M1 - operatør: Metro Service

M1 er én af de fire linjer som udgør den københavnske metro. Linjen tager sit udgangspunkt i Vanløse Metrostation sammen med M2 som den følges med hele vejen til Christianshavn Metrostation, hvorfra de kører til hhv. M1 til Vestamager Metrostation og M2 til Københavns Lufthavn Metrostation.

Generelt om Københavns Metrosystem:
Københavns Metro er et moderne metrosystem med 39 Metrostation, hvor 25 er underjordiske, 1 er nedgravet men åben (Øresund) og 13 er over terræn. Metrosystemet består af hhv. to sammenhængende baner (M1 og M2), Cityringen (M3) samt Nordhavnslinjen (M4).

M1 og M2 strækker sig fra Vanløse over Frederiksberg og Indre By til Christianshavn, hvor den deler sig i til hhv. Vestamager gennem Ørestad (linje M1) og Københavns Lufthavn langs Amager Strandpark (linje M2). M3 (Cityringen) er en ringlinje, der forbinder Københavns Hovedbanegård med Vesterbro, Frederiksberg, Nørrebro, Østerbro samt Indre By. M4 Nordhavn går fra Københavns Hovedbanegård til Orientkaj Metrostation, da M4 deler spor med cityringen er det kun Nordhavn Metrostation og Orientkaj der er nye Metrostationer.

M1 og M2 åbnede den 19. oktober 2002 og den 28. september 2007 forlængedes M2 til Københavns Lufthavn. Den 29. september 2019 åbnedes Cityringen M3. Den 28. marts 2020 åbnedes Nordhavnsmetroen M4.

Metroen har ca. 160.000 passagerer dagligt og havde en passagerindtægt på cirka 0,6 mia. kroner i 2011, svarende til en markedsandel på 18% af den kollektive trafik i Hovedstadsområdet.

Forhistorie for Københavns Metrosystem:
I 1991 færdiggjorde en komité arbejdet med en trafikplan for Københavns centrum og det omkringværende nærområde. Denne plan indeholder beskrivelser af en forbindelse mellem de centrale dele af København og Amager. Forbindelsen skulle sammenkæde det centrale København med både Øst- og Vestamager og således også den nye Ørestad og lufthavnen i Kastrup. Strækningen til lufthavnen skulle anlægges på den nedlagte Amagerbanens tracé.

Fokus var primært på Ørestad, hvorved man ventede med at lave en samlet baneplan for hele København.

Metrosystemet linjeføringen er efter samme princip, som vi kender fra Københavns S-tog, hvor flere linjer udefra flettes samme til kun én gennem centrum, hvilket har den fordel, at der hvor befolkningsdensiteten er størst er der flest afgange og ude i yderområderne med lavere befolkningsdensitet er der færre afgange, men stadig et rimeligt antal i forholdt til behovet.

I 1992 blev Ørestad-konceptet fremlagt sammen med den specielle Ørestads lov, som blev vedtaget samme år. Med Ørestad bliver "new town" konceptet brugt for første gang i Danmark. Ideen er at bygge trafikinfrastrukturen før man bebyggede Ørestad. Ved at sikre gode trafikale forbindelser til den nye bydel ville man anspore firmaer til at bygge nye bygninger og på den måde være med til at skabe bydelen. I tilfældet med Ørestad skal indtægterne fra salg af grunde bruges til at støtte konstruktionen af den trafikale forbindelse. I 1993 etablerede man Ørestadsselskabet med Københavns Kommune og staten som ejere, som skulle stå for den proces.

Da man stod over for at vælge den nye trafikløsning var følgende præmisser i spil for valget af det nye Metrosystem:
- Generer ikke bilisterne.
- Systemet har en formodet stor evne til at tiltrække passagerer, idet der er mulighed for høj rejsehastighed, toghyppighed, stabilitet og sikkerhed.
- Bedre miljø i byen på grund af lav støj, lavt vibrationsniveau, lav forurening, ingen visuelle gener mv.
- Lav risiko for ulykker.
- Få ubekvemmeligheder for borgere under konstruktion og brug.
- Gennemsnitshastigheden inklusive stop på Metrostationer er 40 km/t.

