Hammelbanen, Aarhus-Hammel-Thorsø Jernbane - operatør: AHTJ




Aarhus-Hammel-Thorsø Jernbane: En Historisk Gennemgang

Aarhus-Hammel-Thorsø Jernbane (AHTJ), populært kaldet Hammelbanen, var en dansk privatbane, der eksisterede fra 1902 til 1956. Banen blev først etableret som Hammel-Aarhus Jernbane (HAJ), men blev i 1914 forlænget til Thorsø. Den spillede en vigtig rolle i udviklingen af det østjyske opland og forbød mindre bysamfund med Aarhus og det nationale jernbanenet. Banens historie er præget af ambitiøse projekter, logistiske udfordringer og til sidst konkurrencen fra bilisme, der førte til dens nedlæggelse.

Baggrunden for Hammelbanen

Den store jernbanelov af 1894 inkluderede en planlagt jernbane mellem Hammel og Aarhus. Diskussionerne om linjeføring, sporvidde og finansiering trak dog ud i flere år, før der i 1898 blev udstedt eneretsbevilling til projektet. Arbejdet på banen begyndte i februar 1899, men stod over for flere forsinkelser, herunder strejker, en stor lockout og omfattende problemer ved Mølleengen nær Aarhus, hvor det bundløse terræn forårsagede dæmningsskred. Disse udfordringer forsinkede projektet med halvandet år og fordoblede omkostningerne.

Endelig, den 24. april 1902, blev banen indviet under festlige former, og den følgende dag begyndte driften med tre daglige tog i hver retning. Det oprindelige materiel bestod af tre damplokomotiver, otte person- og bagagevogne samt otte godsvogne.

Hammelbanegården i Aarhus

Hammelbanen fik sin egen station, Hammelbanegården, i Carl Blochs Gade, da der ikke var plads til banens tog på DSB's hovedbanegård i Aarhus. Dette skabte dog logistiske udfordringer, da passagerer skulle rejse 1,3 km mellem Hammelbanegården og Aarhus H for at skifte tog. I 1938 blev denne afstand reduceret med 200 meter, da en ny perron blev opført nær Thorvaldsensgade, men forbindelsen forblev besværlig.

Banens godstrafik blev lettere integreret via et forbindelsesspor til DSB, hvilket muliggjorde udveksling af godsvogne. Dette var især vigtigt for den nærliggende Frichs Maskinfabrik, som i 1910 fik sit eget sidespor. Fra 1914 blev fabrikken en central leverandør af lokomotiver og motorvogne til både danske og udenlandske baner.

Linjeføring og Stationer

Hammelbanen slyngede sig gennem det kuperede østjyske landskab og strakte sig fra Aarhus til Hammel, og senere til Thorsø. Den oprindelige strækning Aarhus-Hammel omfattede stationer og trinbrætter som Viby Nord, Harlev, Skovby, Galten og Låsby. Efter forlængelsen til Thorsø i 1914 blev stationer som Sall og Vintersminde tilføjet.

Mange stationer blev placeret uden for de etablerede landsbyer, hvilket hæmmede deres brug som transportknudepunkter. Kun Galten og Harlev udviklede sig til stationsbyer, hvoraf Galten allerede havde en vis størrelse før banens åbning. I andre byer forblev stationerne små og uden større indflydelse på lokalområdet.

Forlængelsen til Thorsø

Forlængelsen til Thorsø blev vedtaget som en del af jernbaneloven af 1908 og åbnede den 12. juli 1914. Den gjorde det muligt at forbinde Hammel med strækningen Laurbjerg-Silkeborg, som DSB havde åbnet i 1908. Dette gav lettere adgang til transport af slagtesvin fra Hammel til Esbjerg, men forlængelsen medførte også logistiske udfordringer. Hammel Station blev omdannet til en sækbanegård, hvor togene skulle skifte retning, hvilket forsinkede rejsetiden.

