Præstø-Næstved Jernbane - operatør: NPMB (Oprindelig: PNJ)
Præstø-Næstved Jernbane: En Tidslinje over Historisk Betydning og Udvikling
Præstø-Næstved Jernbane, der åbnede den 20. marts 1900, var en vigtig dansk privatbane, som gennem årene både blev udvidet og moderniseret. Banen spillede en central rolle for lokalsamfundet og blev i 1946 berømt for at være den første privatbane i Danmark til at anskaffe en skinnebus. Denne artikel udforsker Præstø-Næstved Jernbanes historie, strækningsudvikling og betydning i perioden frem til dens lukning i 1961.Baggrund: Jernbaneloven af 1894 og Tidlige Planer
Allerede i jernbaneloven af 21. juni 1867 blev Præstø nævnt i forhold til jernbanedrift, men først med jernbaneloven af 1894 blev der taget konkrete skridt mod etableringen af en forbindelse til Næstved-området. Loven åbnede op for muligheden af en jernbaneforbindelse mellem Præstø og Næstved med tilknytning til det eksisterende jernbanenet mellem Lundby og Haslev. Med tildeling af koncessionen den 4. juni 1894 kunne planlægningen gå i gang, og arbejdet startede i foråret 1898. Linjeføringen blev nøje overvejet, og Næstved blev valgt som endepunkt på grund af byens betydning som en stor stationsby på Sydbanen.Indvielsen og Tidlig Drift
Den 20. marts 1900 blev Præstø-Næstved Jernbane (PNB) officielt indviet under deltagelse af trafikminister Hassing Jørgensen og andre fremtrædende personer. Banen strakte sig over 23 km og havde fire daglige togafgange i hver retning, hvilket skabte gode forbindelser for både person- og godstransport. PNB havde hovedkontor, remiser og værksteder i Præstø, mens DSB stod for stationstjenesten i Næstved.Udvidelsen til Mern og Planer om Forbindelse til Kalvehavebanen
Med loven af 27. maj 1908 blev der åbnet mulighed for at forlænge banen yderligere sydpå, og arbejdet begyndte på en ny strækning fra Præstø til Mern. Den nye strækning, der var 9,5 km lang, blev indviet den 15. november 1913 og tilføjede ekstra trafik til banen, især med transport af sukkerroer til Stege Sukkerfabriks saftstation i Mern. Præstø-Næstvedbanen skiftede nu navn til Næstved-Præstø-Mern Banen (NPMB), og den samlede længde af banen udgjorde nu 32,5 km.Loven af 1908 åbnede også mulighed for en forlængelse af Mern-strækningen med en forbindelse til Kalvehavebanen. Selvom ideen om en forbindelse blev diskuteret flittigt, blev den aldrig realiseret. Mange indbyggere i Næstved så med skepsis på Kalvehavebanen, da de mente, at den trak handel væk fra Næstved og i stedet hen mod Vordingborg. Forslaget om en Kalvehave-forbindelse var stadig oppe at vende så sent som i 1951, men det blev aldrig ført ud i livet.
Anlægsarbejde og Banens Infrastruktur
Under anlægsarbejdet blev Præstø-Næstved Jernbane konstrueret som en robust bane med stationer og trinbrætter langs ruten, der kunne understøtte både passager- og godstransport. Tappernøje Station, en af banens oprindelige stationer, blev desværre revet ned, men mange af de øvrige stationsbygninger overlevede. I Næstved blev der i begyndelsen opført en remise med kulgård og opholdsrum i den nordlige ende af stationen, men med åbningen af Ringsted-Næstved-strækningen under Sjællandske Midtbane i 1922 blev Næstved Station ombygget og remisen revet ned og erstattet af en ny bygning i stationens sydlige ende.Betydning og Godstransport på Strækningen
Præstø-Næstvedbanen spillede en afgørende rolle som oplandsbane og transporterede store mængder gods, herunder roer til sukkerproduktionen i Mern. Derudover transporterede banen tegl, brændsel og landbrugsprodukter. I efterkrigsårene efter Anden Verdenskrig steg både gods- og passagertrafikken betragteligt, men dette faldt hurtigt igen, da privatbilismen begyndte at gøre sit indtog i Danmark. Mange privatbaner blev udfordret af stigende konkurrence fra vejtransporten, og PNJ var ingen undtagelse.Modernisering og Den Første Skinnebus i Danmark
