Loven af 8. maj 1894 indeholdt en jernbane mellem Års - Nibe og Svenstrup. Fra Svenstrup kunne man benytte samme spor som Ålborg - Hadsund der var med på samme jernbanelov. Staten ydede et tilskud på halvdelen af anlægsudgiverne til de fleste af banerne på denne lov og således også til denne. Den 23. december 1895 blev der udstedt koncession til banen. Indvielsen af strækningen fandt sted den 15. juli 1899. Tanken om anlægget af en bane fra Aars til Hvalpsund fremkom i 1896 på et møde i Farsø og meget kort tid efter nedsatte man et udvalg der skulle arbejde videre med sagen. Der var kortvarigt optræk til en lokal konflikt mellem de berørte kommuner da Farsø ønskede at banen skulle have endepunkt i Farsø og dermed altså ikke føres helt til Hvalpsund. I 1900 opnåedes enighed og et nydannet fælles udvalg for banen Aars - Hvalpsund foretog henvendelse til Aars - Nibe - Svendstrup Banen om driftsfællesskab. Af driftsbestyrer Rammeskov, Aalborg, udarbejdedes et nyt projekt hvor udgiften blev anslået til 756.000 kroner og i den til ministeriet indsendte ansøgning blev det anmodet om at Staten skulle betale halvdelen af anlægsudgifterne. Næsten samtidigt fremkom en ansøgning fra beboere i Gedsted om koncession på en jernbane Aalestrup - Gedsted - Hvalpsund, men denne bane faldt i Rigsdagen. Dette medførte at Gedsted projektet henvendte sig til Aars - Hvalpsund projetet og fik mod vederlag ændret linieføringen til at omfatte Gedsted. Men heldigvis fandt man endelig et kompromis der kom på den store jernbanelov af 27. maj 1908. Koncessionen til banen blev udstedt den 13. november 1908 og man startede anlægsarbejderne det næste forår, april 1909. Af materiel blev der anskaffet 2 lokomotiver, 6 godsvogne og 4 personvogne. Indvielsen fandt sted den 2. juli 1910 og dagen efter blev den ordinære drift indledt med 4 daglige tog i hver retning.
AHB Indgik senere som del af Ålborg Privatbaner.
Vigtige stamdata for Aalborg-Hvalpsund Jernbane (AHB) jernbanen
Aalborg station åbnede d. 18. september 1869 som endestation for jernbanen Randers-Aalborg jernbane. I 1879 blev stationen forbundet nordpå til Vendsysselbanen med den første jernbanebroen over Limfjorden.
D. 19. marts 1897 åbnede Fjerritslev-Nørresundby Jernbane - (FNSJ) og d. 18. juli 1899 åbnede strækningen Nørresundby-Sæby-Frederikshavn (Sæbybanen). Begge strækninger lå nord for Limfjorden, MEN næsten alle tog udgik fra Aalborg Banegård.
D. 15. juli 1899 åbnede Aars-Nibe-Svenstrup Jernbane, der i 1910 blev forlænget til Hvalpsund (by). I starten udgik banens tog fra Svenstrup station men men den nye Aalborg station i 1902 førtes togene gennem til Aalborg.
I 1900 blev stationen desuden udgangspunkt for Aalborg-Hadsund Jernbane, der gik fra Aalborg gennem det østlige Himmerland til Hadsund.
Sidst i 1960'erne blev privatbanerne nedlagt: Sæbybanen blev nedlagt i 31. marts 1968, Fjerritslev-Nørresundby d. 1. april 1969, Hvalpsund d. 1. april 1969 og Hadsundbanen d. 1. april 1969.
Den oprindelige banegårdsbygning fra 1869 var tegnet af N.P.C. Holsøe men den blev erstattet i 1902 af den nuværende bygning tegnet af Thomas Arboe.
Aalborg Stationen blev fredet i 1992.
Den meget smukke Aalborg station - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.07.23
Skalborg Station åbnede i 1899 i ledvogterhuset, hvor det nuværende trinbrært er placeret. Ifm. at banen skulle laves dobbeltsporet, byggede man i 1950 en ny station, som var i drift frem til 1972, hvor den lukkede som station. Stationen findes den dag i dag og er placeret ca. 400 meter i retning mod Aalborg,
I december 2003 oprettedes Skalborg trinbræt ca. 400 meter syd for den gamle station, der hvor den første station var i ledvogterhuset.
Svenstrup fik ikke station ved banens åbning, men fra 1870 til 1875 opførtes den første stationsbygning lidt nord for den nuværende station.
Den nuværende stationsbygning er fra 1877. Fra d. 15. juli 1899 blev Svenstrup endestation for Aars-Nibe-Svendstrup Jernbane - frem til dennes nedlæggelse d. 31. marts 1969
D. 25. maj 1972 nedlagde DSB Svenstrup Station.
Svenstrup blev åbnet igen i 2003 som trinbræt for Aalborg nærbane.
Svendstrup station set fra banesiden. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.07.23
Lundbæk var Holdeplads med billetsalg fra baneformandshuset. Der var meget ringet trafik og billetsalget ophørte i 1921 hvor stationen blev nedsat til trinbræt.
Hedegaarde trinbræt startede som et uofficielt trinbræt d. 1. august 1944, hvor Skinnebusserne standse ved Hedegaarde. Først fra d. 15. maj 1949, kom der et rigtigt trinbræt og Hedegaarde var officiel.
Pisselhøj Trinbræt startede som et uofficielt trinbræt d. 1. august 1944, hvor Skinnebusserne standse ved Pisselhøj. Først fra d. 15. maj 1949, kom der et rigtigt trinbræt og Pisselhøj var officiel.
Jelstrupgaarde Trinbræt startede som et uofficielt trinbræt d. 1. august 1944, hvor Skinnebusserne standse ved Jelstrupgaarde. Først fra d. 15. maj 1949, kom der et rigtigt trinbræt og Jelstrupgaarde var officiel.
Holme Station var et baneformandshus, hvor man udvidet det med ventesal og postlokale. Holme station havde betjent af ekspeditrice indtil stationen i 1931 blev nedsat til trinbræt.