Selvom forlængelsen var en teknisk og logistisk bedrift, blev den hurtigt urentabel. Allerede i 1919 viste strækningen et betydeligt underskud, og banen søgte i 1925 forgæves om tilladelse til at nedlægge Thorsø-forbindelsen.

Konkurrence fra Bilisme og Motorisering

1920'erne og 1930'erne bragte øget konkurrence fra bilisme, da rutebiler begyndte at konkurrere med jernbanen om passagererne. Hammelbanen tog kampen op ved at indføre motorvogne fra Triangel i Odense og opkøbe rutebilruter i samarbejde med DSB. Disse tiltag hjalp midlertidigt, men kunne ikke vende den langsigtede økonomiske nedgang.

Under Anden Verdenskrig oplevede banen en midlertidig opblomstring, da mangel på brændstof gjorde jernbaner til den primære transportform. Efter krigen faldt trafikken igen, og underskuddet voksede år for år.

Nedlæggelse og Eftermæle

Da statens driftsgaranti udløb i 1956, besluttede banens bestyrelse at nedlægge AHTJ. Det sidste tog kørte den 31. marts 1956, hvorefter sporene hurtigt blev fjernet. Selvom banen ikke overlevede, lever dens arv videre gennem bevarede stationer og dele af tracéet, som i dag bruges til rekreative formål.

Bevarede Tracé og Stationer

Af banens oprindelige tracé er 11 km bevaret og tilgængelige, primært omkring Brabrand Sø og Årslev Engsø. Disse strækninger bruges nu som rekreative stier og læbælter. Flere af banens stationsbygninger er også bevaret, herunder Hammelbanegården, der i dag fungerer som medborgerhus og frivilligcenter under navnet Folkestedet.

De fleste stationsbygninger blev designet af DSB's overarkitekt Heinrich Wenck, mens Sall Station blev tegnet af Aarhus-arkitekten Thorkel Møller. Nogle stationer, som Skovby Station, er siden blevet revet ned.

Ulykker og Driftsudfordringer

Hammelbanen oplevede flere ulykker i sin levetid, herunder en afsporing i 1934 efter et sammenstød med en lastbil og en alvorlig afsporing i 1948, hvor et damptog væltede ned ad en dæmning nær Silkeborgvej. Disse hændelser illustrerer de udfordringer, banen stod over for i sin daglige drift.

Centrale Årstal for Aarhus-Hammel-Thorsø Jernbane

  • 1894: Jernbaneloven inkluderer Hammel-Aarhus-banen.
  • 1898: Eneretsbevilling udstedes.
  • 1902: Banen åbner den 24. april som Hammel-Aarhus Jernbane (HAJ).
  • 1914: Forlængelsen til Thorsø åbner, og banen omdøbes til Aarhus-Hammel-Thorsø Jernbane (AHTJ).
  • 1956: Banen nedlægges den 31. marts.

Historisk Betydning

Hammelbanen var en vigtig transportåre i det østjyske opland og bidrog til væksten af stationsbyer som Galten og Harlev. Banen spillede en central rolle i regionens udvikling, men blev offer for skiftende transportvaner og bilismens vækst.


Vigtige stamdata for Hammelbanen, Aarhus-Hammel-Thorsø Jernbane

Jernbanens længde i km 45,8
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 27. maj 1908 - LOV nr 156
BaneforkortelseAHTJ
Statstilskud i %52%
Dato for Koncession1898.06.30
Jernbanen åbnet1902.04.25 (HAJ) 1914.07.12 (AHTJ)
Persontrafik nedlagt1956.03.31
Godstrafik nedlagt1956.03.31
Jernbanen nedlagt1956.03.31
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
Skinnevægt22,5 kg/m
BallastGrus
Max stigning10 ‰
Kurveradius458 meter, ved Aarhus dog 366 meter
Hastighed max60 km/t
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Bane statusPrivatbane



Hammelbanen, Aarhus-Hammel-Thorsø Jernbane havde følgende stoppesteder



Banekort over Hammelbanen, Aarhus-Hammel-Thorsø Jernbane

Banekort fra Aarhus-Hammel-Thorsø Jernbane (AHTJ).
Banekort fra Aarhus-Hammel-Thorsø Jernbane (AHTJ).
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 26. oktober 2011 - LINK til kilde.