Præstø-Næstved Jernbane skrev jernbanehistorie i Danmark, da den i 1946 blev den første privatbane til at anskaffe en skinnebus. Denne skinnebus repræsenterede en betydelig modernisering af driften og blev betragtet som et vigtigt skridt mod at fastholde banen i konkurrencen mod den stigende vejtransport. Skinnebussen var lettere og mere fleksibel end de traditionelle damplokomotiver og gav mulighed for en mere effektiv drift.Afvikling og Lukning i 1961
På trods af moderniseringerne led Præstø-Næstved Jernbane stadig under økonomiske udfordringer i 1950'erne. Manglende statsstøtte og stigende driftsunderskud gjorde det svært at opretholde banen, og det blev klart, at en lukning var uundgåelig. Den 31. marts 1961 blev banen officielt lukket, og dermed sluttede en æra, der havde forbundet Næstved og Præstø gennem godt seks årtier. Lukningen blev besluttet på grund af økonomiske hensyn, og den endelige beslutning blev truffet, da de berørte kommuner ikke ønskede at finansiere underskuddet længere.Bevarede Strækninger og Stationer som Kulturhistoriske Minder
Selvom banen blev nedlagt, er dele af tracéet stadig tilgængeligt i dag. Af den oprindelige 32,5 km lange strækning er 6,5 km bevaret, især omkring Rønnebæk, hvor stier som Laugstien og Banestien følger den gamle banestrækning mod Næstved. Flere af de oprindelige stationsbygninger er stadig bevaret og står som historiske minder om Præstø-Næstved Jernbanes betydning for lokalsamfundet.Vigtige stamdata for Præstø-Næstved Jernbane
Jernbanens længde i km | 23,0 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 8. maj 1894 - LOV nr. 88 |
Baneforkortelse | PNJ |
Dato for Koncession | 1897.06.04 |
Jernbanen indviet | 1900.03.20 |
Persontrafik nedlagt | 1961.03.31 |
Godstrafik nedlagt | 1961.03.31 |
Jernbanen nedlagt | 1961.03.31 |
Sportype | Enkelt |
Sporvidde | 1435 mm |
Skinnevægt | 22,5 kg/m, efter besættelsen forstærket til 27,5 kg/m |
Ballast | Grus |
Max stigning | 12,5 ‰ |
Kurveradius | 470 meter |
Hastighed max | 75 km/t |
El drift | Nej |
Togkontrolsystem | Nej |
Max akseltryk | 9,4 tons, på det forstærkede spor 12 tons |
Bane status | Privatbane |
Præstø-Næstved Jernbane har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid
Start dato | Slut dato | Jernbaneselskab | Ejendomsmærke |
---|---|---|---|
1913.11.16 | 1961.03.31 | Næstved-Præstø-Mern Banen | NPMB |
1900.03.20 | 1913.11.16 | Præstø-Næstved Jernbane, senere NMPB | PNJ |
Præstø-Næstved Jernbane havde følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Næstved Station (Næ) | 0,0 km | |
Rønnebæk Trinbræt med Sidespor | 3,3 km | |
Næstelsø Trinbræt med Sidespor | 5,8 km | |
Brandelev Station | 6,8 km | |
Bøgesø Station | 10,3 km | |
Askov Huse Trinbræt med Sidespor | 11,8 km | |
Snesere Station | 13,3 km | |
Lille Røttinge Trinbræt | 15,0 km | |
Tappernøje Station | 16,4 km | |
Faksinge Trinbræt | 21,0 km | |
Præstø Station (Pr) | 23,0 km |
Banekort over Præstø-Næstved Jernbane
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 10. maj 2011 - LINK til kilde.
Næstved Station (Næ) var Præstø-Næstved Jernbane banens første station
Næstved Station blev etableret som en del af Den Sjællandske Sydbane, der strakte sig fra Roskilde til Næstved og videre til Masnedsund. Åbnet den 4. oktober 1870, blev stationen hurtigt et centrum for handel, transport og rejseaktivitet i regionen. Dens betydning voksede yderligere med tilføjelsen af Slagelse-Næstved banen i 1892 og Præstø-Næstved Banen i 1900, hvilket udvidede dens forbindelser til andre byer og områder i nærheden.
I løbet af årene gennemgik stationen flere ombygninger og moderniseringer for at imødekomme den stigende efterspørgsel og de skiftende behov i jernbanetransporten. Ombygninger i 1891-1892, 1921 og 1940-1943, under ledelse af dygtige arkitekter som Sigurd Christensen og K.T. Seest, bidrog til stationens strukturelle udvikling og funktionalitet.
