sundsmark
Vejnavn: Stationsvej
Husnummer: Lokalitet: Sundsmark
Postnummer: 6400
By: Sønderborg
Sogn: Ulkebøl
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1957
Note: Id: H08758_020.tif
Spang Billetsalgssted (Spg) [1914-1933] lå 3,2 km. fra første station.
Byggeår | 1898 |
Åbnet | 1914 |
Nedlagt | 1933.02.28 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Spang 8, 6400 Sønderborg |
Stednavneforkortelse | Spg |
Højdeplacering over havet | 5,0 meter |
GPS koordinater | 54.92491994503901,9.833594030470503 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. september 2024 Download billede
Vollerup Stationskro (Vop) [1898-1933] lå 4,5 km. fra første station.
Vollerup stationsbygning blev opført i 1933 af bygmester Gloy, Lysabild.
Byggeår | 1896 |
Åbnet | 1898.02.06 |
Nedlagt | 1933.02.28 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Linbækvej 10, 6400 Sønderborg |
Stednavneforkortelse | Vop |
Højdeplacering over havet | 12,1 meter |
GPS koordinater | 54.926473,9.856656 |
Kirke-Hørup Station (Ki) [1898-1961] lå 7,4 km. fra første station.
Byggeår | 1898 |
Åbnet | 1898.02.06 |
Nedlagt | 1961 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Kirke Hørupvej 10, 6470 Sydals |
Stednavneforkortelse | Ki |
Højdeplacering over havet | 35,3 meter |
GPS koordinater | 54.925403,9.902056 |
Majbøl Stationskro (Mab) [1909-1942] lå 9,1 km. fra første station.
I 1942 blev Majbøl Stationskro nedsattes til trinbræt med sidespor.
Under den tyske besættelse beslaglagde den tyske værnemagt Majbøl Stationskro og brugte bygningen til flygtningelejr fra 1944.
Mommarkbanen blev nedlagt i 1962 og Majbøl Stationskro blev nedrevet omkring 1968.
Byggeår | 1909 |
Åbnet | 1909 |
Nedlagt | 1942 |
Nedrevet | 1969 |
Adresse | Mommarkvej, 6470 Sydals |
Stednavneforkortelse | Mab |
Højdeplacering over havet | 35,3 meter |
GPS koordinater | 54.92336154852935,9.927115196804301 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Majbøl Stationskro.
Titel: - 1948-1952 - Majbøl Station
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Majbøl
Vejnavn: Mommarkvej
Husnummer: Lokalitet: Majbøl
Postnummer: 6470
By: Sydals
Sogn: Hørup
Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Id: AAL_BL59-A1_034_016.tif
Bjørnemosegaard Trinbræt lå 10,4 km. fra første station.
Byggeår | 1898 |
Åbnet | 1898.02.06 |
Nedlagt | 1933.02.28 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 27,5 meter |
GPS koordinater | 54.927623,9.961666 |
Tandslet Station lå 11,9 km. fra første station.
Byggeår | 1898 |
Åbnet | 1898.02.06 |
Nedlagt | 1933.02.28 |
Nedrevet | I starten af 1970'erne (Stationsbygningen - men varehuset består stadig og er i dag privatbolig) |
Adresse | Gammel Skolevej 20, 6470 Sydals |
Højdeplacering over havet | 35,8 meter |
GPS koordinater | 54.927014,9.970507 |
Neder-Tandslet Station (Nt) lå 13,2 km. fra første station.
Byggeår | 1898 |
Åbnet | 1898.02.06 |
Nedlagt | 1962.05.27 |
Nedrevet | 2019 (April) |
Adresse | Mommarkvej 346, 6470 Sydals |
Stednavneforkortelse | Nt |
Højdeplacering over havet | 43,7 meter |
GPS koordinater | 54.921965,9.988829 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1939 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Neder-Tandslet Station.
Titel: - 1939 - Neder Tandslet Station
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Als, Tandslet
Vejnavn: Mommarkvej
Husnummer: Lokalitet: Tandslet
Postnummer: 6470
By: Sydals
Sogn: Tandslet
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1939
Note: Id: L00647_007.tif
Lille-Mommark Station (Llm) [1898-1961] lå 14,6 km. fra første station.
Byggeår | 1898 |
Åbnet | 1898.02.06 |
Nedlagt | 1961 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Llm |
Højdeplacering over havet | 39,0 meter |
GPS koordinater | 54.914525310928454,10.005017519404669 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1957 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Lille-Mommark Station.
Titel: - 1957 - Lundtoftgaard
Person: Bygningsnavn: Lundtoftgaard
Sted: Danmark, Jylland, Lille Mommark
Vejnavn: Lille Mommarkvej
Husnummer: 35
Lokalitet: Lille Mommark
Postnummer: 6470
By: Sydals
Sogn: Lysabild
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1957
Note: Id: H08764_026.tif
Lysabild Station lå 16,6 km. fra første station.
Byggeår | 1898 |
Åbnet | 1898.02.06 |
Nedlagt | 1933.02.28 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Lysabildgade 28, 6470 Sydals |
Højdeplacering over havet | 28,3 meter |
GPS koordinater | 54.900109,10.007060 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Lysabild Station - placeret bagerst i billedet.
Titel: - 1959 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Lysabild
Vejnavn: Lysabildgade
Husnummer: 32
Lokalitet: Lysabild
Postnummer: 6470
By: Sydals
Sogn: Lysabild
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B05102_015.tif
Fjelby Station lå 17,0 km. fra første station.
Byggeår | 1907 |
Åbnet | 1907 |
Nedlagt | 1933.02.28 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Fjelby 12, 6470 Sydals |
Højdeplacering over havet | 21,7 meter |
GPS koordinater | 54.89612896244931,9.991741342147629 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Fjelby Station.
Titel: - 1948-1952 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Fjelby
Vejnavn: Fjelby
Husnummer: Lokalitet: Fjelby
Postnummer: 6470
By: Sydals
Sogn: Lysabild
Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Id: AAL_BL59-A1_010_022.tif
Skovby (Als) Stationskro var Sønderborg-Skovby's endestation og lå 19,0 km. fra første station.
Byggeår | 1898 |
Åbnet | 1898.02.06 |
Nedlagt | 1933.02.28 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Kegnæsvej 37, 6470 Sydals |
Højdeplacering over havet | 13,2 meter |
GPS koordinater | 54.884228,9.995360 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Skovby (Als) Stationskro.
Titel: - 1948-1952 - Skovby Kro
Person: Bygningsnavn: Skovby Kro
Sted: Danmark, Jylland, Skovby
Vejnavn: Kegnæsvej
Husnummer: 37
Lokalitet: Skovby
Postnummer: 6470
By: Sydals
Sogn: Lysabild
Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Id: AAL_BL59-A1_009_019.tif