Næstved-Præstø-Mern Banen - operatør: NPMB, en artikel om Næstved-Præstø-Mern Banen




Næstved-Præstø-Mern Banen: En Vigtig Regional Forbindelse

Næstved-Præstø-Mern Banen (NPMB) var en vigtig regional jernbaneforbindelse, der blev åbnet i begyndelsen af 1900-tallet. Den blev anlagt for at forbinde Næstved med Præstø og senere udvidet til Mern. Banen spillede en betydelig rolle i transporten af både passagerer og gods, især sukkerroer, fra lokalområdet til byerne og de større jernbanenet. Selvom banen blev nedlagt i 1961, har den haft en væsentlig betydning for udviklingen af infrastrukturen i området. Denne artikel gennemgår banens historie, dens udvikling og dens nedlæggelse.

Baggrund for Anlæggelsen af Præstøbanen

Præstø optrådte allerede som en potentiel jernbaneforbindelse i jernbaneloven af 21. juni 1867, men det var først i 1894, at der kom en lov, som støttede ønsket om en bane mellem Præstø og Næstved. Efter en række forsinkelser blev anlægsarbejdet påbegyndt i 1898, og den 20. marts 1900 blev den 23 kilometer lange Præstø-Næstved-bane indviet.

Banen fik sit hovedkontor, remiser og værksteder placeret i Præstø, mens DSB stod for stationstjenesten i Næstved. Fra begyndelsen havde banen fire daglige togafgange i hver retning, og den spillede en vigtig rolle i at forbinde det sydlige Sjælland med det større jernbanenet.

Udvidelsen til Mern og Ændringen til NPMB

Som følge af en stigende efterspørgsel efter transport til landbrugsområderne syd for Præstø blev det i jernbaneloven af 27. maj 1908 besluttet at udvide banen med en strækning fra Præstø til Mern. Denne 9,5 kilometer lange strækning blev indviet den 15. november 1913 og betød, at banen nu havde en samlet længde på 32,5 kilometer. Med udvidelsen skiftede banen navn til Næstved-Præstø-Mern Banen (NPMB).

Banen til Mern var især vigtig for transporten af sukkerroer til Stege Sukkerfabriks saftstation i Mern. Denne nye del af banen var med til at understøtte det lokale landbrug og bidrog til en væsentlig vækst i godstransporterne.

Stationer og Trinbrætter Langs Banen

NPMB havde flere stationer og trinbrætter langs ruten, som gjorde det muligt at betjene lokalbefolkningen og godsindustrien effektivt. Fra Næstved station udgik banen sydpå og passerede flere mindre stop, inden den nåede Præstø og videre til Mern.

Nogle af de vigtigste stationer inkluderede:
  • Næstved Station: Banens startpunkt, hvor NPMB havde sit lokomotivdepot og opholdsrum.
  • Præstø Station: En af de vigtigste stationer på ruten, hvor der var værksteder, remise og en drejeskive. Stationen var også forbundet med Præstø Havn via en kort havnebane.
  • Mern Station: Endestationen, der betjente sukkerfabrikken og områdets landbrug.

Derudover fandtes flere mindre trinbrætter som Rønnebæk, Næstelsø, Brandelev, Bøgesø, Askov Huse, Snesere, Lille Røttinge og Faksinge, som hovedsageligt blev brugt af lokalbefolkningen og til gods som roer og tegl.

Godstransportens Rolle

Godstransporten var en afgørende faktor for banens succes. Især sukkerroetransporterne til Stege Sukkerfabriks saftstation i Mern udgjorde en stor del af banens godstrafik. I efterårsmånederne kørte der betydelige mængder roer fra landbrugsområderne langs banen til saftstationen, og det hjalp med at holde banen økonomisk bæredygtig.

Andre former for gods inkluderede tegl fra de lokale teglværker, brændsel og forskellige landbrugsprodukter. Saftstationen i Mern var udstyret med stikspor, der kunne håndtere op til 50 godsvogne ad gangen, hvilket gjorde den til en vigtig del af regionens infrastruktur.

