Gedser Remise Veteranbane - operatør: Gedser Remise - Veteranbane

I 1986 ønskede DSB ikke længere at drive remisen i Gedser og for at redde remisebygningen blev Bevaringsforeningen "Gedser Remise stiftet". Den ældste del af remisebygningen er opført i 1886 og er efterfølgende tilbygget i 1905, 1915 og 1941. Alle bygningerne står stort set i sin oprindelige skikkelse og er nu under renovering i takt med den økonomiske formående. Gedser Remise er i dag et levende jernbanemuseum og er et stykke kulturhistorie fra Jernbanens Guldalder med udstilling af flere interessante type jernbanemateriel. Der er i alt 12 spor med plads til 2 enheder togmateriel pr. spor. Museets ældste enhed er et Gungner damplokomotiv fra 1883 og den resterende mængde materiel er dateret frem til 1956.

Ved Gedser remise ligger Gedser Station, som dannede kulisse til Korsbæk Station for flere af afsnittende i TV-serien Matador.

I september 2016 blev Gedser Remise udvidet med "Det Gule Palæ", som er den kommandopost, som kendes fra Olsenbanden-filmen "Olsenbanden på Sporet". "Det Gule Palæ", der er et ikon blandt Olsenbanden fansene, var ellers planlagt til at blive revet ned. Siden ankomsten af "Det Gule Palæ", er der sket en gennemgribende istandsættelse både inde og ude og fremstår nu med nye vinduer, døre, ny træbeklædning i underetagen, nyt gulv på 1. salen og vedligeholdt træbeklædning uden på samt indrettet som museum inden i.

I påskeferien og om sommeren bliver der kørt med veterantog mellem Gedser Remise og Væggerløse langs med det naturskønne Guldborgsund. Derudover er det muligt med en cykeltur på remisens nyrenoverede sporareal på remisens gamle skinnecykler.

Se mere her: http://gedserremise.dk/

Vigtige stamdata for Gedser Remise Veteranbane


Jernbanens længde i km 16,3
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 23. maj 1873 - LOV nr 71
BaneforkortelseGedser Remise - Veteranbane
Statstilskud i %0 %
Dato for Koncession1884.05.29
Jernbanen åbnet1886.07.01
Persontrafik nedlagt2009.12.12 - herefter kun veteranbane
Godstrafik nedlagt2009.12.12
Jernbanen nedlagtI drift
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1435 mm
BallastSkærveballast
Hastighed max75 km/t
DSB banenummer3
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Bane statusVeteranbane

Gedser Remise Veteranbane har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid


Start datoSlut datoJernbaneselskabEjendomsmærke
2009.12.12I driftGedser Remise VeteranbaneGedser Remise - Veteranbane
18932009.12.12De danske Statsbaner, senere Danske StatsbanerDSB
1886.07.011893Gjedser JernbaneGJ

Gedser Remise Veteranbane havde følgende stoppesteder



Gedser Station (Ge) var Gedser Remise Veteranbane banens første station

Gedser sidste stationsbygningen er opført 1903 efter tegninger af Heinrich Wenck og var Gedserbanens endestation frem til lukningen den 12. december 2009 med køreplansskiftet 2009/10. Stationshallen er udstyret med både tårne og skydeskår. Fra sydgavlen strakte sig to perrontag langs sporene.

Siden 2012 har Gedser Station eksisteret under navnet: "SCANDLINES PORTALEN", efter en meget målrettet, og vellykket ombygning. Den tidligere station trænger til et "brush up", men fungerer fremragende til formålet. På et stykke spor tæt ved, er der placeret en tidligere DSB F-Maskine.

I 1986 udmeldte DSB at de ville forlade det store remiseområde i Gedser. Remiseområdet blev overtaget af en gruppe borgere og jernbaneentusiaster, som dannede Bevaringsforeningen Gedser Remise. Gedser Remise udstiller en større mængde historisk jernbanemateriel og har kørt veterantog mellem Gedser og Nykøbing F. I dag er Gedserbanens spor i så dårlig stand at veterantogskørslen er indskrænket til kørsel med lettere tog/skinnebus. Som erstatning tilbyder foreningen ture rund i gaderne med Remise Expressen, som er en perrontraktoren med 2 vogne.

Gedser Station blev brugt til udendørsscenerne fra Korsbæk Station i tv-serien Matador, hvor andre af scenerne blev optaget på Skævinge Station. Jernbanerestauranten i Matador har dog aldrig eksisteret på hverken Gedser eller Skævinge station.

I september 2016 ankom kommandoposten fra Olsen-banden på sporet (1975). Kommandoposten blev populært kaldet Det gule palæ, der oprindeligt stod ved rangersporene i Københavns Sydhavn, er nu blevet genopført og nyrestaureret og står ved Gedser remisen.


Andre navne og stavemåderFør 15.05.1931 Gjedser, før __.__.1914 Gjedser Færgehal i publikumskøreplanerne. I visse internationale køreplaner også senere (fx i 1939).
Byggeår1903
Åbnet1903.09.30
Nedlagt2009.12.12
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseJernbanevejen 1, 4874 Gedser
StednavneforkortelseGe
Højdeplacering over havet2,5 meter
GPS koordinater54.574021,11.925008

Billede af Gedser Station.
Billede af Gedser Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2008.11.29 11:48:51
Download billede

Historisk kort over Gedser Station
Gedser Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Marrebæk Trinbræt med Sidespor (Mæ) [1966-1971] lå 11,9 km. fra første station.

