Varde-Nørre Nebel Jernbane (VNJ), også kendt som Nebelbanen, blev etableret efter mange års overvejelser og debat. Banen åbnede i 1903 og forbinder Varde med Nørre Nebel i det vestlige Jylland. Den har spillet en vigtig rolle i transporten af både passagerer og gods i området, og den er en af de privatbaner, der har formået at overleve i mange år trods udfordringer som konkurrencen fra biltrafik og økonomiske vanskeligheder.
Baggrund og De Første Planer
Planerne om en jernbane i Varde-området går helt tilbage til 1878, hvor man første gang luftede tanken om at anlægge en bane fra Varde til Nymindegab. Denne bane mødte imidlertid modstand, især fra handelsbyen Varde, der frygtede konkurrence fra Esbjerg. Den oprindelige plan indeholdt nemlig en sidebane til Esbjerg, hvilket vakte stor modvilje i Varde. Byens handelsfolk så Esbjerg som en trussel mod deres opland og gjorde, hvad de kunne for at blokere projektet.
I 1894 blev en ny jernbanelov vedtaget, og her var en jernbane fra Varde til Billum med i planen. Denne løsning mødte dog også modstand, og planerne blev ændret til at omfatte en bane fra Varde til Nørre Nebel. Det var først i 1900, at banen blev vedtaget i Rigsdagen, og arbejdet kunne påbegyndes i 1901. To år senere, i marts 1903, kunne banen officielt åbnes.
Varde-Nørre Nebel Jernbanes Åbning og Drift
Den officielle åbning af Varde-Nørre Nebel Jernbane fandt sted den 14. marts 1903 med en stor festlighed, hvor et indvielsestog og en festmiddag markerede begivenheden. Banens ordinære drift begyndte dagen efter med tre tog i hver retning dagligt. Den nye bane var afgørende for at forbinde den tyndtbefolkede vestjyske region med resten af landet og til at facilitere transport af både passagerer og gods.
Banen strakte sig fra Varde Station, hvor VNJ havde en særlig perron og to spor. Banen passerede Varde Vestbanegård, som fungerede som hovedstation og var tegnet af den berømte arkitekt Heinrich Wenck. Banen fortsatte mod vest gennem små byer som Janderup, Billum, Oksbøl og Henne, før den nåede sin endestation i Nørre Nebel. Der blev også anlagt en forbindelse fra Nørre Nebel til Tarm i 1913, hvilket udvidede banens netværk yderligere. Driftssamarbejde mellem Varde - Nr. Nebel banen og Nr. Nebel - Tarm banen. Inden statens ejerandel blev overtaget af Ribe amt var den fastlagte fordelingsnøgle for omkostninger i forbindelse med drift:
Staten: 70 procent
Ribe Amt: 30 procent.
Banens Udvikling og Motorisering
I de tidlige år af Varde-Nørre Nebel Jernbane var dampdrift standarden, og banen havde en række damplokomotiver og vogne til at betjene sine passagerer og godstransporter. Men med tiden begyndte motorvogne at vinde frem, og i 1924 anskaffede VNJ sin første motorvogn fra Triangel. Dette blev efterfulgt af yderligere motorvogne i de følgende år, hvilket førte til en reduktion af dampdriften. I 1932 fik banen sit første dieselelektriske lokomotiv fra Frichs, og dampdrift blev herefter kun brugt i tunge godstog.
Motoriseringen af banen gjorde det muligt at reducere driftsomkostningerne og øge effektiviteten, hvilket var nødvendigt for at opretholde banens økonomi i en tid, hvor konkurrencen fra privatbiler og lastbiler begyndte at blive mærkbar.
Anden Verdenskrig og Tyskernes Brug af Banen
Under Anden Verdenskrig steg VNJ's trafik dramatisk. Tyskerne benyttede banen til at transportere materialer og mandskab til deres byggerier langs Vestkysten, herunder opførelsen af bunkere og andre forsvarsanlæg. Dette resulterede i en kraftig stigning i både passager- og godstrafik. I 1938/1939 havde VNJ omkring 91.000 årlige passagerrejser, men i 1944/1945 var dette tal steget til hele 776.000. Godstransporterne steg også markant, fra 19.000 tons til 245.000 tons.