Hammelbanegården (Aarhus) Station var Hammelbanen, Aarhus-Hammel-Thorsø Jernbane banens første station

Hammelbanegården i Aarhus havde 6 spor hvor det nordligste var med læssevej, kran og fold. På banepladsen var der 2 tosporede lokomotivremiser med drejeskive og kulgård. I 1933 blev der bygget en motorremise.

Hammelbanegården husede banens værksted og hovedkontor.

Banegården har været Bymuseet i Aarhus fra 1993 til 1.juli 2011, men er i dag anvendt som medborgerhuset og frivilligcentret "Folkestedet"

Andre navne og stavemåderOgså blot benævnt Aarhus.
Byggeår1900
Åbnet1902.04.25
Nedlagt1956.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseCarl Blochs Gade 28, 8000 Aarhus C
Højdeplacering over havet3,0 meter
GPS koordinater56.154909,10.193604


Billede af Hammelbanegården (Aarhus) Station.
Billede af Hammelbanegården (Aarhus) Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. marts 2022
Download billede



Viby Nord Jylland Station lå 3,6 km. fra første station.

Viby Nord Holdeplads med sidespor åbnede sammen med Hammel-Aarhus banen den 25. april 1902. Viby Nord Holdeplads blev ophøjet til station i 1910 og havde omløbsspor og læssekran.

Viby Nord Station blev nedlagt sammen med Aarhus-Hammel-Thorsø banen den 31. marts 1956. Med den tidlige nedlæggelse nåede stationen ikke at få en betydning som nærtrafikstation, som flere af de andre nærstationer i Aarhus fik i slut 1970'erne.

Viby Nord Station lå på Damagervej 12 men blev revet ned i 1970 og i dag ligger Damager Kollegiet på den gamle stationsgrund.

Byggeår1902
Åbnet1902.04.25
Nedlagt1956.03.31
Nedrevet1970
ArkitektHeinrich Wenck
Højdeplacering over havet9,3 meter
GPS koordinater56.132224,10.155548


Billede af Viby Nord Jylland Station - Station er nedrevet, men Viby Nord Jylland Station har ligget her.
Billede af Viby Nord Jylland Station - Station er nedrevet, men Viby Nord Jylland Station har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. marts 2022
Download billede



Stavtrup Station lå 6,1 km. fra første station.

Stavstrup Station havde omløbsspor og to læsseramper.

Byggeår1902
Åbnet1902.04.25
Nedlagt1956.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseBispevej 27, 8260 Viby J
Højdeplacering over havet9,1 meter
GPS koordinater56.139019,10.119576


Billede af Stavtrup Station.
Billede af Stavtrup Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. marts 2022
Download billede



Constantinsborg Trinbræt lå 9,1 km. fra første station.

Byggeår1923
Åbnet1923.05.01
Nedlagt1956.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet22,6 meter
GPS koordinater56.13657411722042,10.073195295383501


Billede af Constantinsborg Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Constantinsborg Trinbræt har ligget her.
Billede af Constantinsborg Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Constantinsborg Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. marts 2022
Download billede



Ormslev Station lå 11,1 km. fra første station.

Ormslev Station havde omløbsspor og et stiksport til den lokale mergelbane.

Byggeår1901
Åbnet1902.04.25
Nedlagt1956.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseStorskovvej 92, 8260 Viby J
Højdeplacering over havet5,6 meter
GPS koordinater56.130874,10.043716


Billede af Ormslev Station.
Billede af Ormslev Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. april 2022
Download billede



Edelhofvejen Trinbræt lå 13,2 km. fra første station.

