Thisted-Fjerritslev Jernbane - operatør: TFJ, en artikel om Thisted-Fjerritslev Jernbane
Thisted-Fjerritslev Jernbane (TFJ): En Historisk Privatbane på Vendsyssel
Thisted-Fjerritslev Jernbane (TFJ) var en privatbane, der opererede mellem Thisted og Fjerritslev fra 1904 til 1969. Jernbanen blev oprindeligt tænkt som en del af den store jernbanelov fra 1894, der sigtede på at styrke infrastruktur og mobilitet i Danmark. Da økonomien i området var begrænset, var det dog nødvendigt med statstilskud for at gennemføre projektet. I 1900 hævede staten sit bidrag til 75% af anlægskapitalen, og med støtte fra kommunerne blev banen til sidst en realitet.Etablering og Indvielse
Arbejdet på banen begyndte i oktober 1902 efter lange diskussioner om linjeføringen, blandt andet om banen skulle strække sig til Hanstholm. Selve anlægget bød på udfordringer med terrænet, dæmninger og arbejdskraft, men til trods for disse forhindringer blev TFJ festligt indviet den 18. november 1904. Den næste dag blev driften påbegyndt med to togpar dagligt, som i 1905 blev udvidet til tre.Strækningsdata og Rute
TFJ strakte sig over 54,2 km og havde en sporvidde på 1435 mm, hvilket var standardbredde. Skinnerne havde en metervægt på kun 17,5 kg, hvilket senere viste sig utilstrækkeligt. Ruten startede fra DSB-stationen i Thisted og førte først vestpå, inden den svingede nordpå og krydsede den nordlige del af Thy og Han Herred. Den passerede adskillige småbyer og trinbrætter, herunder Nors, Østerild, Vesløs, Frøstrup og Thorup, inden den nåede Fjerritslev. I Fjerritslev delte TFJ station med Fjerritslev-Frederikshavn Jernbane (FFJ).Lokomotiver og Materiel
Til at starte med blev TFJ betjent af fire brugte P-maskiner fra DSB, som dog hurtigt viste sig for små. I 1916 investerede banen i to nye lokomotiver fra Henschel for at kunne håndtere den øgede trafik. Banen anskaffede også motorvogne fra Triangel og skinnebusser fra Scandia. Vognparken bestod oprindeligt af seks personvogne, to postvogne og 22 godsvogne, der blev leveret af Vulcan i Maribo.Betydning og Trafik
TFJ havde lokal betydning for beboere i det tyndt befolkede område, men banen fungerede også som en transitforbindelse for gods og passagerer, især mellem Aalborg og Struer. Banen transporterede regelmæssigt gods, herunder landbrugsvarer, og havde også betydning under roetransporterne. I sine bedste år transporterede banen et betydeligt antal passagerer og gods, men efter 1926 begyndte banen at opleve årlige underskud, der kun blev forværret efter 2. Verdenskrig.Bygninger og Stationer
Banens stationsbygninger var designet af DSB's overarkitekt Heinrich Wenck, der også stod bag adskillige andre privatbaner i perioden. Stationerne på TFJ varierede i størrelse, afhængigt af stationernes placering og betydning. Mange af stationerne blev bygget i Wencks karakteristiske "konestation"-stil med gavlen mod banen, mens de større "mandestationer" havde facaden langs med banen.Teknisk Modernisering og Driftsændringer
Under 2. verdenskrig forværredes jernbanens økonomi, og i efterkrigstiden blev sporene udskiftet med tungere skinner for at forbedre sikkerheden og mindske vedligeholdelsesomkostningerne. Omkring 25 km af hovedsporet blev i perioden 1932-34 udskiftet med brugte skinner fra DSB, og i efterkrigstiden blev banen yderligere opgraderet, så det kunne håndtere tungere tog og opretholde en maksimal hastighed på 70 km/t.Nedlæggelse og Eftermæle
Efter tabet af forbindelsen til Fjerritslev-Frederikshavn Jernbane i 1969 blev økonomien yderligere presset. Thisted-Fjerritslev Jernbane blev officielt nedlagt den 31. marts 1969 med et årligt underskud på 1,3 millioner kroner. Banen blev således en del af en større tendens i Danmark, hvor mange mindre privatbaner lukkede på grund af økonomiske udfordringer og stigende konkurrence fra vejtrafikken.Bevarede Strækninger og Stationer
Efter nedlæggelsen blev dele af TFJ's strækning bevaret som rekreative stier. 19 km af banetracéet er stadig tilgængeligt, herunder en ubrudt strækning på 10 km mellem Østerild og Tømmerby. De tilbageværende stationsbygninger og bevarede dele af ruten fungerer i dag som et minde om en svunden tid og en hyldest til den betydning, som jernbanen havde for lokalsamfundene i det nordvestlige Jylland.De fleste af Wencks stationer på TFJ er bevaret, men stationerne i Fjerritslev og Vesløs blev revet ned i henholdsvis 1976 og 1988.
