Klampenborgbanen [1863-1917] - operatør: DSB, en artikel om Klampenborgbanen [1863-1917]
Klampenborgbanen: En Skovtursbane fra 1863-1917
Klampenborgbanen, en del af Det Sjællandske Jernbane-Selskab, var oprindeligt tænkt som en kort sidebane til den længere strækning mellem København og Helsingør. Baneprojektet blev første gang nævnt i Rigsdagens anlægslov den 19. februar 1861, og den 14. december samme år blev selskabet tildelt koncession til at bygge en bane, der skulle forbinde Københavns Hovedbanegård med Helsingør via Hillerød. En forgrening fra Hellerup til Klampenborg var en del af dette projekt. Banens primære formål var at transportere folk fra byen til naturområderne nord for København, som Dyrehavsbakken, Jægersborg Dyrehave, og Bellevue Strand.Den Utraditionelle Start på Klampenborgbanen
Klampenborgbanens anlæg blev vedtaget under usædvanlige omstændigheder. Normalt ville en jernbane blive planlagt i tæt samarbejde med jernbaneselskaberne og med detaljerede planer på forhånd, men her blev beslutningen taget hurtigt og uden grundige forhandlinger. Den 10. april 1861 godkendte selskabets aktionærer dog bestyrelsens beslutning om straks at begynde projekteringen af banen.Banens linjeføring fra den oprindelige Københavns Hovedbanegård (den første hovedbanegård) var et kontroversielt emne. I 1862 foreslog selskabet en filialbanegård nord for Vesterbros Passage, men dette mødte modstand i offentligheden på grund af den nødvendige jernbaneoverskæring i niveau. Som reaktion ændrede man planerne, og i stedet blev der opført en helt ny hovedbanegård nord for Vesterbros Passage, vedtaget af Rigsdagen den 13. marts 1863, under ledelse af en engageret indenrigsminister, Orla Lehmann.
Banens Åbning og Tidlige Drift
Jordarbejderne til Klampenborgbanen begyndte i marts 1862, og allerede den 22. juli 1863, blot 16 måneder efter, blev sidebanen til Klampenborg indviet. Denne hastighed skyldtes ønsket om at udnytte indtægterne fra sommersæsonen, da banen primært var designet som en udflugtsbane. Hovedbanen mellem Hellerup og Helsingør blev først åbnet den 1. oktober 1863.Trafikken på den nye Københavns Hovedbanegård blev afviklet fra en separat bygning, kaldet Klampenborgbanestationen eller Station II. Denne station blev midlertidigt brugt til tog mod Helsingør, indtil den primære hovedstation, Station I, stod klar den 14. oktober 1864. Klampenborgbanestationen blev lukket i vinterhalvåret fra 1864 til 1874, hvor udflugtstrafikken var minimal, og togene afgik i stedet fra hovedstationen.
Banens Rute og Stationer
Fra den oprindelige Hovedbanegård fulgte banen en rute over Sankt Jørgens Sø, videre til den nu nedlagte Nørrebro Station (indviet i 1886 og placeret i nutidens Nørrebropark). Herefter fortsatte den mod Tagensvej og langs det område, som senere blev kendt som Rovsingsgade. Fra krydset med Kongevejen (nu Lyngbyvej) fortsatte banen mod Hellerup og endte i Klampenborg. Alle stationer uden for København blev tegnet af den kendte arkitekt V.C.H. Wolf.I starten var Klampenborgbanen anlagt som et enkeltspor mellem Hellerup og Klampenborg, da man var usikker på efterspørgslen. Men allerede i 1870'erne var kapaciteten på enkeltsporet utilstrækkelig. Dette førte til anlæggelsen af et dobbeltspor, som blev taget i brug den 1. april 1877. Det nye spor blev anlagt på østsiden af det eksisterende spor.
Sammenhæng med Kystbanen og Videreudvikling
I 1897 blev Kystbanen indviet. Mellem Hellerup og Klampenborg delte Kystbanen spor med Klampenborgbanen, hvilket gjorde det muligt for begge baner at drage fordel af den samme infrastruktur. Dette var et vigtigt skridt i moderniseringen af baneforbindelserne i området.Den 1. december 1917 indviedes den nye Boulevardbane, en dobbeltsporet jernbanelinje, som tog over for en stor del af trafikken mod Klampenborg. Dette førte til, at den oprindelige Klampenborgbanestation blev nedlagt. Strækningen over Nørrebro forblev dog en del af Nordbanen frem til 1921, da den vestlige del af Boulevardbanen og dens fortsættelse til Hellerup blev taget i brug. Herefter blev den indre del af Klampenborgbanen nedlagt, mens strækningen fra Nørrebro til Hellerup fortsatte som en del af det københavnske banenet.
