Sønderborg-Nordborg - operatør: ABA, en artikel om Sønderborg-Nordborg
De Sønderjyske Amtsbaner: Gøgeunger i Dansk Jernbanehistorie
De sønderjyske amtsbaner udgør en særlig del af dansk jernbanehistorie. Anlagt af tyskerne omkring år 1900, blev disse baner etableret for at forbedre forbindelsen med det øvrige Tyskland og sikre købstæderne et solidt handelsmæssigt opland.Tyske Traditioner i Sønderjylland
Mens man i Danmark fokuserede på en optimal udnyttelse af ressourcer, herunder at samle alle baner i en by på samme station, var der i Tyskland en tradition for at adskille privatbaner og statsbaner. Tilsynet med privatbanerne var generelt mere lempeligt, hvilket betød, at banerne i det tyske Sønderjylland blev anlagt som selvstændige enheder, der snoede sig rundt i oplandet uden hensyn til statsbaner eller andre eksisterende baner.Alsener Kreisbahnen og Amtsbanerne på Als
Den 6. februar 1898 blev Alsener Kreisbahnen (A.Kr.B.) indviet. Banerne blev bygget, mens Als var en del af Preussen, efter loven "preussische Kleinbahngesetz" fra 1892, der gjorde det muligt at anlægge lokale baner. Efter Sønderjyllands genforening med Danmark skiftede banerne navn til Amtsbanerne på Als (ABA).Banerne var ikke designet til tung trafik eller høje hastigheder (maks. 30 km/t) og skulle derfor ikke leve op til de strenge sikkerhedskrav, som gjaldt for statsbanestrækninger. Banen blev anlagt med meterspor (1.000 mm) og lette skinner på kun 15,5 kg pr. meter, hvilket gjorde banen billig at anlægge og åbnede mulighed for finansiering fra lokale myndigheder, byer og private investorer.
Trafik og Økonomi
Selvom banernes lette konstruktion og lave hastighed på 30 km/t og var primært var beregnet til godstrafik, blev de også populære blandt passagerer. Med op til 500.000 passagerer årligt, var banerne en succes, trods de lange rejsetider – fx tog turen mellem Sønderborg og Nordborg over to timer. Godsmængden nåede op på 60.000 tons pr. år.Amtsbanen var en gaffelbane, der udgik fra Sønderborg og delte sig i Vollerup med en nordgående bane mod Nordborg og en sydgående bane mod Skovby. Den sydgående bane delte sig yderligere ved Lille Mommark, hvor en afstikker førte til Mommark via Sarup. Strækningerne fra Sønderborg til Guderup, Skovby og Mommark blev åbnet den 6. februar 1898, mens strækningen mellem Guderup og Nordborg åbnede 1. juli 1898.
Nedgang og Afvikling
Banernes økonomi var sund med overskud frem til 1. verdenskrig, men krigen førte til manglende vedligeholdelse af både baner og materiel. Efter genforeningen blev banerne renoveret med nye lokomotiver og stærkere skinner, hvilket midlertidigt gav nyt liv til banerne i starten af 1920'erne. Konkurrence fra lastbiler, busser og biler samt den generelle økonomiske krise førte dog til problemer for banerne.Med Jernbaneloven af 29. marts 1924 blev det besluttet, at DSB skulle overtage driften af strækningen Sønderborg-Mommark og ombygge den til normalspor (1.435 mm). De øvrige strækninger blev nedlagt i 1933, mens strækningen Sønderborg-Mommark åbnede igen den 15. juni 1933 og blev endeligt nedlagt den 27. maj 1962.
