Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted Banen - operatør: SNNB
Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted Banen: Historien om Falsters og Lollands Private Jernbaneforbindelse
Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted Jernbane (SNNB), også kaldet Stubbekøbingbanen, spillede en vigtig rolle for transporten på Falster og Lolland i første halvdel af det 20. århundrede. Som en central forbindelse mellem byerne Stubbekøbing, Nykøbing Falster og Nysted, var banen essentiel for transport af både passagerer og gods – særligt sukkerroer til sukkerfabrikken i Nykøbing. Denne artikel gennemgår banens etablering, udfordringer, økonomiske udvikling og endelige nedlæggelse.De Tidlige Planer og Forening af Projekterne
Det første forslag om en jernbane mellem Nykøbing Falster og Stubbekøbing blev fremsat i 1879, men mødte begrænset opbakning og finansiering. Det var først i 1897, at et udvalg af prominente lokale kræfter på Falster igen tog sagen op og sikrede en godkendt linjeføring og en del af finansieringen. Samtidig arbejdede man på en forbindelse mellem Nykøbing og Nysted på Lolland. Begge projekter blev godkendt af Privatbanekommissionen i 1907, og for at optimere ressourcerne blev de lagt sammen til én bane.Anlæg og Åbning
I 1909 begyndte anlægsarbejdet, og efter flere forsinkelser stod strækningen Nykøbing F.-Nysted færdig og åbnede den 8. december 1910. Strækningen til Stubbekøbing blev forsinket af vintervejr og økonomiske tvister mellem bevillingshavere og entreprenører, men den 25. maj 1911 blev hele strækningen indviet med pomp og pragt, og banen var nu klar til regelmæssig drift.Banens Rute og Stationer
Banen var 45,7 km lang og havde fra starten en maksimal hastighed på 45 km/t, som i 1948 blev øget til 70 km/t efter indsættelsen af skinnebusser. Endestationen Nysted havde egen remise, drejeskive og et næsten 2 km langt havnespor. Stubbekøbing og Nysted stationer havde større stationsbygninger, mens de øvrige stationer var mindre og havde en ensartet arkitektur tegnet af arkitekten H.C. Glahn.Godstrafik og Sukkerroetransport
Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted Jernbane var fra begyndelsen en vigtig forbindelse for transport af landbrugsprodukter, særligt sukkerroer til sukkerfabrikken i Nykøbing. Dette gods udgjorde en betydelig del af banens indtægter, især under roekampagnerne i efterårsmånederne. Indtil Anden Verdenskrig blev roerne transporteret dagligt til sukkerfabrikken, hvilket bidrog væsentligt til banens økonomiske bæredygtighed.Triangelvogne og Skinnebusser
I 1927 introducerede SNNB de første motorvogne af mærket Triangel. Disse vogne var hurtigere og mere fleksible end damplokomotiver og blev populære blandt passagererne. Med Triangelvognene kunne banen tilbyde seks daglige togpar, og der blev oprettet fem nye trinbrætter for at imødekomme behovet.I 1948 blev Triangelvognene suppleret af skinnebusser, der havde en højere maksimal hastighed. Disse moderniseringer forlængede banens levetid, men kunne ikke helt afværge de økonomiske problemer, som konkurrencen fra privatbilismen medførte.
Anden Verdenskrig og Efterkrigstiden
Under Anden Verdenskrig blev banen udfordret af brændstofmangel, men ved at udstyre motorvognene med gasgeneratorer kunne driften opretholdes. Der blev kørt tre togpar dagligt, hvilket sikrede transportmuligheder for både gods og passagerer, omend i begrænset omfang.Efter krigen tog privatbilismen for alvor fart, og fra 1949 blev banen ramt af stigende underskud. De berørte kommuner måtte bidrage til driftsunderskuddet, og til trods for introduktionen af skinnebusser forblev banens økonomi anstrengt.
