Varde-Nørre Nebel-Tarm Jernbane (Arriva)


VNTJ - Varde-Nørre Nebel-Tarm Jernbane var en sammenslutning mellem Varde-Nørre Nebel Jernbane (VNJ), også kaldet Nebelbanen, som åbnet i 1903 og forlænget fra Nørre Nebel til Tarm (NTJ) der kom til i 1913. Baneselskabet skiftede navn til Vestbanen A/S 10. maj 1977. Dette navn er dog ikke entydigt, da det også bruges af DSB om København-Korsør-banen. I folkemunde hedder banen også Nebelgrisen eller på vestjysk æ Newlgris.

Den store jernbanelov fra 1894 indeholdt en jernbane fra Nymindegab over Billum til Varde med sidebane fra Billum til Esbjerg. Nymindegab var i 1870'erne stadig en af de vigtigste fiskerihavne på vestkysten syd for Limfjorden, og det var meningen, at banen skulle transportere fisk herfra. Men da det blev stadig sværere at vedligeholde Ringkøbing Fjords udløb ved Nymindegab, mistede byen sin betydning, og Rigsdagen besluttede i 1900 at droppe det sidste stykke mellem Nørre Nebel og Nymindegab. Banens transport af fisk blev aldrig særlig stor og bortfaldt helt efter 1. Verdenskrig. Banens væsentligste transportartikler var teglværksprodukter, foderstoffer, brændsel og ikke mindst mergel fra mergellejerne ved Ringkøbing.

Behovet for mergel til de magre jorder var et vigtigt argument for at forlænge banen fra Nørre Nebel til Tarm. Denne strækning var med i den store jernbanelov fra 1908. Loven krævede, at Nørre Nebel-Tarm Jernbane (NTJ) skulle drives sammen med VNJ, så det blev aftalt at have fælles materiel, driftsbestyrer, banemester og togpersonale, mens stations- og banepersonale blev ansat i hvert af de to selskaber. Tarmbanens 6 stationer blev alle betjent af ekspeditricer, baneformændenes koner.

Tarmbanen gav ikke nævneværdig ekstra trafik på VNJ, og banen gav i sig selv underskud, så Trafikkommissionen, der aflagde betænkning i 1939, frarådede yderligere statsstøtte til den.

Sidebanen fra Billum til Esbjerg var blevet droppet, fordi Varde by frygtede at miste sit opland og fordi koncessionshaverne mente, at det ville være urentabelt at drive en "gaffelbane". I 1915 dukkede ideen op igen, nu som en bane fra Oksbøl til Esbjerg med stationer i Tarp, Kokspang, Hjerting, Sædding samt et trinbræt ved Vognsbøl og tilslutning til statsbanen ved Boldesager. Herfra skulle en anden banelinje gå mod nordøst til Agerbæk. Dette forslag kom med i den sidste store jernbanelov fra 1918, men i to dele: Esbjerg-Oksbøl og Esbjerg-Agerbæk. Dog var der ingen, der søgte eneretsbevilling til disse baner.

Et andet projekt i denne lov ville også have berørt Nebelbanen: en jernbane fra Sønder Omme over Ølgod til Lunde eller Nørre Nebel. Her blev der givet eneretsbevilling i 1919, og banen var detailprojekteret i 1920. Jernbanekommissionen fra 1923, som skulle vurdere lovens projekter, frarådede dog at anlægge denne bane, som ville blive det mindst rentable af alle lovens projekter. Herefter stoppede bevillingshaverne arbejdet.

I 1917 dukkede forslaget om en Nymindegabbane op igen. Der blev udarbejdet en plan om en 7,6 km lang bane fra Nørre Nebel med holdeplads ved Lønne Kirke og endestation 100 m fra Nymindegab Kro. Forslaget blev faktisk vedtaget i Folketinget, men planen strandede. Egnens kommuner var interesserede i at transportere grus fra Nymindegab til vejanlæg, så endnu et forsøg blev gjort i 1925, men forgæves.

