L2 Odder-Mårslet-Aarhus H-Universitetshospitalet-Lisbjergskolen - operatør: Keolis

Aarhus Letbane er et moderne letbanesystem, der betjener Aarhus og de omkringliggende kommuner. Systemet er designet til at forbedre den kollektive trafik og reducere trængsel i byområderne. Den første del af letbanen, som strækker sig fra Aarhus Hovedbanegård til Aarhus Universitetshospital i Skejby, blev officielt taget i brug den 21. december 2017. Denne sektion er en del af linje L2 og markerede starten på et omfattende infrastrukturprojekt i regionen.

Efterfølgende blev flere nye strækninger tilføjet til systemet. Odderbanen, der forbinder Aarhus med Odder, samt en forlængelse af den eksisterende strækning fra Universitetshospitalet til Lisbjergskolen, blev åbnet for offentligheden den 25. august 2018. Disse nye sektioner udvidede letbanens rækkevidde og forbedrede forbindelsen mellem byens forskellige distrikter og nærliggende kommuner. Den sidste del af første etape, som inkluderer Grenaabanen mellem Aarhus og Grenaa samt en helt ny strækning mellem Lisbjerg og Lystrup, blev indviet den 30. april 2019, hvilket fuldendte den første fase af letbaneprojektet.

Indvielsen af letbanen har dog ikke været uden udfordringer. Oprindeligt var det planlagt, at den første del, mellem Aarhus Hovedbanegård og Aarhus Universitetshospital, skulle åbnes den 23. september 2017. På grund af manglende sikkerhedsgodkendelser blev indvielsen imidlertid aflyst dagen før den planlagte åbning. Først tre måneder senere, den 20. december 2017, blev der givet en betinget godkendelse til at køre med passagerer af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen. Den efterfølgende dag, den 21. december 2017, blev den første strækning endelig indviet. De øvrige planlagte strækninger, som også skulle have åbnet i 2017 og begyndelsen af 2018, blev tilsvarende udskudt. Yderligere tekniske og administrative problemer opstod efterfølgende, hvilket resulterede i, at de sidste strækninger først blev åbnet med et års forsinkelse.

I dag består Aarhus Letbane af en kombination af nybyggede strækninger og tidligere jernbaner. Den nybyggede indre strækning forbinder Aarhus med Lisbjerg og Lystrup, mens de tidligere jernbaner, Odderbanen mellem Aarhus og Odder og Grenaabanen mellem Aarhus og Grenaa, nu er integreret i letbanesystemet. Samlet set har letbanen en længde på ca. 110 kilometer og omfatter 48 stationer, der betjenes af to hovedlinjer. Det forventes, at letbanen vil opnå omkring 56.100 daglige påstigninger, med den mest benyttede linje forventet at servicere cirka 40.000 daglige passagerer. For at imødekomme fremtidig vækst og behov planlægges yderligere udvidelser af letbanesystemet til at inkludere nye ruter til Hinnerup, Brabrand og Hasselager.

Aarhus Letbane repræsenterer et vigtigt skridt fremad i udviklingen af regionens kollektive trafiknetværk, og det forventes, at det vil spille en central rolle i at reducere trafikbelastningen og forbedre miljøet ved at tilbyde et effektivt og bæredygtigt alternativ til biltransport. Projektet har også skabt muligheder for byudvikling og økonomisk vækst langs de nye letbaneruter, hvilket yderligere forstærker dets betydning for regionens fremtid.

Vigtige stamdata for L2 Odder-Mårslet-Aarhus H-Universitetshospitalet-Lisbjergskolen


Jernbanens længde i km 36,4
BaneforkortelseKeolis
Jernbanen åbnet2017.12.21
Jernbanen nedlagtI drift
SportypeEnkelt- og Dobbeltsporet
Sporvidde1435 mm
Hastighed max80 km/t
El drift750 volt DC (jævnstrøm)
Bane statusLetbane

L2 Odder-Mårslet-Aarhus H-Universitetshospitalet-Lisbjergskolen havde følgende stoppesteder



Odder Letbanestation (Odd) var L2 Odder-Mårslet-Aarhus H-Universitetshospitalet-Lisbjergskolen banens første station

I dag er Odder Station endestation, men den var i mange år et jernbaneknudepunkt da Hads-Ning Herreders Jernbane (HHJ), der gik fra Aarhus Hovedbanegård via Odder til Hov, blev indviet 19. juni 1884. Den 14. maj 1904 blev Horsens-Odder Jernbane indviet, hvor Odder blev jernbaneknudepunkt.

Horsens-Odder Jernbane blev nedlagt 31. marts 1967 og den 21. maj 1977 blev også Odder-Hov-banen nedlagt - Odder blev dermed endestation på Odderbanen.

Arealet mellem stationen og Lundevej blev der bygget nyt værksteds- og remiseanlæg for både tog og busser, som blev taget i brug juni 1981, hvor kommunen overtog de gamle værkstedsarealer nord for Odder Å.

Odderbanen blev, sammen med Grenaabanen, lukket for ombygning fra jernbane til letbane den 27. august 2016. Det var forventet, at banen ville genåbne som en del af Aarhus Letbane i begyndelsen af 2018, hvor den sidste del af den nybyggede indre strækning mellem Lisbjerg og Lystrup også skulle åbne. På grund af manglende sikkerhedsgodkendelse blev genåbningen hhv. åbningen af den nye strækning imidlertid udskudt på ubestemt tid. Godkendelsen forelå 25. april 2019, og genåbningen hhv. åbningen vil fandt sted 30. april 2019, som en del af den 110 km lange letbane Odder-Århus-Grenaa.


Byggeår1883
Åbnet2019.04.30
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseBanegårdsgade 3A, 8300 Odder
StednavneforkortelseOdd
Højdeplacering over havet11,7 meter
GPS koordinater55.971956,10.150173

Billede af Aarhus Letbane togsæt 1106 fotograferet ud for Odder Letbanestation.
Billede af Aarhus Letbane togsæt 1106 fotograferet ud for Odder Letbanestation.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 2. april 2022
Download billede

Historisk kort over Odder Letbanestation
Odder Letbanestation - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Rude Havvej Letbanestation (Ruh) lå 1,3 km. fra første station.

Rude Havvej er i dag en Letbanestation på Odderbanen i byen Odder. Rude Havvej blev oprindeligt etableret som Station på Odderbanen.

Odderbanen blev, sammen med Grenaabanen, lukket for ombygning fra jernbane til letbane den 27. august 2016. Det var forventet, at banen ville genåbne som en del af Aarhus Letbane i begyndelsen af 2018, hvor den sidste del af den nybyggede indre strækning mellem Lisbjerg og Lystrup også skulle åbne. På grund af manglende sikkerhedsgodkendelse blev genåbningen hhv. åbningen af den nye strækning imidlertid udskudt på ubestemt tid. Godkendelsen forelå 25. april 2019, og genåbningen hhv. åbningen vil fandt sted 30. april 2019, som en del af den 110 km lange letbane Odder-Århus-Grenaa.