Økonomiske Udfordringer og Nedlæggelse
I 1961 stoppede sukkerfabrikken i Nykøbing F. med at modtage roer via jernbanen. Dette var et stort økonomisk tilbageslag, da roetransporten hidtil havde været en af banens vigtigste indtægtskilder. Kommunerne var i konflikt om, hvem der skulle dække underskuddet, og til sidst blev det besluttet at lukke Nysted-strækningen for persontrafik pr. 27. maj 1961. Efter flere års økonomisk kamp blev det på generalforsamlingen i 1965 enstemmigt besluttet at nedlægge hele banen pr. 31. marts 1966.Trafik og Infrastrukturændringer
I Nykøbing Falster afgik Nysted-togene fra en blind perron vest for hovedsporet, mens Stubbekøbing-togene afgik fra spor 5 på DSB-stationen. Selvom Nystedbanen var den eneste privatbane på Lolland, der ikke var i driftsfællesskab med Lollandsbanen, benyttede den Lollandsbanens spor fra Nykøbing til Nagelsti, som senere blev omlagt for at gøre plads til Frederik d. 9's bro over Guldborgsund.Højeste hastighed på banen blev hævet fra 45 km/t til 75 km/t med indførslen af skinnebusser i 1948, efter at alle overkørsler var blevet sikret.
Banens Nedlæggelse og Bevaring
Da banen endelig blev lukket, blev sporene hurtigt fjernet, og store dele af det tidligere tracé blev anvendt til vejprojekter. Flere vejstrækninger er i dag anlagt på banens tidligere spor, herunder:- 4 km af Østersøvej syd om Sønder Ørslev og Idestrup.
- 2 km af Fuglsangvej mellem Nørre Frejlev og Kettinge.
- 4 km af Ålholmvej mellem Kettinge og Nysted samt Wichmandsvej gennem Nysted by.
Stationsbygningernes Arkitektur og Bevarelse
De fleste af banens stationsbygninger er bevaret og står som vidnesbyrd om den tid, hvor banen bandt byerne sammen. Arkitekt H.C. Glahn designede bygningerne med en karakteristisk stil, der gav dem et ensartet, men markant udtryk. Stationerne i Stubbekøbing og Nysted blev bygget større og mere detaljeret end de øvrige, mens bygningerne på stationer som Kettinge og Idestrup blev bygget senere og adskiller sig en smule i stil.Banens Historiske Betydning og Eftermæle
Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted Jernbane spillede en vigtig rolle i udviklingen af infrastrukturen på Falster og Lolland og bidrog til regional vækst. Banen muliggjorde transport af varer, gods og passagerer i en tid, hvor biltransport endnu ikke var udbredt, og banen var central for sukkerindustrien i regionen.Vigtige stamdata for Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted Banen
Jernbanens længde i km | 44,2 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 27. maj 1908 - LOV nr 156 |
Baneforkortelse | SNNB |
Statstilskud i % | 50 % |
Dato for Koncession | 1908.11.05 |
Jernbanen åbnet | 1910.12.15 |
Persontrafik nedlagt | 1966.03.31 |
Godstrafik nedlagt | 1966.03.31 |
Jernbanen nedlagt | 1966.03.31 |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.435 mm |
Skinnevægt | 22,5 kg/m |
Ballast | Grus |
Max stigning | Stubbekøbing-Nykøbing Falster: 7 ‰ - Nykøbing Falster-Nysted: 5 ‰ |
Kurveradius | Stubbekøbing-Nykøbing Falster: 250 meter - Nykøbing Falster-Nysted: 500 meter |
Hastighed max | 45 km/t - fra 1948 75 km/t. (Banen var uindhegnet) |
El drift | Nej |
Togkontrolsystem | Nej |
Bane status | Privatbane |
Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted Banen havde følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Stubbekøbing Station (Sbk) | 0,0 km | |
Åstrup Billetsalgssted med Sidespor | 4,2 km | |
Særslev Trinbræt med Sidespor (Sær) | 6,8 km | |
Horbelev Station | 8,5 km | |
Meelse Trinbræt | 10,2 km | |
Karleby Station | 11,9 km | |
Bellinge (Falster) Trinbræt med Sidespor | 13,7 km | |
Egebjerg Station | 15,9 km | |
Sønder Ørslev Station | 19,2 km | |
Idestrup Holdeplads | 20,4 km | |
Sønder Vedby Trinbræt | 23,8 km | |
Nykøbing Falster Station (Nf) | 27,1 km | |
Nagelsti Trinbræt | 30,1 km | |
Toreby Trinbræt (Tby) | 32,6 km | |
Flintinge Station | 34,1 km | |
Fuglsang Trinbræt med Sidespor | 35,6 km | |
Sløsserup Trinbræt | 36,6 km | |
Frejlev Station | 38,3 km | |
Frejlev Mejerivej Trinbræt | 39,2 km | |
Kettinge Billetsalgssted | 41,2 km | |
Nysted Station (Nys) | 44,2 km |
Banekort over Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted Banen
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 7. juli 2011 - LINK til kilde.
