Limfjordsbanen Veteranbane - operatør: LFB, en artikel om Limfjordsbanen Veteranbane




Limfjordsbanens Historie og Rute: Fra Aalborg Station til Østhavnen

Kort efter at have passeret Aalborg Station, ses Limfjordsbanens remise på venstre side. Her opbevares Limfjordsbanens lokomotiver og vogne. Remisen har 18 spor og stammer fra Aalborg Privatbaner, som benyttede remisen fra 1900 og frem til privatbanernes lukning i 1969.

Ruten Gennem Østeraadalen og Gug Station

Turen fortsætter over stationsterrænet og forbi kolonihaverne "Engen", hvor Limfjordsbanens afgrening til Østhavnen drejer fra hovedstrækningen mod Aarhus. Efter cirka 3 km ankommer toget til det første stop på veteranbanen, Østeraadalen Trinbræt. Trinbrættet blev anlagt i 1996 som en del af det store genopretningsprojekt for Østeraadalen. Herefter følger strækningen ådalens løb, passerer under motorvejen og når frem til Gug Station, der blev opført i 1899. Gug Station var en del af Hadsundbanen indtil dens lukning i 1969. I dag holder spejdertroppen Hardeknud til i stationsbygningen. Limfjordsbanen benyttede Gug Station som stoppested i 1990'erne. Vest for stationen lå der indtil 2004 et stikspor til en rampe, som blev fjernet, da sporet blev moderniseret. Det tidligere varehus ved stationen er nu nedrevet.

Fra Gug Station Til Gistrup: En Historisk Rute

Fra Gug Station løber banen mod øst gennem den lave dal mellem bakkerne ved Lundergårde og kridtbakkerne i Gug. Strækningen passerer det tidligere Lundergaarde Trinbræt, hvor man på venstre hånd kan se resterne af en læsserampe. Her blev der indtil 1969 sendt store mængder jordbrugskalk afsted fra Duedal Kalkværk, der lå nord for Sdr. Trandersvej. Kalkværket havde en smalsporet bane, der førte ned til Hadsundbanen, hvor kalken blev læsset direkte i jernbanevognene.

Limfjordsbanens Forlængelse Mod Østhavnen

Banen drejer nu nord om Gistrup og forlader den gamle Hadsundbanes forløb cirka 1,5 km fra Gistrup Station. Limfjordsbanen fortsætter mod Hadsundvej, hvor der er anlagt et trinbræt umiddelbart øst for vejen. Herefter fortsætter banen næsten stik nord. Vest for banen ligger industriområdet i Aalborg Øst mellem Tranholmvej og banen. Tidligere havde eksportslagteriet eget sidespor, som dog nu er fjernet. Siemens Wind Power, der producerer vindmøllevinger, kan også ses på denne strækning. På højre side ses Romdrup Å.

Ankomst Til Østhavnen: Limfjordsbanens Endestation

Kort før Østhavnen passerer toget gennem en skarp kurve mod nordvest, hvor hjulene på lokomotiver og vogne kan høres højlydt på grund af den krumme kurve. Derefter følger manuelt betjente overkørsler, hvor blinklyssignalerne aktiveres, før toget fortsætter ind på havneområdet. Sporet passerer blandt andet Fragtmandscentralen, Royal Arctic og Royal Greenland, inden Limfjordsbanens trinbræt "Limfjorden" nås. Her står en gammel godsvogn opstillet som en del af miljøet.


Links til supplerende læsning:

www.limfjordsbanen.dk (Link til hjemmesiden for: Limfjordsbanen Veteranbane)


Vigtige stamdata for Limfjordsbanen Veteranbane

Jernbanens længde i km 16,6
BaneforkortelseLFB
Jernbanen åbnet1973.06.17
Jernbanen nedlagtI drift
SportypeEnkelt
Sporvidde1.435 mm
BallastSkærver
El driftNej



Limfjordsbanen Veteranbane havde følgende stoppesteder



Aalborg Station (Ab) var Limfjordsbanen Veteranbane banens første station

Aalborg Station: Et Historisk Knudepunkt for Jernbanetrafik

Aalborg Station, som blev indviet den 18. september 1869, har spillet en central rolle i Danmarks jernbanehistorie og har været et vigtigt trafikknudepunkt i det nordlige Jylland. Stationen blev en del af Randers-Aalborg-banen, der forbandt Aalborg med resten af Jylland og videre til København. Denne betydningsfulde begivenhed markerede starten på en ny æra for byen og det omkringliggende område.