Byggeår1982
Åbnet2019.04.30
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseRude Havvej 1A, 8300 Odder
StednavneforkortelseRuh
Højdeplacering over havet7,4 meter
GPS koordinater55.983301939618094,10.154011134899305

Historisk kort over Rude Havvej Letbanestation
Rude Havvej Letbanestation - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Assedrup Letbanestation (Ass) lå 4,3 km. fra første station.

Assedrup er i dag en Letbanestation på Odderbanen i byen Malling. Assedrup blev oprindeligt etableret som Station på Odderbanen.

Da stationsmesteren på Assedrup Station døde i 1924, forsøgte baneselskabet for Odderbanen at erstatte stationsmesteren med en ekspeditrice. Skiftet ville især havde haft en betydning for transport af stykgods, som kvinder ikke måtte løfte, og det fremkaldte protester. En ny stationsmester blev fundet, men da han 5 år senere blev forflyttet, blev en ekspeditrice ansat. Senere er blev Assedrup blevet nedsat til trinbræt ligesom de andre standsningssteder på Odderbanen.

Odderbanen blev, sammen med Grenaabanen, lukket for ombygning fra jernbane til letbane den 27. august 2016. Det var forventet, at banen ville genåbne som en del af Aarhus Letbane i begyndelsen af 2018, hvor den sidste del af den nybyggede indre strækning mellem Lisbjerg og Lystrup også skulle åbne. På grund af manglende sikkerhedsgodkendelse blev genåbningen hhv. åbningen af den nye strækning imidlertid udskudt på ubestemt tid. Godkendelsen forelå 25. april 2019, og genåbningen hhv. åbningen vil fandt sted 30. april 2019, som en del af den 110 km lange letbane Odder-Århus-Grenaa.


Byggeår1883
Åbnet2019.04.30
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseAssedrupvej 20B, 8300 Odder
StednavneforkortelseAss
Højdeplacering over havet6,6 meter
GPS koordinater56.00406430673248,10.183038813670278

Historisk kort over Assedrup Letbanestation
Assedrup Letbanestation - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Malling Letbanestation (Mal) lå 8,4 km. fra første station.

Malling er i dag en Letbanestation på Odderbanen i byen Malling. Malling blev oprindeligt etableret som Station på Odderbanen.

Odderbanen blev, sammen med Grenaabanen, lukket for ombygning fra jernbane til letbane den 27. august 2016. Det var forventet, at banen ville genåbne som en del af Aarhus Letbane i begyndelsen af 2018, hvor den sidste del af den nybyggede indre strækning mellem Lisbjerg og Lystrup også skulle åbne. På grund af manglende sikkerhedsgodkendelse blev genåbningen hhv. åbningen af den nye strækning imidlertid udskudt på ubestemt tid. Godkendelsen forelå 25. april 2019, og genåbningen hhv. åbningen vil fandt sted 30. april 2019, som en del af den 110 km lange letbane Odder-Århus-Grenaa.


Byggeår1883
Åbnet2019.04.30
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektThomas Arboe
AdresseStationspladsen 5D, 8340 Malling
StednavneforkortelseMal
Højdeplacering over havet45,5 meter
GPS koordinater56.037578,10.191678

Historisk kort over Malling Letbanestation
Malling Letbanestation - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Beder Letbanestation (Bed) lå 10,7 km. fra første station.

Beder er i dag en Letbanestation på Odderbanen sydøst for Mårslet. Beder blev oprindeligt etableret som Station på Odderbanen, men blev nedsat til trinbræt i 2002.

Odderbanen blev, sammen med Grenaabanen, lukket for ombygning fra jernbane til letbane den 27. august 2016. Det var forventet, at banen ville genåbne som en del af Aarhus Letbane i begyndelsen af 2018, hvor den sidste del af den nybyggede indre strækning mellem Lisbjerg og Lystrup også skulle åbne. På grund af manglende sikkerhedsgodkendelse blev genåbningen hhv. åbningen af den nye strækning imidlertid udskudt på ubestemt tid. Godkendelsen forelå 25. april 2019, og genåbningen hhv. åbningen vil fandt sted 30. april 2019, som en del af den 110 km lange letbane Odder-Århus-Grenaa.


Byggeår1883
Åbnet2019.04.30
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektThomas Arboe
AdresseStationsvej 25, 8330 Beder
StednavneforkortelseBed
Højdeplacering over havet45,2 meter
GPS koordinater56.056502,10.198347

Historisk kort over Beder Letbanestation
Beder Letbanestation - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Vilhelmsborg Letbanestation (Vh) lå 12,3 km. fra første station.

Vilhelmsborg er i dag en Letbanestation på Odderbanen sydøst for Mårslet. Vilhelmsborg blev oprindeligt etableret som trinbræt på Odderbanen.

Odderbanen blev, sammen med Grenaabanen, lukket for ombygning fra jernbane til letbane den 27. august 2016. Det var forventet, at banen ville genåbne som en del af Aarhus Letbane i begyndelsen af 2018, hvor den sidste del af den nybyggede indre strækning mellem Lisbjerg og Lystrup også skulle åbne. På grund af manglende sikkerhedsgodkendelse blev genåbningen hhv. åbningen af den nye strækning imidlertid udskudt på ubestemt tid. Godkendelsen forelå 25. april 2019, og genåbningen hhv. åbningen vil fandt sted 30. april 2019, som en del af den 110 km lange letbane Odder-Århus-Grenaa.


Byggeår1989
Åbnet2019.04.30
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseBedervej 99, 8320 Mårslet
StednavneforkortelseVh
Højdeplacering over havet43,1 meter
GPS koordinater56.064299,10.178307

Historisk kort over Vilhelmsborg Letbanestation
Vilhelmsborg Letbanestation - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Mårslet Letbanestation (Mst) lå 13,3 km. fra første station.

Mårslet er i dag en Letbanestation på Odderbanen i Mårslet. Mårslet blev oprindeligt etableret som Station på Odderbanen.

Odderbanen blev, sammen med Grenaabanen, lukket for ombygning fra jernbane til letbane den 27. august 2016. Det var forventet, at banen ville genåbne som en del af Aarhus Letbane i begyndelsen af 2018, hvor den sidste del af den nybyggede indre strækning mellem Lisbjerg og Lystrup også skulle åbne. På grund af manglende sikkerhedsgodkendelse blev genåbningen hhv. åbningen af den nye strækning imidlertid udskudt på ubestemt tid. Godkendelsen forelå 25. april 2019, og genåbningen hhv. åbningen vil fandt sted 30. april 2019, som en del af den 110 km lange letbane Odder-Århus-Grenaa.


Byggeår1883
Åbnet2019.04.30
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektThomas Arboe
AdresseBanevej 12, 8320 Mårslet
StednavneforkortelseMst
Højdeplacering over havet50,2 meter
GPS koordinater56.068667,10.164250

Historisk kort over Mårslet Letbanestation
Mårslet Letbanestation - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Mølleparken Letbanestation (Mpk) lå 14,1 km. fra første station.

Mølleparken er i dag en Letbanestation på Odderbanen i det nordlige Mårslet. Mølleparken har som et af de få på strækningen, påstigning fra begge sider, trods banen kun har ét spor. Dette skyldes, at der er betydelige boligområder på begge sider af banen men ingen overgangsmuligheder ved trinbrættet. Mølleparken blev oprindeligt etableret som Station på Odderbanen.