Overgangen til Skinnebusser og Anden Verdenskrigs Indflydelse

Som med mange andre privatbaner i Danmark oplevede NPMB en voldsom stigning i både passager- og godstrafik under Anden Verdenskrig. Benzinmangel og krigens begrænsninger gjorde jernbanen til en vigtig transportform, og banen oplevede en midlertidig opblomstring i driften.

Efter krigen blev det dog hurtigt klart, at privatbilismen var på vej frem, og dette førte til et drastisk fald i passager- og godstrafikken på banen. For at modvirke nedgangen forsøgte NPMB at modernisere driften, og i 1946 blev banen den første privatbane i Danmark, der indførte skinnebusser. Skinnebusserne skulle gøre driften mere økonomisk, men de kunne ikke konkurrere med de hurtigt voksende vejnet og biler.

Banens Nedlæggelse

I 1950'erne begyndte godstransporterne på banen at svinde ind, især efter at saftstationen i Mern ophørte med at modtage roer pr. jernbane i 1952. Dette førte til en drastisk reduktion i godsmængderne, og banen begyndte at få store økonomiske problemer.

Banen havde underskud fra 1953, og en nødvendig omlægning af banen ved Tappernøje, hvor hovedvej 2 skulle krydses, blev aldrig realiseret. I stedet blev det besluttet at nedlægge banen, og den 31. marts 1961 kørte de sidste tog på Næstved-Præstø-Mern Banen. Det var især de omkringliggende kommuners modvilje mod at dække de fortsatte underskud, der førte til beslutningen om banens nedlæggelse.

Bevarede Strækninger af Banetracéet

Selvom selve banen blev nedlagt i 1961, er dele af banens tracé stadig bevaret i dag. Af de oprindelige 32,5 kilometer er omkring 6,5 kilometer bevaret og tilgængeligt som stier. Blandt andet ved Rønnebæk og Banestien mod øst kan man stadig finde spor af den gamle bane.

NPMBs Historiske Betydning

Selvom Næstved-Præstø-Mern Banen kun eksisterede i lidt over 60 år, spillede den en vigtig rolle i udviklingen af infrastrukturen i det sydlige Sjælland. Banen var en central forbindelse for både passagerer og gods, og den understøttede især landbruget i regionen ved at transportere sukkerroer og andre produkter til markedet.

Nedlæggelsen af banen var en del af en bredere tendens, hvor privatbaner over hele Danmark blev lukket på grund af konkurrencen fra biler og lastbiler. I dag er NPMB et minde om en tid, hvor jernbanenettet var en vital del af transporten i Danmark.


Vigtige stamdata for Næstved-Præstø-Mern Banen

Jernbanens længde i km 32,5
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 27. maj 1908 - LOV nr 156
BaneforkortelseNPMB
Dato for Koncession1897.06.04 (PNJ) 1912.03.26 (NPMB)
Jernbanen indviet1900.03.20 (PNJ) 1913.11.15 (NPMB) - roetog allerede fra 2. oktober 1913
Persontrafik nedlagt1961.03.31
Godstrafik nedlagt1961.03.31
Jernbanen nedlagt1961.03.31
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
Skinnevægt22,5 kg/m, efter besættelsen forstærket til 27,5 kg/m
BallastGrus
Max stigning12,5 ‰
Kurveradius470 meter
Hastighed max75 km/t
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Max akseltryk9,4 tons, på det forstærkede spor 12 tons
Bane statusPrivatbane


Næstved-Præstø-Mern Banen har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid

Start datoSlut datoJernbaneselskabEjendomsmærke
1913.11.161961.03.31Næstved-Præstø-Mern BanenNPMB
1900.03.201913.11.16Præstø-Næstved Jernbane, senere NMPBPNJ


Næstved-Præstø-Mern Banen havde følgende stoppesteder



Banekort over Næstved-Præstø-Mern Banen

Banekort fra Næstved-Præstø-Mern Banen (NPMB).
Banekort fra Næstved-Præstø-Mern Banen (NPMB).
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 10. maj 2011 - LINK til kilde.


