Tørsbøl-Padborg Jernbane - operatør: DSB, en artikel om Tørsbøl-Padborg Jernbane
Tørsbøl-Padborg Jernbane: En Kortvarig, Men Betydningsfuld Forbindelse
Tørsbøl-Padborg Jernbane blev etableret under tysk herredømme som en del af de preussiske statsbaner, efter at Sønderjylland blev en del af det Tyske Rige i kølvandet på krigen i 1864. Planerne om jernbaneforbindelser i Hertugdømmerne var allerede begyndt i midten af 1800-tallet, med idéer om en bane fra Kiel til Altona, som blev udvidet til at inkludere Flensborg og muligvis en forbindelse videre nordpå. Det skulle dog tage endnu et halvt århundrede, før ideen om en jernbane fra Padborg til Tørsbøl blev en realitet.Den formelle beslutning om anlæggelsen af Tørsbøl-Padborg Jernbane blev taget den 29. april 1894, som en del af en større lov, der også omhandlede andre jernbaneprojekter i regionen. Banen blev planlagt som en forbindelse, der skulle styrke infrastrukturen i Sønderjylland, herunder forbindelsen mellem Flensborg, Padborg og Sønderborg. Med anlægsarbejdet i gang blev projektet forsinket af uenigheder og forhandlinger om finansiering og støtte, særligt i Sønderborg, som oprindeligt tøvede med at bidrage til finansieringen. Til sidst måtte byen acceptere at dække sin andel af omkostningerne, og anlægsarbejdet skred frem.
Banens Åbning og Drift under Tysk Styre
Den officielle åbning af Tørsbøl-Padborg Jernbane fandt sted den 15. juli 1901. På dette tidspunkt blev banen betragtet som en vigtig del af det tyske jernbanenet, der strakte sig fra Padborg over Tørsbøl til Sønderborg. Padborg-Tørsbøl-Sønderborg-strækningen fungerede som hovedforbindelsen, mens Tinglev-Tørsbøl blot blev betragtet som en sidebane, der skulle skabe forbindelse til Tønder-Tinglev-banen og de øvrige dele af Sønderjylland.For tyskerne var Tørsbøl-Padborg-strækningen vigtig både kommercielt og strategisk, da den muliggjorde hurtig transport mellem byerne i Sønderjylland og det tyske kerneområde mod syd. Med jernbanen skabte man en sammenhængende infrastruktur, der gjorde det muligt at opretholde og udbygge transport af både gods og passagerer. Strækningen blev derfor betragtet som en væsentlig del af det samlede jernbanenet i området.
Ændringer efter Genforeningen i 1920
Efter Genforeningen i 1920 overgik Tørsbøl-Padborg Jernbane, ligesom mange andre baner i Sønderjylland, til de danske statsbaner, DSB. Efter overgangen ændrede DSB banens rolle. Tinglev-Tørsbøl-strækningen blev herefter betragtet som hovedforbindelsen mellem Tinglev og Sønderborg, mens Padborg-Tørsbøl blev nedprioriteret og efterhånden set som overflødig.Banens tekniske stand havde også lidt under de mange års brug og krigen, og den trængte til modernisering og vedligeholdelse. Da behovet for en direkte forbindelse via Padborg til Sønderborg gradvist blev mindre, besluttede de danske myndigheder at lade banen overgå til en rent lokal rolle. Til sidst blev det besluttet at nedlægge banen helt som en del af de omfattende rationaliseringer, der kom med jernbaneloven af 7. april 1932.
Nedlæggelse af Tørsbøl-Padborg Jernbane
Den sidste togafgang på Tørsbøl-Padborg-strækningen fandt sted den 21. maj 1932 klokken 22.20, hvor toget kørte i retning mod Padborg. Med denne sidste afgang blev jernbanen officielt nedlagt, og forbindelsen ophørte med at eksistere som en del af det danske jernbanenet.Nedlæggelsen af Tørsbøl-Padborg Jernbane markerede afslutningen på en kortvarig, men vigtig jernbaneforbindelse i Sønderjylland. Banen havde kun været i drift i 31 år, men dens betydning under både tysk og dansk administration fremhæver dens rolle i udviklingen af regionens infrastruktur og forbindelser.
Den Historiske Betydning af Tørsbøl-Padborg Jernbane
Selvom Tørsbøl-Padborg Jernbane kun eksisterede som aktiv jernbaneforbindelse i tre årtier, havde den en betydelig indflydelse på Sønderjyllands transporthistorie. Banen bidrog til at styrke forbindelsen mellem Padborg, Tørsbøl og Sønderborg og understøttede den lokale økonomi gennem øget tilgængelighed og effektiv transport af både gods og passagerer. For tyskerne spillede banen også en rolle i militær og strategisk transport, hvilket gjorde den til et centralt element i regionens infrastruktur.Efter Genforeningen i 1920 blev banen et symbol på de mange ændringer, som Sønderjylland gennemgik i overgangen fra tysk til dansk kontrol. Den blev samtidig en del af det samlede danske jernbanenet, selvom dens levetid som dansk jernbane var kortvarig. Tørsbøl-Padborg Jernbane forsvandt i 1932, men den efterlod et spor i både landskabet og historien.
Vigtige stamdata for Tørsbøl-Padborg Jernbane
Jernbanens længde i km | 14,8 |
Optaget på Jernbanelov | Preussisk Jernbanelov - gældende for sønderjylland |
Baneforkortelse | DSB |
Jernbanen indviet | 1901.07.15 |
Persontrafik nedlagt | 1932.05.21 |
Godstrafik nedlagt | 1932.05.21 |
Jernbanen nedlagt | 1932.05.21 |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.435 mm |
Skinnevægt | 33,4 kg/m |
Ballast | Skærveballast |
Hastighed max | 45 km/t |
El drift | Nej |
Togkontrolsystem | Nej |
Bane status | Lokalbane |
Tørsbøl-Padborg Jernbane havde følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Tørsbøl Station (Tsb) | 0,0 km | |
Holbøl Station (Hol) | 3,9 km | |
Smedeby Station (Nü) | 10,9 km | |
Padborg Tørsbølbanen Station | 14,8 km |
Banekort over Tørsbøl-Padborg Jernbane
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 14. september 2011 - LINK til kilde.
