Limfjordsbanen Veteranbane - operatør: LFB

Kort efter Aalborg Stationen passeres på venstre side Limfjordsbanens remise, hvor Limfjordsbanens lokomotiver og vogne opbevares. Remisen har 18 spor og stammer fra Aalborg Privatbaner, der brugte remisen fra 1900 indtil privatbanernes lukning i 1969.

Turen går videre over stationsterrænnet og forbi kolonihaverne "Engen", hvor Limfjordsbanens afgrening til Østhavnen drejer fra strækningen mod Aarhus. Efter ca. 3 km er første stop på veteranbanen i form af Østeraadalen Trinbræt.

Østeraadalen Trinbræt blev anlagt i 1996 i forbindelse med det store genoprettelsesprojekt for Østeraadalen. Efter trinbrættet forløber strækningen gennem ådalen, under motorvejen og Gugvej passeres, hvor banen når den oprindelige gamle Gug station. Gug Station er opført i 1899 og var station på Hadsundbanen indtil denne blev nedlagt i 1969. Spejdertroppen Hardeknud holder i dag til på stationen. Gug Station blev i 1990'erne benyttet af Limfjordsbanen som stoppested. Vest for Gug Station var der indtil 2004 et stikspor til en rampe, men blev fjernet, da sporet blev moderniseret. Det Varehus, som lå ved stationen er i dag nedrevet.

Fra Gug Station løber banen mod øst i den lave dal mellem bakkerne ved Lundergårde og kridtbakkerne i Gug ude i det åbne landskab. Strækningen passerer det tidligere Lundergaarde Trinbræt fra Hadsundbanen. På venstre hånd kan ses resterne af den læsserampe, som har været benyttet ved fra sidesporet ved Lundergaarde Trinbræt. Her blev der indtil 1969 sendt store mængder jordbrugskalk af sted fra Duedal kalkværk, der lå umiddelbart nord for Sdr. Trandersvej i kanten af kridtbakken. Fra kalkværket var der en smalsporet bane ned til Hadsundbanen og kalken kunne hældes direkte ned i jernbanevognene fra læsserampen.

Sporet drejer nu nord om Gistrup og forlader den gamle Hadsundbanes forløb ca. 1,5 km fra hvor Gistrup Station var placeret. Limfjordsbanen fortsætter frem til Hadsundvej, hvor der er anlagt et trinbræt umiddelbart øst for vejen.

Limfjordsbanen fortsætter nu næsten stik nord. Vest for banen ligger industriområdet i Aalborg Øst mellem Tranholmvej og banen. Eksportslagteriet havde eget sidespor, der dog i dag er fjernet. Siemens Wind Power, der producerer vindmøllevinder, ses også. På højre side ses Romdrup Å.

Kort før Østhavnen skal toget passere gennem en skarp kurve mod nordvest , hvor hjulene på lokomotiver og vogne klager højlydt over den kromme kurve. Herefter er der manuelt betjente overkørsler, hvor der skal tændes for blinklyssignalerne inden overkørsel, hvorefter sporet er på havnens område. Sporet fortsætter forbi bl.a. Fragtmandscentralen, Royal Arctic og Royal Greenland, inden Limfjordsbanens trinbræt "Limfjorden". Her er en gammel godsvogn er opstillet.

Vigtige stamdata for Limfjordsbanen Veteranbane


Jernbanens længde i km 16,6
BaneforkortelseLFB
Jernbanen åbnet1973.06.17
Jernbanen nedlagtI drift
SportypeEnkelt
Sporvidde1.435 mm
BallastSkærver
El driftNej

Limfjordsbanen Veteranbane havde følgende stoppesteder



Aalborg Station (Ab) var Limfjordsbanen Veteranbane banens første station

Aalborg Station åbnede den 18. september 1869 som endestation for jernbanen fra Randers til Aalborg. Aalborg Station blev indviet af Kong Christian den 9. den 18. september 1869, hvor den nye jernbanestrækning fra Randers til Aalborg blev indviet. Dagen efter indledtes den daglige drift med tre tog i hver retning. Ved etableringen af Aalborg Station var Aalborg den næststørste by i Jylland med 11.700 indbyggere. Aalborg Station var en statelig og pompøs bygning tegnet af N.P.C. Holsøe, med en nyfortolkning af den norditalienske renæssance. Aalborg Station var en større udgave af den på tidspunktet 4 år yngre Nyborg station nr. 2. I de første driftsår var der kun ca. 165 frarejsende passagerer på de 3 afgange om dagen. 

