Odense-Kerteminde-Dalby Jernbane (OKMJ)


Efter en række lokale initiativer lykkedes det at få Odense - Kerteminde - Dalby jernbanen på jernbaneloven af 8. maj 1894. Bag arbejdet stod en gruppe der kaldte sig Udvalget for Anlæg af Odense-Kerteminde-Dalby Jernbane. Der blev efter nogen debat valgt en linjeføring syd om Kerteminde Nor gennem Dræby, Kölstrup og Rynkeby. Koncessionen til banen blev tildelt i to omgange. Den første den 6. maj 1896 var gældende for strækningen Odense - Kerteminde. Den anden koncession, tildelt den 22. april 1897, gik på strækningen Kerteminde - Dalby. Statens andel af denne første del bestod i 50 procent af anlægsomkostningerne.

Denne første del af banen, OKDJ, blev indviet den 4. april 1900 og dagen efter startede den regelmæssige drift på banen med fire tog i hver retning. Meget snart opstod der også et lokalt initiativ der ønskede en forlængelse af banen fra Dalby til Martofte. Denne forlængelse kom på jernbaneloven af 27. maj 1908 og koncessionen blev givet den 29. marts 1913. Staten ydede ved denne lejlighed et bidrag på hele 60 procent af anlægsomkostningerne. Indvielsen af denne strækning fandt sted den 25. februar 1914 og den daglig drift på strækningen blev optaget dagen efter med fire daglige tog i hver retning. I forbindelse med forlængelsen skiftede banen navn fra OKDJ til OKMJ.

Vigtige stamdata for Odense-Kerteminde-Dalby Jernbane (OKMJ)

Jernbanens længde i km 31,6
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 8. maj 1894 - LOV nr 88
BaneforkortelseOKMJ
Statstilskud i %50 %
Dato for Koncession1896.05.08 (Odense-Kerteminde) + 1897.05.22 (Kerteminde-Dalby)
Jernbanen åbnet1900.04.05
Persontrafik nedlagt1966.03.31
Godstrafik nedlagt1966.03.31
Jernbanen nedlagt1966.03.31
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1435 mm
Skinnevægt17,5 kg/m, i 1966 24,39 kg/m
BalastGrus
Max stigning8,3 ‰
Kurveradius628 meter - bortset fra et par steder i Kerteminde og ved Dalby
Hastighed max60 km/t
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Bane statusPrivatbane

Odense-Kerteminde-Dalby Jernbane har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid

Start datoSlut datoJernbaneselskabEjendomsmærke
1914.02.261966.03.31Odense-Kerteminde-Martofte JernbaneOKMJ
1900.04.051914.02.26Odense-Kjerteminde-Dalby Jernbane, senere OKMJOKDJ

Odense-Kerteminde-Dalby Jernbane (OKDJ) havde følgende stationer

Banekort over Odense-Kerteminde-Dalby Jernbane (OKMJ)

Kort over benestrækningen: Odense-Kerteminde-Dalby Jernbane (OKDJ)
Kort over benestrækningen: Odense-Kerteminde-Dalby Jernbane (OKDJ) - Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: 2011.07.14 - LINK til kilde.

Odense Banegård (Od) [1865-1914] var Odense-Kerteminde-Dalby Jernbane banens første station

Odenses første banegård blev opført i 1865 ifm. etableringen af den fynske hovedbane Nyborg-Middelfart. Placeringen af banegården, var nord for den statslige ejede kongens have i Odense.

Banegården var bygget i den typiske stil fra N.P.C. Holsøe banegårdsbygning blev for lille, og i begyndelsen af 1880'erne blev det besluttet, at den skulle udvides. Det antal passagerer, der benyttede banegården, var mere end fordoblet i forhold til banegårdens første år. Da man ville beholde banegården på den hidtidige plads, blev der ikke tale om at bygge en helt ny, og i stedet udvidede man bygning i begge ender og midtpå. Den gamle banegård skulle på en eller anden måde bruges under byggearbejderne, så det hele kom til at foregå ad flere omgange.

