Maribo-Bandholm Veteranbane - operatør: Museumsbanen Maribo-Bandholm
Historien om Maribo-Bandholm Jernbane: Danmarks Første Veteranjernbane
I 1842 blev Bandholm Havn anlagt, og den blev hurtigt den primære havn for stiftsbyen Maribo. Kort tid efter begyndte overvejelserne om, hvordan transporten mellem Maribo og Bandholm Havn kunne forbedres. I 1868 fik en gruppe lokale honoratiores sammen med C.F. Tietgen, en af datidens mest fremtrædende erhvervsfolk, tilladelse til at anlægge en jernbane. Den blev indviet den 2. november 1869 og åbnede for persontrafik dagen efter.Maribo-Bandholm Jernbane: En Særlig Privatbane
Maribo-Bandholm Jernbane blev den eneste danske privatbane, der aldrig oplevede økonomisk underskud. Banen var i mange år særligt vigtig for godstransporten, da den fungerede som havnebane for Maribo. Den blev dog nedlagt den 3. oktober 1952, men genopstod i 1962 som Danmarks første veteranjernbane. Dansk Jernbane-Klub fik tilladelse af Lollandsbanen til at køre museumstog mellem Maribo og Bandholm "på søn- og helligdage, når der ikke kørte godstog". I dag har Museumsbanen udvidet sin kørsel til 50-60 trafikdage om året.Bevarelsen af Bandholm Station og Veteranjernbanens Historie
Hovedbygningen på Bandholm Station blev fredet i 1972, og i 1984 købte Dansk Jernbane-Klub hele stationen. Fra den oprindelige Maribo-Bandholm Jernbane findes stadig personvognen A 1, som fortsat kører på banen. Jernbanen har ruten Maribo-Maglemer-Bandholm og kører efter en fast sommer-køreplan. Billetter kan købes på hjemmesiden, i toget eller på stationerne i Maribo og Bandholm.Museumsbanen Maribo-Bandholm: En Oplevelse for Togentusiaster
I 1962 fik Dansk Jernbane-Klub tilladelse til at køre veterantog "på søn- og helligdage, når der ikke kørte godstog". Dermed blev Museumsbanen Maribo-Bandholm Danmarks første veteranbane. I dag køres der med forskellige damplokomotiver, motorlokomotiver og vogne fra perioden 1869-1925 på banen, der tilbyder en autentisk oplevelse af dansk jernbanehistorie. Bygningerne og anlægget på Bandholm Station er bevaret med et autentisk interiør, hvilket ofte gør dem eftertragtede til filmproduktioner.Links til supplerende læsning:
museumsbanen.dk (Link til hjemmesiden for: Maribo-Bandholm Veteranbane )Vigtige stamdata for Maribo-Bandholm Veteranbane
Jernbanens længde i km | 7,5 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 20. november 1868 |
Baneforkortelse | Museumsbanen Maribo-Bandholm |
Jernbanen indviet | 1869.11.02 |
Jernbanen åbnet | 1869.11.03 |
Persontrafik nedlagt | 1952.10.03 - herefter kun veterantrafik, som startede i 1969 |
Godstrafik nedlagt | I drift |
Jernbanen nedlagt | I drift |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1435 mm |
Skinnevægt | Fra starten 20 kg/m på uimprægnerede træsveller senere skiftet til 24,39 kg/m |
Ballast | Grus |
El drift | Nej |
Togkontrolsystem | Nej |
Bane status | Veteranbane |
Maribo-Bandholm Veteranbane har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid
Start dato | Slut dato | Jernbaneselskab | Ejendomsmærke |
---|---|---|---|
1962 | I drift | Museumsbanen Maribo-Bandholm | Museumsbanen Maribo-Bandholm |
1954.09.13 | 1962 | Lollandsbanen A/S | LJ |
1896 | 1954.09.13 | Lolland Falsterske Jernbaneselskab | LFJS |
1869.11.02 | 1896 | Maribo-Bandholm Jernbane | MBJ |
Maribo-Bandholm Veteranbane havde følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Maribo Station (Mrb) | 0,0 km | |
Grimstrup Trinbræt (Gsf) | 2,2 km | |
Maglemer Trinbræt | 4,1 km | |
Merritskov Trinbræt | 5,8 km | |
Bandholm Station (Bdt) | 7,5 km |
Maribo Station (Mrb) var Maribo-Bandholm Veteranbane banens første station
Den nuværende Maribo Station er den 2. station i Maribo. Den oprindelige gamle station, har ligget syd for den nuværende station i Maribo.
