M4 - operatør: Metro Service, en artikel om M4
Nordhavnslinjen (M4): Udvidelsen af Københavns Metro
Nordhavnslinjen (M4), også kendt som Nordhavnsmetroen, er en central del af Københavns Metro, der betjener strækningen mellem Københavns Hovedbanegård og Orientkaj i Nordhavn. Linjen, der åbnede den 28. marts 2020, har betegnelsen M4 og deler spor med M3 Cityringen fra København H til Østerport. Dette muliggør en frekvens på ned til halvandet minut mellem togene på denne strækning, hvilket øger kapaciteten markant. Efter Østerport deler M4 sig fra Cityringen og kører ud til to nye stationer i Nordhavn: Nordhavn Station og Orientkaj Station. Afgreningen fra Cityringen er 2,3 km lang, hvor de første 2 km ligger i borede tunneler, mens de sidste 300 meter i Nordhavnen er bygget som en højbane. Nordhavnslinjen har kostet cirka 3,2 milliarder kroner at bygge.Nye Stationer og Passagerprognoser
M4-linjen har otte stationer, hvoraf seks deles med Cityringen. De to nye stationer på Nordhavns-afgreningen er Nordhavn Station og Orientkaj Station, hvor sidstnævnte er den eneste overjordiske station på strækningen. Metroselskabet vurderer, at Nordhavn og Orientkaj tilsammen vil få omkring 9.000 daglige påstigninger i 2025. Til sammenligning forventes København H at få 49.000 daglige påstigninger i samme år.Den 22. juni 2024 blev M4-linjen forlænget til København Syd med fem nye metrostationer:
- København Syd Metrostation
- Mozarts Plads Metrostation
- Sluseholmen Metrostation
- Enghave Brygge Metrostation
- Havneholmen Metrostation
Det forventes, at de fem nye stationer vil tiltrække omkring otte millioner passagerer årligt fra 2030.
Kunst og Arkitektur på de Nye Metrostationer
Passagererne på de nye metrostationer kan se frem til en unik sanseoplevelse. Fire kunstnere og en kunstnergruppe har arbejdet på at give hver station sit eget udtryk, hvor kunsten er blevet integreret som en del af byggefasen. Kunstprojektet, der er finansieret af Det Obelske Familiefond, Villum Fonden og Statens Kunstfond, arbejder med elementer som tid, lys, former og farver for at afspejle stationernes identitet og løfte standarden for kunst i det offentlige rum.Byggeriets Hovedentreprenører og Fremtidsplaner
Hovedentreprenørerne på udvidelsen af M4-linjen mod Sydhavn og Valby er TunnL3, Hitachi Rail og Rhomberg/Efacec. På længere sigt er det muligt, at M4 kan blive forlænget videre ud i Nordhavnen eller til den foreslåede ø Lynetteholmen.Generelt om Københavns Metro
Københavns Metro er et moderne metrosystem med 39 stationer, hvoraf 25 er underjordiske, én er nedgravet men åben (Øresund), og 13 er over terræn. Metrosystemet består af to sammenhængende baner (M1 og M2), Cityringen (M3) og Nordhavnslinjen (M4).M1 og M2 strækker sig fra Vanløse over Frederiksberg og Indre By til Christianshavn, hvor linjerne deler sig mod henholdsvis Vestamager gennem Ørestad (M1) og Københavns Lufthavn langs Amager Strandpark (M2). M3 (Cityringen) er en ringlinje, der forbinder Københavns Hovedbanegård med Vesterbro, Frederiksberg, Nørrebro, Østerbro og Indre By. M4 Nordhavn går fra Københavns Hovedbanegård til Orientkaj Metrostation. Da M4 deler spor med Cityringen, er det kun Nordhavn Metrostation og Orientkaj, der er nye stationer på denne linje.
Historien Bag Københavns Metro
I 1991 færdiggjorde en komité arbejdet med en trafikplan for Københavns centrum og det omkringliggende nærområde. Planen beskrev en forbindelse mellem de centrale dele af København og Amager, som skulle forbinde byens centrum med både Øst- og Vestamager, herunder den nye bydel Ørestad og lufthavnen i Kastrup. Strækningen til lufthavnen skulle anlægges på det nedlagte Amagerbanens tracé.Fokus var primært på Ørestad, hvilket betød, at man ventede med at lave en samlet baneplan for hele København. Metrosystemets linjeføring følger samme princip som Københavns S-tog, hvor flere linjer samles i centrum for at maksimere antallet af afgange i områder med høj befolkningstæthed og reducere dem i yderområderne.
Udviklingen af Ørestad og Valget af Metroen
I 1992 blev Ørestad-konceptet præsenteret sammen med den særlige Ørestadslov, som blev vedtaget samme år. Ørestad blev Danmarks første "new town"-projekt, hvor trafikinfrastrukturen blev etableret før bebyggelsen. Formålet var at skabe gode trafikforbindelser, der kunne tiltrække virksomheder til området og dermed fremme byudviklingen. Ørestadsselskabet blev etableret i 1993 med Københavns Kommune og staten som ejere og blev ansvarlige for projektets gennemførelse.Da man skulle vælge den nye trafikløsning, blev følgende præmisser overvejet:
- Systemet skulle ikke genere biltrafikken.