Under Besættelsen blev VNJ's trafik syvdoblet. Banen blev benyttet meget til at transportere materialer og danske arbejdere til deres arbejdspladser, hvor de byggede bunkere og andre forsvarsanlæg for tyskerne. Tyskerne begyndte straks på en kraftig udvidelse af Oksbøllejren, der var oprettet af dansk militær i 1929. Til forsyning af lejren blev Baunhøj Sidespor oprettet 1 km nord for Oksbøl. Det var en rangerbanegård med 6 læssespor og smalsporsbane til lejrområdet.

Så kom der endelig bane fra Nørre Nebel til Nymindegab, hvor tyskerne 1941-43 anlagde en hel fæstning med hærkystbatteri, kystradarstation og flakskydeplads samt Nymindegablejren til indkvartering af det enorme personel. Sporet havde en samlet længde på 12 km inkl. sidespor og var anlagt med gamle skinner på 33,4 kg/m fra 1897-1914. Det var færdigt i august 1942 og fik status af "privat sidespor for den tyske Værnemagt", så det ikke kunne bruges til andre transporter end tyskernes. Ved Houstrupvej tæt på Lønne Kirke var der et trinbræt for lokale arbejdere frem til 1945. 6 km fra Nørre Nebel kom stationen Kragelund eller Tresporet, hvor der var depotspor på begge sider af hovedsporet. I km 6,65 delte hovedsporet sig. Sporet mod nord gik til Lejrbanegården, der havde 5 opstillingsspor med omløb mellem to af dem. Herfra fortsatte det midterste spor til en remise (opført i 1943) og ammunitionsdepoter med 2 spor. Sporet mod vest passerede kort efter et sidespor til en gruppe ammunitionsdepoter i Nyminde Plantage. Derefter gik det helt ud i klitterne til en rangerbanegård med to parallelle spor med omløb. Så kunne man ad jernbanen føre mobilt antiluftskyts ud til Flaklejren, hvor der var skydestandpladser, ildlederbunkers og tilkørselsveje af beton. Snart kom der hver uge lukkede tog fra Berlin med nye luftværnsbatterier, der skulle afprøves. Efter endt indskydning kørte de igen, formodentlig til fronten.

Tyskernes anlæg af hærkystbatterier fortsatte i 1944, hvor man også begyndte på Tirpitz-stillingen ved Oksby. Den blev ikke færdig inden tyskernes kapitulation, men der nåede at blive anlagt jernbane fra Oksbøl til byggepladsen. Først var det en 900 mm smalsporsbane, senere et tungt normalspor med en skinnevægt på 41 kg/m, maksimal stigning på 12,5 ‰ og mindste kurveradius på 300 m. Natten mellem 17. og 18. august 1944 blev det 13 km lange sidespor sluttet til VNJ's hovedspor i km 14,5 ca. 500 m sydøst for Oksbøl Station.

I slutningen af Besættelsen kom mange tyske flygtninge til Oksbøllejren, og efter Besættelsen blev den også brugt som flygtningelejr indtil 1. maj 1949, hvor den blev militærnægterlejr. De militære transporter steg i løbet af 1950'erne, og der kunne være samlet op mod 100 godsvogne på Oksbøl Station. For at aflaste stationen blev der igen anlagt et 550 m langt krydsningsspor ved Baunhøj trinbræt. Fra 1. juli 1959 blev lejren anvendt af Panserskolen, senere Hærens Kampskole, indtil den i maj 1982 flyttede til nye bygninger i Oksbøl Sydlejr. Allerede i 1974 var der planer om et sidespor til øvelsesområdet, så man undgik omlæsning på Oksbøl Station og tung trafik gennem byen. 20. januar 1979 kunne man indvie det 6 km lange spor fra Hesselmed trinbræt til Oksbøl Syd, der er en lille stationsbygning og 2 læssespor med hver sin enderampe og læssevej.

