Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted Banen - operatør: SNNB




Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted Banen: Historien om Falsters og Lollands Private Jernbaneforbindelse

Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted Jernbane (SNNB), også kaldet Stubbekøbingbanen, spillede en vigtig rolle for transporten på Falster og Lolland i første halvdel af det 20. århundrede. Som en central forbindelse mellem byerne Stubbekøbing, Nykøbing Falster og Nysted, var banen essentiel for transport af både passagerer og gods – særligt sukkerroer til sukkerfabrikken i Nykøbing. Denne artikel gennemgår banens etablering, udfordringer, økonomiske udvikling og endelige nedlæggelse.

De Tidlige Planer og Forening af Projekterne

Det første forslag om en jernbane mellem Nykøbing Falster og Stubbekøbing blev fremsat i 1879, men mødte begrænset opbakning og finansiering. Det var først i 1897, at et udvalg af prominente lokale kræfter på Falster igen tog sagen op og sikrede en godkendt linjeføring og en del af finansieringen. Samtidig arbejdede man på en forbindelse mellem Nykøbing og Nysted på Lolland. Begge projekter blev godkendt af Privatbanekommissionen i 1907, og for at optimere ressourcerne blev de lagt sammen til én bane.

Anlæg og Åbning

I 1909 begyndte anlægsarbejdet, og efter flere forsinkelser stod strækningen Nykøbing F.-Nysted færdig og åbnede den 8. december 1910. Strækningen til Stubbekøbing blev forsinket af vintervejr og økonomiske tvister mellem bevillingshavere og entreprenører, men den 25. maj 1911 blev hele strækningen indviet med pomp og pragt, og banen var nu klar til regelmæssig drift.

Banens Rute og Stationer

Banen var 45,7 km lang og havde fra starten en maksimal hastighed på 45 km/t, som i 1948 blev øget til 70 km/t efter indsættelsen af skinnebusser. Endestationen Nysted havde egen remise, drejeskive og et næsten 2 km langt havnespor. Stubbekøbing og Nysted stationer havde større stationsbygninger, mens de øvrige stationer var mindre og havde en ensartet arkitektur tegnet af arkitekten H.C. Glahn.

Godstrafik og Sukkerroetransport

Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted Jernbane var fra begyndelsen en vigtig forbindelse for transport af landbrugsprodukter, særligt sukkerroer til sukkerfabrikken i Nykøbing. Dette gods udgjorde en betydelig del af banens indtægter, især under roekampagnerne i efterårsmånederne. Indtil Anden Verdenskrig blev roerne transporteret dagligt til sukkerfabrikken, hvilket bidrog væsentligt til banens økonomiske bæredygtighed.

Triangelvogne og Skinnebusser

I 1927 introducerede SNNB de første motorvogne af mærket Triangel. Disse vogne var hurtigere og mere fleksible end damplokomotiver og blev populære blandt passagererne. Med Triangelvognene kunne banen tilbyde seks daglige togpar, og der blev oprettet fem nye trinbrætter for at imødekomme behovet.

I 1948 blev Triangelvognene suppleret af skinnebusser, der havde en højere maksimal hastighed. Disse moderniseringer forlængede banens levetid, men kunne ikke helt afværge de økonomiske problemer, som konkurrencen fra privatbilismen medførte.

Anden Verdenskrig og Efterkrigstiden

Under Anden Verdenskrig blev banen udfordret af brændstofmangel, men ved at udstyre motorvognene med gasgeneratorer kunne driften opretholdes. Der blev kørt tre togpar dagligt, hvilket sikrede transportmuligheder for både gods og passagerer, omend i begrænset omfang.

Efter krigen tog privatbilismen for alvor fart, og fra 1949 blev banen ramt af stigende underskud. De berørte kommuner måtte bidrage til driftsunderskuddet, og til trods for introduktionen af skinnebusser forblev banens økonomi anstrengt.

