M3 - operatør: Metro Service, en artikel om M3




Cityringen: Et Monumentalt Skridt i Københavns Metroudvikling

Cityringen er fjerde etape af Københavns Metro og repræsenterer en betydelig udvidelse af byens kollektive transportsystem. Anlægsloven for projektet blev vedtaget den 1. juni 2007, efter en aftale mellem den danske regering, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune fra december 2005. Dette blev yderligere understøttet af et politisk forlig mellem Venstre, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, De Radikale og Socialdemokraterne, som senere blev tiltrådt af SF.

Anlæg og Indvielse af Cityringen

Anlægsarbejdet for Cityringen begyndte i 2009, og projektet kulminerede med den officielle indvielse den 29. september 2019. Hendes Majestæt Dronning Margrethe den II indviede Cityringen, og metrolinjen blev samme dag åbnet for offentligheden.

Cityringen forbinder blandt andet Københavns Hovedbanegård og Rådhuspladsen og integreres med den eksisterende metro på Kongens Nytorv Station og Frederiksberg Station. Det særlige ved Cityringen er, at hele linjen er etableret som en tunnelbane, hvilket adskiller den fra de tidligere etaper M1 og M2, der også inkluderer overjordiske strækninger.

Tekniske Detaljer om Cityringen

Cityringen er en underjordisk tunnelbane, der strækker sig over 15,5 kilometer og forbinder centrale bydele som København H, Indre By, Østerbro, Nørrebro, Vesterbro og Frederiksberg. Linjen har 17 underjordiske stationer, hvoraf nogle er placeret i ned til 35 meters dybde. Den samlede pris for Cityringen beløber sig til 21,3 milliarder kroner. Metroselskabet hævder, at anlæggelsen af Cityringen er det største anlægsprojekt i Hovedstadsområdet siden Christian IV anlagde Christianshavn i 1600-tallet.

Københavns Metrosystem: En Samlet Oversigt

Københavns Metro er et moderne transportsystem med 39 stationer, hvoraf 25 er underjordiske, én er nedgravet men åben (Øresund), og 13 er over terræn. Metrosystemet omfatter de to sammenhængende linjer M1 og M2, samt Cityringen (M3) og Nordhavnslinjen (M4).

M1 og M2 strækker sig fra Vanløse over Frederiksberg og Indre By til Christianshavn, hvor de deler sig mod henholdsvis Vestamager gennem Ørestad (M1) og Københavns Lufthavn langs Amager Strandpark (M2). M3 (Cityringen) er en ringlinje, der forbinder Københavns Hovedbanegård med Vesterbro, Frederiksberg, Nørrebro, Østerbro og Indre By. M4 Nordhavn går fra Københavns Hovedbanegård til Orientkaj Metrostation. Da M4 deler spor med Cityringen, er det kun Nordhavn Metrostation og Orientkaj, der er nye stationer på denne linje.

M1 og M2 åbnede den 19. oktober 2002, og M2 blev forlænget til Københavns Lufthavn den 28. september 2007. Den 29. september 2019 blev Cityringen (M3) åbnet, og den 28. marts 2020 åbnede Nordhavnsmetroen (M4). Metroen betjener dagligt cirka 160.000 passagerer og genererede en passagerindtægt på cirka 0,6 milliarder kroner i 2011, hvilket svarer til en markedsandel på 18 % af den kollektive trafik i Hovedstadsområdet.

Forhistorien Bag Københavns Metro

I 1991 afsluttede en komité arbejdet med en trafikplan for Københavns centrum og det omkringliggende nærområde. Planen beskrev en forbindelse mellem de centrale dele af København og Amager, der skulle forbinde byens centrum med både Øst- og Vestamager, inklusive den nye bydel Ørestad og lufthavnen i Kastrup. Strækningen til lufthavnen skulle anlægges på det nedlagte Amagerbanens tracé.

Fokus var primært på Ørestad, hvilket betød, at man ventede med at lave en samlet baneplan for hele København. Metrosystemets linjeføring følger samme princip som Københavns S-tog, hvor flere linjer samles i centrum for at maksimere antallet af afgange i områder med høj befolkningstæthed og reducere dem i yderområderne.

Udviklingen af Ørestad og Valget af Metroen

I 1992 blev Ørestad-konceptet præsenteret sammen med den særlige Ørestadslov, som blev vedtaget samme år. Ørestad blev Danmarks første "new town"-projekt, hvor trafikinfrastrukturen blev etableret før bebyggelsen. Formålet var at skabe gode trafikforbindelser, der kunne tiltrække virksomheder til området og dermed fremme byudviklingen. Ørestadsselskabet blev etableret i 1993 med Københavns Kommune og staten som ejere og blev ansvarlige for projektets gennemførelse.

Da man skulle vælge den nye trafikløsning, blev følgende præmisser overvejet:
  • Systemet skulle ikke genere biltrafikken.
  • Metroen havde potentiale til at tiltrække mange passagerer med høj rejsehastighed, hyppige afgange, stabilitet og sikkerhed.
  • Bedre miljø i byen med lav støj, lavt vibrationsniveau, minimal forurening og ingen visuelle gener.
  • Lav risiko for ulykker.
  • Minimale gener for borgerne under både konstruktion og drift.
  • Gennemsnitshastigheden, inklusive stop ved stationerne, er 40 km/t.

Cityringen: Fremtidens Transportløsning for København

Cityringen er en central del af Københavns Metrosystem og repræsenterer et stort skridt fremad i byens infrastrukturudvikling. Med den nye ringlinje forbedres forbindelserne mellem byens forskellige kvarterer, hvilket gør det lettere for pendlere og besøgende at komme rundt i byen hurtigt og effektivt. Fremtidige udvidelser af metrosystemet vil fortsætte med at styrke netværket og gøre København endnu mere tilgængelig.


Vigtige stamdata for M3

Jernbanens længde i km 15,5
BaneforkortelseMetro Service
Statstilskud i %100%
Jernbanen indviet2019.09.29
Jernbanen åbnet2019.09.29
Jernbanen nedlagtI drift
SportypeDobbeltspor
Sporvidde1.435 mm
BallastSkærveballast/beton underlag
Hastighed max90 km/t
Hastighed gennemsnitlig max40 km/t inkl. stop på stationer
El drift750 V DC
TogkontrolsystemATC med ATP, ATO og ATS
Bane statusMetro



M3 har eller har haft følgende stoppesteder



København H Metrostation (Kh) er M3 banens første station

København H Metrostation: Et Knudepunkt i Hovedstadens Infrastruktur

København H Metrostation er en del af Københavns omfattende metronetværk og ligger strategisk placeret lige ved Københavns Hovedbanegård. Stationen fungerer som en vigtig transitstation og forbinder metroen med IC-, regional- og Øresundstog samt S-tog. Med sin centrale placering giver den nem adgang til nogle af Københavns mest populære attraktioner og byområder.

Beliggenhed og Funktion

København H Metrostation er bygget som en underjordisk station, der ligger i umiddelbar nærhed af den historiske hovedbanegårds bygning. En gangtunnel forbinder metrostationen med den eksisterende togstation, hvilket gør det nemt og hurtigt at skifte mellem metro og tog. Den integrerede infrastruktur gør stationen til en central hub for både lokale pendlere og turister.

Arkitektur og Design

Stationens design er præget af en varm og dyb rød farve, der refererer til DSB og S-togene. Denne farve går igen på metrostationer, hvor der er mulighed for at skifte til S-tog, såsom Nordhavn, Østerport og Nørrebro. Det minimalistiske og funktionelle design skaber et indbydende og effektivt miljø for de mange passagerer.

Nærhed til Store Attraktioner

København H Metrostation er omkranset af nogle af Københavns mest kendte attraktioner. Tivoli ligger kun få minutters gang fra stationen og er en af byens største turistmagneter. Andre nærliggende seværdigheder inkluderer Ny Carlsberg Glyptotek, som huser en imponerende kunstsamling, og Rådhuspladsen, der fungerer som et centralt samlingspunkt i byen. Fra Rådhuspladsen kan besøgende let fortsætte ad Strøget, Europas længste gågade, med butikker og restauranter.

Kulturelle og Kulinariske Tilbud

Vesterbro, som ligger tæt på metrostationen, tilbyder et væld af kulturelle og kulinariske oplevelser. Istedgade er kendt for sit livlige natteliv, fyldt med barer og restauranter. Kødbyen, Københavns madmekka, er også inden for gåafstand og byder på alt fra gourmetrestauranter til street food og natklubber. Områdets transformation fra industrikvarter til kulturelt hotspot har gjort det til et populært sted blandt både lokale og turister.

Trafik og Transit

København H Metrostation forventes at have cirka 49.000 daglige påstigninger i 2025, hvilket gør den til en af de mest trafikerede stationer i metronetværket. Stationen er designet til at håndtere store passagermængder effektivt og tilbyder to elevatorer for at sikre tilgængelighed for alle. Kombinationen af metro, tog og S-tog gør det muligt at rejse hurtigt og bekvemt til og fra København H.

Historisk Betydning

Københavns Hovedbanegård har en lang historie som Danmarks vigtigste jernbaneknudepunkt. Metrostationens etablering i dette område markerer en moderne tilføjelse til den historiske transportinfrastruktur og understreger områdets fortsatte betydning som trafikknudepunkt.

Metroens Røde Farve

Den røde farve, der kendetegner København H Metrostation, er ikke tilfældig. Den er en visuel reference til S-togene og DSB og fungerer som et signal for, at stationen tilbyder skift til andre togforbindelser. Farven bidrager også til stationens unikke identitet og gør det nemmere for passagerer at orientere sig.

Fakta om København H Metrostation

  • Passagertal: Forventet 49.000 daglige påstigninger i 2025
  • Type: Underjordisk
  • Elevatorer: To
  • Nærmeste attraktioner: Tivoli, Ny Carlsberg Glyptotek, Rådhuspladsen, Kødbyen

Byggeår2019
Åbnet2019.09.29
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseStampesgade, 1702 København V
StednavneforkortelseKh
Højdeplacering over havet3,4 meter
GPS koordinater55.67160009213984,12.56421240516342


Billede af København H Metrostation.
Billede af København H Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. januar 2021
Download billede



Rådhuspladsen Metrostation (Rhp) ligger 0,7 km. fra første station.

Rådhuspladsen Metrostation: Et Centrum for Københavns Byliv

Rådhuspladsen Metrostation ligger centralt placeret under en af Københavns mest ikoniske pladser, Rådhuspladsen. Stationen er en integreret del af Københavns Metro og spiller en vigtig rolle i hovedstadens offentlige transport. Med sin beliggenhed lige ved siden af Københavns Rådhus og begyndelsen af Strøget forbinder stationen både lokale og besøgende med byens vigtigste attraktioner.