Banens Afslutning og Den Nye Ringbane
Efter nedlæggelsen af den indre del af Klampenborgbanen blev der indsat nye tog på strækningen fra Nørrebro til Hellerup i 1926. Disse tog stoppede ved Lyngbyvej Trinbræt, der senere blev erstattet af den nuværende Ryparken Station. I 1930 blev strækningen mellem Nørrebro og Lyngbyvej endelig erstattet af den nuværende Ringbane, der ligger lidt vest for den oprindelige Klampenborgbane.Betydningen af Klampenborgbanen i Københavns Jernbanehistorie
Klampenborgbanen er en vigtig del af Københavns jernbanehistorie og er et tidligt eksempel på en dedikeret bane til udflugtstrafik. Banen spillede en central rolle i at forbinde København med rekreative områder nord for byen, som Dyrehavsbakken, Bellevue Strand, og Jægersborg Dyrehave. Denne sidebane var oprindeligt tænkt som en sæsonbestemt udflugtsbane, men udviklede sig hurtigt til en vigtig del af den samlede transportinfrastruktur, især med anlæggelsen af Kystbanen og senere Boulevardbanen.Selvom Klampenborgbanen i dag ikke længere eksisterer i sin oprindelige form, er dens historiske rute og formål stadig tydeligt i de moderne jernbanesystemer omkring København. Mange af de oprindelige ruter og stationer er blevet tilpasset og inkorporeret i den moderne transportinfrastruktur, hvilket vidner om banens betydning og varige indflydelse på udviklingen af byens transportnet.
Vigtige stamdata for Klampenborgbanen [1863-1917]
Jernbanens længde i km | 12,3 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 19. februar 1861 |
Baneforkortelse | DSB |
Statstilskud i % | 100% |
Dato for Koncession | 1861.12.14 |
Jernbanen åbnet | 1863.07.22 |
Jernbanen nedlagt | 1917.12.01 |
Sportype | Dobbeltspor (enkeltspor mellem Hellerup og Klampenborg frem til den 1. april1877) |
Sporvidde | 1.435 mm |
El drift | Nej |
Togkontrolsystem | Nej |
Bane status | Lokalbane |
Oversigt over de historiske ændringer af Klampenborgbanen
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Klampenborgbanen [1917-1934] | DSB | 13,3 | 1917.12.01 | 1934-04-03 |
Klampenborgbanen [1863-1917] | DSB | 12,3 | 1863.07.22 | 1917.12.01 |
Klampenborgbanen havde følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Klampenborgbane Station | 0,0 km | |
Nørrebro A Station [1886-1930] | 2,2 km | |
Nørrebro B Station [1886-1930] | 2,4 km | |
Hellerup Station (Hl) | 6,8 km | |
Charlottenlund Station (Ch) | 9,3 km | |
Klampenborg Station (Kl) | 12,3 km |
Klampenborgbane Station var Klampenborgbanen banens første station
Klampenborgbanestation: En Glemselens Station fra Københavns Jernbanehistorie
Klampenborgbanestationen, også kendt som "Station III" internt, var en vigtig station i Københavns jernbanehistorie. Stationen blev opført i 1887 og fungerede som en selvstændig jernbanestation indtil 1917, hvor Boulevardbanens åbning førte til dens nedlæggelse. I denne artikel gennemgås stationens historie, dens placering i forhold til andre stationer i København, og dens betydning i den overordnede udvikling af den danske jernbane.Den 2. Klampenborgbanestation: Oprettelse og Placering
Den 2. Klampenborgbanestation blev opført i 1887 som en del af den voksende jernbaneinfrastruktur i København. Stationen var placeret dér, hvor Københavns Skattepalæ senere blev bygget i Gyldenløvesgade. På dette tidspunkt var Københavns jernbanenet under hastig udvikling, og Klampenborgbanestationen var den sidste i rækken af stationsbygninger, der strakte sig fra Københavns Hovedbanegård og videre nordpå.Stationen lå på linjen mellem Københavns Hovedbanegård og Klampenborg, som på det tidspunkt var et populært udflugtsmål for københavnere, der ønskede at nyde de rekreative områder ved Dyrehaven og Bellevue Strand. Udover Klampenborgbanestationen lå også Nordbanegården og Holtebanegården langs denne rute. Disse stationer spillede en central rolle i den tidlige udvikling af jernbanetrafikken i hovedstaden og dens omgivelser.
En Selvstændig Station med Egne Faciliteter
Da Klampenborgbanestationen blev opført, blev den designet som en fuldt funktionel station med egne faciliteter. Dette gjorde det muligt for stationen at fungere uafhængigt af Københavns Hovedbanegård, som på det tidspunkt var den primære station i byen. Klampenborgbanestationen havde blandt andet en remise, hvor togene kunne vedligeholdes, og stationen var i stand til at håndtere både passagertrafik og godstrafik uden støtte fra den store hovedbanegård.Dette gjorde Klampenborgbanestationen til en vigtig del af jernbanenettet, der kunne fungere som en central knudepunkt for togene på Klampenborgbanen. Denne uafhængighed var afgørende i en tid, hvor Københavns jernbanenet blev udvidet og moderniseret, og hvor der var behov for at sprede belastningen på de forskellige stationer i byen.
Klampenborgbanens Rolle i Københavns Jernbaneudvikling
Klampenborgbanen, som strakte sig fra Københavns Hovedbanegård til Klampenborg, var en vigtig rute for både pendlere og udflugtsrejsende. Områderne nord for København, herunder Klampenborg, Dyrehaven og Bellevue, var populære destinationer for københavnerne, og jernbanen gjorde det muligt for dem hurtigt og nemt at komme til disse områder.Stationen fungerede også som et vigtigt bindeled i det større jernbanenet, som forbandt København med resten af Sjælland og det nordlige Danmark. På dette tidspunkt var jernbanerne ved at blive en afgørende del af Danmarks infrastruktur, og stationer som Klampenborgbanestationen spillede en central rolle i at lette transporten af både mennesker og varer.