De mange transporter sled dog voldsomt på banens spor og materiel. Flere steder blev banen så nedslidt, at hastigheden måtte reduceres til 10 km/t, og VNJ måtte leje damplokomotiver fra både DSB og andre privatbaner for at klare efterspørgslen. Samtidig blev banen et mål for danske sabotører, som gentagne gange saboterede spor, broer og rullende materiel.
Efterkrigstiden og Modernisering
Efter krigen var både spor og rullende materiel stærkt nedslidt, og VNJ havde brug for at modernisere sin drift. I 1948 indkøbte banen nye skinnebusser fra Scandia, hvilket reducerede køretiden og øgede antallet af daglige togpar. Banen fortsatte med at kæmpe med økonomiske udfordringer i efterkrigsårene, og i 1952 indførte VNJ et driftsfællesskab med Varde-Grindsted Jernbane (VGJ) for at reducere omkostningerne.
Forsvaret blev efter krigen VNJ's største kunde, og banen håndterede mange militærtransporter til og fra Oksbøl og Nymindegab. I 1956 alene afviklede VNJ 180 særtog med militærtransporter.
Banens Skæbne i 1960'erne og 70'erne
I 1960'erne begyndte passagertallet at falde på grund af den stigende privatbilisme. Selvom VNJ forsøgte at modernisere sin drift ved at indkøbe nyere brugte skinnebusser fra Sverige, var det tydeligt, at banen havde svært ved at konkurrere med vejtrafikken. I 1977 ændrede VNJ sit officielle navn til Vestbanen A/S, og der blev anlagt nye sidespor, blandt andet til Forsvarets skydeterræn ved Oksbøl.
I begyndelsen af 1980'erne blev de svenske skinnebusser udskiftet med Y-tog, der var mere moderne og bedre egnet til banens behov. I løbet af 1985-1989 blev hele Vestbanens strækningsspor fornyet med nye skinner og imprægnerede bøgesveller, hvilket sikrede banens fortsatte drift i de kommende år.
Efter dette er Ribe alene bærende for omkostninger efter overtagelsen af statens andel. Inden statens ejerandel blev overtaget af Ribe amt var den fastlagte fordelingsnøgle for omkostninger i forbindelse med anlæg:
Staten: 70 procent
Ribe Amt: 15 procent
Varde Kommune: 8,10 procent
Blåvandshuk Kommune: 2,76 procent
Blåbjerg Kommune: 4,14 procent
Liberaliseret Jernbanenet
Vestbanen fortsatte med at betjene både passagerer og gods, og i 2002 overtog Arriva Danmark operatøransvaret for banen. Banens infrastruktur og materiel blev dog fortsat ejet af Vestbanen.
Den Moderne Vestbane og Fremtiden
I 2012 blev der etableret samdrift mellem Vestbanen og Esbjerg, hvilket betød, at de fleste tog nu er gennemgående mellem Vestbanen og Esbjerg. Denne integration har gjort det nemmere for passagerer at rejse mellem de to byer og har sikret Vestbanens fortsatte relevans i den regionale trafikinfrastruktur.
Vestbanen har i dag et moderne flådemateriel med Lint 41-togsæt, som blev indkøbt for at erstatte de ældre Y-tog. I årenes løb har banen oplevet flere moderniseringer af både spor og stationer, hvilket har forbedret passageroplevelsen og sikret, at banen fortsat kan levere en pålidelig service.
Tarmbanen og Sideprojekter
Varde-Nørre Nebel Jernbane blev i 1913 forlænget til Tarm, hvilket skabte en forbindelse til den midtjyske by. Denne strækning var dog aldrig særligt profitabel, og banen til Tarm blev lukket i 1940 på grund af manglende passagerer og indtægter. I dag er der kun få spor af denne strækning tilbage, selvom en del af banetracéet stadig kan følges.
