Inden krigen i 1864 havde der været planer om etablering af en jernbane på tværs af Sønderjylland. Dengang vejede de strategiske overvejelser tungt og strækningen mellem Tønder og Tinglev blev åbnet i 1867. Efter den tabte krig fortsatter man fra tysk side med udbygningen af denne tværbane og den sidste del fra Tinglev til Sønderborg blev åbnet i 1901. En af stationerne på banen var Vester Spottrup og derfra udgik der en bane til Skelde på Broager. Det har ikke været muligt at finde særligt meget materiale om denne bane hvorfor denne artikel først og fremmest indeholder de fakta det er lykkedes at fremskaffe.
Banen er anlagt omkring perioden 1907 - 1910 og overgik sammen med de øvrige sønderjyske baner til DSB i 1920. Banestrækningen Wester-Satrup - Schelde blev anlagt efter den tyske lov af 29. maj 1907 og åbnet den 15. august 1910 på hvilken dato Preußische Staatsbahn optog den regelmæssige drift. Den regelmæssige drift på banen efter genforeningen blev påbegyndt den 17. juni 1920. Det mest anvendte materiel på banen var Litra F (III) bygget af Winterthur i 1917 og leveret omkring 1918 - 19 til DSB.
Strækningen blev nedlagt af DSB den 30. juni 1932, men været registreret som godsbane frem til den 24. februar 2004.
Vester Sottrup Station lå på banestrækningen Tinglev-Sønderborg og åbning den 15. juli 1901 sammen med banen. Vester Sottrup Station fik et stort opsving, da den 15. august 1910 blev udgangspunkt for banen til Skelde (Broagerbanen). For Broagerbanen gik det mindre godt efter genforeningen i 1920, her blev Broagerbanen et af de første ofre for DSB's rutebiler og Broagerbanen lukkede den 30. juni 1932.
Vester Sottrup Station klarede sig frem til 1974, hvor Vester Sottrup Station blev nedlagt, men læssesporet bevaredes frem til 1977. Sidespor åbnedes igen fra 1979, men ikke som offentligt tjenestespor, men blev lukket i 1986, hvor sporet ved samme lejlighed blev fjernet sammen men stationsbygningen til Vester Sottrup Station.
Nybøl Station var en sønderjysk station fra den tyske tid før genforeningen. Nybøl Stations arkitektur har også et tydeligt slægtskab med de andre tyske stationer fra tiden, som var høje, pompøs, massiv, udsmykninger i murværket, tag med forskud højder mv. Trods den pompøse udstråling, var de "tyske" stationer meget upraktisk indrettet og derfor er mange enten kraftigt ombygget eller nedreven i dag. Nybøl Station var ikke en station med speciel meget trafik på den uheldige Broagerbane (Vester Sottrup-Skelde), hvis trafik gik "på tværs af trafikbehovet". Men Nybøl Station havde dog en del transporter fra de store teglværker i oplandet, men det var også hovedparten af trafikken på stationen. Når der blev rangeredes på Nybøl Station, kunne vejen forbi den være spærret i længere tid, og det medførte mange klager.
Nybøl Station blev inden nedlukningen nedsat fra station til holdeplads med sidespor.
Broagerbane blev nedlagt i 1932, men bygningen blev liggende ca. 20 år frem til ca. 1954 til stationsbygningen måtte vige for parkeringspladsen til den "nye" Brugsbygning der blev bygget i 1954.
Byggeår
1910
Åbnet
1910.08.15
Nedlagt
1932.06.30
Nedrevet
1954
Adresse
Amtsvejen, 6400 Sønderborg
Højdeplacering over havet
27,4 meter
GPS koordinater
54.919851,9.681985
Billede af Nybøl Station. Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.
Broager Station nåede at blive næsten 109 år. Broager Station var en markant bygning, som desværre blev nedrevet i marts 2019 efter den i 1½ år havde stået ubeboet hen efter 2 brande i efteråret 2017.
Den 14. august 1910 blev Broager Banen indviet efter flere års tovtrækkeri for at få banen etableret. Broager Banen var sidebane til Tønder – Sønderborg banen, som kørte fra Vester Sottrup til Skelde.
Broager Station blev bygget i 1910 og er for tiden med sit karakteristiske mansardtag. I stueetagen var der kontorer, ventesal og rejsegodsekspedition og på 1. sal boede stationsforstanderen. På loftet var der et kammer med en fin udsigt over Flensborg Fjord. Desuden kunne man se en gedigen tømmer konstruktion på loftet. Da Sønderjylland var i tysk besiddelse frem til 1920, stod der på Broager Station mur Broacker frem til genforeningen.
Efter genforeningen i 1920 blev vejnettet efterhånden bedre og Broager Banen blev overflødig gjort af lastbiler, busser og den stigende privatbilisme.
C. H. Clausen havde senere et rugeri i stationsbygningen, inden Ingemann Nielsen og senere Max Pedersen drev et keramikværksted i bygningen under navnet Broager Keramik, som i 60´erne flyttede til Dybbøl.
I 1983 åbnede Mogens Petersen Stationskroen i de tidligere stationsbygninger, efter at have været forpagter af Centralhotellet i Broager i en del år. I de sidste årtier har der været krodrift i de tidligere stationsbygninger med forskellige ejere og forpagtere. Stationskroen lukkede i juli 2017.
Byggeår
1910
Åbnet
1910.08.15
Nedlagt
1932.06.30
Nedrevet
2019 (Marts)
Adresse
Vestergade 1, 6310 Broager
Stednavneforkortelse
Oa
Højdeplacering over havet
25,0 meter
GPS koordinater
54.88690244353108,9.672610950461612
Billede af Broager Station - længst til højre i billedet. Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Broager Station - længst til højre i billedet.
Titel: - 1956 - Broager set fra SV Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Broager Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto År: 1956 Note: Id: B01858_004.tif