Nebelbanen, Varde-Nørre Nebel Jernbane - operatør: Arriva (Oprindelig: VNJ)
Varde-Nørre Nebel Jernbane: Historien Bag En Vestjysk Privatbane
Varde-Nørre Nebel Jernbane (VNJ), også kendt som Nebelbanen eller i folkemunde "Nebelgrisen", er en privatbane, der blev indviet i 1903. Gennem årene har banen haft en afgørende betydning for transport og udvikling i Vestjylland. Fra en beskeden start til en moderne regional forbindelse har banen gennemgået en bemærkelsesværdig udvikling.Banens Oprindelse og Baggrund
VNJ blev etableret som en del af den store jernbanelov fra 1894. Planen var oprindeligt at forbinde Nymindegab med Varde og skabe en effektiv transportvej for fisk og varer fra Vestkysten. Men da det blev besluttet at flytte Ringkøbing Fjords udløb til Hvide Sande, mistede Nymindegab sin betydning som fiskerihavn. I 1900 blev det vedtaget, at banen kun skulle strække sig til Nørre Nebel.Banens primære opgave blev at transportere mergel til forbedring af de magre jorder i Vestjylland samt teglværksprodukter, brændsel og foderstoffer. Fisketransport, som oprindeligt var tiltænkt banen, blev aldrig en væsentlig del af trafikken.
Åbningen i 1903 og Tidlig Drift
Varde-Nørre Nebel Jernbane blev indviet den 14. marts 1903. Festlighederne omfattede taler, en indvielsesmiddag og særtog. Fra starten havde banen tre daglige togafgange i hver retning. Trafikken omfattede både gods- og passagertransport. Anlægget af banen kostede 1,5 millioner kroner, hvoraf staten og lokale myndigheder hver betalte halvdelen.Banens hovedstation i Varde blev etableret som en del af DSB's statsbanestation. Vest for stationen blev der opført perroner, værksteder og en remise, der skulle betjene VNJ's tog.
Udvidelsen til Tarm
I 1913 blev VNJ forlænget fra Nørre Nebel til Tarm som en del af jernbaneloven fra 1908. Den nye strækning, kendt som Tarmbanen, skulle fremme transporten af mergel og andre varer, men den gav ikke den forventede ekstra trafik. Strækningen blev drevet sammen med VNJ, og de to baner delte personale, materiel og driftsfaciliteter.Tarmbanen var dog økonomisk udfordret fra starten og gav kun underskud. I 1940 blev banen lukket, og VNJ overtog dele af dens materiel og personale.
Forslag om Andre Baner
Flere projekter, der kunne have udvidet VNJ's rolle i regionen, blev aldrig realiseret. Blandt disse var en sidebane fra Billum til Esbjerg og en forbindelse fra Sønder Omme til Nørre Nebel. Selv en kort bane fra Nørre Nebel til Nymindegab blev foreslået flere gange, men ingen af planerne blev gennemført.Besættelsen og Dens Indflydelse
Under Besættelsen (1940-45) blev VNJ en vital transportvej for tyskerne. Trafikken på banen syvdobledes, da materialer og arbejdere blev transporteret til byggeri af bunkere og forsvarsværker langs Vestkysten. Tyskerne oprettede flere sidespor, herunder en 12 km lang bane fra Nørre Nebel til Nymindegab og en 14 km lang bane fra Oksbøl til Oksby.Banen blev også et mål for sabotage. Fra 1943 blev spor, broer og lokomotiver hyppigt saboteret af modstandsfolk. Et bemærkelsesværdigt angreb skete i 1944, da et tog med arbejdere blev afsporet ved Hyllerslev.