- Metroen havde potentiale til at tiltrække mange passagerer med høj rejsehastighed, hyppige afgange, stabilitet og sikkerhed.
- Bedre miljø i byen med lav støj, lavt vibrationsniveau, minimal forurening og ingen visuelle gener.
- Lav risiko for ulykker.
- Minimale gener for borgerne under både konstruktion og drift.
- Gennemsnitshastigheden, inklusive stop ved stationerne, er 40 km/t.
Fremtiden for M4 og Københavns Metro
Med åbningen af M4 Nordhavnslinjen og dens planlagte forlængelse mod syd til København Syd er Københavns Metro i konstant udvikling. Disse udvidelser forbedrer transportmulighederne i byen og skaber bedre forbindelse mellem byens forskellige områder, hvilket styrker den kollektive trafik og reducerer afhængigheden af biler.Vigtige stamdata for M4
Jernbanens længde i km | 11,5 |
Baneforkortelse | Metro Service |
Statstilskud i % | 100% |
Jernbanen indviet | 2020.03.28 |
Jernbanen åbnet | 2020.03.28 |
Jernbanen nedlagt | I drift |
Sportype | Dobbeltspor |
Sporvidde | 1.435 mm |
Ballast | Skærveballast/beton underlag |
Hastighed max | 90 km/t |
Hastighed gennemsnitlig max | 40 km/t inkl. stop på stationer |
El drift | 750 V DC |
Togkontrolsystem | ATC med ATP, ATO og ATS |
Bane status | Metro |
M4 havde følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
København Syd Metrostation | 0,0 km | |
Mozarts Plads Metrostation (Mop) | 1,2 km | |
Sluseholmen Metrostation (Slu) | 1,9 km | |
Enghave Brygge Metrostation (Ebr) | 3,2 km | |
Havneholmen Metrostation (Hah) | 4,0 km | |
København H Metrostation (Kh) | 5,7 km | |
Rådhuspladsen Metrostation (Rhp) | 6,4 km | |
Gammel Strand Metrostation (Gls) | 7,1 km | |
Kongens Nytorv Metrostation (Kgn) | 7,6 km | |
Marmorkirken Metrostation (Mmk) | 8,3 km | |
Østerport Metrostation (Kk) | 9,2 km | |
Nordhavn Metrostation (Nht) | 10,6 km | |
Orientkaj Metrostation (Ork) | 11,5 km |
København Syd Metrostation var M4 banens første station
København Syd, tidligere Ny Ellebjerg, bliver en af Danmarks største stationer, hvor Metroen, S-tog, regional- og fjerntog mødes. København Syd bliver også Valbys første metrostation. Hele bydelen omkring stationen er fortsat i udvikling, og mange nye borgere, butikker og virksomheder er fx flyttet til den store nabo Grønttorvet.
København Syd Metrostation er endestation på M4 Sydhavnslinjen, og er en forlængelse af metrolinje M4 mellem Københavns Nordhavn (Orientkaj) og København H. København Syd Metrostation er bygget, så den eventuelt kan føres videre til Hvidovre Hospital på et senere tidspunkt og ved København Syd Metrostation er der også reserveret et areal til en evt. forlængelse af metroen til Letbanen (Ring 3).
København Syd Metrostation er udsmykket med vægge i blå nuancer fra lys himmelblå i toppen til dyb midnatsblå i bunden ved perronerne. Der er et kunstværk i form af et geocentrisk, astronomisk ur, der vil vise et præcist billede af nogle af himmellegemernes aktuelle placering over København Syd. En robotarm flytter rundt på magnetiske skiver, der repræsenterer Solen, Månen, planeter, Tycho Brahes stella nova eller SN 1572 og Tycho supernova som er de moderne navne. Der var tale om en supernova i stjernebilledet Cassiopeia og var en af de få supernovaer, der kunne observeres med det blotte øje. Det sidste element er Sagittarius A* (udtalt: Sagittarius A-stjerne) med standardforkortelsen Sgr A* er et gigantisk sort hul, der udgør Mælkevejens centrum. Kunstværket er udarbejdet af den danske kunstner Henrik Plenge Jakobsen.
København Syd Metrostation er endestation på M4 Sydhavnslinjen, og er en forlængelse af metrolinje M4 mellem Københavns Nordhavn (Orientkaj) og København H. København Syd Metrostation er bygget, så den eventuelt kan føres videre til Hvidovre Hospital på et senere tidspunkt og ved København Syd Metrostation er der også reserveret et areal til en evt. forlængelse af metroen til Letbanen (Ring 3).
København Syd Metrostation er udsmykket med vægge i blå nuancer fra lys himmelblå i toppen til dyb midnatsblå i bunden ved perronerne. Der er et kunstværk i form af et geocentrisk, astronomisk ur, der vil vise et præcist billede af nogle af himmellegemernes aktuelle placering over København Syd. En robotarm flytter rundt på magnetiske skiver, der repræsenterer Solen, Månen, planeter, Tycho Brahes stella nova eller SN 1572 og Tycho supernova som er de moderne navne. Der var tale om en supernova i stjernebilledet Cassiopeia og var en af de få supernovaer, der kunne observeres med det blotte øje. Det sidste element er Sagittarius A* (udtalt: Sagittarius A-stjerne) med standardforkortelsen Sgr A* er et gigantisk sort hul, der udgør Mælkevejens centrum. Kunstværket er udarbejdet af den danske kunstner Henrik Plenge Jakobsen.
