Vigtige stamdata for Orehoved-Nykøbing Falster [1872-1937]
Jernbanens længde i km | 22,4 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 21. maj 1867 |
Baneforkortelse | DSB |
Dato for Koncession | 1868.01.24 |
Jernbanen åbnet | 1872.08.22 |
Persontrafik nedlagt | 1937.09.26 |
Godstrafik nedlagt | 1937.09.26 |
Jernbanen nedlagt | 1937.09.26 |
Sportype | Dobbeltspor |
Sporvidde | 1.435 mm |
Ballast | Skærveballast |
Bane status | Regionalbane |
Orehoved-Nykøbing Falster har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid
Start dato | Slut dato | Jernbaneselskab | Ejendomsmærke |
---|---|---|---|
1893.01.01 | 1937.09.26 | Danske Statsbaner | DSB |
1872.08.22 | 1893.01.01 | Lolland Falsterske Jernbaneselskab | LFJS |
Oversigt over de historiske ændringer af Orehoved-Nykøbing Falster
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Orehoved-Nykøbing Falster | DSB | 19,8 | 1872.08.22 | I drift |
Orehoved-Nykøbing Falster [1872-1937] | DSB | 22,4 | 1872.08.22 | 1937.09.26 |
Orehoved-Nykøbing Falster havde følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Orehoved Station (Oh) [1872-1937] | 0,0 km | |
Nyskole Trinbræt med Sidespor (Nk) | 2,0 km | |
Nørre Alslev Station (Nv) [1872-2021] | 7,7 km | |
Eskilstrup Station (Ek) [1872-1973] | 12,2 km | |
Tingsted Station (Tn) [1872-1963] | 16,3 km | |
Nykøbing Falster Station (Nf) | 22,4 km |
Banekort over Orehoved-Nykøbing Falster
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 28. juni 2011 - LINK til kilde.
Orehoved Station (Oh) [1872-1937] var Orehoved-Nykøbing Falster banens første station
Indtil DSB overtog Orehoved Station den 1. januar 1893 var Orehoved Station en privatbanestation, der blev drevet af LFJS. Orehoved Station blev dog af DSB betragtet som en statsbanestation. DSB åbnede i 1884 færgeforbindelse fra Masnedø til Orehoved Færgehal, der indtil Storstrømsbroens ibrugtagning den 26. september 1937 var et omstændigt afbræk i forbindelsen mellem Sjælland-Falster og vejen til Tyskland.
Ved Storstrømsbroens indvielse den 26. september 1937, blev Orehoveds første station nedlagt, og der blev etableret en ny Orehoved Station lidt sydligere end den oprindelige. Den "nye" Orehoved Station blev nedsat til trinbræt den 31. maj 1970 og helt nedlagt 1982.
Orehoved Færgehal blev nedrevet kort efter Storstrømsbroens indvielse den 26. september 1937.
Den gamle Orehoveds første Station havde anden anvendelse i næsten 30 år, men den var efterhånden så forfalden, at den blev revet ned i 1966.
Byggeår | 1872 |
Åbnet | 1872.08.22 |
Nedlagt | 1937.09.26 |
Nedrevet | 1966 |
Arkitekt | H. C. Scharling |
Stednavneforkortelse | Oh |
Højdeplacering over havet | 3,9 meter |
GPS koordinater | 54.955342616668176,11.851466121149679 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Orehoved Station.
Titel:- 1959 -
Sted:Danmark, Falster, Orehoved
Vejnavn:Havnegade
Husnummer:5
Lokalitet:Orehoved
Postnummer:4840
By:Nørre Alslev
Sogn:Nørre Vedby
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1959
Id:B04649_015.tif
Nyskole Trinbræt med Sidespor (Nk) lå 2,0 km. fra første station.
Nyskole Trinbræt blev nedlagt den 26. september 1937 i forbindelse med ibrugtagningen af Storebæltsbroen og den nye Orehoved station.
Byggeår | 1872 |
Åbnet | 1872.08.22 |
Nedlagt | 1937.09.26 |
Nedrevet | 1939 |
Stednavneforkortelse | Nk |
Højdeplacering over havet | 14,3 meter |
GPS koordinater | 54.93884468264136,11.860917015106617 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1939 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af resterne af Nyskole Trinbræt med Sidespor - her under optagning af sporet.