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 7. juli 2011 - LINK til kilde.
Stubbekøbing Station (Sbk) var Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted Banen banens første station
Byggeår | 1910 |
Åbnet | 1911.05.26 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | H. C. Glahn |
Adresse | Havneplads 2, 4850 Stubbekøbing |
Stednavneforkortelse | Sbk |
Højdeplacering over havet | 2,0 meter |
GPS koordinater | 54.891525,12.043847 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. april 2022 Download billede
Åstrup Billetsalgssted med Sidespor lå 4,2 km. fra første station.
Byggeår | 1911 |
Åbnet | 1911.05.26 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | H. C. Glahn |
Adresse | Aastrup Stationsvej 1, 4850 Stubbekøbing |
Højdeplacering over havet | 7,0 meter |
GPS koordinater | 54.857733,12.054059 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Ariel/Dansk Luftfoto - Dato: 1990 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Åstrup Billetsalgssted med Sidespor.
Titel:- 1990 -
Sted:Danmark, Falster, Stubbekøbing
Ophav:Ariel/Dansk Luftfoto
År:1990
Id:A901723_010.tif
Særslev Trinbræt med Sidespor (Sær) lå 6,8 km. fra første station.
Byggeår | 1911 |
Åbnet | 1911.05.26 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Sær |
Højdeplacering over havet | 16,9 meter |
GPS koordinater | 54.834999,12.059423 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Særslev Trinbræt med Sidespor.
Titel:- 1949 - Særslev Trinbrædt
Sted:Danmark, Falster, Særslev
Vejnavn:Særslev Øster
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1949
Id:L04821_026.tif
Horbelev Station lå 8,5 km. fra første station.
Byggeår | 1911 |
Åbnet | 1911.05.26 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | H. C. Glahn |
Adresse | Torvegade 13, 4871 Horbelev |
Højdeplacering over havet | 16,3 meter |
GPS koordinater | 54.820458,12.057199 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Horbelev Station.
Titel:- 1949 - Horbelev Station
Bygningsnavn:Horbelev Station
Sted:Danmark, Falster, Horbelev
Vejnavn:Torvegade
Husnummer:13
Lokalitet:Horbelev
Postnummer:4871
By:Horbelev
Sogn:Horbelev
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1949
Id:L04819_024.tif
Meelse Trinbræt lå 10,2 km. fra første station.
Sidesporet blev nedlagt med roetransporterne i 1961 og Meelse Trinbræt lukkede sammen med Stubbekøbing-Nykøbing Falster Banen den 31. marts 1966. Efter banelukningen blev skinner og trinbræt fjernet.
Byggeår | 1911 |
Åbnet | 1961 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | 1966 |
Højdeplacering over havet | 13,2 meter |
GPS koordinater | 54.810109,12.040888 |
Karleby Station lå 11,9 km. fra første station.
Byggeår | 1911 |
Åbnet | 1911.05.26 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | H. C. Glahn |
Adresse | Eget Stationsvej 1, 4800 Nykøbing F |
Højdeplacering over havet | 14,9 meter |
GPS koordinater | 54.799337,12.018989 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Karleby Station.
Titel:- 1959 - Karleby St., Eget, Falster
Bygningsnavn:Karleby Station
Sted:Danmark, Falster, Eget
Vejnavn:Eget Stationsvej
Husnummer:1
Postnummer:4800
By:Nykøbing F.
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1959
Id:B05731_008.tif
Bellinge (Falster) Trinbræt med Sidespor lå 13,7 km. fra første station.