Byggeår | 2024 |
Åbnet | 2024.06.22 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Carl Jacobsens Vej 19 2500 Valby |
Højdeplacering over havet | 4,9 meter |
GPS koordinater | 55.65252452659063,12.516389965552442 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. juli 2024 Download billede
Mozarts Plads Metrostation (Mop) lå 1,2 km. fra første station.
Mozarts Plads Metrostation er en underjordisk metrostation på Sydhavnslinjen, beliggende på Mozarts Plads i Københavns Sydhavn. Mozarts Plads Metrostation ligger i udkanten af Mozarts Plads, så der atter er plads til ophold i området omkring stationen.
Mozarts Plads blev anlagt i 1930'erne og har siden fungeret som et geografisk centrum og knudepunkt i det gamle Sydhavn. Når stationspladsen bliver etableret, vil det åbne område bidrage til det liv, der i forvejen findes mellem de røde og gule murstensbygninger, på cafeerne, på kulturhuset Karens Minde og på gader og pladser ned mod Valbyparken.
Mozarts Plads Metrostation er udsmykket med kunstværket "Ud af Barndommen" på væggene, er udarbejdet af den lokale danske kunstner Christian Schmidt-Rasmussen. Kunstværket består af 800 lakerede vægpaneler.
Åbningen af den forlængede M4 metrolinje til København Syd og de 5 nye metrostationer, blev markeret med en stor gadefest ved Mozarts Plads Metrostation med deltagelse af kong Frederik.
Programmet for åbningsfesten ved Mozarts Plads Metrostation var:
Kl. 11.00-12.30: Underholdning, aktiviteter og livemusik på Mozarts Plads.
Kl. 12.30-13.15: Åbningsceremoni på Mozarts Plads med taler og underholdning. De fem nye stationer åbner for passagerer.
Kl. 13.15-17.00: Underholdning, aktiviteter og livemusik på Mozarts Plads
Mozarts Plads blev anlagt i 1930'erne og har siden fungeret som et geografisk centrum og knudepunkt i det gamle Sydhavn. Når stationspladsen bliver etableret, vil det åbne område bidrage til det liv, der i forvejen findes mellem de røde og gule murstensbygninger, på cafeerne, på kulturhuset Karens Minde og på gader og pladser ned mod Valbyparken.
Mozarts Plads Metrostation er udsmykket med kunstværket "Ud af Barndommen" på væggene, er udarbejdet af den lokale danske kunstner Christian Schmidt-Rasmussen. Kunstværket består af 800 lakerede vægpaneler.
Åbningen af den forlængede M4 metrolinje til København Syd og de 5 nye metrostationer, blev markeret med en stor gadefest ved Mozarts Plads Metrostation med deltagelse af kong Frederik.
Programmet for åbningsfesten ved Mozarts Plads Metrostation var:
Kl. 11.00-12.30: Underholdning, aktiviteter og livemusik på Mozarts Plads.
Kl. 12.30-13.15: Åbningsceremoni på Mozarts Plads med taler og underholdning. De fem nye stationer åbner for passagerer.
Kl. 13.15-17.00: Underholdning, aktiviteter og livemusik på Mozarts Plads
Byggeår | 2024 |
Åbnet | 2024.06.22 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Mozarts Plads 5, 2450 København SV |
Stednavneforkortelse | Mop |
Højdeplacering over havet | 4,8 meter |
GPS koordinater | 55.64906032163,12.534018442558905 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. juli 2024 Download billede
Sluseholmen Metrostation (Slu) lå 1,9 km. fra første station.
Sluseholmen Metrostation er en underjordisk metrostation på Sydhavnslinjen, beliggende i Fordgraven, tæt på Sluseholmen i Københavns Sydhavn. Fordgraven er et område, som er under stor udvikling i disse år med mange nye boliger og erhvervsbygninger på vej.
På Sluseholmen ser du den hollandske inspiration, hvor kanalerne krydser gennem kvarteret, og bygninger og samlingssteder alle vender ned mod vandet. Her er kajakken lige så anvendelig som cyklen, og du finder hurtigt sejlklubber ved slusen, havnepromenaden på Teglholmen og masser at kigge på.
Sluseholmen Metrostation er udsmykket med den otte meter høje "Siphonophore Geometri" skulptur i rustfrit stål, der hænger ned fra loftet henover rulletrapperne. Siphonophorae er en orden inden for Hydrozoa, som er en klasse af marine organismer inden for phylum Cnidaria. Ifølge World Register of Marine Species indeholder ordenen 175 arter beskrevet indtil videre.
En anden stor kunstinstallation er et betonrelief indstøbt i perronens store fritliggende betondrager. Begge kunstinstallationer er udarbejdet af den lokale danske kunstner René Schmidt.
