Tønder-Højer Sluse - operatør: DSB
Ved krigen i 1864 mistede Danmark Sønderjylland til Preussen. Allerede inden krigen havde der været tanker fremme omkring etablering af en jernbane på tværs af Sønderjylland. Disse tanker blev under tysk herredømme ført ud i virkeligheden i forskellige etaper. Den første del af den sønderjyske tværbane var strækningen Tønder - Tinglev som blev åbnet den 26. juni 1867.
Men prioriteringerne var anderledes under tysk herredømme og derfor blev den næste del af den jyske tværbane der blev åbnet strækningen mellem Tønder og Højer Sluse. Den sidste del af den sønderjyske tværbane, Sønderborg - Tinglev, blev åbnet den 15. juli 1901. Strækningen Tønder - Højer Sluse blev indviet 15. juni1892. At netop denne del blev åbnet først kom sig af ønsket om bedre forbindelse til øen Sild. Fra Højer Sluse kunne man sejle til og fra Sild. Selv efter den danske overtagelse af Sønderjylland i 1920 vedblev Højer Sluse med at være udskibningshavn for trafikken til Sild. Dette ændrede sig dog med Hindenburg dæmningens indvielse i 1927. Herefter faldt trafikken mærkbart og det førte til at man indstillede persontrafikken den 15. maj 1935.
Banen blev dog bibeholdt som godsbane i endnu en årrække (fra 1953 kun vognladningsgods) men i forbindelse med de mange rationaliseringer og nedlæggelser der fulgte efter 2. verdenskrig blev banen nedlagt den 31. marts 1962 og sporene blev fjernet.
Banens stationsbygninger er revet ned: Højer Sluse i 1928, Møgeltønder i 1975 (undtagen en sidefløj med varehus), Højer i 1985. I Daler blev den oprindelige træbygning revet ned i 1923 og afløst af en rødstensbygning, som i 1947 overgik til beboelse. Vandtårnet i Højer blev revet ned omkring 1935.