Efterkrigstiden: Genopbygning og Modernisering
Efter krigen var VNJ's infrastruktur stærkt nedslidt. Genopbygningen omfattede blandt andet en ny bro over Varde Å i 1951 og udskiftning af sporet med bedre materialer. I 1952 blev VNJ og Varde-Grindsted Jernbane (VGJ) administrativt sammenlagt for at spare ressourcer.Banen begyndte også at introducere moderne teknologier. I 1948 blev de første skinnebusser fra Scandia indsat, hvilket reducerede køretider og driftsomkostninger. I 1973 blev ældre skinnebusser erstattet med nyere svenske modeller.
Nye Udfordringer og Tilpasninger
I 1960'erne og 70'erne faldt passagertallet, da flere begyndte at benytte biler. VNJ tilpassede sig ved at reducere omkostninger og modernisere sine faciliteter. I 1977 skiftede banen navn til Vestbanen A/S for at reflektere dens rolle som en regional transportør.Forsvarets Betydning for Banen
Forsvaret blev en vigtig kunde for VNJ efter krigen. Banen transporterede ofte militært udstyr og tropper til Oksbøl-området. I 1979 blev et nyt sidespor til Forsvarets øvelsesterræn indviet, hvilket styrkede samarbejdet mellem VNJ og militæret.Fra Privatbane til Moderne Regional Togdrift
I 1980'erne og 90'erne fortsatte moderniseringen. Nye Y-tog fra Uerdingen blev indsat, og sporet blev opgraderet med helsvejst skinner. I 1997 overtog VNJ godstransport mellem Varde og Esbjerg fra DSB. Samtidig blev to MY-lokomotiver købt til godsdriften.Den 1. juni 2002 overtog Arriva driften af banen, mens VNJ fortsatte som ejer af infrastrukturen. Dette markerede begyndelsen på en ny æra for banen, hvor modernisering og effektivisering blev prioriteret.
Den Seneste Modernisering
I 2012 gennemgik banen endnu en modernisering. Nye trinbrætter blev etableret, signalanlæg blev opdateret, og moderne Lint 41-tog blev indsat. Disse investeringer sikrede, at banen kunne opretholde sin rolle som en vigtig regional forbindelse.Vigtige stamdata for Nebelbanen, Varde-Nørre Nebel Jernbane
Jernbanens længde i km | 37,6 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 8. maj 1894 - LOV nr. 88 |
Baneforkortelse | VNJ |
Dato for Koncession | 1900.10.04 |
Jernbanen åbnet | 1903.03.15 |
Persontrafik nedlagt | I drift |
Godstrafik nedlagt | I drift |
Jernbanen nedlagt | I drift |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.435 mm |
Skinnevægt | Varde-Nørre Nebel: 22,5 kg/m, 27,55 kg/m fra 1953 og 37 kg/m fra 1989 - Nørre Nebel-Tarm: Skinnevægt: 22,5 kg/m |
Ballast | Skærveballast |
Max stigning | 10 ‰, i Varde dog 12,5 ‰ |
Kurveradius | 600 meter, i Varde dog 300 meter |
Hastighed max | 75 km/t |
El drift | Nej |
Togkontrolsystem | ATC |
Max akseltryk | 15,4 Tons |
Bane status | Lokalbane |
Nebelbanen, Varde-Nørre Nebel Jernbane har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid
Start dato | Slut dato | Jernbaneselskab | Ejendomsmærke |
---|---|---|---|
2002.06.01 | I drift | Arriva | Arriva |
1977.05.10 | 2002.06.01 | Vestbanen A/S | Vestbanen |
1940.09.01 | 1977.05.10 | Varde Nørre Nebel Jernbane | VNJ |
1913.11.04 | 1940.09.01 | Varde-Nørre Nebel-Tarm Jernbane | VNTJ |
1903.03.15 | 1913.11.04 | Varde Nørre Nebel Jernbane | VNJ |