På Sluseholmen ser du den hollandske inspiration, hvor kanalerne krydser gennem kvarteret, og bygninger og samlingssteder alle vender ned mod vandet. Her er kajakken lige så anvendelig som cyklen, og du finder hurtigt sejlklubber ved slusen, havnepromenaden på Teglholmen og masser at kigge på.
Sluseholmen Metrostation er udsmykket med den otte meter høje "Siphonophore Geometri" skulptur i rustfrit stål, der hænger ned fra loftet henover rulletrapperne. Siphonophorae er en orden inden for Hydrozoa, som er en klasse af marine organismer inden for phylum Cnidaria. Ifølge World Register of Marine Species indeholder ordenen 175 arter beskrevet indtil videre.
En anden stor kunstinstallation er et betonrelief indstøbt i perronens store fritliggende betondrager. Begge kunstinstallationer er udarbejdet af den lokale danske kunstner René Schmidt.
Byggeår | 2024 |
Åbnet | 2024.06.22 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Sluseholmen 3, 2450 København SV |
Stednavneforkortelse | Slu |
Højdeplacering over havet | 2,2 meter |
GPS koordinater | 55.645844443064426,12.544022028188 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. juli 2024 Download billede
Enghave Brygge Metrostation (Ebr) lå 3,2 km. fra første station.
Enghave Brygge Metrostation er en underjordisk metrostation på Sydhavnslinjen, beliggende ved Frederiksholmløbet på Enghave Brygge i Københavns Sydhavn. Enghave Brygge Metrostation ligger i et område, som er under stor udvikling disse år med mange nye boliger på vej.
Omkring Enghave Brygge kan du stadig mærke storheden fra dansk industrihistorie. H.C. Ørstedsværket tårner sig op, og langs vandet er der stadig solide bolværk, hvor man kan nyde et glas eller selv tage picnickurven med. På Teglholmen kan børnene boltre sig på den store legeplads på Skolen i Sydhavnen.
Enghave Brygge Metrostation er udsmykket med betonudsmykninger og lyslederkabler, som er udarbejdet af den danske kunstner Pernille With Madsen.
Omkring Enghave Brygge kan du stadig mærke storheden fra dansk industrihistorie. H.C. Ørstedsværket tårner sig op, og langs vandet er der stadig solide bolværk, hvor man kan nyde et glas eller selv tage picnickurven med. På Teglholmen kan børnene boltre sig på den store legeplads på Skolen i Sydhavnen.
Enghave Brygge Metrostation er udsmykket med betonudsmykninger og lyslederkabler, som er udarbejdet af den danske kunstner Pernille With Madsen.
Byggeår | 2024 |
Åbnet | 2024.06.22 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Elværksvej 5, 2450 København SV |
Stednavneforkortelse | Ebr |
Højdeplacering over havet | 2,4 meter |
GPS koordinater | 55.653923374573,12.556320087449048 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. juli 2024 Download billede
Havneholmen Metrostation (Hah) lå 4,0 km. fra første station.
Havneholmen Metrostation er en underjordisk metrostation på Sydhavnslinjen, Havneholmen Metrostation ligger på det tidligere parkeringsområde bag Fisketorvet, hvor der er anlagt en ny stationsplads.
Ved Havneholmen station finder du indgangen til Fisketorvet, der byder på shopping, biograf og meget andet. Er du mere til det rolige liv, så gå mod Skibbroens husbåde og fortsæt den hyggelige tur langs Københavns Inderhavn.
Havneholmen Metrostation er udsmykket med "almindelig stationsaptering" som ure, skilte og rejsekortstandere, der er placeret på væggene og i loftet. De analoge ure kører baglæns og/eller hurtigt rundt. Kunstinstallationen er udarbejdet af den danske kunstnergruppe Superflex. Der er dog også traditionel stationsaptering på stationen.
Ved Havneholmen station finder du indgangen til Fisketorvet, der byder på shopping, biograf og meget andet. Er du mere til det rolige liv, så gå mod Skibbroens husbåde og fortsæt den hyggelige tur langs Københavns Inderhavn.
Havneholmen Metrostation er udsmykket med "almindelig stationsaptering" som ure, skilte og rejsekortstandere, der er placeret på væggene og i loftet. De analoge ure kører baglæns og/eller hurtigt rundt. Kunstinstallationen er udarbejdet af den danske kunstnergruppe Superflex. Der er dog også traditionel stationsaptering på stationen.
Byggeår | 2024 |
Åbnet | 2024.06.22 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Havneholmen 1, 1561 København V |
Stednavneforkortelse | Hah |
Højdeplacering over havet | 2,1 meter |
GPS koordinater | 55.66104507731613,12.55923443347834 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. juli 2024 Download billede
København H Metrostation (Kh) lå 5,7 km. fra første station.
København H Metrostation ligger lige op ad Københavns Hovedbanegårds smukke gamle terminalsbygning, hvor IC-, Regional og Øresundstog blander sig med S-tog. Der er etableret en gangtunnel der forbinder den eksisterende station med Metrostationen, hvilket gør det nemt at skifte mellem metro og de øvrige tog.