Aalborgs Første Station

Ved åbningen af Aalborg Station var Aalborg den næststørste by i Jylland med omkring 11.700 indbyggere. Den oprindelige stationsbygning var tegnet af den anerkendte arkitekt N.P.C. Holsøe, som gav stationen en statelig og pompøs fremtoning, inspireret af den norditalienske renæssance. Denne arkitektoniske stil blev også anvendt ved Nyborg Station, hvilket skabte en vis sammenhæng mellem de jyske og fynske stationer.

Den nye jernbaneforbindelse til Randers og videre sydpå gjorde Aalborg til et vigtigt knudepunkt for både passagerer og gods. I stationens første driftsår blev der kun sendt tre tog i hver retning om dagen, og der var kun omkring 165 passagerer per afgang. Men med tiden voksede både trafikken og byens betydning som handelscentrum.

Udvidelsen af Jernbaneforbindelserne

Den 16. august 1879 blev Aalborg forbundet med Vendsysselbanen, som åbnede en vigtig jernbanebro over Limfjorden. Denne bro gjorde det muligt at rejse nordpå til Hjørring og Frederikshavn og var et afgørende skridt i udvidelsen af det nordjyske jernbanenetværk.

I 1897 blev Fjerritslev-Nørresundby Jernbane (FNSJ) etableret, og i 1899 åbnede Sæbybanen, som forbandt Nørresundby med Sæby og Frederikshavn. Selvom disse strækninger lå nord for Limfjorden, udgik næsten alle tog fra Aalborg Station, hvilket yderligere cementerede byens betydning som trafikknudepunkt.

Privatbanernes Rolle i Aalborg

Den 15. juli 1899 åbnede Aars-Nibe-Svenstrup Jernbane, som i 1910 blev forlænget til Hvalpsund. I begyndelsen kørte togene fra Svenstrup, men med åbningen af den nye Aalborg Station i 1902 blev togene ført til Aalborg. Dette var en vigtig milepæl i udviklingen af det lokale jernbanenetværk, og det gjorde det nemmere for passagerer og gods at rejse til og fra Aalborg.

Privatbanerne spillede også en vigtig rolle med etableringen af Aalborg-Hadsund Jernbane i 1900. Denne jernbanestrækning forbandt Aalborg med det østlige Himmerland og byen Hadsund, hvilket yderligere styrkede Aalborgs position som et centralt trafikknudepunkt i Nordjylland.

Den Nye Aalborg Station i 1902

På grund af den stigende trafik og behovet for mere plads blev det besluttet at bygge en ny stationsbygning. Den 8. december 1902 blev den nuværende Aalborg Station indviet. Stationen blev placeret cirka 300 meter syd for den oprindelige station fra 1869, og den nye bygning blev tegnet af arkitekten Thomas Arboe. Arboe lod sig inspirere af Holsøes design fra den første station, men tilføjede sin egen arkitektoniske detalje i form af et renæssanceur på toppen af bygningen, som i dag er et karakteristisk træk ved Aalborg Station.

Den nye station var langt større og mere rummelig end den oprindelige, og den kunne håndtere den stigende trafik. På trods af den øgede trafik i begyndelsen af 1900-tallet forblev stationsbygningen stort set uændret frem til 1960'erne.

Nedlæggelse af Privatbanerne

I 1960'erne begyndte privatbanerne at miste deres relevans i takt med, at bilismen voksede. Mange af de mindre jernbanestrækninger blev derfor nedlagt. Sæbybanen lukkede den 31. marts 1968, og både Fjerritslev-Nørresundby Jernbane, Hvalpsundbanen og Hadsundbanen blev nedlagt den 1. april 1969. Dette markerede afslutningen på en æra, hvor privatbanerne havde spillet en vigtig rolle i transporten af både mennesker og gods i det nordjyske.

Modernisering og Renovering af Aalborg Station

Selvom mange af privatbanerne blev lukket, forblev Aalborg Station et vigtigt knudepunkt for jernbanetrafik i Nordjylland. I løbet af 1970'erne begyndte stationens område at gennemgå en omfattende modernisering. Mange af de små bygninger og gamle faciliteter blev fjernet for at give plads til nye og mere tidssvarende strukturer. Denne proces fortsatte op gennem 1980'erne og 1990'erne, hvor stationen blev moderniseret både indvendigt og udvendigt.

