Skjern-Videbæk - operatør: DSB, en artikel om Skjern-Videbæk




Skjern-Videbæk Jernbane: En Historisk Oversigt

Grundlæggelsen af Skjern-Videbæk Jernbane

Skjern-Videbæk Jernbane blev grundlagt på baggrund af jernbaneloven af 27. maj 1908. Området havde længe haft behov for en jernbane, og allerede i 1870'erne var der blevet diskuteret anlæggelsen af en bane i regionen. På daværende tidspunkt overvejede man endda en strækning mellem Skjern og Skive. En privatbane blev også foreslået, men denne idé mødte modstand og blev afvist. Det endte med en beslutning om en statsbane mellem Skjern og Videbæk, med en mulig forlængelse til Skive.

Diskussionsfasen og Første Verdenskrigs Indflydelse

Diskussionerne om banens anlæg fortsatte i mange år og blev påvirket af økonomiske og politiske forhold. Især Første Verdenskrig førte til trange tider og forsinkede beslutningerne yderligere. Først i 1918 begyndte anlægsarbejderne endelig at tage fart. Samtidig fremlagde regeringen et forslag om at forlænge banen fra Videbæk til Skive. Planen om forlængelse havde direkte indflydelse på placeringen af Videbæk Station, der blev anlagt lidt uden for byen for at give plads til en eventuel udvidelse af jernbanenettet.

Banens Åbning i 1920

Anlægsarbejdet frem til Videbæk blev afsluttet i 1920, og banen blev officielt åbnet for daglig drift den 15. november samme år. Åbningen blev dog ikke markeret af festligheder fra Statsbanernes side. Selvom der var store forhåbninger om en forlængelse til Skive, blev disse planer hurtigt lagt på hylden. Allerede i 1930 begyndte DSB at diskutere banens fremtid og behovet for dens fortsatte drift.

Lokalt Initiativ Redder Trafikken

På trods af de dystre udsigter lykkedes det lokale kræfter at holde liv i banen. De små motorvogne af typen litra Me blev sat ind på strækningen, hvilket hjalp med at opretholde persontrafikken. Under Anden Verdenskrig oplevede banen en kort periode med øget aktivitet, da manglen på alternative transportmuligheder gjorde banen populær. Denne opblomstring blev dog kortvarig, og det blev klart, at banen ikke ville blive moderniseret med nyt personmateriel.

Persontrafikkens Ophør og Overgang til Godstrafik

Persontrafikken på Skjern-Videbæk Jernbane blev endeligt indstillet den 2. oktober 1955. Herefter førte banen en stille tilværelse som godsbane i yderligere 26 år. Det sidste godstog kørte til Videbæk den 29. maj 1981, og banen blev officielt lukket for al trafik den 1. juni 1981.

Banens Skæbne Efter Nedlæggelsen

Efter nedlæggelsen af banen blev spor og øvrigt jernbanemateriel bevaret i en årrække. I 1993 blev banen købt af Skjern og Videbæk kommuner samt Ringkøbing Amt, som ønskede at bevare banens historiske og kulturelle værdi for området. Banen blev derefter overdraget til foreningen Vestjysk Veterantog & Modeljernbane (VSV&MJ), der siden har anvendt strækningen til udlejning af skinnecykler. Denne form for turistattraktion har givet banen en ny funktion og har samtidig sikret, at den oprindelige strækning fortsat kan benyttes, omend i en ny form.

Banens Betydning for Lokalsamfundet

Skjern-Videbæk Jernbane spillede en vigtig rolle i udviklingen af lokalområdet. Banen gav lokalsamfundet adgang til en effektiv transportform, der gjorde det lettere for landbrug og erhverv at transportere varer og gods til og fra regionen. Selvom banens eksistensperiode som aktiv jernbaneforbindelse blev kortere end mange andre danske baner, havde den stor betydning for udviklingen i Vestjylland.

