Amagerbanen - operatør: DSB (Oprindelig: AB)
Amagerbanen: En Historisk Rejse gennem Københavns Jernbanedrift
Amagerbanen opererede tæt på DSB's domæne i København, men det lykkedes i mange år for banen at bevare sit monopol på Amager. Faktisk gik der næsten 25 år efter Amagerbanens nedlæggelse, før DSB etablerede en jernbanestrækning på øen. Amagerbanen blev oprettet på baggrund af loven af 1. april 1905, og den første linjeføring gik fra Amagerbro til Dragør.Den første tanke om en jernbane på Amager opstod i 1866, men blev først realiseret ca. 40 år senere. Efter flere forslag blev der i 1903-1904 tegnet aktier i Aktieselskabet Amagerbanen, som den 10. juli 1905 fik eneretsbevilling til anlæg og drift af Amagerbanen i henhold til Jernbaneloven af 1. april 1905. Banen var oprindeligt kun tiltænkt Maglebylille, da Dragør Kommune ikke ville give tilskud til banen. Efter kraftige protester fra beboerne i Dragør ændrede kommunalbestyrelsen dog holdning, så Dragør blev endestationen. Amagerbanen blev indviet den 17. juli 1907.
For at Amagerbanen kunne udveksle godsvogne med DSB, blev der etableret et sidespor fra Københavns Godsbanegård via Kalvebod Brygge og Langebro til Islands Brygge. Herfra udgik et sidespor til Amagerbanens endestation ved Amagerbrogade. Senere etablerede Amagerbanen selv forbindelse til en gren af Københavns havnebane, til sporet ved oliehavnen på Prøvestenen. Amagerbanen gik gennem flere hastigt voksende industrikvarterer, hvor der blev anlagt mange sidespor til virksomhederne.
Amagerbanens Unikke Rolle i Københavns Transporthistorie
Amagerbanen fik hurtigt øgenavnene "Latrinbanen" og "Lortebanen" på grund af transporten af latrin fra hovedstadens natrenovation. Hestevogne indsamlede latrintønder fra Københavns latriner og bragte dem til opsamlingssteder ved Lersøen på Nørrebro og Amagerbanens godsstation ved Amagerbro. Fra Amagerbro blev latrinen omlæsset til lette godsvogne, der transporterede det til Tømmerup og Store Magleby, hvor det blev brugt som gødning på gårde og gartnerier. I 1930 blev der kørt 242 vognladninger med latrin til Tømmerup og Store Magleby, hvilket var særligt eftertragtet til kåldyrkning på Amager, især under 2. verdenskrig, hvor kunstgødning var en mangelvare.Trafikmængden og Nedgangen
Amagerbanens trafikmængde toppede omkring 1920, men derefter faldt persontrafikken hurtigt. For at imødegå denne nedgang anskaffede Amagerbanen i 1923 som en af landets første privatbaner en motorvogn, der kunne tilbyde flere og billigere afgange. I 1921 åbnede Amagerbanen også en buslinje mellem Kastrup og Sundby, og i 1930 overtog banen alle busruter på Amager. Persontrafikken på Amagerbanen blev indstillet den 1. april 1938, men genoptaget den 5. maj 1940 på grund af 2. verdenskrig, hvor der var mangel på benzin og bildæk til busdriften.Persontrafikken blev endeligt indstillet den 9. september 1947, og i 1957 blev strækningen mellem Tømmerup og Dragør samt mellem Kastrup og Tømmerup nedlagt på grund af udvidelsen af Københavns Lufthavn.
Amagerbanens Endelige Nedlæggelse
I sommeren 1991 blev godstrafikken indstillet på Amagerbanen, og i 1995 blev banen endeligt nedlagt. Året efter blev havnebanens spor til Islands Brygge og Prøvestenen også nedlagt, da Svingbroen "Lille Langebro", som førte togene over havneløbet, var meget nedslidt og stod overfor en kostbar renovering.Vigtige ændringer i Amagerbanens historie inkluderer:
- Nedlæggelse af strækningen Dragør - Tømmerup den 30. april 1957.
- Nedlæggelse af strækningen Tømmerup - Kastrup den 15. juni 1957.
- Overførsel af stykgodsbefordringen til DSB den 1. oktober 1972.
- Regelmæssig godstrafik København - Kastrup indtil 1991.
- Overdragelse af Amagerbanen til DSB med tilbagevirkende kraft fra den 1. oktober 1974.
- Ophør af ordinær godstrafik syd for Prøvestenen sommeren 1991.
Amagerbanen har også optrådt i flere spillefilm, f.eks. "Olsen-banden på sporet," der fik premiere den 26. september 1975. Kun få dage efter filmens premiere blev Amagerbanen A/S overtaget af DSB den 1. oktober 1975.