Nebelbanen, Varde-Nørre Nebel Jernbane har eller har haft følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Varde Station (Va) | 0,0 km | |
Arnbjerg Trinbræt (Am) | 0,4 km | |
Frisvadvej Trinbræt (Frt) | 1,5 km | |
Varde Vest Station (Vav) | 2,4 km | |
Boulevarden Trinbræt (Bot) | 3,5 km | |
Elkærdam Trinbræt (El) | 5,6 km | |
Hyllerslev Trinbræt (Hyv) | 7,4 km | |
Janderup Trinbræt (Jad) | 8,9 km | |
Billum Trinbræt (Bim) | 11,7 km | |
Hesselmed Trinbræt (Hst) | 14,2 km | |
Oksbøl Station (Oks) | 15,1 km | |
Baunhøj Trinbræt (Bah) | 16,4 km | |
Vrøgum Trinbræt (Vrø) | 18,2 km | |
Jegum Trinbræt (Jeg) | 19,6 km | |
Søvig Sund Trinbræt (Søt) | 21,8 km | |
Dyreby Trinbræt (Dy) | 23,6 km | |
Henne Trinbræt (Hnn) | 25,0 km | |
Outrup Trinbræt (Ovt) | 27,7 km | |
Løftgård Trinbræt (Løt) | 29,1 km | |
Lunde J Trinbræt (Luj) | 32,2 km | |
Nørre Nebel Landevej Trinbræt | 35,4 km | |
Nørre Nebel Station (Nbl) | 37,3 km |
Banekort over Nebelbanen, Varde-Nørre Nebel Jernbane
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 6. oktober 2011 - LINK til kilde.
Varde Station (Va) er Nebelbanen, Varde-Nørre Nebel Jernbane banens første station
Varde station blev indviet 3. oktober 1874 samtidig med jernbanestrækningen Esbjerg-Varde.
Året efter 8. august 1875 blev banen forlænget mod nord til Ringkøbing.
28 år senere 15. marts 1903 blev forbindelsen til Nørre Nebel indviet.
Mod vest blev Varde-Grindsted Jernbane indviet 13. april 1919, som var aktiv til nedlæggelsen 31. marts 1972.
Året efter 8. august 1875 blev banen forlænget mod nord til Ringkøbing.
28 år senere 15. marts 1903 blev forbindelsen til Nørre Nebel indviet.
Mod vest blev Varde-Grindsted Jernbane indviet 13. april 1919, som var aktiv til nedlæggelsen 31. marts 1972.
Byggeår | 1874 |
Åbnet | 1874.10.03 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | N.P.C. Holsøe |
Adresse | Stationspladsen 3, 6800 Varde |
Stednavneforkortelse | Va |
Højdeplacering over havet | 5,1 meter |
GPS koordinater | 55.616100,8.484255 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 17. juni 2023 Download billede
Arnbjerg Trinbræt (Am) ligger 0,4 km. fra første station.
Arnbjerg var trinbræt for Varde Sommerland i perioden 1991-2002
Byggeår | 1991 |
Åbnet | 1991 |
Nedlagt | 2002 |
Nedrevet | 2013 (perronkant eksister dog stadig) |
Stednavneforkortelse | Am |
Højdeplacering over havet | 4,8 meter |
GPS koordinater | 55.61886248087898,8.488949424519946 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 17. juni 2023 Download billede
Frisvadvej Trinbræt (Frt) ligger 1,5 km. fra første station.
Frisvadvej trinbræt er placeret på begge sider af Frisvadvej. I 1975 blev der etableret et venteskur ved trinbrættet.
Byggeår | 1962 |
Åbnet | 1962 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Stednavneforkortelse | Frt |
Højdeplacering over havet | 13,7 meter |
GPS koordinater | 55.627603,8.487077 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 17. juni 2023 Download billede
Varde Vest Station (Vav) ligger 2,4 km. fra første station.
Varde Vest station var hovedkontoret for Varde-Nørre Nebel Jernbane.