Odderbanen blev, sammen med Grenaabanen, lukket for ombygning fra jernbane til letbane den 27. august 2016. Det var forventet, at banen ville genåbne som en del af Aarhus Letbane i begyndelsen af 2018, hvor den sidste del af den nybyggede indre strækning mellem Lisbjerg og Lystrup også skulle åbne. På grund af manglende sikkerhedsgodkendelse blev genåbningen hhv. åbningen af den nye strækning imidlertid udskudt på ubestemt tid. Godkendelsen forelå 25. april 2019, og genåbningen hhv. åbningen vil fandt sted 30. april 2019, som en del af den 110 km lange letbane Odder-Århus-Grenaa.


Byggeår1973
Åbnet2019.04.30
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseBaneleddet 20C, 8320 Mårslet
StednavneforkortelseMpk
Højdeplacering over havet58,5 meter
GPS koordinater56.072698,10.154234

Historisk kort over Mølleparken Letbanestation
Mølleparken Letbanestation - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Nørrevænget Letbanestation (Nrv) lå 16,3 km. fra første station.

Nørrevænget er en letbanestation på Odderbanen i Aarhus Kommune. Nørrevænget blev oprindeligt etableret den 15. september 2008, hvor den erstattede to tidligere trinbrætter, Havebyen og Gunnestrup på Odderbanen.

Odderbanen blev, sammen med Grenaabanen, lukket for ombygning fra jernbane til letbane den 27. august 2016. Det var forventet, at banen ville genåbne som en del af Aarhus Letbane i begyndelsen af 2018, hvor den sidste del af den nybyggede indre strækning mellem Lisbjerg og Lystrup også skulle åbne. På grund af manglende sikkerhedsgodkendelse blev genåbningen hhv. åbningen af den nye strækning imidlertid udskudt på ubestemt tid. Godkendelsen forelå 25. april 2019, og genåbningen hhv. åbningen vil fandt sted 30. april 2019, som en del af den 110 km lange letbane Odder-Århus-Grenaa.


Byggeår2008
Åbnet2019.04.30
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseNørrevænget, 8310 Tranbjerg J
StednavneforkortelseNrv
Højdeplacering over havet65,5 meter
GPS koordinater56.092254,10.150868

Historisk kort over Nørrevænget Letbanestation
Nørrevænget Letbanestation - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Tranbjerg Letbanestation (Trg) lå 17,4 km. fra første station.

Tranbjerg er i dag en Letbanestation på Odderbanen i bydelen Tranbjerg i udkanten af Aarhus. Tranbjerg blev oprindeligt etableret som Station på Odderbanen.

Odderbanen blev, sammen med Grenaabanen, lukket for ombygning fra jernbane til letbane den 27. august 2016. Det var forventet, at banen ville genåbne som en del af Aarhus Letbane i begyndelsen af 2018, hvor den sidste del af den nybyggede indre strækning mellem Lisbjerg og Lystrup også skulle åbne. På grund af manglende sikkerhedsgodkendelse blev genåbningen hhv. åbningen af den nye strækning imidlertid udskudt på ubestemt tid. Godkendelsen forelå 25. april 2019, og genåbningen hhv. åbningen vil fandt sted 30. april 2019, som en del af den 110 km lange letbane Odder-Århus-Grenaa.


Byggeår1883
Åbnet2019.04.30
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektThomas Arboe
AdresseTranbjerg Stationsvej 2, 8310 Tranbjerg J
StednavneforkortelseTrg
Højdeplacering over havet71,8 meter
GPS koordinater56.096420,10.135780

Billede af Tranbjerg Letbanestation.
Billede af Tranbjerg Letbanestation.
Fotograf: AarhusArkivet.dk (Aarhus Stadsarkiv), Ib Nicolajsen - Dato: den 2. april 2017 - LINK til kilde.


Noter:

OVERSKRIFT
Tranbjerg Station
ABSTRAKT
Tranbjerg Stationsbygning samt skinner og køreledningerne til Aarhus Letbane mellem Aarhus og Odder.


Historisk kort over Tranbjerg Letbanestation
Tranbjerg Letbanestation - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Gunnar Clausensvej Letbanestation (Gct) lå 19,3 km. fra første station.

Gunnar Clausensvej er i dag en Letbanestation på Odderbanen i bydelen Viby Jylland i udkanten af Aarhus. Gunnar Clausensvej blev oprindeligt etableret som Trinbræt på Odderbanen.

Odderbanen blev, sammen med Grenaabanen, lukket for ombygning fra jernbane til letbane den 27. august 2016. Det var forventet, at banen ville genåbne som en del af Aarhus Letbane i begyndelsen af 2018, hvor den sidste del af den nybyggede indre strækning mellem Lisbjerg og Lystrup også skulle åbne. På grund af manglende sikkerhedsgodkendelse blev genåbningen hhv. åbningen af den nye strækning imidlertid udskudt på ubestemt tid. Godkendelsen forelå 25. april 2019, og genåbningen hhv. åbningen vil fandt sted 30. april 2019, som en del af den 110 km lange letbane Odder-Århus-Grenaa.


Byggeår1975
Åbnet2019.04.30
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseGunnar Clausens Vej 1, 8260 Viby J
StednavneforkortelseGct
Højdeplacering over havet62,4 meter
GPS koordinater56.111809,10.126023

Historisk kort over Gunnar Clausensvej Letbanestation
Gunnar Clausensvej Letbanestation - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Øllegårdsvej Letbanestation (Øgt) lå 19,9 km. fra første station.

Øllegårdsvej er i dag en Letbanestation på Odderbanen i bydelen Viby Jylland i udkanten af Aarhus. Øllegårdsvej blev oprindeligt etableret som Trinbræt på Odderbanen.

Odderbanen blev, sammen med Grenaabanen, lukket for ombygning fra jernbane til letbane den 27. august 2016. Det var forventet, at banen ville genåbne som en del af Aarhus Letbane i begyndelsen af 2018, hvor den sidste del af den nybyggede indre strækning mellem Lisbjerg og Lystrup også skulle åbne. På grund af manglende sikkerhedsgodkendelse blev genåbningen hhv. åbningen af den nye strækning imidlertid udskudt på ubestemt tid. Godkendelsen forelå 25. april 2019, og genåbningen hhv. åbningen vil fandt sted 30. april 2019, som en del af den 110 km lange letbane Odder-Århus-Grenaa.


Byggeår1972
Åbnet2019.04.30
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseØllegårdsvej 2D, 8260 Viby J
StednavneforkortelseØgt
Højdeplacering over havet55,3 meter
GPS koordinater56.11447910246157,10.133144396636416

Historisk kort over Øllegårdsvej Letbanestation
Øllegårdsvej Letbanestation - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Rosenhøj Letbanestation (Rh) lå 20,8 km. fra første station.

Rosenhøj er i dag en Letbanestation på Odderbanen i bydelen Viby Jylland i udkanten af Aarhus. Rosenhøj blev oprindeligt etableret som Trinbræt på Odderbanen.