I oktober 1945 blev strækningerne Nørre Nebel-Nymindegab og Oksbøl-Oksby anvendt til udkørsel af bl.a. mergel, men VNJ's driftsbestyrer mente ikke, at regelmæssig offentlig trafik kunne svare sig. Klitsporet i Nymindegab blev taget op i 1945-46, Oksby-sporet i 1946-47. Nymindegablejren var også flygtningelejr efter Besættelsen, men den blev i november 1946 overtaget af Forsvarsministeriet. Sporet fra Nørre Nebel til lejren blev stort set kun brugt til militære transporter. I 1976 overvejede VNJ at starte persontrafik til Nymindegab, men opgav det hurtigt efter en analyse af den forventede trafik. I 1984, hvor sporet i flere år ikke havde været trafikeret, fik det en renæssance, da reparation af bælterne på Forsvarets bæltekøretøjer blev placeret i Nymindegablejren, og transporten af køretøjerne skulle foregå med banen. I 1990 blev det overvejet at udskifte det gamle spor ved genbrug af skinner fra Varde-Nørre Nebel, men det ønskede Forsvaret ikke at finansiere. I sommeren 2001 blev det muligt at køre på skinnecykel på dage, hvor der ikke var anden trafik på sporet. I de følgende år blev der kørt veterantog af Dansk Jernbane-Klubs Veterantog Vest, men sporet er nu afskåret fra omverdenen, da skinnerne er taget op i den vestlige del af Nørre Nebel.

Efter krigen var VNJ's spor meget nedslidt, men 4,8 km spor og 5 sporskifter blev udskiftet med efterladt tysk materiel. Under krigen var jernbanebroen over Varde Å blevet understøttet af to bropiller for at klare de tunge transporter. En ny bro blev bygget i 1951, og i 1950-53 blev resten af sporet fornyet med skinner på 27,55 kg/m. 25% af svellerne blev udskiftet, og der blev lagt flere sveller, så akseltrykket kunne hæves til 14 t.

VNJ og Varde-Grindsted Jernbane (VGJ), der allerede fra 1928 havde fælles overbanemester, fik fra 1. april 1952 også fælles direktør og hovedkontor på Varde Vest. De to baner blev aldrig fusioneret helt, men fra 1. april 1953 etablerede de også værkstedsfællesskab. VGJ blev nedlagt 31. marts 1972, og i foråret 1973 overtog VNJ dens remise- og værkstedsbygninger nordøst for Varde Station.

I 1985-1989 blev Vestbanens skinner igen fornyet, nu med et helsvejst spor på 37 kg/m, lagt på nye imprægnerede bøgesveller. Moderniseringen omfattede også nye krydsningsspor på stationerne Varde Vest, Janderup, Billum, Oksbøl og Outrup samt nye perroner og ny belysning.

Efter et par turbulente årtier med mange diskussioner om privatbanernes fremtid blev Vestbanen reddet fra lukning på et regionsrådsmøde i februar 2011. Dog skulle de 3 trinbrætter Elkærdam, Hesselmed og Søvigsund nedlægges, hvorefter de andre blev renoveret. I sommeren 2012 stod jernbanen klar med nye tog af typen Lint 41, renoverede trinbrætter, signaler, bomovergange og rejsekortterminaler. Og den gamle drøm om tog direkte til Esbjerg blev realiseret, idet Vestbanens tog fortsætter fra Varde til Esbjerg. Banens tre Y-tog endte efter næsten 30 års tjeneste i Peru.

Vestbanen A/S eksisterer stadig, men hører nu under Sydtrafik. Drift og infrastruktur varetages af Arriva, der betjener banen med Lint 41-togsæt.