Varde-Nørre Nebel Jernbane (VNJ) og Varde-Grindsted Jernbane (VGJ), havde allerede fra 1928 fælles overbanemester, men fra 1. april 1952 fik banerne også fælles direktør og Varde-Grindsted Jernbane (VGJ) flyttede deres hovedkvarter ind på Varde Vest station. De to baner blev aldrig helt fusioneret.
Fra 1. april 1953 blev der etablerede et værkstedsfællesskab mellem VNJ og VGJ. Da VGJ blev nedlagt 31. marts 1972, overtog VNJ i foråret 1973 deres remise- og værkstedsbygninger som lå nordøst for Varde Station.
Varde-Nørre Nebel Jernbane (VNJ) og Varde-Grindsted Jernbane (VGJ), havde allerede fra 1928 fælles overbanemester, men fra 1. april 1952 fik banerne også fælles direktør og Varde-Grindsted Jernbane (VGJ) flyttede deres hovedkvarter ind på Varde Vest station. De to baner blev aldrig helt fusioneret.
Fra 1. april 1953 blev der etablerede et værkstedsfællesskab mellem VNJ og VGJ. Da VGJ blev nedlagt 31. marts 1972, overtog VNJ i foråret 1973 deres remise- og værkstedsbygninger som lå nordøst for Varde Station.
Andre navne og stavemåder | Før 02.06.1957 Varde Vestbanegaard. |
Byggeår | 1902 |
Åbnet | 1903.03.14 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Svinget 11, 6800 Varde |
Stednavneforkortelse | Vav |
Højdeplacering over havet | 11,0 meter |
GPS koordinater | 55.624437,8.476444 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 17. juni 2023 Download billede
Boulevarden Trinbræt (Bot) ligger 3,5 km. fra første station.
Boulevarden Trinbræt er etableret med perron på begge sider af Nordre Boulevard for at mindske den tid bommene er nede under standsning ved trinbrættet.
Byggeår | 1987 |
Åbnet | 1987 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Nordre Boulevard, 6800 Varde |
Stednavneforkortelse | Bot |
Højdeplacering over havet | 6,1 meter |
GPS koordinater | 55.623829,8.460211 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. juli 2023 Download billede
Elkærdam Trinbræt (El) ligger 5,6 km. fra første station.
Elkærdam Trinbræt blev etableret den 26. maj 1963 ved baneoverskæringen med Elkærdamvej, og var med en sparsom jordperron og et lille kvadratisk venteskur. Elkærdam Trinbræt blev moderniseret 1988.
Elkærdam Trinbræt blev sammen med Søvig Sund og Hesselmed Trinbræt på Varde-Nørre Nebel Jernbane nedlagt den 30. juni 2012. Efterfølgende blev det elektriske udstyr fjernet og stationsskiltene blev nedtaget.
Elkærdam Trinbræt blev sammen med Søvig Sund og Hesselmed Trinbræt på Varde-Nørre Nebel Jernbane nedlagt den 30. juni 2012. Efterfølgende blev det elektriske udstyr fjernet og stationsskiltene blev nedtaget.
Byggeår | 1963 |
Åbnet | 1963.05.26 |
Nedlagt | 2012.06.30 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | El |
Højdeplacering over havet | 4,8 meter |
GPS koordinater | 55.626137,8.426172 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. juli 2023 Download billede
Hyllerslev Trinbræt (Hyv) ligger 7,4 km. fra første station.
Hyllerslev Station blev nedsat til trinbræt med sidespor den 1. maj 1963. I 1986 blev Hyllerslev Trinbræt flyttet ca. 100 meter hen til Hyllerslev Stationsvej mod øst. Hyllerslev Trinbræt fik i 1987 anlagt ny perron med venteskur.
Resterne af sidesporet ved Hyllerslev Station blev fjernet i 1995.
Resterne af sidesporet ved Hyllerslev Station blev fjernet i 1995.