Historisk Betydning af Rådhuspladsen

Rådhuspladsen har gennem årtier været et symbol på Københavns byliv og en scene for nogle af landets største begivenheder. Her samles danskerne for at fejre sportslige sejre, deltage i politiske demonstrationer og skyde det nye år ind ved midnat. Metrostationens placering understreger pladsens betydning som et kulturelt og socialt samlingspunkt.

Arkitektur og Design

Under jorden er Rådhuspladsen Metrostation designet med funklende mørkt glas på væggene, der reflekterer byens farver og liv. Denne refleksion skaber en visuel forbindelse mellem det pulserende byliv over jorden og metrostationens moderne, minimalistiske design. Om aftenen kommer stationens unikke design til sin fulde ret, hvor glassets reflekterende overflader fanger neonlys, billygter og lysavisernes glimt.

Rådhuspladsen: Et Knudepunkt i København

Stationen er placeret strategisk for at give adgang til flere af byens største attraktioner. Strøget, Europas længste gågade, starter lige ved metrostationen og tilbyder en bred vifte af butikker, restauranter og caféer. Københavns Rådhus, med sin ikoniske arkitektur og historiske betydning, ligger også få skridt væk og tiltrækker både turister og lokale.

Passagertrafik og Infrastruktur

Rådhuspladsen Metrostation forventes at håndtere cirka 11.000 daglige påstigninger i 2025. Stationen er designet til effektivt at håndtere store passagermængder og inkluderer to elevatorer, hvilket gør den tilgængelig for alle. Som en del af Københavns Metro sikrer stationen hurtig og bekvem transport til andre dele af byen.

Livet På og Omkring Rådhuspladsen

Pladsen skifter karakter i løbet af dagen. Om morgenen er den præget af ro og daglig pendling. Om eftermiddagen fyldes området med turister, der udforsker Strøget og byens seværdigheder, mens aftenerne bringer liv og energi med unge mennesker, der nyder byens natteliv. Metrostationens placering gør den til en central adgangsvej for dette varierede liv.

Pladsens Rolle i Byens Udvikling

Rådhuspladsen og dens metrostation er ikke kun et trafikknudepunkt, men også et symbol på Københavns udvikling. Fra at være en åben plads i midten af byen er området blevet en levende del af hovedstadens identitet, hvor historie, kultur og modernitet mødes.

Fakta om Rådhuspladsen Metrostation

  • Passagertal: Forventet ca. 11.000 daglige påstigninger i 2025
  • Type: Underjordisk
  • Elevatorer: To
  • Nærliggende attraktioner: Københavns Rådhus, Strøget, Tivoli, Ny Carlsberg Glyptotek

Byggeår2019
Åbnet2019.09.29
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseRådhuspladsen 9, 1550 København V
StednavneforkortelseRhp
Højdeplacering over havet6,0 meter
GPS koordinater55.67638100892925,12.568673787347583


Billede af Rådhuspladsen Metrostation.
Billede af Rådhuspladsen Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. januar 2021
Download billede



Gammel Strand Metrostation (Gls) ligger 1,4 km. fra første station.

Gammel Strand Metrostation: En Historisk og Moderne Forbindelse i København

Gammel Strand Metrostation er en af Københavns mest ikoniske metrostationer og ligger midt i byens historiske og kulturelle centrum. Med Christiansborg som nabo og den livlige Gammel Strand havnepromenade lige udenfor er stationen en central del af byens transportnetværk. Gammel Strand, der tidligere fungerede som en vigtig havneplads, er i dag et populært område præget af restauranter, caféer og cocktailbarer, der tiltrækker både lokale og turister.

Beliggenhed og Omgivelser

Stationen ligger strategisk placeret ved Christiansborg, hvor Folketinget har til huse, og tæt på Højbro Plads, der fungerer som en vigtig adgangsvej til Københavns hovedstrøg, Strøget. Området omkring Gammel Strand bærer præg af sin historiske betydning som en havnepromenade og er omgivet af flere attraktioner, herunder det græsk-mytologiske Thorvaldsens Museum, der ligger mellem Christiansborg og Gammel Strand.

Design og Arkitektur

Under jorden er Gammel Strand Metrostation designet med vægge beklædt med hvide keramiske plader, der skaber et unikt lysspil, når de udsættes for kunstlys. Dette lysspil er inspireret af sollysets refleksion i vandoverfladen i kanalen, der løber lige ved siden af stationen. Designet afspejler en subtil forbindelse mellem byens historiske maritime fortid og dens moderne urbane udvikling.

Historisk Betydning

Gammel Strand har historisk set været en vigtig del af Københavns havneinfrastruktur. Området fungerede som et centralt handelsknudepunkt, hvor varer blev lastet og losset. I dag er Gammel Strand ikke længere en havn, men den historiske betydning lever videre gennem områdets arkitektur og atmosfære. Metrostationen er med til at binde den historiske fortid sammen med byens moderne infrastruktur.

Passagertrafik og Infrastruktur

Det forventes, at Gammel Strand Metrostation vil håndtere cirka 18.000 daglige påstigninger i 2025. Stationen er en vigtig del af Københavns Metro og fungerer som en underjordisk perle midt i byen. Med to elevatorer og moderne faciliteter sikrer stationen nem adgang for alle passagerer, uanset mobilitetsbehov.

Livet Omkring Gammel Strand

Området omkring stationen er præget af en blanding af historisk charme og moderne byliv. Gammel Strand havnepromenade byder på et væld af restauranter og caféer, der tilbyder alt fra traditionelle danske retter til moderne internationale menuer. Om aftenen bliver området et hotspot for byens natteliv, med cocktailbarer og livlige samlingssteder.

Gammel Strand og Metroens Rolle i Byudvikling

Metrostationens placering ved Gammel Strand understreger Københavns evne til at integrere moderne transportinfrastruktur med historiske og kulturelle områder. Stationen fungerer ikke kun som et transportknudepunkt, men også som en portal til byens rige kulturarv og moderne faciliteter.

Fakta om Gammel Strand Metrostation

  • Passagertal: Forventet ca. 18.000 daglige påstigninger i 2025
  • Type: Underjordisk
  • Elevatorer: To
  • Nærliggende attraktioner: Christiansborg, Thorvaldsens Museum, Strøget, Højbro Plads

Byggeår2019
Åbnet2019.09.29
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseGammel Strand 1, 1202 København K
StednavneforkortelseGls
Højdeplacering over havet2,2 meter
GPS koordinater55.67774710649356,12.579551162869281


Billede af Gammel Strand Metrostation.
Billede af Gammel Strand Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. januar 2021
Download billede



Kongens Nytorv Metrostation (Kgn) ligger 1,9 km. fra første station.

Kongens Nytorv Metrostation: Et knudepunkt i Københavns historie og nutid

Kongens Nytorv Metrostation ligger i hjertet af København, under en af byens mest ikoniske pladser. Kongens Nytorv, anlagt i 1670, er omgivet af imponerende bygninger som Det Kongelige Teaters Gamle Scene og det historiske luksushotel, Hotel D'Angleterre. Metrostationen fungerer som et centralt knudepunkt for både lokale og turister og tilbyder direkte adgang til nogle af byens største attraktioner og shoppingområder.

Historisk placering og arkitektonisk kontekst

Kongens Nytorv er en af Københavns ældste og mest prestigefyldte pladser, omgivet af historiske bygninger og palæer. Pladsen blev anlagt af Christian V som en del af byens udvidelse i 1670'erne og har gennem århundreder fungeret som centrum for handel, kultur og byliv. Metrostationen, der åbnede i 2002, er en moderne tilføjelse, der elegant integrerer sig i den historiske kontekst.

Stationens design og funktion

Kongens Nytorv Metrostation er en underjordisk station, der betjener Københavns metrolinjer M1, M2 og M3 (Cityringen). Den er udstyret med to elevatorer og flere rulletrapper, hvilket gør den let tilgængelig for alle. Stationen er kendt for sit minimalistiske design, hvor lys og åbenhed prioriteres, og hvor de store underjordiske rum skaber en følelse af rummelighed. Direkte adgang til stormagasinet Magasin gør stationen yderst praktisk for shoppelystne rejsende.

Passagerstatistik og betydning

Med 23.700 daglige passagerer er Kongens Nytorv Metrostation en af de travleste stationer i København. Dens placering midt i byen og dens rolle som knudepunkt for metro, busser og gågader gør den til en uundværlig del af byens transportsystem. Stationen tiltrækker både pendlere og turister, der bruger den som udgangspunkt for at udforske byen.

Forbindelser til kultur og shopping

Kongens Nytorv Metrostation giver nem adgang til nogle af Københavns mest populære attraktioner. Strøget, Europas længste gågade, ligger lige ved stationen og byder på alt fra internationale modehuse til lokale designbutikker. Nyhavn, med sine farverige facader og livlige restauranter, er blot et stenkast væk. Om sommeren er området fyldt med mennesker, der nyder det pulserende byliv, mens vinteren bringer julemarkeder og hyggelig atmosfære.

Betydningen af Nyhavn og havneforbindelsen

Nyhavn, en kort gåtur fra stationen, er en historisk havnekanal, der i dag er kendt for sin charmerende atmosfære. Området er et populært sted for både lokale og turister, der nyder de mange caféer, barer og sejlture. Den nærliggende Inderhavnsbro forbinder Nyhavn med Christianshavn og gør det nemt at udforske begge sider af havnen.

Integration med Det Kongelige Teater

Det Kongelige Teaters Gamle Scene ligger direkte ved Kongens Nytorv og er en vigtig del af områdets kulturelle tilbud. Med metrostationens beliggenhed kan teatergængere let komme til og fra forestillinger, hvilket gør stationen til en vigtig del af Københavns kulturliv.

Moderne funktionalitet i historiske omgivelser

Kongens Nytorv Metrostation er et eksempel på, hvordan moderne infrastruktur kan integreres i historiske omgivelser. Stationens design er diskret og respektfuldt over for pladsens historiske karakter, samtidig med at den tilbyder moderne faciliteter og nem adgang til byen. Dette gør stationen til en model for, hvordan byudvikling kan balancere fortid og nutid.

Fremtidsperspektiver

Som en af de mest centrale metrostationer i København forventes Kongens Nytorv Metrostation at spille en stadig vigtigere rolle i byens infrastruktur. Med planer om yderligere byudvikling og forbedringer af den kollektive trafik vil stationen forblive et nøglepunkt for både lokale og besøgende i mange år fremover.