Vigtige stamdata for Varde-Nørre Nebel-Tarm Jernbane (Arriva)

Jernbanens længde i km 67,6
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 8. maj 1894 - LOV nr 88
BaneforkortelseArriva
Dato for Koncession1900.10.04
Jernbanen åbnet1903.03.15
Persontrafik nedlagtI drift
Godstrafik nedlagtI drift
Jernbanen nedlagtI drift
SportypeEnkelt
Sporvidde1435 mm
Skinnevægt22,5 kg/m, 27,55 kg/m fra 1953 og 37 kg/m i skærveballast fra 1989
BalastGrus
Max stigning10 ‰, i Varde dog 12,5 ‰
Kurveradius600 meter, i Varde dog 300 meter
Hastighed max60 km/t
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Max akseltryk15,4 Tons
Bane statusPrivatbane

Varde-Nørre Nebel-Tarm Jernbane har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid

Start datoSlut datoJernbaneselskabEjendomsmærke
2002.06.01I driftArrivaArriva
1977.05.102002.06.01Vestbanen A/SVestbanen
1940.09.011977.05.10Varde Nørre Nebel JernbaneVNJ
1913.11.041940.09.01Varde-Nørre Nebel-Tarm JernbaneVNTJ
1903.03.151913.11.04Varde Nørre Nebel JernbaneVNJ

Varde-Nørre Nebel-Tarm Jernbane (VNTJ) har følgende stationer


Banekort over Varde-Nørre Nebel-Tarm Jernbane (Arriva)

Banekort fra Varde-Nørre Nebel-Tarm Jernbane (VNTJ).
Banekort fra Varde-Nørre Nebel-Tarm Jernbane (VNTJ). - Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: 2011.10.06 - LINK til kilde.

Varde Station (Va) er Varde-Nørre Nebel-Tarm Jernbane banens første station

Varde station blev indviet 3. oktober 1874 samtidig med jernbanestrækningen Esbjerg-Varde.
Året efter 8. august 1875 blev banen forlænget mod nord til Ringkøbing.

28 år senere 15. marts 1903 blev forbindelsen til Nørre Nebel indviet.
Mod vest blev Varde-Grindsted Jernbane indviet 13. april 1919, som var aktiv til nedlæggelsen 31. marts 1972.


Byggeår1874
Åbnet1874.10.03
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseStationspladsen 3, 6800 Varde
StednavneforkortelseVa
Højde placering over havet5,1 meter
GPS koordinater55.616100,8.484255
Kort over Varde Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Varde Station

Historisk kort over Varde Station
Varde Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Arnbjerg Trinbræt (Am) ligger 0,4 km. fra første station.

Arnbjerg var trinbræt for Varde Sommerland i perioden 1991-2002


Byggeår1991
Åbnet1991
Nedlagt2002
Nedrevet2013
StednavneforkortelseAm
Højde placering over havet5,0 meter
GPS koordinater55.619017,8.489451
Kort over Arnbjerg Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Arnbjerg Trinbræt

Historisk kort over Arnbjerg Trinbræt
Arnbjerg Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Frisvadvej Trinbræt (Frt) ligger 1,5 km. fra første station.

Frisvadvej trinbræt er placeret på begge sider af Frisvadvej. I 1975 blev der etableret et venteskur ved trinbrættet.


Byggeår1962
Åbnet1962
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
StednavneforkortelseFrt
Højde placering over havet13,7 meter
GPS koordinater55.627603,8.487077
Kort over Frisvadvej Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Frisvadvej Trinbræt

Historisk kort over Frisvadvej Trinbræt
Frisvadvej Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Varde Vest Station (Vav) ligger 2,4 km. fra første station.

Varde Vest station var hovedkontoret for Varde-Nørre Nebel Jernbane.

Varde-Nørre Nebel Jernbane (VNJ) og Varde-Grindsted Jernbane (VGJ), havde allerede fra 1928 fælles overbanemester, men fra 1. april 1952 fik banerne også fælles direktør og Varde-Grindsted Jernbane (VGJ) flyttede deres hovedkvarter ind på Varde Vest station. De to baner blev aldrig helt fusioneret.
Fra 1. april 1953 blev der etablerede et værkstedsfællesskab mellem VNJ og VGJ. Da VGJ blev nedlagt 31. marts 1972, overtog VNJ i foråret 1973 deres remise- og værkstedsbygninger som lå nordøst for Varde Station.