Odderbanen blev, sammen med Grenaabanen, lukket for ombygning fra jernbane til letbane den 27. august 2016. Det var forventet, at banen ville genåbne som en del af Aarhus Letbane i begyndelsen af 2018, hvor den sidste del af den nybyggede indre strækning mellem Lisbjerg og Lystrup også skulle åbne. På grund af manglende sikkerhedsgodkendelse blev genåbningen hhv. åbningen af den nye strækning imidlertid udskudt på ubestemt tid. Godkendelsen forelå 25. april 2019, og genåbningen hhv. åbningen vil fandt sted 30. april 2019, som en del af den 110 km lange letbane Odder-Århus-Grenaa.


Byggeår1972
Åbnet2019.04.30
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseRosenhøj 102, 8260 Viby J
StednavneforkortelseRh
Højdeplacering over havet44,7 meter
GPS koordinater56.116972,10.147423

Historisk kort over Rosenhøj Letbanestation
Rosenhøj Letbanestation - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Viby Jylland Letbanestation (vi) lå 21,8 km. fra første station.

Viby Jylland Trinbræt er i dag en Letbanestation i bydelen Viby i udkanten af Aarhus ca. en kilometer fra Viby Torv og Viby Centret. Viby Jylland er den næstmest brugte i Aarhus Kommune efter Aarhus Hovedbanegård med 1.196 daglige antal påstigninger i 2013 og 436.000 årlige påstigninger samlet for 2013.

Viby Jylland betjener Sønderhøj, som er det store område, hvor bl.a. Arla Foods har hovedkontor, Erhvervsakademi Aarhus og Århus Købmandsskole. Syd for Viby Jylland findes butikscentret Mega Syd med 11 butikker og et butiksareal på 30.000 m2 som bl.a. indeholder Kvickly, Bauhaus, PetWorld, Elgiganten, McDonald's m.fl.

Odderbanen blev, sammen med Grenaabanen, lukket for ombygning fra jernbane til letbane den 27. august 2016. Det var forventet, at banen ville genåbne som en del af Aarhus Letbane i begyndelsen af 2018, hvor den sidste del af den nybyggede indre strækning mellem Lisbjerg og Lystrup også skulle åbne. På grund af manglende sikkerhedsgodkendelse blev genåbningen hhv. åbningen af den nye strækning imidlertid udskudt på ubestemt tid. Godkendelsen forelå 25. april 2019, og genåbningen hhv. åbningen vil fandt sted 30. april 2019, som en del af den 110 km lange letbane Odder-Århus-Grenaa.


Byggeår2004
Åbnet2019.04.30
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseSønderhøj 2, 8260 Viby J
Stednavneforkortelsevi
Højdeplacering over havet32,6 meter
GPS koordinater56.122103,10.160573

Historisk kort over Viby Jylland Letbanestation
Viby Jylland Letbanestation - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Kongsvang Letbanestation (Kgv) lå 23,6 km. fra første station.

Kongsvang Trinbræt er i dag en letbanestation på Odderbanen i bydelen Viby i Aarhus. Kongsvang Trinbræt betjentes, i tiden på Odderbanen, af alle tog i myldretiden med enkelte undtagelse. Kongsvang Trinbræt består af en enkelt perron, som er placeret øst for sporene.

Odderbanen blev, sammen med Grenaabanen, lukket for ombygning fra jernbane til letbane den 27. august 2016. Det var forventet, at banen ville genåbne som en del af Aarhus Letbane i begyndelsen af 2018, hvor den sidste del af den nybyggede indre strækning mellem Lisbjerg og Lystrup også skulle åbne. På grund af manglende sikkerhedsgodkendelse blev genåbningen hhv. åbningen af den nye strækning imidlertid udskudt på ubestemt tid. Godkendelsen forelå 25. april 2019, og genåbningen hhv. åbningen vil fandt sted 30. april 2019, som en del af den 110 km lange letbane Odder-Århus-Grenaa.


Byggeår1994
Åbnet2019.04.30
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseGammel Kongevej, 8260 Viby J
StednavneforkortelseKgv
Højdeplacering over havet26,9 meter
GPS koordinater56.135293,10.174228

Historisk kort over Kongsvang Letbanestation
Kongsvang Letbanestation - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Aarhus Hovedbanegård (Ar) lå 26,5 km. fra første station.

Aarhus første banegård åbnede den 2. september 1862 ved Ryesgade i forbindelse med åbningen af af Jyllands ældste jernbane fra Aarhus til Randers. Sammen med Aarhus Banegård blev der også opført både administrationsbygninger og værksteder. Aarhus Banegård blev opført af selskabet "Peto, Brassey and Betts".

Aarhus Banegård, rummede en restauration, tre ventesale, en til hver klasse, og et postkontor. Banegården blev placeret syd, for det der på tidspunktet var, Aarhus by og lige på kanten til det daværende Viby Sogn.

Aarhus Stiftstidende beskrev banegården som et konstruktionsmæssigt mesterværk: "Jern-Afbindingen af Taget over Perronen ansees for noget af det smukkeste Arbeide i den Slags, der finder her i Landet."

Jernarbejdet på banegården var udarbejdet af byens store fabrikanter, jernstøber Søren Frich på Frichs fabrik. Aarhus Banegård lå i starten helt frit og kun omgivet af marker, men der begyndte hurtigt at skyde en ny bydel op omkring banegården. Det førte til at M. P. Bruuns Bro‏‎ blev bygget over banen og området fra banegården til hvor Sct. Pauls Kirke ligger i dag, og som blev indlemmet i Aarhus Kommune i 1874.

Ryesgade opstod ved Aarhus Banegårds åbning og var oprindeligt en sti igennem handelsgartner F. J. C. Jensen have. Med den stigende trafik til og fra banegården, blev Ryesgade i 1873 omlagt til en rigtig gade. Ryesgade blev opkaldt efter den norskfødte general Olaf Rye, som havde udmærket sig i treårskrigen 1848-1850.

Med anlæggelsen af Ryesgade var der nu via Søndergade en direkte vej fra banegården til domkirken – det eneste der manglede, var en bro over åen og den kom med Skt. Clemens Bro i 1884.

Jernbanen var primært tiltænkt godstransport, men med rejsepassets ophævelse i 1862, kunne den "jævne" dansker frit rejse rundt i Danmark. I 1869 var hele den jyske længdebane etableret og med en fart på 20-30 km i timen udkonkurrerede togene hurtigt diligencen.

Den 4. oktober 1868 åbnedes strækningen mellem Aarhus og Fredericia, havnebanesporet og senere forbindelse med Grenåbanen krævede mere plads, og da Hads-Ning Herreders Jernbane (Aarhus-Odder-Hou) skulle optages i 1884, var en ny banegård og bedre sporforhold højst ønskelig.