Næstved Station har altid været mere end bare et stop på en jernbanelinje. Den har været et symbol på byens åbenhed mod omverdenen og dens vilje til at integrere sig i det nationale og internationale netværk af transport og handel.
Med etableringen af en havn i 1938, forbundet med en havnebane fra Næstved Station, åbnede byen sig yderligere mod søtransport og udviklede nye handelsruter og forbindelser. Selvom planerne om en bane til Karrebæksminde aldrig blev realiseret af militære årsager, fortsatte Næstved med at være en vigtig knudepunkt for transport og handel i regionen.
Selvom visse banestrækninger som Præstøbanen og Slagelse-Næstved banen blev nedlagt i løbet af årene, markerede disse begivenheder også begyndelsen på nye kapitler i Næstveds historie. Nedlæggelsen af disse strækninger åbnede muligheder for byens udvikling på andre områder og understregede behovet for at tilpasse sig skiftende transportmønstre og behov.
I dag forbliver Næstved Station et livligt knudepunkt for passagerer, gods og kultur. Dens betydning som et centralt samlingspunkt i byen afspejles i dens moderne faciliteter, der omfatter restauranter, butikker og kunstinstallationer. Renoveringer og moderniseringer sikrer, at Næstved Station forbliver relevant i en stadig skiftende verden og fortsætter med at spille en central rolle i byens liv og udvikling.
Næstved Station er ikke bare et symbol på byens fortid; det er en levende forbindelse til dens fremtid. Med sine historiske rødder og moderne faciliteter forbliver det et centrum for aktivitet, handel og kultur og et symbol på Næstveds åbenhed og forbindelse til verden omkring den.
Andre navne og stavemåder | Før 1881<>1886 Nestved. |
Byggeår | 1870 |
Åbnet | 1870.10.04 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Charles Julius Sophus Abrahams |
Arkitekt, som har stået for ombygningen | K.T. Seest |
Adresse | Banegårdspladsen 2, 4700 Næstved |
Stednavneforkortelse | Næ |
Højdeplacering over havet | 14,1 meter |
GPS koordinater | 55.231175,11.767178 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. maj 2022 Download billede
Rønnebæk Trinbræt med Sidespor lå 3,3 km. fra første station.
I 1909 blev læskuret ombyggedes til en lukket ekspeditionsbygning, men i 1926 lukkede billetsalget og bygningen blev revet ned og erstattedes af et mindre lukket læskur. Vognladningsgodset blev ekspederet fra Brandelev station, mens banepakkeekspeditionen blev flyttet til købmanden, som sørgede for denne service frem til og med udgangen af 1953.
Rønnebæk Billetsalgssted fik den 16. november 1913 et sidespor, til roetransporter fra gården Rønnebæksholm, i forbindelse med at Præstø-Næstved banen blev forlænget til Mern, hvor Mern Saftstation var blevet anlagt i 1902.
Fra 1953 og frem til Præstøbanens nedlæggelse den 31. marts 1961, var der kun trinbræt og sidespor i Rønnebæk. Ved nedlæggelsen i 1961 blev trinbræt, læskur og spor fjernet kort tid efter.
Andre navne og stavemåder | Rønnebæksholm |
Byggeår | 1926 |
Åbnet | 1926 |
Nedlagt | 1961.03.31 |
Nedrevet | 1961 |
Højdeplacering over havet | 28,0 meter |
GPS koordinater | 55.219445,11.810626 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1951 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Rønnebæk Trinbræt med Sidespor.
Titel:- 1951 - Gækhøjvej 9
Sted:Danmark, Sjælland, Rønnebæk
Vejnavn:Gækhøjvej
Husnummer:9
Lokalitet:Rønnebæk
Postnummer:4700
By:Næstved
Sogn:Rønnebæk Sogn
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1951
Id:H00432_p_029.tif
Næstelsø Trinbræt med Sidespor lå 5,8 km. fra første station.
Næstelsø Trinbræt fik et kort sidespor fra 1913.
Byggeår | 1900 |
Åbnet | 1900.03.20 |
Nedlagt | 1961.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Højdeplacering over havet | 49,1 meter |
GPS koordinater | 55.213762,11.847789 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. marts 2010 Download billede
Brandelev Station lå 6,8 km. fra første station.
Byggeår | 1899 |
Åbnet | 1900.03.20 |
Nedlagt | 1961.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Brandelev Stationsvej 7B, 4700 Næstved |
Højdeplacering over havet | 41,8 meter |
GPS koordinater | 55.213187,11.865178 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1936-1938 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Brandelev Station.