Boulevardbanens Indflydelse og Klampenborgbanestationens Nedlæggelse
Den 1. december 1917 åbnede Boulevardbanens østlige dobbeltspor, hvilket markant ændrede Københavns jernbanenet. Boulevardbanen blev en ny, effektiv forbindelse mellem Københavns Hovedbanegård og Østerport Station, og dette ændrede retningen for jernbanetrafikken mod nord, herunder trafikken til Klampenborg. Med denne nye rute blev Klampenborgbanestationen overflødig, og stationen blev nedlagt.Denne omlægning af trafikken gjorde det muligt at centralisere togtrafikken mere effektivt, og Klampenborgbanestationen mistede dermed sin betydning. Den blev hurtigt lukket og blev erstattet af de større og mere moderne faciliteter, som Boulevardbanen og dens stationer tilbød. Placeringen i Gyldenløvesgade blev senere anvendt til andre formål, herunder bygningen af Københavns Skattepalæ, som blev opført på stedet.
Klampenborgbanestationens Eftermæle
Selvom Klampenborgbanestationen kun var i drift i cirka 30 år, spillede den en vigtig rolle i udviklingen af det københavnske jernbanenet. Stationen var en del af en bredere strategi for at forbedre og modernisere transportforbindelserne mellem København og de nærliggende forstæder og naturområder. Med sin placering i Gyldenløvesgade var stationen et centralt knudepunkt i byens jernbanenet, og den bidrog til at lette presset på Københavns Hovedbanegård.Da stationen blev nedlagt, var det et symbol på de store forandringer, der fandt sted i jernbanesystemet på dette tidspunkt. Boulevardbanens åbning gjorde det muligt for København at håndtere den stigende trafik mere effektivt, men det betød også, at mindre stationer som Klampenborgbanestationen blev overflødige.
Arkitektur og Stationens Fysiske Udtryk
Klampenborgbanestationen var, ligesom mange af sin tids stationer, præget af en arkitektonisk stil, der afspejlede både funktionalitet og æstetik. Stationen var designet til at være en praktisk bygning med faciliteter til både passagerer og gods, men den havde også visse dekorative elementer, der gjorde den til en integreret del af det københavnske bybillede.Selvom der i dag ikke er nogen fysiske rester af Klampenborgbanestationen, forbliver dens historie en del af den større fortælling om Københavns jernbanes udvikling. Mange af de funktioner, som Klampenborgbanestationen tilbød, blev senere inkorporeret i de større stationer, der kom til at dominere jernbanenettet.
Nedlæggelsen og Eftertiden
Efter stationens nedlæggelse blev bygningen brugt til forskellige formål, men den blev til sidst revet ned, og området blev ombygget til Københavns Skattepalæ. Selvom stationen ikke længere eksisterer fysisk, er dens historie stadig en vigtig del af Københavns jernbanehistorie.Nedlæggelsen af Klampenborgbanestationen var et klart eksempel på, hvordan jernbanen udviklede sig i takt med tidens teknologiske fremskridt. Med introduktionen af Boulevardbanen og de mere moderne stationer blev ældre stationer som Klampenborgbanestationen hurtigt forældede og overflødige.
Klampenborgbanestationen var en vigtig del af den tidlige udvikling af Københavns jernbanenet. Selvom den kun eksisterede i 30 år, var stationen et centralt knudepunkt i transporten af mennesker og varer mellem København og forstæderne. Dens nedlæggelse markerede afslutningen på en æra i jernbanehistorien, men dens rolle som en af de tidlige stationer i København kan ikke undervurderes.
Stationens historie er et eksempel på, hvordan jernbanesystemet konstant udvikler sig for at imødekomme de skiftende behov i samfundet. Fra dens opførelse som en selvstændig station med egne faciliteter til dens nedlæggelse efter Boulevardbanens åbning, repræsenterer Klampenborgbanestationen en vigtig periode i Københavns transporthistorie.
Byggeår | 1887 |
Åbnet | 1887 |
Nedlagt | 1917.12.01 |
Nedrevet | 1917 (December) |
Arkitekt | N.P.C. Holsøe |
Højdeplacering over havet | 7,5 meter |
GPS koordinater | 55.680164702393526,12.561361898379179 |
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: 1909.08.15 (Postgået)
Nørrebro A Station [1886-1930] lå 2,2 km. fra første station.
Nørrebro A Station [1886-1930] – En Vigtig Del af Københavns Jernbanehistorie
Nørrebro A Station blev etableret i 1886 som en reaktion på den eksplosive befolkningsvækst på Nørrebro og behovet for en godsstation, der kunne håndtere den stigende godstrafik. Stationen blev opført på et stort areal kendt som Havremarken, som blev eksproprieret til formålet. Placeringen var syd for Nørrebrogade, mellem Stefansgade og Hillerødgade, hvor Nørrebroparken i dag ligger. I årene, hvor Nørrebro A Station fungerede som en af Københavns vigtigste stationer, var den under stort pres fra både passager- og godstrafik.Usikkerhed om Placeringen af Nørrebro Station
Inden Nørrebro A Station blev anlagt, var der stor usikkerhed omkring, hvor stationen skulle placeres. Dette resulterede i, at kvarteret omkring stationen ikke blev planlagt med et sammenhængende vejnet, som kunne forbinde stationen effektivt med resten af byen. Gader som Nordbanegade, der blev navngivet i 1883 efter Nordbanen, som stationen betjente, blev dog anlagt i området som en del af den lokale infrastruktur.Da Nørrebro Station åbnede den 1. juli 1886, viste det sig hurtigt, at stationen allerede fra begyndelsen var underdimensioneret. Trafikken var betydeligt større, end man havde forudset, og det gjorde stationens udformning noget atypisk og speciel.
