Vigtige stamdata for Frederikssundbanen [1949-1989]
Jernbanens længde i km | 23,9 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 23. maj 1873 - LOV nr 72 |
Baneforkortelse | DSB |
Statstilskud i % | 100 % |
Dato for Koncession | 1876.05.16 |
Jernbanen åbnet | 1949.05.15 |
Jernbanen nedlagt | 1989.05.27 |
Sportype | Enkeltsporet/Dobbeltspor |
Sporvidde | 1.435 mm |
Ballast | Skærveballast |
El drift | Nej |
Togkontrolsystem | ATC |
Bane status | Regionalbane |
Oversigt over de historiske ændringer af Frederikssundbanen
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Frederikssundbanen [1949-1989] | DSB | 23,9 | 1949.05.15 | 1989.05.27 |
Frederikssundbanen [1911-1949] | DSB | 41,7 | 1911.12.01 | 1949.05.15 |
Frederikssundbanen [1879-1911] | DSB | 37,1 | 1879.06.15 | 1911.12.01 |
Frederikssundbanen havde følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Ballerup Station (Ba) [1879-1989] | 0,0 km | |
Måløv Station (Mw) | 3,1 km | |
Lyfa Trinbræt | 5,0 km | |
Veksø Station (Vs) | 8,3 km | |
Stenløse Station (St) [1909-2004] | 12,1 km | |
Ølstykke Station (Øl) [1879-2002] | 16,2 km | |
Oppe-Sundby Trinbræt (Ob) | 19,8 km | |
Frederikssund Station (Fs) [1928-1989] | 23,9 km |
Banekort over Frederikssundbanen
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 19. maj 2011 - LINK til kilde.
Ballerup Station (Ba) [1879-1989] var Frederikssundbanen banens første station
Ballerup Station blev opført ved anlæggelsen af Frederikssundbanen og indviet i 1879. Det første damptog holdt ved Ballerup station i 1879, omverden var kommet nærmere, landsbyen vågnede og var blevet til en forstad for Danmarks hovedstad København. Ballerup Station var den største mellemstation på strækningen, og den har altid været et trafikalt knudepunkt først for dagvogne og senere for busser og rutebiler.I 1895 fik Ballerup Stationen et privat sidespor for 'Kjøbenhavns Renovationskompagni' til aflæsning af latringødning til brug for gartnerierne. Latrinetransporterne til Ballerup Stationen blev nedlagt i år 1900, efter nabostationen i Måløv fik transporterne i 1899.
Stationen blev i 1949 endestation for S-banen fra København, hvor passagererne mod Frederikssund derfor måtte skifte til Frederikssund-toget fra spor 2. Den nye S-togsstrækning til Ballerup blev indviet med stor festivitas den 14. maj 1949, og på alle stationer var publikum mødt frem for at byde de nye tog velkommen. Ballerup stod på den anden ende. Ballerup var endestation for S-banen indtil 1989, hvor hele Frederikssundbanen blev elektrificeret.
I forbindelse med at Frederikssundbanen skulle elektrificeres man i 1986 at udarbejde en helhedsplan for en ny stationsbygning i Ballerup i samarbejde mellem Kommune, DSB og Ballerup Centret.
Ballerup Stations offentlige sidespor blev nedlagt i 1978, og få år efter ophørte også ekspeditionen af stykgods, hvorefter i august 1980 blev varehuset revet ned.
I april 1988 blev Ballerups oprindelige Stationsbygningen revet ned og det nye stationscenter bliver indviet den 27. maj 1989.
Byggeår | 1879 |
Åbnet | 1879.06.15 |
Nedlagt | 1989.05.27 |
Nedrevet | August 1980 (Varehuset) og april 1988 (Stationsbygningen) |
Arkitekt | Simon Peter Christian Bendtsen |
Stednavneforkortelse | Ba |
Højdeplacering over havet | 32,0 meter |
GPS koordinater | 55.729788,12.358811 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Ballerup Station.
Titel:- 1956 -
Sted:Danmark, Sjælland, Ballerup
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1956
Id:B02051_003e.tif
Måløv Station (Mw) lå 3,1 km. fra første station.
Måløv Station er en del af Københavns S-togs-netværk og ligger på Frederikssundbanen.Stationsbygningen var tegnet af arkitekt S.P.C. Bendtsen (1842-1912), der tegnede flere af stationerne langs banen. De samme tegninger er anvendt i Herlev, Måløv, Veksø og Ølstykke. Bygningen bestod af en mindre ventesal med toilet, billetsalg, posthus, tjenestebolig til stationsforstanderen og et mindre pakhus.