Titel:- 1939 -
Sted:Danmark, Falster, Nørre Alslev
Vejnavn:Nyskolevej
Lokalitet:Gåbense
Postnummer:4840
By:Nørre Alslev
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1939
Note:Der er stadig spor af den gamle jernbene fra Orehoved, der blev nedlagt i forbindelse med opførelsen af Storstrømsbroen.
Id:L00590_006.tif
Nørre Alslev Station (Nv) [1872-2021] lå 7,7 km. fra første station.
Nørre Alslev Station har gennem årene været et centralt element i livet på Falster og et vigtigt trafikknudepunkt for Nordfalster. Med sin lange historie har stationen været vidne til samfundets udvikling og vækst og har været et symbol på byens forbindelse med omverdenen.
Byen Nørre Alslev, beliggende ca. 15 kilometer nord for Nykøbing Falster på Falster, er hjemsted for 2.369 indbyggere (2023). Det er den næststørste by på Falster efter Nykøbing Falster og fungerer som et centralt punkt for Nordfalster. Nørre Alslev er en del af Guldborgsund Kommune og tilhører Region Sjælland. Indtil 2007 var byen hovedsæde for Nørre Alslev Kommune.
Historisk set blev Nørre Alslev gjort til en stationsby i 1872 med åbningen af Nørre Alslev Station. Jernbanen spillede en afgørende rolle i byens udvikling og gjorde det muligt for indbyggerne at forbinde sig med omverdenen og transportere varer og passagerer til andre destinationer.
I starten af 1870'erne omtales byen som "Nørre Alslev med Kirke, Skole, Veirmølle, Jernbanestation." Byen voksede op omkring jernbanestationen og blev et vigtigt knudepunkt for handel og kommunikation.
Ved århundredeskiftet var Nørre Alslev en blomstrende by med en række faciliteter, herunder skoler, handelsgartnerier, gæstgiveri og møller. Jernbanestationen var et centralt element i byens liv og fortsatte med at være et afgørende bindeled mellem Nørre Alslev og resten af Falster.
I september 2021 blev Alslev Station udskiftet med et nyt trinbræt som led i den kommende trafikkorridor til Europa via Femern-tunnellen. Dette trinbræt markerer en ny æra for Nørre Alslevs forbindelse med omverdenen og symboliserer byens fortsatte udvikling og vækst.
Byggeår | 1872 |
Åbnet | 1872.08.22 |
Nedlagt | 2021.09.27 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Stationspladsen 5, 4840 Nørre Alslev |
Stednavneforkortelse | Nv |
Højdeplacering over havet | 30,9 meter |
GPS koordinater | 54.896615,11.885495 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. oktober 2019 Download billede
Eskilstrup Station (Ek) [1872-1973] lå 12,2 km. fra første station.
Eskilstrup Station nedrykkede til trinbræt med offentligt sidespor og lastbilekspedition i 1973, ved den store stationsrationalisering. Sidesporet nedlagdes få år senere i 1977 og stationsbygningen i Eskilstrup blev nedrevet i 1987, men det gamle pakhus findes stadig i dag.
Byggeår | 1872 |
Åbnet | 1872.08.22 |
Nedlagt | 1973 |
Nedrevet | 1987 |
Arkitekt | Adolf Ahrens |
Adresse | Eskilstrup Jernbanegade 2, 4863 Eskilstrup |
Stednavneforkortelse | Ek |
Højdeplacering over havet | 13,2 meter |
GPS koordinater | 54.855795857861594,11.885582426058301 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1946-1969 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Eskilstrup Station.
Titel:- 1946-1969 - Eskilstrup Station
Sted:Danmark, Falster, Eskilstrup
Vejnavn:Eskilstrup Jernbanegade
Postnummer:4863
By:Eskilstrup
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1946-1969
Id:sylvest_nks_04524_3.tif
Tingsted Station (Tn) [1872-1963] lå 16,3 km. fra første station.