To Selvstændige Ekspeditionsbygninger: Station A og B
For at håndtere de mange rejsende og den stigende godstrafik blev Nørrebro A Station opdelt i to selvstændige ekspeditionsbygninger – Station A og Station B.Nørrebro Station A lå ved Husumgades udmunding i Stefansgade og betjente trafikken mod Hellerup. Denne station blev brugt af dem, der skulle rejse væk fra Københavns centrum.
Nørrebro Station B, som lå cirka 250 meter nord for Station A, betjente dem, der kom "ude fra" og skulle ind til København. Station B lå ved den nuværende Hillerødgades Skole (Hillerødgade hed dengang Lynbygade). Station B var især livlig, når skov- og bakkegæster vendte tilbage med de sidste aftentog, mens der omvendt var få passagerer, der steg på for at køre videre mod Nord- eller Klampenborgbanegården.
En Travl og Overfyldt Station
På grund af den store mængde trafik blev Nørrebro Station en af Københavns mest benyttede, hvilket skabte kaotiske tilstande, især når det kom til salg af billetter. Ofte var billetter til Nordbanen udsolgt allerede op ad formiddagen. For dem, der ønskede at komme ind til København, var sporvognene fra Nørrebrogade ofte et bedre alternativ.Stationens kaotiske tilstand blev yderligere forværret af den stadigt voksende godstrafik. I perioden fra 1870 til 1890 femdobledes godsmængden ad Nordbanen. Da godstrafikken til og fra Københavns Nordhavn og Frihavnen også gik via Nørrebro Station, var stationen konstant under pres. Flere gange måtte stationen udvides for at kunne klare de stigende mængder gods, men det løste ikke alle problemerne.
Godstog Skabte Farlige Situationer
Godstogene, der transporterede varer til og fra godspladsen mellem banen og Nordbanegade, skabte ofte farlige situationer for passagererne. Da godstogene blev længere og længere, kom de til at spærre for de rejsende, som skulle ud af København. Dette førte til, at passagerer måtte kravle over eller igennem godstogene for at nå deres destinationer – en meget risikabel praksis, der var en del af hverdagen på Nørrebro Station.Slangerupbanen og Trafikale Problemer
Den 20. april 1906 åbnede Slangerupbanen, og der blev etableret en forbindelse fra Station B via "Stensporet" til Lygten Station, som var Slangerupbanens udgangsstation. Denne forbindelse skabte dog endnu flere trafikale problemer, især på Nørrebrogade, hvor trafikken ofte brød sammen. Selvom man forsøgte at afhjælpe problemet med en fodgængerovergang, var det især godstogene, der skabte kaos på vejene.Flytning af Trafikken til Boulevardbanen
I starten af 1900-tallet begyndte arbejdet med en stor plan, der skulle fremtidssikre jernbanenettet i København. En del af denne plan var at flytte en stor del af trafikken væk fra Nørrebro Station og i stedet over på den kommende Boulevardbane, der skulle forbinde Hovedbanegården og Østerport.Denne beslutning mødte dog modstand fra Nørrebro Handelsforening, som indkaldte til medlemsmøder for at protestere mod planen. Nørrebro Handelsforening forsøgte at stoppe baneprojektet i 1913, men da var udgravningerne til Boulevardbanen allerede i fuld gang, og protesterne kunne ikke forhindre, at arbejdet fortsatte.
Nedlæggelsen af Nørrebro Station
Den 1. december 1917 blev Boulevardbanens østlige dobbeltspor indviet, og trafikken mod Klampenborg blev flyttet hertil. Nørrebro Station forblev dog en del af Nordbanen frem til den 1. oktober 1921, hvor Boulevardbanens vestlige dobbeltspor og forbindelsen til Hellerup blev taget i brug. Herefter blev persontrafikken på Nørrebro Station nedlagt.Allerede i 1923 var den kommende højbane tegnet ind på kortene, men det tog yderligere syv år, før det blev en realitet. Den 15. maj 1930 blev den nuværende Nørrebro S-togsstation indviet som en del af Ringbanen, og dermed blev den oprindelige Nørrebro Station officielt nedlagt.
Nørrebro A Station spillede en vigtig rolle i Københavns jernbanehistorie, både som en vigtig persontogsstation og som en central godsstation. Dens placering og funktion gjorde den til en af de travleste og mest kaotiske stationer i København i slutningen af 1800-tallet og begyndelsen af 1900-tallet. Selvom stationen blev nedlagt i 1930, lever dens historie videre som en del af den urbane udvikling på Nørrebro, hvor Nørrebroparken i dag ligger på det tidligere stationsområde.