Byggeår1902
Åbnet1903.03.14
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseSvinget 11, 6800 Varde
StednavneforkortelseVav
Højde placering over havet11,0 meter
GPS koordinater55.624437,8.476444
Varde Vest station set fra vejsiden.
Varde Vest station set fra vejsiden. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2010.07.12

Kort over Varde Vest Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Varde Vest Station

Historisk kort over Varde Vest Station
Varde Vest Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Boulevarden Trinbræt (Bot) ligger 3,5 km. fra første station.

Boulevarden trinbræt er med perron på begge sider af Nordre Boulevard.


Byggeår1987
Åbnet1987
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseNordre Boulevard 230, 6800 Varde
StednavneforkortelseBot
Højde placering over havet6,1 meter
GPS koordinater55.623829,8.460211
Kort over Boulevarden Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Boulevarden Trinbræt

Historisk kort over Boulevarden Trinbræt
Boulevarden Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Elkærdam Trinbræt (El) ligger 5,6 km. fra første station.

Elkærdam Trinbræt blev etableret den 26 fra maj 1963 med jordperron og lille kvadratisk venteskur, men Elkærdam Trinbræt blev Moderniseret 1988. Elkærdam trinbræt blev etableret ved baneoverskæringen med Elkærdamvej.

Elkærdam blev sammen med Søvig Sund og Hesselmed Trinbræt på Varde-Nørre Nebel Jernbane nedlagt den 30. juni 2012. Efterfølgende blev det elektriske udstyr fjernet og stationsskiltene blev nedtaget.


Byggeår1963
Åbnet1963.05.26
Nedlagt2012.06.30
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseEl
Højde placering over havet4,8 meter
GPS koordinater55.626137,8.426172
Kort over Elkærdam Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Elkærdam Trinbræt

Historisk kort over Elkærdam Trinbræt
Elkærdam Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Hyllerslev Station (Hyv) ligger 7,4 km. fra første station.

Hyllerslev station blev nedsat til trinbræt med sidespor fra 1. maj 1963. I 1986 blev stationsbygningen og trinbrættet blev flyttet 100 m hen til Hyllerslev Stationsvej. Her blev der i 1987 anlagt perron med venteskur.
Resterne af sidesporet blev fjernet 1995.


Byggeår1902
Åbnet1903.03.14
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseOksbølvej 59, 6851 Janderup Vestj
StednavneforkortelseHyv
Højde placering over havet8,4 meter
GPS koordinater55.626212,8.398942
Kort over Hyllerslev Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Hyllerslev Station

Historisk kort over Hyllerslev Station
Hyllerslev Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Janderup Station (Jad) ligger 8,9 km. fra første station.

Janderup station blev nedsat til trinbræt i 2002, hvor der blev anlagt en ny perron med venteskur lidt vest for den oprindelige station. Stationsbygningen blev solgt ved samme lejlighed.

Det oprindelige læssespor blev ombygget til krydsningsspor i 1979.


Byggeår1903
Åbnet1903.03.14
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseBanevangen 8A, 6851 Janderup Vestj
StednavneforkortelseJad
Højde placering over havet7,3 meter
GPS koordinater55.622870,8.373984
Kort over Janderup Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Janderup Station

Historisk kort over Janderup Station
Janderup Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Billum Station (Bim) ligger 11,7 km. fra første station.

Billum station blev nedsat til trinbræt i 2002 og stationsbygningen solgt.

Det oprindelige sidespor til brugsforeningen er fjernet og læssesporet ombygget til krydsningsspor i 1979-80.


Byggeår1902
Åbnet1903.03.14
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseKastanjevej 6, 6852 Billum
StednavneforkortelseBim
Højde placering over havet9,5 meter
GPS koordinater55.617039,8.331337
Kort over Billum Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Billum Station

Historisk kort over Billum Station
Billum Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Hesselmed Trinbræt (Hst) ligger 14,2 km. fra første station.

Fra starten i 1962 var Hesselmed med en meget kort jordperron. Et venteskur genbrugt, fra Biltoft trinbræt, på Varde-Grindsted Jernbane blev flyttet til stedet i 1972. Venteskuret blev udskiftet med et nyt i 1985.