Udvidedes foregik fra 1883 til 1884, og Odenses første banegård blev ombygget til uigenkendelighed, idet man nærmest byggede en ny bygning udenom den gamle. I efteråret 1885 stod Odenses "nye" banegård færdig. Selv om N.P.C. Holsøe stadig var aktiv som banegårdsarkitekt, fik N.P.C. Holsøe ikke opgaven og udvidelsen blev udarbejdet på overbaneingeniør, oberst W. A. Thulstrups kontor, med assistance af arkitekt Thomas Arboe.

Den "nye" banegård blev efterhånden for lille pga. da Sydfynske Jernbane krævede bedre sporforhold fra 1876. Ligeledes var der tilkommet flere privatbaner til: Nordfynske Jernbane i 1882, Kertemindebanen i 1900 og den Nordvestfynske Jernbane i 1911.

Ved åbningen af Odense-Middelfart-Bogense i 1911 var Odense anden Banegård under opførelse, så Nordvestfynske Jernbane måtte bygge en midlertidig træbygning ved siden af deres perron - Odense OMB Station, men Odenses anden Banegården afløste i 1914 Odense første Banegård, hvor Odenses første Banegård fortsatte som ilgodsekspedition og blev sammensat med den lange lave godsbanegård.

Odenses første Banegård nedbrændte i 1955, og i forbindelse med opførelsen af den afløsende godsbanegård, som blev ibrugtaget i 1957, blev den gamle stationsbygning nedrevet.

Odense anden Banegård blev et trafikalt knudepunkt i Odense, hvor bybusser, rutebiler, tog, taxa og biler til tider skabte kaotiske forhold omkring stationen. Ligeledes var godstrafikken og fragtterminalen blevet et problematisk knudepunkt og skabte store trafikale udfordringer. Op igennem 1980'erne kom der derfor større og større ønske om at lave en helt ny redesignet banegårdsløsning, hvor man først ville lave et nyt banegårdscenter og senere flytte fragtcentralen ud på det tidspunkt nyetablerede Tietgen Parken.

Odense Banegård Center stod klar den 15. september 1995 og er opført som en trefløjet bygning. Mod syd langs med Østre Stationsvej ligger Borgernes Hus og en 7-Eleven. Hovedbygningen i Odense Banegård Center ligger på tværs over bybusterminalen og jernbanesporene. Odense Banegård Center rummer bl.a. Nordisk Film Biografer, Det Grønne Køkken, et apotek og Espresso House og et DSB-billetsalg med DSB 1' lounge. Odense Banegård Center har en tredje fløj mod nord ud mod Dannebrogsgade, som er et parkeringshus og, hvor det regionale busselskab FynBus har kundeservicecenter. Derudover er der en rutebilterminal på denne side af sporene.

Odense Banegård Center er et moderne og multifunktionelt transport- og oplevelsescenter, der hver dag besøges af ca. 25.000 gæster. I Odense Banegård Center er der mulighed for at spise, shoppe, gå i biografen, på biblioteket eller skifte transportform.

Odense Banegård Center ejes af ATP Ejendomme, DSB og Odense Kommune.


Byggeår1865
Åbnet1865.09.07
Nedlagt1914
Nedrevet1955
ArkitektN.P.C. Holsøe
Arkitekt, som har stået for ombygningenWilliam August Thulstrup
StednavneforkortelseOd
Højde placering over havet13,9 meter
GPS koordinater55.400659,10.382918
Odenses første station kan ses midtfor til højre forsynet med karakteristiske tårne og spir, nærmest minaret-agtige, i maurisk eller byzantinsk stil.
Odenses første station kan ses midtfor til højre forsynet med karakteristiske tårne og spir, nærmest minaret-agtige, i maurisk eller byzantinsk stil. - Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Odense Luftfoto - Dato: 1950-1961 - LINK til kilde.