Byggeår | 1911 |
Åbnet | 1931.12.03 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 17,3 meter |
GPS koordinater | 54.787036,12.001412 |
Egebjerg Station lå 15,9 km. fra første station.
Byggeår | 1909 |
Åbnet | 1911.05.26 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | H. C. Glahn |
Adresse | Egebjerg Stationsvej 3, 4800 Nykøbing F |
Højdeplacering over havet | 15,3 meter |
GPS koordinater | 54.768214,11.988856 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Egebjerg Station.
Titel:- 1949 - Egebjerg station
Sted:Danmark, Falster, Karleby
Vejnavn:Egebjerg Stationsvej
Husnummer:3
Lokalitet:Egebjerg
Postnummer:4800
By:Nykøbing
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1949
Id:L04812_004.tif
Sønder Ørslev Station lå 19,2 km. fra første station.
Byggeår | 1910 |
Åbnet | 1911.05.26 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | H. C. Glahn |
Adresse | Jernbanevej 15, 4872 Idestrup |
Højdeplacering over havet | 10,2 meter |
GPS koordinater | 54.741577,11.977629 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1950 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Sønder Ørslev Station.
Titel:- 1950 - Sønder Ørslev Station
Bygningsnavn:Sønder Ørslev Station
Sted:Danmark, Falster, Sønder Ørslev
Vejnavn:Jernbanevej
Husnummer:15
Lokalitet:Sønder Ørslev
Postnummer:4872
By:Idestrup
Sogn:Idestrup
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1950
Id:L05231_027.tif
Idestrup Holdeplads lå 20,4 km. fra første station.
Byggeår | 1918 |
Åbnet | 1918 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | H. C. Glahn |
Adresse | Østersøvej 3, 4872 Idestrup |
Højdeplacering over havet | 10,1 meter |
GPS koordinater | 54.740237,11.959925 |
Sønder Vedby Trinbræt lå 23,8 km. fra første station.
Sønder Vedby Trinbræt havde et meget lille og spartansk trælæskur, der var så lille at det frontmonteret skilt med trinbrætnavnet stak ca. 30 cm ud på begge sider, trods for det at navnet var forkortet ned til " Sdr Vedby" På siden af læskuret var der monteret et vognløbsskilt "lånt" fra DSB med teksten "tog til Nykøbing".
Byggeår | 1965 |
Åbnet | 1965 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 5,9 meter |
GPS koordinater | 54.761637368828914,11.91288403304997 |
Nykøbing Falster Station (Nf) lå 27,1 km. fra første station.
I 1875 blev den gamle jernbanebro over Guldborgsund indviet, og Nykøbing fik forbindelse med Lollandsbanen (Guldborgsund-Maribo-Nakskov og (Guldborgsund-Maribo-Rødby), der var åbnet den 1. juli 1874.
Den 1. juli 1886 blev Gedserbanen (Nykøbing Falster-Gedser 1886-2009) indviet med udspring fra Nykøbing Falster station.
Den 15. december 1910 blev Stubbekøbing banen (Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted Banen 1910-1966) indviet med Nykøbing Falster station som et vigtigt knudepunkt med en meget kompleks station med mange tilbygninger og sporændringer og der var ikke plads til udvidelsen da Fugleflugtslinien blev vedtaget.
Den 14. maj 1963 blev Fugleflugtslinjen indviet (Nykøbing Falster-Rødby færge). Den omfattede bl.a. en ny direkte jernbanelinje Nykøbing Falster-Rødby Færge. I samme forbindelse fik Nykøbing sin nuværende stationsbygning, der er i samme byggestil som bl.a. Holbæk, Vojens og Skive Station. Den gamle stationsbygning blev nedrevet ved denne lejlighed.
Nykøbing Falster Station er i dag et centralt knudepunkt for transporten på Lolland-Falster, med forbindelse til København, Hamborg og med Lollandsbanen.
Nykøbing Falster første Station blev nedrevet i 1961 for at gøre plads til byggeriet af den nye station.
Byggeår | 1962 |
Åbnet | 1963.05.14 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Ole Ejnar Bonding |
Adresse | Banegårdspladsen 2, 4800 Nykøbing F |
Stednavneforkortelse | Nf |
Højdeplacering over havet | 2,3 meter |
GPS koordinater | 54.767161,11.877553 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. juni 2022 Download billede
Nagelsti Trinbræt lå 30,1 km. fra første station.