Den Mulige Forlængelse til Skive

Planen om at forlænge Skjern-Videbæk Jernbane til Skive blev aldrig realiseret, men den var en del af grundlaget for placeringen af Videbæk Station lidt uden for byen. Placeringen af stationen blev set som en praktisk foranstaltning for fremtidige udvidelser, hvilket var almindeligt for mange jernbaneprojekter i perioden. Den økonomiske usikkerhed og ændrede transportbehov førte dog til, at forlængelsen aldrig blev gennemført.

Personvognene Litra Me og Anden Verdenskrigs Indflydelse

De små litra Me-motorvogne blev afgørende for, at Skjern-Videbæk Jernbane kunne opretholde persontrafikken i de udfordrende år. Disse vogne var økonomiske at drive og havde kapacitet til at klare den begrænsede mængde persontransport, der var behov for på strækningen. Under Anden Verdenskrig blev banen vigtig på grund af begrænsede alternativer til transport, hvilket førte til en stigning i antallet af rejsende. Det var dog klart, at den øgede aktivitet var midlertidig, og efter krigen faldt trafikken igen.

Fra Godsbane til Turistattraktion med Skinnecykler

Efter persontrafikkens ophør i 1955 blev Skjern-Videbæk Jernbane hovedsageligt benyttet til godstransport frem til lukningen i 1981. Banens overtagelse af lokale myndigheder og efterfølgende anvendelse til skinnecykler har givet banen en ny, rekreativ funktion. Turister og lokalbefolkning kan i dag nyde strækningen og dens landskabelige omgivelser på en anderledes måde, samtidig med at de mindes dens historiske betydning.

Bevarelse af Banens Historiske Værdi

Banens bevarelse og omdannelse til en skinnecykelrute har sikret, at et stykke dansk jernbanehistorie ikke er gået tabt. Banens gamle stationsbygninger, spor og landskabsintegration har givet lokale og besøgende mulighed for at opleve, hvordan denne transportform har formet Vestjylland. Dette initiativ viser, hvordan historiske infrastrukturer kan bevare relevans og værdi i en moderne kontekst, selv længe efter de er taget ud af aktiv drift.

Skjern-Videbæk Jernbane er en del af en række jernbaneprojekter fra det tidlige 20. århundrede, der blev udviklet for at forbinde Danmarks landdistrikter. Banens oprindelige formål var at styrke den regionale økonomi og gøre det lettere for både mennesker og varer at bevæge sig rundt. Dens skæbne er dog også en påmindelse om, hvordan teknologiske og økonomiske ændringer kan påvirke transportstrukturer.


Vigtige stamdata for Skjern-Videbæk

Jernbanens længde i km 19,5
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 27. maj 1908 - LOV nr 156
BaneforkortelseDSB
Jernbanen åbnet1920.11.15
Persontrafik nedlagt1955.10.02
Godstrafik nedlagt1981.06.01
Jernbanen nedlagt1981.06.01
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
El driftNej



Skjern-Videbæk havde følgende stoppesteder



Banekort over Skjern-Videbæk

Banekort fra Skjern-Videbæk (DSB).
Banekort fra Skjern-Videbæk (DSB).
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 7. oktober 2011 - LINK til kilde.


Skjern Station (Sj) var Skjern-Videbæk banens første station

Skjern Station åbnede sammen med Herning-Skjern Jernbane i 1881. I 1920 tilkom også Skjern-Videbæk Jernbane.

Andre navne og stavemåderFør 19.03.1952 Skern, før 15.05.1931 Skjern.
Byggeår1875
Åbnet1875.08.08
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseBredgade 55A, 6900 Skjern
StednavneforkortelseSj
Højdeplacering over havet5,0 meter
GPS koordinater55.947650,8.492299


Billede af Skjern Station.
Billede af Skjern Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 2. februar 2013
Download billede



Kongsholm Station (Oo) lå 5,0 km. fra første station.

Byggeår1920
Åbnet1920.11.15
Nedlagt1955.10.02
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseKongsholm St Vej 3, 6900 Skjern
StednavneforkortelseOo
Højdeplacering over havet19,6 meter
GPS koordinater55.989171,8.510321


Billede af Kongsholm Station.
Billede af Kongsholm Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Kongsholm Station.

