De sønderjyske amtsbaner er dansk jernbanehistories gøgeunger. De blev anlagt af tyskerne i årene omkring 1900 for at skabe bedre forbindelse med det øvrige tyske rige og for at sikre købstæderne et handelsmæssigt opland.
Hvor man i Danmark bestræbte sig for en optimal udnyttelse af ressourcer, eksempelvis at samle alle baner i en by på samme station, var der i Tyskland tradition for at adskille privatbaner og statsbaner.
Ligeledes så man mere lempeligt på privatbanerne i Tyskland i det hele taget.
Tilsynet med disse var mere lempeligt. Overført til forholdene i det nu tyske Sønderjylland betød dette at banerne blev anlagt som selvstændige baner der snoede sig rundt i oplandet uden hensyn til Statsbaner eller andre eksisterende baner.
Den. 6. februar 1898 blev Alsener Kreisbahnen (A.Kr.B.) indviet. Banerne blev bygget, mens Als var en del af Preussen, og de blev bygget efter loven "preussische Kleinbahngesetz" fra 1892, hvor det var muligt at anlægge lokale baner. Senere efter Als blev overdraget til Danmark skiftede banerne navn til Amtsbanerne på Als (ABA).
Banerne var hverken bygget til tung trafik eller høje hastigheder (30 km/t), og skulle derfor ikke leve op til de skrappe sikkerhedskrav, som ellers var gældende ved bygning af statsbanestrækninger. Banen blev anlagt med meterspor (1.000 mm) med meget lette skinner på kun 15,5 kg. pr. meter, hvilket gjorde banen billig i anlæg og åbnede mulighed for, at banerne kunne finansieres lokalt af amtet, de lokale byer og private investorer.
Med den lette banekonstruktion og lave hastighed på 30 km/t, var banen tiltænkt godstrafik. Banen fik dog en ikke ubetydelig succes med op til ca. 500.000 passagerer om året og det var trods de lange rejsetider, hvor fx turen mellem Sønderborg og Nordborg tog over 2 timer. Godsmængden androg op til 60.000 tons pr. år.
Amtsbanen var en gaffelbane, som udgik fra Sønderborg med deling i Vollerup. Her gik banen hhv. nordpå mod Nordborg og sydpå mod Skovby. For den sydgående banedel var der yderligere en deling ved Lille Mommark hvor hvor banen fik en afstikker til Mommark via Sarup. Strækningerne fra Sønderborg til Guderup, Skovby og Mommark blev åbnet den 6. februar 1898, medens strækningen mellem Guderup og Nordborg først blev åbnet 1. juli 1898.
Banernes økonomi var fornuftig med overskud frem til 1. verdenskrig. Under 1. verdenskrig led banerne under manglende vedligeholdelse af både banen og matriellet. Først efter genforeningen blev banerne renoveret med nye lokomotiver og 26,4 kg./m skinner. Ved samme lejlighed blev banen godkendt til en hastighed på 45 km/t. Den øgede hastighed og det nye materiel betød at banen blomstrede kortvarigt op igen i starten af 1920'erne, hvorefter konkurrencen fra lastbiler, busser, biler og den verserende generelle økonomiske krise gav banen problemer.
Ved Jernbanelov af 29. marts 1924 besluttedes det at lade DSB overtage driften paf strækningen Sønderborg Mommark og ombygge den til normalspor (1435 mm). De andre strækninger af banen blev nedlukket 1933. Sønderborg Mommark strækningen åbnedes 15. juni 1933 og blev nedlagt 27. maj 1962.
Sønderborg Bystation var hovedstation for Amtsbanerne på Als under navnet Sønderborg Amtsbanegård. Amtsbanerne var smalsporsbaner, men stationen kom også til at tjene den normalsporede Mommark-banen (1933-62). Stationen hed frem til den danske genforening i 1920 Sonderburg Kreisbahnhof.
Opførelsen af den første Amtsbanegård blev påbegyndt i juli 1897, og den blev indviet 7 måneder senere. Amtsbanerne åbnede for trafik 6. februar 1898, og fra Sønderborg gik banerne til Nordborg, Skovby og Mommark. Ved indvielsen af Kong Christian den X's Bro i 1930 fik amtsbanerne forbindelse med det jyske jernbanenet via havnebanen og broens jernbanespor. Amtsbanens spor fulgte banegårdens længderetning SSV-NNØ, men Mommarkbanen gik syd om stationen i øst-vestlig retning, fordi amtsbanens havnebane var nedlagt, og Mommarkbanen fik forbindelse med broen over Alssund ved at togene kørte langsomt gennem Jernbanegade.
