Broagerbanen, Vester Sottrup-Skelde Jernbane - operatør: DSB
Vester Sottrup-Skelde Jernbane: En Historisk Rejse
Vester Sottrup-Skelde Jernbane, også kendt som Broagerbanen eller Skeldebanen, var en dansk jernbane, der forbandt Vester Sottrup Station på Sønderborg-Flensborgbanen med Skelde på Broager-halvøen. Banen var i drift fra 1910 til 1932 og er et interessant kapitel i Sønderjyllands jernbanehistorie.Baggrunden for Skeldebanen
Allerede før krigen i 1864 var der planer om at etablere en jernbane på tværs af Sønderjylland. Efter krigen, hvor Sønderjylland kom under tysk styre, fortsatte tyskerne udbygningen af jernbanenettet, bl.a. med Sønderborgbanen, der blev færdiggjort i 1901. På baggrund af strategiske overvejelser og ønsket om at styrke forbindelserne i området besluttede den tyske regering at anlægge en sidebane mellem Vester Sottrup og Skelde.Planlægning og Anlæggelse
Planerne for Skeldebanen blev første gang drøftet offentligt ved et møde i Broager Håndværkerforening den 7. december 1898. Her fremsatte man ønsket om en jernbaneforbindelse mellem Broager og Sønderborg-Flensborgbanen. Trods skepsis overfor banens økonomiske bæredygtighed blev beslutningen om anlægget truffet, bl.a. med tanke på mulige militære anvendelser, såsom transport af jernbaneskyts.Banen blev anlagt med normalspor og en solid overbygning, der tillod kørsel med tungt materiel. Byggeriet blev påbegyndt efter den tyske jernbanelov af 29. maj 1907, og banen blev indviet den 15. august 1910 under navnet Wester-Satrup - Schelde. Den daglige drift blev varetaget af Preußische Staatsbahn.
Drift Under Dansk Administration
Efter Sønderjyllands genforening med Danmark i 1920 overtog DSB banen. Den første officielle køredag under dansk ledelse var den 17. juni 1920. Banen blev primært anvendt til persontransport og mindre godsleverancer. Materiellet bestod bl.a. af damplokomotiver af typen Litra F (III), som blev bygget af Winterthur i 1917 og leveret til DSB omkring 1918-1919.Banens Driftsudfordringer
Fra starten var der usikkerhed omkring banens rentabilitet. Med et begrænset kundegrundlag og beskedne godstransporter var banen afhængig af statslig støtte for at opretholde driften. I 1930 blev et særligt stykgodsudvalg nedsat for at vurdere rentabiliteten af flere danske sidebaner, herunder Skeldebanen. Udvalgets rapport viste, at banens driftsunderskud var for stort, og det førte til beslutningen om at nedlægge strækningen.Det sidste tog på banen blev kørt den 30. juni 1932 af lokomotivet Litra F nr. 435, som også havde været det første DSB-lokomotiv på banen efter genforeningen.
Nedlæggelsen og Efterliv
Efter nedlæggelsen blev skinnerne fjernet, og banens areal blev delvist omdannet til andre formål. To og en halv kilometer af tracéet er dog bevaret og tilgængeligt i dag. Nybølvej mellem Vester Sottrup og Nybøl samt Nørregade nordøst for Skodsbøl er anlagt på dele af det gamle banetracé. I december 2019 blev en grusbelagt cykelsti etableret mellem Dynt og Skelde af Sønderborg Kommune.Bevarede Stationsbygninger
Mange af banens stationsbygninger er desværre gået tabt. Stationerne i Vester Sottrup og Nybøl blev revet ned i henholdsvis 1986 og tidligere år. Stationen i Broager, som havde overlevet længere, blev ødelagt af brand og revet ned i foråret 2020.Skeldebanen var en relativt kortvarig jernbaneforbindelse, men den havde alligevel betydning for Broager-halvøen og de omkringliggende områder. Den muliggjorde transport af gods og passagerer og fungerede som en del af det strategiske netværk under tysk styre.
Vigtige stamdata for Broagerbanen, Vester Sottrup-Skelde Jernbane
Jernbanens længde i km | 12,4 |
Optaget på Jernbanelov | Preussisk Jernbanelov - gældende for sønderjylland |
Baneforkortelse | DSB |
Jernbanen åbnet | 1910.08.15 |
Persontrafik nedlagt | 1932.06.30 |
Godstrafik nedlagt | 1932.06.30 |
Jernbanen nedlagt | 1932.06.30 |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.435 mm |
Skinnevægt | 33,4 kg/m |
Ballast | Grus |
Hastighed max | 45 km/t |
El drift | Nej |
Broagerbanen, Vester Sottrup-Skelde Jernbane havde følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Vester Sottrup Station (Vt) | 0,0 km | |
Stenderup (Sønderjylland) Trinbræt | 2,0 km | |
Nybøl Station | 4,0 km | |
Skodsbøl (Sønderjylland) Station (Skø) | 7,0 km | |
Broager Station (Oa) | 9,0 km | |
Dynt Station | 10,0 km | |
Skelde Station (Ske) | 12,4 km |
Banekort over Broagerbanen, Vester Sottrup-Skelde Jernbane
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 14. september 2011 - LINK til kilde.
Vester Sottrup Station (Vt) var Broagerbanen, Vester Sottrup-Skelde Jernbane banens første station
Vester Sottrup Station klarede sig frem til 1974, hvor Vester Sottrup Station blev nedlagt, men læssesporet bevaredes frem til 1977. Sidespor åbnedes igen fra 1979, men ikke som offentligt tjenestespor, men blev lukket i 1986, hvor sporet ved samme lejlighed blev fjernet sammen men stationsbygningen til Vester Sottrup Station.