Byggeår1925
Åbnet1925.10.01
Nedlagt1956.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet21,1 meter
GPS koordinater56.14243730771064,10.022856640347088


Billede af Edelhofvejen Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Edelhofvejen Trinbræt har ligget her.
Billede af Edelhofvejen Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Edelhofvejen Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. marts 2022
Download billede



Harlev Station lå 14,8 km. fra første station.

Harlev Station havde ud over omløbsspor også fold og læssespor.

Byggeår1900
Åbnet1902.04.25
Nedlagt1956.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseVestervej 14, 8462 Harlev J
Højdeplacering over havet34,9 meter
GPS koordinater56.141476,9.999040


Billede af Harlev Station.
Billede af Harlev Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. april 2022
Download billede



Lillering Station lå 16,4 km. fra første station.

Lillering Station var billetsalgssted indtil den 1.maj 1913, hvor den blev ophøjet til station. I starten var der kun standsningssted på stationen, men i 1903 tilkom der varehus og stikspor, som blev udvidet til et reelt omløbsspor i 1912 med stikspor til banens grusgrav. I midten af 1930'erne blev transporteret store mængder sten til Aarhus fra stationen. 

Stationen blev konverteret til trinbræt med sidespor den 30.september 1955.

Byggeår1900
Åbnet1902.04.25
Nedlagt1956.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseBøgebakken 3, 8462 Harlev J
Højdeplacering over havet43,8 meter
GPS koordinater56.145637,9.976142


Billede af Lillering Station.
Billede af Lillering Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto - Dato: 1950 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Lillering Station.

Titel: Lillering Station - 1950.
Person: Bygningsnavn: Lillering Station
Sted: Danmark, Jylland, Harlev
Vejnavn: Bøgebakken
Husnummer: 3
Lokalitet: Lillering
Postnummer: 8462
By: Harlev
Sogn: Framlev
Matrikelnummer: 49a Lillering by, Framlev
Ophav: Dana Luftfoto
År: 1950
Note: Id: DA00439_017a.tif




Silkeborgvejen Trinbræt lå 16,9 km. fra første station.

Byggeår1923
Åbnet1923.10.01
Nedlagt1938.05.14
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet43,2 meter
GPS koordinater56.149907,9.969986


Billede af Silkeborgvejen Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Silkeborgvejen Trinbræt har ligget her.
Billede af Silkeborgvejen Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Silkeborgvejen Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. april 2022
Download billede



Hørslevbolevejen Trinbræt lå 18,1 km. fra første station.

Byggeår1923
Åbnet1923.10.01
Nedlagt1956.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet42,5 meter
GPS koordinater56.15962657391299,9.964656246402475


Billede af Hørslevbolevejen Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Hørslevbolevejen Trinbræt har ligget her.
Billede af Hørslevbolevejen Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Hørslevbolevejen Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. april 2022
Download billede



Skovby Station lå 18,8 km. fra første station.

Skovby Station havde ud over omløbsspor også læssespor med omløb, stikspor samt privatejet sidespor.

Byggeår1902
Åbnet1902.04.25
Nedlagt1956.03.31
Nedrevet2012
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseSchødtsmindevej 3, 8464 Galten
Højdeplacering over havet43,3 meter
GPS koordinater56.164101,9.957764


Billede af Skovby Station.
Billede af Skovby Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1961 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Skovby Station.

Titel: Del af Skovby Nord set fra sydøst - 1961 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Skovby
Vejnavn: Præstbrovej
Husnummer: Lokalitet: Skovby Nord
Postnummer: 8464
By: Galten
Sogn: Skovby
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1961
Note: Midt i billedet ses Skovby Korn, Schødtsmindevej 1.
Id: H11193_023.tif




Sjellevejen Trinbræt lå 20,4 km. fra første station.

Byggeår1924
Åbnet1925.06.01
Nedlagt1956.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet42,8 meter
GPS koordinater56.16309089026931,9.932062340885905


Billede af Sjellevejen Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Sjellevejen Trinbræt har ligget her.
Billede af Sjellevejen Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Sjellevejen Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. april 2022
Download billede



Smedeskoven Trinbræt lå 21,3 km. fra første station.

