Ringe-Faaborg Banen - operatør: DSB (Oprindelig: RFB)
Fåborg-Ringe-Nyborg banen har altid været ejet af staten, men banen var straks efter dens åbning drevet af Sydfyenske Jernbaner. Banen blev anlagt i to tempi. 1878 tilbød Sydfyenske Jernbaner at overtage driften af en eventuel Fåborg-Ringe bane. Ved loven den 16. juni 1879 blev det besluttet at anlægge denne bane for statens regning.
Det blev allerede nævnt i forbindelse med loven af den 16. juni 1879 at banen kunne forlænges til Nyborg, men først ved lov af den 8. maj 1894 kom der realiteter bag.
Faaborg Station og stationerne i Højrup, Korinth og Pejrup er alle tegnet af Statsbanearkitekt N.P.C. Holsøe. Til opførelse af Faaborg Station genbrugte man tegningerne fra Aarhus Østbanegård, som N.P.C. Holsøe tegnede ca. 5 år tidligere. Korinth Station var ekstra stor, fordi der også skulle være ventesal for herskaberne fra Arreskov og Brahetrolleborg. Espe Station var ikke projekteret fra starten, men blev i 1883 bygget på kun ni uger som en meget lille station i simpel stil - den er senere udvidet flere gange. Katterød Station er tegnet af Andreas Jensen ligesom de andre på Svendborg-Faaborg banen.
Øhavsmuseet i Faaborg kortlagde i foråret 2009 de kulturhistoriske interesser omkring strækningen og tillagde alle stationerne høj bevaringsværdig.
I 1880 begyndte anlægget af banen, som blev forestået af Sydfyenske Jernbaner, men finansieret af staten. Under anlæggelse af banen stod det hurtigt klart, at det ikke var muligt at skaffe lokal fynsk arbejdskraft til anlægsarbejdet, men man måtte hente svensk arbejdskraft for at løfte opgaven. I maj 1881 kunne sporlægningen begynde. Skinnerne blev leveret af Union Gieserei i Dortmund og leveredes til banen via Svendborg og Ringe. Materiellet til anlægsarbejdet var åbne vogne fra Ringe-Fåborg banen. Lokomotivet var fremdeles Sydfyenske Jernbaner nr. 4 "Sct. Jørgen". Den 21. september 1881 kunne "Sct. Jørgen" førte gang rulle ind i Fåborg via de nyanlagte skinner. Den 15. marts 1882 blev banen prøvekørt og samme dag tiltrådte det nyudnævnte personale på banen. Sydfyenske Jernbaner overtog driften af banen og selve indvielsen fandt sted den 31. marts 1882. Ringe-Fåborg banen havde sit eget hovedspor i Ringe. Ved Fåborgbanens pakhus i Ringe lå en 30 fods drejeskive og lidt vest herfor blev der opført en funktionærbolig idet banens personale havde hjemsted i Ringe. Desuden blev der i Ringe opført en tosporet remise til banens lokomotiver.
Ved statens overtagelse af Sydfyenske Jernbaner i 1949 fortsatte man driften af banen frem til 1962 og herefter forblev banen i drift som godsbane, hvor de sidste stykke Korinth-Ringe, blev nedlagt sidst og omdannet til cykelsti. Signalerne blev taget ned i 1962-1963, og de fleste omløbsspor og sidespor blev fjernet i løbet af 1960'erne.
Strækningen Korinth-Faaborg blev købt af Fyns Amt og stillet til rådighed for Syd Fyenske Veteranjernbane (SFvJ), som blev stiftet den 9. januar 1988. Veteranbanen blev officielt indviet den 28. maj 1992. Faaborg-Midtfyn Kommune, der efter Kommunalreformen i 2007 ejer strækningen Korinth-Faaborg, har kørt et renoverings- og udviklingsprojekt, der skal skabe bedre rammer for veterantogsdriften.
Veteranbanen har ved særlige lejligheder også kørt tog til andre byer på Fyn og i Jylland, men denne trafik stoppede i 2002, da sporet mellem Ringe og Korinth var kommet i for dårlig stand, og i 2011 blev sporet fjernet. Skov- og Naturstyrelsen har overtaget strækningen Ringe-Korinth og omdannet den til Natursti Ringe-Korinth med asfalteret cykelsti og grusbelagt ridesti.