Besættelsen og Sabotageaktioner
Under Besættelsen spillede VNJ en vigtig rolle i transporten af tyske tropper og materialer. Dette gjorde banen til et mål for sabotageaktioner, og der blev udført adskillige sprængninger af spor, broer og materiel. En af de mest kendte aktioner fandt sted i 1944, hvor toget "Piraten", som transporterede arbejdere til Nymindegab, blev saboteret.
Efter krigen måtte banen genopbygges, og VNJ stod over for store udfordringer med at reparere de beskadigede spor og lokomotiver.
Varde station blev indviet 3. oktober 1874 samtidig med jernbanestrækningen Esbjerg-Varde. Året efter 8. august 1875 blev banen forlænget mod nord til Ringkøbing.
28 år senere 15. marts 1903 blev forbindelsen til Nørre Nebel indviet. Mod vest blev Varde-Grindsted Jernbane indviet 13. april 1919, som var aktiv til nedlæggelsen 31. marts 1972.
Varde Vest station var hovedkontoret for Varde-Nørre Nebel Jernbane.
Varde-Nørre Nebel Jernbane (VNJ) og Varde-Grindsted Jernbane (VGJ), havde allerede fra 1928 fælles overbanemester, men fra 1. april 1952 fik banerne også fælles direktør og Varde-Grindsted Jernbane (VGJ) flyttede deres hovedkvarter ind på Varde Vest station. De to baner blev aldrig helt fusioneret. Fra 1. april 1953 blev der etablerede et værkstedsfællesskab mellem VNJ og VGJ. Da VGJ blev nedlagt 31. marts 1972, overtog VNJ i foråret 1973 deres remise- og værkstedsbygninger som lå nordøst for Varde Station.
Boulevarden Trinbræt er etableret med perron på begge sider af Nordre Boulevard for at mindske den tid bommene er nede under standsning ved trinbrættet.
Byggeår
1987
Åbnet
1987
Nedlagt
I drift
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Nordre Boulevard, 6800 Varde
Stednavneforkortelse
Bot
Højdeplacering over havet
6,1 meter
GPS koordinater
55.623829,8.460211
Billede af Boulevarden Trinbræt. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. juli 2023 Download billede
Elkærdam Trinbræt blev etableret den 26. maj 1963 ved baneoverskæringen med Elkærdamvej, og var med en sparsom jordperron og et lille kvadratisk venteskur. Elkærdam Trinbræt blev moderniseret 1988.
Elkærdam Trinbræt blev sammen med Søvig Sund og Hesselmed Trinbræt på Varde-Nørre Nebel Jernbane nedlagt den 30. juni 2012. Efterfølgende blev det elektriske udstyr fjernet og stationsskiltene blev nedtaget.
Byggeår
1963
Åbnet
1963.05.26
Nedlagt
2012.06.30
Nedrevet
Nedrevet
Stednavneforkortelse
El
Højdeplacering over havet
4,8 meter
GPS koordinater
55.626137,8.426172
Billede af Elkærdam Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Elkærdam Trinbræt har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. juli 2023 Download billede
Hyllerslev Station blev nedsat til trinbræt med sidespor den 1. maj 1963. I 1986 blev Hyllerslev Trinbræt flyttet ca. 100 meter hen til Hyllerslev Stationsvej mod øst. Hyllerslev Trinbræt fik i 1987 anlagt ny perron med venteskur.
Resterne af sidesporet ved Hyllerslev Station blev fjernet i 1995.
Byggeår
1986
Åbnet
1986
Nedlagt
I drift
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Hyllerslev Stationsv, 6851 Janderup Vestj
Stednavneforkortelse
Hyv
Højdeplacering over havet
6,7 meter
GPS koordinater
55.626327063122766,8.400836978416487
Billede af Hyllerslev Trinbræt. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. juli 2023 Download billede
Janderup Station blev nedsat til trinbræt i 2002, hvor der blev anlagt en ny perron med venteskur lidt vest for den oprindelige station. Stationsbygningen blev solgt ved samme lejlighed.