Byggeår1925
Åbnet1925.10.01
Nedlagt1956.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet46,4 meter
GPS koordinater56.159527,9.920312


Billede af Smedeskoven Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Smedeskoven Trinbræt har ligget her.
Billede af Smedeskoven Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Smedeskoven Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. april 2022
Download billede



Galten Station (Gal) lå 22,3 km. fra første station.

Galten Station havde både omløbsspor, læssespor og stikspor. Desuden var stationen udstyret med drejeskive, kran og fold.

Byggeår1902
Åbnet1902.04.25
Nedlagt1956.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseTorvet 14, 8464 Galten
StednavneforkortelseGal
Højdeplacering over havet41,0 meter
GPS koordinater56.155031,9.905145


Billede af Galten Station.
Billede af Galten Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. april 2022
Download billede



Låsbyvejen Trinbræt lå 24,3 km. fra første station.

Låsbyvejen Trinbræt havde en lidt turbulent start, hvor det allerede blev nedlagt den 1. juni 1924, men efter protester blev Låsbyvejen Trinbræt genåbnet den 1. oktober 1925.

Byggeår1923
Åbnet1923.10.01
Nedlagt1956.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet40,2 meter
GPS koordinater56.157162,9.875229


Billede af Låsbyvejen Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Låsbyvejen Trinbræt har ligget her.
Billede af Låsbyvejen Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Låsbyvejen Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. april 2022
Download billede



Aasbækbro Trinbræt lå 24,9 km. fra første station.

Byggeår1929
Åbnet1929.05.15
Nedlagt1956.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet41,0 meter
GPS koordinater56.1630024284622,9.857687794959375


Billede af Aasbækbro Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Aasbækbro Trinbræt har ligget her.
Billede af Aasbækbro Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Aasbækbro Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. april 2022
Download billede



Låsby Station lå 26,3 km. fra første station.

Låsby Station havde ud over omløbsspor et stikspor med enderampe og en fold.

Byggeår1901
Åbnet1902.04.25
Nedlagt1956.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseKjærlingsvej 3, 8670 Låsby
Højdeplacering over havet35,1 meter
GPS koordinater56.1683976440115,9.849227137467476


Billede af Låsby Station.
Billede af Låsby Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. april 2022
Download billede



Toustrup Mølle Trinbræt lå 27,5 km. fra første station.

Byggeår1923
Åbnet1923.10.01
Nedlagt1956.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet45,5 meter
GPS koordinater56.177656,9.836781


Billede af Toustrup Mølle Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Toustrup Mølle Trinbræt har ligget her.
Billede af Toustrup Mølle Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Toustrup Mølle Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. april 2022
Download billede



Toustrup Station lå 29,6 km. fra første station.

Toustrup Station lå i Dallerup sogn , der ved banens åbning havde knapt 1.400 indbyggere . Oprindeligt var det meningen, at stationen skulle hedde allerup station ,men det blev under anlægget af banen ændret til Toustrup. Nær stationen lå kun tre små gårde og en skovfogedbolig , men straks fra banens åbning blev der solgt byggegrunde nær stationen og i løbet af få år opstod der et lille samfund med ca. 15 huse. Der var en skole bygget i 1903 ,en murer, en snedker ,en pottemager , en saddelmager samt en købmand , der også havde en tømmerplads. Fra stationen blev der afsendt store mængder tømmer fra de nærliggende skove , Sorring Skov , Toustrup Nørreskov og Sønderskov. Til læsning af tømmeret blev der opstillet en 4 tons galgekran ved sidesporet. Under første verdenskrig 1914-18 , hvor det var svært at skaffe kul , blev der sendt enorme mængder træ fra Toustrup Manglen på brænde resulterede også i afsendelse af store mængder tørv. station havde ud over omløbsspor et stikspor med enderampe og en fold.

