Initiativet til at etablere Horsens-Odder Jernbanen blev cementeret med vedtagelsen af en tillægslov den 16. marts 1900, som supplerede jernbaneloven fra 1894. Den oprindelige plan inkluderede en sidebane til Gylling, men dette blev hurtigt anset for økonomisk uholdbart, hvilket resulterede i en ændret lov den 20. marts 1901, der kun fokuserede på forbindelsen mellem Horsens og Odder. Koncessionen og eneretsbevillingen blev tildelt den 24. juni 1901, og anlægsarbejdet startede i april 1902.
Horsens-Odder Jernbanens rute og infrastruktur blev planlagt for at imødekomme tidens transportbehov, med en særlig godsstation placeret på Horsens Havn for at facilitere handel. Den 14. maj 1904 blev Horsens-Odder Jernbanen officielt åbnet, og den daglige drift blev indledt med fire tog i hver retning, der benyttede både damplokomotiver og diverse vognmateriel indkøbt fra Hannoversche Maschinenbau AG og Scandia.
I sine tidlige år var HOJ økonomisk rentabel, hvilket afspejles i dens evne til at generere overskud og investere i moderne transportmidler, herunder indkøb af motorvogne fra Triangel i Odense og senere skinnebusser samt et diesellokomotiv fra Frichs i Århus. Disse investeringer var dog ikke nok til at afværge de økonomiske udfordringer, der fulgte med ændrede transportvaner.
På trods af en lovende start oplevede HOJ faldende passagertal og økonomiske udfordringer gennem 1960'erne, hvilket blev forværret af svigtende kommunal støtte og vanskeligheder med at finansiere nødvendig vedligeholdelse. Den 31. marts 1967 var det slut og det sidste tog på banen kørte fra Odder kl. 21.25.
Horsens-Odder Jernbanes stationsbygninger er alle bevaret og tegnet af Heinrich Wenck.
Horsens første banegård var fra åbningen af strækningen Fredericia-Århus i 1868 bevarede i alle ca. 60 år sit oprindelige udseende uden større udvendige ændringer. Horsens Banegård voksede stadigt større i trafikken især efter de 4 privatbaner kom til at udgå fra Horsens. De to smalsporede baner - til Tørring og til Bryrup - holdt sig dog for sig selv, omend ikke langt fra statsbanegården.
Horsens Banegård erstattedes i 1929 af en moderne station, som ud over statsbanen, optog alle de 4 privatbaner, idet de to smalsporede ombyggedes til normalspor og forlængedes til hhv. Thyregod/Ejstrupholm og Silkeborg. Den nye station blev opført ca. 400 meter længere væk fra bymidten af Horsens og var på anlægstidspunkter placeret ret øde ude på en mark.
Den gamle banegård blev nedrevet i 1929, og den smukke banegårdsplads blev anlagt.
Sønderbrogade Trinbræt løb sammen med Horsens havnebanen og var med perron både før og efter der hvor den krydsede Sønderbrogade.
Byggeår
1904
Åbnet
1904.05.14
Nedlagt
1967.03.31
Nedrevet
Nedrevet
Højdeplacering over havet
2,8 meter
GPS koordinater
55.859308,9.843425
Billede af Sønderbrogade Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Sønderbrogade Trinbræt har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 1. april 2023 Download billede
Horsens-Odder Jernbane havde en godsstation i Horsens "Horsens Godsstation", som lå mellem Horsens Statsbanestation og Horsens Havn Billetsalgssted. Horsens Godsstation, var Horsens-Odder Jernbanes egen godsstation, der dog ikke havde ekspedition i forbindelse med DSB men kun banens øvrige stationer og Hads-Ning Herreders Jernbane, som var forlængelsen fra Odder til Hou. Ud over godsstationen, var der også en mindre remise og et par andre småbygninger.
Horsens Godsstation var toglederstation indtil Horsens-Odder Jernbane fik fuld optagelse på Horsens Statsbanestation i 1950, hvor godsekspeditionen samtidig ophørte og de fleste af Horsens-Odder Jernbanes spor blev afviklet frem til 1964 med undtagelse af en del firmaspor, som var i brug frem til banen nedlagdes den 31. marts 1967.
Horsens Godsstation var tegnet af arkitekt Heinrich Wenck og de sidste af Horsens-Odder Jernbanes bygninger blev nedrevet i 1970'erne.
Horsens Havn Billetsalgsstedet blev den 14. maj 1904 placeret i en træbygning, som var beliggende på selve perronen. Billetsalgsstedet lå ud for Havne Allé 59-61.
