Broagerbanen, Vester Sottrup-Skelde Jernbane - operatør: DSB
Vester Sottrup-Skelde Jernbane: En Historisk Rejse
Vester Sottrup-Skelde Jernbane, også kendt som Broagerbanen eller Skeldebanen, var en dansk jernbane, der forbandt Vester Sottrup Station på Sønderborg-Flensborgbanen med Skelde på Broager-halvøen. Banen var i drift fra 1910 til 1932 og er et interessant kapitel i Sønderjyllands jernbanehistorie.Baggrunden for Skeldebanen
Allerede før krigen i 1864 var der planer om at etablere en jernbane på tværs af Sønderjylland. Efter krigen, hvor Sønderjylland kom under tysk styre, fortsatte tyskerne udbygningen af jernbanenettet, bl.a. med Sønderborgbanen, der blev færdiggjort i 1901. På baggrund af strategiske overvejelser og ønsket om at styrke forbindelserne i området besluttede den tyske regering at anlægge en sidebane mellem Vester Sottrup og Skelde.Planlægning og Anlæggelse
Planerne for Skeldebanen blev første gang drøftet offentligt ved et møde i Broager Håndværkerforening den 7. december 1898. Her fremsatte man ønsket om en jernbaneforbindelse mellem Broager og Sønderborg-Flensborgbanen. Trods skepsis overfor banens økonomiske bæredygtighed blev beslutningen om anlægget truffet, bl.a. med tanke på mulige militære anvendelser, såsom transport af jernbaneskyts.Banen blev anlagt med normalspor og en solid overbygning, der tillod kørsel med tungt materiel. Byggeriet blev påbegyndt efter den tyske jernbanelov af 29. maj 1907, og banen blev indviet den 15. august 1910 under navnet Wester-Satrup - Schelde. Den daglige drift blev varetaget af Preußische Staatsbahn.
Drift Under Dansk Administration
Efter Sønderjyllands genforening med Danmark i 1920 overtog DSB banen. Den første officielle køredag under dansk ledelse var den 17. juni 1920. Banen blev primært anvendt til persontransport og mindre godsleverancer. Materiellet bestod bl.a. af damplokomotiver af typen Litra F (III), som blev bygget af Winterthur i 1917 og leveret til DSB omkring 1918-1919.Banens Driftsudfordringer
Fra starten var der usikkerhed omkring banens rentabilitet. Med et begrænset kundegrundlag og beskedne godstransporter var banen afhængig af statslig støtte for at opretholde driften. I 1930 blev et særligt stykgodsudvalg nedsat for at vurdere rentabiliteten af flere danske sidebaner, herunder Skeldebanen. Udvalgets rapport viste, at banens driftsunderskud var for stort, og det førte til beslutningen om at nedlægge strækningen.Det sidste tog på banen blev kørt den 30. juni 1932 af lokomotivet Litra F nr. 435, som også havde været det første DSB-lokomotiv på banen efter genforeningen.
Nedlæggelsen og Efterliv
Efter nedlæggelsen blev skinnerne fjernet, og banens areal blev delvist omdannet til andre formål. To og en halv kilometer af tracéet er dog bevaret og tilgængeligt i dag. Nybølvej mellem Vester Sottrup og Nybøl samt Nørregade nordøst for Skodsbøl er anlagt på dele af det gamle banetracé. I december 2019 blev en grusbelagt cykelsti etableret mellem Dynt og Skelde af Sønderborg Kommune.Bevarede Stationsbygninger
Mange af banens stationsbygninger er desværre gået tabt. Stationerne i Vester Sottrup og Nybøl blev revet ned i henholdsvis 1986 og tidligere år. Stationen i Broager, som havde overlevet længere, blev ødelagt af brand og revet ned i foråret 2020.Skeldebanen var en relativt kortvarig jernbaneforbindelse, men den havde alligevel betydning for Broager-halvøen og de omkringliggende områder. Den muliggjorde transport af gods og passagerer og fungerede som en del af det strategiske netværk under tysk styre.