Byggeår | 1928 |
Åbnet | 1928 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 7,6 meter |
GPS koordinater | 54.75963716793377,11.832094146595239 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. april 2023 Download billede
Toreby Trinbræt (Tby) lå 32,6 km. fra første station.
Byggeår | 1927 |
Åbnet | 1927 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Tby |
Højdeplacering over havet | 9,0 meter |
GPS koordinater | 54.754691,11.794007 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Toreby Trinbræt.
Titel:- 1949 -
Bygningsnavn:Toreby gamle Gartneri
Sted:Danmark, Lolland, Toreby
Vejnavn:Gl. Landevej
Husnummer:26
Postnummer:4891
By:Toreby L
Sogn:Toreby sogn
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1949
Id:L04429_032.tif
Flintinge Station lå 34,1 km. fra første station.
Byggeår | 1910 |
Åbnet | 1911.05.26 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | H. C. Glahn |
Adresse | Møllevej 14, 4891 Toreby L |
Højdeplacering over havet | 7,3 meter |
GPS koordinater | 54.743814,11.781142 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Ariel/Dansk Luftfoto - Dato: 1988 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Flintinge Station.
Titel:- 1988 -
Bygningsnavn:Flintinge gamle station
Sted:Danmark, Lolland, Flintinge
Vejnavn:Møllevej
Husnummer:14
Postnummer:4891
By:Toreby L
Sogn:Toreby sogn
Ophav:Ariel/Dansk Luftfoto
År:1988
Id:A088998_004.tif
Fuglsang Trinbræt med Sidespor lå 35,6 km. fra første station.
Byggeår | 1927 |
Åbnet | 1927 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 8,2 meter |
GPS koordinater | 54.732796,11.776090 |
Sløsserup Trinbræt lå 36,6 km. fra første station.
Byggeår | 1911 |
Åbnet | 1911.05.26 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 10,7 meter |
GPS koordinater | 54.722487,11.774433 |
Frejlev Station lå 38,3 km. fra første station.
Byggeår | 1911 |
Åbnet | 1911.05.26 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | H. C. Glahn |
Adresse | Nørrevej 33, 4892 Kettinge |
Højdeplacering over havet | 9,1 meter |
GPS koordinater | 54.708013,11.767690 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Frejlev Station.
Titel:- 1959 -
Bygningsnavn:Frejlev gamle station
Sted:Danmark, Lolland, Nørre Frejlev
Vejnavn:Nørrevej
Husnummer:33
Postnummer:4892
By:Kettinge L
Sogn:Kettinge sogn
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1959
Id:B05426_020.tif
Frejlev Mejerivej Trinbræt lå 39,2 km. fra første station.
Byggeår | 1911 |
Åbnet | 1911.05.26 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 11,9 meter |
GPS koordinater | 54.703899,11.757624 |
Kettinge Billetsalgssted lå 41,2 km. fra første station.
Byggeår | 1911 |
Åbnet | 1913 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | H. C. Glahn |
Adresse | Sporet 6, 4892 Kettinge |
Højdeplacering over havet | 19,6 meter |
GPS koordinater | 54.694822,11.732548 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Ariel/Dansk Luftfoto - Dato: 1992 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Kettinge Billetsalgssted.
Titel:Den nedlagte station, Flintinge, på NNS-banen - 1992 -
Sted:Danmark, Lolland, Frejlev
Vejnavn:Møllevej
Lokalitet:Flintinge
Postnummer:4891
By:Toreby L.
Sogn:Toreby
Ophav:Ariel/Dansk Luftfoto
År:1992
Id:A920319_002.tif
Nysted Station (Nys) var Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted Banen's endestation og lå 44,2 km. fra første station.
Byggeår | 1910 |
Åbnet | 1911.05.26 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | H. C. Glahn |
Adresse | Jernbanegade 24, 4880 Nysted |
Stednavneforkortelse | Nys |
Højdeplacering over havet | 13,3 meter |
GPS koordinater | 54.667665,11.732646 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juni 2020 Download billede