Byggeår2002
Åbnet2002.10.19
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseKongens Nytorv 11, 1050 København K
StednavneforkortelseKgn
Højdeplacering over havet3,3 meter
GPS koordinater55.67940927760782,12.585187374780569


Billede af Kongens Nytorv Metrostation.
Billede af Kongens Nytorv Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. januar 2021
Download billede



Marmorkirken Metrostation (Mmk) ligger 2,6 km. fra første station.

Marmorkirken Metrostation: En Arkitektonisk Perle i Københavns Metro

Marmorkirken Metrostation er en af Københavns mest centrale og historisk forankrede metrostationer. Beliggende ved siden af den majestætiske Marmorkirken og i hjertet af et af byens ældste kvarterer, tilbyder stationen både praktisk adgang og en visuel forbindelse til områdets rige kulturarv. Med nærliggende seværdigheder som Amalienborg, Langelinie og Kongens Have er Marmorkirken Metrostation et knudepunkt for både lokale og turister.

Beliggenhed og Omgivelser

Stationen er strategisk placeret i centrum af København og omgivet af historiske og kulturelle attraktioner. Amalienborg Slotsplads, hjemsted for den danske kongefamilie, ligger kun få minutters gang derfra. På samme måde giver metrostationen nem adgang til Langelinie, en af byens mest populære promenader, og Kongens Have, en grøn oase i hjertet af hovedstaden. Området omkring stationen byder også på museer som Designmuseum Danmark, Davids Samling, Amalienborgmuseet og Medicinsk Museion.

Stationens Design og Arkitektur

Under jorden er Marmorkirken Metrostation en visuel hyldest til de historiske omgivelser. Væggene er beklædt med sandfarvede kalkstenspaneler i varme gyldne toner, inspireret af de palæer, der pryder området over jorden. Kalkstenen indeholder fossiler af søpindsvin og blæksprutter, der er millioner af år gamle, hvilket tilføjer et unikt historisk element til metroens moderne design. Stationens dybde er bemærkelsesværdig, da den nederste perron ligger 30 meter under jordens overflade.

Historisk Forbindelse til Området

Marmorkirken, også kendt som Frederiks Kirke, blev påbegyndt i 1749 og er kendt for sin ikoniske kuppel og marmorbelagte facade. Metrostationen deler ikke blot navn med kirken, men også en dyb historisk forbindelse til kvarterets udvikling. Områdets palæer og den omkringliggende arkitektur repræsenterer Københavns rige historie og kulturelle arv.

Transportmæssig Betydning

Det forventes, at Marmorkirken Metrostation vil håndtere cirka 12.000 daglige påstigninger i 2025, hvilket gør den til en vigtig del af byens offentlige transportnetværk. Stationen er underjordisk og udstyret med to elevatorer, hvilket sikrer tilgængelighed for alle passagerer. Som en del af Cityringen (M3) forbinder stationen Københavns centrale områder med resten af byen og omegn.

Områdets Liv og Kultur

Marmorkirken Metrostation ligger i et kvarter præget af både historie og moderne byliv. De nærliggende gader er fyldt med hyggelige caféer, eksklusive butikker og restauranter, der tiltrækker både lokale og besøgende. Områdets museer og kulturelle institutioner tilbyder en rig oplevelse af dansk kunst, historie og design.

Unik Dybde og Teknologi

Med en perron, der ligger 30 meter under jorden, er Marmorkirken Metrostation en af de dybeste metrostationer i København. Den avancerede teknologi og design sikrer, at stationen er både sikker og komfortabel, samtidig med at den tilbyder en æstetisk oplevelse, der matcher områdets historiske betydning.

Fakta om Marmorkirken Metrostation

  • Passagertal: Forventet ca. 12.000 daglige påstigninger i 2025
  • Type: Underjordisk
  • Elevatorer: To
  • Nærliggende attraktioner: Marmorkirken, Amalienborg, Langelinie, Kongens Have, Designmuseum Danmark, Davids Samling, Amalienborgmuseet, Medicinsk Museion

Byggeår2019
Åbnet2019.09.29
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseFrederiksgade, 1265 København K
StednavneforkortelseMmk
Højdeplacering over havet3,0 meter
GPS koordinater55.68523951500516,12.588648869464729


Billede af Marmorkirken Metrostation.
Billede af Marmorkirken Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. januar 2021
Download billede



Østerport Metrostation (Kk) ligger 3,5 km. fra første station.

Østerport Metrostation: En Ny Knudepunkt i Københavns Infrastruktur

Østerport Metrostation, der åbnede i forbindelse med Cityringen i 2019, ligger centralt på Oslo Plads tæt ved Østre Anlæg og det historiske Kastellet. Med sin placering i hjertet af København er metrostationen blevet et vigtigt knudepunkt for både pendlere og turister. Metrostationen gør det nemt at få adgang til de omkringliggende attraktioner som Nyboder og andre historiske steder, samtidig med at den sikrer en hurtig forbindelse til resten af byen via metro og S-tog.

Metrostationens Placering og Forbindelser

Østerport Metrostation er strategisk placeret ved Østerport Station, som er en af Københavns vigtigste transportknudepunkter. Fra metrostationens trapper kan man hurtigt komme til S-tog, regionaltog og intercitytog, hvilket gør stationen til et centralt omdrejningspunkt for byens transportnet. Indenfor få minutters gang kan man også nå smukke historiske steder som Kastellet og Nyboder, som er populære blandt både lokale og turister.

I starten af 2021 blev der etableret en ny forbindelse, der leder passagererne direkte fra metrostationen til fortovet foran Østerport Station, hvilket gør skiftet mellem transportformer hurtigere og mere effektivt. Indtil da var der en midlertidig trappe, som forbandt metrostationen med Oslo Plads.

Skift til S-tog: Den Røde Farve som Et Kendetegn

Østerport Metrostation er karakteriseret ved sin varme og dybe røde farve, som er et symbol på transport og transit. Denne røde farve bruges konsekvent på metrostationer, hvor der er mulighed for at skifte til S-tog, herunder Nordhavn, Nørrebro og København H. Farven er en hyldest til S-togene og DSB, som også bruger rød som en del af deres identitet. Det er en visuel markering, der gør det lettere for passagererne at identificere skiftemuligheder mellem metro og S-tog.

Østerport er et af de travleste knudepunkter i København, og skiftet mellem S-tog og metro foregår let og hurtigt. Det gør stationen til et vigtigt forbindelsespunkt for pendlere, der rejser mellem forskellige dele af byen og de omkringliggende områder.

Fakta om Østerport Metrostation

Østerport Metrostation er en underjordisk station med to elevatorer, der sikrer nem adgang for alle passagerer. Stationen er designet til at kunne håndtere en betydelig trafikmængde, og det forventes, at stationen vil have omkring 18.000 daglige påstigninger i 2025. Metrostationens forbindelse til Østerport Station gør det til et centralt knudepunkt, hvor passagerer hurtigt kan skifte mellem forskellige transportformer og få adgang til de mange faciliteter og services i området.

Østerport Metrostation: En Del af Cityringen

Østerport Metrostation er en del af Cityringen, som blev åbnet i 2019 og forbinder store dele af København med en hurtig og effektiv metrotjeneste. Cityringen har revolutioneret byens transportmuligheder og skabt hurtige forbindelser mellem byens forskellige kvarterer. Østerport Metrostation er et af de vigtige knudepunkter i dette system, og med sin forbindelse til både metro, S-tog og regionaltog er det en station, der forbinder hele hovedstadsområdet.

Stationens design og funktionalitet er moderne og effektiv, med hurtige togafgange og nem adgang til de øvrige dele af København. Denne effektivitet har gjort det muligt for tusindvis af daglige passagerer at bevæge sig nemt og hurtigt gennem byen.

Metrostationens Arkitektur og Design

Østerport Metrostation er ikke blot funktionel, men også æstetisk tiltalende. Stationens karakteristiske røde farvetema er ikke kun et signal om transit og transport, men også en del af stationens visuelle identitet. De varme røde toner skaber en imødekommende atmosfære og skiller stationen ud fra andre metrostationer i København.

Den underjordiske konstruktion gør stationen både kompakt og praktisk, hvilket gør det muligt for passagererne hurtigt at bevæge sig mellem perronerne og de øvrige transportforbindelser på Østerport Station. Med to elevatorer og rummelige perroner er stationen også designet til at være tilgængelig for alle, hvilket gør den til et centralt knudepunkt i Københavns transportsystem.

Fremtidige Udsigter for Østerport Metrostation

Som en vigtig del af Cityringen og Københavns transportsystem vil Østerport Metrostation fortsat spille en afgørende rolle i fremtidens transport. Med stigende passagertal og en stadigt voksende befolkning i København vil stationen forblive et centralt knudepunkt for både pendlere og turister.

Østerport Station, som metrostationen er tilknyttet, er en historisk jernbanestation, der nu kombinerer sin lange historie med moderne metroforbindelser. Denne kombination af fortid og nutid gør Østerport til et unikt sted i byens transportsystem og sikrer, at stationen vil forblive relevant i mange år fremover.

Østerport Metrostation er en af de mest centrale og vigtige metrostationer i København. Med sin tætte forbindelse til S-tog, regionaltog og metro samt sin placering tæt på historiske steder som Kastellet og Nyboder, er stationen en vigtig del af både Københavns infrastruktur og historie. Stationens funktionelle design og dens æstetiske identitet gør den til en integreret del af Cityringen, og den forventes at spille en vigtig rolle i fremtidens bytransport.

Byggeår2019
Åbnet2019.09.29
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseOslo Plads, 2100 København Ø
StednavneforkortelseKk
Højdeplacering over havet6,1 meter
GPS koordinater55.69311934773296,12.585577808469289


Billede af Østerport Metrostation.
Billede af Østerport Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. januar 2021
Download billede



Trianglen Metrostation (Tri) ligger 4,6 km. fra første station.

Trianglen Metrostation: Et Pulsende Knudepunkt på Østerbro

Trianglen Metrostation er en central del af Københavns metroinfrastruktur og ligger på Østerbro, 20 meter under jorden. Stationen, som er en del af Cityringen (M3), kombinerer funktionalitet og æstetik og afspejler det omkringliggende Østerbrokvarters skiftende puls. Med en strategisk placering nær Fælledparken, Telia Parken og Østerbrogades mange butikker og caféer, er Trianglen Metrostation en essentiel transporthub for både lokale og besøgende.

Placering og Omgivelser

Stationen ligger ved krydset mellem Østerbrogade og Blegdamsvej og er omgivet af livlige bymiljøer. Fælledparken, Københavns største offentlige park, ligger lige ved siden af og tiltrækker dagligt tusindvis af mennesker, der nyder dens grønne områder, sportsfaciliteter og begivenheder som 1. maj-demonstrationer. Telia Parken, hjemsted for F.C. København og Danmarks nationalstadion, ligger også i nærheden og tiltrækker store menneskemængder på kampdage.