Fra Metrostationen tager det kun få minutters gang at nå til store attraktioner som forlystelsesparken Tivoli, Ny Carlsberg Glyptotek eller Rådhuspladsen, hvorfra du også kan slentre videre ad Strøget. Tæt på Metrostationen finder du også en af Vesterbros hovedpulsårer, Istedgade, der giver liv til et pulserende natteliv fyldt med barer og restauranter. I samme område finder du også det populære madmekka, Kødbyen, hvor gamle industrihaller i dag bruges som hippe restauranter og danseglade natklubber.
Skift til S-tog
København H Metrostation har en varm og dyb rød farve, der signalerer trafik, transport og transit. Den røde farve går igen på de metrostationer, hvor der er mulighed for at skifte til S-tog. Det gælder Nordhavn, Østerport, Nørrebro og København H. Den dybe røde farve er derfor en hilsen til S-togene og DSB.
Fakta om København H Metrostation:
- Passagertal: Det forventes at København H Metrostation får ca. 49.000 daglige påstigninger i 2025
- Type: Underjordisk
- Elevatorer: To
Fra Metrostationen tager det kun få minutters gang at nå til store attraktioner som forlystelsesparken Tivoli, Ny Carlsberg Glyptotek eller Rådhuspladsen, hvorfra du også kan slentre videre ad Strøget. Tæt på Metrostationen finder du også en af Vesterbros hovedpulsårer, Istedgade, der giver liv til et pulserende natteliv fyldt med barer og restauranter. I samme område finder du også det populære madmekka, Kødbyen, hvor gamle industrihaller i dag bruges som hippe restauranter og danseglade natklubber.
Skift til S-tog
København H Metrostation har en varm og dyb rød farve, der signalerer trafik, transport og transit. Den røde farve går igen på de metrostationer, hvor der er mulighed for at skifte til S-tog. Det gælder Nordhavn, Østerport, Nørrebro og København H. Den dybe røde farve er derfor en hilsen til S-togene og DSB.
Fakta om København H Metrostation:
- Passagertal: Det forventes at København H Metrostation får ca. 49.000 daglige påstigninger i 2025
- Type: Underjordisk
- Elevatorer: To
Byggeår | 2019 |
Åbnet | 2019.09.29 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Stampesgade, 1702 København V |
Stednavneforkortelse | Kh |
Højdeplacering over havet | 3,4 meter |
GPS koordinater | 55.67160009213984,12.56421240516342 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. januar 2021 Download billede
Rådhuspladsen Metrostation (Rhp) lå 6,4 km. fra første station.
Rådhuspladsen Metrostation ligger direkte under en af Københavns største og mest prominente pladser. Metrostation befinder sig lige ved siden af Københavns Rådhus, som også er dér, hvor Københavns hovedpulsåre, Strøget, begynder med butikker. Rådhuspladsen er samlingsstedet, når de store danske sportspræstationer skal hædres, og når danskerne samles for at skyde nytåret ind ved midnat.
Rådhuspladsen har mange forskellige udtryk afhængigt af tidspunktet på dagen. Om morgenen er der stille og roligt, i løbet af eftermiddagen besøges pladsen især af turister, og om aftenen tiltrækker pladsen unge mennesker fra Københavns byliv. Under jorden er væggene beklædt med funklende mørkt glas, som skal reflektere byens farverige liv, neonlys i natten, billygter i den våde asfalt og lysaviser på tagene. Det er om aftenen, at Rådhuspladsen kommer til sin fulde ret.
Fakta om Rådhuspladsen Metrostation:
- Passagertal: Det forventes at Rådhuspladsen Metrostation får ca. 11.000 daglige påstigninger i 2025
- Type: Underjordisk
- Elevatorer: To
Rådhuspladsen har mange forskellige udtryk afhængigt af tidspunktet på dagen. Om morgenen er der stille og roligt, i løbet af eftermiddagen besøges pladsen især af turister, og om aftenen tiltrækker pladsen unge mennesker fra Københavns byliv. Under jorden er væggene beklædt med funklende mørkt glas, som skal reflektere byens farverige liv, neonlys i natten, billygter i den våde asfalt og lysaviser på tagene. Det er om aftenen, at Rådhuspladsen kommer til sin fulde ret.
Fakta om Rådhuspladsen Metrostation:
- Passagertal: Det forventes at Rådhuspladsen Metrostation får ca. 11.000 daglige påstigninger i 2025
- Type: Underjordisk
- Elevatorer: To
Byggeår | 2019 |
Åbnet | 2019.09.29 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Rådhuspladsen 9, 1550 København V |
Stednavneforkortelse | Rhp |
Højdeplacering over havet | 6,0 meter |
GPS koordinater | 55.67638100892925,12.568673787347583 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. januar 2021 Download billede
Gammel Strand Metrostation (Gls) lå 7,1 km. fra første station.
Gammel Strand Metrostation med Christiansborg Skråt over for, hvor det danske Folketing til dagligt begår sig. Gammel Strand er en gammel havnepromenade, hvor velbesøgte restauranter, cocktailbarer og caféer ligger side om side. Området omkring Gammel Strand bærer også præg af Københavns hovedpulsåre Strøget, der løber forbi den nærliggende Højbro Plads. Mellem Christiansborg og Gammel Strand finder du det store græsk-mytologiske Thorvaldsens Museum. Under jorden er stationens vægge beklædt med hvide keramiske plader, som, når de udsættes for kunstlys, afføder et levende lysspil. Lysspillet er en hilsen til sollyset i vandoverfladen i Gammel Strands kanal, der løber lige ved siden af stationen.