Vigtige stamdata for M1


Jernbanens længde i km 13,1
BaneforkortelseMetro Service
Statstilskud i %100%
Jernbanen indviet2002.10.19
Jernbanen åbnet2002.10.19
Jernbanen nedlagtI drift
SportypeDobbeltspor
Sporvidde1.435 mm
BallastSkærveballast/beton underlag
Hastighed max80 km/h
Hastighed gennemsnitlig max40 km/t inkl. stop på stationer
El drift750 V DC
TogkontrolsystemATC med ATP, ATO og ATS
Bane statusMetro

M1 havde følgende stoppesteder



Vanløse Metrostation (Van) var M1 banens første station

Vanløse Metrostation ligger ved S-togstationen og er den vestligst beliggende station på metrolinjerne M1 og M2. Midt i Vanløses rolige forstadsmiljø fungerer Vanløse Station også som en travl omstigningsstation mellem metro og S-tog og skaber med sine hyppige afgange hurtige forbindelser til det centrale København. 

I Vanløse, kan du blandt andet tage en slentretur på Vanløse Torv, se teater eller høre koncert på Vanløse Kulturstation, eller shoppe i Vanløses indkøbscenter Kronen, som du let kommer til via den direkte adgang i den østlige ende af metroperronen.

Fakta om Vanløse Metrostation:
- Passagertal: 10.800 daglige passagerer
- Type: Overjordisk
- Elevatorer: En


Andre navne og stavemåderVandløse frem til 1903
Byggeår2003
Åbnet2003.10.12
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseVanløse Torv 5, 2720 Vanløse
StednavneforkortelseVan
Højdeplacering over havet13,7 meter
GPS koordinater55.6872638172799,12.491528681313966

Billede af Vanløse Metrostation.
Billede af Vanløse Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. januar 2021
Download billede

Historisk kort over Vanløse Metrostation
Vanløse Metrostation - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Flintholm Metrostation (Fl) lå 0,6 km. fra første station.

I 1896 blev der anlagt et sidespor til Frederiksberg Gasværk på det sted, der hvor Flintholm Stationen blev åbnet, da banen til Vigerslev Station blev taget i brug den 23. oktober 1929 for tog til Vestbanen og 15. maj 1930 blev resten af stationen taget i brug sammen med resten af Godsringbanen. Den første Flintholm Station var anlagt som forgrenings- og godsstation på Frederikssundbanen og på Godsringbanen.

Den nordlige forgrening, som i køreplanerne blev angivet som Grøndal Station indtil 1979, lå imellem de nuværende Flintholm og Grøndal Station. Forbindelsen til Vanløse Station kom ved S-togets åbning. Den sydlige forgrening kaldes Damhus indtil 1979, hvor en ny linjeblok til Vigerslev Station blev taget i brug og de sidste armsignaler på stationen blev ændret til dagslyssignaler og hele stationen blev betegnet som Flintholm. Fra Damhus blev påbegyndt en forbindelse til Vanløse Station. Her blev der opført en bro over Grøndal Parkvej, men den blev aldrig blev taget i brug og den blev nedrevet igen omkring ca. 1950.

Efter Frederiksberg Station blev nedlagt som godsstation, blev den dobbeltsporede forbindelse fra Frederiksberg til Godsringbanen mod nord nedlagt i 1996 og den sydlige enkeltsporede forbindelse blev lukket i 1998 og stationen blev fri bane imellem Solbjerg Station og Vanløse. Efter en periode, hvor S-tog kørte forbi den betjente kommandopost, der lå hvor sporene fra nord, syd og vest mødes ved Frederiksberg, blev den nordlige forgrening lagt under Vanløse station i den 1. november 1999. Forbindelsen til Vanløse fra ringbanen blev lukket i 2001, da den nuværende Flintholm Station skulle anlægges som en S-togs- og metrostation.

Den nye Flintholm Station er tegnet af KHR Architecture og har modtaget flere priser: fx Den danske stålpris fra Dansk Stålinstitut, diplom fra The Brunel Awards, en skønhedspris fra Foreningen til Hovedstadens Forskønnelse og en stålpris fra European Steel Design Awards.

Perronerne for Ringbanen ligger i terrænniveau, mens perronerne for Frederikssundbanen og metroen ligger på tværgående broer. Det hele er samlet under et 5.000 m² stort glastag, der hænger i 22 meters højde.

Flintholm Station blev indviet den 24. januar 2004 kl. 11.21, hvor trafikminister Flemming Hansen (K) erklærede Flintholm Station for åben. Herefter kørte linje H mod Farum til perron på stationen. Dermed blev det det første S-tog nogensinde, der standsede på Flintholm Station. Kort efter fulgte linje H+ til Frederikssund, linje F til Hellerup samt det første Metro-tog.