I 1883-1884 blev bygningen erstattet af en ny bygning tegnet af arkitekterne Thomas Arboe og W. A. Thulstrup. Den nye bygning, havde samme placering som banegårdsbygningen har i dag, bortset fra at den var placeret nede i sporhøjde. Historien fra Odense gentog sig og de samme arkitekter (Thomas Arboe og W. A. Thulstrup) forvandlede på samme måde den gammel utilstrækkelig Aarhus Banegård til en rummeligere og ret pompøs hovedbanegård. Noget tung, men ret monumental og uden de fynske narrestreger (minaret lignende tårne), som man ikke ønskedes i Aarhus. Aarhus Banegård blev bygget i nyrenæssancestil og var muligvis inspireret af Bonns hovedbanegård, som lige var blevet opført. Der er tvivl om, hvem af de to arkitekter (Thomas Arboe og W. A.Thulstrup), der har bidraget med hvad. Ifølge Thulstrup var Arboe kun ansvarlig for facaden, mens Thomas Arboe selv tog æren for hele stationsbygningen.

De indendørs forhold på Aarhus Banegård blev meget forbedrede, men ude på stationsarealerne blev det efterhånden meget kneben med plads. Navnlig sporpladsen var utilstrækkelig, men det hjalp, da rangerstationen "Mølleengen" anlagdes i 1909. Først i 1920'erne anlagdes en ny godsbanegård, og der opførtes nye lokomotivremiser, men da var den "nye" banegårdsbygning blevet dødsdømt. En moderne og mere hensigtsmæssig Aarhus Hovedbanegård skulle opføres, og i 6 år blev der livligt omkring den gamle bygning og dens omgivelser, hvor hele kvarteret omkring banegården ændredes totalt, en ny Bruuns bro blev bygget og Banegårdspladsen meget udvidet.

Den 15. juli 1929 åbnede den nye og større stationsbygning, da Aarhus anden banegård var blevet alt for lille og utilstrækkelig. Byggeriet af den nuværende og tredje banegårdsbygning startede i 1923 med omlægninger, og hvor selve byggeriet stod på fra 1927 til 1929. Omlægningerne og byggeriet var et større bygningsprojekt, som markant ændrede terrænet omkring banegården. Det var overarkitekt K. T. Seest, som kom til at stå for en samlet plan for banegården og arealer rundt om. Aarhus Hovedbanegård blev opført i nyklassicistisk stil og er en sækbanegård. En sækbanegård er en type banegård, hvor togene kører ind og ud ad banegården ad samme vej. Under omlægningerne og byggeriet, blev der etableret en midlertidige træbygning, der fungerede som Aarhus Hovedbanegård fra 1923 og frem til åbningen og ibrugtagningen af den nuværende Aarhus Hovedbanegård den 15. juli 1929.

Bygningerne omkring Banegårdspladsen blev revet ned og erstattet med nye, samtidig med at Park Allé blev etableret. Alle de nye bygninger blev udført i samme gule mursten og i samme højde, således at området i dag står som en harmonisk helhed. Selve banegården blev under ombygningen hævet med ca. 4 meter, så sporerne ligger under banegårdsbygningen. Da det skabte en højde forskel på 6-8 meter fra banegården og ned til sporene. Den store højdeforskel mellem spor og banegård gør Aarhus Hovedbanegård til en højtracébanegård. Banegården har 6 perronspor, og man kan tilgå sporene direkte fra Bruuns Bro eller gennem banegården.

I 2003 blev Aarhus Hovedbanegård udvidet med indkøbscentret Bruuns Galleri. Sammen danner banegården og Bruuns Galleri ramme om et indendørs areal på omkring 140.000 kvadratmeter.

Stavemåder for Aarhus H:
Frem til der blev indført ny retskrivningsreform i 1948v skrivemåden Aa og efter 1948 bolle-Å. Efter en Byrådsbeslutning den 27. oktober 2010 blev det vedtaget at fra den 1. januar 2011 skiftede Århus Kommune bolle-å'et ud med et dobbelt-a i sin egen stavemåde af byens navn.


Byggeår1927
Åbnet1929.07.15
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektK.T. Seest
AdresseBanegårdspladsen 1, 8000 Aarhus C
StednavneforkortelseAr
Højdeplacering over havet11,5 meter
GPS koordinater56.150310,10.204663

Billede af Aarhus Hovedbanegård.
Billede af Aarhus Hovedbanegård.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. juli 2010
Download billede

Historisk kort over Aarhus Hovedbanegård
Aarhus Hovedbanegård - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Dokk1 Letbanestation (Dok) lå 27,3 km. fra første station.

Dokk1 Letbanestation består af to spor med hver sin sideliggende perron, der ligger placeret ved biblioteket og kulturhuset Dokk1. På hver perron er der en kort læskærm, bænke og en rejsekort/billetautomat.

Dokk1 Letbanestation har ca. samme placering som Europaplads Station på den tidligere Grenaabane. Europaplads Station lukkede ved et ekstraordinært køreplansskift den 21. marts 2005 for at sikre en stabil drift på Grenaabane. I praksis blev Europaplads Station ikke genåbnet.

Til gengæld blev Dokk1 bygget hen over Grenaabane, hvor Kulturhuset stod færdig i 2015 og kunne byde på noget så specielt som en jernbaneoverskæring med bomme for fodgængere under huset. Året efter gik arbejdet med letbanen i gang med etablering af den nye station og udvidelse til dobbeltspor.


Byggeår2016
Åbnet2017.12.21
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseHack Kampmanns Plads 2, 8000 Aarhus C
StednavneforkortelseDok
Højdeplacering over havet3,3 meter
GPS koordinater56.154124596680795,10.21299823234086

Historisk kort over Dokk1 Letbanestation
Dokk1 Letbanestation - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Skolebakken Letbanestation (Bak) lå 27,6 km. fra første station.

Skolebakken Trinbræt lå oprindeligt på jernbanen Grenaabanen og blev etableret sammen med flere andre stationer i forbindelse med åbning af Aarhus Nærbane på den indre del af Grenaabanen den 4. august 1979.

Navnet Skolebakken kommer fra Aarhus Katedralskole, der ligger lige overfor stationen. I 1700-tallet opstod der en lille bakke her, da borgerne smed deres affald her. Bakken blev udjævnet omkring 1860 og i stedet anlagdes en promenade, der med tiden blev til gaden Skolebakken.

Før ombygningen bestod Skolebakken Trinbræt af et spor langs med gaden Skolebakken og en perron med læskur og billetautomat. Ved sydenden af Skolebakken Trinbræt var der en jernbaneoverskæring med bomme over Skibbrovej. Efter ombygningen består stationen af to spor med hver sin delvist overdækkede perron. Overskæringen blev fjernet sammen med Skibbrovej og indgår i dag i Hack Kampmanns Plads.

Grenaabanen blev, sammen med Odderbanen, lukket for ombygning fra jernbane til letbane den 27. august 2016. Det var forventet, at banen ville genåbne som en del af Aarhus Letbane i begyndelsen af 2018, hvor den sidste del af den nybyggede indre strækning mellem Lisbjerg og Lystrup også skulle åbne. På grund af manglende sikkerhedsgodkendelse blev genåbningen hhv. åbningen af den nye strækning imidlertid udskudt på ubestemt tid. Godkendelsen forelå 25. april 2019, og genåbningen hhv. åbningen vil fandt sted 30. april 2019, som en del af den 110 km lange letbane Odder-Århus-Grenaa.

Skolebakken Trinbræt er i dag en letbanestation, der ligger i Aarhus midtby. Stationen afgrænser indre by fra havnen.