Vigtige stamdata for Broagerbanen, Vester Sottrup-Skelde Jernbane
Jernbanens længde i km | 12,4 |
Optaget på Jernbanelov | Preussisk Jernbanelov - gældende for sønderjylland |
Baneforkortelse | DSB |
Jernbanen åbnet | 1910.08.15 |
Persontrafik nedlagt | 1932.06.30 |
Godstrafik nedlagt | 1932.06.30 |
Jernbanen nedlagt | 1932.06.30 |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.435 mm |
Skinnevægt | 33,4 kg/m |
Ballast | Grus |
Hastighed max | 45 km/t |
El drift | Nej |
Broagerbanen, Vester Sottrup-Skelde Jernbane havde følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Vester Sottrup Station (Vt) | 0,0 km | |
Stenderup (Sønderjylland) Trinbræt | 2,0 km | |
Nybøl Station | 4,0 km | |
Skodsbøl (Sønderjylland) Station (Skø) | 7,0 km | |
Broager Station (Oa) | 9,0 km | |
Dynt Station | 10,0 km | |
Skelde Station (Ske) | 12,4 km |
Banekort over Broagerbanen, Vester Sottrup-Skelde Jernbane

Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 14. september 2011 - LINK til kilde.
Vester Sottrup Station (Vt) var Broagerbanen, Vester Sottrup-Skelde Jernbane banens første station
Vester Sottrup Station klarede sig frem til 1974, hvor Vester Sottrup Station blev nedlagt, men læssesporet bevaredes frem til 1977. Sidespor åbnedes igen fra 1979, men ikke som offentligt tjenestespor, men blev lukket i 1986, hvor sporet ved samme lejlighed blev fjernet sammen men stationsbygningen til Vester Sottrup Station.
Byggeår | 1901 |
Åbnet | 1901.07.15 |
Nedlagt | 1974 |
Nedrevet | 1986 |
Arkitekt | R. Caesar og E. Moeller |
Stednavneforkortelse | Vt |
Højdeplacering over havet | 34,1 meter |
GPS koordinater | 54.944130,9.694958 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Vester Sottrup Station.
Titel: - 1959 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Vester Sottrup
Vejnavn: Lindevej
Husnummer: 4
Lokalitet: Vester Sottrup
Postnummer: 6400
By: Sønderborg
Sogn: Sottrup
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B07202_003.tif
Stenderup (Sønderjylland) Trinbræt lå 2,0 km. fra første station.
Byggeår | 1910 |
Åbnet | 1910.08.15 |
Nedlagt | 1932.06.30 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 30,5 meter |
GPS koordinater | 54.931015,9.690017 |
Nybøl Station lå 4,0 km. fra første station.
Nybøl Station: En tyskpræget stationsbygning på den uheldige Broagerbane
Nybøl Station var en af de mindre stationer i Sønderjylland, og dens historie hænger tæt sammen med den tyske jernbanearv i området. Stationen blev opført, mens Sønderjylland var under tysk herredømme, og dens arkitektur bar præg af den pompøse og massive byggestil, der var typisk for de tyske stationer opført i denne periode.Stationen lå på den uheldige Broagerbane (Vester Sottrup-Skelde), som aldrig blev nogen stor succes, da dens trafik gik "på tværs af trafikbehovet" i området. Alligevel havde Nybøl Station en vis betydning, primært på grund af godstransport fra områdets teglværker.
Selvom Broagerbanen blev nedlagt i 1932, blev Nybøl Stations bygning stående i omkring 20 år, før den til sidst blev revet ned i 1954 for at gøre plads til en parkeringsplads ved den nyopførte brugsforening.