Før 1920 var stationens passagertal på 8-10000 årligt men faldt i begyndelsen af 1930'erne til 4200. Banen fik i 1930'erne en del turisttrafik til Toustrup , i en turistbrochure var der anbefaling af udflugter til: "de skønne udsigters Land ved Toustrup Alper og Laaddenhøj. Citat: "Det er nyopdaget Land for Turister. Laaddenhøj (148m) er højere end Himmelbjerget , og der er fri udsigt til alle Sider. Fra Toustrup Station er der en Spadseretur paa kun et par Kilometer til Laaddenhøjs Top , hvor man kan nyde den medbragte Madkurv. Næppe nogen Steder i Danmark har man en mere storslaaet Udsigt!"

Stationsbygningen eksisterer stadig , men som privatbolig. På stationspladsen kan man stadig se fundamentet til galgekranen også en del af dæmningen samt broen over den lille bæk kan ses endnu !

Byggeår1902
Åbnet1902.04.25
Nedlagt1956.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseKeldbjergvej 15, 8472 Sporup
Højdeplacering over havet57,6 meter
GPS koordinater56.190487,9.817762


Billede af banedæmningen ved Toustrup Station.
Billede af banedæmningen ved Toustrup Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. april 2022
Download billede



Røgen Forsamlingshus (Røgenvejen) Trinbræt lå 31,5 km. fra første station.

Røgenvejen - eller Røgen Forsamlingshus Trinbræt var fra starten meget sparsomt indrettet, men fik fra 1944 et venteskur.

Byggeår1923
Åbnet1923.10.01
Nedlagt1956.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet67,1 meter
GPS koordinater56.20427317417498,9.811095777602961


Billede af Røgen Forsamlingshus (Røgenvejen) Trinbræt.
Billede af Røgen Forsamlingshus (Røgenvejen) Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1955 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Røgen Forsamlingshus (Røgenvejen) Trinbræt.

Titel: - 1955 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Sporup
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1955
Note: Id: H06621_024.tif




Sporup Station lå 32,8 km. fra første station.

Sporup Station havde omløbsspor.

Byggeår1900
Åbnet1902.04.25
Nedlagt1956.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseSilkeborgvej 84, 8472 Sporup
Højdeplacering over havet63,4 meter
GPS koordinater56.213646,9.823031


Billede af Sporup Station.
Billede af Sporup Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Sporup Station.

Titel: - 1959 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Farre
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1959
Note: Id: OD02979_019.tif




Farrevejen Trinbræt lå 33,9 km. fra første station.

Byggeår1925
Åbnet1925.10.01
Nedlagt1956.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet68,4 meter
GPS koordinater56.22175765565681,9.832200848724503


Billede af Farrevejen Trinbræt.
Billede af Farrevejen Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Farrevejen Trinbræt.

Titel: - 1956 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Sporup
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1956
Note: Id: H08479_025.tif




Anbæk Station lå 35,8 km. fra første station.

Anbæk Station havde omløbsspor.

Anbæk Station lå i et område uden megen opland og derfor var der ikke meget trafik. Dette medførte at Anbæk Station blev nedsat til trinbræt den 1. juli 1955.

Byggeår1902
Åbnet1902.04.25
Nedlagt1956.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseViborgvej 182, 8450 Hammel
Højdeplacering over havet65,2 meter
GPS koordinater56.236074,9.849788


Billede af Anbæk Station.
Billede af Anbæk Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1951 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Anbæk Station.

Titel: - 1951 - Anbæk Station
Person: Bygningsnavn: Anbæk Station
Sted: Danmark, Jylland, Hammel
Vejnavn: Viborgvej
Husnummer: 182
Lokalitet: Anbæk
Postnummer: 8450
By: Hammel
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1951
Note: Id: OD00393_024.tif




Hammel Station (Hml) lå 38,3 km. fra første station.

Hammel Station startede som endestation for Aarhus-Hammel jernbane. Da Aarhus-Hammel jernbane blev forlænget til Thorsø i 1914 blev Hammel Station til en: rebroussement station, hvilket vil sige at både trafikken til Aarhus-Hammel og trafikken til Hammel-Thorsø indgik og udgik i samme ende på stationen.