Byggeår | 1986 |
Åbnet | 1986 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Hyllerslev Stationsv, 6851 Janderup Vestj |
Stednavneforkortelse | Hyv |
Højdeplacering over havet | 6,7 meter |
GPS koordinater | 55.626327063122766,8.400836978416487 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. juli 2023 Download billede
Janderup Trinbræt (Jad) ligger 8,9 km. fra første station.
Janderup Station blev nedsat til trinbræt i 2002, hvor der blev anlagt en ny perron med venteskur lidt vest for den oprindelige station. Stationsbygningen blev solgt ved samme lejlighed.
Det oprindelige læssespor blev ombygget til krydsningsspor i 1979.
Det oprindelige læssespor blev ombygget til krydsningsspor i 1979.
Byggeår | 2002 |
Åbnet | 2002 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Banevangen 8C, 6851 Janderup Vestj |
Stednavneforkortelse | Jad |
Højdeplacering over havet | 7,2 meter |
GPS koordinater | 55.622735401991754,8.373710417748518 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. juli 2023 Download billede
Billum Trinbræt (Bim) ligger 11,7 km. fra første station.
Billum Station blev nedsat til trinbræt i 2002 og stationsbygningen solgt til privat beboelse.
Det oprindelige sidespor til brugsforeningen er fjernet og læssesporet ombygget til krydsningsspor i 1979-1980.
Det oprindelige sidespor til brugsforeningen er fjernet og læssesporet ombygget til krydsningsspor i 1979-1980.
Byggeår | 1902 |
Åbnet | 2002 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Kastanjevej, 6852 Billum |
Stednavneforkortelse | Bim |
Højdeplacering over havet | 9,1 meter |
GPS koordinater | 55.61695717896689,8.331125103095777 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. juli 2023 Download billede
Hesselmed Trinbræt (Hst) ligger 14,2 km. fra første station.
Fra starten i 1962 var Hesselmed Trinbræt med en meget kort jordperron. Et genbrugt venteskur fra Biltoft trinbræt, på Varde-Grindsted Jernbane, blev flyttet til Hesselmed Trinbræt i 1972. Venteskuret blev udskiftet med et nyt i 1985.
Hesselmed Trinbræt blev sammen med Elkærdam og Søvig Sund Trinbræt på Varde-Nørre Nebel Jernbane nedlagt den 30. juni 2012. Efterfølgende blev det elektriske udstyr fjernet og stationsskiltene blev nedtaget.
Hesselmed Trinbræt blev sammen med Elkærdam og Søvig Sund Trinbræt på Varde-Nørre Nebel Jernbane nedlagt den 30. juni 2012. Efterfølgende blev det elektriske udstyr fjernet og stationsskiltene blev nedtaget.
Byggeår | 1962 |
Åbnet | 1962.05.08 |
Nedlagt | 2012.06.30 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Hst |
Højdeplacering over havet | 11,1 meter |
GPS koordinater | 55.619024,8.294938 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. juli 2023 Download billede
Oksbøl Station (Oks) ligger 15,1 km. fra første station.
Syd for Oksbøl Station er der sidesport til Oksbøl kasserne, som ligger mod vest.
Andre navne og stavemåder | Før 30.04.1968 Oxbøl, før 02.05.1934 Oksbøl (i landskøreplan først ændret 15.05.1939). |
Byggeår | 1903 |
Åbnet | 1903.03.14 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Østergade 17, 6840 Oksbøl |
Stednavneforkortelse | Oks |
Højdeplacering over havet | 15,6 meter |
GPS koordinater | 55.626003,8.283476 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. juli 2023 Download billede
Baunhøj Trinbræt (Bah) ligger 16,4 km. fra første station.
Baunhøj Trinbræt med Sidespor var under 2. verdenskrig med et sidespor der endte i en enderampe. Sidesporet blev i 1959 forlænget til et 550 meter langt sidespor.