Hesselmed blev sammen med Elkærdam og Søvig Sund Trinbræt på Varde-Nørre Nebel Jernbane nedlagt den 30. juni 2012. Efterfølgende blev det elektriske udstyr fjernet og stationsskiltene blev nedtaget.


Byggeår1962
Åbnet1962.05.08
Nedlagt2012.06.30
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseHst
Højde placering over havet11,1 meter
GPS koordinater55.619024,8.294938
Kort over Hesselmed Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Hesselmed Trinbræt

Historisk kort over Hesselmed Trinbræt
Hesselmed Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Oksbøl Station (Oks) ligger 15,1 km. fra første station.

Ved Oksbøl station er der sidesport til Oksbøl kasserne.


Byggeår1903
Åbnet1903.03.14
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseØstergade 17, 6840 Oksbøl
StednavneforkortelseOks
Højde placering over havet15,6 meter
GPS koordinater55.626003,8.283476
Kort over Oksbøl Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Oksbøl Station

Historisk kort over Oksbøl Station
Oksbøl Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Baunhøj Trinbræt med Sidespor (Bah) ligger 16,4 km. fra første station.

Var under 2. verdenskrig sidespor med enderampe. Sidesporet blev i 1959 forlænget til et 550 m langt sidespor.
Fra d. 16. juni 2001 blev det til trinbræt og sidesporet blev afkortet for senere at blive fjernet i 2002.


Byggeår1942
Åbnet1942
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseKirkegade 70, 6840 Oksbøl
StednavneforkortelseBah
Højde placering over havet18,5 meter
GPS koordinater55.635874,8.283070
Kort over Baunhøj Trinbræt med Sidespor
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Baunhøj Trinbræt med Sidespor

Historisk kort over Baunhøj Trinbræt med Sidespor
Baunhøj Trinbræt med Sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Vrøgum Station (Vrø) ligger 18,2 km. fra første station.

Vrøgum station var med omløbs- og læssespor samt svinefold. Fra efteråret 1968 var stationen ubetjent.
Stationenes sidesporet blev i 1987 afkortet mod syd.
Stationsbygningen blev i 2002 solgt.


Byggeår1902
Åbnet1903.03.14
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseStationsvej 6, 6840 Oksbøl
StednavneforkortelseVrø
Højde placering over havet14,4 meter
GPS koordinater55.653778,8.292121
Kort over Vrøgum Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Vrøgum Station

Historisk kort over Vrøgum Station
Vrøgum Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Jegum Trinbræt (Jeg) ligger 19,6 km. fra første station.

Jegum trinbræt er placeret ved Jegum Ferieland.


Byggeår1992
Åbnet1992
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
StednavneforkortelseJeg
Højde placering over havet5,0 meter
GPS koordinater55.664693,8.301735
Kort over Jegum Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Jegum Trinbræt

Historisk kort over Jegum Trinbræt
Jegum Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Søvig Sund Trinbræt (Søt) ligger 21,8 km. fra første station.

Søvig Sund Trinbræt blev etableret 8 fra maj 1962 med jordperron og lille kvadratisk venteskur, men Søvig Sund Trinbræt blev Moderniseret 1988.

Søvig Sund blev sammen med Elkærdam og Hesselmed Trinbræt på Varde-Nørre Nebel Jernbane nedlagt den 30. juni 2012. Efterfølgende blev det elektriske udstyr fjernet og stationsskiltene blev nedtaget.


Byggeår1962
Åbnet1962.05.08
Nedlagt2012.06.30
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseSøt
Højde placering over havet6,5 meter
GPS koordinater55.684204427136336,8.304267455278566
Kort over Søvig Sund Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Søvig Sund Trinbræt

Historisk kort over Søvig Sund Trinbræt
Søvig Sund Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Dyreby Trinbræt (Dy) ligger 23,6 km. fra første station.

Dyreby trinbræt blev etableret lige efter 2. verdenskrig i 1945 og var med venteskur.

Trinbrættet blev moderniseret 1988 med beton perron.