Byggeår | 1886 |
Åbnet | 1886.07.01 |
Nedlagt | 1930.05.15 |
Nedrevet | 1930-1935 |
Arkitekt | N.P.C. Holsøe |
Højdeplacering over havet | 9,5 meter |
GPS koordinater | 55.695089166961274,12.542957089487432 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 17. februar 2021 Download billede
Nørrebro B Station [1886-1930] lå 2,4 km. fra første station.
Nørrebro B Station [1886-1930] – En Nøgleaktør i Københavns Jernbanehistorie
Nørrebro B Station blev etableret som en vigtig jernbanestation på Nørrebro i København i 1886. Årsagen til stationens opførelse var både behovet for at håndtere den stigende godstrafik og den eksplosive befolkningsvækst i området. Den station, der lå på et stort eksproprieret område kendt som Havremarken mellem Stefansgade og Hillerødgade, kom til at spille en central rolle i byens jernbanenet. I dag ligger Nørrebroparken på det tidligere stationsområde.Placering og Planlægning af Nørrebro Station
Inden Nørrebro Station blev anlagt, var der stor usikkerhed omkring, hvor den præcist ville blive placeret. Denne usikkerhed resulterede i en manglende planlægning af gaderne i kvarteret, hvilket betød, at vejene ikke blev anlagt med et sammenhængende eller logisk vejnet, som kunne forbinde stationen effektivt med resten af byen. Nordbanegade, der blev opkaldt efter Nordbanen, som løb igennem Nørrebro Station, blev først navngivet i 1883 – tre år før stationens åbning.Da Nørrebro Station åbnede den 1. juli 1886, viste det sig hurtigt, at stationen allerede fra begyndelsen var underdimensioneret. Dette skyldtes, at man ikke havde taget højde for den hastige stigning i jernbanetrafikken og jernbanernes voksende betydning. Det førte til, at stationen fik en noget usædvanlig og speciel udformning med to separate ekspeditionsbygninger, som blev kaldt Station A og Station B.
Nørrebro Station A og B – To Forskellige Funktioner
For at kunne håndtere både passager- og godstrafik blev Nørrebro Station delt op i to selvstændige enheder: Station A og Station B.Nørrebro Station A lå ved Husumgades udmunding i Stefansgade og betjente trafikken mod Hellerup. Denne station blev primært brugt af rejsende, der skulle væk fra Københavns centrum. Station A håndterede således udelukkende trafik ud af byen.
Nørrebro Station B, der lå cirka 250 meter nord for Station A, ved den senere Hillerødgades Skole, havde en anden funktion. Den betjente rejsende, der ankom til byen fra områderne udenfor København. I perioder, især når folk vendte tilbage fra udflugter til skovene og bakkerne omkring byen, var der et hektisk liv på Station B. Til gengæld var der kun meget få passagerer, der steg på toget på vej mod byens ydre områder.
En Kaotisk og Overfyldt Station
Nørrebro Station var i sin storhedstid en af de travleste stationer i København, og den var ofte kaotisk, især hvad angik billetsalg. Da billetterne ofte var udsolgt allerede tidligt på dagen, skabte det problemer for de mange rejsende, der ønskede at tage toget. Billetsalget var særligt rettet mod Nordbanen, og mange valgte derfor i stedet at tage sporvognen fra Nørrebrogade, når de skulle ind til byens centrum.Stationens trafikforhold blev yderligere belastet af den voksende godstrafik. I perioden fra 1870 til 1890 femdobledes mængden af gods, der blev transporteret ad Nordbanen. Da godstrafikken til og fra Københavns Nordhavn og Frihavnen også gik gennem Nørrebro Station, måtte stationen flere gange udvides for at kunne håndtere de store godsmængder.
Godstog og Trafikale Udfordringer
En af de største udfordringer ved Nørrebro Station var de mange godstog, der skulle håndtere gods fra godspladsen mellem banen og Nordbanegade. For at komme til og fra godspladsen måtte godstogene køre øst om Station A's forplads. Da togene blev længere og længere, kom de ofte til at spærre for de rejsende, som skulle ud af København. Dette skabte mange farlige situationer, hvor passagerer måtte kravle over eller igennem godstoget for at nå deres destinationer.Slangerupbanens Indflydelse
Den 20. april 1906 blev Slangerupbanen indviet, og en forbindelse blev etableret fra Nørrebro Station B via "Stensporet" til Lygten Station, som var Slangerupbanens udgangsstation. Denne nye forbindelse medførte dog yderligere trafikale problemer, og trafikken på Nørrebrogade brød ofte sammen. Selvom der blev forsøgt at afhjælpe problemet med en fodgængerovergang, var det især godstogene, der skabte kaos.Planen om Boulevardbanen
I begyndelsen af 1900-tallet begyndte arbejdet med en storstilet plan, der skulle sikre fremtiden for jernbanenettet i København. En del af planen var at flytte en stor del af trafikken væk fra Nørrebro Station og over på den kommende Boulevardbane, som skulle forbinde Hovedbanegården med Østerport.Denne beslutning blev mødt med modstand fra Nørrebro Handelsforening, der protesterede kraftigt mod planen. Handelsforeningen indkaldte til møder og forsøgte at stoppe projektet, men da udgravningerne til Boulevardbanen allerede var godt i gang, var det for sent at ændre planerne. Boulevardbanens indflydelse på Nørrebro Station var begyndelsen på enden for stationens rolle som en vigtig persontogsstation.
