Tønder-Højer Sluse - (DSB)


Ved krigen i 1864 mistede Danmark Sønderjylland til Preussen. Allerede inden krigen havde der været tanker fremme omkring etablering af en jernbane på tværs af Sønderjylland. Disse tanker blev under tysk herredømme ført ud i virkeligheden i forskellige etaper. Den første del af den sønderjyske tværbane var strækningen Tønder - Tinglev som blev åbnet den 26. juni 1867.

Men prioriteringerne var anderledes under tysk herredømme og derfor blev den næste del af den jyske tværbane der blev åbnet strækningen mellem Tønder og Højer Sluse. Den sidste del af den sønderjyske tværbane, Sønderborg - Tinglev, blev åbnet den 15. juli 1901. Strækningen Tønder - Højer Sluse blev indviet 15. juni1892. At netop denne del blev åbnet først kom sig af ønsket om bedre forbindelse til øen Sild. Fra Højer Sluse kunne man sejle til og fra Sild. Selv efter den danske overtagelse af Sønderjylland i 1920 vedblev Højer Sluse med at være udskibningshavn for trafikken til Sild. Dette ændrede sig dog med Hindenburg dæmningens indvielse i 1927. Herefter faldt trafikken mærkbart og det førte til at man indstillede persontrafikken den 15. maj 1935.

Banen blev dog bibeholdt som godsbane i endnu en årrække (fra 1953 kun vognladningsgods) men i forbindelse med de mange rationaliseringer og nedlæggelser der fulgte efter 2. verdenskrig blev banen nedlagt den 31. marts 1962 og sporene blev fjernet.

Banens stationsbygninger er revet ned: Højer Sluse i 1928, Møgeltønder i 1975 (undtagen en sidefløj med varehus), Højer i 1982. I Daler blev den oprindelige træbygning revet ned i 1923 og afløst af en rødstensbygning, som i 1947 overgik til beboelse. Vandtårnet i Højer blev revet ned omkring 1935.


Vigtige stamdata for Tønder-Højer Sluse (DSB) jernbanen

Jernbanens længde i km13,0
Optaget på JernbanelovPreussisk Jernbanelov - gældende for sønderjylland
Jernbanen åbnet1892.06.15
Persontrafik nedlagt1935.05.16
Godstrafik nedlagt1962.03.31 fra 1953 kun vognladningsgods
Jernbanen nedlagt1962.03.31
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
Skinnevægt33,4 kg/m
BalastGrus
El driftNej

Tønder-Højer Sluse (DSB) jernbanen havde følgende stationer

StationAfstand fra første station
Stedet er fotograferet Tønder H Station (Tdr)0,0 km
Stedet er fotograferet Møgeltønder Station (Mt)5,3 km
Stedet er fotograferet Daler Holdeplads (Di)8,3 km
Stedet er fotograferet Højer Station (Her)12,0 km
Stedet er fotograferet Højer Sluse Station (Slu)13,3 km

Tønder H Station var Tønder-Højer Sluse banens første station

Byggeår1867
Åbnet1867.06.26
NedlagtI drift
AdresseJernbanegade 9, 6270 Tønder
StednavneforkortelseTdr
Station højde placering over havet2,7 meter
GPS koordinater54.933267,8.860971
Tønder H Station.
Tønder H Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2019.09.21 18:12:47



Historisk kort over Tønder H Station
Mapquest kort over: Tønder H Station

Historisk kort over Tønder H Station
Tønder H Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Møgeltønder Station lå 5,3 km. fra første station.

Byggeår1892
Åbnet1892.06.15
Nedlagt1935.05.16
Nedrevet1975 (undtagen en sidefløj med varehus)
StednavneforkortelseMt
GPS koordinater54.949092,8.800882

Møgeltønder Station var med 467 m læssespor med omløb og herfra et kort stikspor til en kombineret ende- og siderampe. Foruden stationsforstanderens bolig på 1. sal i stationens hovedbygning blev der opført en tjenestebolig og efter genforeningen i 1920 yderligere to tjenesteboliger.

Møgeltønder Station er næsten helt nedrevet på nær denne sidefløj.
Møgeltønder Station er næsten helt nedrevet på nær denne sidefløj.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.03.14 11:34:26



Historisk kort over Møgeltønder Station
Mapquest kort over: Møgeltønder Station

Historisk kort over Møgeltønder Station
Møgeltønder Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Daler Holdeplads lå 8,3 km. fra første station.

Byggeår1892
Åbnet1892.06.15
Nedlagt1935.05.16
Nedrevet1923 og afløst af en rødstensbygning, som i 1947 overgik til beboelse
StednavneforkortelseDi
GPS koordinater54.957760,8.754170

Daler Holdeplads var med læssespor med omløb og herfra kort stikspor med rampe.