Næstved Station (Næ) var Næstved-Præstø-Mern Banen banens første station

Næstved Station, med sin stolte historie og betydelige rolle i byens udvikling, står som et symbol på Næstveds forbindelse med omverdenen gennem årene. Fra sin oprindelse i 1870, tegnet af den anerkendte arkitekt Charles Julius Sophus Abrahams, til dens nuværende status som et vigtigt knudepunkt i det danske jernbanenet, har Næstved Station set og formet byens udvikling på utallige måder.

Næstved Station blev etableret som en del af Den Sjællandske Sydbane, der strakte sig fra Roskilde til Næstved og videre til Masnedsund. Åbnet den 4. oktober 1870, blev stationen hurtigt et centrum for handel, transport og rejseaktivitet i regionen. Dens betydning voksede yderligere med tilføjelsen af Slagelse-Næstved banen i 1892 og Præstø-Næstved Banen i 1900, hvilket udvidede dens forbindelser til andre byer og områder i nærheden.

I løbet af årene gennemgik stationen flere ombygninger og moderniseringer for at imødekomme den stigende efterspørgsel og de skiftende behov i jernbanetransporten. Ombygninger i 1891-1892, 1921 og 1940-1943, under ledelse af dygtige arkitekter som Sigurd Christensen og K.T. Seest, bidrog til stationens strukturelle udvikling og funktionalitet.

Næstved Station har altid været mere end bare et stop på en jernbanelinje. Den har været et symbol på byens åbenhed mod omverdenen og dens vilje til at integrere sig i det nationale og internationale netværk af transport og handel.

Med etableringen af en havn i 1938, forbundet med en havnebane fra Næstved Station, åbnede byen sig yderligere mod søtransport og udviklede nye handelsruter og forbindelser. Selvom planerne om en bane til Karrebæksminde aldrig blev realiseret af militære årsager, fortsatte Næstved med at være en vigtig knudepunkt for transport og handel i regionen.

Selvom visse banestrækninger som Præstøbanen og Slagelse-Næstved banen blev nedlagt i løbet af årene, markerede disse begivenheder også begyndelsen på nye kapitler i Næstveds historie. Nedlæggelsen af disse strækninger åbnede muligheder for byens udvikling på andre områder og understregede behovet for at tilpasse sig skiftende transportmønstre og behov.

I dag forbliver Næstved Station et livligt knudepunkt for passagerer, gods og kultur. Dens betydning som et centralt samlingspunkt i byen afspejles i dens moderne faciliteter, der omfatter restauranter, butikker og kunstinstallationer. Renoveringer og moderniseringer sikrer, at Næstved Station forbliver relevant i en stadig skiftende verden og fortsætter med at spille en central rolle i byens liv og udvikling.

Næstved Station er ikke bare et symbol på byens fortid; det er en levende forbindelse til dens fremtid. Med sine historiske rødder og moderne faciliteter forbliver det et centrum for aktivitet, handel og kultur og et symbol på Næstveds åbenhed og forbindelse til verden omkring den.

Andre navne og stavemåderFør 1881<>1886 Nestved.
Byggeår1870
Åbnet1870.10.04
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektCharles Julius Sophus Abrahams
Arkitekt, som har stået for ombygningenK.T. Seest
AdresseBanegårdspladsen 2, 4700 Næstved
Stednavneforkortelse
Højdeplacering over havet14,1 meter
GPS koordinater55.231175,11.767178


Billede af Næstved Station.
Billede af Næstved Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. maj 2022
Download billede



Rønnebæk Trinbræt med Sidespor lå 3,3 km. fra første station.

Rønnebæk Billetsalgssted åbnede den 20. marts 1900 sammen med Præstø-Næstved Jernbane. Billetsalgsstedet bestod af et åbent læskur og billetsalget og banepakkeekspeditionen foregik i en nærliggende bygning.

I 1909 blev læskuret ombyggedes til en lukket ekspeditionsbygning, men i 1926 lukkede billetsalget og bygningen blev revet ned og erstattedes af et mindre lukket læskur. Vognladningsgodset blev ekspederet fra Brandelev station, mens banepakkeekspeditionen blev flyttet til købmanden, som sørgede for denne service frem til og med udgangen af 1953.

