Maribo-Bandholm Veteranbane - operatør: Museumsbanen Maribo-Bandholm




Historien om Maribo-Bandholm Jernbane: Danmarks Første Veteranjernbane

I 1842 blev Bandholm Havn anlagt, og den blev hurtigt den primære havn for stiftsbyen Maribo. Kort tid efter begyndte overvejelserne om, hvordan transporten mellem Maribo og Bandholm Havn kunne forbedres. I 1868 fik en gruppe lokale honoratiores sammen med C.F. Tietgen, en af datidens mest fremtrædende erhvervsfolk, tilladelse til at anlægge en jernbane. Den blev indviet den 2. november 1869 og åbnede for persontrafik dagen efter.

Maribo-Bandholm Jernbane: En Særlig Privatbane

Maribo-Bandholm Jernbane blev den eneste danske privatbane, der aldrig oplevede økonomisk underskud. Banen var i mange år særligt vigtig for godstransporten, da den fungerede som havnebane for Maribo. Den blev dog nedlagt den 3. oktober 1952, men genopstod i 1962 som Danmarks første veteranjernbane. Dansk Jernbane-Klub fik tilladelse af Lollandsbanen til at køre museumstog mellem Maribo og Bandholm "på søn- og helligdage, når der ikke kørte godstog". I dag har Museumsbanen udvidet sin kørsel til 50-60 trafikdage om året.

Bevarelsen af Bandholm Station og Veteranjernbanens Historie

Hovedbygningen på Bandholm Station blev fredet i 1972, og i 1984 købte Dansk Jernbane-Klub hele stationen. Fra den oprindelige Maribo-Bandholm Jernbane findes stadig personvognen A 1, som fortsat kører på banen. Jernbanen har ruten Maribo-Maglemer-Bandholm og kører efter en fast sommer-køreplan. Billetter kan købes på hjemmesiden, i toget eller på stationerne i Maribo og Bandholm.

Museumsbanen Maribo-Bandholm: En Oplevelse for Togentusiaster

I 1962 fik Dansk Jernbane-Klub tilladelse til at køre veterantog "på søn- og helligdage, når der ikke kørte godstog". Dermed blev Museumsbanen Maribo-Bandholm Danmarks første veteranbane. I dag køres der med forskellige damplokomotiver, motorlokomotiver og vogne fra perioden 1869-1925 på banen, der tilbyder en autentisk oplevelse af dansk jernbanehistorie. Bygningerne og anlægget på Bandholm Station er bevaret med et autentisk interiør, hvilket ofte gør dem eftertragtede til filmproduktioner.


Links til supplerende læsning:

museumsbanen.dk (Link til hjemmesiden for: Maribo-Bandholm Veteranbane )


Vigtige stamdata for Maribo-Bandholm Veteranbane

Jernbanens længde i km 7,5
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 20. november 1868
BaneforkortelseMuseumsbanen Maribo-Bandholm
Jernbanen indviet1869.11.02
Jernbanen åbnet1869.11.03
Persontrafik nedlagt1952.10.03 - herefter kun veterantrafik, som startede i 1969
Godstrafik nedlagtI drift
Jernbanen nedlagtI drift
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1435 mm
SkinnevægtFra starten 20 kg/m på uimprægnerede træsveller senere skiftet til 24,39 kg/m
BallastGrus
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Bane statusVeteranbane


Maribo-Bandholm Veteranbane har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid

Start datoSlut datoJernbaneselskabEjendomsmærke
1962I driftMuseumsbanen Maribo-BandholmMuseumsbanen Maribo-Bandholm
1954.09.131962Lollandsbanen A/SLJ
18961954.09.13Lolland Falsterske JernbaneselskabLFJS
1869.11.021896Maribo-Bandholm JernbaneMBJ


Maribo-Bandholm Veteranbane havde følgende stoppesteder



Maribo Station (Mrb) var Maribo-Bandholm Veteranbane banens første station

Den nuværende Maribo Station er den 2. station i Maribo. Den oprindelige gamle station, har ligget syd for den nuværende station i Maribo.

Maribo Station var en af Lollands vigtigste stationer i jernbanernes storhedstid. Har var der baner i 5 retninger - til Torrig, Nakskov, Nykøbing Falster, Bandholm og Rødby.

Maribo-Torrig Jernbane udgik fra Lollandsbanens station i Maribo. Togene udgik fra spor 2's østlige del der også benyttedes af Lollandsbanens tog fra Nakskov til Nykøbing Falster. I forbindelse med anlægget af banen måtte Maribo station udvides

Byggeår1874
Åbnet1874.07.01
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseBanegårdspladsen 5, 4930 Maribo
StednavneforkortelseMrb
Højdeplacering over havet13,7 meter
GPS koordinater54.776674,11.501452


Billede af Maribo Station.
Billede af Maribo Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 3. august 2022
Download billede



Grimstrup Trinbræt (Gsf) lå 2,2 km. fra første station.

Grimstrup Trinbræt var oprindeligt med et korsformet læskur. I 1915 blev der opført en kartoffelmelsfabrik ved trinbrættet der blev en af banens gode faste godskunder.

Byggeår1897
Åbnet1897.05.31
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseGrimstrupvej 96, 3310 Ølsted
StednavneforkortelseGsf
Højdeplacering over havet7,2 meter
GPS koordinater55.915718,12.102180


Billede af Grimstrup Trinbræt.
Billede af Grimstrup Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 15. juli 2021
Download billede



Maglemer Trinbræt lå 4,1 km. fra første station.

Maglemer Trinbræt ligger ved vogterhus nummer 2.

NedlagtI drift (veterankørsel)
NedrevetEksisterer stadig
Højdeplacering over havet10,1 meter
GPS koordinater54.805797,11.485404


Billede af Maglemer Trinbræt.
Billede af Maglemer Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. april 2022
Download billede



Merritskov Trinbræt lå 5,8 km. fra første station.

Merritskov Trinbræt er et nyere trinbræt på Maribo Bandholm veteranjernbane. Merritskov Trinbræt fandtes ikke på den oprindelige Maribo Bandholm Jernbane.

NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
Højdeplacering over havet14,3 meter
GPS koordinater54.82160833672145,11.481444254623641




Bandholm Station (Bdt) var Maribo-Bandholm Veteranbane's endestation og lå 7,5 km. fra første station.

Bandholm Station ligger i byens vestlige del. 

Fra stationen har banen gik banen i en kurve ned til havnen, hvor der er læssespor ud på flere af kajerne og til de større pakhuse.

Andre navne og stavemåderFør 18.12.1885 Banholm.
Byggeår1869
Åbnet1869.11.03
Nedlagt1952.10.03
Nedrevet1952.10.03
ArkitektG. Hansen
AdresseStationsvej 10, 4941 Bandholm
StednavneforkortelseBdt
Højdeplacering over havet5,1 meter
GPS koordinater54.835720,11.482121


Billede af Bandholm Station.
Billede af Bandholm Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. oktober 2019
Download billede