Arkitektur og Design

Trianglen Metrostation er kendt for sin unikke vægbeklædning, der består af glasplader med små striber af spejlrefleks. Denne innovative løsning skaber et dynamisk og levende udtryk, der ændrer sig alt efter, hvem og hvad der befinder sig i stationsrummet. Når stationen er travl, reflekteres de mange farver fra passagerernes tøj, hvilket skaber en kalejdoskopisk effekt. På rolige tidspunkter fremstår stationens vægge enkle og elegante, hvilket giver en rolig og harmonisk atmosfære.

Funktion og Betydning

Trianglen Metrostation er ikke kun en transporthub, men også en del af Østerbros kulturelle identitet. På kampdage, når F.C. København spiller i Telia Parken, fyldes stationen med hvidt og blåt, klubbens farver. På Arbejdernes Internationale Kampdag 1. maj bliver stationen farvet rød af faner og bannere fra Fælledparkens demonstrationer. Denne evne til at reflektere kvarterets liv gør stationen til en symbolsk del af bydelen.

Passagertal og Infrastruktur

Det forventes, at Trianglen Metrostation vil håndtere cirka 11.000 daglige påstigninger i 2025. Stationen er underjordisk og udstyret med to elevatorer, der sikrer tilgængelighed for alle passagerer. De rummelige perroner og effektive adgangsveje gør stationen til en praktisk og behagelig del af Cityringen, der forbinder København på tværs af bydele.

Nærliggende Attraktioner

Østerbrogade byder på et bredt udvalg af butikker, caféer og restauranter, hvilket gør området omkring Trianglen Metrostation til et populært sted at besøge. Fælledparken tilbyder både afslapning og aktiviteter, fra picnicområder og legepladser til sportsbaner og løbestier. Telia Parken er et must-see for sportsentusiaster, mens de mange kulturinstitutioner på Østerbro giver området et intellektuelt præg.

Et Dynamisk Knudepunkt

Trianglen Metrostation er designet til at håndtere Østerbros travle og skiftende hverdag. Uanset om det er en almindelig hverdag, en kampdag i Telia Parken eller en festdag i Fælledparken, tilpasser stationen sig det lokale liv og de mange aktiviteter, der foregår i området. Denne alsidighed gør stationen til et dynamisk knudepunkt for transport og social interaktion.

Fakta om Trianglen Metrostation

  • Passagertal: Forventet ca. 11.000 daglige påstigninger i 2025
  • Type: Underjordisk
  • Elevatorer: To
  • Nærliggende attraktioner: Fælledparken, Telia Parken, Østerbrogade, Østerbro Teater, Blegdamsvej Hospital

Byggeår2019
Åbnet2019.09.29
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseTrianglen, 2100 København Ø
StednavneforkortelseTri
Højdeplacering over havet8,7 meter
GPS koordinater55.699165096421545,12.575902264101707


Billede af Trianglen Metrostation.
Billede af Trianglen Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 26. januar 2021
Download billede



Poul Henningsens Plads Metrostation (Php) ligger 5,9 km. fra første station.

Poul Henningsens Plads Metrostation: En Arkitektonisk Perle på Østerbro

Poul Henningsens Plads Metrostation er en central del af Cityringen (M3) og ligger midt på Østerbro i København. Stationen blev opkaldt efter den berømte danske arkitekt og designer Poul Henningsen, der er kendt for sine ikoniske lamper og sit bidrag til dansk designhistorie. Beliggenheden nær kulturelle og sportslige knudepunkter gør stationen til en vigtig transportforbindelse og et sted med en særlig arkitektonisk karakter.

Beliggenhed og Omgivelser

Stationen er placeret ved Poul Henningsens Plads, omgivet af ikoniske bygninger som Svanemøllehallen, Østre Gasværk Teater, Idrætshuset og Østerbro Stadion. Dette gør den til et knudepunkt for både lokale og besøgende, der kommer for at deltage i sportsbegivenheder, kulturelle forestillinger eller andre aktiviteter. Østerbros blanding af boligområder, sportsfaciliteter og kulturinstitutioner skaber et dynamisk opland omkring metrostationen.

Arkitektonisk Design

Metrostationens design er en hyldest til det nærliggende Øbrohus, en bygning kendt for sit særlige facademønster. Væggene i stationsrummet er beklædt med keramiske plader i to nuancer af grå, arrangeret i et skiftevis lodret og vandret mønster. Dette skaber et minimalistisk og moderne udtryk, der samtidig er inspireret af klassisk dansk design. Det raffinerede vægmønster giver rummet en visuel dybde og gør stationen til en æstetisk oplevelse for de rejsende.

Passageroplevelse

Når man træder ind i Poul Henningsens Plads Metrostation, mødes man af en atmosfære, der kombinerer funktionalitet og elegance. Stationen er underjordisk og har to elevatorer, der sikrer tilgængelighed for alle passagerer. De rummelige perroner og effektive adgangsforhold gør stationen nem at navigere, selv i myldretiden. Det forventes, at stationen vil have omkring 11.000 daglige påstigninger i 2025, hvilket understreger dens betydning som en del af Cityringen.

Nærliggende Attraktioner

Stationens beliggenhed gør den til et ideelt udgangspunkt for at udforske Østerbro. Svanemøllehallen og Idrætshuset tilbyder faciliteter til sport og motion, mens Østre Gasværk Teater byder på kulturelle oplevelser med sine unikke forestillinger. Østerbro Stadion er hjemsted for forskellige sportsbegivenheder, og området omkring stationen har også hyggelige caféer, butikker og grønne områder, der gør det attraktivt for både beboere og besøgende.

En Hyldest til Poul Henningsen

Navnet på stationen er en hyldest til Poul Henningsen, hvis arv inden for design og arkitektur er kendt verden over. Hans berømte lamper, som PH-lampen, har haft en betydelig indflydelse på belysningsdesign og er stadig ikoniske den dag i dag. Metrostationens fokus på æstetik og funktionalitet er en passende hyldest til en af Danmarks mest indflydelsesrige designere.

Fremtidsperspektiver

Poul Henningsens Plads Metrostation er ikke kun en vigtig transporthub i dag, men også en del af fremtidens infrastruktur i København. Dens strategiske placering på Østerbro og nærheden til kulturelle og sportslige knudepunkter gør den til en central del af byens udvikling. Stationen spiller en væsentlig rolle i at forbinde byens forskellige dele og bidrager til at gøre København mere tilgængelig og sammenhængende.

Fakta om Poul Henningsens Plads Metrostation

  • Passagertal: Forventet ca. 11.000 daglige påstigninger i 2025
  • Type: Underjordisk
  • Elevatorer: To
  • Nærliggende attraktioner: Svanemøllehallen, Østre Gasværk Teater, Østerbro Stadion, Idrætshuset, Øbrohus

Byggeår2019
Åbnet2019.09.29
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseReersøgade, 2100 København Ø
StednavneforkortelsePhp
Højdeplacering over havet9,0 meter
GPS koordinater55.70926921029775,12.576683394376412


Billede af Poul Henningsens Plads Metrostation.
Billede af Poul Henningsens Plads Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 26. januar 2021
Download billede



Vibenshus Runddel Metrostation (Vhr) ligger 6,8 km. fra første station.

Vibenshus Runddel Metrostation: En Historisk og Moderne Transportknudepunkt

Vibenshus Runddel Metrostation er en del af Københavns Metro Cityring (M3) og ligger strategisk placeret ved krydset mellem Jagtvej og Nørre Allé. Stationen forbinder den travle Østerbro med resten af København og er tæt knyttet til områdets kulturelle og sportslige aktiviteter, ikke mindst i Fælledparken og Telia Parken. Metrostationen er designet med fokus på at integrere Østerbros lokale farver og diversitet, hvilket gør den til en unik transportoplevelse.

Beliggenhed og Nærliggende Attraktioner

Vibenshus Runddel Metrostation ligger ved indgangen til Fælledparken, en af Københavns største og mest populære parker. Parken er et centrum for både afslapning og aktivitet, hvor løbere, fodboldspillere og familier samles for at nyde de grønne områder. Telia Parken, som er hjemsted for F.C. København og Danmarks landshold i fodbold, ligger blot en kort gåtur væk og tiltrækker tusindvis af fans til kampe og koncerter.

Stationens opland inkluderer også det pulserende Nørre Allé-område med caféer, restauranter og specialbutikker, der afspejler Østerbros mangfoldige lokalmiljø. Denne unikke kombination af rolig parkstemning og byliv gør Vibenshus Runddel Metrostation til en ideel indgang til Østerbro.

Arkitektonisk Design og Stationsrum

Stationsrummets design er inspireret af Østerbros farverige og livlige miljø. Væggene er prydet med lister i forskellige farver, som reflekterer den mangfoldighed og energi, der kendetegner området. De farverige elementer bryder den ellers minimalistiske arkitektur og skaber en varm og indbydende atmosfære for passagererne. Designet er både funktionelt og æstetisk og sikrer, at stationen ikke blot er en transporthub, men også en visuel oplevelse.

Faciliteter og Tilgængelighed

Vibenshus Runddel Metrostation er en underjordisk station med moderne faciliteter, der gør den let tilgængelig for alle passagerer. Stationen har to elevatorer, der sikrer adgang for personer med nedsat mobilitet, barnevogne og cykler. De brede perroner og effektive rulletrapper gør det nemt og hurtigt at komme til og fra toget, selv i myldretiden. Det forventes, at stationen vil have omkring 9.000 daglige påstigninger i 2025, hvilket understreger dens betydning som en del af Cityringen.

Historisk Betydning og Navneoprindelse

Navnet Vibenshus stammer fra et gammelt traktørsted, der lå i området i begyndelsen af 1700-tallet. Runddelen har historisk været et vigtigt kryds for trafikken mellem byens forskellige dele, og med opførelsen af metrostationen er området blevet endnu mere centralt. Metrostationen bygger videre på denne historiske betydning ved at fungere som en moderne forbindelse mellem Østerbro og resten af København.

Vibenshus Runddel og Fælledparken

Den tætte beliggenhed til Fælledparken gør Vibenshus Runddel Metrostation til et oplagt valg for besøgende, der ønsker at opleve parkens mange tilbud. Fælledparken huser flere fodboldbaner, et udendørs træningsanlæg, og det populære skaterområde. Parken er også et kulturelt samlingspunkt, hvor begivenheder som Arbejdernes Internationale Kampdag og andre store arrangementer finder sted.