Rønnebæk Billetsalgssted fik den 16. november 1913 et sidespor, til roetransporter fra gården Rønnebæksholm, i forbindelse med at Præstø-Næstved banen blev forlænget til Mern, hvor Mern Saftstation var blevet anlagt i 1902.

Fra 1953 og frem til Præstøbanens nedlæggelse den 31. marts 1961, var der kun trinbræt og sidespor i Rønnebæk. Ved nedlæggelsen i 1961 blev trinbræt, læskur og spor fjernet kort tid efter.

Andre navne og stavemåderRønnebæksholm
Byggeår1926
Åbnet1926
Nedlagt1961.03.31
Nedrevet1961
Højdeplacering over havet28,0 meter
GPS koordinater55.219445,11.810626


Billede af Rønnebæk Trinbræt med Sidespor.
Billede af Rønnebæk Trinbræt med Sidespor.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1951 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Rønnebæk Trinbræt med Sidespor.

Titel:- 1951 - Gækhøjvej 9
Sted:Danmark, Sjælland, Rønnebæk
Vejnavn:Gækhøjvej
Husnummer:9
Lokalitet:Rønnebæk
Postnummer:4700
By:Næstved
Sogn:Rønnebæk Sogn
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1951

Id:H00432_p_029.tif




Næstelsø Trinbræt med Sidespor lå 5,8 km. fra første station.

Næstelsø var planlagt som station, men blev kun etableret som trinbræt. Stationsplanerne ses tydelig på arkitekt Heinrich Wencks tegninger fra december 1898.

Næstelsø Trinbræt fik et kort sidespor fra 1913.

Byggeår1900
Åbnet1900.03.20
Nedlagt1961.03.31
NedrevetNedrevet
ArkitektHeinrich Wenck
Højdeplacering over havet49,1 meter
GPS koordinater55.213762,11.847789


Billede af Næstelsø Trinbræt med Sidespor - Trinbræt med Sidespor er nedrevet, men Næstelsø Trinbræt med Sidespor har ligget her.
Billede af Næstelsø Trinbræt med Sidespor - Trinbræt med Sidespor er nedrevet, men Næstelsø Trinbræt med Sidespor har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. marts 2010
Download billede



Brandelev Station lå 6,8 km. fra første station.

Brandelev Station var med kombineret læsse og krydsningsspor.

Byggeår1899
Åbnet1900.03.20
Nedlagt1961.03.31
NedrevetEksisterer stadig
AdresseBrandelev Stationsvej 7B, 4700 Næstved
Højdeplacering over havet41,8 meter
GPS koordinater55.213187,11.865178


Billede af Brandelev Station.
Billede af Brandelev Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1936-1938 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Brandelev Station.

Titel:- 1936-1938 -
Sted:Danmark, Sjælland, Brandelev
Vejnavn:Brandelev Stationsvej
Lokalitet:Brandelev
Postnummer:4700
By:Næstved
Sogn:Næstelsø
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1936-1938

Id:L00492_004.tif




Bøgesø Station lå 10,3 km. fra første station.

Byggeår1900
Åbnet1900.03.20
Nedlagt1961.03.31
NedrevetEksisterer stadig
AdresseFlintemosevej 33, 4700 Næstved
Højdeplacering over havet50,8 meter
GPS koordinater55.196890,11.909151


Billede af Bøgesø Station.
Billede af Bøgesø Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1961 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Bøgesø Station.

Titel:- 1961 - Bøgesø Station
Sted:Danmark, Sjælland, Bøgesø
Vejnavn:Flintemosevej
Husnummer:33
Lokalitet:Bøgesø
Postnummer:4700
By:Næstved
Sogn:Everdrup Sogn
Matrikelnummer:39
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1961

Id:H11275_017.tif




Askov Huse Trinbræt med Sidespor lå 11,8 km. fra første station.

