Nykøbing Falster-Nysted - operatør: SNNB

Banen blev til i to omgange. Og egentlig kan man vel kalde banen for et for et fornuftsægteskab. Med anlægget af denne banen udbygger Nykøbing Falster sin position som trafik- og handelsknudepunkt i den østlige del af Lolland-Falster. En position der på det tidspunkt absolut ikke var uanfægtet.

Strækningen Nysted - Nykøbing Falster:
Ved første øjekast ligner det en naturlig forbindelse mellem de to østlollandske købstæder. Ved nærmere eftersyn var der da også store fordele for begge i anlægget af banen. Men interesserne var kun i begrænset omfang sammenfaldende. For Nysteds vedkommende var det et forsøg på at få placeret en mulig forbindelse til Tyskland via Nysted. Dette lykkedes som bekendt ikke. For Nykøbing Falsters vedkommende var det ønsket om at være placeret centralt i forhold til 2 af de mulige punkter for en overfart til Tyskland: Nemlig Gedser og Nysted. Samtidig med dette havde man fornøjelsen af at kunne trække handel fra det sydlige opland ind til Nykøbing Falster. Alt i alt en god forretning for Nykøbing Falster. Den 27. maj 1961 indstillede man persontrafikken på strækningen Nykøbing Falster - Nysted. Man bibeholdt dog godstrafikken på strækningen helt frem til banens lukning. Det er også grunden til at der ikke blev anlagt perronspor til SNNB på den nye Nykøbing Falster station der blev opført i forbindelse med indvielsen af

Strækningen Nykøbing Falster - Stubbekøbing:
Hvor det gik rimelig smertefrit med at få anlagt den første del af ruten til Nysted, var det straks vanskeligere at få fastlagt linieføringen for strækningen Nykøbing Falster - Stubbekøbing. De driftige falstringer havde længe været interesseret i at anlægge en bane der gik fra det nordlige Falster og til Nykøbing. Problemet var, og er, at der på Nordfalster findes en række små byer der alle er næsten lige store og lige interessante (eller uinteressante).
Hvor det på strækningen Nykøbing Falster - Nysted var rimelig oplagt hvilke byer der skulle medtages, var det ikke så tydeligt på Falster.
Det medførte en stor lokal debat med mange bizarre indslag. Alt lige fra skarp ironi og til noget der næste kunne betegnes som mavesur misundelse.
Fastlagt blev linien - trods protester - og endelig koncession blev givet.

Roebanen:
SNNB var i mange år afhængig af at have roeavlerne på Falster som kunder.
Det gav et stabilt trafikunderlag og skaffede banen helskindet gennem årene efter 2. verdenskrig.
Da Sukkerfabrikken i Nykøbing stoppede for indlevering af roer pr. bane var dette de facto dødsstødet til SNNB.
Det lykkedes den lille banes bravt kæmpende personale at holde gang i trafikken frem til 31. marts 1966. Men da var det nat for den lille uafhængige bane. SNNB bevarede modsat mange andre baner på Lolland Falster sin uafhængighed af Lollandsbanen og DSB. Set på den baggrund er det vel nærmest imponerende at den holdt ud så længe.

Vigtige stamdata for Nykøbing Falster-Nysted


Jernbanens længde i km 17,1
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 27. maj 1908 - LOV nr 156
BaneforkortelseSNNB
Statstilskud i %50 %
Dato for Koncession1908.11.05
Jernbanen åbnet1910.12.13
Persontrafik nedlagt1961.05.27
Godstrafik nedlagt1966.03.31
Jernbanen nedlagt1966.03.31
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
Skinnevægt22,5 kg/m
BallastGrus
Max stigning5 ‰
Kurveradius500 meter
Hastighed max45 km/t - fra 1948 75 km/t. (Banen var uindhegnet)
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Bane statusPrivatbane

Nykøbing Falster-Nysted havde følgende stoppesteder



Banekort over Nykøbing Falster-Nysted

Kort over benestrækningen: Nykøbing Falster-Nysted (SNNB)
Kort over benestrækningen: Nykøbing Falster-Nysted (SNNB)
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: 2011.07.07 - LINK til kilde.