Byggeår2019
Åbnet2019.04.30
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseSkolebakken, 8000 Aarhus C
StednavneforkortelseBak
Højdeplacering over havet4,1 meter
GPS koordinater56.15695824341429,10.21304811350303

Historisk kort over Skolebakken Letbanestation
Skolebakken Letbanestation - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Nørreport Aarhus Letbanestation (Nop) lå 28,3 km. fra første station.

Nørreport Aarhus Letbanestation ligger i Nørre Stenbro, som er en del af Aarhus midtby. Nørreport Aarhus Letbanestation ligger på gaden Nørreport ved krydset med Nørregade og Knudrisgade. Nørreport Aarhus Letbanestation er udformet som en ø-perron beliggende midt i gaden og med adgang via fodgængerfeltet i krydset. Midt på perronen er der en simpel overdækning med bænke og en rejsekort-billetautomat. Nørreport Aarhus Letbanestation er opkaldt efter gaden Nørreport som strækker sig fra kystvejen til Nørrebrogade.

I den første køreplan er Nørreport Aarhus Letbanestation omtalt som Nørreport Aarhus, men på skiltene står der kun Nørreport og letbanestationen omtales kun som Nørreport Letbanestation.


Byggeår2016
Åbnet2017.12.21
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseNørreport 97, 8000 Aarhus C
StednavneforkortelseNop
Højdeplacering over havet5,0 meter
GPS koordinater56.161677421984095,10.211503988119137

Historisk kort over Nørreport Aarhus Letbanestation
Nørreport Aarhus Letbanestation - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Universitetsparken Letbanestation (Aau) lå 28,9 km. fra første station.

Universitetsparken Letbanestation i Aarhus midtby. Under byggeriet havde holdestedet arbejdstitlen Universitetet Letbanestation, ikke at forveksle med naboen, Aarhus Universitet Letbanestation, der gik under arbejdsnavnet Rytterstenen Letbanestation.

Universitetsparken Letbanestation ligger på Nørrebrogade, hvor sporene er anlagt i midten af gaden. Letbanestationen er udformet som en ø-perron mellem sporene. Adgang sker via gangtunnel, trapper og elevator, hvilket er meget forskelligt til de øvrige holdepladser, hvor adgang sker via fodgængerfelter. Midt på perronen er der en simpel overdækning med bænke og en rejsekort-billetautomat. Universitetsparken Letbanestation er præget af, at gaden har en stor hældning, hvorfor perronen skråner en del. Letbanestationen ligger ud for Aarhus Universitet med tilhørende kollegier.


Byggeår2016
Åbnet2017.12.21
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseNørrebrogade 50, 8000 Aarhus C
StednavneforkortelseAau
Højdeplacering over havet33,5 meter
GPS koordinater56.167080139301675,10.207663896613656

Historisk kort over Universitetsparken Letbanestation
Universitetsparken Letbanestation - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Aarhus Universitet (Ringgaden) Letbanestation (Rig) lå 29,4 km. fra første station.

Aarhus Universitet (Ringgaden) Letbanestation ligger i Aarhus bydelen Trøjborg. Aarhus Universitet (Ringgaden) Letbanestation ligger på Randervej ved krydset med Nordre Ringgade og er anlagt midt på Randersvej og består af to sideliggende perroner. Perronerne er anbragt på modsatte side af krydset ift. Køreretningen, for at undgå spærring i krydset under standsning. På hver perron er der en kort overdækning med bænke og en rejsekort-billetautomat. Adgang til Aarhus Universitet (Ringgaden) Letbanestation sker via fodgængerfelterne i krydset.

Oplandet til Aarhus Universitet (Ringgaden) Letbanestation er domineret af af Aarhus Universitet og andre institutioner. Aarhus Universitet har ca. 42.000 studerende og ca. 11.500 medarbejdere. Strækningen mellem Aarhus H og Universitetshospitalet, hvor Oplandet til Aarhus Universitet (Ringgaden) Letbanestation ligger, åbnede den 21. december 2017.

Aarhus Universitet (Ringgaden) Letbanestation skulle oprindelig være døbt Rytterstenen Station efter mindesmærket Rytterstenen. Rytterstenen er et mindesmærke for Rytterfægtningen ved Aarhus, der fandt sted den 31. maj 1849 som et led i Treårskrigen.

Aarhus Universitet (Ringgaden) Letbanestation er udsmykket med et skilt der fortæller, hvordan Aarhus Universitet blev oprettet i 1928 og flyttede til Universitetsparken i 1930'erne.


Byggeår2016
Åbnet2017.12.21
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseNørrebrogade 70, 8000 Aarhus C
StednavneforkortelseRig
Højdeplacering over havet49,1 meter
GPS koordinater56.17129124421119,10.204867023184448

Historisk kort over Aarhus Universitet (Ringgaden) Letbanestation
Aarhus Universitet (Ringgaden) Letbanestation - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Stjernepladsen Letbanestation (Stj) lå 29,7 km. fra første station.

Stjernepladsen Letbanestation ligger i Aarhus bydelen Christiansbjerg. Stjernepladsen Letbanestation ligger på Randersvej ved Stjernepladsen og er udformet som en ø-perron beliggende midt på Randersvej og med adgang via et fodgængerfelt på pladsen. Midt på perronen er der en simpel overdækning med bænke og en rejsekort-billetautomat. Oplandet til Stjernepladsen Letbanestation er tæt bebyggelse med mange boligblokke og virksomheden COWI.

Strækningen mellem Aarhus H og Universitetshospitalet, hvor Oplandet til Stjernepladsen Letbanestation ligger, åbnede den 21. december 2017.


Byggeår2016
Åbnet2017.12.21
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseRandersvej 19H, 8200 Aarhus
StednavneforkortelseStj
Højdeplacering over havet59,6 meter
GPS koordinater56.17396227732657,10.203143094755529

Historisk kort over Stjernepladsen Letbanestation
Stjernepladsen Letbanestation - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Stockholmsgade Letbanestation (Shg) lå 30,2 km. fra første station.

Stockholmsgade Letbanestation er beliggende i bydelen Christiansbjerg i Aarhus. Stockholmsgade Letbanestation ligger på Randersvej ved krydset med Stockholmsgade med placering midt på vejen og består af to sideliggende perroner. Perronerne er anbragt på modsatte side af krydset ift. Køreretningen, for at undgå spærring i krydset under standsning. På hver perron er der en kort overdækning med bænke og på perronen i retning mod Aarhus H desuden en rejsekort-billetautomat. Adgang sker via fodgængerfelterne i krydset. Oplandet til Stockholmsgade Letbanestation er en blanding af boligblokke og villaer med en række forretninger langs den østlige side af Randersvej.

Strækningen mellem Aarhus H og Universitetshospitalet, hvor Oplandet til Stockholmsgade Letbanestation ligger, åbnede den 21. december 2017.


Byggeår2016
Åbnet2017.12.21
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseRandersvej 124A, 8200 Aarhus N
StednavneforkortelseShg
Højdeplacering over havet72,4 meter
GPS koordinater56.178013942093344,10.20037781561937

Historisk kort over Stockholmsgade Letbanestation
Stockholmsgade Letbanestation - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Vandtårnet (Ringvejen) Letbanestation (Van) lå 30,8 km. fra første station.