Økonomiske Udfordringer og Nedlæggelse

I 1961 stoppede sukkerfabrikken i Nykøbing F. med at modtage roer via jernbanen. Dette var et stort økonomisk tilbageslag, da roetransporten hidtil havde været en af banens vigtigste indtægtskilder. Kommunerne var i konflikt om, hvem der skulle dække underskuddet, og til sidst blev det besluttet at lukke Nysted-strækningen for persontrafik pr. 27. maj 1961. Efter flere års økonomisk kamp blev det på generalforsamlingen i 1965 enstemmigt besluttet at nedlægge hele banen pr. 31. marts 1966.

Trafik og Infrastrukturændringer

I Nykøbing Falster afgik Nysted-togene fra en blind perron vest for hovedsporet, mens Stubbekøbing-togene afgik fra spor 5 på DSB-stationen. Selvom Nystedbanen var den eneste privatbane på Lolland, der ikke var i driftsfællesskab med Lollandsbanen, benyttede den Lollandsbanens spor fra Nykøbing til Nagelsti, som senere blev omlagt for at gøre plads til Frederik d. 9's bro over Guldborgsund.

Højeste hastighed på banen blev hævet fra 45 km/t til 75 km/t med indførslen af skinnebusser i 1948, efter at alle overkørsler var blevet sikret.

Banens Nedlæggelse og Bevaring

Da banen endelig blev lukket, blev sporene hurtigt fjernet, og store dele af det tidligere tracé blev anvendt til vejprojekter. Flere vejstrækninger er i dag anlagt på banens tidligere spor, herunder:
  • 4 km af Østersøvej syd om Sønder Ørslev og Idestrup.
  • 2 km af Fuglsangvej mellem Nørre Frejlev og Kettinge.
  • 4 km af Ålholmvej mellem Kettinge og Nysted samt Wichmandsvej gennem Nysted by.
I dag er 5 km af banens tracé bevaret som stier, og disse strækninger bruges som rekreative områder, hvor man kan følge det gamle jernbanespor og mindes banens betydning for lokalområdet.

Stationsbygningernes Arkitektur og Bevarelse

De fleste af banens stationsbygninger er bevaret og står som vidnesbyrd om den tid, hvor banen bandt byerne sammen. Arkitekt H.C. Glahn designede bygningerne med en karakteristisk stil, der gav dem et ensartet, men markant udtryk. Stationerne i Stubbekøbing og Nysted blev bygget større og mere detaljeret end de øvrige, mens bygningerne på stationer som Kettinge og Idestrup blev bygget senere og adskiller sig en smule i stil.

Banens Historiske Betydning og Eftermæle

Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted Jernbane spillede en vigtig rolle i udviklingen af infrastrukturen på Falster og Lolland og bidrog til regional vækst. Banen muliggjorde transport af varer, gods og passagerer i en tid, hvor biltransport endnu ikke var udbredt, og banen var central for sukkerindustrien i regionen.


Vigtige stamdata for Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted Banen

Jernbanens længde i km 44,2
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 27. maj 1908 - LOV nr 156
BaneforkortelseSNNB
Statstilskud i %50 %
Dato for Koncession1908.11.05
Jernbanen åbnet1910.12.15
Persontrafik nedlagt1966.03.31
Godstrafik nedlagt1966.03.31
Jernbanen nedlagt1966.03.31
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
Skinnevægt22,5 kg/m
BallastGrus
Max stigningStubbekøbing-Nykøbing Falster: 7 ‰ - Nykøbing Falster-Nysted: 5 ‰
KurveradiusStubbekøbing-Nykøbing Falster: 250 meter - Nykøbing Falster-Nysted: 500 meter
Hastighed max45 km/t - fra 1948 75 km/t. (Banen var uindhegnet)
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Bane statusPrivatbane



Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted Banen havde følgende stoppesteder



Banekort over Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted Banen

Kort over benestrækningen: Nykøbing Falster-Nysted (SNNB)
Kort over benestrækningen: Nykøbing Falster-Nysted (SNNB)
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 7. juli 2011 - LINK til kilde.


Kort over benestrækningen: Stubbekøbing-Nykøbing Falster - (SNNB)
Kort over benestrækningen: Stubbekøbing-Nykøbing Falster - (SNNB)
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 7. juli 2011 - LINK til kilde.