Byggeår1945
Åbnet1945
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseDyrebyvej 15, 6854 Henne
StednavneforkortelseDy
Højde placering over havet17,0 meter
GPS koordinater55.699867,8.298224
Kort over Dyreby Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Dyreby Trinbræt

Historisk kort over Dyreby Trinbræt
Dyreby Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Henne Station (Hnn) ligger 25,0 km. fra første station.

Henne station var med omløbs- og læssespor og senere i 1912 eller 1913 kom der krydsningsspor til. Krydsningssporet blev fjernet igen i 1976 og læssesporet fjernet i 1981.
Hennes stationsbygning blev solgt i januar 2002 og der blev lavet et nyt venteskur øst for stationsbygningen.


Byggeår1903
Åbnet1903.03.14
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseStrandvejen 70, 6854 Henne
StednavneforkortelseHnn
Højde placering over havet17,7 meter
GPS koordinater55.710486,8.304468
Kort over Henne Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Henne Station

Historisk kort over Henne Station
Henne Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Outrup Station (Ovt) ligger 27,7 km. fra første station.

Outrup station var med læssespor og et sidespor til slagteriet.
Stationen blev ubetjent januar 1996.
Outrups stationsbygning blev solgt i efteråret 2002.


Byggeår1902
Åbnet1903.03.14
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseJernbanegade 7, 6855 Outrup
StednavneforkortelseOvt
Højde placering over havet17,1 meter
GPS koordinater55.717415,8.344577
Kort over Outrup Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Outrup Station

Historisk kort over Outrup Station
Outrup Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Løftgård Trinbræt (Løt) ligger 29,1 km. fra første station.

Løftgård Trinbræt blev etableret i 1945 med en perron af sveller og et meget lille venteskur.
I 1989 blev trinbrættet moderniseret med ny perron og venteskur.


Byggeår1945
Åbnet1945
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseLøftgårdevej 7, 6855 Outrup
StednavneforkortelseLøt
Højde placering over havet13,8 meter
GPS koordinater55.729449,8.352982
Kort over Løftgård Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Løftgård Trinbræt

Historisk kort over Løftgård Trinbræt
Løftgård Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Lunde J Station (Luj) ligger 32,2 km. fra første station.

Lunde station havde oprindelig omløbs- og læssespor.
Ud fra Lunde station udgik et lille sidespor til virksomheder syd for stationen. Sidesporet findes stadig her i 2015, men er blevet asfalteret over i overskæringen med Lundagervej.
Lunde station blev ubetjent med udgangen af 1993 og stationsbygningen blev solgt januar 2002.


Byggeår1903
Åbnet1903.03.14
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseSkolegade 1B, 6830 Nørre Nebel
StednavneforkortelseLuj
Højde placering over havet21,7 meter
GPS koordinater55.756276,8.364138
Kort over Lunde J Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Lunde J Station

Historisk kort over Lunde J Station
Lunde J Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Nørre Nebel Landevej Trinbræt ligger 35,4 km. fra første station.

Nørre Nebel Landevej trinbræt lå ved overkørsel 158 på landevejen Varde - Nørre Nebel - Hvide Sande.


Byggeår1930
Åbnet1930
Nedlagt1948
NedrevetNedrevet
Højde placering over havet9,6 meter
GPS koordinater55.767701,8.312541
Kort over Nørre Nebel Landevej Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Nørre Nebel Landevej Trinbræt

Historisk kort over Nørre Nebel Landevej Trinbræt
Nørre Nebel Landevej Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Nørre Nebel Station (Nbl) ligger 37,3 km. fra første station.

Nørre Nebel station er i dag endestation på Varde - Nørre Nebel banen.

I 1913 blev banen forlænget fra Nørre Nebel til Tarm, men denne strækning lukkede igen i 1940.


