Klampenborgbanen [1917-1934] - operatør: DSB
Klampenborgbanen: Fra 1917 til 1934 – Overgangen fra Traditionel Bane til S-tog
Klampenborgbanen har en lang og fascinerende historie, der strækker sig fra dens første planlægning i 1861 til dens rolle som en vigtig del af Københavns S-togssystem. Banens udvikling fra 1917 til 1934 var præget af en række tekniske og infrastrukturelle forandringer, som banede vejen for den elektrificering, der i sidste ende gjorde den til en af de første S-togs-strækninger i København.Boulevardbanens Åbning i 1917
Den 1. december 1917 åbnede Boulevardbanens østlige dobbeltspor, hvilket flyttede størstedelen af trafikken mod Klampenborg til denne nye forbindelse. Som en konsekvens blev den gamle Klampenborgbanestation nedlagt. På trods af dette forblev strækningen over Nørrebro en del af Nordbanen frem til den 1. oktober 1921, hvor også Boulevardbanens vestlige dobbeltspor og forbindelsen til Hellerup blev taget i brug.Den oprindelige Klampenborgbane's indre del blev herefter nedlagt, men der blev i stedet indsat tog i pendulfart på strækningen mellem Nørrebro og Hellerup. Fra 1926 blev der desuden indført stop ved Lyngbyvej Trinbræt, som senere blev erstattet af den nuværende Ryparken Station. I 1930 blev denne strækning mellem Nørrebro og Lyngbyvej erstattet af den nuværende ringbane, som løber et stykke vest for den gamle Klampenborgbane.
Kapacitetsproblemer og Udvidelse af Sporanlægget
Selvom Kystbanen i de tidlige år havde oplevet skuffende passagertal, begyndte der i 1920'erne at opstå trængsel på skinnerne. Den stigende trafik, både lokaltog til Klampenborg og regionaltog til Helsingør, medførte kapacitetsproblemer, da begge baner delte de samme to spor. For at afhjælpe situationen og forbedre forbindelserne blev der allerede i forbindelse med planlægningen af Københavns 3. Hovedbanegård (den nuværende) i 1903 eksproprieret jord til et nyt dobbeltspor mellem Hellerup og Klampenborg.Anlægsarbejdet blev dog først sat i gang i 1919. I perioden 1921-1924 blev en række viaduktanlæg opført som erstatning for de tidligere jernbaneoverskæringer i niveau, som med den stigende trafik var blevet både farlige og upraktiske. Det nye dobbeltspor blev taget i brug den 15. maj 1928. Mellem Hellerup og Charlottenlund blev sporene lagt vest for den eksisterende linje, mens de mellem Charlottenlund og Klampenborg blev anlagt på østsiden af det eksisterende anlæg.
Ordrup Station og Udvidelsen af Infrastruktur
Da Klampenborgbanen oprindeligt blev åbnet, var der kun omkring 800 indbyggere i og omkring Ordrup, hvilket betød, at der ikke var passagergrundlag for en station på dette tidspunkt. Men i takt med at indbyggertallet steg, og området blev mere beboet, pressede de lokale på for en station. Som resultat heraf blev Ordrup Station indviet i 1924. Denne station blev hurtigt en vigtig del af lokaltrafikken og bidrog til at øge banens popularitet.Elektrificering og Indførelse af S-tog
Den store udflugtstrafik på Klampenborgbanen – så sent som i 1950 var søndagen banens travleste dag – gjorde strækningen til et oplagt valg, da elektrificeringen af de københavnske jernbaner blev planlagt. Den 3. april 1934 blev den første S-togs-strækning i København indviet, og denne gik ad Klampenborgbanen fra Klampenborg til Hellerup og videre over Vanløse til Frederiksberg. Den 15. maj samme år blev det vestlige dobbeltspor mellem Hellerup og København H også omdannet til en S-bane.Som S-bane mellem Hellerup og Klampenborg blev strækningen den korteste af de seks radiale S-baner i København. Den løb parallelt med Kystbanen og betjente både boligområderne i det østlige Gentofte samt de populære udflugtsmål som Charlottenlund Slot, Bellevue Strand, Dyrehavsbakken og Jægersborg Dyrehave.
Klampenborgbanens Rolle i Det Moderne Jernbanenet
Klampenborgbanen er i dag forbundet med Nordbanen i Hellerup, og de fleste tog på strækningen kommer fra og fortsætter videre mod Københavns Hovedbanegård. Om natten og ved sporarbejde betjenes Klampenborgbanen dog af tog fra Ringbanen. Banen er nu en del af S-togsnettet og betjenes af S-togslinje C, som stopper ved alle stationer langs ruten. Fra Københavns Hovedbanegård fortsætter linje C ad Frederikssundsbanen til Ballerup og Frederikssund.Før 1979 blev strækningen til Klampenborg primært betjent af S-togslinje A. I myldretiden havde Ringbanen, der ellers havde endestation i Hellerup, tidligere været forlænget til Klampenborg, men denne praksis ophørte med 2007-køreplanen. I stedet fik linje C flere afgange i løbet af dagen. Siden 2012 har S-togslinje F dog betjent strækningen til Klampenborg om natten efter fredag og lørdag, hvor linje C er afkortet til København H.