Flintholm Station ventes om få år at være Danmarks tredjestørste station - efter Hovedbanegården og Nørreport Station - med 60.000 passagerer om dagen. Stationen har været tre et halvt år undervejs og forbinder Metroen, Ringbanen og S-togslinjerne Ballerup/Frederikssund.

I dag er Flintholm Station en S-togs- og metrostation på Frederiksberg. Stationen ligger på Ringbanen, Frederikssundbanen og metrostrækningen til Vanløse og er den anden station med det navn. Med de første tog blev der taget hul på det store trafikknudepunkt på Flintholm med fem S-togsforbindelser, Metro samt busser.


Byggeår2004
Åbnet2004.01.24
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseFlintholm Alle 55, 2000 Frederiksberg
StednavneforkortelseFl
Højdeplacering over havet12,0 meter
GPS koordinater55.68589992812874,12.499472782624547

Billede af Flintholm Metrostation.
Billede af Flintholm Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020
Download billede

Historisk kort over Flintholm Metrostation
Flintholm Metrostation - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Lindevang Metrostation (Lit) lå 1,5 km. fra første station.

Lindevang Metrostation er en tidligere S-togstation fra 1985. I dag fungerer Lindevang Metrostation som station for mange studerende på Copenhagen Business School. Kvarteret omkring Lindevang Station består hovedsageligt af større ejendomskomplekser i selskab med Lindevangsparken, der ligger som en lille, grøn oase på det ydre Frederiksberg.

Fakta om Lindevang Metrostation:
- Passagertal: 3.900 daglige passagerer
- Type: Overjordisk
- Elevatorer: En


Byggeår2003
Åbnet2003.10.12
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseDalgas Boulevard 142, 2000 Frederiksberg
StednavneforkortelseLit
Højdeplacering over havet14,6 meter
GPS koordinater55.683492947313006,12.513121895668258

Billede af Lindevang Metrostation.
Billede af Lindevang Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. januar 2021
Download billede

Historisk kort over Lindevang Metrostation
Lindevang Metrostation - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Fasanvej Metrostation (Sot) lå 2,1 km. fra første station.

Fasanvej Metrostation ligger på Nordre Fasanvej, som hver dag transporterer studerende på Copenhagen Business School til og fra studie. Fasanvej Station placerer sig midt i overgangen fra ydre til indre Frederiksberg, et kvarter som i høj grad præges af beboelse, men som også huser Frederiksberg Hospital og har Frederiksberg Have inden for gåafstand.

Fakta om Fasanvej Metrostation:
- Passagertal: 6.800 daglige passagerer
- Type: Underjordisk
- Elevatorer: En
- Rulletrapper til terræn: Ja


Byggeår2003
Åbnet2003.10.12
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseNordre Fasanvej 26D, 2000 Frederiksberg
StednavneforkortelseSot
Højdeplacering over havet14,9 meter
GPS koordinater55.68165624992782,12.523294743013418

Billede af Fasanvej Metrostation.
Billede af Fasanvej Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. januar 2021
Download billede

Historisk kort over Fasanvej Metrostation
Fasanvej Metrostation - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Frederiksberg Metrostation (Fb) lå 2,7 km. fra første station.

Frederiksberg Metrostation ligger tæt på Frederiksberg Centeret, hvorfra Falkoner Allé snor sig forbi med hyggelige fortovscafeer og spillestedet Falkoner Salen, der afholder koncerter og teaterforestillinger. Tæt på stationen finder du også en anden ikonisk Frederiksberg-vej, Gammel Kongevej, som byder på et hav af lækre butikker med alt fra kvalitetschokolade til tøj og sko, og for enden af Gammel Kongevej ligger Frederiksberg Rådhus. Derudover finder du en af hovedstadens største haver, Frederiksberg Have, en lille gåtur fra stationen.

Frederiksberg Metrostation har to forskellige indgangspartier:
Til Metrolinje M1/M2 via Solbjergvej 2D, 2000 Frederiksberg
og
Til Metrolinje M3 via Sylows Allé 6, 2000 Frederiksberg

Fakta om Frederiksberg Metrostation:
- Passagertal: 12.700 daglige passagerer
- Type: Underjordisk
- Elevatorer: To


Byggeår2003
Åbnet2003.05.29
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseSolbjergvej 2D, 2000 Frederiksberg
StednavneforkortelseFb
Højdeplacering over havet11,2 meter
GPS koordinater55.68120590589547,12.531845855217082

Billede af Frederiksberg Metrostation.
Billede af Frederiksberg Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. januar 2021
Download billede

Historisk kort over Frederiksberg Metrostation
Frederiksberg Metrostation - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Forum Metrostation (For) lå 4,0 km. fra første station.

