Fåborg-Ringe-Nyborg banen har altid været ejet af staten, men banen var straks efter dens åbning drevet af Sydfyenske Jernbaner. Banen blev anlagt i to tempi. 1878 tilbød Sydfyenske Jernbaner at overtage driften af en eventuel Fåborg-Ringe bane. Ved loven den 16. juni 1879 blev det besluttet at anlægge denne bane for statens regning.
Det blev allerede nævnt i forbindelse med loven af den 16. juni 1879 at banen kunne forlænges til Nyborg, men først ved lov af den 8. maj 1894 kom der realiteter bag.
Faaborg Station og stationerne i Højrup, Korinth og Pejrup er alle tegnet af Statsbanearkitekt N.P.C. Holsøe. Til opførelse af Faaborg Station genbrugte man tegningerne fra Aarhus Østbanegård, som N.P.C. Holsøe tegnede ca. 5 år tidligere. Korinth Station var ekstra stor, fordi der også skulle være ventesal for herskaberne fra Arreskov og Brahetrolleborg. Espe Station var ikke projekteret fra starten, men blev i 1883 bygget på kun ni uger som en meget lille station i simpel stil - den er senere udvidet flere gange. Katterød Station er tegnet af Andreas Jensen ligesom de andre på Svendborg-Faaborg banen.
Øhavsmuseet i Faaborg kortlagde i foråret 2009 de kulturhistoriske interesser omkring strækningen og tillagde alle stationerne høj bevaringsværdig.
I 1880 begyndte anlægget af banen, som blev forestået af Sydfyenske Jernbaner, men finansieret af staten. Under anlæggelse af banen stod det hurtigt klart, at det ikke var muligt at skaffe lokal fynsk arbejdskraft til anlægsarbejdet, men man måtte hente svensk arbejdskraft for at løfte opgaven. I maj 1881 kunne sporlægningen begynde. Skinnerne blev leveret af Union Gieserei i Dortmund og leveredes til banen via Svendborg og Ringe. Materiellet til anlægsarbejdet var åbne vogne fra Ringe-Fåborg banen. Lokomotivet var fremdeles Sydfyenske Jernbaner nr. 4 "Sct. Jørgen". Den 21. september 1881 kunne "Sct. Jørgen" førte gang rulle ind i Fåborg via de nyanlagte skinner. Den 15. marts 1882 blev banen prøvekørt og samme dag tiltrådte det nyudnævnte personale på banen. Sydfyenske Jernbaner overtog driften af banen og selve indvielsen fandt sted den 31. marts 1882. Ringe-Fåborg banen havde sit eget hovedspor i Ringe. Ved Fåborgbanens pakhus i Ringe lå en 30 fods drejeskive og lidt vest herfor blev der opført en funktionærbolig idet banens personale havde hjemsted i Ringe. Desuden blev der i Ringe opført en tosporet remise til banens lokomotiver.
Ved statens overtagelse af Sydfyenske Jernbaner i 1949 fortsatte man driften af banen frem til 1962 og herefter forblev banen i drift som godsbane, hvor de sidste stykke Korinth-Ringe, blev nedlagt sidst og omdannet til cykelsti. Signalerne blev taget ned i 1962-1963, og de fleste omløbsspor og sidespor blev fjernet i løbet af 1960'erne.
Strækningen Korinth-Faaborg blev købt af Fyns Amt og stillet til rådighed for Syd Fyenske Veteranjernbane (SFvJ), som blev stiftet den 9. januar 1988. Veteranbanen blev officielt indviet den 28. maj 1992. Faaborg-Midtfyn Kommune, der efter Kommunalreformen i 2007 ejer strækningen Korinth-Faaborg, har kørt et renoverings- og udviklingsprojekt, der skal skabe bedre rammer for veterantogsdriften.
Veteranbanen har ved særlige lejligheder også kørt tog til andre byer på Fyn og i Jylland, men denne trafik stoppede i 2002, da sporet mellem Ringe og Korinth var kommet i for dårlig stand, og i 2011 blev sporet fjernet. Skov- og Naturstyrelsen har overtaget strækningen Ringe-Korinth og omdannet den til Natursti Ringe-Korinth med asfalteret cykelsti og grusbelagt ridesti.
Ringe Station har været en stor og vigtig station for 3 baner.: Odense-Svendborg, åbnet 12. juli 1876 Ringe-Faaborg RFJ (29,4 km), åbnet 1. april 1882 - Ringe-Nyborg RNJ (26,4 km), åbnet 1. september 1897
Ringe-Nyborg og Ringe-Faaborg banerne bliver nedlagt 27. maj 1962, men en beskeden mængde godstrafik fortsætter mellem Ringe-Faaborg indtil 1987 og nogle år længere mellem Ringe-Korinth.
Boltinge Trinbræt åbnede i 1929, men allerede i 1930 blev Boltinge ophøjet til billetsalgssted og blev også ved den lejlighed omdøbt til Boltingegaard efter den store gård: Boltingegaard vest for billetsalgsstedet. Billetsalget fandt sted fra vogterhus nr. 1, som lå ca. 800 meter sydvest for standsningsstedet. Senere skiftede Billetsalget navn fra Boltingegaard til Boltinggård – altså uden "binde" e og med bolle å.
Billetsalgsstedet eller Vogterhuset findes stadig i dag, men er stærkt ombygget og det er ikke synlige træk tilbage fra det gamle vogterhus. Vogterhuset havde oprindeligt tagryg vinkelret på sporet, men efter ombygninger er tagryg parallelt med sporet. Ligeledes er bygningens grundplan ca. fordoblet.
Fra 1954 blev Boltinggård Billetsalgssted nedsat til trinbræt.
Byggeår
1880
Åbnet
1954
Nedlagt
1962.05.27
Nedrevet
Nedrevet
Adresse
Boltinggårdvej, 5750 Ringe
Stednavneforkortelse
Bts
Højdeplacering over havet
66,7 meter
GPS koordinater
55.22228752486331,10.468652550094829
Billede af Boltinggård Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Boltinggård Trinbræt har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2008.10.17 09:18:46
Espe Station var ikke planlagt da banen åbnede. I 1883 blev det besluttet at bygge en lille station i Espe, hvilket kun tog ni uger. Stationen blev siden udvidet af flere omgange.
Espe Station var med krydsningsspor og læssespor med to stikspor, det ene til varehuset. Fra omløbssporet gik der et sidespor til en grusgrav mod nord.
Grønderup billetsalgssted åbnede først den 1. oktober 1882 med salg i banehuset. Blev senere nedsat til trinbræt - formentlig i 1957 samtidig med Hågerup.
Byggeår
1882
Åbnet
1957
Nedlagt
1962.05.27
Nedrevet
Eksisterer stadig
Højdeplacering over havet
41,9 meter
GPS koordinater
55.11414093163675,10.341676283680872
Billede af Grønderup Trinbræt - yderst til venstre i billedet. Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1957 - LINK til kilde.
Katterød Trinbræt var fra Ringe-Faaborg Banens åbning den 1. april 1982, men blev ophøjet billetsalgssted den 1. juli 1883, billetsalget blev foretaget fra vogterhuset.
Katterød blev ophøjet til station, da Katterød fik forgrening til Svendborg-Faaborg Banen.
Syd Fyenske Veteranjernbanes trinbræt er den tidligere perron fra Katterød Station.