Limfjordsbanen Veteranbane - operatør: LFB



Limfjordsbanens Historie og Rute: Fra Aalborg Station til Østhavnen

Kort efter at have passeret Aalborg Station, ses Limfjordsbanens remise på venstre side. Her opbevares Limfjordsbanens lokomotiver og vogne. Remisen har 18 spor og stammer fra Aalborg Privatbaner, som benyttede remisen fra 1900 og frem til privatbanernes lukning i 1969.

Ruten Gennem Østeraadalen og Gug Station

Turen fortsætter over stationsterrænet og forbi kolonihaverne "Engen", hvor Limfjordsbanens afgrening til Østhavnen drejer fra hovedstrækningen mod Aarhus. Efter cirka 3 km ankommer toget til det første stop på veteranbanen, Østeraadalen Trinbræt. Trinbrættet blev anlagt i 1996 som en del af det store genopretningsprojekt for Østeraadalen. Herefter følger strækningen ådalens løb, passerer under motorvejen og når frem til Gug Station, der blev opført i 1899. Gug Station var en del af Hadsundbanen indtil dens lukning i 1969. I dag holder spejdertroppen Hardeknud til i stationsbygningen. Limfjordsbanen benyttede Gug Station som stoppested i 1990'erne. Vest for stationen lå der indtil 2004 et stikspor til en rampe, som blev fjernet, da sporet blev moderniseret. Det tidligere varehus ved stationen er nu nedrevet.

Fra Gug Station Til Gistrup: En Historisk Rute

Fra Gug Station løber banen mod øst gennem den lave dal mellem bakkerne ved Lundergårde og kridtbakkerne i Gug. Strækningen passerer det tidligere Lundergaarde Trinbræt, hvor man på venstre hånd kan se resterne af en læsserampe. Her blev der indtil 1969 sendt store mængder jordbrugskalk afsted fra Duedal Kalkværk, der lå nord for Sdr. Trandersvej. Kalkværket havde en smalsporet bane, der førte ned til Hadsundbanen, hvor kalken blev læsset direkte i jernbanevognene.

Limfjordsbanens Forlængelse Mod Østhavnen

Banen drejer nu nord om Gistrup og forlader den gamle Hadsundbanes forløb cirka 1,5 km fra Gistrup Station. Limfjordsbanen fortsætter mod Hadsundvej, hvor der er anlagt et trinbræt umiddelbart øst for vejen. Herefter fortsætter banen næsten stik nord. Vest for banen ligger industriområdet i Aalborg Øst mellem Tranholmvej og banen. Tidligere havde eksportslagteriet eget sidespor, som dog nu er fjernet. Siemens Wind Power, der producerer vindmøllevinger, kan også ses på denne strækning. På højre side ses Romdrup Å.

Ankomst Til Østhavnen: Limfjordsbanens Endestation

Kort før Østhavnen passerer toget gennem en skarp kurve mod nordvest, hvor hjulene på lokomotiver og vogne kan høres højlydt på grund af den krumme kurve. Derefter følger manuelt betjente overkørsler, hvor blinklyssignalerne aktiveres, før toget fortsætter ind på havneområdet. Sporet passerer blandt andet Fragtmandscentralen, Royal Arctic og Royal Greenland, inden Limfjordsbanens trinbræt "Limfjorden" nås. Her står en gammel godsvogn opstillet som en del af miljøet.


Links til supplerende læsning:

www.limfjordsbanen.dk (Link til hjemmesiden for: Limfjordsbanen Veteranbane)


Vigtige stamdata for Limfjordsbanen Veteranbane

Jernbanens længde i km 16,6
BaneforkortelseLFB
Jernbanen åbnet1973.06.17
Jernbanen nedlagtI drift
SportypeEnkelt
Sporvidde1.435 mm
BallastSkærver
El driftNej



Limfjordsbanen Veteranbane havde følgende stoppesteder

StationAfstand fra første station
Stedet er fotograferetAalborg Station (Ab)0,0 km
Østeraadalen (Veterantog) Trinbræt3,0 km
Stedet er fotograferetGug Station4,5 km
Hadsundvej (Veteran) Trinbræt8,9 km
Limfjorden (Veterantog) Trinbræt16,6 km