Nykøbing Falster Station (Nf) var Nykøbing Falster-Nysted banens første station

Den 22. august 1872 blev jernbanen mellem Nykøbing og Orehoved indviet. Der var via Orehoved der var færgeoverfart til Sjælland ved Masnedsund. Efter opførelse af den første Masnedsundbro mellem Sjælland og Masnedø I 1884 blev færgeoverfarten afkortet til Masnedø-Orehoved og med indvielsen af Storstrømsbroen i 1937 fik Nykøbing Falster direkte forbindelse med Sydbanen på Sjælland.

I 1875 blev den gamle jernbanebro over Guldborgsund indviet, og Nykøbing fik forbindelse med Lollandsbanen (Guldborgsund-Maribo-Nakskov og (Guldborgsund-Maribo-Rødby), der var åbnet den 1. juli 1874.

Den 1. juli 1886 blev Gedserbanen (Nykøbing Falster-Gedser 1886-2009) indviet med udspring fra Nykøbing Falster station.

Den 15. december 1910 blev Stubbekøbing banen (Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted Banen 1910-1966) indviet med Nykøbing Falster station som et vigtigt knudepunkt med en meget kompleks station med mange tilbygninger og sporændringer og der var ikke plads til udvidelsen da Fugleflugtslinien blev vedtaget.

Den 14. maj 1963 blev Fugleflugtslinjen indviet (Nykøbing Falster-Rødby færge). Den omfattede bl.a. en ny direkte jernbanelinje Nykøbing Falster-Rødby Færge. I samme forbindelse fik Nykøbing sin nuværende stationsbygning, der er i samme byggestil som bl.a. Holbæk, Vojens og Skive Station. Den gamle stationsbygning blev nedrevet ved denne lejlighed.

Nykøbing Falster Station er i dag et centralt knudepunkt for transporten på Lolland-Falster, med forbindelse til København, Hamborg og med Lollandsbanen.

Nykøbing Falster første Station blev nedrevet i 1961 for at gøre plads til byggeriet af den nye station.


Byggeår1962
Åbnet1963.05.14
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektOle Ejnar Bonding
AdresseBanegårdspladsen 2, 4800 Nykøbing F
StednavneforkortelseNf
Højdeplacering over havet2,3 meter
GPS koordinater54.767161,11.877553

Billede af Nykøbing Falster Station.
Billede af Nykøbing Falster Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2022.06.07 12:01:53
Download billede

Historisk kort over Nykøbing Falster Station
Nykøbing Falster Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Nagelsti Trinbræt lå 3,0 km. fra første station.

Nagelsti trinbræt blev anlagt i 1928 med perron og venteskur. Her afgrenede Nystedbanen fra Lollandsbanen. I dag er trinbrættet flyttet over på den anden side af Lollandsbanen , og hedder nu Øster Toreby Station.


Byggeår1928
Åbnet1928
Nedlagt1966.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet7,6 meter
GPS koordinater54.75963716793377,11.832094146595239

Billede af Nagelsti Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Nagelsti Trinbræt har ligget her.
Billede af Nagelsti Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Nagelsti Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2023.04.09 12:58:10
Download billede

Historisk kort over Nagelsti Trinbræt
Nagelsti Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1927
Åbnet1927
Nedlagt1966.03.31
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseTby
Højdeplacering over havet9,0 meter
GPS koordinater54.754691,11.794007

Billede af Toreby Trinbræt.
Billede af Toreby Trinbræt.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.


Noter:

Titel:- 1949 -
Bygningsnavn:Toreby gamle Gartneri
Sted:Danmark, Lolland, Toreby
Vejnavn:Gl. Landevej
Husnummer:26
Postnummer:4891
By:Toreby L
Sogn:Toreby sogn
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1949

Id:L04429_032.tif


Historisk kort over Toreby Trinbræt
Toreby Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1910
Åbnet1911.05.26
Nedlagt1966.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektH. C. Glahn
AdresseMøllevej 14, 4891 Toreby L
Højdeplacering over havet7,3 meter
GPS koordinater54.743814,11.781142

Billede af Flintinge Station.
Billede af Flintinge Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Ariel/Dansk Luftfoto - Dato: 1988 - LINK til kilde.