Byggeår | 1901 |
Åbnet | 1901.07.15 |
Nedlagt | 1974 |
Nedrevet | 1986 |
Arkitekt | R. Caesar og E. Moeller |
Stednavneforkortelse | Vt |
Højdeplacering over havet | 34,1 meter |
GPS koordinater | 54.944130,9.694958 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Vester Sottrup Station.
Titel: - 1959 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Vester Sottrup
Vejnavn: Lindevej
Husnummer: 4
Lokalitet: Vester Sottrup
Postnummer: 6400
By: Sønderborg
Sogn: Sottrup
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B07202_003.tif
Stenderup (Sønderjylland) Trinbræt lå 2,0 km. fra første station.
Byggeår | 1910 |
Åbnet | 1910.08.15 |
Nedlagt | 1932.06.30 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 30,5 meter |
GPS koordinater | 54.931015,9.690017 |
Nybøl Station lå 4,0 km. fra første station.
Nybøl Station blev inden nedlukningen nedsat fra station til holdeplads med sidespor.
Broagerbane blev nedlagt i 1932, men bygningen blev liggende ca. 20 år frem til ca. 1954 til stationsbygningen måtte vige for parkeringspladsen til den "nye" Brugsbygning der blev bygget i 1954.
Byggeår | 1910 |
Åbnet | 1910.08.15 |
Nedlagt | 1932.06.30 |
Nedrevet | 1954 |
Adresse | Amtsvejen, 6400 Sønderborg |
Højdeplacering over havet | 27,4 meter |
GPS koordinater | 54.919851,9.681985 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Nybøl Station.
Titel: - 1948-1952 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Nybøl
Vejnavn: Amtsvejen
Husnummer: Lokalitet: Nybøl
Postnummer: 6400
By: Sønderborg
Sogn: Nybøl
Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Id: AAL_BL58-A1_065_023.tif
Skodsbøl (Sønderjylland) Station (Skø) lå 7,0 km. fra første station.
Byggeår | 1910 |
Åbnet | 1910.08.15 |
Nedlagt | 1932.06.30 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Skræddergade 12, 6310 Broager |
Stednavneforkortelse | Skø |
Højdeplacering over havet | 9,9 meter |
GPS koordinater | 54.897527,9.655655 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Skodsbøl (Sønderjylland) Station.
Titel: - 1959 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Skodsbøl
Vejnavn: Skræddergade
Husnummer: 12
Lokalitet: Skodsbøl
Postnummer: 6310
By: Broager
Sogn: Broager
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B07214_019.tif
Broager Station (Oa) lå 9,0 km. fra første station.
Den 14. august 1910 blev Broager Banen indviet efter flere års tovtrækkeri for at få banen etableret. Broager Banen var sidebane til Tønder – Sønderborg banen, som kørte fra Vester Sottrup til Skelde.
Broager Station blev bygget i 1910 og er for tiden med sit karakteristiske mansardtag. I stueetagen var der kontorer, ventesal og rejsegodsekspedition og på 1. sal boede stationsforstanderen. På loftet var der et kammer med en fin udsigt over Flensborg Fjord. Desuden kunne man se en gedigen tømmer konstruktion på loftet. Da Sønderjylland var i tysk besiddelse frem til 1920, stod der på Broager Station mur Broacker frem til genforeningen.
Efter genforeningen i 1920 blev vejnettet efterhånden bedre og Broager Banen blev overflødig gjort af lastbiler, busser og den stigende privatbilisme.
C. H. Clausen havde senere et rugeri i stationsbygningen, inden Ingemann Nielsen og senere Max Pedersen drev et keramikværksted i bygningen under navnet Broager Keramik, som i 60´erne flyttede til Dybbøl.
I 1983 åbnede Mogens Petersen Stationskroen i de tidligere stationsbygninger, efter at have været forpagter af Centralhotellet i Broager i en del år. I de sidste årtier har der været krodrift i de tidligere stationsbygninger med forskellige ejere og forpagtere. Stationskroen lukkede i juli 2017.
Byggeår | 1910 |
Åbnet | 1910.08.15 |
Nedlagt | 1932.06.30 |
Nedrevet | 2019 (Marts) |
Adresse | Vestergade 1, 6310 Broager |
Stednavneforkortelse | Oa |
Højdeplacering over havet | 25,0 meter |
GPS koordinater | 54.88690244353108,9.672610950461612 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Broager Station - længst til højre i billedet.
Titel: - 1956 - Broager set fra SV
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Broager
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1956
Note: Id: B01858_004.tif
Dynt Station lå 10,0 km. fra første station.
Byggeår | 1910 |
Åbnet | 1910.08.15 |
Nedlagt | 1932.06.30 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Krammarksvej 20, 6310 Broager |
Højdeplacering over havet | 11,2 meter |
GPS koordinater | 54.878675,9.695349 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Dynt Station.
Titel: - 1959 - Dynt Station
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Dynt
Vejnavn: Krammarksvej
Husnummer: 18
Lokalitet: Dynt
Postnummer: 6310
By: Broager
Sogn: Broager
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B05517_022.tif
Skelde Station (Ske) var Broagerbanen, Vester Sottrup-Skelde Jernbane's endestation og lå 12,4 km. fra første station.
Byggeår | 1910 |
Åbnet | 1910.08.15 |
Nedlagt | 1932.06.30 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Vandværksvej 6, 6310 Broager |
Stednavneforkortelse | Ske |
Højdeplacering over havet | 11,6 meter |
GPS koordinater | 54.862359,9.719713 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Skelde Station.
Titel: - 1948-1952 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Skelde
Vejnavn: Vandværksvej
Husnummer: Lokalitet: Skelde
Postnummer: 6310
By: Broager
Sogn: Broager
Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Id: AAL_BL58-A1_008_004.tif