I 1992 blev Aalborg Station fredet som et arkitektonisk og historisk monument. Denne fredning sikrer, at stationens unikke arkitektur og historie bevares for eftertiden.

Aalborg Nærbane og Nordjyske Jernbaner

I 2003 blev Aalborg en del af den nye Aalborg Nærbane, som betjener syv stationer i og omkring Aalborg mellem Nørresundby i nord og Skørping i syd. Dette gav byens borgere bedre mulighed for at pendle mellem de omkringliggende byer og Aalborg, og det gjorde også stationen til et endnu vigtigere knudepunkt for lokaltrafikken.

I 2017 blev den regionale jernbanedrift fra Aalborg Station til Skørping og Frederikshavn overdraget fra DSB til det lokale jernbaneselskab Nordjyske Jernbaner. Denne ændring markerede en ny fase i jernbanens historie i Nordjylland, hvor lokal trafik blev prioriteret for at imødekomme de regionale behov.

Arkitektur og Bevarelse

Aalborgs nuværende station er en imponerende bygning, der stadig bærer mange af de arkitektoniske træk fra den oprindelige station fra 1902. Thomas Arboes design er præget af symmetri og enkelhed, men med detaljer som renæssanceuret, der tilføjer et strejf af elegance. Stationens to tårne, som er inspireret af Holsøes oprindelige station, gør bygningen let genkendelig og skaber en historisk forbindelse til Aalborgs tidlige jernbanetid.

Stationen blev som nævnt fredet i 1992, hvilket betyder, at dens historiske og arkitektoniske værdi nu er sikret for fremtiden. Renoveringen har sikret, at Aalborg Station fortsat kan fungere som et moderne transportknudepunkt samtidig med, at dens historiske karakter bevares.

Aalborg Busterminal

Ved siden af Aalborg Station ligger Aalborg Busterminal, som også spiller en vigtig rolle i byens kollektive trafik. Busterminalen, der er placeret ved John F. Kennedys Plads, forbinder byen med resten af Nordjylland og gør det nemt for rejsende at skifte mellem bus og tog. Busterminalen er et travlt knudepunkt med dagligt mellem 25.000 og 30.000 passagerer. Denne tætte forbindelse mellem tog og bus gør Aalborg Station til en central transporthub for hele regionen.

Aalborg Station har gennem sin lange historie været en vigtig del af byens og regionens infrastruktur. Fra dens åbning i 1869, hvor jernbanen forbandt Aalborg med resten af Danmark, til i dag, hvor stationen stadig spiller en central rolle for både lokaltog, regionaltog og fjerntog, har den været et knudepunkt for transport og handel.

Stationens historie, arkitektur og bevaring sikrer, at den fortsat vil være en vigtig del af Aalborgs identitet. Med udviklingen af nærbanen og overdragelsen af regional trafik til Nordjyske Jernbaner er stationen også godt rustet til at imødekomme fremtidens transportbehov.

Byggeår1900
Åbnet1902.12.08
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektThomas Arboe
AdresseJohn F. Kennedys Pl. 3, 9000 Aalborg
StednavneforkortelseAb
Højdeplacering over havet4,4 meter
GPS koordinater57.043181,9.917006


Billede af Aalborg Station.
Billede af Aalborg Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. september 2021
Download billede



Østeraadalen (Veterantog) Trinbræt lå 3,0 km. fra første station.

Østeraadalen Veteranbane Trinbræt blev anlagt i 1996 i forbindelse med det store genoprettelsesprojekt for Østeraadalen.

Aalborg-Hadsund Jernbane gik gennem dalen og krydsede Østerå. Efter at denne bane blev nedlagt, indgik sporet i havnebanen til Østhavnen. Limfjordsbanen, der er en afdeling af Dansk Jernbane-Klub, fik lov til at køre veterantog her og oprettede Østeraadalen Trinbræt ved broen over åen og tæt på kolonihaverne.

Østerådalen er et bynært naturområde kun 3 km fra Aalborgs centrum. Selve området Østerådal er over 100 HA stort med et rigt fugleliv med lavvandede søer og våde enge som ved højvande oversvømmes af Østeråen.

Østerådalen Nord og Syd i Aalborg Kommune er to spændende naturområder med mange rekreative muligheder, der ligger meget tæt på Aalborg Centrum. Afmærkede vandrestier fører dig rundt til mange fine lokaliteter. Flere steder kan du også cykle, ligesom du kan tage hunden med og lade den løbe frit i hundeskoven i Østerådalen Nord.