Aalborg Station (Ab) var Limfjordsbanen Veteranbane banens første station

Aalborg Station åbnede den 18. september 1869 som endestation for jernbanen fra Randers til Aalborg. Aalborg Station blev indviet af Kong Christian den 9. den 18. september 1869, hvor den nye jernbanestrækning fra Randers til Aalborg blev indviet. Dagen efter indledtes den daglige drift med tre tog i hver retning. Ved etableringen af Aalborg Station var Aalborg den næststørste by i Jylland med 11.700 indbyggere. Aalborg Station var en statelig og pompøs bygning tegnet af N.P.C. Holsøe, med en nyfortolkning af den norditalienske renæssance. Aalborg Station var en større udgave af den på tidspunktet 4 år yngre Nyborg station nr. 2. I de første driftsår var der kun ca. 165 frarejsende passagerer på de 3 afgange om dagen. 

Aalborgs første banegård var bygget så stor og tilsyneladende rummelig ved åbningen, at man skulle tro, at den aldrig ville få pladsproblemer, men både Aalborg by og de mange banerne havde vokseværk, hvor især optagelsen af Aalborg Privatbaner skabte pladsproblemer:
Aalborgs første station blev for lille og den 8. december 1902 åbnede den nye og nuværende Aalborg Station, som kom til at afløse stationen fra 1869. Den nuværende Aalborg Station, er placeret ca. 300 meter syd for den oprindelige Aalborg Station, og er tegnet af Arkitekt Thomas Arboe. Thomas Arboe udførte tilsvarende byggerier i perioden 1883-1903, bl.a. stationerne i Nyborg og Kolding, stationsbygningerne er inspireret af Aalborgs først station. Selv om Aalborgs nye station har to tårne, er elementerne taget direkte fra N.P.C. Holsøe første station. Thomas Arboe Har ikke lavet tilsvarende arkitektoniske bygninger andre steder. Thomas Arboe tilføjede en praktisk detalje på Aalborg Station, som er renæssanceuret på toppen af bygningen, hvilket er et kendt og gennemgåede element fra andre store jyske stationer.

På trods af stigende trafik i begyndelsen af århundredet fik Aalborg Stations hovedbygning og perronerne ikke større forandringer og udvidelser. Her havde Hadsundbanen sine egne to perroner. Fjerritslev- og Sæbytogene holdt til på perron 3, der frem til 1915 ikke havde venterum for de rejsende. I 1915 opførte privatbanen en træbygning på perronen samtidig med en ændring og forlængelse af perronen.

Sidst i 1960'erne blev privatbanerne nedlagt: 
Aalborg Station havde indtil 1970'erne et stationsareal, som var plastret til med mange småbygninger, der siden over en årrække er blev fjernet. Aalborg Stationen ligger i dag smukt renoveret både Indvendigt og udvendigt. Aalborg Stationen blev fredet i 1992 og den oprindelige Aalborg Station fra 1869 blev nedrevet i 1904.

I 2003 blev Aalborg Station på den nye Aalborg Nærbane, der betjener syv stationer i og omkring Aalborg mellem Nørresundby i nord og Skørping i syd. I 2017 blev den regionale jernbanedrift fra Aalborg station til Skørping og Frederikshavn overdraget fra DSB til jernbaneselskabet Nordjyske Jernbaner.

Byggeår1900
Åbnet1902.12.08
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektThomas Arboe
AdresseJohn F. Kennedys Pl. 3, 9000 Aalborg
StednavneforkortelseAb
Højdeplacering over havet4,4 meter
GPS koordinater57.043181,9.917006


Billede af Aalborg Station.
Billede af Aalborg Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. september 2021
Download billede



Østeraadalen (Veterantog) Trinbræt lå 3,0 km. fra første station.

Østeraadalen Veteranbane Trinbræt blev anlagt i 1996 i forbindelse med det store genoprettelsesprojekt for Østeraadalen.

Aalborg-Hadsund Jernbane gik gennem dalen og krydsede Østerå. Efter at denne bane blev nedlagt, indgik sporet i havnebanen til Østhavnen. Limfjordsbanen, der er en afdeling af Dansk Jernbane-Klub, fik lov til at køre veterantog her og oprettede Østeraadalen Trinbræt ved broen over åen og tæt på kolonihaverne.