Hammel Station havde sidespor til Hammel Andelsslagteri, der i mange år var en god godskunde.

Byggeår1902
Åbnet1902.04.25
Nedlagt1956.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseTorvegade 9A, 8450 Hammel
StednavneforkortelseHml
Højdeplacering over havet69,0 meter
GPS koordinater56.254945,9.865422


Billede af Hammel Station.
Billede af Hammel Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. april 2022
Download billede



Tulstrupvejen Trinbræt lå 41,1 km. fra første station.

Hammelbanen (Aarhus-Hammel-Thorsø Jernbane) blev i 1914 forlænget fra Hammel til Thors. På denne strækning blev der oprettet den 1. oktober 1928 Tulstrupvejen trinbræt, som også lokalt blev kaldt for Tulstrup Mølle.

Der lå kun et par gårde og senere kom der et gartneri til i nærheden, så trinbrættet var ringe benyttet, og fik heller aldrig et venteskur.

Hammelbanen blev nedlagt i 1956, men man kan stadig se dens 900 meter lange og op til 12 meter høje dæmning, der lå umiddelbart syd for trinbrættet

Byggeår1928
Åbnet1928.10.01
Nedlagt1956.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet63,8 meter
GPS koordinater56.264571,9.846265


Billede af Tulstrupvejen Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Tulstrupvejen Trinbræt har ligget her.
Billede af Tulstrupvejen Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Tulstrupvejen Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. april 2022
Download billede



Sall Station lå 42,3 km. fra første station.

Sall Station havde omløbsspor.

Byggeår1914
Åbnet1914.07.12
Nedlagt1956.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektThorkel Luplau Møller
AdresseBorgergade 72, 8450 Hammel
Højdeplacering over havet69,5 meter
GPS koordinater56.278372,9.831917


Billede af Sall Station.
Billede af Sall Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. april 2022
Download billede



Vintersminde Trinbræt lå 43,7 km. fra første station.

Byggeår1914
Åbnet1914.07.12
Nedlagt1956.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet62,8 meter
GPS koordinater56.289682324221594,9.821648032141173


Billede af Vintersminde Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Vintersminde Trinbræt har ligget her.
Billede af Vintersminde Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Vintersminde Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. april 2022
Download billede



Thorsø Station (Tz) var Hammelbanen, Aarhus-Hammel-Thorsø Jernbane's endestation og lå 45,8 km. fra første station.

Thorsø station blev anlagt for jernbanestrækningen Silkeborg-Laurbjerg banen den 12. november 1908 (Gjernbanen). Thorsø station blev forbundet med Hammelbanen ved en forlænget fra Hammel til Thorsø den 12. juli 1914.

Silkeborg Laurbjerg banen blev i årene 1916-1920 forlænget med jernbanen Bramming-Grindsted-Brande-Funder. Derved opstod der en diagonalbane, hvor der kørte tog på tværs gennem Jylland mellem Randers og Esbjerg.

Hammelbanen blev nedlagt den 31. marts 1956.
Persontrafikken på Diagonalbanen blev indstillet den 23. maj 1971 men godstrafikken fortsatte mellem Thorsø-Laurbjerg til den 25. september 1971.

Byggeår1907
Åbnet1908.11.12
Nedlagt1971.05.23
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseJernbanegade 11B, 8881 Thorsø
StednavneforkortelseTz
Højdeplacering over havet55,9 meter
GPS koordinater56.297066,9.790920


Billede af Thorsø Station.
Billede af Thorsø Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. april 2022
Download billede



Litteratur for: Hammelbanen, Aarhus-Hammel-Thorsø Jernbane

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Hammelbanen
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Hammelbanen
Asger Christiansen
2010
164
Smørum
Bane Bøger Aps
9788791434273
Østjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Østjyske jernbaner
Niels Jensen
1978
154
København
J. Fr. Clausen
87-11-03852-7