Byggeår1902
Åbnet1903.03.14
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseStationsvej 1, 6830 Nørre Nebel
StednavneforkortelseNbl
Højde placering over havet7,8 meter
GPS koordinater55.777381,8.290450
Kort over Nørre Nebel Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Nørre Nebel Station

Historisk kort over Nørre Nebel Station
Nørre Nebel Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1912
Åbnet1913.11.04
Nedlagt1940.09.01
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektAxel Preisler
AdresseBækager 11, 6893 Hemmet
Højde placering over havet5,2 meter
GPS koordinater55.812120,8.300072
Kort over Sønder Bork Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Sønder Bork Station

Historisk kort over Sønder Bork Station
Sønder Bork Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1913
Åbnet1913.11.04
Nedlagt1940.09.01
NedrevetNedrevet
Højde placering over havet5,0 meter
GPS koordinater55.822508,8.304272
Kort over Obling Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Obling Trinbræt

Historisk kort over Obling Trinbræt
Obling Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1913
Åbnet1913.11.04
Nedlagt1940.09.01
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektAxel Preisler
AdresseVestervang 9, 6893 Hemmet
Højde placering over havet6,0 meter
GPS koordinater55.833596,8.314321
Kort over Nørre Bork Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Nørre Bork Station

Historisk kort over Nørre Bork Station
Nørre Bork Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1913
Åbnet1913.11.04
Nedlagt1940.09.01
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektAxel Preisler
AdresseGalgebjergevej 2, 6893 Hemmet
Højde placering over havet16,5 meter
GPS koordinater55.823216,8.408354
Kort over Sønder Vium Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Sønder Vium Station

Historisk kort over Sønder Vium Station
Sønder Vium Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1913
Åbnet1913.11.04
Nedlagt1940.09.01
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektAxel Preisler
AdresseKirkestrædet 4, 6893 Hemmet
Højde placering over havet6,9 meter
GPS koordinater55.850233,8.376957
Kort over Hemmet Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Hemmet Station

Historisk kort over Hemmet Station
Hemmet Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1912
Åbnet1913.11.04
Nedlagt1940.09.01
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektAxel Preisler
AdresseKrogen 1, 6880 Tarm
Højde placering over havet7,2 meter
GPS koordinater55.891152,8.413473
Kort over Vostrup Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Vostrup Station

Historisk kort over Vostrup Station
Vostrup Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1913
Åbnet1913.11.04
Nedlagt1940.09.01
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektAxel Preisler
AdresseTarmvej 35A, 6880 Tarm
Højde placering over havet9,2 meter
GPS koordinater55.90156466965694,8.445414299898378
Kort over Lønborg Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Lønborg Station

Historisk kort over Lønborg Station
Lønborg Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Kyvling Trinbræt ligger 65,0 km. fra første station.

Kyvling trinbræt hed i starten Kjufling trinbræt


Byggeår1913
Åbnet1913.11.04
Nedlagt1940.09.01
NedrevetNedrevet
Højde placering over havet4,4 meter
GPS koordinater55.908948,8.481170
Kort over Kyvling Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Kyvling Trinbræt

Historisk kort over Kyvling Trinbræt
Kyvling Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Tarm Station (Ta) er Varde-Nørre Nebel-Tarm Jernbane banens endestation og ligger 67,6 km. fra første station.

Tarm Station var mellemstation på jernbanestrækningen Varde–Ringkøbing, som blev indviet 8. august 1875. Den er en del af Den vestjyske længdebane (Esbjerg–Struer).

D. 4. november 1913 blev Varde-Nørre Nebel Jernbane (VNJ) forlænget til Tarm, hvor banen fik tilslutning på Tarm station. I den periode skiftede banen navn fra Varde-Nørre Nebel Jernbane (VNJ) til Varde-Nørre Nebel-Tarm Jernbane (VNTJ). VNTJ havde en tosporet remise på Tarm Station.

VNTJ fik dog ingen lang levetid da denne blev nedlagt igen 1. september 1940.


Byggeår1875
Åbnet1875.08.08
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseStationsvej 4, 6880 Tarm
StednavneforkortelseTa
Højde placering over havet5,5 meter
GPS koordinater55.909929,8.520295
Kort over Tarm Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Tarm Station

Historisk kort over Tarm Station
Tarm Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)