Et net af stier og gangbroer krydser området og giver mulighed for at opleve det varierende landskab med et rigt dyre- og planteliv. Lystfiskeri er tilladt flere steder og fugleinteresserede kan få en stor oplevelse i området.

Byggeår1996
Åbnet1996
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
Højdeplacering over havet4,2 meter
GPS koordinater57.01654050242556,9.914130773170259




Gug Station lå 4,5 km. fra første station.

Gug Station: En Del af Hadsundbanens Historie

Gug Station blev opført i 1899 som en del af Hadsundbanen, en privat jernbanestrækning, der forbandt Aalborg med Hadsund. Stationen var aktiv frem til banens nedlæggelse i 1969. Selvom jernbanedriften ophørte for mange år siden, har bygningen og området omkring Gug Station bevaret en historisk betydning og er i dag hjemsted for Spejdertroppen Hardeknud. Stationen har også haft en kort eftertid som stoppested for Limfjordsbanen i 1990'erne.

Gug Stations Rolle på Hadsundbanen

Da Gug Station blev opført i 1899, spillede den en vigtig rolle som en af stationerne på Hadsundbanen. Denne jernbanestrækning blev etableret for at forbinde Aalborg med den mindre by Hadsund via en række små bysamfund, herunder Gug. Hadsundbanen var en vigtig forbindelse for både passagerer og gods i begyndelsen af det 20. århundrede. Banen gjorde det nemmere for landmænd og andre erhvervsdrivende at transportere deres varer til Aalborg og Hadsund, hvilket bidrog til væksten i de omkringliggende områder.

I 1969 blev Hadsundbanen nedlagt, hvilket betød, at Gug Station mistede sin funktion som jernbaneknudepunkt. Dog forblev stationen en vigtig del af lokalhistorien og har siden tjent som et sted for fritidsaktiviteter og lokal samling.

Limfjordsbanen og Gug Station

Limfjordsbanen, en veteranjernbane, benyttede Gug Station som et stoppested. Dette gav stationen en ny rolle som et kulturelt og historisk mødested for lokale og besøgende. Limfjordsbanen tilbød ture med gamle damplokomotiver og togvogne, hvilket gav folk en smagsprøve på, hvordan det var at rejse med tog i begyndelsen af det 20. århundrede.

Selvom Limfjordsbanens ture ikke siden 1990'erne har stoppet ved Gug Station, blev stationens historiske betydning genopfrisket og fremhævet i denne periode. Den nostalgiske værdi, der er forbundet med stationen, har hjulpet med at holde dens historie i live.

Forandringer i Gug Station og Omgivelserne

Efter nedlæggelsen af Hadsundbanen og Limfjordsbanens afgang oplevede Gug Station og dens omgivelser flere forandringer. Blandt andet blev der tidligere anlagt et stikspor vest for stationen, som blev benyttet af godstog til at laste og losse varer. Dette stikspor havde en rampe, der gjorde det lettere at håndtere gods. I 2004 blev dette spor fjernet som en del af moderniseringen af de omkringliggende jernbaneområder.

Desuden lå der engang et varehus ved Gug Station, som blev brugt til opbevaring af varer, der blev transporteret via Hadsundbanen. Dette varehus er dog nu revet ned, og området har ændret sig markant siden stationens aktive dage.

Gug: En Bydel med Historie og Kultur

Gug er i dag en livlig bydel i det sydlige Aalborg, og selvom stationen ikke længere fungerer som jernbaneknudepunkt, er den stadig en del af Gugs historie. Gug ligger omkring 4 km syd for Aalborgs centrum og har en befolkning på over 13.000 indbyggere. Bydelen har udviklet sig til at være en blanding af villaer, rækkehuse og grønne områder, hvilket giver den en attraktiv atmosfære for familier og beboere i alle aldre.

I den nordlige del af Gug findes det såkaldte Grønlandskvarter, mens den sydlige og sydøstlige del er kendt som Gug Øst. Gug er også kendt for at have fostret flere kendte personligheder, herunder rapperne Niarn og Jonny Hefty, fodboldspilleren Kasper Kusk, DJ Soulshock, standupkomikeren Geo, og politikeren Pernille Skipper.