Det oprindelige læssespor blev ombygget til krydsningsspor i 1979.
Byggeår
2002
Åbnet
2002
Nedlagt
I drift
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Banevangen 8C, 6851 Janderup Vestj
Stednavneforkortelse
Jad
Højdeplacering over havet
7,2 meter
GPS koordinater
55.622735401991754,8.373710417748518
Billede af Janderup Trinbræt. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. juli 2023 Download billede
Fra starten i 1962 var Hesselmed Trinbræt med en meget kort jordperron. Et genbrugt venteskur fra Biltoft trinbræt, på Varde-Grindsted Jernbane, blev flyttet til Hesselmed Trinbræt i 1972. Venteskuret blev udskiftet med et nyt i 1985.
Hesselmed Trinbræt blev sammen med Elkærdam og Søvig Sund Trinbræt på Varde-Nørre Nebel Jernbane nedlagt den 30. juni 2012. Efterfølgende blev det elektriske udstyr fjernet og stationsskiltene blev nedtaget.
Byggeår
1962
Åbnet
1962.05.08
Nedlagt
2012.06.30
Nedrevet
Nedrevet
Stednavneforkortelse
Hst
Højdeplacering over havet
11,1 meter
GPS koordinater
55.619024,8.294938
Billede af Hesselmed Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Hesselmed Trinbræt har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. juli 2023 Download billede
Baunhøj Trinbræt med Sidespor var under 2. verdenskrig med et sidespor der endte i en enderampe. Sidesporet blev i 1959 forlænget til et 550 meter langt sidespor.
Fra den 16. juni 2001 blev Baunhøj Trinbræt med Sidespor nedsat til trinbræt, hvor sidesporet ved samme lejlighed blev afkortet for senere at blive fjernet helt i 2002.
Byggeår
1942
Åbnet
2001.06.16
Nedlagt
I drift
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Kirkegade 70, 6840 Oksbøl
Stednavneforkortelse
Bah
Højdeplacering over havet
18,5 meter
GPS koordinater
55.635874,8.283070
Billede af Baunhøj Trinbræt. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. juli 2023 Download billede
Vrøgum Station var med omløbs- og læssespor samt svinefold. Fra efteråret 1968 blev Vrøgum Station ubetjent. Stationsbygningen blev i 2002 solgt til privat beboelse.
Vrøgum Stations sidesporet blev i 1987 afkortet mod syd.
Byggeår
1902
Åbnet
1968 (efteråret)
Nedlagt
I drift
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Stationsvej, 6840 Oksbøl
Stednavneforkortelse
Vrø
Højdeplacering over havet
16,0 meter
GPS koordinater
55.65395653976516,8.292311434453195
Billede af Vrøgum Trinbræt. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. juli 2023 Download billede
Søvig Sund Trinbræt blev etableret 8 fra maj 1962 med jordperron og lille kvadratisk venteskur, men Søvig Sund Trinbræt blev Moderniseret 1988.
Søvig Sund blev sammen med Elkærdam og Hesselmed Trinbræt på Varde-Nørre Nebel Jernbane nedlagt den 30. juni 2012. Efterfølgende blev det elektriske udstyr fjernet og stationsskiltene blev nedtaget.
Byggeår
1962
Åbnet
1962.05.08
Nedlagt
2012.06.30
Nedrevet
Nedrevet
Stednavneforkortelse
Søt
Højdeplacering over havet
6,5 meter
GPS koordinater
55.684204427136336,8.304267455278566
Billede af Søvig Sund Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Søvig Sund Trinbræt har ligget her til venstre i billedet. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. juli 2023 Download billede
Dyreby Trinbræt blev etableret lige efter 2. verdenskrig i 1945 og var med et beskedent venteskur. Dyreby Trinbræt blev moderniseret i 1988 med ny beton perron.
