Limfjordsbanen Veteranbane (LFB)
Kort efter Aalborg Stationen passeres på venstre side Limfjordsbanens remise, hvor Limfjordsbanens lokomotiver og vogne opbevares. Remisen har 18 spor og stammer fra Aalborg Privatbaner, der brugte remisen fra 1900 indtil privatbanernes lukning i 1969.
Turen går videre over stationsterrænnet og forbi kolonihaverne "Engen", hvor Limfjordsbanens afgrening til Østhavnen drejer fra strækningen mod Aarhus. Efter ca. 3 km er første stop på veteranbanen i form af Østeraadalen Trinbræt.
Østeraadalen Trinbræt blev anlagt i 1996 i forbindelse med det store genoprettelsesprojekt for Østeraadalen. Efter trinbrættet forløber strækningen gennem ådalen, under motorvejen og Gugvej passeres, hvor banen når den oprindelige gamle Gug station. Gug Station er opført i 1899 og var station på Hadsundbanen indtil denne blev nedlagt i 1969. Spejdertroppen Hardeknud holder i dag til på stationen. Gug Station blev i 1990'erne benyttet af Limfjordsbanen som stoppested. Vest for Gug Station var der indtil 2004 et stikspor til en rampe, men blev fjernet, da sporet blev moderniseret. Det Varehus, som lå ved stationen er i dag nedrevet.
Fra Gug Station løber banen mod øst i den lave dal mellem bakkerne ved Lundergårde og kridtbakkerne i Gug ude i det åbne landskab. Strækningen passerer det tidligere Lundergaarde Trinbræt fra Hadsundbanen. På venstre hånd kan ses resterne af den læsserampe, som har været benyttet ved fra sidesporet ved Lundergaarde Trinbræt. Her blev der indtil 1969 sendt store mængder jordbrugskalk af sted fra Duedal kalkværk, der lå umiddelbart nord for Sdr. Trandersvej i kanten af kridtbakken. Fra kalkværket var der en smalsporet bane ned til Hadsundbanen og kalken kunne hældes direkte ned i jernbanevognene fra læsserampen.
Sporet drejer nu nord om Gistrup og forlader den gamle Hadsundbanes forløb ca. 1,5 km fra hvor Gistrup Station var placeret. Limfjordsbanen fortsætter frem til Hadsundvej, hvor der er anlagt et trinbræt umiddelbart øst for vejen.
Limfjordsbanen fortsætter nu næsten stik nord. Vest for banen ligger industriområdet i Aalborg Øst mellem Tranholmvej og banen. Eksportslagteriet havde eget sidespor, der dog i dag er fjernet. Siemens Wind Power, der producerer vindmøllevinder, ses også. På højre side ses Romdrup Å.
Kort før Østhavnen skal toget passere gennem en skarp kurve mod nordvest , hvor hjulene på lokomotiver og vogne klager højlydt over den kromme kurve. Herefter er der manuelt betjente overkørsler, hvor der skal tændes for blinklyssignalerne inden overkørsel, hvorefter sporet er på havnens område. Sporet fortsætter forbi bl.a. Fragtmandscentralen, Royal Arctic og Royal Greenland, inden Limfjordsbanens trinbræt "Limfjorden". Her er en gammel godsvogn er opstillet.