Nedlæggelsen af Nørrebro Station
Den 1. december 1917 blev Boulevardbanens østlige dobbeltspor indviet, og al trafik mod Klampenborg blev flyttet dertil. Strækningen over Nørrebro forblev dog en del af Nordbanen frem til den 1. oktober 1921, hvor også Boulevardbanens vestlige dobbeltspor og forbindelsen til Hellerup blev taget i brug. Med denne åbning blev det endegyldigt slut med personbefordring via Nørrebro Station.Den kommende højbane, som allerede i 1923 var tegnet ind på kortene, blev først en realitet syv år senere. Med indvielsen af den nuværende Nørrebro S-togsstation den 15. maj 1930, blev den oprindelige Nørrebro Station officielt nedlagt.
Nørrebro Stations Betydning
Nørrebro B Station spillede en væsentlig rolle i Københavns jernbanehistorie. Stationen var en central aktør, både hvad angik passagertrafik og godstrafik, og dens placering i et af Københavns tættest befolkede områder gjorde den til en af byens vigtigste stationer i slutningen af 1800-tallet og begyndelsen af 1900-tallet.Stationens nedlæggelse markerede afslutningen på en æra, hvor Nørrebro havde været et knudepunkt for jernbanetrafik. Området blev senere udviklet, og Nørrebroparken kom til at erstatte det gamle stationsområde. Den nuværende Nørrebro S-togsstation og Metrostation er i dag moderne transportknudepunkter, men de historiske rødder fra den gamle Nørrebro B Station lever videre som en vigtig del af Københavns jernbanehistorie.
Byggeår | 1886 |
Åbnet | 1886.07.01 |
Nedlagt | 1930.05.15 |
Nedrevet | 1930-1935 |
Arkitekt | N.P.C. Holsøe |
Højdeplacering over havet | 9,9 meter |
GPS koordinater | 55.69672130848341,12.542317553917414 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 17. februar 2021 Download billede
Hellerup Station (Hl) lå 6,8 km. fra første station.
Hellerup Station: En Central Forbindelse i Københavns Jernbanehistorie
Hellerup Station er en af de vigtige stationer i Københavns jernbanenetværk, selvom den ikke ligger i selve Hellerup, men på Ydre Østerbro. Stationen er en vigtig transportknudepunkt og betjenes af både S-tog og regionale Kystbanetog, hvilket gør den til et travlt knudepunkt for både lokale og pendlere. Hellerup Station har en rig historie og har spillet en central rolle i udviklingen af både Kystbanen og Nordbanen siden dens opførelse.Historien om Hellerup Station
Hellerup Station blev designet af den danske arkitekt V.C.H. Wolf og åbnede den 22. juli 1863. Samme dag blev Klampenborgbanen også indviet, hvilket gjorde Hellerup til et vigtigt forbindelsespunkt. Kun få måneder senere, den 1. oktober 1863, åbnede Nordbanen mellem Hellerup og Lyngby, hvilket yderligere styrkede stationens betydning.Historisk set gik sporene fra Hellerup mod syd langs den nuværende Ringbane til Ryparken og videre gennem Nørrebro Station til Københavns Nordbanegård, som dengang lå ved den nuværende Kampmannsgade. Denne forbindelse var afgørende for at forbinde byens forskellige dele og for den regionale transport.
En Forgrening Station med Stor Betydning
Hellerup Station fungerer som en vigtig forgreningsstation mellem Nordbanen og Kystbanen, samt som udgangspunkt for den tidligere Ringbane, der førte til Frederiksberg Station. Selvom stationen ikke blev bygget direkte i Hellerups bymidte, der dengang lå ved Strandvejen, har den stadig haft en betydelig rolle i lokalområdet. Interessant nok kom stationen aldrig til at fungere som et centralt punkt for byudviklingen, som det ofte er tilfældet i andre byer, hvor stationer har tendens til at være omdrejningspunkt for vækst.Stationens geografiske placering har også en særlig betydning, da den ligger på grænsen mellem Københavns Kommune og Gentofte Kommune. Dette har historisk set haft en indflydelse på, hvordan områdets udvikling har forløbet.
Udviklingen af Kystbanen og Nordbanen
I 1864 blev Nordbanen forlænget fra Hellerup til Hillerød, hvilket åbnede op for mere transport mellem København og det nordlige Sjælland. Kystbanen blev udvidet i 1897, da strækningen mellem Klampenborg og Helsingør blev etableret, og det nuværende spor mellem Østerport og Hellerup stammer også fra denne tid.Den store omvæltning i Hellerups rolle som transportknudepunkt kom i 1917 med åbningen af Boulevardbanens østlige dobbeltspor den 1. december. Dette førte til, at trafikken mod Klampenborg blev flyttet til Hellerup, og den gamle Klampenborgbanestation blev nedlagt. Forbindelsen over Nørrebro fortsatte dog som en del af Nordbanen indtil 1921, hvor også Boulevardbanens vestlige dobbeltspor blev taget i brug. Denne udvikling cementerede Hellerups betydning som en central station for både lokal og regional transport.