Forum Metrostation er opkaldt efter den store oplevelseshal Forum, som ligger lige ved siden af metrostationen. Metrostationen har hjemme dér, hvor Frederiksberg møder Nørrebro. Der er et stenkast til Søerne, og du kan hurtigt komme til Blågårdsgades hyggelige caféliv og små butikker. Forum var tidligere den festlige kulisse om det københavnske seksdagesløb i cykling og har siden været benyttet til koncerter, messer og meget andet. Over for Metrostationen finder du det fredede Radiohuset, der tidligere tilhørte DR, men som nu danner ramme om Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Ikke langt fra stationen ligger flere uddannelsesinstitutioner som Københavns Tekniske Skole, handelsskolen Niels Brock og Frederiksberg Campus også kaldet Landbohøjskolen, hvis store universitetshave uden tvivl er et besøg værd.

Fakta om Forum Metrostation:
- Passagertal: 9.900 daglige passagerer
- Type: Underjordisk
- Elevatorer: En


Byggeår2003
Åbnet2003.05.29
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseRosenørns Allé 17, 1970 Frederiksberg C
StednavneforkortelseFor
Højdeplacering over havet6,2 meter
GPS koordinater55.681759463100875,12.552823916465535

Billede af Forum Metrostation.
Billede af Forum Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. januar 2021
Download billede

Historisk kort over Forum Metrostation
Forum Metrostation - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Nørreport Metrostation (Kn) lå 5,2 km. fra første station.

Nørreport Metrostation er en del af Nørreport Station, som er Danmarks travleste station. Her kan byens mange passagerer skifte mellem metro, S-tog, tog og bus. Stationens store paddehatte skyder op i hjertet af Indre By mellem grønne åndehuller som Botanisk Have, Ørstedsparken og Kongens Have eller store seværdigheder som kronjuvelerne på Rosenborg Slot eller Thyco Brahes gamle observatorium Rundetårn. Kun 100 meter fra Nørreport Station finder du Israels Plads og det lækre madmarked Torvehallerne, som rummer mere end 60 forskellige stader. Her kan du spise din frokost, shoppe delikatesser eller tage en hurtig kop kaffe med videre.

Fakta om Nørreport Metrostation:
- Passagertal: 50.300 daglige passagerer
- Type: Underjordisk
- Elevatorer: To


Byggeår2002
Åbnet2002.10.19
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseFrederiksborggade 13, 1360 København K
StednavneforkortelseKn
Højdeplacering over havet9,6 meter
GPS koordinater55.683666910715665,12.571608908616415

Billede af Nørreport Metrostation.
Billede af Nørreport Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. januar 2021
Download billede

Historisk kort over Nørreport Metrostation
Nørreport Metrostation - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Kongens Nytorv Metrostation (Kgn) lå 6,2 km. fra første station.

Kongens Nytorv Metrostation ligger i Københavns centrum. Pladsen er fra 1670 og er omgivet af fornemme bygninger og palæer som Det Kongelige Teaters Gamle Scene og et af Danmarks fineste hoteller, Hotel D'Angleterre. Fra stationen kan du tage rulletrapper direkte ind i stormagasinet Magasin, hvorfra der også er adgang til gågaden Strøget, hvor shoppelysten kan få frit spil. Ved Kongens Nytorv ligger den gamle havnekanal Nyhavn, som sitrer af sommerstemning i juli og august, mens duften af gløgg og brændte mandler hænger i luften i december. For enden af Nyhavn finder du også Skuespilhuset, der er en del af Det Kongelige Teater, og den nye bro, Inderhavnsbroen, som forbinder Nyhavn med Christianshavn.

Fakta om Kongens Nytorv Metrostation:
- Passagertal: 23.700 daglige passagerer
- Type: Underjordisk
- Elevatorer: To


Byggeår2002
Åbnet2002.10.19
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseKongens Nytorv 11, 1050 København K
StednavneforkortelseKgn
Højdeplacering over havet3,3 meter
GPS koordinater55.67940927760782,12.585187374780569

Billede af Kongens Nytorv Metrostation.
Billede af Kongens Nytorv Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. januar 2021
Download billede

Historisk kort over Kongens Nytorv Metrostation
Kongens Nytorv Metrostation - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Christianshavn Metrostation (Khc) lå 7,1 km. fra første station.