Askov Huse Trinbræt startede som sidespor til roetransporter i 1913, men blev opgraderet til trinbræt med sidespor i 1924. Sidesporret lå syd for Gammel Skolevej og trinbrættet nord for.

Byggeår1913
Åbnet1924
Nedlagt1961.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet54,0 meter
GPS koordinater55.188107,11.927920




Snesere Station lå 13,3 km. fra første station.

Snesere Station var med enkelt sidespor til togkrydsning.

Byggeår1900
Åbnet1900.03.20
Nedlagt1961.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseÅsidevej 11, 4733 Tappernøje
Højdeplacering over havet47,0 meter
GPS koordinater55.176667,11.939261


Billede af Snesere Station.
Billede af Snesere Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. marts 2010
Download billede



Lille Røttinge Trinbræt lå 15,0 km. fra første station.

Lille Røttinge Trinbræt i var uden sidespor, men i nogle år lå der et roelæssespor ca. 200 meter fra trinbrættet.

Byggeår1929
Åbnet1929
Nedlagt1961.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet39,2 meter
GPS koordinater55.169725,11.965542


Billede af Lille Røttinge Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Lille Røttinge Trinbræt har ligget her.
Billede af Lille Røttinge Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Lille Røttinge Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. marts 2010
Download billede



Tappernøje Station lå 16,4 km. fra første station.

Tappernøje Station åbnede sammen med Præstøbanen den 20. marts 1900 og var, frem til Præstøbanen forlængelse til Mern, den bedste af mellemstationerne. At Tappernøje Station lå ud til den store hovedvej (Vordingborg-Køge landevejen), har ikke haft negativ effekt på stationens trafik. Tappernøje Station fungerede lige til banens nedlæggelse den 31. marts 1961 og stationsbygning overlevede til den blev nedrevet i 1979.

Tappernøje Station var med særskilt læssespor og krydsningsspor fra 1913 og i 1919 kom der sidespor til den lokale dampmølle. Tappernøje Station blev udvidet betydeligt i 1935.

Byggeår1900
Åbnet1900.03.20
Nedlagt1961.03.31
Nedrevet1979
ArkitektHeinrich Wenck
Højdeplacering over havet28,9 meter
GPS koordinater55.163754,11.980886


Billede af Tappernøje Station.
Billede af Tappernøje Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Odense Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Tappernøje Station.

Titel:- 1956 - Tappernøje Station
Bygningsnavn:Nedrevet
Sted:Danmark, Sjælland, Tappernøje
Vejnavn:Hovedvejen
Husnummer:61
Lokalitet:Tappernøje
Postnummer:4733
By:Tappernøje
Sogn:Snesere Sogn
Ophav:Odense Luftfoto
År:1956

Id:OD02126_004.tif




Bredeshave Roesidespor lå 18,6 km. fra første station.

Byggeår1932
Åbnet1932
Nedlagt1952
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet11,3 meter
GPS koordinater55.148397299812515,12.000919694385056




Faksinge Trinbræt lå 21,0 km. fra første station.

Ved Faksinge oprettedes Sanatoriet "Nationalforeningen til Tuberkulosens Bekæmpelse" i 1906 og ved den lejlighed blev der etableret et sidespor i Faksinge skov. I 1919 blev sidesporet flyttet ca. 300 meter og samtidig oprettedes Faksinge trinbræt ved sidesporet.

Faksinge Trinbræt var ejet af Faksinge Sanatorium og der var en god passagertransport til og fra Sanatoriet indtil banens nedlæggelse den 1961.

Efter byggeriet af Sanatoriet var eneste bruger af sidesporeret: Nygård, som brugte sidesporet til roer og roeaffald frem til ca. 1951, hvorefter Nygård selv kørte roetransporterne til Præstø station indtil ca. 1956, hvor transporterne ophørte. Sidesporet blev fjernet ved en spormoderniseringen i 1952.

Næstved-Præstø-Mern Banen blev nedlagt den 31. marts 1961, hvorefter venteskuret ved Faksinge Trinbræt blev fjernet.