Den tyske arkitektur i Nybøl Station
Nybøl Station blev opført i en tid, hvor Sønderjylland var en del af Tyskland (1864-1920), og stationens arkitektur var karakteristisk for de tyske jernbanebygninger fra denne periode.Bygningen var præget af:
- Høj og pompøs arkitektur
- Massivt murværk med udsmykninger
- Tagkonstruktion med forskudte højder
Broagerbanens udfordringer
Broagerbanen blev anlagt for at betjene de mindre bysamfund i området, men den blev hurtigt en bane, der ikke passede til det reelle transportbehov. Banen åbnede i en tid, hvor transport mellem større byer var afgørende, og Broagerbanen gik i stedet på tværs af de primære transportstrømme. Dette betød, at den aldrig fik en særlig stor passagermængde, hvilket gjorde driften økonomisk udfordrende.Nybøl Stations godstrafik og rangering
Selvom Nybøl ikke var en stor persontrafikstation, var der en vis godstrafik, primært fra områdets teglværker. Teglindustrien spillede en vigtig rolle i Nybøls opland, og stationen blev brugt til at fragte teglsten til større markeder. Dette gjorde, at Nybøl Station havde en funktion i godstransporten, men det var ikke nok til at redde banen fra nedlæggelse. Når der blev rangeret på Nybøl Station, kunne vejen forbi stationen være spærret i længere tid, hvilket førte til mange klager fra de lokale borgere.Nedgradering til holdeplads med sidespor
Mod slutningen af sin levetid blev Nybøl Station nedgraderet fra station til en simpel holdeplads med sidespor. Dette skete som en konsekvens af den faldende trafik og den stigende erkendelse af, at banen ikke kunne opretholdes i sin oprindelige form.Nedlæggelsen af Broagerbanen og Nybøl Station
Broagerbanen blev officielt nedlagt i 1932, da økonomien ikke længere kunne retfærdiggøre driften af den upopulære bane. Stationen stod dog uberørt i mange år, og først omkring 1954 blev stationsbygningen revet ned for at give plads til en parkeringsplads ved en ny brugsforening, som blev opført samme år.Byggeår | 1910 |
Åbnet | 1910.08.15 |
Nedlagt | 1932.06.30 |
Nedrevet | 1954 |
Adresse | Amtsvejen, 6400 Sønderborg |
Højdeplacering over havet | 27,4 meter |
GPS koordinater | 54.919851,9.681985 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Nybøl Station.
Titel: - 1948-1952 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Nybøl
Vejnavn: Amtsvejen
Husnummer: Lokalitet: Nybøl
Postnummer: 6400
By: Sønderborg
Sogn: Nybøl
Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Id: AAL_BL58-A1_065_023.tif
Skodsbøl (Sønderjylland) Station (Skø) lå 7,0 km. fra første station.
Byggeår | 1910 |
Åbnet | 1910.08.15 |
Nedlagt | 1932.06.30 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Skræddergade 12, 6310 Broager |
Stednavneforkortelse | Skø |
Højdeplacering over havet | 9,9 meter |
GPS koordinater | 54.897527,9.655655 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Skodsbøl (Sønderjylland) Station.
Titel: - 1959 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Skodsbøl
Vejnavn: Skræddergade
Husnummer: 12
Lokalitet: Skodsbøl
Postnummer: 6310
By: Broager
Sogn: Broager
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B07214_019.tif
Broager Station (Oa) lå 9,0 km. fra første station.
Broager Station – En Historisk Jernbanestation
Broager Station var en central del af Broager Banen, der blev indviet den 14. august 1910. Banen var en sidebane til strækningen mellem Tønder og Sønderborg og forbandt Vester Sottrup med Skelde.Oprettelsen af banen var resultatet af flere års lokal debat og forhandlinger, hvor forskellige interessenter arbejdede for at sikre en jernbaneforbindelse til Broagerland. Da Sønderjylland på dette tidspunkt var under tysk herredømme, blev stationen opført med den tyske stationsbetegnelse "Broacker".
Stationen blev en markant bygning i området, opført i en typisk arkitektur for tiden, med et karakteristisk mansardtag. Den rummede både ventesal, kontorer og rejsegodsekspedition, mens stationsforstanderen havde sin bolig på 1. sal. Fra loftet var der en imponerende udsigt over Flensborg Fjord.