Tingsted Forsamlingsbygning FREMTIDS HAAB (nu Tingsted Forsamlingsgård) blev opført nord for Tingsted Station i 1885. Bag opførelsen stod 60 aktionærer. Den oprindelige bygning rummede en sal og en tværbygning i to etager med bolig til værten på første sal.
Tingsted Station fik aldring en trafikal betydning, heller ikke efter at staten overtog jernbanen i 1893. Tingsted Station fulgte ikke med tiden og efter 2. verdenskrig var stationsbygningen og de tilhørende mindre bygninger så antikveret, at man ville bygge en ny station. Da Tingsted Station ikke havde et sundt trafikgrundlag ville man heller ikke ofre for meget. Man valgte at rive dele af stationen ned og ombygge stationen med en "karnap" ud til sporet og en tilbygning i både nord og sydenden af stationen. Ombygningen stod på i 1951 og mens byggeriet stod på, måtte en gammel vognkasse fungere som stationsmesterbolig. Efter ombygningen fremstod stationsbygningen i alt væsentligt i sin oprindelige skikkelse med gule sten og rødt tegltag og den specielle gule teglstensborder over døre og vinduer.
Tingsted Station blev nedsat til trinbræt i 1963 og helt nedlagt i 1971. Efter nedlæggelsen fungerede Tingsted Station som Teknisk Station for togkrydsninger på den enkeltsporede strækning, frem til dobbeltsporet var lagt i 2020.
Tingsted Station blev nedrevet i 2017 (November) da den lå for tæt på det nye "Femern-spor".
Byggeår | 1872 |
Åbnet | 1872.08.22 |
Nedlagt | 1963 |
Nedrevet | 2017 (November) |
Arkitekt, som har stået for ombygningen | Adolf Ahrens |
Adresse | Stubberupvej 47, 4800 Nykøbing F |
Stednavneforkortelse | Tn |
Højdeplacering over havet | 16,1 meter |
GPS koordinater | 54.819612,11.885610 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1955 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Tingsted Station kort efter ombygningen, som fandt sted i 1951.
Titel:- 1955 -
Sted:Danmark, Falster, Tingsted
Ophav:Sylvest Jensen
År:1955
Id:H06622_014.tif
Nykøbing Falster Station (Nf) var Orehoved-Nykøbing Falster's endestation og lå 22,4 km. fra første station.
I 1875 blev den gamle jernbanebro over Guldborgsund indviet, og Nykøbing fik forbindelse med Lollandsbanen (Guldborgsund-Maribo-Nakskov og (Guldborgsund-Maribo-Rødby), der var åbnet den 1. juli 1874.
Den 1. juli 1886 blev Gedserbanen (Nykøbing Falster-Gedser 1886-2009) indviet med udspring fra Nykøbing Falster station.
Den 15. december 1910 blev Stubbekøbing banen (Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted Banen 1910-1966) indviet med Nykøbing Falster station som et vigtigt knudepunkt med en meget kompleks station med mange tilbygninger og sporændringer og der var ikke plads til udvidelsen da Fugleflugtslinien blev vedtaget.
Den 14. maj 1963 blev Fugleflugtslinjen indviet (Nykøbing Falster-Rødby færge). Den omfattede bl.a. en ny direkte jernbanelinje Nykøbing Falster-Rødby Færge. I samme forbindelse fik Nykøbing sin nuværende stationsbygning, der er i samme byggestil som bl.a. Holbæk, Vojens og Skive Station. Den gamle stationsbygning blev nedrevet ved denne lejlighed.
Nykøbing Falster Station er i dag et centralt knudepunkt for transporten på Lolland-Falster, med forbindelse til København, Hamborg og med Lollandsbanen.
Nykøbing Falster første Station blev nedrevet i 1961 for at gøre plads til byggeriet af den nye station.
Byggeår | 1962 |
Åbnet | 1963.05.14 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Ole Ejnar Bonding |
Adresse | Banegårdspladsen 2, 4800 Nykøbing F |
Stednavneforkortelse | Nf |
Højdeplacering over havet | 2,3 meter |
GPS koordinater | 54.767161,11.877553 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. juni 2022 Download billede