Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted banen. I 1897 nedsattes et udvalg bestående af prominente personer fra det nordøstlige Falster, som skulle udarbejde et projekt for en jernbane fra Nykøbing F. til Stubbekøbing. Samtidig blev der arbejdet på anlæggelsen af en jernbane mellem Nysted og Nykøbing F., og man besluttede hurtigt at lægge de to projekter sammen.
I 1909 begyndte arbejdet med anlæggelsen af banen, og strækningen Nykøbing F. – Nysted kunne åbnes den 8 december 1910. Først i løbet af foråret 1911 var Stubbekøbing-strækningen færdig, og 25. maj 1911 fandt så endelig den festlige indvielse af Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted banen sted.
Stubbekøbing-Nykøbing, åbnet den 26. maj 1911, nedlagt 1. april 1966 og persontrafikken og godstrafikken ophørte den 31. marts 1966.
Nykøbing-Nysted, åbnet den 15. december 1910 og persontrafikken ophørte den 27. maj 1961 medens godstrafik den 31. marts 1966.
Vigtige stamdata for Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted Banen
Meelse åbnede sammen med Stubbekøbing-Nykøbing Falster Banen den 26. maj 1911 som et sidespor til brug for roetransporterne. I 1927 kom der et meget simpelt trinbræt på stedet, som kun bestod af en jordperron. Senere fik Meelse Trinbræt en pæn rummelig træventebygning, som havde en åben døråbning uden dør og var helt blottet for vinduer eller andre former for lysindfald.
Sidesporet blev nedlagt med roetransporterne i 1961 og Meelse Trinbræt lukkede sammen med Stubbekøbing-Nykøbing Falster Banen den 31. marts 1966. Efter banelukningen blev skinner og trinbræt fjernet.
Sønder Vedby Trinbræt blev anlagt i 1928 på Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted Banen og havde oprindeligt perron på begge sider af Nykøbing-Stubbekøbing landevejen. I banens sidste år blev trinbrættet flyttet ca. 500 meter, mod Nykøbing, til Sønder Vedby Skovhuse (Sønder Vedby Skovvej).
Sønder Vedby Trinbræt havde et meget lille og spartansk trælæskur, der var så lille at det frontmonteret skilt med trinbrætnavnet stak ca. 30 cm ud på begge sider, trods for det at navnet var forkortet ned til " Sdr Vedby" På siden af læskuret var der monteret et vognløbsskilt "lånt" fra DSB med teksten "tog til Nykøbing".
Den 22. august 1872 blev jernbanen mellem Nykøbing og Orehoved indviet. Der var via Orehoved der var færgeoverfart til Sjælland ved Masnedsund. Efter opførelse af den første Masnedsundbro mellem Sjælland og Masnedø I 1884 blev færgeoverfarten afkortet til Masnedø-Orehoved og med indvielsen af Storstrømsbroen i 1937 fik Nykøbing Falster direkte forbindelse med Sydbanen på Sjælland.
I 1875 blev den gamle jernbanebro over Guldborgsund indviet, og Nykøbing fik forbindelse med Lollandsbanen (Guldborgsund-Maribo-Nakskov og (Guldborgsund-Maribo-Rødby), der var åbnet den 1. juli 1874.
Den 1. juli 1886 blev Gedserbanen (Nykøbing Falster-Gedser 1886-2009) indviet med udspring fra Nykøbing Falster station.
Den 15. december 1910 blev Stubbekøbing banen (Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted Banen 1910-1966) indviet med Nykøbing Falster station som et vigtigt knudepunkt med en meget kompleks station med mange tilbygninger og sporændringer og der var ikke plads til udvidelsen da Fugleflugtslinien blev vedtaget.
Den 14. maj 1963 blev Fugleflugtslinjen indviet (Nykøbing Falster-Rødby færge). Den omfattede bl.a. en ny direkte jernbanelinje Nykøbing Falster-Rødby Færge. I samme forbindelse fik Nykøbing sin nuværende stationsbygning, der er i samme byggestil som bl.a. Holbæk, Vojens og Skive Station. Den gamle stationsbygning blev nedrevet ved denne lejlighed.
Nykøbing Falster Station er i dag et centralt knudepunkt for transporten på Lolland-Falster, med forbindelse til København, Hamborg og med Lollandsbanen.
Nykøbing Falster første Station blev nedrevet i 1961 for at gøre plads til byggeriet af den nye station.
Nagelsti trinbræt blev anlagt i 1928 med perron og venteskur. Her afgrenede Nystedbanen fra Lollandsbanen. I dag er trinbrættet flyttet over på den anden side af Lollandsbanen , og hedder nu Øster Toreby Station.
Byggeår
1928
Åbnet
1928
Nedlagt
1966.03.31
Nedrevet
Nedrevet
Højdeplacering over havet
7,6 meter
GPS koordinater
54.75963716793377,11.832094146595239
Billede af Nagelsti Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Nagelsti Trinbræt har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. april 2023 Download billede
Billede af Flintinge Station. Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Ariel/Dansk Luftfoto - Dato: 1988 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Flintinge Station.
Titel:- 1988 - Bygningsnavn:Flintinge gamle station Sted:Danmark, Lolland, Flintinge Vejnavn:Møllevej Husnummer:14 Postnummer:4891 By:Toreby L Sogn:Toreby sogn Ophav:Ariel/Dansk Luftfoto År:1988