Telia Parken og Sportens Puls

Med Telia Parken i umiddelbar nærhed spiller stationen en central rolle på kampdage, hvor tusindvis af fans rejser til og fra stadion. Den lette adgang til metroen gør det nemt for tilhængere at støtte deres hold og hurtigt komme hjem igen efter kampen. Telia Parkens status som en multifunktionel arena betyder, at Vibenshus Runddel Metrostation også betjener koncertgæster og besøgende til andre store begivenheder.

Forbindelse til Resten af København

Som en del af Cityringen forbinder Vibenshus Runddel Metrostation Østerbro med hele København. Med hyppige afgange og hurtige rejsetider er stationen et vigtigt bindeled for både pendlere og turister. Fra stationen kan man hurtigt nå andre centrale destinationer som Rådhuspladsen, Nørreport og Københavns Hovedbanegård.

Fakta om Vibenshus Runddel Metrostation

  • Passagertal: Forventet ca. 9.000 daglige påstigninger i 2025
  • Type: Underjordisk
  • Elevatorer: To
  • Nærliggende attraktioner: Fælledparken, Telia Parken, Østerbro Stadion, Nørre Allé

Byggeår2019
Åbnet2019.09.29
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseJagtvej, 2100 København Ø
StednavneforkortelseVhr
Højdeplacering over havet12,9 meter
GPS koordinater55.70626530236031,12.564216598067002


Billede af Vibenshus Runddel Metrostation.
Billede af Vibenshus Runddel Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 24. oktober 2019
Download billede



Skjolds Plads Metrostation (Skp) ligger 7,9 km. fra første station.

Skjolds Plads Metrostation: En Historisk og Moderne Transporthub

Skjolds Plads Metrostation er en del af Københavns Metro Cityring (M3) og ligger i det livlige område omkring Tagensvej. Stationen fungerer som en central forbindelse til vidensmiljøet på Nørre Campus og den kommende Niels Bohr Bygning, som begge er en del af Copenhagen Science City. Området er kendt for sin dynamiske kombination af forskning, kultur og byliv, hvilket gør Skjolds Plads Metrostation til et vigtigt knudepunkt for studerende, forskere og lokale beboere.

Placering og Omgivelser

Metrostationen er strategisk placeret tæt på Nørre Campus og den kommende Niels Bohr Bygning. Disse faciliteter huser Københavns Universitets Sundheds- og Naturvidenskabelige Fakulteter, hvilket gør stationen til et centralt punkt for videnskabsfolk og studerende. Fra stationen er der også nem adgang til det populære kulturhus Osramhuset, der tilbyder et bredt udvalg af arrangementer og aktiviteter.

Kun få minutters gang fra stationen ligger Balders Plads, en charmerende plads, der ofte er vært for loppemarkeder og jazzkoncerter. Denne kombination af videnskab og kultur giver området omkring Skjolds Plads en unik karakter og gør det til et attraktivt sted for både studerende og lokale.

Arkitektonisk Design

Metrostationsrummet under Skjolds Plads er designet med et moderne og funktionelt udtryk. Væggene er beklædt med vinklede paneler af strukturglas med en sølvfarvet bagside, som reflekterer lyset på en måde, der fylder rummet med et sølvfarvet skær. Denne æstetiske løsning er en subtil hilsen til det nærliggende videnskabelige miljø, hvor lys spiller en central rolle i forskningen. Designet skaber en elegant og futuristisk atmosfære, som understreger stationens rolle som en forbindelse mellem tradition og innovation.

Tilgængelighed og Faciliteter

Skjolds Plads Metrostation er en underjordisk station med to perroner og moderne faciliteter, der sikrer nem adgang for alle passagerer. Stationen er udstyret med to elevatorer, hvilket gør den tilgængelig for personer med nedsat mobilitet, barnevogne og cykler. Rulletrapper og brede perroner gør det desuden nemt og effektivt at navigere stationen, selv i myldretiden.

Det forventes, at stationen vil håndtere ca. 7.000 daglige passagerer i 2025, hvilket vidner om dens betydning som en vigtig del af Cityringen og områdets infrastruktur.

Historisk Perspektiv

Skjolds Plads har historisk været et vigtigt lokalt knudepunkt i København, og opførelsen af metrostationen har styrket denne rolle. Området omkring stationen har længe været præget af sin tætte forbindelse til uddannelse og forskning, hvilket gør metrostationen til en naturlig forlængelse af dette vidensmiljø. Stationens navn stammer fra pladsen, der har været en central del af det lokale byliv gennem generationer.

Forbindelser til Resten af København

Som en del af Cityringen forbinder Skjolds Plads Metrostation området med hele København. Hyppige afgange og korte rejsetider gør det nemt at komme til andre centrale destinationer som Rådhuspladsen, Nørreport og Københavns Hovedbanegård. Dette gør stationen ideel for både pendlere og turister, der ønsker hurtig og bekvem transport.

Kultur og Fællesskab

Området omkring Skjolds Plads er kendetegnet ved et aktivt lokalmiljø, hvor kultur og fællesskab er i fokus. Osramhuset er en central aktør i dette miljø og tilbyder alt fra teaterforestillinger til kreative workshops og koncerter. Balders Plads bidrager også med sine mange aktiviteter og arrangementer, der samler beboere og besøgende fra hele byen.

Fakta om Skjolds Plads Metrostation

  • Passagertal: Forventet ca. 7.000 daglige påstigninger i 2025
  • Type: Underjordisk
  • Elevatorer: To
  • Nærliggende attraktioner: Nørre Campus, Niels Bohr Bygning, Osramhuset, Balders Plads

Byggeår2019
Åbnet2019.09.29
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseHaraldsgade 2200 København N
StednavneforkortelseSkp
Højdeplacering over havet12,2 meter
GPS koordinater55.70324467415749,12.548332507657104


Billede af Skjolds Plads Metrostation.
Billede af Skjolds Plads Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 26. januar 2021
Download billede



Nørrebro Metrostation (Nø) ligger 8,7 km. fra første station.

Nørrebro Metrostation – En Ny Forbindelse Mellem Nørrebro og Nordvest

Nørrebro Metrostation er en af de vigtigste metrostationer på Cityringen og ligger centralt placeret på grænsen mellem Nørrebro og Nordvest-kvarteret i København. Stationen åbnede den 29. september 2019 som en del af Cityringen og fungerer som et centralt knudepunkt for den kollektive trafik i området. Nørrebro Metrostation ligger tæt på Nørrebro Station, som tidligere udelukkende fungerede som en S-togsstation, men som nu er blevet integreret med metroen. Denne forbindelse gør det muligt for passagerer nemt at skifte mellem S-tog og metro, hvilket har gjort transporten mere effektiv for de mange rejsende i hovedstaden.

En Central Placering Nær Den Røde Plads

Nørrebro Metrostation ligger i nærheden af Den Røde Plads, som er et centralt mødested for mange af områdets beboere. Pladsen er kendt for sine farverige aktiviteter som skateboarding, musikoptrædener og loppemarkeder. Den Røde Plads symboliserer det pulserende og kreative miljø, som Nørrebro er kendt for, og metrostationen forbinder denne levende bydel med resten af København. Med den nye metrostation er det blevet endnu nemmere for både lokale og besøgende at bevæge sig hurtigt rundt i byen og deltage i de mange arrangementer og aktiviteter, som Nørrebro tilbyder.

Skift Mulighed Til S-tog

En af de store fordele ved Nørrebro Metrostation er muligheden for nemt at skifte til S-tog. Metrostationen er forbundet med den nærliggende Nørrebro S-togsstation, der ligger på Ringbanen. Dette gør stationen til et centralt knudepunkt for rejsende, der ønsker at skifte mellem de to transportformer. Den nemme adgang til både metro og S-tog giver passagererne fleksibilitet til at komme rundt i byen og ud til forstæderne med minimal besvær.

For at markere denne forbindelse mellem metro og S-tog er Nørrebro Metrostation, ligesom andre skiftestationer som Nordhavn, Østerport og København H, udsmykket med en dyb rød farve. Den røde farve symboliserer transport og transit og er en visuel hilsen til S-togene og DSB, der står bag S-togstrafikken. Dette farvetema gør det let for rejsende at genkende stationer, hvor de kan skifte mellem metro og S-tog, og understreger sammenhængen mellem de forskellige transportmidler.

Fakta om Nørrebro Metrostation

Nørrebro Metrostation er en underjordisk station, der er designet til at kunne håndtere et stort passagerflow. I 2025 forventes det, at stationen vil have omkring 20.000 daglige påstigninger, hvilket gør den til en af de mest benyttede metrostationer på Cityringen. Stationens strategiske placering gør den til et centralt knudepunkt for rejsende fra både Nørrebro og Nordvest, som ønsker hurtig og effektiv transport rundt i byen.

For at sikre let adgang til perronen er stationen udstyret med to elevatorer, der gør det nemt for passagerer med barnevogne, kørestole eller tung bagage at komme til og fra metroen. Elevatorsystemet er også en vigtig del af at sikre tilgængeligheden for ældre passagerer og personer med nedsat mobilitet.

Nørrebro Station – En Historisk S-togsstation Med Nyt Liv

Selvom Nørrebro Station længe har været en vigtig S-togsstation, har åbningen af metroen givet stationen nyt liv. Den oprindelige Nørrebro Station blev åbnet i 1930 som en del af Ringbanen, og siden 1934 har den været en central station for S-togene i København. Med tilføjelsen af metroen i 2019 er stationen blevet endnu vigtigere for den kollektive trafik og tilbyder nu nemme forbindelser til både metro og S-tog.

Stationen har gennemgået flere renoveringer og moderniseringer, og med metroens ankomst blev der foretaget yderligere forbedringer, der skulle sikre en gnidningsfri overgang mellem de to transportformer. Disse forbedringer inkluderer blandt andet nye adgangsveje, rulletrapper og elevatorer, der gør det muligt for passagererne at skifte mellem S-tog og metro uden at skulle igennem selve stationsbygningen. Samtidig er der skabt en underjordisk passage, der gør det nemt at komme fra metrostationens forplads til det nordlige S-togsspor.

Rød Keramik og Moderne Design

En af de mest bemærkelsesværdige designtræk ved Nørrebro Metrostation er dens udsmykning med røde keramikplader. Denne særlige farve er ikke kun en æstetisk beslutning, men også en praktisk måde at indikere stationens funktion som skiftestation mellem metro og S-tog. Den røde farve går igen på alle metrostationer, hvor der er mulighed for at skifte til S-tog, hvilket gør det let for passagererne at orientere sig.

Det moderne design på stationen afspejler den effektive og hurtige transport, som metroen tilbyder, og understøtter stationens rolle som et vigtigt knudepunkt i Københavns transportnetværk. Rød keramik kombineret med den stilrene arkitektur skaber en sammenhængende og genkendelig identitet for stationen og gør den til en central del af byens moderne infrastruktur.