Titel:- 1936-1938 -
Sted:Danmark, Sjælland, Brandelev
Vejnavn:Brandelev Stationsvej
Lokalitet:Brandelev
Postnummer:4700
By:Næstved
Sogn:Næstelsø
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1936-1938
Id:L00492_004.tif
Bøgesø Station lå 10,3 km. fra første station.
Byggeår | 1900 |
Åbnet | 1900.03.20 |
Nedlagt | 1961.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Flintemosevej 33, 4700 Næstved |
Højdeplacering over havet | 50,8 meter |
GPS koordinater | 55.196890,11.909151 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1961 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Bøgesø Station.
Titel:- 1961 - Bøgesø Station
Sted:Danmark, Sjælland, Bøgesø
Vejnavn:Flintemosevej
Husnummer:33
Lokalitet:Bøgesø
Postnummer:4700
By:Næstved
Sogn:Everdrup Sogn
Matrikelnummer:39
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1961
Id:H11275_017.tif
Askov Huse Trinbræt med Sidespor lå 11,8 km. fra første station.
Byggeår | 1913 |
Åbnet | 1924 |
Nedlagt | 1961.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 54,0 meter |
GPS koordinater | 55.188107,11.927920 |
Snesere Station lå 13,3 km. fra første station.
Byggeår | 1900 |
Åbnet | 1900.03.20 |
Nedlagt | 1961.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Åsidevej 11, 4733 Tappernøje |
Højdeplacering over havet | 47,0 meter |
GPS koordinater | 55.176667,11.939261 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. marts 2010 Download billede
Lille Røttinge Trinbræt lå 15,0 km. fra første station.
Byggeår | 1929 |
Åbnet | 1929 |
Nedlagt | 1961.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 39,2 meter |
GPS koordinater | 55.169725,11.965542 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. marts 2010 Download billede
Tappernøje Station lå 16,4 km. fra første station.
Tappernøje Station var med særskilt læssespor og krydsningsspor fra 1913 og i 1919 kom der sidespor til den lokale dampmølle. Tappernøje Station blev udvidet betydeligt i 1935.
Byggeår | 1900 |
Åbnet | 1900.03.20 |
Nedlagt | 1961.03.31 |
Nedrevet | 1979 |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Højdeplacering over havet | 28,9 meter |
GPS koordinater | 55.163754,11.980886 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Odense Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Tappernøje Station.
Titel:- 1956 - Tappernøje Station
Bygningsnavn:Nedrevet
Sted:Danmark, Sjælland, Tappernøje
Vejnavn:Hovedvejen
Husnummer:61
Lokalitet:Tappernøje
Postnummer:4733
By:Tappernøje
Sogn:Snesere Sogn
Ophav:Odense Luftfoto
År:1956
Id:OD02126_004.tif
Faksinge Trinbræt lå 21,0 km. fra første station.
Faksinge Trinbræt var ejet af Faksinge Sanatorium og der var en god passagertransport til og fra Sanatoriet indtil banens nedlæggelse den 1961.
Efter byggeriet af Sanatoriet var eneste bruger af sidesporeret: Nygård, som brugte sidesporet til roer og roeaffald frem til ca. 1951, hvorefter Nygård selv kørte roetransporterne til Præstø station indtil ca. 1956, hvor transporterne ophørte. Sidesporet blev fjernet ved en spormoderniseringen i 1952.
Næstved-Præstø-Mern Banen blev nedlagt den 31. marts 1961, hvorefter venteskuret ved Faksinge Trinbræt blev fjernet.
Byggeår | 1919 |
Åbnet | 1919 |
Nedlagt | 1961.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 23,0 meter |
GPS koordinater | 55.129143,12.014617 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Odense Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Faksinge Trinbræt.
Titel:- 1956 - Evensølundvej 2
Person:Hans, Hansen
Sted:Danmark, Sjælland, Præstø
Vejnavn:Evensølundvej
Husnummer:2
Lokalitet:Faksinge Skov
Postnummer:4720
By:Præstø
Ophav:Odense Luftfoto
År:1956
Note:I baggrunden ses Faksinge trinbræt
Id:OD02124_006.tif
Præstø Station (Pr) var Præstø-Næstved Jernbane's endestation og lå 23,0 km. fra første station.
Byggeår | 1900 |
Åbnet | 1900.03.20 |
Nedlagt | 1961.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Jernbanevej 2, 4720 Præstø |
Stednavneforkortelse | Pr |
Højdeplacering over havet | 2,3 meter |
GPS koordinater | 55.122632,12.038590 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. marts 2010 Download billede