Gedser Remise Veteranbane - operatør: Gedser Remise - Veteranbane
Bevaringen af Gedser Remise: Et Kulturhistorisk Jernbanemuseum
I 1986 besluttede DSB ikke længere at drive remisen i Gedser. For at redde den historiske remisebygning blev Bevaringsforeningen "Gedser Remise" stiftet. Den ældste del af remisebygningen blev opført i 1886 og blev efterfølgende udvidet i 1905, 1915 og 1941. Alle bygningerne står stort set i deres oprindelige form og er nu under renovering i takt med de økonomiske muligheder. Gedser Remise er i dag et levende jernbanemuseum, der repræsenterer en vigtig del af kulturhistorien fra Jernbanens Guldalder. Museet udstiller flere interessante typer jernbanemateriel. Der er i alt 12 spor med plads til 2 enheder togmateriel pr. spor. Museets ældste enhed er et Gungner damplokomotiv fra 1883, mens den øvrige samling af materiel dateres frem til 1956.Gedser Station: Fra Virkelighed til TV-kulisse
Ved Gedser Remise ligger Gedser Station, som dannede kulisse til Korsbæk Station i flere afsnit af TV-serien Matador. Denne historiske station tilføjer en ekstra dimension til besøget, hvor fortidens atmosfære fra både jernbanens og TV-seriens verden kan opleves."Det Gule Palæ" fra Olsenbanden: En Kulturskat Bevares
I september 2016 blev Gedser Remise udvidet med "Det Gule Palæ", som er den kommandopost, der er kendt fra Olsenbanden-filmen "Olsenbanden på Sporet". "Det Gule Palæ", som er et ikon blandt Olsenbanden-fans, var oprindeligt planlagt til nedrivning. Siden ankomsten til Gedser Remise har bygningen gennemgået en omfattende renovering både indvendigt og udvendigt. Den fremstår nu med nye vinduer, døre, ny træbeklædning i underetagen, nyt gulv på 1. salen samt vedligeholdt træbeklædning udvendigt. Bygningen er nu indrettet som museum.Aktiviteter i Gedser Remise: Veterantog og Skinnecykler
I påskeferien og om sommeren kan man opleve veterantog, der kører mellem Gedser Remise og Væggerløse langs det naturskønne Guldborgsund. Derudover er det muligt at tage en cykeltur på remisens nyrenoverede sporareal på de gamle skinnecykler fra remisen.Links til supplerende læsning:
gedserremise.dk (Link til hjemmesiden for: Gedser Remise Veteranbane )Vigtige stamdata for Gedser Remise Veteranbane
Jernbanens længde i km | 16,3 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 23. maj 1873 - LOV nr. 71 |
Baneforkortelse | Gedser Remise - Veteranbane |
Statstilskud i % | 0 % |
Dato for Koncession | 1884.05.29 |
Jernbanen åbnet | 1886.07.01 |
Persontrafik nedlagt | 2009.12.12 - herefter kun veteranbane |
Godstrafik nedlagt | 2009.12.12 |
Jernbanen nedlagt | I drift |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1435 mm |
Ballast | Skærveballast |
Hastighed max | 75 km/t |
DSB banenummer | 3 |
El drift | Nej |
Togkontrolsystem | Nej |
Bane status | Veteranbane |
Gedser Remise Veteranbane har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid
Start dato | Slut dato | Jernbaneselskab | Ejendomsmærke |
---|---|---|---|
2009.12.12 | I drift | Gedser Remise Veteranbane | Gedser Remise - Veteranbane |
1893 | 2009.12.12 | Danske Statsbaner | DSB |
1886.07.01 | 1893 | Gjedser Jernbane | GJ |
Gedser Remise Veteranbane havde følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Gedser Station (Ge) | 0,0 km | |
Marrebæk Trinbræt med Sidespor (Mæ) [1966-1971] | 11,9 km | |
Væggerløse Trinbræt (Vø) | 16,3 km |
Gedser Station (Ge) var Gedser Remise Veteranbane banens første station
Gedser sidste stationsbygningen er opført 1903 efter tegninger af Heinrich Wenck og var Gedserbanens endestation frem til lukningen den 12. december 2009 med køreplansskiftet 2009/10. Stationshallen er udstyret med både tårne og skydeskår. Fra sydgavlen strakte sig to perrontag langs sporene.