Nørrebro Metrostation – En Central Del Af Cityringen

Som en del af Cityringen forbinder Nørrebro Metrostation området med resten af København og omegn. Cityringen er en central del af Københavns kollektive trafiknetværk, og med metroens ankomst til Nørrebro er området blevet endnu mere tilgængeligt for både beboere og besøgende. Stationens placering gør den til et oplagt valg for dem, der ønsker hurtig og nem transport til og fra Nørrebro og Nordvest-kvarteret, og den forbinder områderne med resten af hovedstaden.

Med omkring 20.000 daglige passagerer forventes Nørrebro Metrostation at spille en vigtig rolle i den fremtidige udvikling af Københavns transportinfrastruktur. Dens centrale placering, design og forbindelser til andre transportformer gør den til en af de mest vigtige metrostationer på Cityringen.

Byggeår2019
Åbnet2019.09.29
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseFolmer Bendtsens Plads, 2200 København N
Stednavneforkortelse
Højdeplacering over havet8,3 meter
GPS koordinater55.70039356575681,12.538098490944675


Billede af Nørrebro Metrostation.
Billede af Nørrebro Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 26. januar 2021
Download billede



Nørrebros Runddel Metrostation (Nør) ligger 9,9 km. fra første station.

Nørrebros Runddel Metrostation: En Forbindelse mellem Historie og Moderne Infrastruktur

Nørrebros Runddel Metrostation er en central del af Københavns Cityring (M3) og en vigtig forbindelse på den travle Nørrebrogade. Med sin placering tæt på Assistens Kirkegård tilbyder stationen en unik kombination af praktisk transport og historisk atmosfære. Stationen er designet til at afspejle områdets særlige karakter og historie, samtidig med at den sikrer en effektiv forbindelse til resten af byen.

Placering og Omgivelser

Nørrebros Runddel Metrostation ligger strategisk på Nørrebrogade, lige ved det sydlige hjørne af den ikoniske Assistens Kirkegård. Stationens placering gør det nemt for besøgende at udforske Nørrebros livlige gader, der er fyldt med caféer, restauranter og butikker, eller tage en afslappende tur gennem kirkegårdens grønne områder. Assistens Kirkegård er ikke blot en fredelig park, men også et historisk sted, hvor mange kendte danskere som H.C. Andersen og Søren Kierkegaard ligger begravet.

Arkitektonisk Design

Under jorden er Nørrebros Runddel Metrostation præget af en unik vægbeklædning af gullige teglsten. Dette designvalg er inspireret af de mange teglstensbygninger, der præger området, og de historiske monumenter på Assistens Kirkegård. Stationen adskiller sig fra andre på Cityringen ved at have ét stort ovenlys i stedet for flere små. Når solen skinner, fyldes stationsrummet med naturligt lys, der skaber en varm og indbydende atmosfære.

Tilgængelighed og Faciliteter

Metrostationen er designet med moderne bekvemmeligheder, der sikrer nem adgang for alle passagerer. Den er udstyret med to elevatorer, brede perroner og rulletrapper, hvilket gør det nemt at navigere stationen, selv i myldretiden. Med en forventning om ca. 7.000 daglige påstigninger i 2025 er stationen godt rustet til at håndtere den store passagerstrøm.

Historisk Perspektiv

Området omkring Nørrebros Runddel har en rig historie, og metrostationen viderefører denne tradition ved at integrere lokale elementer i sit design. Assistens Kirkegård har siden 1760 været en central del af området og er kendt som en kulturhistorisk perle i København. Metrostationen er dermed en moderne tilføjelse til en historisk bydel, der forener fortidens æstetik med nutidens behov.

Forbindelser til Resten af Byen

Nørrebros Runddel Metrostation er en del af Cityringen, hvilket giver hurtig og nem adgang til hele København. Stationen forbinder Nørrebro med vigtige destinationer som Rådhuspladsen, Frederiksberg og Østerbro, hvilket gør den til et vigtigt knudepunkt for både pendlere og turister. Med hyppige afgange er det nemt at komme til og fra stationen på alle tider af døgnet.

Kultur og Lokalmiljø

Nørrebro er kendt for sit mangfoldige og kreative miljø, og Nørrebros Runddel Metrostation afspejler denne dynamik. Området omkring stationen er fyldt med kulturelle tilbud, fra moderne gallerier og musiksteder til hyggelige caféer og markeder. Stationens nærhed til Assistens Kirkegård gør den også til et populært udgangspunkt for ture og aktiviteter i det grønne.

Fakta om Nørrebros Runddel Metrostation

  • Passagertal: Forventet ca. 7.000 daglige påstigninger i 2025
  • Type: Underjordisk
  • Elevatorer: To
  • Nærliggende attraktioner: Assistens Kirkegård, Nørrebrogade, lokale caféer og butikker

Byggeår2019
Åbnet2019.09.29
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseNørrebrogade/Jagtvej, 2200 København N
StednavneforkortelseNør
Højdeplacering over havet9,7 meter
GPS koordinater55.69391412623871,12.548861306957267


Billede af Nørrebros Runddel Metrostation.
Billede af Nørrebros Runddel Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. januar 2021
Download billede



Nuuks Plads Metrostation (Nup) ligger 10,6 km. fra første station.

Nuuks Plads Metrostation: En Moderne Forbindelse med Historisk Inspireret Design

Nuuks Plads Metrostation er en del af Københavns Cityring (M3) og ligger centralt placeret på Jagtvej nær Rantzausgade. Stationen er ikke kun en vigtig transportforbindelse for byens pendlere, men også et arkitektonisk vartegn, der harmonerer med områdets historiske omgivelser. Med sine moderne faciliteter og tæt beliggenhed til både grønne områder og et pulserende lokalmiljø, er Nuuks Plads Metrostation en central del af Nørrebros byliv.

Arkitektonisk Design og Inspiration

Nuuks Plads Metrostation er inspireret af det nærliggende gamle Landsarkiv, hvilket tydeligt ses i stationsrummets vægbeklædning. Væggene er prydet med teglsten i sort, grå og brun skiffer, der afspejler områdets historiske arkitektur. Dette skaber en varm og elegant atmosfære, der samtidig hylder stationens lokalmiljø. Designet sikrer, at stationen ikke blot er funktionel, men også æstetisk tiltalende for passagererne.

Beliggenhed og Omgivelser

Metrostationen ligger strategisk på Jagtvej og har kort afstand til flere af Nørrebros mest populære destinationer. Over stationen finder man det gamle Landsarkiv, mens en kort gåtur fører til Nørrebroparken, der byder på en stor legeplads, fodboldbaner og et aktivt lokalmiljø. Stefansgades caféer og restauranter løber langs parken og tiltrækker både lokale og besøgende.

Ikke langt fra stationen ligger Jægersborggade, kendt for sine hyggelige specialbutikker og anerkendte restauranter. Området er en kulturel smeltedigel, hvor moderne livsstil møder historiske omgivelser. Grønne åndehuller som Assistens Kirkegård og Hans Tavsens Park giver også mulighed for afslapning og fordybelse midt i byens travle hverdag.

Tilgængelighed og Faciliteter

Nuuks Plads Metrostation er designet med fokus på tilgængelighed og brugerkomfort. Stationen er fuldt udstyret med to elevatorer og brede perroner, der gør det nemt at navigere for passagerer med barnevogne, cykler eller mobilitetsudfordringer. De moderne faciliteter sikrer, at stationen kan håndtere den forventede daglige passagerstrøm på ca. 6.000 personer i 2025.

Historisk Kontekst

Nørrebro har en rig historie, der afspejles i Nuuks Plads Metrostations design og placering. Området har længe været et centrum for kulturelle, sociale og politiske aktiviteter i København. Stationens integration med det gamle Landsarkivs arkitektur fremhæver denne historiske kontekst, samtidig med at den leverer moderne transportmuligheder for nutidens byliv.

En Del af Cityringen

Nuuks Plads Metrostation er en del af Cityringen, der forbinder centrale dele af København med hurtige og effektive transportmuligheder. Stationen giver nem adgang til populære destinationer som Nørreport, Frederiksberg og Rådhuspladsen. Cityringens design sikrer hyppige afgange, hvilket gør det let for passagerer at planlægge deres rejser uden lange ventetider.

Lokalmiljø og Kultur

Nuuks Plads Metrostation er omgivet af et levende og mangfoldigt lokalmiljø. Stefansgades pulserende caféer og butikker tiltrækker besøgende året rundt, mens Nørrebroparken fungerer som et samlingspunkt for sport og fritidsaktiviteter. Områdets kultur og livsstil er også præget af de nærliggende grønne områder, der tilbyder et fristed fra byens travlhed.

Fakta om Nuuks Plads Metrostation

  • Passagertal: Forventet ca. 6.000 daglige påstigninger i 2025
  • Type: Underjordisk
  • Elevatorer: To
  • Nærliggende attraktioner: Nørrebroparken, Stefansgade, Jægersborggade, Assistens Kirkegård, Hans Tavsens Park

Byggeår2019
Åbnet2019.09.29
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseRantzausgade 75, 2200 København N
StednavneforkortelseNup
Højdeplacering over havet7,8 meter
GPS koordinater55.688775194284986,12.542896268839264


Billede af Nuuks Plads Metrostation.
Billede af Nuuks Plads Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. januar 2021
Download billede



Aksel Møllers Have Metrostation (Amh) ligger 11,3 km. fra første station.

Aksel Møllers Have Metrostation: Et Grønt Knudepunkt på Frederiksberg

Aksel Møllers Have Metrostation er en del af Københavns Cityring (M3) og ligger på Frederiksberg, tæt på Godthåbsvej, der er kendt for sit charmerende café- og butiksliv. Metrostationen forbinder områdets pulserende byliv med grønne oaser og kulturelle tilbud, hvilket gør den til en vigtig del af Frederiksbergs transportinfrastruktur og dagligliv.

Beliggenhed og Nærområder

Metrostationen ligger centralt på Frederiksberg, med kun få minutters gang til Aksel Møllers Have, en af bydelens grønne oaser. Haven tilbyder et frirum midt i byen og er populær blandt lokale beboere til afslapning og sociale aktiviteter. Tæt på stationen finder man også Frederiksberg Svømmehal, et ikonisk samlingspunkt for sport og fritid.

Stationens placering gør den ideel for studerende og ansatte på Frederiksberg Campus, også kendt som Landbohøjskolen. Universitetsområdet byder på smukke haver og historisk arkitektur, der skaber en unik atmosfære. Derudover ligger Frederiksberg Hospital i nærheden, hvilket giver let adgang for både patienter og besøgende.