Østerådalen er et bynært naturområde kun 3 km fra Aalborgs centrum. Selve området Østerådal er over 100 HA stort med et rigt fugleliv med lavvandede søer og våde enge som ved højvande oversvømmes af Østeråen.

Østerådalen Nord og Syd i Aalborg Kommune er to spændende naturområder med mange rekreative muligheder, der ligger meget tæt på Aalborg Centrum. Afmærkede vandrestier fører dig rundt til mange fine lokaliteter. Flere steder kan du også cykle, ligesom du kan tage hunden med og lade den løbe frit i hundeskoven i Østerådalen Nord.

Et net af stier og gangbroer krydser området og giver mulighed for at opleve det varierende landskab med et rigt dyre- og planteliv. Lystfiskeri er tilladt flere steder og fugleinteresserede kan få en stor oplevelse i området.

Byggeår1996
Åbnet1996
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
Højdeplacering over havet4,2 meter
GPS koordinater57.01654050242556,9.914130773170259




Gug Station lå 4,5 km. fra første station.

Gug Station er opført i 1899 og var station på Hadsundbanen indtil denne blev nedlagt i 1969. Spejdertroppen Hardeknud holder i dag til på stationen. Gug Station blev i 1990'erne benyttet af Limfjordsbanen som stoppested. Vest for Gug Station var der indtil 2004 et stikspor til en rampe, men blev fjernet, da sporet blev moderniseret. Det Varehus, som lå ved stationen er i dag nedrevet.

Byggeår1900
Åbnet1900.12.01
Nedlagt1969.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
AdresseGammel Vissevej 3C, 9210 Aalborg SØ
Højdeplacering over havet7,2 meter
GPS koordinater57.005336,9.926770


Billede af Gug Station.
Billede af Gug Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022
Download billede



Hadsundvej (Veteran) Trinbræt lå 8,9 km. fra første station.

Hadsundvej Veteran Trinbræt er anlagt af Limfjordsbanen og har i perioder været benyttet ved juletræskørslerne, hvor den lokale Valdemar Atterdags trop fra Gistrup solgte juletræer. Hadsundvej Veteran Trinbræt har også været benævnt Gistrup Trinbræt.

Hadsundvej Veteran Trinbræt ligger ca. 500 meter nordøst for den oprindelige Gistrup Station, som lå på jernbanen til Hadsund. Den oprindelige jernbane er fjernet fra ca. 1,5 km vest for, hvor Gistrup Station lå og den nye bane går nord om Gistrup og hvor Hadsundvej Veteran Trinbræt går banen parallelt med den oprindelige Hadsund bane, dog ca. 400 meter nord for denne.

Andre navne og stavemåderGistrup
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
Højdeplacering over havet6,1 meter
GPS koordinater57.00183958977743,9.994614292496577




Limfjorden (Veterantog) Trinbræt var Limfjordsbanen Veteranbane's endestation og lå 16,6 km. fra første station.

Limfjorden Veteran Trinbræt er anlagt tæt på enden af stamsporet til Østhavnen of bruges af Limfjordsbanen ved veterantogskørsler.

Østhavnen, hvor Limfjorden Veteran Trinbræt ligger, åbnede den 29. november 1972 som led i Kongelige Grønlandske Handels udflytning fra København. På de første 7 km af stamsporet indtil et punkt vest for Gistrup benyttede man sporet fra Aalborg-Hadsund Jernbane, der var nedlagt i 1969, og 10 km blev nyanlagt. Foruden Grønlandshavnen har stamsporet betjent Nordjysk Transportcenter, kemikaliefyldestationen m.fl.

Den 1. maj 2012 blev sporet lukket pga. tiltrængt renovering. Siden 2007 havde der kun kørt godstog på banen 3 gange. Men Aalborg Havn har arbejdet på at finde nye kunder til regelmæssig trafik på banen og investeret et tocifret millionbeløb i renoveringen. Den blev afsluttet i foråret 2015, så den første nye kunde kunne køre godstog på banen i juni. Det var den aalborgensiske byggegrossist Cembrit, der ville køre tagplader fra sine fabrikker i Tjekkiet og Polen til Aalborg.

NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
Højdeplacering over havet3,0 meter
GPS koordinater57.05049547393628,10.044923904571323