Aalborgs første banegård var bygget så stor og tilsyneladende rummelig ved åbningen, at man skulle tro, at den aldrig ville få pladsproblemer, men både Aalborg by og de mange banerne havde vokseværk, hvor især optagelsen af Aalborg Privatbaner skabte pladsproblemer:

  • Den 16. august 1879 blev Aalborg Station forbundet nordpå til Vendsysselbanen med den første jernbanebroen over Limfjorden. 
  • Den 19. marts 1897 åbnede Fjerritslev-Nørresundby Jernbane - (FNSJ) og den 18. juli 1899 åbnede strækningen Nørresundby-Sæby-Frederikshavn (Sæbybanen). Begge strækninger lå nord for Limfjorden, men næsten alle tog udgik fra Aalborg Banegård. 
  • Den 15. juli 1899 åbnede Aars-Nibe-Svenstrup Jernbane, der i 1910 blev forlænget til Hvalpsund (by). I starten udgik banens tog fra Svenstrup station men med den nye Aalborg Station i 1902 førtes togene til Aalborg. 
  • Den 2. december 1900 blev Aalborg Station udgangspunkt for Aalborg-Hadsund Jernbane, der gik fra Aalborg gennem det østlige Himmerland til Hadsund.

Aalborgs første station blev for lille og den 8. december 1902 åbnede den nye og nuværende Aalborg Station, som kom til at afløse stationen fra 1869. Den nuværende Aalborg Station, er placeret ca. 300 meter syd for den oprindelige Aalborg Station, og er tegnet af Arkitekt Thomas Arboe. Thomas Arboe udførte tilsvarende byggerier i perioden 1883-1903, bl.a. stationerne i Nyborg og Kolding, stationsbygningerne er inspireret af Aalborgs først station. Selv om Aalborgs nye station har to tårne, er elementerne taget direkte fra N.P.C. Holsøe første station. Thomas Arboe Har ikke lavet tilsvarende arkitektoniske bygninger andre steder. Thomas Arboe tilføjede en praktisk detalje på Aalborg Station, som er renæssanceuret på toppen af bygningen, hvilket er et kendt og gennemgåede element fra andre store jyske stationer.

På trods af stigende trafik i begyndelsen af århundredet fik Aalborg Stations hovedbygning og perronerne ikke større forandringer og udvidelser. Her havde Hadsundbanen sine egne to perroner. Fjerritslev- og Sæbytogene holdt til på perron 3, der frem til 1915 ikke havde venterum for de rejsende. I 1915 opførte privatbanen en træbygning på perronen samtidig med en ændring og forlængelse af perronen.

Sidst i 1960'erne blev privatbanerne nedlagt:
  • Sæbybanen blev nedlagt den 31. marts 1968.
  • Fjerritslev-Nørresundby den 1. april 1969.
  • Hvalpsund den 1. april 1969.
  • Hadsundbanen den 1. april 1969.
 
Aalborg Station havde indtil 1970'erne et stationsareal, som var plastret til med mange småbygninger, der siden over en årrække er blev fjernet. Aalborg Stationen ligger i dag smukt renoveret både Indvendigt og udvendigt. Aalborg Stationen blev fredet i 1992 og den oprindelige Aalborg Station fra 1869 blev nedrevet i 1904.

I 2003 blev Aalborg Station på den nye Aalborg Nærbane, der betjener syv stationer i og omkring Aalborg mellem Nørresundby i nord og Skørping i syd. I 2017 blev den regionale jernbanedrift fra Aalborg station til Skørping og Frederikshavn overdraget fra DSB til jernbaneselskabet Nordjyske Jernbaner.


Byggeår1900
Åbnet1902.12.08
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektThomas Arboe
AdresseJohn F. Kennedys Pl. 3, 9000 Aalborg
StednavneforkortelseAb
Højdeplacering over havet4,4 meter
GPS koordinater57.043181,9.917006

Billede af Aalborg Station.
Billede af Aalborg Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. september 2021
Download billede

Historisk kort over Aalborg Station
Aalborg Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Østeraadalen (Veterantog) Trinbræt lå 3,0 km. fra første station.

Østeraadalen Veteranbane Trinbræt blev anlagt i 1996 i forbindelse med det store genoprettelsesprojekt for Østeraadalen.

Aalborg-Hadsund Jernbane gik gennem dalen og krydsede Østerå. Efter at denne bane blev nedlagt, indgik sporet i havnebanen til Østhavnen. Limfjordsbanen, der er en afdeling af Dansk Jernbane-Klub, fik lov til at køre veterantog her og oprettede Østeraadalen Trinbræt ved broen over åen og tæt på kolonihaverne.