Noter:

Titel:Godsbanegården
Bygningsnavn:Godsbanegården
Sted:Danmark, Fyn, Odense
Ophav:Odense Luftfoto
År:1950-1961

Id:OD00ph6_025.tif

Kort over Odense Banegård
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Odense Banegård

Historisk kort over Odense Banegård
Odense Banegård - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Biskorup Trinbræt lå 4,1 km. fra første station.

Biskorup Trinbræt blev nedlagt lige efter 2. verdenskrig. Biskorup Trinbræt lå syd for bebyggelsen Biskorup og lå på dæmningen, hvor der var en lille udgravning i. Det kan virke underligt at lægge et trinbræt så tæt op ad Seden station, men man må huske på, at broen over åen, hvor landevejen går i dag først kom ca. 10 år efter Biskorup Trinbræts nedlæggelse. Før broen, skulle beboere i Biskorup gå et længere stykke for at komme over Odense å.


Byggeår1900
Åbnet1900.04.05
Nedlagt1945.10.11
NedrevetNedrevet
Højde placering over havet9,0 meter
GPS koordinater55.41844469546917,10.433690043961233
Billede af Biskorup Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Biskorup Trinbræt har ligget her.
Billede af Biskorup Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Biskorup Trinbræt har ligget her. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.05.19 12:43:26

Kort over Biskorup Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Biskorup Trinbræt

Historisk kort over Biskorup Trinbræt
Biskorup Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Seden Station (Sed) lå 4,9 km. fra første station.

Seden station havde omløbsspor og sidespor til cikorietørreriet i Seden.


Byggeår1900
Åbnet1900.04.05
Nedlagt1966.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseSvendsagervej 6A, 5240 Odense NØ
StednavneforkortelseSed
Højde placering over havet6,5 meter
GPS koordinater55.422135,10.444998
Billede af Seden Station.
Billede af Seden Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.05.19 13:20:53

Kort over Seden Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Seden Station

Historisk kort over Seden Station
Seden Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Bullerup Station lå 6,6 km. fra første station.

Bullerup Station på Kertemindebanen stammer ikke fra banens åbning i 1900, da var der kun et trinbræt ved et vogterhus og først i 1907 opførtes en lille ekspeditionsbygning. I banens sidste år indtil nedlæggelsen i 1966 var her kun trinbræt. Få år efter Kertemindebanens nedlæggelsen blev bygningen delvist nedrevet og er i dag ombygget til garage.


Byggeår1900
Åbnet1900.04.05
Nedlagt1966.03.31
NedrevetEkspeditionsbygningen er delvist nedrevet og er i dag ombygget til garage.
AdresseKærhaven 2, 5320 Agedrup
Højde placering over havet4,6 meter
GPS koordinater55.425635,10.471036
Ekspeditionsbygningen som blev bygget i Bullerup i 1907 i forbindelse med at Bullerup blev holdeplads med billetsalg.
Ekspeditionsbygningen som blev bygget i Bullerup i 1907 i forbindelse med at Bullerup blev holdeplads med billetsalg. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2010.10.10 15:19:24

Kort over Bullerup Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Bullerup Station

Historisk kort over Bullerup Station
Bullerup Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1900
Åbnet1900.04.05
Nedlagt1966.03.31
NedrevetNedrevet ca. 1970
ArkitektHeinrich Wenck
Højde placering over havet4,0 meter
GPS koordinater55.429704,10.488886
Agedrup Station.
Agedrup Station. - Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Odense Luftfoto - Dato: 1951 - LINK til kilde.

Noter:

Titel:- 1951 - Agedrup Station
Sted:Danmark, Fyn, Agedrup
Vejnavn:Sportoften
Husnummer:7
Postnummer:5320
By:Agedrup
Ophav:Odense Luftfoto
År:1951

Id:OD00293_027.tif

Kort over Agedrup Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Agedrup Station

Historisk kort over Agedrup Station
Agedrup Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1929
Åbnet1929.11.20
Nedlagt1966.03.31
NedrevetNedrevet
Højde placering over havet4,0 meter
GPS koordinater55.436712,10.507277
Billede af Vester Kærby Trinbræt.
Billede af Vester Kærby Trinbræt. - Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Odense Luftfoto - Dato: 1951 - LINK til kilde.