Titel: Kongsholm Station
Person: Lunde, Laurids
Bygningsnavn: Kongsholm Station
Sted: Danmark, Jylland, Skjern, Hanning, Kongsholms Stations Vej
Vejnavn: Kongsholm Stationsvej
Husnummer: 3
Lokalitet: Postnummer: 6900
By: Skjern
Sogn: Hanning
Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1956
Note: Id: OD02095_016.tif




Sædding Station (Æg) lå 9,2 km. fra første station.

Byggeår1920
Åbnet1920.11.15
Nedlagt1955.10.02
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseDyssevænget 40, 6900 Skjern
StednavneforkortelseÆg
Højdeplacering over havet36,6 meter
GPS koordinater56.019118,8.550025


Billede af Sædding Station.
Billede af Sædding Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1964 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Sædding Station.

Titel: Dyssevænget 40 - Sædding Station - 1964 -
Person: Bygningsnavn: Sædding Station
Sted: Dyssevænget 40, Sædding, 6900 Skjern
Vejnavn: Dyssevænget
Husnummer: 40
Lokalitet: Sædding
Postnummer: 6900
By: Skjern
Sogn: Sædding
Matrikelnummer: 27a, Sædding By, Sædding
Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1964
Note: Id: AAL_02727_041.tif




Risdal Trinbræt lå 12,8 km. fra første station.

Byggeår1920
Åbnet1920.11.15
Nedlagt1955.10.02
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet46,0 meter
GPS koordinater56.047290,8.577508


Billede af Risdal Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Risdal Trinbræt har ligget her.
Billede af Risdal Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Risdal Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2023
Download billede



Herborg Station (Er) lå 15,1 km. fra første station.

Byggeår1920
Åbnet1920.11.15
Nedlagt1955.10.02
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseGenforeningsvej 17, 6920 Videbæk
StednavneforkortelseEr
Højdeplacering over havet39,4 meter
GPS koordinater56.064956,8.595074


Billede af Herborg Station.
Billede af Herborg Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1961 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Herborg Station.

Titel: Herborg Station - 1961 -
Person: Bygningsnavn: Herborg Station
Sted: Danmark, Jylland, Ringkøbing amt, Herborg sogn og by,

Genforeningsvej, 6920 Videbæk
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1961
Note: Id: H11788_004.tif




Videbæk ved Gl. Kongevej Trinbræt (Dæ) lå 18,8 km. fra første station.

Byggeår1930
Åbnet1930
Nedlagt1955.10.02
NedrevetNedrevet
Stednavneforkortelse
Højdeplacering over havet32,8 meter
GPS koordinater56.088995,8.634404


Billede af Videbæk ved Gl. Kongevej Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Videbæk ved Gl. Kongevej Trinbræt har ligget her.
Billede af Videbæk ved Gl. Kongevej Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Videbæk ved Gl. Kongevej Trinbræt har ligget her. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1957 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Videbæk ved Gl. Kongevej Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Videbæk ved Gl. Kongevej Trinbræt har ligget her.

Titel: Videbæk savværk
Person: Richard Andersen, savværksejer
Bygningsnavn: Videbæk savværk
Sted: Gl. Kongevej, 6920 Videbæk
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1957
Note: Id: OD02329_033.tif




Videbæk Station (Dæ) var Skjern-Videbæk's endestation og lå 19,5 km. fra første station.

Byggeår1919
Åbnet1920.11.15
Nedlagt1955.10.02
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseStationsvej 40, 6920 Videbæk
Stednavneforkortelse
Højdeplacering over havet32,6 meter
GPS koordinater56.094871,8.638705


Billede af Videbæk Station.
Billede af Videbæk Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1953 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Videbæk Station.

Titel: Videbæk Station
Person: Bygningsnavn: Videbæk Station
Sted: 6920 Videbæk
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1953
Note: Persontrafikken nedlagt i 1955, og godsstation flyttet til ny

placering syd for hovedvej 15.
Id: OD01108_015.tif




Litteratur for: Skjern-Videbæk

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Vestjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Vestjyske jernbaner
Niels Jensen
1977
110
København
J. Fr. Clausen
87-11-03821-7