Siden 2012 har Gedser Station eksisteret under navnet: "SCANDLINES PORTALEN", efter en meget målrettet, og vellykket ombygning. Den tidligere station trænger til et "brush up", men fungerer fremragende til formålet. På et stykke spor tæt ved, er der placeret en tidligere DSB F-Maskine.
I 1986 udmeldte DSB at de ville forlade det store remiseområde i Gedser. Remiseområdet blev overtaget af en gruppe borgere og jernbaneentusiaster, som dannede Bevaringsforeningen Gedser Remise. Gedser Remise udstiller en større mængde historisk jernbanemateriel og har kørt veterantog mellem Gedser og Nykøbing F. I dag er Gedserbanens spor i så dårlig stand at veterantogskørslen er indskrænket til kørsel med lettere tog/skinnebus. Som erstatning tilbyder foreningen ture rund i gaderne med Remise Expressen, som er en perrontraktoren med 2 vogne.
Gedser Station blev brugt til udendørsscenerne fra Korsbæk Station i tv-serien Matador, hvor andre af scenerne blev optaget på Skævinge Station. Jernbanerestauranten i Matador har dog aldrig eksisteret på hverken Gedser eller Skævinge station.
I september 2016 ankom kommandoposten fra Olsen-banden på sporet (1975). Kommandoposten blev populært kaldet Det gule palæ, der oprindeligt stod ved rangersporene i Københavns Sydhavn, er nu blevet genopført og nyrestaureret og står ved Gedser remisen.
Siden 2012 har Gedser Station eksisteret under navnet: "SCANDLINES PORTALEN", efter en meget målrettet, og vellykket ombygning. Den tidligere station trænger til et "brush up", men fungerer fremragende til formålet. På et stykke spor tæt ved, er der placeret en tidligere DSB F-Maskine.
I 1986 udmeldte DSB at de ville forlade det store remiseområde i Gedser. Remiseområdet blev overtaget af en gruppe borgere og jernbaneentusiaster, som dannede Bevaringsforeningen Gedser Remise. Gedser Remise udstiller en større mængde historisk jernbanemateriel og har kørt veterantog mellem Gedser og Nykøbing F. I dag er Gedserbanens spor i så dårlig stand at veterantogskørslen er indskrænket til kørsel med lettere tog/skinnebus. Som erstatning tilbyder foreningen ture rund i gaderne med Remise Expressen, som er en perrontraktoren med 2 vogne.
Gedser Station blev brugt til udendørsscenerne fra Korsbæk Station i tv-serien Matador, hvor andre af scenerne blev optaget på Skævinge Station. Jernbanerestauranten i Matador har dog aldrig eksisteret på hverken Gedser eller Skævinge station.
I september 2016 ankom kommandoposten fra Olsen-banden på sporet (1975). Kommandoposten blev populært kaldet Det gule palæ, der oprindeligt stod ved rangersporene i Københavns Sydhavn, er nu blevet genopført og nyrestaureret og står ved Gedser remisen.
Andre navne og stavemåder | Før 15.05.1931 Gjedser, før __.__.1914 Gjedser Færgehal i publikumskøreplanerne. I visse internationale køreplaner også senere (fx i 1939). |
Byggeår | 1903 |
Åbnet | 1903.09.30 |
Nedlagt | 2009.12.12 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Jernbanevejen 1, 4874 Gedser |
Stednavneforkortelse | Ge |
Højdeplacering over havet | 2,5 meter |
GPS koordinater | 54.574021,11.925008 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. november 2008 Download billede
Marrebæk Trinbræt med Sidespor (Mæ) [1966-1971] lå 11,9 km. fra første station.