Vigtige stamdata for Sønderborg-Nordborg
Jernbanens længde i km | 30,9 |
Optaget på Jernbanelov | Preussisk Jernbanelov - gældende for sønderjylland |
Baneforkortelse | ABA |
Jernbanen åbnet | 1898.02.06 |
Persontrafik nedlagt | 1933.02.28 |
Godstrafik nedlagt | 1933.02.28 |
Jernbanen nedlagt | 1933.02.28 |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.000 mm |
Skinnevægt | 15 kg/m, efter genforeningen udskiftet med 24,39 kg/m |
Ballast | Grus |
Max stigning | 25 ‰ |
Hastighed max | 30 km/t, efter skinneudskiftningen 45 km/t |
El drift | Nej |
Togkontrolsystem | Nej |
Bane status | Amtsbane |
Sønderborg-Nordborg havde følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Sønderborg By Station (Sbb) [1914-1962] | 0,0 km | |
Sundsmark Station (Smt) | 2,3 km | |
Spang Billetsalgssted (Spg) [1914-1933] | 3,2 km | |
Vollerup Stationskro (Vop) [1898-1933] | 4,5 km | |
Augustenborg Station (Aub) | 7,0 km | |
Bro Station | 8,6 km | |
Ketting Station | 10,1 km | |
Asserballe Station | 12,0 km | |
Notmark-Hundslev Stationskro | 13,6 km | |
Elstrup Station | 16,3 km | |
Guderup Station (Gru) | 17,8 km | |
Stevning Stationskro | 20,5 km | |
Svenstrup (Als) Stationskro | 23,1 km | |
Havnbjerg Station | 26,0 km | |
Oksbøl (Als) Station | 28,2 km | |
Nordborg Amtsbanegård (Nør) | 30,9 km |
Banekort over Sønderborg-Nordborg
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 16. september 2011 - LINK til kilde.
Sønderborg By Station (Sbb) [1914-1962] var Sønderborg-Nordborg banens første station
Opførelsen af den første Amtsbanegård blev påbegyndt i juli 1897, og den blev indviet 7 måneder senere. Amtsbanerne åbnede for trafik 6. februar 1898, og fra Sønderborg gik banerne til Nordborg, Skovby og Mommark. Ved indvielsen af Kong Christian den X's Bro i 1930 fik amtsbanerne forbindelse med det jyske jernbanenet via havnebanen og broens jernbanespor. Amtsbanens spor fulgte banegårdens længderetning SSV-NNØ, men Mommarkbanen gik syd om stationen i øst-vestlig retning, fordi amtsbanens havnebane var nedlagt, og Mommarkbanen fik forbindelse med broen over Alssund ved at togene kørte langsomt gennem Jernbanegade.
Der opstod ret hurtigt pladsproblemer, og Amtsbanerne blev udvidet i 1904 og igen i 1911. Trods udvidelserne fremstod bygningen utilsvarende med en del knopskydninger og den blev revet ned allerede i 1913, og året efter kunne man indvie den nuværende bygning.
Det gav store udfordringer, at amtsbanerne var smalsporede og de var svære at få rentable med det store ekstra arbejde med at omlæsse godt eller bruge en vognbjørn for at få normalsporede vogne ind på smalsporsbanerne. Smalsporsbanerne blev derfor nedlagt i 1933 og erstattet af den normalsporede Mommark-bane, som fik endestation på Sønderborg Hovedbanegård på Jyllands-siden, så Amtsbanegården, blev omdøbt til Sønderborg Bystation og mistede maget af sin betydning.
Omkring 1960 var der så stor trængsel på det smalle stationsareal på Sønderborg station (Jyllandssiden), af både gods og persontrafik, at man begyndte at planlægge en ny station. Handelsstandsforeningen ønskede at få flyttet stationen over på Alssiden, men det store arealbehov satte en stopper for dette
I dag er Sønderborgs Bystation byens rutebilstation.
Byggeår | 1914 |
Åbnet | 1914 |
Nedlagt | 1962.05.27 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Jernbanegade 1, 6400 Sønderborg |
Stednavneforkortelse | Sbb |
Højdeplacering over havet | 18,7 meter |
GPS koordinater | 54.910689,9.793901 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. september 2019 Download billede
Sundsmark Station (Smt) lå 2,3 km. fra første station.
Byggeår | 1898 |
Åbnet | 1898.02.06 |
Nedlagt | 1955 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Stationsvej 29E, 6400 Sønderborg |
Stednavneforkortelse | Smt |
Højdeplacering over havet | 9,1 meter |
GPS koordinater | 54.919289,9.824473 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1957 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Sundsmark Station.
Titel: - 1957 - Købmand
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Sundsmark
Vejnavn: Stationsvej
Husnummer: Lokalitet: Sundsmark
Postnummer: 6400
By: Sønderborg
Sogn: Ulkebøl
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1957
Note: Id: H08758_020.tif
Spang Billetsalgssted (Spg) [1914-1933] lå 3,2 km. fra første station.