Hellerup som En Del af Lokalområdet
Selvom Hellerup Station ligger på Ydre Østerbro, tæt ved Gentofte og det nordvestlige København, anses stationen stadig for at være en vigtig del af Hellerup-området. Hellerup har længe været kendt for sine velhavende kvarterer og ligger tæt på attraktioner som Experimentarium og Gammel Hellerup Gymnasium, hvilket gør stationen til et populært valg for både lokale og besøgende.Stationens placering gør det muligt for pendlere og rejsende at have nem adgang til både Københavns centrum og de nordlige forstæder. De mange forbindelser med S-togslinjerne F, A, E og C gør det let at komme til og fra Hellerup, hvilket styrker områdets tilgængelighed.
Fredede Bygninger og Historiske Elementer
Hellerup Station har også en arkitektonisk arv, der er bevaret gennem fredninger af stationens strukturer. Blandt de fredede elementer på stationen er perrontaget, der dateres tilbage til cirka 1910. Dette tag dækker området mellem spor 2 og 3 og har været en vigtig del af stationens visuelle identitet i mere end et århundrede.Yderligere fredede elementer inkluderer tre trappehuse, som blev bygget mellem 1895 og 1900. Disse trappehuse er placeret mellem sporene 2/3, 4/5 og 7/8 og blev fredet i år 2000. Fredningen af disse bygninger er med til at bevare stationens historiske karakter og sikre, at dens arkitektur forbliver en del af den lokale kulturarv.
Hellerup Station i Nutidens Infrastruktur
Hellerup Station spiller stadig en vigtig rolle i nutidens transportinfrastruktur, både som en central S-togsstation og som en del af det regionale jernbanenetværk. Med sin rige historie, sin arkitektoniske arv og sin strategiske placering forbliver Hellerup Station en vigtig del af både Københavns og Nordsjællands jernbanesystem.Stationens forbindelse til både fortiden og nutiden gør den til en fascinerende destination for både historikere og jernbaneentusiaster. Dens betydning strækker sig ud over blot at være et transportknudepunkt; den er et vidnesbyrd om Københavns og omegnens jernbanehistorie.
Byggeår | 1863 |
Åbnet | 1863.07.22 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Vilhelm Carl Heinrich Wolf |
Adresse | Ryvangs Allé 79C, 2900 Hellerup |
Stednavneforkortelse | Hl |
Højdeplacering over havet | 9,3 meter |
GPS koordinater | 55.73102555688928,12.567599189690833 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. april 2020 Download billede
Charlottenlund Station (Ch) lå 9,3 km. fra første station.
Charlottenlunds første station blev ibrugtaget ved Klampenborgbanens åbning den 22. juli 1863, og havde da stort set samme størrelse og udseende som stationsbygningen i Klampenborg.
Charlottenlund var som Klampenborg en stor udflugtsstation med skov, strand og populære traktørsteder tæt på.
Charlottenlund første station blev ved Kystbanens åbning i 1897 for lille, og erstattedes i 1899 af Charlottenlunds nuværende stationsbygning.
Charlottenlund var som Klampenborg en stor udflugtsstation med skov, strand og populære traktørsteder tæt på.
Charlottenlund første station blev ved Kystbanens åbning i 1897 for lille, og erstattedes i 1899 af Charlottenlunds nuværende stationsbygning.
Byggeår | 1898 |
Åbnet | 1899 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Thomas Arboe |
Adresse | Charlottenlund Stationsplads 2, 2920 Charlottenlund |
Stednavneforkortelse | Ch |
Højdeplacering over havet | 9,0 meter |
GPS koordinater | 55.751759,12.572007 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. april 2020 Download billede
Klampenborg Station (Kl) var Klampenborgbanen's endestation og lå 12,3 km. fra første station.
Klampenborg Station: En Historisk Plet på Kystbanen
Klampenborg Station, beliggende nord for København, er en historisk og arkitektonisk perle i det danske jernbanenet. Stationen fungerer i dag som en vigtig mellemstation på Kystbanen mellem Københavns Hovedbanegård og Helsingør, og den er endestation for S-togets linje C, som forbinder Klampenborg med Frederikssund. Klampenborg Station, der blev indviet i 1863, har en rig historie og en unik arkitektur, som fortsat tiltrækker både rejsende og besøgende.Stationens Historie og Arkitektur
Klampenborg Station blev åbnet i 1863 som en del af Klampenborgbanen, en rute designet til at betjene de forlystelsessøgende københavnere, der ønskede at tage på udflugter til Dyrehaven, Dyrehavsbakken og Bellevue Strand. Jernbanens formål var at bringe folk fra hovedstaden til disse populære naturområder, hvilket gjorde Klampenborg Station til et vigtigt udflugtsmål.Arkitekten bag stationen var V.C.H. Wolff, som designede stationen i den karakteristiske "klassicistisk schweizerstil", der er kendetegnet ved sine dekorative træudskæringer og unikke bygningselementer. Denne stil giver stationen et særligt arkitektonisk udtryk, som er sjældent i Danmark. Stationen er blevet udvidet flere gange gennem årene, men den oprindelige bygning er fredet, og mange af de originale træk er bevaret.
Klampenborgbanen og Skovtursjernbanen
Klampenborg Station var oprindeligt endestation på Klampenborgbanen, en rute specielt designet til at bringe københavnere til naturområder og forlystelsesparker. I slutningen af 1800-tallet var der stor efterspørgsel efter rekreative udflugtsmuligheder uden for København, og jernbanen gjorde det muligt for folk at tage på skovture til Dyrehaven eller nyde en dag på Bellevue Strand.Dyrehavsbakken, der ligger kun 10 minutters gang fra stationen, er verdens ældste forlystelsespark, og den var en af de vigtigste attraktioner for de rejsende, der benyttede Klampenborgbanen. Med Klampenborg Station som udgangspunkt blev det let for folk at besøge både Dyrehaven og Bakken, hvilket gjorde stationen til et populært udgangspunkt for familieudflugter.