Fakta om Gammel Strand Metrostation:
- Passagertal: Det forventes at Gammel Strand Metrostation får ca. 18.000 daglige påstigninger i 2025
- Type: Underjordisk
- Elevatorer: To
Fakta om Gammel Strand Metrostation:
- Passagertal: Det forventes at Gammel Strand Metrostation får ca. 18.000 daglige påstigninger i 2025
- Type: Underjordisk
- Elevatorer: To
Byggeår | 2019 |
Åbnet | 2019.09.29 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Gammel Strand 1, 1202 København K |
Stednavneforkortelse | Gls |
Højdeplacering over havet | 2,2 meter |
GPS koordinater | 55.67774710649356,12.579551162869281 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. januar 2021 Download billede
Kongens Nytorv Metrostation (Kgn) lå 7,6 km. fra første station.
Kongens Nytorv Metrostation ligger i Københavns centrum. Pladsen er fra 1670 og er omgivet af fornemme bygninger og palæer som Det Kongelige Teaters Gamle Scene og et af Danmarks fineste hoteller, Hotel D'Angleterre. Fra stationen kan du tage rulletrapper direkte ind i stormagasinet Magasin, hvorfra der også er adgang til gågaden Strøget, hvor shoppelysten kan få frit spil. Ved Kongens Nytorv ligger den gamle havnekanal Nyhavn, som sitrer af sommerstemning i juli og august, mens duften af gløgg og brændte mandler hænger i luften i december. For enden af Nyhavn finder du også Skuespilhuset, der er en del af Det Kongelige Teater, og den nye bro, Inderhavnsbroen, som forbinder Nyhavn med Christianshavn.
Fakta om Kongens Nytorv Metrostation:
- Passagertal: 23.700 daglige passagerer
- Type: Underjordisk
- Elevatorer: To
Fakta om Kongens Nytorv Metrostation:
- Passagertal: 23.700 daglige passagerer
- Type: Underjordisk
- Elevatorer: To
Byggeår | 2002 |
Åbnet | 2002.10.19 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Kongens Nytorv 11, 1050 København K |
Stednavneforkortelse | Kgn |
Højdeplacering over havet | 3,3 meter |
GPS koordinater | 55.67940927760782,12.585187374780569 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. januar 2021 Download billede
Marmorkirken Metrostation (Mmk) lå 8,3 km. fra første station.
Marmorkirken Metrostation ligger ved siden af den smukke gamle Marmorkirken, men den placerer sig også i midten af et af Københavns ældste kvarterer, hvor store københavnske seværdigheder som Amalienborg Slotsplads, Langelinie og Kongens Have ligger inden for få minutters gang. Derudover byder området også på en række museer, deriblandt Designmuseum Danmark, Davids Samling, Amalienborgmuseet og Medicinsk Museion.
Under jorden er væggene på Marmorkirkens Metrostation beklædt med sandfarvede kalkstenspaneler i en varm og gylden farve, som er inspireret af de palæer, der ligger over jorden. Sandstenen er kendetegnet ved at indeholde små fossiler, der er millioner af år gamle – og det kan både være forstenede søpindsvin eller blæksprutter. Særligt for Metrostationen under Marmorkirken er stationens dybde. Når du står på stationens nederste perron, befinder du dig 30 meter under jordens overflade.
Fakta om Marmorkirken Metrostation:
- Passagertal: Det forventes at Marmorkirken Metrostation får ca. 12.000 daglige påstigninger i 2025
- Type: Underjordisk
- Elevatorer: To
Under jorden er væggene på Marmorkirkens Metrostation beklædt med sandfarvede kalkstenspaneler i en varm og gylden farve, som er inspireret af de palæer, der ligger over jorden. Sandstenen er kendetegnet ved at indeholde små fossiler, der er millioner af år gamle – og det kan både være forstenede søpindsvin eller blæksprutter. Særligt for Metrostationen under Marmorkirken er stationens dybde. Når du står på stationens nederste perron, befinder du dig 30 meter under jordens overflade.
Fakta om Marmorkirken Metrostation:
- Passagertal: Det forventes at Marmorkirken Metrostation får ca. 12.000 daglige påstigninger i 2025
- Type: Underjordisk
- Elevatorer: To
Byggeår | 2019 |
Åbnet | 2019.09.29 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Frederiksgade, 1265 København K |
Stednavneforkortelse | Mmk |
Højdeplacering over havet | 3,0 meter |
GPS koordinater | 55.68523951500516,12.588648869464729 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. januar 2021 Download billede
Østerport Metrostation (Kk) lå 9,2 km. fra første station.