Byggeår
1945
Åbnet
1945
Nedlagt
I drift
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Dyrebyvej 15, 6854 Henne
Stednavneforkortelse
Dy
Højdeplacering over havet
17,0 meter
GPS koordinater
55.699867,8.298224
Billede af Dyreby Trinbræt. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. juli 2023 Download billede
Henne station var med omløbs- og læssespor og senere i 1912 eller 1913 kom der krydsningsspor til. Krydsningssporet blev fjernet igen i 1976 og læssesporet fjernet i 1981.
Hennes stationsbygning blev solgt i januar 2002 og der blev lavet et nyt venteskur øst for stationsbygningen.
Byggeår
1903
Åbnet
2002
Nedlagt
I drift
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Strandvejen, 6854 Henne
Stednavneforkortelse
Hnn
Højdeplacering over havet
18,0 meter
GPS koordinater
55.710281975401195,8.304183683456815
Billede af Henne Trinbræt. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 17. juni 2023 Download billede
Outrup Station var med læssespor og et sidespor til slagteriet. Outrup Station blev ubetjent fra januar 1996 og stationsbygningen blev solgt til privat beboelse i efteråret 2002.
Andre navne og stavemåder
Før __.__._??_ Ovtrup, før 30.04.1968 Outrup.
Byggeår
1902
Åbnet
1996 (januar)
Nedlagt
I drift
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Jernbanegade, 6855 Outrup
Stednavneforkortelse
Ovt
Højdeplacering over havet
17,0 meter
GPS koordinater
55.717499346387314,8.344843282936758
Billede af Outrup Trinbræt. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. juli 2023 Download billede
Løftgård Trinbræt blev etableret i 1945 med en perron af sveller og et meget lille venteskur. I 1989 blev Løftgård Trinbræt moderniseret med ny perron og et nyt venteskur.
Byggeår
1945
Åbnet
1945
Nedlagt
I drift
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Løftgårdevej 7, 6855 Outrup
Stednavneforkortelse
Løt
Højdeplacering over havet
13,8 meter
GPS koordinater
55.729449,8.352982
Billede af Løftgård Trinbræt. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. juli 2023 Download billede
Lunde J Station havde oprindelig omløbs- og læssespor. Ud fra Lunde station udgik et lille sidespor til virksomheder syd for stationen. Sidesporet fandes stadig i 2015, men er blevet asfalteret over i overskæringen med Lundagervej.
Lunde J Station blev ubetjent med udgangen af 1993 og stationsbygningen blev solgt til privatbeboelse i januar 2002.
Byggeår
1903
Åbnet
1993 (udgangen af året)
Nedlagt
I drift
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Skolegade, 6830 Nørre Nebel
Stednavneforkortelse
Luj
Højdeplacering over havet
22,7 meter
GPS koordinater
55.75599222024369,8.364222487201703
Billede af Lunde J Trinbræt. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. juli 2023 Download billede
Nørre Nebel Landevej trinbræt lå ved overkørsel 158 på landevejen Varde-Nørre Nebel-Hvide Sande.
Byggeår
1930
Åbnet
1930
Nedlagt
1948
Nedrevet
Nedrevet
Højdeplacering over havet
9,6 meter
GPS koordinater
55.767701,8.312541
Billede af Nørre Nebel Landevej Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Nørre Nebel Landevej Trinbræt har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. juli 2023 Download billede
Nørre Nebel Station (Nbl) er Varde-Nørre Nebel Jernbane banens endestation og ligger 37,3 km. fra første station.
Nørre Nebel station er i dag endestation på Varde - Nørre Nebel banen.
I 1913 blev banen forlænget fra Nørre Nebel til Tarm, men denne strækning lukkede igen i 1940.
Andre navne og stavemåder
Før __.__._??_ Nørre-Nebel, før 30.04.1968 Nørre Nebel.