Arkitektur og Design

Aksel Møllers Have Metrostation er kendt for sit elegante og indbydende design. Stationsrummet under jorden er beklædt med brunlige teglsten i "caffe latte-farver", der er inspireret af Metronomen, et nærliggende kulturhus. Denne designbeslutning skaber en varm og behagelig atmosfære, der afspejler Frederiksbergs urbane og kulturelle karakter. Metronomen huser koncerter og andre kulturelle arrangementer, hvilket yderligere forbinder stationens design med områdets kulturelle liv.

Tilgængelighed og Faciliteter

Stationen er fuldt udstyret med moderne faciliteter, der gør den nem at bruge for alle passagerer. Der er to elevatorer og brede rulletrapper, som sikrer let adgang til perronerne fra terræn. Dette gør stationen særligt brugervenlig for passagerer med barnevogne, cykler eller mobilitetsudfordringer. Desuden er stationens design og layout skabt med fokus på effektiv passagerstrøm, så rejsende hurtigt og sikkert kan navigere stationen.

Historisk Kontekst

Frederiksberg har en rig historie som en selvstændig kommune med en særlig karakter og identitet. Aksel Møllers Have Metrostation er opkaldt efter haven af samme navn, som har været et centralt grønt område i bydelen i mange år. Stationens design og funktion afspejler Frederiksbergs balance mellem tradition og modernitet, hvor historiske bygninger og moderne infrastruktur smelter sammen.

En Del af Cityringen

Aksel Møllers Have Metrostation er en del af Cityringen, der forbinder Københavns centrale områder og forstæder med hurtige og pålidelige transportmuligheder. Stationen er strategisk placeret mellem Frederiksberg Metrostation og Nuuks Plads Metrostation, hvilket giver nem adgang til både shopping, grønne områder og kulturelle destinationer.

Cityringens frekvens og pålidelighed gør det muligt for passagerer at rejse hurtigt og effektivt mellem forskellige dele af byen, hvilket styrker stationens rolle som en vigtig transporthub på Frederiksberg.

Nærliggende Attraktioner

Området omkring Aksel Møllers Have Metrostation byder på en bred vifte af attraktioner og faciliteter. Foruden Frederiksberg Svømmehal og Landbohøjskolens smukke haver, finder man også et væld af caféer, restauranter og specialbutikker på Godthåbsvej. Dette gør stationen til et naturligt udgangspunkt for både lokale og besøgende, der ønsker at udforske Frederiksbergs mange tilbud.

Fremtidig Udvikling

Aksel Møllers Have Metrostation er en del af Frederiksbergs fortsatte udvikling som en moderne og attraktiv bydel. Med forventede 8.000 daglige passagerer i 2025 er stationen ikke kun et centralt transportknudepunkt, men også en vigtig brik i byens fremtidige vækst og bæredygtighed.

Fakta om Aksel Møllers Have Metrostation

  • Passagertal: Forventet ca. 8.000 daglige påstigninger i 2025
  • Type: Underjordisk
  • Elevatorer: To
  • Nærliggende attraktioner: Aksel Møllers Have, Frederiksberg Svømmehal, Frederiksberg Campus, Landbohøjskolens haver, Frederiksberg Hospital, Metronomen

Byggeår2019
Åbnet2019.09.29
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseGodthåbsvej 31, 2000 Frederiksberg
StednavneforkortelseAmh
Højdeplacering over havet11,0 meter
GPS koordinater55.68635197538025,12.533209042812516


Billede af Aksel Møllers Have Metrostation.
Billede af Aksel Møllers Have Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. januar 2021
Download billede



Frederiksberg Metrostation (Fb) ligger 11,9 km. fra første station.

Frederiksberg Metrostation: Et Knudepunkt for Kulturelle og Handelsmæssige Aktiviteter

Frederiksberg Metrostation er en central underjordisk station beliggende i hjertet af Frederiksberg. Med en placering tæt på både Frederiksberg Centeret, Falkoner Salen og Frederiksberg Have er stationen en vigtig transportforbindelse for både lokale og besøgende. Stationens integration i byens handels- og kulturliv gør den til en uundværlig del af det kollektive transportsystem i København.

Placering og Omgivelser

Frederiksberg Metrostation ligger ved krydset mellem Solbjergvej og Sylows Allé. Området er kendt for sine livlige handelsgader som Gammel Kongevej og Falkoner Allé, der begge byder på et væld af butikker, caféer og kulturelle oplevelser. Stationen ligger også tæt på Frederiksberg Rådhus, hvilket gør den til en praktisk transportmulighed for både offentlige ansatte og besøgende. En kort gåtur fra stationen finder man Frederiksberg Have, en af Københavns mest populære grønne områder, der tilbyder ro og naturoplevelser midt i byen.

Stationens Infrastruktur

Frederiksberg Metrostation er en underjordisk station med to separate indgangspartier, der giver adgang til forskellige metrolinjer. Indgangen til M1 og M2 ligger på Solbjergvej, mens indgangen til M3 er placeret på Sylows Allé. Stationen er udstyret med to elevatorer og flere rulletrapper, hvilket sikrer nem adgang for alle passagerer. Det moderne design og den logiske opbygning gør det let at navigere på stationen, selv for førstegangsbesøgende.

Passagerstatistik og Brug

Med et dagligt passagertal på cirka 12.700 er Frederiksberg Metrostation en af de mest benyttede metrostationer på Frederiksberg. Stationen betjener både lokale beboere og pendlere, der arbejder i området, samt besøgende, der kommer for at shoppe i Frederiksberg Centeret eller opleve kulturelle begivenheder i Falkoner Salen. Stationens centrale placering gør den også til et populært udgangspunkt for ture til Frederiksberg Have og de omkringliggende områder.

Historie og Udvikling

Frederiksberg Metrostation åbnede som en del af Københavns metronetværk i 2003 med linjerne M1 og M2. I 2019 blev stationen integreret i Cityringen (M3), hvilket yderligere styrkede dens betydning som transportknudepunkt. Åbningen af M3 har gjort det muligt for passagerer at rejse hurtigt og effektivt mellem Frederiksberg og andre dele af København. Stationens udvikling er et eksempel på, hvordan moderne transportinfrastruktur kan forbedre tilgængeligheden og sammenhængen i en storby.

Forbindelser til Handel og Kultur

Frederiksberg Metrostation er omgivet af et rigt udvalg af handels- og kulturtilbud. Frederiksberg Centeret, der ligger lige ved stationen, tilbyder shoppingmuligheder i over 90 butikker, mens Falkoner Salen er vært for koncerter, teaterforestillinger og andre begivenheder. Gammel Kongevej og Falkoner Allé tilføjer yderligere til området med deres unikke blanding af butikker og spisesteder. Stationens placering gør det nemt for besøgende at udforske Frederiksbergs mange facetter.

Tilgængelighed og Bæredygtighed

Stationens design sikrer, at den er let tilgængelig for alle passagerer, herunder personer med nedsat mobilitet. Elevatorerne og rulletrapperne gør det muligt for alle at benytte stationen uden besvær. Derudover bidrager metroens elektriske drift til en bæredygtig transportløsning, der reducerer byens samlede CO2-udledning. Dette gør Frederiksberg Metrostation til et miljøvenligt valg for både lokale og besøgende.

Fremtidige Perspektiver

Med den fortsatte udvikling af Frederiksberg og det stigende antal passagerer forventes Frederiksberg Metrostation at spille en endnu vigtigere rolle i fremtiden. Der er planer om yderligere byudvikling i området, som vil øge efterspørgslen på offentlig transport. Stationens integration i Cityringen har allerede haft en positiv effekt på områdets tilgængelighed og forventes at understøtte væksten i de kommende år.

En Central Del af Frederiksbergs Identitet

Frederiksberg Metrostation er ikke blot en transporthub, men også en del af bydelens identitet. Stationens placering og funktion har gjort den til en vigtig del af hverdagen for mange mennesker og har bidraget til at styrke Frederiksbergs rolle som en dynamisk og attraktiv bydel i København.

Byggeår2003
Åbnet2003.05.29
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseSolbjergvej 2D, 2000 Frederiksberg
StednavneforkortelseFb
Højdeplacering over havet11,2 meter
GPS koordinater55.68120590589547,12.531845855217082


Billede af Frederiksberg Metrostation.
Billede af Frederiksberg Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. januar 2021
Download billede



Frederiksberg Allé Metrostation (Fba) ligger 12,9 km. fra første station.

Frederiksberg Allé Metrostation: En Elegant Forbindelse i Byens Grønne Hjerte

Frederiksberg Allé Metrostation ligger langs den ikoniske Frederiksberg Allé, kendt for sine store lindetræer og historiske charme. Strækket fra Frederiksberg Have til Vesterbrogade har altid været en vigtig del af Frederiksbergs identitet, og metrostationen tilføjer en moderne dimension til denne traditionsrige bydel. Stationens design og placering afspejler områdets elegance og kulturelle rigdom, hvilket gør den til en vigtig brik i Cityringens netværk.

Beliggenhed og Historisk Betydning

Frederiksberg Allé blev anlagt i 1700-tallet som en præsentabel adgangsvej til Frederiksberg Slot og Have. Vejen, flankeret af lindetræer, er i dag et vartegn for bydelen og fungerer som et rekreativt område for både lokale og besøgende. Metrostationen, som åbnede i 2019, forbinder denne historiske strækning med resten af København og gør det let at udforske byens kulturelle og grønne tilbud.

Stationens placering gør den til et naturligt knudepunkt for dem, der ønsker at besøge Frederiksberg Have, Gammel Kongevej eller Betty Nansen Teatret, som ligger kun få minutters gang væk.

Arkitektur og Design

Frederiksberg Allé Metrostation afspejler områdets grønne og historiske karakter gennem sit design. Stationsrummets vægge er prydet med grønne elementer, der trækker naturens farver ned under jorden. Dette designvalg skaber en harmonisk overgang mellem den travle allé over jorden og det moderne stationsrum nedenunder.

Metrostationens design er også inspireret af de omkringliggende bygningers arkitektur, herunder det nybyggede madhus og boligkompleks, der er placeret direkte over stationen. Denne kombination af funktionalitet og æstetik gør stationen til en unik del af byens infrastruktur.

Tilgængelighed og Faciliteter

Frederiksberg Allé Metrostation er fuldt tilgængelig og nem at navigere. Stationen har to elevatorer, brede rulletrapper og et overskueligt layout, der sikrer, at passagerer hurtigt kan skifte mellem forskellige transportformer eller nå deres destinationer til fods. Dette gør stationen ideel for både pendlere og turister, der ønsker at udforske området.