I Daler blev den oprindelige træbygning revet ned i 1923 og afløst af en rødstensbygning, som i 1947 overgik til beboelse

Daler Holdeplads blev nedrevet i 1923 og afløst af en rødstensbygning, som i 1947 overgik til beboelse.
Daler Holdeplads blev nedrevet i 1923 og afløst af en rødstensbygning, som i 1947 overgik til beboelse.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.03.14 11:26:11



Historisk kort over Daler Holdeplads
Mapquest kort over: Daler Holdeplads

Historisk kort over Daler Holdeplads
Daler Holdeplads - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Højer Station lå 12,0 km. fra første station.

Byggeår1892
Åbnet1892.06.15
Nedlagt1935.05.16
Nedrevet1982 (eller måske først i 1985?)
StednavneforkortelseHer
GPS koordinater54.961171,8.699404

Højer Station var med vandtårn, stor tjenestebolig, to ventesale (rygere/ikke-rygere) og et lille udskænkningssted. Ud for hovedbygningen var der omløbsspor, og mod øst var der læssespor, depotspor og et spor til pakhuset. Ved læssesporet var der ende- og siderampe samt folde til får og kreaturer.

Vandtårnet i Højer blev revet ned omkring 1935 og stationsbygningen i 1982.

Højer Station blev nedrevet i1982 (eller måske først i 1985?) og har ligget bagerst i billedet.
Højer Station blev nedrevet i1982 (eller måske først i 1985?) og har ligget bagerst i billedet.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.03.14 11:14:41



Historisk kort over Højer Station
Mapquest kort over: Højer Station

Historisk kort over Højer Station
Højer Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Højer Sluse Station var Tønder-Højer Sluse's endestation og lå 13,3 km. fra første station.

Byggeår1892
Åbnet1892.06.15
Nedlagt1935.05.16
Nedrevet1928
StednavneforkortelseSlu
GPS koordinater54.957369,8.683401

Højer Sluse Station havde i starten kun 1 perronspor, men fik senere 2 med en lille drejeskive. Højer Sluse Station havde desuden 1 omløbsspor, 3 depotspor og 1 læssespor, bl.a. til turisternes rejsegods.

I 1909 blev banen forlænget langs Højer kanal (der hvor Havnevej ligger i dag) og frem til Siltoftvej og var anlagt som havnebane, som endte her ved Tangmelsfabrikken eller Vidåfabrikken, som blev grundlagt i 1918.

Tangmelsfabrikken eller Vidåfabrikken blev opført i 1918, og startede altså som tangmelsfabrik. Bygningens meget høje form, skyldes at man udnyttede faldet fra øverste etage ned til stueplanet i tangmelsproduktionens processer. Bygningen opførtes af Det Slesvig-holstenske Fodermelsselskab, og tanken var at fabrikken af søgræs skulle fremstille fodermel. I bygningen havde man eget elværk, og man mente at vadehavet kunne levere alt den søgræs man skulle bruge, men dette var ikke tilfældet.

Allerede i 1920 solgtes bygningen til et privat selskab fra Højer. De nye ejere solgte inventaret og i de følgende år blev bygningen mest brugt af fiskere og skippere. I 1937 overtog J.H. Hansen fabrikken og begyndte at samle Adler-personvogne og Krupp-lastbiler, som han måtte foretage en større ombygning for at kunne.

Under besættelsen arbejdede fabrikken for den tyske værnemagt med at fremstille heste-trænvogne og dele til tyske ubåde. Der blev også lavet biler og til sidst blev der lavet transportable træhuse til vagtposterne ved Vesterhavet.

Efter anden verdenskrig blev fabrikken beslaglagt af staten og derefter købt af Nicolai Christiansen som var autoforhandler. Han lavede for en kort tid køleskabe i bygningen. I dag er her lysfabrik i bygningen.

Persontrafikken mellem Højer station og Højer Sluse forsvandt 1927 i forbindelse med Hindenburgdæmningens ibrugtagning og Højer Sluse Station blev nedrevet i 1928.

Højer Sluse Station station er nedrevet og har ligget til højre i dette billede.
Højer Sluse Station station er nedrevet og har ligget til højre i dette billede.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.03.14 14:24:48



Historisk kort over Højer Sluse Station
Mapquest kort over: Højer Sluse Station

Historisk kort over Højer Sluse Station
Højer Sluse Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Copyright © 1999-2020 by danskejernbaner.dk - E-Mail: mail@danskejernbaner.dk - CMS Version 5.0.6 - build: 2020.05.15-17:05:31