Der opstod ret hurtigt pladsproblemer, og Amtsbanerne blev udvidet i 1904 og igen i 1911. Trods udvidelserne fremstod bygningen utilsvarende med en del knopskydninger og den blev revet ned allerede i 1913, og året efter kunne man indvie den nuværende bygning.
Det gav store udfordringer, at amtsbanerne var smalsporede og de var svære at få rentable med det store ekstra arbejde med at omlæsse godt eller bruge en vognbjørn for at få normalsporede vogne ind på smalsporsbanerne. Smalsporsbanerne blev derfor nedlagt i 1933 og erstattet af den normalsporede Mommark-bane, som fik endestation på Sønderborg Hovedbanegård på Jyllands-siden, så Amtsbanegården, blev omdøbt til Sønderborg Bystation og mistede maget af sin betydning.
Omkring 1960 var der så stor trængsel på det smalle stationsareal på Sønderborg station (Jyllandssiden), af både gods og persontrafik, at man begyndte at planlægge en ny station. Handelsstandsforeningen ønskede at få flyttet stationen over på Alssiden, men det store arealbehov satte en stopper for dette
I dag er Sønderborgs Bystation byens rutebilstation.
Byggeår
1914
Åbnet
1914
Nedlagt
1962.05.27
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Jernbanegade 1, 6400 Sønderborg
Stednavneforkortelse
Sbb
Højdeplacering over havet
18,7 meter
GPS koordinater
54.910689,9.793901
Sønderborg By Station. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2019.09.21 12:01:22
Sundsmark Trinbræt fik billetsalg og godshåndtering i 1902, hvor der blev opført en kro. Sundsmark trinbræt blev nedlagt midt i 1950'erne - muligvis 1955.
Byggeår
1898
Åbnet
1898.02.06
Nedlagt
1955
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Stationsvej 29E, 6400 Sønderborg
Stednavneforkortelse
Smt
Højdeplacering over havet
9,1 meter
GPS koordinater
54.919289,9.824473
Billede af Sundsmark Station. Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1957 - LINK til kilde.
Spang startede som trinbræt men fik billetsalg og ventesal i 1914, hvor der blev opført en købmandshandel. Spang fik Stationsbygning i 1933 af bygmester Frost, Kær da banen blev lagt om.
Byggeår
1898
Åbnet
1914
Nedlagt
1933.02.28
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Spang 8, 6400 Sønderborg
Stednavneforkortelse
Spg
Højdeplacering over havet
5,0 meter
GPS koordinater
54.92491994503901,9.833594030470503
Billede af Spang Billetsalgssted. Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.
Vollerup Station var med krydsningsspor og forgrening til Skovby/Mommark og Nordborg. 3 spor, i 1917 udvidet til 4. Stationskroen var opført i 1896. Vollerup stationsbygning blev opført i 1933 af bygmester Gloy, Lysabild.
Augustenborg Station var en af de bedste Stationer på Amtsbanerne på Als, hvor Nordborgstrækning åbnedes i 1898. Augustenborg var jo også en lille købstad "flække", og Augustenborg Station havde en god person- og godstrafik og der var endog havnebane. Augustenborg Station blev udvidet i 1907-1908.
Banen blev nedlagt i 1933, men stationsbygningen fik anden anvendelse og blev først nedrevet i 1965.
Svenstrup Stationskro fungerede som station på Sønderborg-Nordborg banen på Als frem til denne nedbrændte i 1928. Herefter blev der etableret billetsalg i den ejendom, som i dag ligger på Apotekergade 3, 6430 Nordborg og godsekspeditionen blev flyttet til købmandsgården som i dag ligger på Nordborgvej 76A-N, 6430 Nordborg.
Byggeår
1820
Åbnet
1928
Nedlagt
1933.02.28
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Apotekergade 3, 6430 Nordborg
Højdeplacering over havet
40,4 meter
GPS koordinater
55.026922,9.833200
Billede af Svenstrup (Als) Stationskro - billetsalgsstedet i købmandsgården som i dag ligger på Nordborgvej 76A-N, 6430 Nordborg. Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.
Nordborg Station var endestationen på Amtsbanerne på Als for strækning mellem Sønderborg-Nordborg fra 1898. Nordborg Station var i årene 1920-1922 omdøbt Nørborg Station, men skiftede navn tilbage til Nordborg Station.
Trods ret gode trafikale betingelser kunne Alsbanerne ikke klare sig mod rutebilerne, som temmelig brutalt erstattede mange baner i Sønderjylland.
Amtsbanerne på Als blev nedlagt i 1933 og Nordborg station blev nedrevet i 1960.