Billetsalget skete fra 1929 i togene og Billetsalgsstedet mistede noget af dens berettigelse, men der var bemandet togfølgestation i træbygningen helt frem til 1956, hvorefter bygningen blev nedrevet og i stedet opførtes trinbrætslæskur oven på det gamle fundament og stoppestedet fik betegnelsen trinbræt.
Byggeår
1956
Åbnet
1956
Nedlagt
1967.03.31
Nedrevet
Nedrevet
Højdeplacering over havet
3,7 meter
GPS koordinater
55.859351,9.860109
Billede af Horsens Havn Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Horsens Havn Trinbræt har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 1. april 2023 Download billede
Nedlagt længe før banens nedlæggelse den 31. marts 1967.
Nedrevet
Nedrevet
Højdeplacering over havet
6,6 meter
GPS koordinater
55.866170,9.893484
Billede af Næsset Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Næsset Trinbræt har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 1. april 2023 Download billede
Husodde Trinbræt åbnede i 1925, og blev kort tid efter forsynet med en ventebygning i træ, der dog 6 år senere i 1931 forsvandt i en orkan, men ventebygningen blev dog heldigvis genfundet og genrejst.
Horsens-Odder Jernbane havde næsten danmarksrekord i antal af standsningsstæder i forhold til banelængde og Husodde Trinbræt var et af de mange standsningssteder, der i tidens løb kom til at eksisteret.
Husodde Trinbræt blev lukket sammen med Horsens-Odder Jernbane den 31. marts 1967. Efter nedlæggelse af banen blev trinbræt og ventebygningen fjernet sammen med sporet.
Byggeår
1925
Åbnet
1925
Nedlagt
1967.03.31
Nedrevet
Nedrevet
Højdeplacering over havet
10,6 meter
GPS koordinater
55.862101,9.915285
Billede af Husodde Trinbræt. Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1958 - LINK til kilde.
Strandskov Trinbræt afløste det oprindelige Elbæk Trinbræt i 1926. Elbæk Trinbræt blev også i folkemund kaldt for Strandskov Trinbræt.
Byggeår
1926
Åbnet
1926
Nedlagt
1967.03.31
Nedrevet
Nedrevet
Højdeplacering over havet
7,2 meter
GPS koordinater
55.861020,9.927543
Billede af Strandskov Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Strandskov Trinbræt har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 1. april 2023 Download billede
Ved Elbæk Trinbræt var der en lille dampskibs anløbsplads, som var placeret for enden af en dampskibsbro, som løb 200m ud i Horsens fjor. Det har i perioder været billetsalgssted ved Elbæk Trinbræt. Elbæk Trinbræt blev nedlagt i 1926, hvor det blev flyttet ca. 1 km tættere på Horsens og kaldt for Strandskov Trinbræt.
Haldrup Strand Trinbræt havde i perioder billetsalg.
Byggeår
1956
Åbnet
1956
Nedlagt
1967.03.31
Nedrevet
Nedrevet
Højdeplacering over havet
11,3 meter
GPS koordinater
55.878069,9.961311
Billede af Haldrup Strand Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Haldrup Strand Trinbræt har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 1. april 2023 Download billede
Toftumvejen Trinbræt var en lille jordparron der lå vest for Toftumvej.
Byggeår
1904
Åbnet
1904.05.14
Nedlagt
1967.03.31
Nedrevet
Nedrevet
Højdeplacering over havet
18,8 meter
GPS koordinater
55.891173,9.984347
Billede af Toftumvejen Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Toftumvejen Trinbræt har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 1. april 2023 Download billede
Kronholm Trinbræt var et meget lille trinbræt med en lille jordvold som perron. Trinbrættet var placeret nord-øst for markvejen til gården Kronholm, men syd for banen.
Byggeår
1904
Åbnet
1904.05.14
Nedlagt
1967.03.31
Nedrevet
Nedrevet
Højdeplacering over havet
49,1 meter
GPS koordinater
55.908876,10.023613
Billede af Kronholm Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Kronholm Trinbræt har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 1. april 2023 Download billede
Tendrupvejen Trinbræt lå vest for Tendrup Vestermark vejen og lige nord for banen.
Byggeår
1904
Åbnet
1904.05.14
Nedlagt
1967.03.31
Nedrevet
Nedrevet
Højdeplacering over havet
60,6 meter
GPS koordinater
55.915208,10.032280
Billede af Tendrupvejen Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Tendrupvejen Trinbræt har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 1. april 2023 Download billede
Oldrup Station uden sidespor åbnede sammen med Horsens-Odder banen den 14. maj 1904. Oldrup Ekspeditionsbygning hørte til en af Danmarks mindste, men trods den lille størrelse og det beskedne ydre, kunne Oldrup også være med i toppen over de holdepladser i Danmark med den mest dynamiske historie.