Stubbekøbing Station (Sbk) var Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted Banen banens første station

Stubbekøbing Station var med drejeskive, remise, varehus og værksted.

Byggeår1910
Åbnet1911.05.26
Nedlagt1966.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektH. C. Glahn
AdresseHavneplads 2, 4850 Stubbekøbing
StednavneforkortelseSbk
Højdeplacering over havet2,0 meter
GPS koordinater54.891525,12.043847


Billede af Stubbekøbing Station.
Billede af Stubbekøbing Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. april 2022
Download billede



Åstrup Billetsalgssted med Sidespor lå 4,2 km. fra første station.

Åstrup var billetsalgssted med sidespor. Blev konverteret til trinbræt 1. januar 1964

Byggeår1911
Åbnet1911.05.26
Nedlagt1966.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektH. C. Glahn
AdresseAastrup Stationsvej 1, 4850 Stubbekøbing
Højdeplacering over havet7,0 meter
GPS koordinater54.857733,12.054059


Billede af Åstrup Billetsalgssted med Sidespor.
Billede af Åstrup Billetsalgssted med Sidespor.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Ariel/Dansk Luftfoto - Dato: 1990 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Åstrup Billetsalgssted med Sidespor.

Titel:- 1990 -
Sted:Danmark, Falster, Stubbekøbing
Ophav:Ariel/Dansk Luftfoto
År:1990

Id:A901723_010.tif




Særslev Trinbræt med Sidespor (Sær) lå 6,8 km. fra første station.

Særslev Trinbræt var med læssespor og læsserampe for roer.

Byggeår1911
Åbnet1911.05.26
Nedlagt1966.03.31
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseSær
Højdeplacering over havet16,9 meter
GPS koordinater54.834999,12.059423


Billede af Særslev Trinbræt med Sidespor.
Billede af Særslev Trinbræt med Sidespor.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Særslev Trinbræt med Sidespor.

Titel:- 1949 - Særslev Trinbrædt
Sted:Danmark, Falster, Særslev
Vejnavn:Særslev Øster
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1949

Id:L04821_026.tif




Horbelev Station lå 8,5 km. fra første station.

Horbelev Station var med svinefold og sidespor til privat pakhus.

Byggeår1911
Åbnet1911.05.26
Nedlagt1966.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektH. C. Glahn
AdresseTorvegade 13, 4871 Horbelev
Højdeplacering over havet16,3 meter
GPS koordinater54.820458,12.057199


Billede af Horbelev Station.
Billede af Horbelev Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Horbelev Station.

Titel:- 1949 - Horbelev Station
Bygningsnavn:Horbelev Station
Sted:Danmark, Falster, Horbelev
Vejnavn:Torvegade
Husnummer:13
Lokalitet:Horbelev
Postnummer:4871
By:Horbelev
Sogn:Horbelev
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1949

Id:L04819_024.tif




Meelse Trinbræt lå 10,2 km. fra første station.

Meelse åbnede sammen med Stubbekøbing-Nykøbing Falster Banen den 26. maj 1911 som et sidespor til brug for roetransporterne. I 1927 kom der et meget simpelt trinbræt på stedet, som kun bestod af en jordperron. Senere fik Meelse Trinbræt en pæn rummelig træventebygning, som havde en åben døråbning uden dør og var helt blottet for vinduer eller andre former for lysindfald.

Sidesporet blev nedlagt med roetransporterne i 1961 og Meelse Trinbræt lukkede sammen med Stubbekøbing-Nykøbing Falster Banen den 31. marts 1966. Efter banelukningen blev skinner og trinbræt fjernet.

Byggeår1911
Åbnet1961
Nedlagt1966.03.31
Nedrevet1966
Højdeplacering over havet13,2 meter
GPS koordinater54.810109,12.040888




Karleby Station lå 11,9 km. fra første station.

Karleby Station lå i landsbyen Eget nordvest for Karleby. Stationen var med omløbsspor, to læssespor samt vandforsyning til lokomotiverne.