Christianshavn Metrostation ligger der, hvor Christian den 4. for godt 400 år siden anlagde en ny bydel. Bydelen skulle hedde Christianshavn, ligge mellem Indre By og Amager og omgives af vand. Det gør sig stadigvæk gældende den dag i dag, hvor bydelens kanaler danner rammen for både husbåde, turistbåde og hyggelige caféer. På Christianshavn finder du også en af Københavns største turistattraktioner, nemlig Fristaden Christiania, hvis skæve og kreative ånd udtrykkes i områdets selvbyggede huse og små kunstværksteder. Tæt på Christianshavn Station ligger også to af Københavns historiske kirker, Christianskirken og Vor Frelsers Kirke, og hvis du vil se Christianshavn fra oven, kan du besøge Vor Frelser Kirkes gyldne kirketårn, hvis sidste 150 trin løber på ydersiden af selve tårnet.

Fakta om Christianshavn Metrostation:
- Passagertal: 14.200 daglige passagerer
- Type: Underjordisk
- Elevatorer: To


Byggeår2002
Åbnet2002.10.19
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseTorvegade 44, 1400 København K
StednavneforkortelseKhc
Højdeplacering over havet1,1 meter
GPS koordinater55.672309210314324,12.591217150740473

Billede af Christianshavn Metrostation.
Billede af Christianshavn Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. januar 2021
Download billede

Historisk kort over Christianshavn Metrostation
Christianshavn Metrostation - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Islands Brygge Metrostation (Isb) lå 8,1 km. fra første station.

Islands Brygge Metrostation ligger mellem den sommerpopulære havnepromenade Islands Brygge, Københavns Universitet Amager, DR Byen og det nordligste stykke af Amager Fælled. Studerende på Københavns Universitet bruger stationen hele året for at komme til og fra studie, og i sommermånederne bruges stationen især, når badelysten og sulten for is melder sig københavnerne. Tæt på stationen ligger også kollegierne det kubiske Bikuben og det cirkelrunde Tietgenskollegium, som begge er eksempler på den innovative, eksperimenterende arkitektur, der er blevet en del af det københavnske bybillede.

Fakta om Islands Brygge Metrostation:
- Passagertal: 7.200 daglige passagerer
- Type: Underjordisk
- Elevatorer: En


Byggeår2002
Åbnet2002.10.19
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseNjalsgade 70, 2300 København S
StednavneforkortelseIsb
Højdeplacering over havet2,2 meter
GPS koordinater55.663500213069504,12.585273493691579

Billede af Islands Brygge Metrostation.
Billede af Islands Brygge Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. januar 2021
Download billede

Historisk kort over Islands Brygge Metrostation
Islands Brygge Metrostation - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

DR Byen Metrostation (Uni) lå 9,1 km. fra første station.

DR Byen Metrostation danner rammen om det store naturområde på Amager Fælled, der løber langs metroskinnerne og sender frisk luft ind over DR Byen. DR har adresse på Emil Holms Kanal, og DR Byen har her fået sit helt eget postnummer: 0999 København C. Fra DR Byen Station er der adgang til DRs koncertsal, og ikke langt derfra ligger IT-Universitet. Området er på en og samme tid urbant, moderne og meget grønt. Der er tale om en by i byen.

Fakta om DR Byen Metrostation:
- Passagertal: 4.800 daglige passagerer
- Type: Overjordisk
- Elevatorer: En


Byggeår2002
Åbnet2002.10.19
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektPLH Arkitekter A/S
AdresseØrestads Boulevard 21, 2300 København S
StednavneforkortelseUni
Højdeplacering over havet8,5 meter
GPS koordinater55.655830023331525,12.589014430836775

Billede af DR Byen Metrostation.
Billede af DR Byen Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. januar 2021
Download billede

Historisk kort over DR Byen Metrostation
DR Byen Metrostation - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Sundby Metrostation (Khs) lå 10,3 km. fra første station.

Sundby Metrostation grænser op til Amager Fælled, der med sin friske luft og store naturarealer indbyder til løb og gåture. På stationens modsatte side ligger rækkehuse af både ny og ældre dato samme med nogle af Amagers haveforeninger. Metrostationen er oplagt at bruge, hvis du ønsker at slippe væk fra byen et kort øjeblik.