Østerådalen er et bynært naturområde kun 3 km fra Aalborgs centrum. Selve området Østerådal er over 100 HA stort med et rigt fugleliv med lavvandede søer og våde enge som ved højvande oversvømmes af Østeråen.

Østerådalen Nord og Syd i Aalborg Kommune er to spændende naturområder med mange rekreative muligheder, der ligger meget tæt på Aalborg Centrum. Afmærkede vandrestier fører dig rundt til mange fine lokaliteter. Flere steder kan du også cykle, ligesom du kan tage hunden med og lade den løbe frit i hundeskoven i Østerådalen Nord.

Et net af stier og gangbroer krydser området og giver mulighed for at opleve det varierende landskab med et rigt dyre- og planteliv. Lystfiskeri er tilladt flere steder og fugleinteresserede kan få en stor oplevelse i området.


Byggeår1996
Åbnet1996
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
Højdeplacering over havet4,2 meter
GPS koordinater57.01654050242556,9.914130773170259

Historisk kort over Østeraadalen (Veterantog) Trinbræt
Østeraadalen (Veterantog) Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Gug Station lå 4,5 km. fra første station.

Gug Station er opført i 1899 og var station på Hadsundbanen indtil denne blev nedlagt i 1969. Spejdertroppen Hardeknud holder i dag til på stationen. Gug Station blev i 1990'erne benyttet af Limfjordsbanen som stoppested. Vest for Gug Station var der indtil 2004 et stikspor til en rampe, men blev fjernet, da sporet blev moderniseret. Det Varehus, som lå ved stationen er i dag nedrevet.


Byggeår1900
Åbnet1900.12.01
Nedlagt1969.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
AdresseGammel Vissevej 3C, 9210 Aalborg SØ
Højdeplacering over havet7,2 meter
GPS koordinater57.005336,9.926770

Billede af Gug Station.
Billede af Gug Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022
Download billede

Historisk kort over Gug Station
Gug Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Hadsundvej (Veteran) Trinbræt lå 8,9 km. fra første station.

Hadsundvej Veteran Trinbræt er anlagt af Limfjordsbanen og har i perioder været benyttet ved juletræskørslerne, hvor den lokale Valdemar Atterdags trop fra Gistrup solgte juletræer. Hadsundvej Veteran Trinbræt har også været benævnt Gistrup Trinbræt.

Hadsundvej Veteran Trinbræt ligger ca. 500 meter nordøst for den oprindelige Gistrup Station, som lå på jernbanen til Hadsund. Den oprindelige jernbane er fjernet fra ca. 1,5 km vest for, hvor Gistrup Station lå og den nye bane går nord om Gistrup og hvor Hadsundvej Veteran Trinbræt går banen parallelt med den oprindelige Hadsund bane, dog ca. 400 meter nord for denne.


Andre navne og stavemåderGistrup
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
Højdeplacering over havet6,1 meter
GPS koordinater57.00183958977743,9.994614292496577

Historisk kort over Hadsundvej (Veteran) Trinbræt
Hadsundvej (Veteran) Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Limfjorden (Veterantog) Trinbræt var Limfjordsbanen Veteranbane's endestation og lå 16,6 km. fra første station.

Limfjorden Veteran Trinbræt er anlagt tæt på enden af stamsporet til Østhavnen of bruges af Limfjordsbanen ved veterantogskørsler.

Østhavnen, hvor Limfjorden Veteran Trinbræt ligger, åbnede den 29. november 1972 som led i Kongelige Grønlandske Handels udflytning fra København. På de første 7 km af stamsporet indtil et punkt vest for Gistrup benyttede man sporet fra Aalborg-Hadsund Jernbane, der var nedlagt i 1969, og 10 km blev nyanlagt. Foruden Grønlandshavnen har stamsporet betjent Nordjysk Transportcenter, kemikaliefyldestationen m.fl.

Den 1. maj 2012 blev sporet lukket pga. tiltrængt renovering. Siden 2007 havde der kun kørt godstog på banen 3 gange. Men Aalborg Havn har arbejdet på at finde nye kunder til regelmæssig trafik på banen og investeret et tocifret millionbeløb i renoveringen. Den blev afsluttet i foråret 2015, så den første nye kunde kunne køre godstog på banen i juni. Det var den aalborgensiske byggegrossist Cembrit, der ville køre tagplader fra sine fabrikker i Tjekkiet og Polen til Aalborg.


NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
Højdeplacering over havet3,0 meter
GPS koordinater57.05049547393628,10.044923904571323

Historisk kort over Limfjorden (Veterantog) Trinbræt
Limfjorden (Veterantog) Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)