Marrebæk Trinbræt åbnede i 1887, året efter Nykøbing Falster-Gedser banens åbning den 1. juli 1886. Banen var fra starten drevet af Gjedser Jernbane, men DSB overtog driften af Gjedser Jernbane i 1893. Ved overtagelse af banen fulgte Marrebæk Trinbræt med, trods det at DSB ikke var særligt begejstrede for ubetjente standsningssteder, fortsatte Marrebæk Trinbræt som trinbræt frem til 1901, hvor der etableredes billetsalgssted i vogterhuset på Marrebæk Søndrevej. Ved samme lejlighed blev der opført en lille ventebygning ved standsningsstedet. Vogterhuset lå syd for Marrebæk Søndrevej og ventebygning lå nord for.

Marrebæk Billetsalgssted fik side- og læssespor i 1929 for at kunne tilgodese roetransporterne ind til Nykøbing Sukkerfabrik.

Den lille og efterhånden nedslidte oprindelige ventebygning blev i 1954 erstattet af en moderne stationsbygning med venterum, kontor og et lille rum til stykgods.

I 1959 blev der etableredes fjernstyring på efter Nykøbing Falster-Gedser banens og Marrebæk Billetsalgssteds dækningssignaler blev ved samme lejlighed fjernet. Trods det at Marrebæk Billetsalgssted nu havde mindre relevans, så oprykkedes billetsalgsstedet samme år, af tariftekniske grunde, til "rigtig" station. Marrebæk Billetsalgssted var anlagt i et sparsomt opland og op igennem 1960'erne forsvandt trafikken så meget at Marrebæk Billetsalgssted blev nedsat til trinbræt den 22. maj 1966. Marrebæk Trinbræt blev nedlagt i 1971 og sidesporet blev nedlagt i 1975.

Den Lolland-Falsterske Avis NyDag skrev følgende den 15. maj 1966:


Væggerløse og Marrebæk stationer som trinbræt

Som led i den rationalisering, som statsbanerne er i færd med at gennemføre, nedlægges Væggerløse og Marrebæk stationer, og stedet nedvurderes som trinbrætter. Det vil sige, at togene fra og med køreplanskiftet den 22. maj kun standser, hvis der er rejsende at optage eller afsætte.

Billetsalg og ekspedition af rejsegods vil derpå ske i togene, mens ekspeditionen af banepakker og stykgods sker fra Nykøbing F. station, idet dette transporteres med lastbiler.

Fra same dato ophører ekspedition af gods og levende dyr fra de to stationer.

Den oprindelige ventebygning fra Marrebæk Trinbræt eksisterer endnu, og findes i dag i sommerhusområde ved Sildestrup Strand.

Marrebæk Billetsalgsstedhovedbygning fra 1954 blev nedrevet i slutningen af 1980'erne.


Byggeår1887
Åbnet1966.05.22
Nedlagt1971
NedrevetNedrevet
Stednavneforkortelse
Højdeplacering over havet10,1 meter
GPS koordinater54.678398,11.899018

Billede af Marrebæk Trinbræt med Sidespor.
Billede af Marrebæk Trinbræt med Sidespor. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1955 - LINK til kilde.


Noter:

Titel:- 1955 -
Bygningsnavn:Marrebæk Station
Sted:Danmark, Falster, Guldborgsund
Vejnavn:Marrebæk Søndrevej
Lokalitet:Marrebæk
Postnummer:4873
By:Væggerløse
Sogn:Væggerløse
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1955

Note:Bygningen er ej mere
Id:H06909_044a.tif


Historisk kort over Marrebæk Trinbræt med Sidespor
Marrebæk Trinbræt med Sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Væggerløse Trinbræt (Vø) var Gedser Remise Veteranbane's endestation og lå 16,3 km. fra første station.

Væggerløse startede som station, men blev nedsat til trinbræt den 22. maj 1969.

Den Lolland-Falsterske Avis NyDag skrev følgende den 15. maj 1966:


Væggerløse og Marrebæk stationer som trinbræt

     Som led i den rationalisering, som statsbanerne er i færd med at gennemføre, nedlægges Væggerløse og Marrebæk stationer, og stedet nedvurderes som trinbrætter. Det vil sige, at togene fra og med køreplanskiftet den 22. maj kun standser, hvis der er rejsende at optage eller afsætte.
     Billetsalg og ekspedition af rejsegods vil derpå ske i togene, mens ekspeditionen af banepakker og stykgods sker fra Nykøbing F. station, idet dette transporteres med lastbiler.
     Fra same dato ophører ekspedition af gods og levende dyr fra de to stationer.


Væggerløse Stationsbygning blev frasolgt som privat bolig i 1970.


Byggeår1886
Åbnet1969.05.22
Nedlagt1974
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRosendahl
AdresseStationsvej 1, 4873 Væggerløse
Stednavneforkortelse
Højdeplacering over havet2,7 meter
GPS koordinater54.716327,11.914352

Billede af Væggerløse Trinbræt.
Billede af Væggerløse Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2008.11.29 12:50:49
Download billede

Historisk kort over Væggerløse Trinbræt
Væggerløse Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)