Stationens Placering og Omgivelser
Klampenborg Station er ideelt placeret i forhold til en række populære besøgssteder i området. Fra stationen er der kun få minutters gang til Bellevue Strand og Strandvejen, hvor folk kan nyde en dag ved vandet eller besøge det ikoniske Bellevue Teater, som ligger lige ved siden af stationen. Teatrets bagside kan faktisk ses fra perronen, hvilket gør stationen til en central del af det lokale kulturliv.En af stationens mest kendte naboer er Røde Port, en af hovedindgangene til Jægersborg Dyrehave, som ligger blot et stenkast fra stationen. Dyrehaven er kendt for sine vidtstrakte skove og fritgående hjorte, og området er et populært mål for både lokale og turister. Hestevogne holder ofte ved stationen og tilbyder ture rundt i Dyrehaven, hvilket giver besøgende en autentisk oplevelse af områdets historie og natur.
Stationens Nutidige Funktion
I dag betjener Klampenborg Station både Kystbanen og S-togets linje C, som har sin endestation her. Linje C forbinder Klampenborg med en række andre stationer, herunder Frederikssund, Ballerup og Københavns Hovedbanegård. Stationen har også en stor parkeringsplads, hvilket gør det nemt for folk at parkere deres biler og fortsætte deres rejse med tog. Derudover er der en cykelparkering, hvilket afspejler stationens tilgængelighed for både cyklister og bilister.Selve stationen er bygget i ét plan, og i midten af området ligger der en kiosk, som betjener rejsende med snacks og drikkevarer. Stationens struktur gør den let at navigere, og dens nærhed til både natur og kultur gør den til et ideelt udgangspunkt for både pendlere og turister.
Bellevue Strand og Strandvejen
Bellevue Strand ligger blot få minutters gang fra Klampenborg Station, og stranden er et af de mest populære udflugtsmål i området. Strandvejen, som løber langs kysten, er også en af Danmarks mest kendte og naturskønne ruter, hvor besøgende kan tage på gåture eller cykelture langs vandet. Dette område tiltrækker både lokale og turister, der ønsker at nyde strandens faciliteter eller blot slappe af ved vandet.Stationens nærhed til Bellevue Teater, der blev opført i 1936 og er tegnet af den berømte danske arkitekt Arne Jacobsen, gør den også til et kulturelt mødested. Teatrets karakteristiske modernistiske stil står i skarp kontrast til stationens klassicistiske schweizerstil, hvilket skaber en spændende arkitektonisk sammenhæng i området.
Dyrehavsbakken og Jægersborg Dyrehave
Klampenborg Station er også et populært udgangspunkt for besøg i Jægersborg Dyrehave, der er kendt for sine smukke naturområder og rige dyreliv. Dyrehaven er et af de mest besøgte naturområder i Danmark og er kendt for sine fritgående hjorte, der skaber en unik atmosfære for besøgende. Mange rejsende tager toget til Klampenborg Station for at tilbringe en dag i Dyrehaven og tage på tur til Dyrehavsbakken, verdens ældste forlystelsespark.Dyrehavsbakken, eller bare Bakken, har været et populært udflugtsmål siden 1583 og tiltrækker stadig tusindvis af besøgende hvert år. Klampenborg Station fungerer som den perfekte indgang for de, der ønsker at opleve både naturen og forlystelserne, og de hestevogne, der kører rundt i Dyrehaven, er en populær måde at se området på.
Fredning af Klampenborg Station
Klampenborg Station er ikke kun vigtig på grund af sin funktion som transportknudepunkt, men også på grund af sin historiske og arkitektoniske værdi. Stationen er fredet på grund af dens unikke arkitektur og historiske betydning. De dekorative træudskæringer og den klassicistiske schweizerstil, som kendetegner stationen, gør den til et særligt eksempel på dansk arkitektur fra midten af 1800-tallet.Fredningen sikrer, at stationens unikke karakter bevares for fremtiden, og at den fortsat kan fungere som et historisk minde om Klampenborgbanens og jernbanens betydning for udviklingen af transport og fritidsmuligheder i Danmark.
Klampenborg Station er mere end blot en station; den er et historisk knudepunkt, der har forbundet København med nogle af de mest elskede udflugtsmål i Danmark. Stationens arkitektur, dens placering i forhold til naturområder som Dyrehaven og Bellevue Strand, samt dens betydning for udviklingen af Klampenborgbanen, gør den til en central del af dansk jernbanehistorie. I dag fortsætter stationen med at spille en vigtig rolle for både lokale pendlere og turister, der ønsker at opleve områdets unikke natur og kultur.
Byggeår | 1863 |
Åbnet | 1863.07.22 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Vilhelm Carl Heinrich Wolf |
Adresse | Dyrehavevej 5, 2930 Klampenborg |
Stednavneforkortelse | Kl |
Højdeplacering over havet | 4,9 meter |
GPS koordinater | 55.776477,12.587963 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. april 2020 Download billede