Marrebæk Trinbræt åbnede i 1887, året efter Nykøbing Falster-Gedser banens åbning den 1. juli 1886. Banen var fra starten drevet af Gjedser Jernbane, men DSB overtog driften af Gjedser Jernbane i 1893. Ved overtagelse af banen fulgte Marrebæk Trinbræt med, trods det at DSB ikke var særligt begejstrede for ubetjente standsningssteder, fortsatte Marrebæk Trinbræt som trinbræt frem til 1901, hvor der etableredes billetsalgssted i vogterhuset på Marrebæk Søndrevej. Ved samme lejlighed blev der opført en lille ventebygning ved standsningsstedet. Vogterhuset lå syd for Marrebæk Søndrevej og ventebygning lå nord for.
Marrebæk Billetsalgssted fik side- og læssespor i 1929 for at kunne tilgodese roetransporterne ind til Nykøbing Sukkerfabrik.
Den lille og efterhånden nedslidte oprindelige ventebygning blev i 1954 erstattet af en moderne stationsbygning med venterum, kontor og et lille rum til stykgods.
I 1959 blev der etableredes fjernstyring på efter Nykøbing Falster-Gedser banens og Marrebæk Billetsalgssteds dækningssignaler blev ved samme lejlighed fjernet. Trods det at Marrebæk Billetsalgssted nu havde mindre relevans, så oprykkedes billetsalgsstedet samme år, af tariftekniske grunde, til "rigtig" station. Marrebæk Billetsalgssted var anlagt i et sparsomt opland og op igennem 1960'erne forsvandt trafikken så meget at Marrebæk Billetsalgssted blev nedsat til trinbræt den 22. maj 1966. Marrebæk Trinbræt blev nedlagt i 1971 og sidesporet blev nedlagt i 1975.
Den Lolland-Falsterske Avis NyDag skrev følgende den 15. maj 1966:
Væggerløse og Marrebæk stationer som trinbræt
Som led i den rationalisering, som statsbanerne er i færd med at gennemføre, nedlægges Væggerløse og Marrebæk stationer, og stedet nedvurderes som trinbrætter. Det vil sige, at togene fra og med køreplanskiftet den 22. maj kun standser, hvis der er rejsende at optage eller afsætte.
Billetsalg og ekspedition af rejsegods vil derpå ske i togene, mens ekspeditionen af banepakker og stykgods sker fra Nykøbing F. station, idet dette transporteres med lastbiler.
Fra same dato ophører ekspedition af gods og levende dyr fra de to stationer.
Den oprindelige ventebygning fra Marrebæk Trinbræt eksisterer endnu, og findes i dag i sommerhusområde ved Sildestrup Strand.
Marrebæk Billetsalgsstedhovedbygning fra 1954 blev nedrevet i slutningen af 1980'erne.
Marrebæk Billetsalgssted fik side- og læssespor i 1929 for at kunne tilgodese roetransporterne ind til Nykøbing Sukkerfabrik.
Den lille og efterhånden nedslidte oprindelige ventebygning blev i 1954 erstattet af en moderne stationsbygning med venterum, kontor og et lille rum til stykgods.
I 1959 blev der etableredes fjernstyring på efter Nykøbing Falster-Gedser banens og Marrebæk Billetsalgssteds dækningssignaler blev ved samme lejlighed fjernet. Trods det at Marrebæk Billetsalgssted nu havde mindre relevans, så oprykkedes billetsalgsstedet samme år, af tariftekniske grunde, til "rigtig" station. Marrebæk Billetsalgssted var anlagt i et sparsomt opland og op igennem 1960'erne forsvandt trafikken så meget at Marrebæk Billetsalgssted blev nedsat til trinbræt den 22. maj 1966. Marrebæk Trinbræt blev nedlagt i 1971 og sidesporet blev nedlagt i 1975.
