De stridige vestjyder var et pænt stykke tid undervejs med denne bane, men til gengæld hænger den stadig på. Tankerne om en bane var luftet første gang i 1878. Dengang var det tanken at banen skulle gå fra Varde til Nymindegab. Den bane blev dog mødt med en kold skulder på Varde-egnen. Årsagen skal ikke søges i at strækningen fra Varde til Nymindegab sled sig gennem et forholdsvis tyndt befolket område, nej forklaringen ligger gemt i bemærkningen om en sidebane. Hvad kunne dog få de ellers så sindige Vardefolk til at afvise en bane blot fordi der var påtænkt en sidebane? Helt enkelt og meget klart, sidebanen skulle gå til Esbjerg ! ! !
Den gamle etablerede handelsby Varde var udmærket klar over fra hvilken front konkurrencen om oplandskunderne kom, Esbjerg! Den blotte omtale af byen kunne få de ellers så sindige Vardeboer i affekt. Som det fremgår, banen var dødfødt fra starten. Efter en passende pause fik man i loven af 8. maj 1894 optaget en bane fra Varde til Billum. Men dette mødte også stor modstand i Varde by og i andre dele af Ribe amt. Derfor måtte planerne ændres til en jernbane fra Varde til Nr. Nebel.
I en årrække opretholdtes et driftssamarbejde mellem Varde - Nr. Nebel banen og Nr. Nebel - Tarm banen. Inden statens ejerandel blev overtaget af Ribe amt var den fastlagte fordelingsnøgle for omkostninger i forbindelse med drift: Staten: 70 procent Ribe Amt: 30 procent.
Efter dette er Ribe alene bærende for omkostninger efter overtagelsen af statens andel. Inden statens ejerandel blev overtaget af Ribe amt var den fastlagte fordelingsnøgle for omkostninger i forbindelse med anlæg: Staten: 70 procent Ribe Amt: 15 procent. Varde Kommune: 8,10 procent Blåvandshuk Kommune: 2,76 procent Blåbjerg Kommune: 4,14 procent Dette har nu ændret sig markant - den 1 juni 2002 hvor Vestbanen er blevet overtaget af ARRIVA Tog A/S og dermed bliver Vestbanen del af ARRIVA's midt- og vestjyske jernbanekompleks.
Vigtige stamdata for Varde-Nørre Nebel Jernbane (Arriva)
Varde station blev indviet 3. oktober 1874 samtidig med jernbanestrækningen Esbjerg-Varde. Året efter 8. august 1875 blev banen forlænget mod nord til Ringkøbing.
28 år senere 15. marts 1903 blev forbindelsen til Nørre Nebel indviet. Mod vest blev Varde-Grindsted Jernbane indviet 13. april 1919, som var aktiv til nedlæggelsen 31. marts 1972.
Varde Vest station var hovedkontoret for Varde-Nørre Nebel Jernbane.
Varde-Nørre Nebel Jernbane (VNJ) og Varde-Grindsted Jernbane (VGJ), havde allerede fra 1928 fælles overbanemester, men fra 1. april 1952 fik banerne også fælles direktør og Varde-Grindsted Jernbane (VGJ) flyttede deres hovedkvarter ind på Varde Vest station. De to baner blev aldrig helt fusioneret. Fra 1. april 1953 blev der etablerede et værkstedsfællesskab mellem VNJ og VGJ. Da VGJ blev nedlagt 31. marts 1972, overtog VNJ i foråret 1973 deres remise- og værkstedsbygninger som lå nordøst for Varde Station.
Elkærdam Trinbræt blev etableret den 26 fra maj 1963 med jordperron og lille kvadratisk venteskur, men Elkærdam Trinbræt blev Moderniseret 1988. Elkærdam trinbræt blev etableret ved baneoverskæringen med Elkærdamvej.
Elkærdam blev sammen med Søvig Sund og Hesselmed Trinbræt på Varde-Nørre Nebel Jernbane nedlagt den 30. juni 2012. Efterfølgende blev det elektriske udstyr fjernet og stationsskiltene blev nedtaget.
Hyllerslev station blev nedsat til trinbræt med sidespor fra 1. maj 1963. I 1986 blev stationsbygningen og trinbrættet blev flyttet 100 m hen til Hyllerslev Stationsvej. Her blev der i 1987 anlagt perron med venteskur. Resterne af sidesporet blev fjernet 1995.
Janderup station blev nedsat til trinbræt i 2002, hvor der blev anlagt en ny perron med venteskur lidt vest for den oprindelige station. Stationsbygningen blev solgt ved samme lejlighed.
Det oprindelige læssespor blev ombygget til krydsningsspor i 1979.
Fra starten i 1962 var Hesselmed med en meget kort jordperron. Et venteskur genbrugt, fra Biltoft trinbræt, på Varde-Grindsted Jernbane blev flyttet til stedet i 1972. Venteskuret blev udskiftet med et nyt i 1985.
Hesselmed blev sammen med Elkærdam og Søvig Sund Trinbræt på Varde-Nørre Nebel Jernbane nedlagt den 30. juni 2012. Efterfølgende blev det elektriske udstyr fjernet og stationsskiltene blev nedtaget.
Var under 2. verdenskrig sidespor med enderampe. Sidesporet blev i 1959 forlænget til et 550 m langt sidespor. Fra d. 16. juni 2001 blev det til trinbræt og sidesporet blev afkortet for senere at blive fjernet i 2002.
Vrøgum station var med omløbs- og læssespor samt svinefold. Fra efteråret 1968 var stationen ubetjent. Stationenes sidesporet blev i 1987 afkortet mod syd. Stationsbygningen blev i 2002 solgt.
Søvig Sund Trinbræt blev etableret 8 fra maj 1962 med jordperron og lille kvadratisk venteskur, men Søvig Sund Trinbræt blev Moderniseret 1988.
Søvig Sund blev sammen med Elkærdam og Hesselmed Trinbræt på Varde-Nørre Nebel Jernbane nedlagt den 30. juni 2012. Efterfølgende blev det elektriske udstyr fjernet og stationsskiltene blev nedtaget.
Henne station var med omløbs- og læssespor og senere i 1912 eller 1913 kom der krydsningsspor til. Krydsningssporet blev fjernet igen i 1976 og læssesporet fjernet i 1981. Hennes stationsbygning blev solgt i januar 2002 og der blev lavet et nyt venteskur øst for stationsbygningen.
Outrup station var med læssespor og et sidespor til slagteriet. Stationen blev ubetjent januar 1996. Outrups stationsbygning blev solgt i efteråret 2002.
Løftgård Trinbræt blev etableret i 1945 med en perron af sveller og et meget lille venteskur. I 1989 blev trinbrættet moderniseret med ny perron og venteskur.
Lunde station havde oprindelig omløbs- og læssespor. Ud fra Lunde station udgik et lille sidespor til virksomheder syd for stationen. Sidesporet findes stadig her i 2015, men er blevet asfalteret over i overskæringen med Lundagervej. Lunde station blev ubetjent med udgangen af 1993 og stationsbygningen blev solgt januar 2002.