Aars-Nibe-Svendstrup Jernbane (ANSJ)
Aars-Nibe-Svendstrup Jernbane, senere AHB
Jernbanens længde i km | 49,6 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 8. maj 1894 - LOV nr 88 |
Baneforkortelse | ANSJ |
Statstilskud i % | 50 % |
Dato for Koncession | 1895.12.23 |
Jernbanen åbnet | 1899.07.16 |
Persontrafik nedlagt | 1969.03.31 |
Godstrafik nedlagt | 1969.03.31 |
Jernbanen nedlagt | 1969.03.31 |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.435 mm |
Balast | Grus |
El drift | Nej |
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Aalborg Station (Ab) | 0,0 km | |
Skalborg Trinbræt (Og) | 3,9 km | |
Svenstrup (Jylland) Station (Sn) | 9,3 km | |
Godthåb Station | 12,6 km | |
Tostrup Trinbræt | 15,0 km | |
Store Restrup Trinbræt | 16,3 km | |
Sønderholm Station | 17,6 km | |
Nyrup Mark Trinbræt | 19,3 km | |
Binderup Trinbræt | 21,4 km | |
Skal Trinbræt | 22,5 km | |
Nibe Station (Ne) | 24,6 km | |
Lundbæk Holdeplads | 27,4 km | |
Sebbersund Station | 29,1 km | |
Halkær Station | 33,4 km | |
Hedegaarde Trinbræt | 35,7 km | |
Vegger Station | 37,6 km | |
Skivum Trinbræt | 39,6 km | |
Langdal Trinbræt | 40,7 km | |
Blære Station | 42,4 km | |
Svenstrupgårde Trinbræt | 45,9 km | |
Aars Station (As) | 49,6 km |
Aalborg Station åbnede den 18. september 1869 som endestation for jernbanen fra Randers til Aalborg. Aalborg Station blev indviet af Kong Christian den 9. den 18. september 1869, hvor den nye jernbanestrækning fra Randers til Aalborg blev indviet. Dagen efter indledtes den daglige drift med tre tog i hver retning. Ved etableringen af Aalborg Station var Aalborg den næststørste by i Jylland med 11.700 indbyggere. Aalborg Station var en statelig og pompøs bygning tegnet af N.P.C. Holsøe, med en nyfortolkning af den norditalienske renæssance. Aalborg Station var en større udgave af den på tidspunktet 4 år yngre Nyborg station nr. 2. I de første driftsår var der kun ca. 165 frarejsende passagerer på de 3 afgange om dagen.
Aalborgs første banegård var bygget så stor og tilsyneladende rummelig ved åbningen, at man skulle tro, at den aldrig ville få pladsproblemer, men både Aalborg by og de mange banerne havde vokseværk, hvor især optagelsen af Aalborg Privatbaner skabte pladsproblemer:
• Den 16. august 1879 blev Aalborg Station forbundet nordpå til Vendsysselbanen med den første jernbanebroen over Limfjorden.
• Den 19. marts 1897 åbnede Fjerritslev-Nørresundby Jernbane - (FNSJ) og den 18. juli 1899 åbnede strækningen Nørresundby-Sæby-Frederikshavn (Sæbybanen). Begge strækninger lå nord for Limfjorden, men næsten alle tog udgik fra Aalborg Banegård.
• Den 15. juli 1899 åbnede Aars-Nibe-Svenstrup Jernbane, der i 1910 blev forlænget til Hvalpsund (by). I starten udgik banens tog fra Svenstrup station men med den nye Aalborg Station i 1902 førtes togene til Aalborg.
• Den 2. december 1900 blev Aalborg Station udgangspunkt for Aalborg-Hadsund Jernbane, der gik fra Aalborg gennem det østlige Himmerland til Hadsund.