Fakta om Sundby Metrostation:
- Passagertal: 1.000 daglige passagerer
- Type: Overjordisk
- Elevatorer: En


Byggeår2002
Åbnet2002.10.19
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektPLH Arkitekter A/S
AdresseØrestads Boulevard 25, 2300 København S
StednavneforkortelseKhs
Højdeplacering over havet4,3 meter
GPS koordinater55.64525311151056,12.585731794076041

Billede af Sundby Metrostation.
Billede af Sundby Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 26. januar 2021
Download billede

Historisk kort over Sundby Metrostation
Sundby Metrostation - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Bella Center Metrostation (Bc) lå 11,1 km. fra første station.

Bella Center Metrostation ligger ved siden af det store konferencecenter Bella Centret, hvor der afholdes alt lige fra topmøder til messer og kræmmermarkeder. I samme konferencekompleks finder du hotellet Bella Sky, der med sine to hældende tårne og sort-hvidmønstrede facader er et eksempel på den nye eksperimenterende arkitektur, som findes i Ørestad. Ikke langt fra Bella Sky ligger boligbyggeriet VM Bjerget, som kort efter sin færdiggørelse i 2008 modtog prisen som verdens bedste boligbyggeri på World Architecture Fair i Barcelona.

Fakta om Bella Center Metrostation:
- Passagertal: 4.000 daglige passagerer
- Type: Overjordisk
- Elevatorer: En


Byggeår2002
Åbnet2002.10.19
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektPLH Arkitekter A/S
AdresseØrestads Boulevard 39, 2300 København S
StednavneforkortelseBc
Højdeplacering over havet8,0 meter
GPS koordinater55.63813325424802,12.582984693708072

Billede af Bella Center Metrostation.
Billede af Bella Center Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 26. januar 2021
Download billede

Historisk kort over Bella Center Metrostation
Bella Center Metrostation - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Ørestad Metrostation (Øre) lå 12,1 km. fra første station.

Ørestad Metrostation ligger i Ørestad tæt op ad Field's. Field's er Skandinaviens største shoppingcenter med et utal af butikker. Ørestad er en ny bydel, der præges af moderne, innovativ arkitektur til både beboelse og erhverv. Blandt byggerierne findes Crowne Plaza Copenhagen Towers, som er den første CO2-neutrale hotelbygning i Danmark. Ikke langt fra stationen finder du også Københavns nye multifunktionelle arena, Royal Arena, som siden åbningen i 2017 allerede har lagt scene til mange af verdens største kunstnere, og dannet rammen om store sportsbegivenheder som verdensmesterskaberne i håndbold og ishockey.

Fakta om Ørestad Metrostation:
- Passagertal: 8.300 daglige passagerer
- Type: Overjordisk
- Elevatorer: En


Byggeår2002
Åbnet2002.10.19
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektPLH Arkitekter A/S
AdresseØrestads Boulevard 91, 2300 København S
StednavneforkortelseØre
Højdeplacering over havet4,7 meter
GPS koordinater55.629084182038966,12.579405552468781

Billede af Ørestad Metrostation.
Billede af Ørestad Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. maj 2023
Download billede

Historisk kort over Ørestad Metrostation
Ørestad Metrostation - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Vestamager Metrostation (Vea) var M1's endestation og lå 13,1 km. fra første station.

Vestamager Metrostation er endestation på Metrolinje M1 og ender ud til det 2000 hektar store fredede naturområde Kalvebod Fælled. Intet andet sted i Europa finder du et naturområde af denne størrelse så tæt på en storby. Tæt på stationen skyder Ørestads nybyggede lejlighedskomplekser op langs med metroskinnerne sammen med den moderne og anmelderroste beboelsesbygning 8-tallet. Den store bygning ligger som et bjerg i landskabet, inden de store, flade græsarealer overtager scenen. Tæt på stationen finder du også Naturcenter Amager, hvor du kan blive klogere på dyr og natur eller leje cykler, hvis du ønsker at opleve Kalvebod Fælled på cykel.

Fakta om Vestamager Metrostation:
- Passagertal: 3.500 daglige passagerer
- Type: Overjordisk
- Elevatorer: En


Byggeår2002
Åbnet2002.10.19
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektPLH Arkitekter A/S
AdresseØrestads Boulevard 99, 2300 København S
StednavneforkortelseVea
Højdeplacering over havet3,9 meter
GPS koordinater55.619373807577865,12.575590952897803

Billede af Vestamager Metrostation.
Billede af Vestamager Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 26. januar 2021
Download billede

Historisk kort over Vestamager Metrostation
Vestamager Metrostation - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)