Spejdertroppen Hardeknud og Gug Station

Efter stationens nedlæggelse blev bygningen overtaget af Spejdertroppen Hardeknud, som har gjort den til deres hjemsted. Spejdertroppen har tilpasset bygningen til deres behov, men har samtidig bevaret mange af de oprindelige træk, som stationen er kendt for. Dette har hjulpet med at fastholde stationens historiske betydning i lokalområdet, samtidig med at den bruges til nutidige formål.

Gugs Historie og Jernbanens Betydning

Selvom Gug Station i dag ikke længere fungerer som en aktiv jernbanestation, er den en vigtig del af Gugs historie. Jernbanen spillede en central rolle i udviklingen af Gug som en bydel og bidrog til, at området kunne vokse og tiltrække flere beboere. Hadsundbanens oprettelse i 1899 og dens forbindelse til Aalborg gjorde det muligt for Gug at blive et vigtigt knudepunkt i regionen, og selvom stationen nu kun har en historisk funktion, er dens betydning ikke glemt.

Den historiske betydning af stationen er blevet videreført gennem Limfjordsbanens veterantogsture i 1990'erne og gennem spejdertroppens anvendelse af bygningen. Gug Station vil altid være en del af byens og områdets identitet, selvom jernbanedriften for længst er ophørt.

Gug Station er et symbol på en svunden tid, hvor jernbanen spillede en afgørende rolle i både transport og lokal udvikling. Selvom stationen blev nedlagt i 1969, og de fysiske spor efter jernbanen gradvist er forsvundet, har stationens bygning overlevet som en del af Gugs kulturarv. Ved at huse spejdertroppen Hardeknud og tidligere fungere som stoppested for Limfjordsbanen, har stationen fundet nye formål i en moderne verden.

Byggeår1900
Åbnet1900.12.01
Nedlagt1969.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
AdresseGammel Vissevej 3C, 9210 Aalborg SØ
Højdeplacering over havet7,2 meter
GPS koordinater57.005336,9.926770


Billede af Gug Station.
Billede af Gug Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022
Download billede



Hadsundvej (Veteran) Trinbræt lå 8,9 km. fra første station.

Hadsundvej Veteran Trinbræt er anlagt af Limfjordsbanen og har i perioder været benyttet ved juletræskørslerne, hvor den lokale Valdemar Atterdags trop fra Gistrup solgte juletræer. Hadsundvej Veteran Trinbræt har også været benævnt Gistrup Trinbræt.

Hadsundvej Veteran Trinbræt ligger ca. 500 meter nordøst for den oprindelige Gistrup Station, som lå på jernbanen til Hadsund. Den oprindelige jernbane er fjernet fra ca. 1,5 km vest for, hvor Gistrup Station lå og den nye bane går nord om Gistrup og hvor Hadsundvej Veteran Trinbræt går banen parallelt med den oprindelige Hadsund bane, dog ca. 400 meter nord for denne.

Andre navne og stavemåderGistrup
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
Højdeplacering over havet6,1 meter
GPS koordinater57.00183958977743,9.994614292496577




Limfjorden (Veterantog) Trinbræt var Limfjordsbanen Veteranbane's endestation og lå 16,6 km. fra første station.

Limfjorden Veteran Trinbræt er anlagt tæt på enden af stamsporet til Østhavnen of bruges af Limfjordsbanen ved veterantogskørsler.

Østhavnen, hvor Limfjorden Veteran Trinbræt ligger, åbnede den 29. november 1972 som led i Kongelige Grønlandske Handels udflytning fra København. På de første 7 km af stamsporet indtil et punkt vest for Gistrup benyttede man sporet fra Aalborg-Hadsund Jernbane, der var nedlagt i 1969, og 10 km blev nyanlagt. Foruden Grønlandshavnen har stamsporet betjent Nordjysk Transportcenter, kemikaliefyldestationen m.fl.

Den 1. maj 2012 blev sporet lukket pga. tiltrængt renovering. Siden 2007 havde der kun kørt godstog på banen 3 gange. Men Aalborg Havn har arbejdet på at finde nye kunder til regelmæssig trafik på banen og investeret et tocifret millionbeløb i renoveringen. Den blev afsluttet i foråret 2015, så den første nye kunde kunne køre godstog på banen i juni. Det var den aalborgensiske byggegrossist Cembrit, der ville køre tagplader fra sine fabrikker i Tjekkiet og Polen til Aalborg.

NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
Højdeplacering over havet3,0 meter
GPS koordinater57.05049547393628,10.044923904571323