Aalborgs første station blev for lille og den 8. december 1902 åbnede den nye og nuværende Aalborg Station, som kom til at afløse stationen fra 1869. Den nuværende Aalborg Station, er placeret ca. 300 meter syd for den oprindelige Aalborg Station, og er tegnet af Arkitekt Thomas Arboe. Thomas Arboe udførte tilsvarende byggerier i perioden 1883-1903, bl.a. stationerne i Nyborg og Kolding, stationsbygningerne er inspireret af Aalborgs først station. Selv om Aalborgs nye station har to tårne, er elementerne taget direkte fra N.P.C. Holsøe første station. Thomas Arboe Har ikke lavet tilsvarende arkitektoniske bygninger andre steder. Thomas Arboe tilføjede en praktisk detalje på Aalborg Station, som er renæssanceuret på toppen af bygningen, hvilket er et kendt og gennemgåede element fra andre store jyske stationer.
På trods af stigende trafik i begyndelsen af århundredet fik Aalborg Stations hovedbygning og perronerne ikke større forandringer og udvidelser. Her havde Hadsundbanen sine egne to perroner. Fjerritslev- og Sæbytogene holdt til på perron 3, der frem til 1915 ikke havde venterum for de rejsende. I 1915 opførte privatbanen en træbygning på perronen samtidig med en ændring og forlængelse af perronen.
Sidst i 1960'erne blev privatbanerne nedlagt:
• Sæbybanen blev nedlagt den 31. marts 1968.
• Fjerritslev-Nørresundby den 1. april 1969.
• Hvalpsund den 1. april 1969.
• Hadsundbanen den 1. april 1969.
Aalborg Station havde indtil 1970'erne et stationsareal, som var plastret til med mange småbygninger, der siden over en årrække er blev fjernet. Aalborg Stationen ligger i dag smukt renoveret både Indvendigt og udvendigt. Aalborg Stationen blev fredet i 1992 og den oprindelige Aalborg Station fra 1869 blev nedrevet i 1904.
I 2003 blev Aalborg Station på den nye Aalborg Nærbane, der betjener syv stationer i og omkring Aalborg mellem Nørresundby i nord og Skørping i syd. I 2017 blev den regionale jernbanedrift fra Aalborg station til Skørping og Frederikshavn overdraget fra DSB til jernbaneselskabet Nordjyske Jernbaner.
Byggeår | 1900 |
Åbnet | 1902.12.08 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Thomas Arboe |
Adresse | John F. Kennedys Pl. 3, 9000 Aalborg |
Stednavneforkortelse | Ab |
Højde placering over havet | 4,4 meter |
GPS koordinater | 57.043181,9.917006 |
I december 2003 oprettedes Skalborg trinbræt ca. 400 meter syd for den gamle station, der hvor den første station var i ledvogterhuset.
Skalborg Station åbnede i 1899 i ledvogterhuset, hvor det nuværende trinbræt er placeret. Ifm. at banen skulle laves dobbeltsporet, byggede man i 1950 en ny station, som var i drift frem til 1972, hvor den lukkede som station. Stationen findes den dag i dag og er placeret ca. 400 meter i retning mod Aalborg,
Byggeår | 2003 |
Åbnet | 2003 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Stationsmestervej 168, 9200 Aalborg SV |
Stednavneforkortelse | Og |
Højde placering over havet | 5,6 meter |
GPS koordinater | 57.008029,9.897970 |
Svenstrup fik ikke station ved banens åbning, men fra 1870 til 1875 opførtes den første stationsbygning lidt nord for den nuværende station.
Den nuværende stationsbygning er fra 1877. Fra d. 15. juli 1899 blev Svenstrup endestation for Aars-Nibe-Svendstrup Jernbane - frem til dennes nedlæggelse d. 31. marts 1969
D. 25. maj 1972 nedlagde DSB Svenstrup Station.
Svenstrup blev åbnet igen i 2003 som trinbræt for Aalborg nærbane.
Byggeår | 1870 |
Åbnet | 1870 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Hobrovej 775, 9230 Svenstrup J |
Stednavneforkortelse | Sn |
Højde placering over havet | 9,9 meter |
GPS koordinater | 56.971223,9.855708 |
Godthåb startede som Billetsalgssted, men blev opgraderet til Station senere hen.