Vandtårnet (Ringvejen) Letbanestation er beliggende i bydelen Christiansbjerg i Aarhus. Vandtårnet (Ringvejen) Letbanestation ligger på Randersvej ved krydset med Hasle Ringvej med placering midt på vejen og består af to sideliggende perroner. Perronerne er anbragt på modsatte side af krydset ift. Køreretningen, for at undgå spærring i krydset under standsning. På hver perron er der en kort overdækning med bænke og en rejsekort-billetautomat. Adgang sker via fodgængerfelterne i krydset. Oplandet til Vandtårnet (Ringvejen) Letbanestation er Århus Akademi og et stort kvarter med boligblokke og villaer.

Vandtårnet (Ringvejen) Letbanestation er opkaldt efter Vandtårnet på Randersvej, der står overfor den nordlige perron på Vandtårnet (Ringvejen) Letbanestation.

Et skilt på Vandtårnet (Ringvejen) Letbanestation giver historien om vandtårnets tilblivelse ved den daværende kommunegrænse i 1907-1908 for at skaffe vand til den hastigt voksende Aarhus. Driften af det 38 meter høje vandtårn ophørte i 1980, men vandtårnet står tilbage som et historisk monument.

Strækningen mellem Aarhus H og Universitetshospitalet, hvor Oplandet til Vandtårnet (Ringvejen) Letbanestation ligger, åbnede den 21. december 2017.


Byggeår2016
Åbnet2017.12.21
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseRandersvej 206B, 8200 Aarhus N
StednavneforkortelseVan
Højdeplacering over havet82,5 meter
GPS koordinater56.182952908309865,10.19710506415603

Historisk kort over Vandtårnet (Ringvejen) Letbanestation
Vandtårnet (Ringvejen) Letbanestation - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Nehrus Allé Letbanestation (Neh) lå 31,3 km. fra første station.

Nehrus Allé Letbanestation er beliggende i bydelen Christiansbjerg i Aarhus. Nehrus Allé Letbanestation ligger på Nehrus Allé i krydset med Randersvej og er anlagt midt på vejen og er udformet som en ø-perron med adgang via fodgængerfeltet i krydset. Midt på perronen er der en simpel overdækning med bænke og en rejsekort-billetautomat.

Oplandet til Nehrus Allé Letbanestation er store boligblokke vest for krydset, DR's mediehus nord for Nehrus Allé og Aarhus Techs hovedafdeling på den modsatte side.

Strækningen mellem Aarhus H og Universitetshospitalet, hvor Oplandet til Nehrus Allé Letbanestation ligger, åbnede den 21. december 2017.


Byggeår2016
Åbnet2017.12.21
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseNehrus Allé, 8200 Aarhus
StednavneforkortelseNeh
Højdeplacering over havet83,0 meter
GPS koordinater56.18650561220432,10.193419026187541

Historisk kort over Nehrus Allé Letbanestation
Nehrus Allé Letbanestation - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Olof Palmes Allé Letbanestation (Opa) lå 32,1 km. fra første station.

Olof Palmes Allé Letbanestation er beliggende i bydelen Christiansbjerg i Aarhus. Olof Palmes Allé Letbanestation ligger på Olof Palmes Allé og er anlagt midt på vejen og er udformet som en ø-perron med adgang via fodgængerfelter. Midt på perronen er der en simpel overdækning med bænke og en rejsekort-billetautomat. Olof Palmes Allé Letbanestation ligger et sted, hvor vejen har en stigning, så perronen skråner en del.

Oplandet til Olof Palmes Allé Letbanestation er store boligblokke nord for letbanestationen.

Strækningen mellem Aarhus H og Universitetshospitalet, hvor Oplandet til Olof Palmes Allé Letbanestation ligger, åbnede den 21. december 2017.


Byggeår2016
Åbnet2017.12.21
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseOlof Palmes Allé 40H, 8200 Aarhus
StednavneforkortelseOpa
Højdeplacering over havet73,7 meter
GPS koordinater56.189690451498706,10.183976724837331

Historisk kort over Olof Palmes Allé Letbanestation
Olof Palmes Allé Letbanestation - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Aarhus Universitetshospital Letbanestation (Auh) lå 32,7 km. fra første station.

Aarhus Universitetshospital Letbanestation (også kaldt Universitetshospitalet eller AU Hospital) ligger i forstaden Skejby ud for Aarhus. Aarhus Universitetshospital Letbanestation har tre spor med to ø-perroner mellem dem, så der både kan håndtere letbanetog mod nord, syd eller fungere som endestation. Fra Aarhus Universitetshospital Letbanestation er der gangstier til Aarhus Universitetshospital vest for letbanestationen og erhvervsområdet ved Hedeager øst for. Desuden ligger der en nyanlagt supercykelsti langs med letbanen, begyndende ved krydset med Brendstrupgårdsvej lige syd for stationen.

Den første del af letbanen mellem Aarhus H Letbanestation og Universitetshospitalet Letbanestation åbnede den 21. december 2017. Strækningen til Lisbjerg Letbanestation åbnede den 25. august 2018 og strækningen til Lystrup Letbanestation åbnede den 30. april 2019. Efter begge strækninger er kommet i drift, kører der otte letbanetog i hver retning pr. time i dagtimerne på hverdage, på strækningen mellem Aarhus H og Universitetshospitalet.


Byggeår2016
Åbnet2017.12.21
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdressePalle Juul-Jensens Blvd. 74, 8200 Aarhus
StednavneforkortelseAuh
Højdeplacering over havet59,4 meter
GPS koordinater56.19251043067358,10.176329746995387

Historisk kort over Aarhus Universitetshospital Letbanestation
Aarhus Universitetshospital Letbanestation - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Gl. Skejby (Agro Food Park) Letbanestation (Ske) lå 33,5 km. fra første station.

Gl. Skejby (Agro Food Park) Letbanestation er beliggende i forstaden Skejby ud for Aarhus. Gl. Skejby (Agro Food Park) Letbanestation ligger ved Herredsvej, umiddelbart syd for krydset med Skejbybakkevej. Gl. Skejby (Agro Food Park) Letbanestation ligger i den vestlige udkant af Skejby, lidt sydvest for den gamle bydel. Området syd for stationen er udlagt som byudviklingsområde. Gl. Skejby (Agro Food Park) Letbanestation består af to spor med hver sin sideliggende perron.

Den første del af letbanen mellem Aarhus H Letbanestation og Universitetshospitalet Letbanestation åbnede den 21. december 2017. Strækningen til Lisbjerg Letbanestation, hvor Gl. Skejby (Agro Food Park) Letbanestation ligger, åbnede den 25. august 2018 og strækningen til Lystrup Letbanestation åbnede den 30. april 2019.


Byggeår2017
Åbnet2018.08.25
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseSkejbybakkevej 6, 8200 Aarhus
StednavneforkortelseSke
Højdeplacering over havet48,9 meter
GPS koordinater56.19756253190026,10.168749381392315

Historisk kort over Gl. Skejby (Agro Food Park) Letbanestation
Gl. Skejby (Agro Food Park) Letbanestation - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Humlehuse Letbanestation (Hum) lå 34,3 km. fra første station.