Noter:

Titel:- 1951 - Vester Kærby Trinbræt
Sted:Danmark, Fyn, Agedrup
Vejnavn:Kærbygade
Lokalitet:Vester Kærby
Postnummer:5320
By:Agedrup
Ophav:Odense Luftfoto
År:1951

Id:OD00293_012.tif

Kort over Vester Kærby Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Vester Kærby Trinbræt

Historisk kort over Vester Kærby Trinbræt
Vester Kærby Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1900
Åbnet1900.04.05
Nedlagt1966.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseMunkebovej 10, 5330 Munkebo
Højde placering over havet2,9 meter
GPS koordinater55.440448,10.517939
Dræby Station.
Dræby Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.04.18 10:47:01

Kort over Dræby Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Dræby Station

Historisk kort over Dræby Station
Dræby Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Trellerup Trinbræt med Sidespor lå 11,8 km. fra første station.

Trellerup trinbræt åbnede d. 6. oktober 1924 og havde venteskur. Fra starten var der et privat sidespor men fra 1. maj 1932 blev sidesporet overtaget af banen og åbnet som offentligt sidespor med ekspedition fra Dræby station.


Byggeår1924
Åbnet1924.10.06
Nedlagt1966.03.31
NedrevetNedrevet (læsserampe er tilbage)
Højde placering over havet7,2 meter
GPS koordinater55.433147,10.540336
Trellerup Trinbræt.
Trellerup Trinbræt. - Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1961 - LINK til kilde.

Noter:

Titel:- 1961 - Trellerup Trinbræt
Person:Jensen, Knud, chauffør
Sted:Danmark, Fyn, Trællerup
Vejnavn:Kølstrupvej
Lokalitet:Trellerup
Postnummer:5330
By:Munkebo
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1961

Id:H10645_005.tif

Kort over Trellerup Trinbræt med Sidespor
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Trellerup Trinbræt med Sidespor

Historisk kort over Trellerup Trinbræt med Sidespor
Trellerup Trinbræt med Sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1900
Åbnet1900.04.05
Nedlagt1966.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseVægterbakken 30, 5300 Kerteminde
Højde placering over havet12,1 meter
GPS koordinater55.419070,10.571504
Billede af Kølstrup Station.
Billede af Kølstrup Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.04.18 11:11:28

Kort over Kølstrup Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Kølstrup Station

Historisk kort over Kølstrup Station
Kølstrup Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Ladby Fyn Station lå 17,1 km. fra første station.

Ladby station blev nedsat til trinbræt med sidespor d. 1. oktober 1965.


Byggeår1900
Åbnet1900.12.13
Nedlagt1966.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseOdensevej 481, 5300 Kerteminde
Højde placering over havet12,7 meter
GPS koordinater55.419048,10.613162
Banen lå på højre side af Ladby station.
Banen lå på højre side af Ladby station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.04.18

Kort over Ladby Fyn Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Ladby Fyn Station

Historisk kort over Ladby Fyn Station
Ladby Fyn Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1900
Åbnet1900.04.05
Nedlagt1966.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseRynkebyvej 199, 5350 Rynkeby
StednavneforkortelseRyp
Højde placering over havet10,7 meter
GPS koordinater55.410628,10.629441
Billede af Rynkeby Station.
Billede af Rynkeby Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.04.18 11:52:29

Kort over Rynkeby Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Rynkeby Station

Historisk kort over Rynkeby Station
Rynkeby Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1900
Åbnet1900.04.05
Nedlagt1966.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseRevninge Bygade 50, 5300 Kerteminde
Højde placering over havet11,8 meter
GPS koordinater55.418524,10.651877
Billede af Revninge Station.
Billede af Revninge Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.04.18 12:01:36

Kort over Revninge Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Revninge Station

Historisk kort over Revninge Station
Revninge Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Kerteminde Station (Ktm) lå 24,0 km. fra første station.