Noter:

Titel:- 1988 -
Bygningsnavn:Flintinge gamle station
Sted:Danmark, Lolland, Flintinge
Vejnavn:Møllevej
Husnummer:14
Postnummer:4891
By:Toreby L
Sogn:Toreby sogn
Ophav:Ariel/Dansk Luftfoto
År:1988

Id:A088998_004.tif


Historisk kort over Flintinge Station
Flintinge Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Fuglsang Trinbræt med Sidespor lå 8,5 km. fra første station.

Fuglsang Trinbræt med med læssespor blev anlagt i 1927 i østkanten af Sønderskov ved vejen til Fuglsang gård.


Byggeår1927
Åbnet1927
Nedlagt1966.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet8,2 meter
GPS koordinater54.732796,11.776090

Historisk kort over Fuglsang Trinbræt med Sidespor
Fuglsang Trinbræt med Sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1911
Åbnet1911.05.26
Nedlagt1966.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet10,7 meter
GPS koordinater54.722487,11.774433

Historisk kort over Sløsserup Trinbræt
Sløsserup Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Frejlev Station lå 11,2 km. fra første station.

Frejlev Station var med varehuset, som senere blev udvidet kraftigt med gødningslager.


Byggeår1911
Åbnet1911.05.26
Nedlagt1966.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektH. C. Glahn
AdresseNørrevej 33, 4892 Kettinge
Højdeplacering over havet9,1 meter
GPS koordinater54.708013,11.767690

Billede af Frejlev Station.
Billede af Frejlev Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.


Noter:

Titel:- 1959 -
Bygningsnavn:Frejlev gamle station
Sted:Danmark, Lolland, Nørre Frejlev
Vejnavn:Nørrevej
Husnummer:33
Postnummer:4892
By:Kettinge L
Sogn:Kettinge sogn
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1959

Id:B05426_020.tif


Historisk kort over Frejlev Station
Frejlev Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Kettinge Billetsalgssted lå 14,1 km. fra første station.

Kettinge Billetsalgssted fik i 1913 station med stationsbygning og krydsningsspor.


Byggeår1911
Åbnet1913
Nedlagt1966.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektH. C. Glahn
AdresseSporet 6, 4892 Kettinge
Højdeplacering over havet19,6 meter
GPS koordinater54.694822,11.732548

Billede af Kettinge Billetsalgssted.
Billede af Kettinge Billetsalgssted.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Ariel/Dansk Luftfoto - Dato: 1992 - LINK til kilde.


Noter:

Titel:Den nedlagte station, Flintinge, på NNS-banen - 1992 -
Sted:Danmark, Lolland, Frejlev
Vejnavn:Møllevej
Lokalitet:Flintinge
Postnummer:4891
By:Toreby L.
Sogn:Toreby
Ophav:Ariel/Dansk Luftfoto
År:1992

Id:A920319_002.tif


Historisk kort over Kettinge Billetsalgssted
Kettinge Billetsalgssted - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Nysted Station (Nys) var Nykøbing Falster-Nysted's endestation og lå 17,1 km. fra første station.

Nysted station lå nord øst for byen med en tosporet remise og drejeskive.


Byggeår1910
Åbnet1911.05.26
Nedlagt1966.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektH. C. Glahn
AdresseJernbanegade 24, 4880 Nysted
StednavneforkortelseNys
Højdeplacering over havet13,3 meter
GPS koordinater54.667665,11.732646

Nysted Station.
Nysted Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.06.20 14:39:03
Download billede

Historisk kort over Nysted Station
Nysted Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Litteratur for: Nykøbing Falster-Nysted

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Jernbaner på Lolland-Falster og Bornholm
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Jernbaner på Lolland-Falster og Bornholm
Niels Jensen
1977
112
København
J. Fr. Clausen
87-11-03777-6