Maribo Station var en af Lollands vigtigste stationer i jernbanernes storhedstid. Har var der baner i 5 retninger - til Torrig, Nakskov, Nykøbing Falster, Bandholm og Rødby.
Maribo-Torrig Jernbane udgik fra Lollandsbanens station i Maribo. Togene udgik fra spor 2's østlige del der også benyttedes af Lollandsbanens tog fra Nakskov til Nykøbing Falster. I forbindelse med anlægget af banen måtte Maribo station udvides
Maribo Station var en af Lollands vigtigste stationer i jernbanernes storhedstid. Har var der baner i 5 retninger - til Torrig, Nakskov, Nykøbing Falster, Bandholm og Rødby.
Maribo-Torrig Jernbane udgik fra Lollandsbanens station i Maribo. Togene udgik fra spor 2's østlige del der også benyttedes af Lollandsbanens tog fra Nakskov til Nykøbing Falster. I forbindelse med anlægget af banen måtte Maribo station udvides
Byggeår | 1874 |
Åbnet | 1874.07.01 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Banegårdspladsen 5, 4930 Maribo |
Stednavneforkortelse | Mrb |
Højdeplacering over havet | 13,7 meter |
GPS koordinater | 54.776674,11.501452 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. august 2022 Download billede
Grimstrup Trinbræt (Gsf) lå 2,2 km. fra første station.
Grimstrup Trinbræt var oprindeligt med et korsformet læskur. I 1915 blev der opført en kartoffelmelsfabrik ved trinbrættet der blev en af banens gode faste godskunder.
Byggeår | 1897 |
Åbnet | 1897.05.31 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Grimstrupvej 96, 3310 Ølsted |
Stednavneforkortelse | Gsf |
Højdeplacering over havet | 7,2 meter |
GPS koordinater | 55.915718,12.102180 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 15. juli 2021 Download billede
Maglemer Trinbræt lå 4,1 km. fra første station.
Maglemer Trinbræt ligger ved vogterhus nummer 2.
Nedlagt | I drift (veterankørsel) |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Højdeplacering over havet | 10,1 meter |
GPS koordinater | 54.805797,11.485404 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. april 2022 Download billede
Merritskov Trinbræt lå 5,8 km. fra første station.
Merritskov Trinbræt er et nyere trinbræt på Maribo Bandholm veteranjernbane. Merritskov Trinbræt fandtes ikke på den oprindelige Maribo Bandholm Jernbane.
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Højdeplacering over havet | 14,3 meter |
GPS koordinater | 54.82160833672145,11.481444254623641 |
Bandholm Station (Bdt) var Maribo-Bandholm Veteranbane's endestation og lå 7,5 km. fra første station.
Bandholm Station ligger i byens vestlige del.
Fra stationen har banen gik banen i en kurve ned til havnen, hvor der er læssespor ud på flere af kajerne og til de større pakhuse.
Fra stationen har banen gik banen i en kurve ned til havnen, hvor der er læssespor ud på flere af kajerne og til de større pakhuse.
Andre navne og stavemåder | Før 18.12.1885 Banholm. |
Byggeår | 1869 |
Åbnet | 1869.11.03 |
Nedlagt | 1952.10.03 |
Nedrevet | 1952.10.03 |
Arkitekt | G. Hansen |
Adresse | Stationsvej 10, 4941 Bandholm |
Stednavneforkortelse | Bdt |
Højdeplacering over havet | 5,1 meter |
GPS koordinater | 54.835720,11.482121 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. oktober 2019 Download billede