Nærliggende Attraktioner

Området omkring stationen byder på en bred vifte af kulturelle og rekreative tilbud. Frederiksberg Have, en af Københavns mest populære parker, ligger inden for gåafstand. Haven tilbyder rolige stier, smukke landskaber og historiske bygninger som Frederiksberg Slot.

Betty Nansen Teatret, en institution inden for dansk scenekunst, ligger også tæt på stationen og er kendt for sine innovative forestillinger. For dem, der søger en mere afslappet oplevelse, byder Frederiksberg Allé på hyggelige caféer og specialbutikker som Frederiksberg Chokolade, der er kendt for sine håndlavede delikatesser.

Cityringen og Frederiksberg Allé

Frederiksberg Allé Metrostation er en del af Cityringen (M3), som forbinder centrale dele af København med byens forstæder. Denne moderne metrolinje er designet til at reducere rejsetiden og forbedre mobiliteten for byens indbyggere og besøgende. Stationen er strategisk placeret mellem Enghave Plads Metrostation og Frederiksberg Metrostation, hvilket gør det nemt at skifte mellem forskellige områder af byen.

Med forventede 11.000 daglige passagerer i 2025 er Frederiksberg Allé Metrostation ikke kun et transportknudepunkt, men også en vital del af byens fremtidige vækst.

Historisk og Moderne Forening

Frederiksberg Allé Metrostation repræsenterer en harmonisk forening af fortid og nutid. Områdets historiske rødder og grønne arv er blevet bevaret og integreret i stationens design, mens dens moderne faciliteter og forbindelse til Cityringen sikrer, at den forbliver relevant og funktionel i mange år fremover.

Fakta om Frederiksberg Allé Metrostation

  • Passagertal: Forventet ca. 11.000 daglige påstigninger i 2025
  • Type: Underjordisk
  • Elevatorer: To
  • Nærliggende attraktioner: Frederiksberg Have, Betty Nansen Teatret, Frederiksberg Chokolade, Gammel Kongevej, Værnedamsvej, Storm P. Museet, Alhambra

Byggeår2019
Åbnet2019.09.29
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseFrederiksberg Alle 41, 1820 Frederiksberg C
StednavneforkortelseFba
Højdeplacering over havet6,9 meter
GPS koordinater55.67370536409747,12.54041554146035


Billede af Frederiksberg Allé Metrostation.
Billede af Frederiksberg Allé Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. januar 2021
Download billede



Enghave Plads Metrostation (Ehp) ligger 13,9 km. fra første station.

Enghave Plads Metrostation: En Moderne Forbindelse i Historiske Omgivelser

Enghave Plads Metrostation ligger centralt på Vesterbro og markerer afslutningen af den ikoniske Istedgade. Metrostationen, der åbnede som en del af Cityringen i 2019, forbinder områdets pulserende byliv med resten af København. Med sit design og sine faciliteter fungerer stationen som en moderne transportløsning i et kvarter præget af historie og kulturel diversitet.

Placering og Historisk Kontekst

Enghave Plads har længe været et centralt punkt i Vesterbro. Pladsen blev anlagt i slutningen af 1800-tallet som en del af Københavns byudvidelse og har gennem årene fungeret som et samlingssted for lokale. Området omkring Enghave Plads har en unik blanding af historiske bygninger og moderne udviklingsprojekter, som det nybyggede Carlsberg Byen.

Metrostationen er omgivet af caféer, barer, restauranter og specialbutikker, der afspejler områdets kreative og dynamiske ånd. Den nærliggende Enghave Park, et grønt åndehul med en bemandet legeplads, er en favorit blandt børnefamilier og byens mange besøgende.

Arkitektur og Design

Enghave Plads Metrostation er designet med respekt for områdets arkitektoniske arv. Stationens vægge er udsmykket med røde, håndlavede teglsten, der hylder de mange gamle murstensbygninger i området. Dette designvalg skaber en harmonisk forbindelse mellem det underjordiske stationsrum og det omgivende bymiljø.

De røde teglsten skaber en varm og indbydende atmosfære og fungerer som en visuel hilsen til Vesterbros industrielle fortid. Stationens indgange er placeret diskret på pladsen, hvilket sikrer en balanceret integration med det historiske byrum.

Tilgængelighed og Infrastruktur

Enghave Plads Metrostation er fuldt tilgængelig og nem at navigere for alle passagerer. Stationen har to elevatorer og brede rulletrapper, som gør det nemt at komme til og fra perronerne. Den er designet med fokus på funktionalitet og sikkerhed, hvilket gør den ideel for både lokale pendlere og turister.

Stationens placering tæt på Istedgade og andre centrale veje gør det nemt at skifte mellem metro og andre transportformer, herunder cykel og bus.

Nærliggende Attraktioner

Området omkring Enghave Plads Metrostation byder på en række attraktioner og oplevelser. Det ikoniske spillested VEGA ligger få minutters gang fra stationen og tiltrækker musikelskere fra hele byen. Carlsberg Byen, en ny og moderne bydel bygget på det gamle bryggeriområde, er også tæt på og tilbyder spændende arkitektur, shopping og restauranter.

Enghave Park, der ligger lige ved siden af stationen, er en populær destination for dem, der ønsker at slappe af i grønne omgivelser. Parken er kendt for sine velholdte plæner, legeplads og hyggelige atmosfære.

Forbindelse til Cityringen

Enghave Plads Metrostation er en vigtig del af Cityringen (M3), der forbinder centrale dele af København med byens forstæder. Cityringen blev åbnet i 2019 og har siden revolutioneret transporten i København med sin hurtige og pålidelige service.

Med en forventet daglig passagerkapacitet på ca. 13.000 i 2025 er Enghave Plads Metrostation en af de mest travle stationer på linjen. Stationen er strategisk placeret mellem Frederiksberg Allé Metrostation og København H Metrostation, hvilket gør den til et centralt knudepunkt i byens metroinfrastruktur.

Et Samlingspunkt for Kultur og Liv

Enghave Plads Metrostation repræsenterer en harmonisk sammensmeltning af fortid og nutid. Dens arkitektur og design hylder områdets historie, mens dens moderne faciliteter sikrer, at den opfylder fremtidens transportbehov. Stationen er mere end bare et transportknudepunkt; den er et kulturelt og socialt samlingssted, der afspejler Vesterbros unikke karakter.

Fakta om Enghave Plads Metrostation

  • Passagertal: Forventet ca. 13.000 daglige påstigninger i 2025
  • Type: Underjordisk
  • Elevatorer: To
  • Nærliggende attraktioner: Enghave Park, VEGA, Carlsberg Byen, Istedgade, specialbutikker, barer og caféer

Byggeår2019
Åbnet2019.09.29
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseEnghave Plads 11A, 1670 København V
StednavneforkortelseEhp
Højdeplacering over havet3,9 meter
GPS koordinater55.667183922518745,12.546111941950688


Billede af Enghave Plads Metrostation.
Billede af Enghave Plads Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. januar 2021
Download billede



København H Metrostation (Kh) er M3 banens endestation og ligger 15,5 km. fra første station.

København H Metrostation: Et Knudepunkt i Hovedstadens Infrastruktur

København H Metrostation er en del af Københavns omfattende metronetværk og ligger strategisk placeret lige ved Københavns Hovedbanegård. Stationen fungerer som en vigtig transitstation og forbinder metroen med IC-, regional- og Øresundstog samt S-tog. Med sin centrale placering giver den nem adgang til nogle af Københavns mest populære attraktioner og byområder.

Beliggenhed og Funktion

København H Metrostation er bygget som en underjordisk station, der ligger i umiddelbar nærhed af den historiske hovedbanegårds bygning. En gangtunnel forbinder metrostationen med den eksisterende togstation, hvilket gør det nemt og hurtigt at skifte mellem metro og tog. Den integrerede infrastruktur gør stationen til en central hub for både lokale pendlere og turister.

Arkitektur og Design

Stationens design er præget af en varm og dyb rød farve, der refererer til DSB og S-togene. Denne farve går igen på metrostationer, hvor der er mulighed for at skifte til S-tog, såsom Nordhavn, Østerport og Nørrebro. Det minimalistiske og funktionelle design skaber et indbydende og effektivt miljø for de mange passagerer.

Nærhed til Store Attraktioner

København H Metrostation er omkranset af nogle af Københavns mest kendte attraktioner. Tivoli ligger kun få minutters gang fra stationen og er en af byens største turistmagneter. Andre nærliggende seværdigheder inkluderer Ny Carlsberg Glyptotek, som huser en imponerende kunstsamling, og Rådhuspladsen, der fungerer som et centralt samlingspunkt i byen. Fra Rådhuspladsen kan besøgende let fortsætte ad Strøget, Europas længste gågade, med butikker og restauranter.

Kulturelle og Kulinariske Tilbud

Vesterbro, som ligger tæt på metrostationen, tilbyder et væld af kulturelle og kulinariske oplevelser. Istedgade er kendt for sit livlige natteliv, fyldt med barer og restauranter. Kødbyen, Københavns madmekka, er også inden for gåafstand og byder på alt fra gourmetrestauranter til street food og natklubber. Områdets transformation fra industrikvarter til kulturelt hotspot har gjort det til et populært sted blandt både lokale og turister.

Trafik og Transit

København H Metrostation forventes at have cirka 49.000 daglige påstigninger i 2025, hvilket gør den til en af de mest trafikerede stationer i metronetværket. Stationen er designet til at håndtere store passagermængder effektivt og tilbyder to elevatorer for at sikre tilgængelighed for alle. Kombinationen af metro, tog og S-tog gør det muligt at rejse hurtigt og bekvemt til og fra København H.

Historisk Betydning

Københavns Hovedbanegård har en lang historie som Danmarks vigtigste jernbaneknudepunkt. Metrostationens etablering i dette område markerer en moderne tilføjelse til den historiske transportinfrastruktur og understreger områdets fortsatte betydning som trafikknudepunkt.

Metroens Røde Farve

Den røde farve, der kendetegner København H Metrostation, er ikke tilfældig. Den er en visuel reference til S-togene og DSB og fungerer som et signal for, at stationen tilbyder skift til andre togforbindelser. Farven bidrager også til stationens unikke identitet og gør det nemmere for passagerer at orientere sig.

Fakta om København H Metrostation

  • Passagertal: Forventet 49.000 daglige påstigninger i 2025
  • Type: Underjordisk
  • Elevatorer: To
  • Nærmeste attraktioner: Tivoli, Ny Carlsberg Glyptotek, Rådhuspladsen, Kødbyen

Byggeår2019
Åbnet2019.09.29
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseStampesgade, 1702 København V
StednavneforkortelseKh
Højdeplacering over havet3,4 meter
GPS koordinater55.67160009213984,12.56421240516342


Billede af København H Metrostation.
Billede af København H Metrostation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. januar 2021
Download billede