Byggeår | 1879 |
Åbnet | 1879.06.15 og den 15. maj 1949 som S-togs station |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Simon Peter Christian Bendtsen |
Adresse | Måløv Stationsplads 12, 2760 Måløv |
Stednavneforkortelse | Mw |
Højdeplacering over havet | 27,3 meter |
GPS koordinater | 55.747387,12.318554 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020 Download billede
Lyfa Trinbræt lå 5,0 km. fra første station.
Lyfa Trinbræt var et uofficielt trinbræt på Frederikssundsbanen mellem Måløv og Veksø stationer, nær den nuværende Kildedal Station til brug for arbejderne på lampefabrikken LYFA. Trinbrættet eksisterede 1959-1976 og betjentes kun nogle få gange dagligt.LYFA A/S hed indtil 1930: A/S Kjøbenhavns Lampe- og Lysekronefabrik var stiftet i 1903 og blev omdannet til et aktieselskab i 1904. I 1910 nævnes Gustav Budde-Lund som bestyrelsesformand. I 1910 vandt firmaet guldmedalje på verdensudstillingen i Barcelona for sin Lyfalampe, og fabrikken fik igen en guldmedalje på verdensudstillingen i Bruxelles i 1935 for sin Ra-lampe.
Trinbrættet står stadig i dag, få hundrede meter før Kildedal station i retning mod Frederikssund, dog i voldsomt forfald.
Byggeår | 1959 |
Åbnet | 1959 |
Nedlagt | 1976 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 20,9 meter |
GPS koordinater | 55.751775,12.290834 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. april 2020 Download billede
Veksø Station (Vs) lå 8,3 km. fra første station.
Veksø Station er en del af Københavns S-togs-netværk og ligger på Frederikssundbanen.Grundlovsdag 1879 kørte det første damptog til Frederikssund og kom derved til Veksø Station. Stationen blev dog først indviet med festivitas den 15. juni 1879. I banens tidlige liv har Veksø haft en fremtrædende placering frem for Stenløse hvor der først kom en holdeplads i 1882.
Under første verdenskrig var tørvegravning så betydelig at der blev lagt et specielt læssespor ved Egedal og ved stationen.
I 1989 blev S-toget videreført fra Ballerup til Frederikssund og dieseltogene, der ind til da, havde kørt til Ballerup blev således erstattet af S-toget.
Stationsbygningen var tegnet af arkitekt S.P.C. Bendtsen (1842-1912), der tegnede flere af stationerne langs banen. De samme tegninger er anvendt i Herlev, Måløv, Veksø og Ølstykke. Bygningen bestod af en mindre ventesal med toilet, billetsalg, posthus, tjenestebolig til stationsforstanderen og et mindre pakhus.
Byggeår | 1879 |
Åbnet | 1879.06.15 og den 28. maj 1989 som S-togs station |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Simon Peter Christian Bendtsen |
Adresse | Veksø Stationsvej 2, 3670 Veksø Sjælland |
Stednavneforkortelse | Vs |
Højdeplacering over havet | 13,1 meter |
GPS koordinater | 55.750096,12.238630 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. april 2020 Download billede
Stenløse Station (St) [1909-2004] lå 12,1 km. fra første station.
Stenløse Holdeplads åbnede den 18. februar 1882, hvor der ved et vogterhus indrettet holdeplads med perron og ventehal beliggende cirka midt imellem krydsningsstationerne Veksø hhv. Ølstykke.I 1895 blev der anlagt et læssespor og i årene fra 1908-1912 blev der foretaget en større udvidelse, hvor Stenløse fik en rigtig station i 1909, hvor den nye bygning erstattede det gamle vogterhus. Stenløse Station er opført i nationalromantisk stil og er tegnet af Statsbanernes overarkitekt Heinrich Wenck.
Ved omdannelsen til S-bane i 1989, blev det planlagt at den ny S-togsstrækning Ballerup-Frederikssund skulle gøres dobbeltsporet, jf. traditionen om, at S-tog som udgangspunkt kører på dobbeltsporede tracéer med niveaufri overskæringer. Imidlertid kunne der sidst i 1980'erne ikke findes penge til både elektrificering og dobbeltspor på strækningen, så de første 13 år herefter kørte S-tog på den enkeltsporede strækning via Stenløse. I 2002 blev strækningen dobbeltsporet, hvilket medførte, at man på Stenløse Station anlagde en ekstra sideperron på modsatte side af den eksisterende perron. Desuden anlagdes en gangbro, så man kunne komme til/fra den ny perron uden at krydse sporene - noget, som også er tradition for den københavnske S-bane.
Der har været billetsalg på stationen frem til den 26. juni 2004, hvor stationsbetjeningen ophørte pga. af for dårlig omsætning. I dag er stationen selvbetjent, ligesom mange andre stationer på Frederikssundbanen.