Østerport Metrostation: En Ny Knudepunkt i Københavns Infrastruktur
Østerport Metrostation, der åbnede i forbindelse med Cityringen i 2019, ligger centralt på Oslo Plads tæt ved Østre Anlæg og det historiske Kastellet. Med sin placering i hjertet af København er metrostationen blevet et vigtigt knudepunkt for både pendlere og turister. Metrostationen gør det nemt at få adgang til de omkringliggende attraktioner som Nyboder og andre historiske steder, samtidig med at den sikrer en hurtig forbindelse til resten af byen via metro og S-tog.Metrostationens Placering og Forbindelser
Østerport Metrostation er strategisk placeret ved Østerport Station, som er en af Københavns vigtigste transportknudepunkter. Fra metrostationens trapper kan man hurtigt komme til S-tog, regionaltog og intercitytog, hvilket gør stationen til et centralt omdrejningspunkt for byens transportnet. Indenfor få minutters gang kan man også nå smukke historiske steder som Kastellet og Nyboder, som er populære blandt både lokale og turister.I starten af 2021 blev der etableret en ny forbindelse, der leder passagererne direkte fra metrostationen til fortovet foran Østerport Station, hvilket gør skiftet mellem transportformer hurtigere og mere effektivt. Indtil da var der en midlertidig trappe, som forbandt metrostationen med Oslo Plads.
Skift til S-tog: Den Røde Farve som Et Kendetegn
Østerport Metrostation er karakteriseret ved sin varme og dybe røde farve, som er et symbol på transport og transit. Denne røde farve bruges konsekvent på metrostationer, hvor der er mulighed for at skifte til S-tog, herunder Nordhavn, Nørrebro og København H. Farven er en hyldest til S-togene og DSB, som også bruger rød som en del af deres identitet. Det er en visuel markering, der gør det lettere for passagererne at identificere skiftemuligheder mellem metro og S-tog.Østerport er et af de travleste knudepunkter i København, og skiftet mellem S-tog og metro foregår let og hurtigt. Det gør stationen til et vigtigt forbindelsespunkt for pendlere, der rejser mellem forskellige dele af byen og de omkringliggende områder.
Fakta om Østerport Metrostation
Østerport Metrostation er en underjordisk station med to elevatorer, der sikrer nem adgang for alle passagerer. Stationen er designet til at kunne håndtere en betydelig trafikmængde, og det forventes, at stationen vil have omkring 18.000 daglige påstigninger i 2025. Metrostationens forbindelse til Østerport Station gør det til et centralt knudepunkt, hvor passagerer hurtigt kan skifte mellem forskellige transportformer og få adgang til de mange faciliteter og services i området.Østerport Metrostation: En Del af Cityringen
Østerport Metrostation er en del af Cityringen, som blev åbnet i 2019 og forbinder store dele af København med en hurtig og effektiv metrotjeneste. Cityringen har revolutioneret byens transportmuligheder og skabt hurtige forbindelser mellem byens forskellige kvarterer. Østerport Metrostation er et af de vigtige knudepunkter i dette system, og med sin forbindelse til både metro, S-tog og regionaltog er det en station, der forbinder hele hovedstadsområdet.Stationens design og funktionalitet er moderne og effektiv, med hurtige togafgange og nem adgang til de øvrige dele af København. Denne effektivitet har gjort det muligt for tusindvis af daglige passagerer at bevæge sig nemt og hurtigt gennem byen.
Metrostationens Arkitektur og Design
Østerport Metrostation er ikke blot funktionel, men også æstetisk tiltalende. Stationens karakteristiske røde farvetema er ikke kun et signal om transit og transport, men også en del af stationens visuelle identitet. De varme røde toner skaber en imødekommende atmosfære og skiller stationen ud fra andre metrostationer i København.Den underjordiske konstruktion gør stationen både kompakt og praktisk, hvilket gør det muligt for passagererne hurtigt at bevæge sig mellem perronerne og de øvrige transportforbindelser på Østerport Station. Med to elevatorer og rummelige perroner er stationen også designet til at være tilgængelig for alle, hvilket gør den til et centralt knudepunkt i Københavns transportsystem.
Fremtidige Udsigter for Østerport Metrostation
Som en vigtig del af Cityringen og Københavns transportsystem vil Østerport Metrostation fortsat spille en afgørende rolle i fremtidens transport. Med stigende passagertal og en stadigt voksende befolkning i København vil stationen forblive et centralt knudepunkt for både pendlere og turister.Østerport Station, som metrostationen er tilknyttet, er en historisk jernbanestation, der nu kombinerer sin lange historie med moderne metroforbindelser. Denne kombination af fortid og nutid gør Østerport til et unikt sted i byens transportsystem og sikrer, at stationen vil forblive relevant i mange år fremover.
Østerport Metrostation er en af de mest centrale og vigtige metrostationer i København. Med sin tætte forbindelse til S-tog, regionaltog og metro samt sin placering tæt på historiske steder som Kastellet og Nyboder, er stationen en vigtig del af både Københavns infrastruktur og historie. Stationens funktionelle design og dens æstetiske identitet gør den til en integreret del af Cityringen, og den forventes at spille en vigtig rolle i fremtidens bytransport.
Byggeår | 2019 |
Åbnet | 2019.09.29 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Oslo Plads, 2100 København Ø |
Stednavneforkortelse | Kk |
Højdeplacering over havet | 6,1 meter |
GPS koordinater | 55.69311934773296,12.585577808469289 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. januar 2021 Download billede
Nordhavn Metrostation (Nht) lå 10,6 km. fra første station.