Byggeår | 1898 |
Åbnet | 1914 |
Nedlagt | 1933.02.28 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Spang 8, 6400 Sønderborg |
Stednavneforkortelse | Spg |
Højdeplacering over havet | 5,0 meter |
GPS koordinater | 54.92491994503901,9.833594030470503 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. september 2024 Download billede
Vollerup Stationskro (Vop) [1898-1933] lå 4,5 km. fra første station.
Vollerup stationsbygning blev opført i 1933 af bygmester Gloy, Lysabild.
Byggeår | 1896 |
Åbnet | 1898.02.06 |
Nedlagt | 1933.02.28 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Linbækvej 10, 6400 Sønderborg |
Stednavneforkortelse | Vop |
Højdeplacering over havet | 12,1 meter |
GPS koordinater | 54.926473,9.856656 |
Augustenborg Station (Aub) lå 7,0 km. fra første station.
Banen blev nedlagt i 1933, men stationsbygningen fik anden anvendelse og blev først nedrevet i 1965.
Byggeår | 1898 |
Åbnet | 1898.02.06 |
Nedlagt | 1933.02.28 |
Nedrevet | 1965 |
Arkitekt | Heinrich Naeve |
Stednavneforkortelse | Aub |
Højdeplacering over havet | 5,2 meter |
GPS koordinater | 54.944981,9.873490 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1957 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Augustenborg Station.
Titel: - 1957 - Kornimporten
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Augustenborg
Vejnavn: Havnen
Husnummer: 2
Lokalitet: Augustenborg
Postnummer: 6440
By: Augustenborg
Sogn: Augustenborg
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1957
Note: Id: H08767_013.tif
Bro Station lå 8,6 km. fra første station.
Byggeår | 1898 |
Åbnet | 1898.02.06 |
Nedlagt | 1933.02.28 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Brovej 1, 6440 Augustenborg |
Højdeplacering over havet | 12,2 meter |
GPS koordinater | 54.951346,9.892490 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. september 2024 Download billede
Ketting Station lå 10,1 km. fra første station.
Byggeår | 1898 |
Åbnet | 1898.02.06 |
Nedlagt | 1933.02.28 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Smedegade 9, 6440 Augustenborg |
Højdeplacering over havet | 16,1 meter |
GPS koordinater | 54.963990,9.898710 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. september 2024 Download billede
Asserballe Station lå 12,0 km. fra første station.
Byggeår | 1898 |
Åbnet | 1898.02.06 |
Nedlagt | 1933.02.28 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Asserballe St 11A, 6440 Augustenborg |
Højdeplacering over havet | 31,0 meter |
GPS koordinater | 54.965875,9.924891 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. september 2024 Download billede
Notmark-Hundslev Stationskro lå 13,6 km. fra første station.
Byggeår | 1877 |
Åbnet | 1898.02.06 |
Nedlagt | 1933.02.28 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Storemarksvej 6A, 6440 Augustenborg |
Højdeplacering over havet | 22,9 meter |
GPS koordinater | 54.983240,9.921615 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. september 2024 Download billede
Elstrup Station lå 16,3 km. fra første station.
Byggeår | 1897 |
Åbnet | 1898.02.06 |
Nedlagt | 1933.02.28 |
Nedrevet | Nedrevet mellem 1939 og 1949 |
Adresse | Fynshavvej, 6430 Nordborg |
Højdeplacering over havet | 30,0 meter |
GPS koordinater | 54.98961598431042,9.887969213471315 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1939 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Elstrup Station.
Titel: - 1939 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Als, Elstrup
Vejnavn: Fynshavvej
Husnummer: Lokalitet: Elstrup
Postnummer: 6430
By: Nordborg
Sogn: Egen
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1939
Note: Id: L00771_011.tif
Guderup Station (Gru) lå 17,8 km. fra første station.
Byggeår | 1898 |
Åbnet | 1898.02.06 |
Nedlagt | 1933.02.28 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Østergade 1B, 6430 Nordborg |
Stednavneforkortelse | Gru |
Højdeplacering over havet | 29,0 meter |
GPS koordinater | 54.990375,9.865051 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. september 2024 Download billede
Stevning Stationskro lå 20,5 km. fra første station.