Den Lolland-Falsterske Avis NyDag skrev følgende den 15. maj 1966:
Væggerløse og Marrebæk stationer som trinbræt
Som led i den rationalisering, som statsbanerne er i færd med at gennemføre, nedlægges Væggerløse og Marrebæk stationer, og stedet nedvurderes som trinbrætter. Det vil sige, at togene fra og med køreplanskiftet den 22. maj kun standser, hvis der er rejsende at optage eller afsætte.
Billetsalg og ekspedition af rejsegods vil derpå ske i togene, mens ekspeditionen af banepakker og stykgods sker fra Nykøbing F. station, idet dette transporteres med lastbiler.
Fra same dato ophører ekspedition af gods og levende dyr fra de to stationer.
Den oprindelige ventebygning fra Marrebæk Trinbræt eksisterer endnu, og findes i dag i sommerhusområde ved Sildestrup Strand.
Marrebæk Billetsalgsstedhovedbygning fra 1954 blev nedrevet i slutningen af 1980'erne.
Byggeår | 1887 |
Åbnet | 1966.05.22 |
Nedlagt | 1971 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Mæ |
Højdeplacering over havet | 10,1 meter |
GPS koordinater | 54.678398,11.899018 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1955 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Marrebæk Trinbræt med Sidespor.
Titel:- 1955 -
Bygningsnavn:Marrebæk Station
Sted:Danmark, Falster, Guldborgsund
Vejnavn:Marrebæk Søndrevej
Lokalitet:Marrebæk
Postnummer:4873
By:Væggerløse
Sogn:Væggerløse
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1955
Note:Bygningen er ej mere
Id:H06909_044a.tif
Væggerløse Trinbræt (Vø) var Gedser Remise Veteranbane's endestation og lå 16,3 km. fra første station.
Væggerløse startede som station, men blev nedsat til trinbræt den 22. maj 1969.
Den Lolland-Falsterske Avis NyDag skrev følgende den 15. maj 1966:
Væggerløse og Marrebæk stationer som trinbræt
Som led i den rationalisering, som statsbanerne er i færd med at gennemføre, nedlægges Væggerløse og Marrebæk stationer, og stedet nedvurderes som trinbrætter. Det vil sige, at togene fra og med køreplanskiftet den 22. maj kun standser, hvis der er rejsende at optage eller afsætte.
Billetsalg og ekspedition af rejsegods vil derpå ske i togene, mens ekspeditionen af banepakker og stykgods sker fra Nykøbing F. station, idet dette transporteres med lastbiler.
Fra same dato ophører ekspedition af gods og levende dyr fra de to stationer.
Væggerløse Stationsbygning blev frasolgt som privat bolig i 1970.
Den Lolland-Falsterske Avis NyDag skrev følgende den 15. maj 1966:
Væggerløse og Marrebæk stationer som trinbræt
Som led i den rationalisering, som statsbanerne er i færd med at gennemføre, nedlægges Væggerløse og Marrebæk stationer, og stedet nedvurderes som trinbrætter. Det vil sige, at togene fra og med køreplanskiftet den 22. maj kun standser, hvis der er rejsende at optage eller afsætte.
Billetsalg og ekspedition af rejsegods vil derpå ske i togene, mens ekspeditionen af banepakker og stykgods sker fra Nykøbing F. station, idet dette transporteres med lastbiler.
Fra same dato ophører ekspedition af gods og levende dyr fra de to stationer.
Væggerløse Stationsbygning blev frasolgt som privat bolig i 1970.
Byggeår | 1886 |
Åbnet | 1969.05.22 |
Nedlagt | 1974 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Rosendahl |
Adresse | Stationsvej 1, 4873 Væggerløse |
Stednavneforkortelse | Vø |
Højdeplacering over havet | 2,7 meter |
GPS koordinater | 54.716327,11.914352 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. november 2008 Download billede