Byggeår | 1899 |
Åbnet | 1899.07.16 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Arkitekt | Thomas Arboe |
Højde placering over havet | 21,5 meter |
GPS koordinater | 56.971307,9.809451 |
Tostrup Trinbræt blev oprettet da skinnebusserne blev indført i 1944.
Byggeår | 1944 |
Åbnet | 1944 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højde placering over havet | 29,7 meter |
GPS koordinater | 56.978522,9.773923 |
Tostrup Trinbræt blev oprettet da skinnebusserne blev indført i 1944.
Byggeår | 1944 |
Åbnet | 1944 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højde placering over havet | 39,2 meter |
GPS koordinater | 56.985788,9.760359 |
Byggeår | 1899 |
Åbnet | 1899.07.16 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Thomas Arboe |
Adresse | Sønderholm Hedevej 61, 9240 Nibe |
Højde placering over havet | 32,0 meter |
GPS koordinater | 56.989732,9.739712 |
Byggeår | 1938 |
Åbnet | 1938.09.24 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højde placering over havet | 20,8 meter |
GPS koordinater | 56.992359,9.710705 |
Binderup Billetsalgssted var indrettet i et baneformandshus og blev fra 1. januar 1922 nedsat til trinbræt.
Byggeår | 1922 |
Åbnet | 1922.01.01 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Binderupvej, 9240 Nibe |
Højde placering over havet | 7,3 meter |
GPS koordinater | 56.99549532397129,9.679647974011655 |
Skal Trinbræt havde billetsalg i det nærtliggende vogterhus.
Byggeår | 1949 |
Åbnet | 1949.10.02 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højde placering over havet | 7,9 meter |
GPS koordinater | 56.994046,9.658825 |
Nibe Station blev etableret til åbningen af Aars-Nibe-Svendstrup Jernbane i 1899. Jernbanen kom til at betyde meget for Nibe, og der kom efterhånden godt gang i godstransporterne og en ret betydelig persontrafik. I 1910 blev jernbanen forlænget fra Aars til Hvalpsund, hvilket gav endnu bedre muligheder.
I 1969 led Aalborg-Hvalpsund Jernbane, til at dele skæbne med mange af mange af de andre Aalborg Privatbaner og jernbanen blev nedlagt. Nibe Station fik lov til at henligge og forfalde nogle år, før den blev nedrevet i 1971.
Byggeår | 1899 |
Åbnet | 1899.07.16 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | 1971 |
Arkitekt | Thomas Arboe |
Stednavneforkortelse | Ne |
Højde placering over havet | 1,9 meter |
GPS koordinater | 56.98411573158679,9.633147316208724 |
Lundbæk var Holdeplads med billetsalg fra baneformandshuset. Der var meget ringet trafik og billetsalget ophørte i 1921 hvor stationen blev nedsat til trinbræt.
Byggeår | 1899 |
Åbnet | 1899.07.16 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Thomas Arboe |
Adresse | Løgstørvej 14, 9240 Nibe |
Højde placering over havet | 2,4 meter |
GPS koordinater | 56.964464,9.607465 |
Byggeår | 1899 |
Åbnet | 1899.07.16 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Thomas Arboe |
Adresse | Sebbersundvej 1, 9240 Nibe |
Højde placering over havet | 5,1 meter |
GPS koordinater | 56.957253,9.583610 |
Byggeår | 1899 |
Åbnet | 1899.07.16 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Thomas Arboe |
Adresse | Halkærvej 68, 9240 Nibe |
Højde placering over havet | 4,7 meter |
GPS koordinater | 56.919980,9.581409 |
Hedegaarde trinbræt startede som et uofficielt trinbræt d. 1. august 1944, hvor Skinnebusserne standse ved Hedegaarde. Først fra d. 15. maj 1949, kom der et rigtigt trinbræt og Hedegaarde var officiel.