Byggeår1919
Åbnet1919
Nedlagt1961.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet23,0 meter
GPS koordinater55.129143,12.014617


Billede af Faksinge Trinbræt.
Billede af Faksinge Trinbræt.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Odense Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Faksinge Trinbræt.

Titel:- 1956 - Evensølundvej 2
Person:Hans, Hansen
Sted:Danmark, Sjælland, Præstø
Vejnavn:Evensølundvej
Husnummer:2
Lokalitet:Faksinge Skov
Postnummer:4720
By:Præstø
Ophav:Odense Luftfoto
År:1956

Note:I baggrunden ses Faksinge trinbræt
Id:OD02124_006.tif




Præstø Station (Pr) lå 23,0 km. fra første station.

Præstø Station var med hovedkontor, remise, vandtårn og værksteder.

Byggeår1900
Åbnet1900.03.20
Nedlagt1961.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseJernbanevej 2, 4720 Præstø
StednavneforkortelsePr
Højdeplacering over havet2,3 meter
GPS koordinater55.122632,12.038590


Billede af Præstø Station.
Billede af Præstø Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. marts 2010
Download billede



Skibinge Trinbræt med Sidespor lå 25,1 km. fra første station.

Skibinge Trinbræt var med sidespor.

Byggeår1913
Åbnet1913.11.16
Nedlagt1961.03.31
NedrevetBygningen er flyttet til en privathave, hvor den stadig eksisterer i dag.
ArkitektChristen Johannes Tidemand-Dal
Højdeplacering over havet18,9 meter
GPS koordinater55.10494548978353,12.023082223185686


Billede af ventesalsbygningen fra Skibinge Trinbræt med Sidespor. Bygningen har overlevet i privat eje og står pæn og velholdt.
Billede af ventesalsbygningen fra Skibinge Trinbræt med Sidespor. Bygningen har overlevet i privat eje og står pæn og velholdt.
Fotograf: ‪‪‪‪Carsten Højholt Hansen - Dato: den 14. april 2021




Allerslev Station lå 28,0 km. fra første station.

Allerslev Station var med sidespor med et kort stikspor med enderampe.

Byggeår1913
Åbnet1913.11.16
Nedlagt1961.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektChristen Johannes Tidemand-Dal
AdresseMønvej 128, 4720 Præstø
Højdeplacering over havet26,8 meter
GPS koordinater55.082220,12.033588


Billede af Allerslev Station.
Billede af Allerslev Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Allerslev Station.

Titel:- 1956 -
Sted:Danmark, Sjælland, Præstø
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1956

Id:B00193_005.tif




Mern Station var Næstved-Præstø-Mern Banen's endestation og lå 32,5 km. fra første station.

Mern Station var med 4 spor, læssespor syd for stationsbygningen og enkeltsporet remise med drejeskive i forlængelse af spor 4.

Byggeår1913
Åbnet1913.11.16
Nedlagt1961.03.31
NedrevetEksisterer stadig
Arkitekt, som har stået for ombygningenChristen Johannes Tidemand-Dal
AdresseStationsvej 3, 4735 Mern
Højdeplacering over havet36,8 meter
GPS koordinater55.046669,12.056270


Billede af Mern Station.
Billede af Mern Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. juli 2021
Download billede



Litteratur for: Næstved-Præstø-Mern Banen

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Dansk jernbanehistorie 1
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Dansk jernbanehistorie 1
Torben Andersen
2004
96

Lokomotivet
87-90-779-04-5
Næstved - Præstø - Mern Banen, 2. udg. (Dansk Jernbane-Klub: 37)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Næstved - Præstø - Mern Banen, 2. udg. (Dansk Jernbane-Klub: 37)
B. Wilcke og P. Thomassen
1975


Dansk Jernbane-Klub
Næstved-Præstø-Mern Banen (Dansk Jernbane-Klub: 1)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Næstved-Præstø-Mern Banen (Dansk Jernbane-Klub: 1)
B. Wilcke & P. Thomassen
1962
53

Dansk Jernbane-Klub
Sydøstsjællandske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Sydøstsjællandske jernbaner
Niels Jensen
1979
96
København
J. Fr. Clausen
87-11-03935-3