Nordhavn Metrostation er M4-linjens første stop efter Østerport og det første metrostop i den nye bydel Nordhavn. Herfra kører toget videre til linjens endestation Orientkaj.
Metrostationen er placeret ud mod det centrale bykvarter Århusgade ved Kalkbrænderihavnsgade. I Århusgadekvarteret finder man et bredt udvalg af spændende aktiviteter og kulturelle oplevelser til alle tider af året - fra badning i Nordhavns havnepromenade Sandkaj og friluftsaktiviteter i 24 meters højde på Konditaget Lüders til filmoplevelser i bydelens bæredygtige biograf.
M4-linjens formål er at binde det nye byggeri på Nordhavn sammen med det centrale København. En tur med metroen fra Nordhavn til Kongens Nytorv tager f.eks. 4 minutter.
Skift til S-tog
Nordhavn Metrostation har en varm og dyb rød farve, der signalerer trafik, transport og transit. Den røde farve går igen på de metrostationer, hvor der er mulighed for at skifte til S-tog. Det gælder Nordhavn, Østerport, Nørrebro og København H. Den dybe røde farve er derfor en hilsen til S-togene og DSB.
Fakta om Nordhavn Metrostation:
- Passagertal: Det forventes at Nordhavn og Orientkaj Metrostationer tilsammen får ca. 9.000 daglige påstigninger i 2025
- Type: Underjordisk
- Elevatorer: To
Metrostationen er placeret ud mod det centrale bykvarter Århusgade ved Kalkbrænderihavnsgade. I Århusgadekvarteret finder man et bredt udvalg af spændende aktiviteter og kulturelle oplevelser til alle tider af året - fra badning i Nordhavns havnepromenade Sandkaj og friluftsaktiviteter i 24 meters højde på Konditaget Lüders til filmoplevelser i bydelens bæredygtige biograf.
M4-linjens formål er at binde det nye byggeri på Nordhavn sammen med det centrale København. En tur med metroen fra Nordhavn til Kongens Nytorv tager f.eks. 4 minutter.
Skift til S-tog
Nordhavn Metrostation har en varm og dyb rød farve, der signalerer trafik, transport og transit. Den røde farve går igen på de metrostationer, hvor der er mulighed for at skifte til S-tog. Det gælder Nordhavn, Østerport, Nørrebro og København H. Den dybe røde farve er derfor en hilsen til S-togene og DSB.
Fakta om Nordhavn Metrostation:
- Passagertal: Det forventes at Nordhavn og Orientkaj Metrostationer tilsammen får ca. 9.000 daglige påstigninger i 2025
- Type: Underjordisk
- Elevatorer: To
Byggeår | 2020 |
Åbnet | 2020.03.28 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Østbanegade 120, 2100 København Ø |
Stednavneforkortelse | Nht |
Højdeplacering over havet | 8,0 meter |
GPS koordinater | 55.70735440400784,12.59149964249953 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. januar 2021 Download billede
Orientkaj Metrostation (Ork) var M4's endestation og lå 11,5 km. fra første station.
Orientkaj Metrostation er det sidste stop på M4-linjen og dermed også metroens endestation i den nye bydel - Nordhavn. Orientkaj er en højbanestation placeret lige ud til Orientkajs havnebassin.
M4-linjens formål er at binde det nye byggeri på Nordhavn sammen med det centrale København. En tur med metroen fra Orientkaj til Kongens Nytorv tager f.eks. 7 minutter.
Metrostationen får et lokalt arkitektonisk præg. Bydelen og bygningerne ved stationen er planlagt som Den Hvide By, og derfor er stationen udført med hvide mosaikker på trapper og elevator, mens selve stationsrummet fremstår hvidt indvendigt og med en udvendig beklædning i lyst aluminium, der spejler himlen.
Højbanen i Nordhavn vil senere kunne forlænges til f.eks. Ydre Nordhavn.
Fakta om Orientkaj Metrostation:
- Passagertal: Det forventes at Nordhavn og Orientkaj Metrostationer tilsammen får ca. 9.000 daglige påstigninger i 2025
- Type: Højbane
- Elevatorer: To
M4-linjens formål er at binde det nye byggeri på Nordhavn sammen med det centrale København. En tur med metroen fra Orientkaj til Kongens Nytorv tager f.eks. 7 minutter.
Metrostationen får et lokalt arkitektonisk præg. Bydelen og bygningerne ved stationen er planlagt som Den Hvide By, og derfor er stationen udført med hvide mosaikker på trapper og elevator, mens selve stationsrummet fremstår hvidt indvendigt og med en udvendig beklædning i lyst aluminium, der spejler himlen.
Højbanen i Nordhavn vil senere kunne forlænges til f.eks. Ydre Nordhavn.
Fakta om Orientkaj Metrostation:
- Passagertal: Det forventes at Nordhavn og Orientkaj Metrostationer tilsammen får ca. 9.000 daglige påstigninger i 2025
- Type: Højbane
- Elevatorer: To
Byggeår | 2020 |
Åbnet | 2020.03.28 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Klubiensvej, 2150 Nordhavn |
Stednavneforkortelse | Ork |
Højdeplacering over havet | 2,9 meter |
GPS koordinater | 55.71181493802536,12.595187446985525 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. januar 2021 Download billede