Byggeår1911
Åbnet1911.05.26
Nedlagt1966.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektH. C. Glahn
AdresseEget Stationsvej 1, 4800 Nykøbing F
Højdeplacering over havet14,9 meter
GPS koordinater54.799337,12.018989


Billede af Karleby Station.
Billede af Karleby Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Karleby Station.

Titel:- 1959 - Karleby St., Eget, Falster
Bygningsnavn:Karleby Station
Sted:Danmark, Falster, Eget
Vejnavn:Eget Stationsvej
Husnummer:1
Postnummer:4800
By:Nykøbing F.
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1959

Id:B05731_008.tif




Bellinge (Falster) Trinbræt med Sidespor lå 13,7 km. fra første station.

Bellinge var et sidespor med læsserampe for roer frem til 1931, hvor det blev ophøjet til trinbræt med sidespor.

Byggeår1911
Åbnet1931.12.03
Nedlagt1966.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet17,3 meter
GPS koordinater54.787036,12.001412




Egebjerg Station lå 15,9 km. fra første station.

Egebjerg Station lå øst for landsbyen Sønder Kirkeby.

Byggeår1909
Åbnet1911.05.26
Nedlagt1966.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektH. C. Glahn
AdresseEgebjerg Stationsvej 3, 4800 Nykøbing F
Højdeplacering over havet15,3 meter
GPS koordinater54.768214,11.988856


Billede af Egebjerg Station.
Billede af Egebjerg Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Egebjerg Station.

Titel:- 1949 - Egebjerg station
Sted:Danmark, Falster, Karleby
Vejnavn:Egebjerg Stationsvej
Husnummer:3
Lokalitet:Egebjerg
Postnummer:4800
By:Nykøbing
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1949

Id:L04812_004.tif




Sønder Ørslev Station lå 19,2 km. fra første station.

Sønder Ørslev Station var med omløbsspor og læssespor med stikspor til varehuset.

Byggeår1910
Åbnet1911.05.26
Nedlagt1966.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektH. C. Glahn
AdresseJernbanevej 15, 4872 Idestrup
Højdeplacering over havet10,2 meter
GPS koordinater54.741577,11.977629


Billede af Sønder Ørslev Station.
Billede af Sønder Ørslev Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1950 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Sønder Ørslev Station.

Titel:- 1950 - Sønder Ørslev Station
Bygningsnavn:Sønder Ørslev Station
Sted:Danmark, Falster, Sønder Ørslev
Vejnavn:Jernbanevej
Husnummer:15
Lokalitet:Sønder Ørslev
Postnummer:4872
By:Idestrup
Sogn:Idestrup
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1950

Id:L05231_027.tif




Idestrup Holdeplads lå 20,4 km. fra første station.

Idestrup startede som trinbræt men blev i 1918 holdeplads med stationsbygning - dog uden varehus.

Byggeår1918
Åbnet1918
Nedlagt1966.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektH. C. Glahn
AdresseØstersøvej 3, 4872 Idestrup
Højdeplacering over havet10,1 meter
GPS koordinater54.740237,11.959925




Sønder Vedby Trinbræt lå 23,8 km. fra første station.

Sønder Vedby Trinbræt blev anlagt i 1928 på Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted Banen og havde oprindeligt perron på begge sider af Nykøbing-Stubbekøbing landevejen. I banens sidste år blev trinbrættet flyttet ca. 500 meter, mod Nykøbing, til Sønder Vedby Skovhuse (Sønder Vedby Skovvej).

Sønder Vedby Trinbræt havde et meget lille og spartansk trælæskur, der var så lille at det frontmonteret skilt med trinbrætnavnet stak ca. 30 cm ud på begge sider, trods for det at navnet var forkortet ned til " Sdr Vedby" På siden af læskuret var der monteret et vognløbsskilt "lånt" fra DSB med teksten "tog til Nykøbing".

Byggeår1965
Åbnet1965
Nedlagt1966.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet5,9 meter
GPS koordinater54.761637368828914,11.91288403304997




Nykøbing Falster Station (Nf) lå 27,1 km. fra første station.