Oldrup Station uden sidespor åbnedes sammen med Horsens-Odder banen som trinbræt i foråret 1904. Lillejuleaften samme år etableredes billetsalg i den lille træbygning og nytårsdag 1905 banepakkeekspedition. I 1909 blev der opført et pakhus og anlagdes et sidespor, hvorefter Oldrup fik status som holdeplads med sidespor. Sidesporet blev fjernet igen under 1. verdenskrig. I årene 1922-1951 havde Oldrup status af station uden sidespor, dog afbrudt af en kort periode som trinbræt fra ca. 1925 til 1927. Fra 1951 til Horsens-Odder banens lukning i 1967 var Oldrup atter kun trinbræt.
En opsummering af det indviklede og lettere kaotiske livsforløb for Oldrup: - 1904.05.14-1904.12.23 Station uden sidespor. - 1904.12.23-1909 Billetsalgssted. - 1909-1916 Holdeplads med sidespor. - 1916-1922 Holdeplads. - 1922-1925 Station uden sidespor. - 1925-1927 Trinbræt. - 1927-1951 Station uden sidespor. - 1951-1967.03.31 Trinbræt.
Den lille ekspeditionsbygning i træ er nedrevet, men det specielle varehus eksister stadig.
Nedlagt længe før banens nedlæggelse den 31. marts 1967.
Nedrevet
Nedrevet
Højdeplacering over havet
21,8 meter
GPS koordinater
55.935586,10.171778
Billede af Smedrupvejen Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Smedrupvejen Trinbræt har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 2. april 2022 Download billede
Drammelsbæk Billetsalgssted åbnedes sammen med Horsens-Odder banen i 1904 som trinbræt, men senere samme år blev der etableret billetsalg. I 1905 fik Drammelsbæk Billetsalgssted banepakkeekspedition. Drammelsbæk Billetsalgssted blev i 1920 nedrykket til trinbræt, men har fortsat benyttet ventefaciliteterne i hovedbygningen frem til 1953. I 1953 blev der opført et meget primitivt venteskur i træ med tag af stålplader, der var i brug indtil Horsens-Odder banens nedlagdes den 31. marts 1967.
Tæt på Drammelsbæk Billetsalgssted mod Odder havde Horsens-Odder banen et sidespor til Drammelsbæk Grusgrav, der har været i brug frem til engang i 1950'erne.
Drammelsbæk Billetsalgssteds ekspeditionsbygning er angivet med forskellige årstal alt efter hvor man ser. Mange angiver bygningen først kom til i 1915, hvor andre angiver 1904. BBR angiver 1940 som byggeår.
Byggeår
1904
Åbnet
1920
Nedlagt
1967.03.31
Nedrevet
Trinbræt nedrevet - tidligere billetsalgssted eksisterer stadig.
Adresse
Drammelsbækvej 23, 8300 Odder
Højdeplacering over havet
22,0 meter
GPS koordinater
55.94260509485579,10.173402136087798
Billede af Drammelsbæk Trinbræt. Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1962 - LINK til kilde.
I dag er Odder Station endestation, men den var i mange år et jernbaneknudepunkt da Hads-Ning Herreders Jernbane (HHJ), der gik fra Aarhus Hovedbanegård via Odder til Hov, blev indviet 19. juni 1884. Den 14. maj 1904 blev Horsens-Odder Jernbane indviet, hvor Odder blev jernbaneknudepunkt.
Horsens-Odder Jernbane blev nedlagt 31. marts 1967 og den 21. maj 1977 blev også Odder-Hov-banen nedlagt - Odder blev dermed endestation på Odderbanen.
Arealet mellem stationen og Lundevej blev der bygget nyt værksteds- og remiseanlæg for både tog og busser, som blev taget i brug juni 1981, hvor kommunen overtog de gamle værkstedsarealer nord for Odder Å.
Odderbanen blev, sammen med Grenaabanen, lukket for ombygning fra jernbane til letbane den 27. august 2016. Det var forventet, at banen ville genåbne som en del af Aarhus Letbane i begyndelsen af 2018, hvor den sidste del af den nybyggede indre strækning mellem Lisbjerg og Lystrup også skulle åbne. På grund af manglende sikkerhedsgodkendelse blev genåbningen hhv. åbningen af den nye strækning imidlertid udskudt på ubestemt tid. Godkendelsen forelå 25. april 2019, og genåbningen hhv. åbningen vil fandt sted 30. april 2019, som en del af den 110 km lange letbane Odder-Århus-Grenaa.