Kerteminde station havde drejeskive, vandtårn, varehus og remise.


Byggeår1900
Åbnet1900.04.05
Nedlagt1966.03.31
NedrevetNedrevet ca. 1982 - det store pakhus blev nedrevet i 1972.
ArkitektHeinrich Wenck
StednavneforkortelseKtm
Højde placering over havet1,7 meter
GPS koordinater55.450204,10.659802
Kerteminde Station.
Kerteminde Station. - Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1957 - LINK til kilde.

Noter:

Titel:- 1956 - Kerteminde Station
Bygningsnavn:Kerteminde Station
Sted:Danmark, Fyn, Kerteminde
Postnummer:5300
By:Kerteminde
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1956

Id:B01999_p_016.tif

Kort over Kerteminde Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Kerteminde Station

Historisk kort over Kerteminde Station
Kerteminde Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Tårup Trinbræt med Sidespor lå 27,5 km. fra første station.

Tårup trinbræt blev anlagt i 1901 med venteskur. Venteskuret blev senere udskiftet med samme betonmodel, som benyttes på Langelandsbanen.
Tårup trinbræt fik d. 27. august 1930 sidespor med ekspedition fra Mesinge station.


Byggeår1901
Åbnet1901
Nedlagt1966.03.31
NedrevetNedrevet
Højde placering over havet1,4 meter
GPS koordinater55.480014,10.651231
Tårup Trinbræt.
Tårup Trinbræt. - Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1958 - LINK til kilde.

Noter:

Titel:- 1958 - Taarup Trinbræt
Person:Rasmussen, Hj. Krüger, gårdejer
Sted:Danmark, Fyn, Tårup
Vejnavn:Tårup Østergyde
Lokalitet:Tårup
Postnummer:5370
By:Mesinge
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1958

Id:B03187__016.tif

Kort over Tårup Trinbræt med Sidespor
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Tårup Trinbræt med Sidespor

Historisk kort over Tårup Trinbræt med Sidespor
Tårup Trinbræt med Sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1899
Åbnet1900.04.05
Nedlagt1966.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseStationsvej 17, 5370 Mesinge
Højde placering over havet10,9 meter
GPS koordinater55.496781,10.645727
Mesinge Station.
Mesinge Station. - Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Odense Luftfoto - Dato: 1950 - LINK til kilde.

Noter:

Titel:- 1950 - Mesinge Station
Person:Christensen, S., Stationsforstander
Sted:Danmark, Fyn, Mesinge
Vejnavn:Stationsvej
Husnummer:17
Postnummer:5370
By:Mesinge
Ophav:Odense Luftfoto
År:1950

Id:OD00269_007.tif

Kort over Mesinge Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Mesinge Station

Historisk kort over Mesinge Station
Mesinge Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Dalby Station (Dal) var Odense-Kerteminde-Dalby Jernbane's endestation og lå 31,6 km. fra første station.

Dalby stationvar oprindelig endestation med privat pakhus og svinefold. Ved forlængelsen af banen til Martofte i 1914 blev sporet forlagt fra vestsiden af stationsbygningen til østsiden. Ved denne sporflytning blev retiradebygningen afkortet på østsiden. Varehuset var også i vejen for den nye bane, og blev derfor nedrevet og et nyt genopført.


Byggeår1900
Åbnet1900.04.05
Nedlagt1966.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseDalby Bygade 44, 5380 Dalby
StednavneforkortelseDal
Højde placering over havet10,1 meter
GPS koordinater55.515302,10.661092
Dalby Station.
Dalby Station. - Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Odense Luftfoto - Dato: 1955 - LINK til kilde.

Noter:

Titel:Dalby station - 1955 -
Bygningsnavn:Dalby station
Sted:Danmark, Fyn, Dalby
Vejnavn:Dalby Bygade
Husnummer:44
Postnummer:5380
By:Dalby
Ophav:Odense Luftfoto
År:1955

Id:OD01790_102.tif

Kort over Dalby Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Dalby Station

Historisk kort over Dalby Station
Dalby Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)