Odense Letbane - operatør: Keolis
Odense Letbane: Et Ambitiøst Infrastrukturprojekt
Odense Letbane er et ambitiøst infrastrukturprojekt, der sigter mod at forbedre den kollektive trafik i Odense og omegn. Med forventet færdiggørelse i tredje kvartal af 2021 vil letbanen strække sig fra Tarup i det nordvestlige Odense via Odense Banegård, Syddansk Universitet og Nyt OUH til Hjallese i syd. Første etape af letbanen er på 14,4 km og inkluderer 26 stationer. Det forventes, at letbanen vil transportere omkring 34.000 daglige passagerer.Finansiering og Fremtidige Udvidelser
Den samlede anlægssum for letbanens første etape er på 3,3 milliarder kr. Projektet er finansieret af Odense Kommune, staten og Region Syddanmark. En planlagt anden etape vil tilføje yderligere 7,8 km letbanespor, og denne udvidelse er budgetteret til at koste 1,9 milliarder kr. Odense Byråd har besluttet at arbejde for etableringen af etape 2, men der foreligger p.t. ingen anlægslov eller statslig medfinansiering til denne del af projektet.Historien Bag Odense Letbane
Odense Letbane blev første gang officielt foreslået i 2008 af borgmester Jan Boye. Siden da har Odense Kommune og Region Syddanmark arbejdet intensivt på projektet, som hurtigt fik opbakning fra hele Odense Byråd. I januar 2010 gav trafikminister Lars Barfoed tilsagn om 4 millioner kroner til en VVM-undersøgelse af banens første etape. Forundersøgelsen blev færdig i sommeren 2010, hvorefter VVM-undersøgelsen begyndte. Den 15. december 2010 blev Odense Byråd orienteret om planerne for letbanen, hvor et rutenet, der danner et "H" i byens trafikstruktur, blev fremlagt.Politisk Enighed og Udvikling
Den 16. februar 2011 blev planerne for letbanen enstemmigt vedtaget af Odense Byråd. Samtidig blev første etape udvidet til at inkludere en linjeføring til Tarup Center. Med denne beslutning lagde kommunen sig fast på "H-modellen", og projektet kunne nu bevæge sig ind i næste fase. Projektet fortsatte med VVM-undersøgelsen og ny byplanlægning, som integrerede letbanen.Lovgivning og Offentlig Høring
Odense Letbane afleverede i efteråret 2013 de nødvendige dokumenter til VVM-myndigheden. VVM-processen løb frem til starten af 2014 og blev afsluttet med en 8-ugers offentlig høring af Kommuneplantillæg nr. 2 for Odense Letbane samt VVM-redegørelse med miljøvurdering fra 17. januar til 14. marts 2014. Den 23. april 2014 vedtog Odense Byråd "Tillæg nr. 2 til Odense Kommunes Kommuneplan 2013-2025 - Odense Letbane 1. etape". Dette betød, at det miljømæssige lovgrundlag for at gå i gang med at planlægge letbanen var på plads.Finansiering og Aftaler
Med Principaftalen mellem staten, Region Syddanmark og Odense Kommune af 23. juni 2014 blev der givet et officielt tilsagn fra staten og regionen om medfinansiering af Odense Letbane. Det samlede anlægsoverslag for Odense Letbane er 2.328 mio. kr. (inkl. korrektionsreserver). Hertil kommer driftsrelaterede anlægsomkostninger på 656 mio. kr., som afholdes af Odense Kommune. Staten bidrager med 1.108 mio. kr., inkl. allerede afholdte udgifter til forundersøgelse og VVM, mens Region Syddanmark bidrager med 100 mio. kr.Transportministeriet og Region Syddanmarks bidrag går udelukkende til de direkte anlægsomkostninger ved letbanen. Odense Kommune har imidlertid haft nogle ekstra ønsker til forskønnelse af byrummet og ny infrastruktur for at udnytte værdien af letbaneprojektet endnu mere. Derfor har Odense Kommune lavet følgende såkaldte tilkøb til letbaneprojektet, som udelukkende er kommunalt finansieret:
- Grønt græstæppe langs størstedelen af letbanesporet – i stedet for stenskærver og sveller
- To nybyggede stitunneler for cyklister og fodgængere ved L. A. Rings Vej og Campusvej
- Forskønnelse af byrum langs letbanen med stenbelægning – i stedet for asfalt eller beton
- Skiftespor to steder langs letbanen, så en eventuel etape 2 kan tilføjes senere uden længerevarende driftstop
- To ekstra togsæt, så letbanen kan have afgang med 7½ minutters interval i dagtimerne – i stedet for hvert 10. minut