Byggeår | 1944 |
Åbnet | 1944.08.01 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højde placering over havet | 7,9 meter |
GPS koordinater | 56.901135,9.574604 |
Vegger station hed i starten Vægger station, men fik navneændring i 1958 til Vegger.
Byggeår | 1899 |
Åbnet | 1899.07.16 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Thomas Arboe |
Adresse | Algade 5, 9240 Nibe |
Højde placering over havet | 8,1 meter |
GPS koordinater | 56.885534,9.570978 |
Byggeår | 1949 |
Åbnet | 1949.10.02 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højde placering over havet | 3,6 meter |
GPS koordinater | 56.868264,9.562970 |
Byggeår | 1949 |
Åbnet | 1949.10.02 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højde placering over havet | 11,5 meter |
GPS koordinater | 56.861410,9.552970 |
Byggeår | 1898 |
Åbnet | 1899.07.16 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Thomas Arboe |
Adresse | Gl Blærevej 7, 9600 Aars |
Højde placering over havet | 26,7 meter |
GPS koordinater | 56.856236,9.527187 |
Byggeår | 1955 |
Åbnet | 1955.05.25 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højde placering over havet | 49,5 meter |
GPS koordinater | 56.834661,9.492760 |
Aars station blev oprettet i 1893 i forbindelse med etablering af Himmerlandsbanen, som var en statsbane mellem Hobro og Løgstør.
Jernbanens indtog ændrede for bestandigt livet og levebetingelserne i Vesthimmerland. Med jernbanen fulgte etableringen af stationsbyer langs banen. Ofte på steder, hvor der næsten ingen bebyggelse var i forvejen. Således også i Aars, der i 1870 bestod af fem gårde og fire huse, en kirke, en præstegård og en skole. I 1870'erne og 1880'erne begyndte byen at vokse langs den nuværende Himmerlandsgade, og da Hobro-Løgstør banen kom i 1893, var der allerede opstået en lille by.
Herefter gik det meget stærkt, og Aars blev jernbaneknudepunkt, da privatbanen Aalborg-Aars blev anlagt i 1899. Fra 1903 til 1910 havde Privatbanen sin egen station overfor Statsbanestationen, men da privatbanen blev forlænget til Hvalpsund i 1910, var statsbanestationen den eneste station, som blev benyttet.
Allerede i 1920'erne begyndte jernbanernes fremtid at blive diskuteret, og anlæggelsen af nye linjeføringer blev indstillet, da det blev klart, at lastbiler og busser på sigt ville blive stærke konkurrenter til banen. De første busser kom til Aars netop i 1920'erne, og lastbilerne begyndte at høre med til gadebilledet.
Efter 2. Verdenskrig og privatbilismens indtog i 1950'erne og 1960'erne begyndte jernbanernes tid i Vesthimmerland at lakke mod enden. I 1966 lukkede Hobro-Løgstør banen for persontrafik, men bibeholdt godstransport på linjen Viborg over Aalestrup til Løgstør.
Fra den 22. maj 1966, hvor persontrafikken på Himmerlandsbanen blev indstillet, var Aars station kun godsstation.
I 1969 lukkede Aalborg-Hvalpsund banen for både person- og godstransport.
Aars Station blev revet ned i 1970'erne, og de sidste rester af bygningerne forsvandt i begyndelsen af 1980'erne for at gøre plads til udvidelsen af rutebilstationen i 1985/86.
Jernbanesporene blev taget op, efter godstransporten blev indstillet i 1999, og den sidste del af jernbanehistorien forsvandt med nedrivningen af ledvogterhuset ved Himmerlandsgade i 2012.
Byggeår | 1893 |
Åbnet | 1893.07.15 |
Nedlagt | 1966.05.22 |
Nedrevet | 1970'erne og de resterende bygninger forsvandt i begyndelsen af 1980'erne. |
Arkitekt | Thomas Arboe |
Stednavneforkortelse | As |
Højde placering over havet | 37,7 meter |
GPS koordinater | 56.802222,9.511717 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nordjyske jernbaner Niels Jensen 1976 119 København J. Fr. Clausen 87-11-03756-3 |