Byggeår | 1898 |
Åbnet | 1898.02.06 |
Nedlagt | 1933.02.28 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Hjortspringvej 12, 6430 Nordborg |
Højdeplacering over havet | 38,4 meter |
GPS koordinater | 55.004912,9.832828 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Stevning Stationskro.
Titel: - 1948-1952 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Stevning
Vejnavn: Hjortspringvej
Husnummer: Lokalitet: Stevning
Postnummer: 6430
By: Nordborg
Sogn: Svenstrup
Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Id: AAL_BL59-A1_068_009.tif
Svenstrup (Als) Stationskro lå 23,1 km. fra første station.
Andre navne og stavemåder | Tysk tid: Schwenstrup |
Byggeår | 1820 |
Åbnet | 1928 |
Nedlagt | 1933.02.28 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Apotekergade 3, 6430 Nordborg |
Højdeplacering over havet | 40,4 meter |
GPS koordinater | 55.026922,9.833200 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. september 2024 Download billede
Havnbjerg Station lå 26,0 km. fra første station.
Byggeår | 1898 |
Åbnet | 1898.02.06 |
Nedlagt | 1933.02.28 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Skolevej 30, 6430 Nordborg |
Højdeplacering over havet | 20,6 meter |
GPS koordinater | 55.036580,9.794386 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. september 2024 Download billede
Oksbøl (Als) Station lå 28,2 km. fra første station.
Byggeår | 1898 |
Åbnet | 1898.02.06 |
Nedlagt | 1933.02.28 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Mikkelshave 1, 6430 Nordborg |
Højdeplacering over havet | 30,5 meter |
GPS koordinater | 55.039474,9.758732 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Oksbøl (Als) Station.
Titel: - 1948-1952 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Als, Nordborg
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Id: AAL_BL52-A1_089_008.tif
Nordborg Amtsbanegård (Nør) var Sønderborg-Nordborg's endestation og lå 30,9 km. fra første station.
Nordborg Amtsbanegård: Historien om Endestationen på Als
Nordborg Amtsbanegård var endestationen for Amtsbanerne på Als og strækningen mellem Sønderborg og Nordborg, som åbnede i 1898. I perioden 1920-1922 blev stationen omdøbt til Nørborg Amtsbanegård, men skiftede navn tilbage til Nordborg Amtsbanegård kort efter.Beliggenhed og Infrastruktur
Nordborg Amtsbanegård lå syd for Storegade ved Stationsvej i Nordborg. Før stationen blev der anlagt en dæmning, som førte sporet over slugten ved Gammeldam. Denne dæmning blev senere udbygget for at kunne rumme den nuværende Ringvej. Et lille stykke af amtsbanens tracé er bevaret mellem Ringvej og Stationsvej, som et minde om den gamle jernbane.Konkurrence med Rutebiler
På trods af gode trafikale betingelser kunne Alsbanerne ikke konkurrere med den voksende brug af rutebiler, som erstattede mange baner i Sønderjylland. I takt med, at større og bedre lastbiler og busser blev tilgængelige i 1920'erne, og vejene blev forbedret, kunne amtsbanerne ikke følge med, og de blev nedlagt i 1933.Nedlæggelsen af Nordborg Amtsbanegård
Efter nedlæggelsen af amtsbanerne stod Nordborg Amtsbanegård ubrugt i nogle år, indtil den blev revet ned i 1960. I dag findes kun små spor af stationens tidligere eksistens, men dens historie lever videre som en vigtig del af Sønderjyllands jernbanehistorie.Andre navne og stavemåder | I Tysk tid: Norburg og i den første Danske tid: Nørborg (1920-1922) |
Byggeår | 1898 |
Åbnet | 1898.02.06 |
Nedlagt | 1933.02.28 |
Nedrevet | 1960 |
Arkitekt | Heinrich Naeve |
Stednavneforkortelse | Nør |
Højdeplacering over havet | 17,6 meter |
GPS koordinater | 55.057615770052585,9.742710714287838 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1939 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Nordborg Amtsbanegård.
Titel: - 1939 - Nordborg Skole
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Als, Nordborg
Vejnavn: Stationsvej
Husnummer: Lokalitet: Nordborg
Postnummer: 6430
By: Nordborg
Sogn: Nordborg
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1939
Note: Id: L00765_029.tif