Fra den 16. juni 2001 blev Baunhøj Trinbræt med Sidespor nedsat til trinbræt, hvor sidesporet ved samme lejlighed blev afkortet for senere at blive fjernet helt i 2002.
Fra den 16. juni 2001 blev Baunhøj Trinbræt med Sidespor nedsat til trinbræt, hvor sidesporet ved samme lejlighed blev afkortet for senere at blive fjernet helt i 2002.
Byggeår | 1942 |
Åbnet | 2001.06.16 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Kirkegade 70, 6840 Oksbøl |
Stednavneforkortelse | Bah |
Højdeplacering over havet | 18,5 meter |
GPS koordinater | 55.635874,8.283070 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. juli 2023 Download billede
Vrøgum Trinbræt (Vrø) ligger 18,2 km. fra første station.
Vrøgum Station var med omløbs- og læssespor samt svinefold. Fra efteråret 1968 blev Vrøgum Station ubetjent. Stationsbygningen blev i 2002 solgt til privat beboelse.
Vrøgum Stations sidesporet blev i 1987 afkortet mod syd.
Vrøgum Stations sidesporet blev i 1987 afkortet mod syd.
Byggeår | 1902 |
Åbnet | 1968 (efteråret) |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Stationsvej, 6840 Oksbøl |
Stednavneforkortelse | Vrø |
Højdeplacering over havet | 16,0 meter |
GPS koordinater | 55.65395653976516,8.292311434453195 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. juli 2023 Download billede
Jegum Trinbræt (Jeg) ligger 19,6 km. fra første station.
Jegum Trinbræt er placeret ved Jegum Ferieland.
Byggeår | 1992 |
Åbnet | 1992 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Stednavneforkortelse | Jeg |
Højdeplacering over havet | 5,0 meter |
GPS koordinater | 55.664693,8.301735 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. juli 2023 Download billede
Søvig Sund Trinbræt (Søt) ligger 21,8 km. fra første station.
Søvig Sund Trinbræt blev etableret 8 fra maj 1962 med jordperron og lille kvadratisk venteskur, men Søvig Sund Trinbræt blev Moderniseret 1988.
Søvig Sund blev sammen med Elkærdam og Hesselmed Trinbræt på Varde-Nørre Nebel Jernbane nedlagt den 30. juni 2012. Efterfølgende blev det elektriske udstyr fjernet og stationsskiltene blev nedtaget.
Søvig Sund blev sammen med Elkærdam og Hesselmed Trinbræt på Varde-Nørre Nebel Jernbane nedlagt den 30. juni 2012. Efterfølgende blev det elektriske udstyr fjernet og stationsskiltene blev nedtaget.
Byggeår | 1962 |
Åbnet | 1962.05.08 |
Nedlagt | 2012.06.30 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Søt |
Højdeplacering over havet | 6,5 meter |
GPS koordinater | 55.684204427136336,8.304267455278566 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. juli 2023 Download billede
Dyreby Trinbræt (Dy) ligger 23,6 km. fra første station.
Dyreby Trinbræt blev etableret lige efter 2. verdenskrig i 1945 og var med et beskedent venteskur. Dyreby Trinbræt blev moderniseret i 1988 med ny beton perron.
Byggeår | 1945 |
Åbnet | 1945 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Dyrebyvej 15, 6854 Henne |
Stednavneforkortelse | Dy |
Højdeplacering over havet | 17,0 meter |
GPS koordinater | 55.699867,8.298224 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. juli 2023 Download billede
Henne Trinbræt (Hnn) ligger 25,0 km. fra første station.
Henne station var med omløbs- og læssespor og senere i 1912 eller 1913 kom der krydsningsspor til. Krydsningssporet blev fjernet igen i 1976 og læssesporet fjernet i 1981.
Hennes stationsbygning blev solgt i januar 2002 og der blev lavet et nyt venteskur øst for stationsbygningen.