Den 22. august 1872 blev jernbanen mellem Nykøbing og Orehoved indviet. Der var via Orehoved der var færgeoverfart til Sjælland ved Masnedsund. Efter opførelse af den første Masnedsundbro mellem Sjælland og Masnedø I 1884 blev færgeoverfarten afkortet til Masnedø-Orehoved og med indvielsen af Storstrømsbroen i 1937 fik Nykøbing Falster direkte forbindelse med Sydbanen på Sjælland.

I 1875 blev den gamle jernbanebro over Guldborgsund indviet, og Nykøbing fik forbindelse med Lollandsbanen (Guldborgsund-Maribo-Nakskov og (Guldborgsund-Maribo-Rødby), der var åbnet den 1. juli 1874.

Den 1. juli 1886 blev Gedserbanen (Nykøbing Falster-Gedser 1886-2009) indviet med udspring fra Nykøbing Falster station.

Den 15. december 1910 blev Stubbekøbing banen (Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted Banen 1910-1966) indviet med Nykøbing Falster station som et vigtigt knudepunkt med en meget kompleks station med mange tilbygninger og sporændringer og der var ikke plads til udvidelsen da Fugleflugtslinien blev vedtaget.

Den 14. maj 1963 blev Fugleflugtslinjen indviet (Nykøbing Falster-Rødby færge). Den omfattede bl.a. en ny direkte jernbanelinje Nykøbing Falster-Rødby Færge. I samme forbindelse fik Nykøbing sin nuværende stationsbygning, der er i samme byggestil som bl.a. Holbæk, Vojens og Skive Station. Den gamle stationsbygning blev nedrevet ved denne lejlighed.

Nykøbing Falster Station er i dag et centralt knudepunkt for transporten på Lolland-Falster, med forbindelse til København, Hamborg og med Lollandsbanen.

Nykøbing Falster første Station blev nedrevet i 1961 for at gøre plads til byggeriet af den nye station.

Byggeår1962
Åbnet1963.05.14
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektOle Ejnar Bonding
AdresseBanegårdspladsen 2, 4800 Nykøbing F
StednavneforkortelseNf
Højdeplacering over havet2,3 meter
GPS koordinater54.767161,11.877553


Billede af Nykøbing Falster Station.
Billede af Nykøbing Falster Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. juni 2022
Download billede



Nagelsti Trinbræt lå 30,1 km. fra første station.

Nagelsti trinbræt blev anlagt i 1928 med perron og venteskur. Her afgrenede Nystedbanen fra Lollandsbanen. I dag er trinbrættet flyttet over på den anden side af Lollandsbanen , og hedder nu Øster Toreby Station.

Byggeår1928
Åbnet1928
Nedlagt1966.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet7,6 meter
GPS koordinater54.75963716793377,11.832094146595239


Billede af Nagelsti Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Nagelsti Trinbræt har ligget her.
Billede af Nagelsti Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Nagelsti Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. april 2023
Download billede



Toreby Trinbræt (Tby) lå 32,6 km. fra første station.

Byggeår1927
Åbnet1927
Nedlagt1966.03.31
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseTby
Højdeplacering over havet9,0 meter
GPS koordinater54.754691,11.794007


Billede af Toreby Trinbræt.
Billede af Toreby Trinbræt.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Toreby Trinbræt.

Titel:- 1949 -
Bygningsnavn:Toreby gamle Gartneri
Sted:Danmark, Lolland, Toreby
Vejnavn:Gl. Landevej
Husnummer:26
Postnummer:4891
By:Toreby L
Sogn:Toreby sogn
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1949

Id:L04429_032.tif




Flintinge Station lå 34,1 km. fra første station.

Byggeår1910
Åbnet1911.05.26
Nedlagt1966.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektH. C. Glahn
AdresseMøllevej 14, 4891 Toreby L
Højdeplacering over havet7,3 meter
GPS koordinater54.743814,11.781142


Billede af Flintinge Station.
Billede af Flintinge Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Ariel/Dansk Luftfoto - Dato: 1988 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Flintinge Station.