Stationens Funktion og Rolle i Samfundet
Broager Station fungerede som både passager- og godsstation, og den spillede en vigtig rolle for transport af landbrugsprodukter, varer og passagerer mellem de mindre landsbyer og de større handelsbyer i området.Foruden almindelig passagertrafik betjente stationen også:
- Fragttransport af landbrugsvarer
- Levering af byggematerialer og brændsel
- Forsendelse af post og pakker
Genforeningen i 1920 og Jernbanens Betydning
Efter Genforeningen i 1920 blev Broager igen en del af Danmark, og stationen skiftede navn fra Broacker til Broager. I de første år efter Genforeningen fortsatte jernbanen med at spille en væsentlig rolle i lokaltransporten, men den voksende privatbilisme og forbedringen af vejnettet begyndte at gøre banen mindre relevant.Op igennem 1930'erne og 1940'erne mistede Broager Banen gradvist passagerer til busser og lastbiler, og efterhånden blev driften mere og mere urentabel.
Stationens Gradvise Nedgang
Efterhånden som vejtransporten overtog, faldt behovet for banen drastisk. Mange landbrug og virksomheder valgte at bruge lastbiler til fragt, da det var mere fleksibelt end togtransporten.Dette førte til, at Broager Banen officielt blev nedlagt, og stationen mistede sin funktion som transportknudepunkt.
Stationens Videre Anvendelse
Selvom togene ikke længere kørte, fandt stationen nye funktioner. Gennem årene blev bygningen anvendt til forskellige formål:- Rugeri drevet af C. H. Clausen
- Keramikværksted, hvor Broager Keramik blev produceret under ledelse af Ingemann Nielsen og Max Pedersen
- Krodrift, da Mogens Petersen i 1983 åbnede Stationskroen
Nedrivningen af Broager Station
Efter at have stået ubeboet i halvandet år og været udsat for to brande i efteråret 2017, blev den markante stationsbygning endeligt revet ned i marts 2019.Dette satte et punktum for stationens lange historie, som havde strakt sig over næsten 109 år.
Broager Station i Dag
I dag findes der ingen spor af den oprindelige station, men jernbanens historie er stadig en vigtig del af Broagers kulturarv. Byens udvikling blev stærkt påvirket af banen, og stationen var i mange år et trafikalt og økonomisk omdrejningspunkt for lokalområdet.Byggeår | 1910 |
Åbnet | 1910.08.15 |
Nedlagt | 1932.06.30 |
Nedrevet | 2019 (Marts) |
Adresse | Vestergade 1, 6310 Broager |
Stednavneforkortelse | Oa |
Højdeplacering over havet | 25,0 meter |
GPS koordinater | 54.88690244353108,9.672610950461612 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Broager Station - længst til højre i billedet.
Titel: - 1956 - Broager set fra SV
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Broager
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1956
Note: Id: B01858_004.tif
Dynt Station lå 10,0 km. fra første station.
Byggeår | 1910 |
Åbnet | 1910.08.15 |
Nedlagt | 1932.06.30 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Krammarksvej 20, 6310 Broager |
Højdeplacering over havet | 11,2 meter |
GPS koordinater | 54.878675,9.695349 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Dynt Station.
Titel: - 1959 - Dynt Station
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Dynt
Vejnavn: Krammarksvej
Husnummer: 18
Lokalitet: Dynt
Postnummer: 6310
By: Broager
Sogn: Broager
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B05517_022.tif
Skelde Station (Ske) var Broagerbanen, Vester Sottrup-Skelde Jernbane's endestation og lå 12,4 km. fra første station.
Byggeår | 1910 |
Åbnet | 1910.08.15 |
Nedlagt | 1932.06.30 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Vandværksvej 6, 6310 Broager |
Stednavneforkortelse | Ske |
Højdeplacering over havet | 11,6 meter |
GPS koordinater | 54.862359,9.719713 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Skelde Station.
Titel: - 1948-1952 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Skelde
Vejnavn: Vandværksvej
Husnummer: Lokalitet: Skelde
Postnummer: 6310
By: Broager
Sogn: Broager
Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Id: AAL_BL58-A1_008_004.tif