Hennes stationsbygning blev solgt i januar 2002 og der blev lavet et nyt venteskur øst for stationsbygningen.
Byggeår | 1903 |
Åbnet | 2002 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Strandvejen, 6854 Henne |
Stednavneforkortelse | Hnn |
Højdeplacering over havet | 18,0 meter |
GPS koordinater | 55.710281975401195,8.304183683456815 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 17. juni 2023 Download billede
Outrup Trinbræt (Ovt) ligger 27,7 km. fra første station.
Outrup Station var med læssespor og et sidespor til slagteriet. Outrup Station blev ubetjent fra januar 1996 og stationsbygningen blev solgt til privat beboelse i efteråret 2002.
Andre navne og stavemåder | Før __.__._??_ Ovtrup, før 30.04.1968 Outrup. |
Byggeår | 1902 |
Åbnet | 1996 (januar) |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Jernbanegade, 6855 Outrup |
Stednavneforkortelse | Ovt |
Højdeplacering over havet | 17,0 meter |
GPS koordinater | 55.717499346387314,8.344843282936758 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. juli 2023 Download billede
Løftgård Trinbræt (Løt) ligger 29,1 km. fra første station.
Løftgård Trinbræt blev etableret i 1945 med en perron af sveller og et meget lille venteskur. I 1989 blev Løftgård Trinbræt moderniseret med ny perron og et nyt venteskur.
Byggeår | 1945 |
Åbnet | 1945 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Løftgårdevej 7, 6855 Outrup |
Stednavneforkortelse | Løt |
Højdeplacering over havet | 13,8 meter |
GPS koordinater | 55.729449,8.352982 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. juli 2023 Download billede
Lunde J Trinbræt (Luj) ligger 32,2 km. fra første station.
Lunde J Station havde oprindelig omløbs- og læssespor. Ud fra Lunde station udgik et lille sidespor til virksomheder syd for stationen. Sidesporet fandes stadig i 2015, men er blevet asfalteret over i overskæringen med Lundagervej.
Lunde J Station blev ubetjent med udgangen af 1993 og stationsbygningen blev solgt til privatbeboelse i januar 2002.
Lunde J Station blev ubetjent med udgangen af 1993 og stationsbygningen blev solgt til privatbeboelse i januar 2002.
Byggeår | 1903 |
Åbnet | 1993 (udgangen af året) |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Skolegade, 6830 Nørre Nebel |
Stednavneforkortelse | Luj |
Højdeplacering over havet | 22,7 meter |
GPS koordinater | 55.75599222024369,8.364222487201703 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. juli 2023 Download billede
Nørre Nebel Landevej Trinbræt ligger 35,4 km. fra første station.
Nørre Nebel Landevej trinbræt lå ved overkørsel 158 på landevejen Varde-Nørre Nebel-Hvide Sande.
Byggeår | 1930 |
Åbnet | 1930 |
Nedlagt | 1948 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 9,6 meter |
GPS koordinater | 55.767701,8.312541 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. juli 2023 Download billede
Nørre Nebel Station (Nbl) er Nebelbanen, Varde-Nørre Nebel Jernbane banens endestation og ligger 37,3 km. fra første station.
Nørre Nebel station er i dag endestation på Varde - Nørre Nebel banen.
I 1913 blev banen forlænget fra Nørre Nebel til Tarm, men denne strækning lukkede igen i 1940.
I 1913 blev banen forlænget fra Nørre Nebel til Tarm, men denne strækning lukkede igen i 1940.
Andre navne og stavemåder | Før __.__._??_ Nørre-Nebel, før 30.04.1968 Nørre Nebel. |
Byggeår | 1902 |
Åbnet | 1903.03.14 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Stationsvej 1, 6830 Nørre Nebel |
Stednavneforkortelse | Nbl |
Højdeplacering over havet | 7,8 meter |
GPS koordinater | 55.777381,8.290450 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 17. juni 2023 Download billede