Titel:- 1988 -
Bygningsnavn:Flintinge gamle station
Sted:Danmark, Lolland, Flintinge
Vejnavn:Møllevej
Husnummer:14
Postnummer:4891
By:Toreby L
Sogn:Toreby sogn
Ophav:Ariel/Dansk Luftfoto
År:1988

Id:A088998_004.tif




Fuglsang Trinbræt med Sidespor lå 35,6 km. fra første station.

Fuglsang Trinbræt med med læssespor blev anlagt i 1927 i østkanten af Sønderskov ved vejen til Fuglsang gård.

Byggeår1927
Åbnet1927
Nedlagt1966.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet8,2 meter
GPS koordinater54.732796,11.776090




Sløsserup Trinbræt lå 36,6 km. fra første station.

Byggeår1911
Åbnet1911.05.26
Nedlagt1966.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet10,7 meter
GPS koordinater54.722487,11.774433




Frejlev Station lå 38,3 km. fra første station.

Frejlev Station var med varehuset, som senere blev udvidet kraftigt med gødningslager.

Byggeår1911
Åbnet1911.05.26
Nedlagt1966.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektH. C. Glahn
AdresseNørrevej 33, 4892 Kettinge
Højdeplacering over havet9,1 meter
GPS koordinater54.708013,11.767690


Billede af Frejlev Station.
Billede af Frejlev Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Frejlev Station.

Titel:- 1959 -
Bygningsnavn:Frejlev gamle station
Sted:Danmark, Lolland, Nørre Frejlev
Vejnavn:Nørrevej
Husnummer:33
Postnummer:4892
By:Kettinge L
Sogn:Kettinge sogn
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1959

Id:B05426_020.tif




Frejlev Mejerivej Trinbræt lå 39,2 km. fra første station.

Byggeår1911
Åbnet1911.05.26
Nedlagt1966.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet11,9 meter
GPS koordinater54.703899,11.757624




Kettinge Billetsalgssted lå 41,2 km. fra første station.

Kettinge Billetsalgssted fik i 1913 station med stationsbygning og krydsningsspor.

Byggeår1911
Åbnet1913
Nedlagt1966.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektH. C. Glahn
AdresseSporet 6, 4892 Kettinge
Højdeplacering over havet19,6 meter
GPS koordinater54.694822,11.732548


Billede af Kettinge Billetsalgssted.
Billede af Kettinge Billetsalgssted.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Ariel/Dansk Luftfoto - Dato: 1992 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Kettinge Billetsalgssted.

Titel:Den nedlagte station, Flintinge, på NNS-banen - 1992 -
Sted:Danmark, Lolland, Frejlev
Vejnavn:Møllevej
Lokalitet:Flintinge
Postnummer:4891
By:Toreby L.
Sogn:Toreby
Ophav:Ariel/Dansk Luftfoto
År:1992

Id:A920319_002.tif




Nysted Station (Nys) var Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted Banen's endestation og lå 44,2 km. fra første station.

Nysted station lå nord øst for byen med en tosporet remise og drejeskive.

Byggeår1910
Åbnet1911.05.26
Nedlagt1966.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektH. C. Glahn
AdresseJernbanegade 24, 4880 Nysted
StednavneforkortelseNys
Højdeplacering over havet13,3 meter
GPS koordinater54.667665,11.732646


Billede af Nysted Station.
Billede af Nysted Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juni 2020
Download billede



Litteratur for: Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted Banen

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Jernbaner på Lolland-Falster og Bornholm
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Jernbaner på Lolland-Falster og Bornholm
Niels Jensen
1977
112
København
J. Fr. Clausen
87-11-03777-6
Stubbekøbing - Nykøbing - Nysted Banen (Dansk Jernbane-Klub: 15)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Stubbekøbing - Nykøbing - Nysted Banen (Dansk Jernbane-Klub: 15)
B. Wilcke & Poul Skebye Rasmussen & P. Thomassen
1966
100

Dansk Jernbane-Klub