Byggeår | 1909 |
Åbnet | 1909 og den 28. maj 1989 for S-tog |
Nedlagt | 2004.06.26 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Stationspladsen 4, 3660 Stenløse |
Stednavneforkortelse | St |
Højdeplacering over havet | 15,2 meter |
GPS koordinater | 55.766344,12.190610 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. april 2020 Download billede
Ølstykke Station (Øl) [1879-2002] lå 16,2 km. fra første station.
Stationsbygningen var tegnet af arkitekt S.P.C. Bendtsen (1842-1912), der tegnede flere af stationerne langs banen. De samme tegninger er anvendt i Herlev, Måløv, Veksø og Ølstykke. Bygningen bestod af en mindre ventesal med toilet, billetsalg, posthus, tjenestebolig til stationsforstanderen og et mindre pakhus.Trafikken på Ølstykke Station var først og fremmest drevet af landbruget. Fra Stationen var der transporter af mælk, levende kreaturer og andre landbrugsprodukter. Til stationen var der foderstoffer, kunstgødning og varer til fx brugsforeningen. Stationen var udstyret med to godsspor med læsseramper og et krydsningsspor. Ved overgangen til S-tog i 1989 var Ølstykke Station krydsningssted for den enkeltsporede S-bane.
Med anlæggelsen af dobbeltsporet blev stationsbygningen revet ned og der bygget en gangbro mellem de to perronsider.
Byggeår | 1879 |
Åbnet | 1879.06.15 og den 29. september 1989 som S-togs station |
Nedlagt | 2002.09.14 |
Nedrevet | 2002 |
Arkitekt | Simon Peter Christian Bendtsen |
Adresse | Stationsvej 2, 3650 Ølstykke |
Stednavneforkortelse | Øl |
Højdeplacering over havet | 20,6 meter |
GPS koordinater | 55.795840,12.159421 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Ølstykke Station.
Titel:- 1949 -
Bygningsnavn:Ølstykke station
Sted:Danmark, Sjælland, Ølstykke
By:Ølstykke
Sogn:Ølstykke
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1949
Note:Eksisterer ikke længere
Id:L03878_015.tif
Oppe-Sundby Trinbræt (Ob) lå 19,8 km. fra første station.
Oppe Sundby Station er en del af Københavns S-togs-netværk fra 1949 og frem til 1989 og ligger på Frederikssundbanen. Mellem 1921 og 1949 var Oppe Sundby trinbræt på Frederikssundbanen.Oppe-Sundby havde en meget fin trinbrætbygningen med ventesal og retirade.
Andre navne og stavemåder | Oppe Sundby |
Byggeår | 1921 |
Åbnet | 1921 |
Nedlagt | 1989.05.27 |
Nedrevet | Nedrevet engang efter 1989 |
Stednavneforkortelse | Ob |
Højdeplacering over havet | 11,4 meter |
GPS koordinater | 55.810566,12.108707 |
Fotograf: Steen Larsen - Dato: 1975
Frederikssund Station (Fs) [1928-1989] var Frederikssundbanen's endestation og lå 23,9 km. fra første station.
Frederikssunds første station åbnede den 15. juni 1879 som endestation på Frederiksberg-Frederikssund banen. Frederikssunds første station havde for tiden en moderne perronhal, som ikke var ualmindelige i jernbanens allertidligste barndom. Først i 1911 blev perronhallen i Frederikssund fjernet.Da Den Sjællandske Midtbanen kom til Frederikssund den 17. november 1928, var det sammen med åbningen af Frederikssunds anden station. Frederikssunds første station blev lukket ved den lejlighed og stod misligholdt i løbende forfald frem til nedrivelsen i 1988.
Godsekspeditionen forblev på Frederikssunds første station, så den første station kom til at fremstå som en forfalden blindtarm til Frederikssunds anden station.
Frederikssunds anden station var tiltænkt en stor rolle i 1928 med Den Sjællandske Midtbanen og videreførelsen af denne fra Frederikssund til Hillerød. Banen fra Frederikssund til Hillerød over Slangerup, blev igangsat med bro- og jordarbejde, men blev stoppet inden færdiggørelsen. Bro- og dæmningsrester bl.a. i Frederikssund vidner om dette. Da Den Sjællandske Midtbanen allerede den 15. maj 1936 blev nedlagt, som den bane med den korteste levetid i Danmark, mistede Frederikssunds anden station meget af sin betydning.
Den 27. maj 1989 lukkede Frederikssunds anden station og Frederikssunds tredje station overtog Frederikssunds første station, men nu kun som S-banestation.
Byggeår | 1928 |
Åbnet | 1928.11.17 |
Nedlagt | 1989.05.27 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | A C Hansensvej 14, 3600 Frederikssund |
Stednavneforkortelse | Fs |
Højdeplacering over havet | 2,0 meter |
GPS koordinater | 55.832847,12.065860 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. april 2020 Download billede