Humlehuse Letbanestation er beliggende nær forstaden Skejby ved Aarhus. Humlehuse Letbanestation består af to spor med hver sin sideliggende perron og ligger ved letbanekrydsningen med Humlehusvej. Oplandet til Humlehuse Letbanestation er hovedsageligt tomme marker og enkelte bygninger, men området er udlagt til byudvikling med henblik på erhvervsbyggeri. Ved Humlehuse Letbanestation er der anlagt en supercykelsti der ligger og parallelt med letbanen.

Den første del af letbanen mellem Aarhus H Letbanestation og Universitetshospitalet Letbanestation åbnede den 21. december 2017. Strækningen til Lisbjerg Letbanestation, hvor Humlehuse Letbanestation ligger, åbnede den 25. august 2018 og strækningen til Lystrup Letbanestation åbnede den 30. april 2019.


Byggeår2017
Åbnet2018.08.25
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseHumlehusvej, 8200 Aarhus
StednavneforkortelseHum
Højdeplacering over havet29,6 meter
GPS koordinater56.20343080063036,10.166275818873803

Historisk kort over Humlehuse Letbanestation
Humlehuse Letbanestation - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Klokhøjen Letbanestation (Klo) lå 35,3 km. fra første station.

Klokhøjen Letbanestation er beliggende syd for forstaden Lisbjerg ved Aarhus. Klokhøjen Letbanestation har to spor med hver sin sideliggende perron og ligger lige syd for letbanebroen over vejen Klokhøjen. Oplandet til Klokhøjen Letbanestation er ubebygget, men der er etableret en pendler parkeringsplads på den østlige side af Klokhøjen Letbanestation. Områderne vest og nord for Klokhøjen Letbanestation er udlagt til byudvikling. Derudover er der blevet anlagt en supercykelsti sammen med og parallelt med letbanen.

Området, hvor letbanen er anlagt, har krævet store anstrengelse af både anlægsmæssige og økonomiske. Ved anlæggelsen af letbanen var det nødvendigt at etablere et længere forløb med broer og dæmninger gennem området. Syd for Klokhøjen Letbanestation er der anlagt en 347 meter lang bro over Søftenvej og naturområdet Egådalen. Den er etableret en 69 meter lang bro over Djurslandmotorvejen og en 76 meter lang bro over vejen Klokhøjen. Alle broer er godt 15 meter brede, da de ud over letbanen har supercykelstien. Der er anlagt en sti og en faunapassage under letbanen nord for vejen Klokhøjen og Egåen blevet flyttet over et forløb på ca. 100 meter.

Den første del af letbanen mellem Aarhus H Letbanestation og Universitetshospitalet Letbanestation åbnede den 21. december 2017. Strækningen til Lisbjerg Letbanestation, hvor Klokhøjen Letbanestation ligger, åbnede den 25. august 2018 og strækningen til Lystrup Letbanestation åbnede den 30. april 2019.


Byggeår2017
Åbnet2018.08.25
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseKlokhøjen 30A, 8200 Aarhus
StednavneforkortelseKlo
Højdeplacering over havet30,4 meter
GPS koordinater56.21242491899189,10.163782868572973

Historisk kort over Klokhøjen Letbanestation
Klokhøjen Letbanestation - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Lisbjerg Bygade Letbanestation (Lib) lå 35,8 km. fra første station.

Lisbjerg Bygade Letbanestation er beliggende i forstaden Lisbjerg ved Aarhus. Lisbjerg Bygade Letbanestation består af to spor med en ø-perron imellem. Lisbjerg Bygade Letbanestation ligger syd for Ole Lund Kirkegaards Allé, hvor letbanen deler sig i to mod henholdsvis Lisbjergskolen Letbanestation og Lystrup Letbanestation. Lisbjerg Bygade Letbanestation ligger lidt syd for den hidtidige bebyggelse i Lisbjerg, og de nærmeste omgivelser består primært af marker. Området omkring Lisbjerg Bygade Letbanestation og Lisbjergskolen Letbanestation er udlagt til byudvikling og forventes bebygget inden for de næste år.

Strækningen mellem Universitetshospitalet Letbanestation og Lisbjerg Letbanestation var forventet åbnet den 21. december 2017, mens strækningen mellem Lisbjerg Letbanestation og Lystrup Letbanestation forventedes at åbne i foråret 2018. På grund af manglende sikkerhedsgodkendelse blev de to åbninger udskudt. I stedet åbnede strækningen mellem Universitetshospitalet Letbanestation og Lisbjergskolen Letbanestation for driften 25. august 2018, efter at de nødvendige sikkerhedsgodkendelser forelå. Strækningen mellem Lisbjerg Letbanestation og Lystrup Letbanestation åbnede for driften 30. april 2019.

Da Lisbjerg Bygade Letbanestation åbnede, hed vejen nord for stationen "Lisbjerg Bygade", som stationen blev opkaldt efter. "Lisbjerg Bygade" blev omdøbt til "Ole Lund Kirkegaards Allé" i 2020, da Aarhus Kommune besluttede, at 11 nye og eksisterende veje i området skulle opkaldes efter personer fra børnekulturlivet.


Byggeår2017
Åbnet2018.08.25
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseOle Lund Kirkegaards Allé 31, 8200 Aarhus N
StednavneforkortelseLib
Højdeplacering over havet39,6 meter
GPS koordinater56.216695848306856,10.164663684278281

Historisk kort over Lisbjerg Bygade Letbanestation
Lisbjerg Bygade Letbanestation - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Lisbjergskolen Letbanestation (Lsk) var L2 Odder-Mårslet-Aarhus H-Universitetshospitalet-Lisbjergskolen's endestation og lå 36,4 km. fra første station.

Lisbjergskolen Letbanestation ligger på Ole Lund Kirkegaards Allé ud for Lisbjergskolen i forstaden Lisbjerg ved Aarhus. Lisbjergskolen Letbanestation er en kort vestlig afgrening af den nordlige del af Aarhus Letbane, som ender som endestationerne ved Lisbjergskolen Letbanestation. Lisbjergskolen Letbanestation ligger i et forholdsvist øde område, hvor der udover skolen kun er marker, som er ved at blive bebygget eller byggemodnet. Området er udlagt til byudvikling som første etape af en ny bydel i Lisbjerg.

Der er fremsat forslag om at forlænge letbanen fra Lisbjergskolen Letbanestation via erhvervsområdet i Søften frem til Hinnerup Station.

Strækningen mellem Universitetshospitalet og Lisbjerg var forventet åbnet den 21. december 2017, men pga. af udfordringer med sikkerhedsgodkendelsen blev åbningen imidlertid udskudt. Strækningen åbnede i stedet for den 25. august 2018, da sikkerhedsgodkendelserne var på plads.


Byggeår2017
Åbnet2018.08.25
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseOle Lund Kirkegaards Allé, 8200 Aarhus N
StednavneforkortelseLsk
Højdeplacering over havet59,4 meter
GPS koordinater56.21811423808964,10.156972132070399

Historisk kort over Lisbjergskolen Letbanestation
Lisbjergskolen Letbanestation - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)