Tørsbøl Station (Tsb) var Tørsbøl-Padborg Jernbane banens første station
Tørsbøl Station havde forbindelse med Padborg. Torsbøl blev nedsat til trinbræt 1969 og helt nedlagt i 1974.
Andre navne og stavemåder | Før 17.06.1920 Törsbüll. |
Byggeår | 1901 |
Åbnet | 1901.07.15 |
Nedlagt | 1974.05.26 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | R. Caesar og E. Moeller |
Adresse | Søndertoft 66, 6300 Gråsten |
Stednavneforkortelse | Tsb |
Højdeplacering over havet | 44,5 meter |
GPS koordinater | 54.910000,9.491709 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Tørsbøl Station.
Titel: - 1959 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Tørsbøl
Vejnavn: Tørsbølgade
Husnummer: 74
Lokalitet: Tørsbøl
Postnummer: 6300
By: Gråsten
Sogn: Kværs
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B07170_f_014.tif
Holbøl Station (Hol) lå 3,9 km. fra første station.
Byggeår | 1900 |
Åbnet | 1901.07.15 |
Nedlagt | 1932.05.21 |
Nedrevet | Ca. 1970 blev hovedbygningen nedrevet - i dag er der kun sidebygningen. |
Adresse | Kongenshøj 5, 6340 Kruså |
Stednavneforkortelse | Hol |
Højdeplacering over havet | 43,6 meter |
GPS koordinater | 54.896968,9.443136 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. april 2020 Download billede
Smedeby Station (Nü) lå 10,9 km. fra første station.
Smedeby Station hed i den tyske tid Norderschmedebye for ikke at forveksles med Süderschmedeby syd for Flensborg.
Byggeår | 1901 |
Åbnet | 1901.07.15 |
Nedlagt | 1932.05.21 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | R. Caesar og E. Moeller |
Adresse | Skovbrynet 2A, 6340 Kruså |
Stednavneforkortelse | Nü |
Højdeplacering over havet | 36,0 meter |
GPS koordinater | 54.846690,9.377632 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. april 2020 Download billede
Padborg Tørsbølbanen Station var Tørsbøl-Padborg Jernbane's endestation og lå 14,8 km. fra første station.
I 1866 fik Padborg et beskedent billetsalgssted med ekspedition fra ledvogterhus nummer 110. Kort tid efter åbningen af Padborg Billetsalgssted blev det udvidet med et offentligt sidespor. Padborg Billetsalgssted var ved anlæggelsen placeret et meget øde sted, med et yderst beskedent opland.
Frem til Tørsbøl-Padborg banen åbning den 15. juli 1901, hvor Padborg Billetsalgssted blev forgreningsstation, steg trafikken kun langsomt i Padborg. Med tilkomsten af Tørsbøl-Padborg banen fik Padborg en ny station af preussisk standardtype, som blev åbnet året før Tørsbøl-Padborg banens åbning.
Ved genforeningen den 15. juni 1920 blev Padborg grænsestation, hvilke medførte store pladsproblemer. Kort efter genforeningen begyndte man et omfattende anlægsarbejde, hvor der blev bygget 2 nye store stationsbygninger og et omfattende sporanlæg.
Den nuværende Stationsbygning i Padborg, som er placeret mellem sporene, blev bygget først og stod klar i 1921 og skulle betjene Flensborg-Vamdrup strækningen. Den anden stationsbygning stod klar i 1925 og skulle betjene Tørsbøl-Padborg banen. Det var dog først i 1927/1928 at hele anlægsarbejder i Padborg stod klar.
I 1928 blev den gamle stationsbygning nedrevet, men tjenesteboligen syd for, der var bygget næsten som en kopi af stationen, eksisterer stadig.
I tysk tid hed Padborg: Pattburg.
Frem til Tørsbøl-Padborg banen åbning den 15. juli 1901, hvor Padborg Billetsalgssted blev forgreningsstation, steg trafikken kun langsomt i Padborg. Med tilkomsten af Tørsbøl-Padborg banen fik Padborg en ny station af preussisk standardtype, som blev åbnet året før Tørsbøl-Padborg banens åbning.
Ved genforeningen den 15. juni 1920 blev Padborg grænsestation, hvilke medførte store pladsproblemer. Kort efter genforeningen begyndte man et omfattende anlægsarbejde, hvor der blev bygget 2 nye store stationsbygninger og et omfattende sporanlæg.
Den nuværende Stationsbygning i Padborg, som er placeret mellem sporene, blev bygget først og stod klar i 1921 og skulle betjene Flensborg-Vamdrup strækningen. Den anden stationsbygning stod klar i 1925 og skulle betjene Tørsbøl-Padborg banen. Det var dog først i 1927/1928 at hele anlægsarbejder i Padborg stod klar.
I 1928 blev den gamle stationsbygning nedrevet, men tjenesteboligen syd for, der var bygget næsten som en kopi af stationen, eksisterer stadig.
I tysk tid hed Padborg: Pattburg.
Byggeår | 1925 |
Åbnet | 1927 |
Nedlagt | 1932.05.21 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | K.T. Seest |
Adresse | Jernbanegade 11A, 6330 Padborg |
Højdeplacering over havet | 47,8 meter |
GPS koordinater | 54.824392,9.359209 |