Vigtige stamdata for Thisted-Fjerritslev Jernbane
Jernbanens længde i km | 54,2 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 8. maj 1894 - LOV nr. 88 |
Baneforkortelse | TFJ |
Dato for Koncession | 1901.06.12 |
Jernbanen åbnet | 1904.11.19 |
Persontrafik nedlagt | 1969.03.31 |
Godstrafik nedlagt | 1969.03.31 |
Jernbanen nedlagt | 1969.03.31 |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.435 mm |
Skinnevægt | Ved anlæggelse 17,5 kg/meter i 7,5 meter længder og ved nedlæggelse i 1969 27-32 kg/meter |
Ballast | Grus |
Hastighed max | 70 km/t |
El drift | Nej |
Togkontrolsystem | Nej |
Bane status | Privatbane |
Thisted-Fjerritslev Jernbane havde følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Thisted Station (Ti) | 0,0 km | |
Landlyst Trinbræt | 1,8 km | |
Thorstedvej (Svellelyst) Trinbræt (uofficielt) | 2,6 km | |
Baun Trinbræt | 3,8 km | |
Vandet Station | 6,1 km | |
Havreland Trinbræt | 8,2 km | |
Nors Station | 10,7 km | |
Lille Hillerslev Trinbræt | 12,0 km | |
Hillerslev Station | 14,2 km | |
Kaastrup Trinbræt | 15,4 km | |
Tanggaard Trinbræt | 17,6 km | |
Hunstrup Station | 20,5 km | |
Østerild Station | 22,9 km | |
Tovsig Trinbræt | 26,6 km | |
Vesløs Station | 30,8 km | |
Tømmerby Station | 34,0 km | |
Langvad Trinbræt | 35,5 km | |
Frøstrup Station | 37,0 km | |
Kærup Trinbræt | 38,6 km | |
Kærup Holme Trinbræt | 40,0 km | |
Vust Station | 42,4 km | |
Torup Kær Trinbræt | 43,9 km | |
Thorup Station | 45,5 km | |
Klim Station | 48,5 km | |
Gøttrup Trinbræt | 51,7 km | |
Fjerritslev Station (Fjr) | 54,2 km |
Banekort over Thisted-Fjerritslev Jernbane

Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 24. november 2011 - LINK til kilde.
Thisted Station (Ti) var Thisted-Fjerritslev Jernbane banens første station
Thisted Station blev fjernstyret den 19. december 2002.
Byggeår | 1882 |
Åbnet | 1882.04.20 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | N.P.C. Holsøe |
Adresse | Jernbanegade 27, 7700 Thisted |
Stednavneforkortelse | Ti |
Højdeplacering over havet | 11,1 meter |
GPS koordinater | 56.952785,8.688780 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. september 2009 Download billede
Landlyst Trinbræt lå 1,8 km. fra første station.
Byggeår | 1904 |
Åbnet | 1904.11.19 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 21,8 meter |
GPS koordinater | 56.956798,8.659357 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1952 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Landlyst Trinbræt.
Titel: - 1952 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Thisted
Vejnavn: Brixvej
Husnummer: 6
Lokalitet: Torp
Postnummer: 7700
By: Thisted
Sogn: Thisted Landsogn
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1952
Note: Id: H02540_008.tif
Thorstedvej (Svellelyst) Trinbræt (uofficielt) lå 2,6 km. fra første station.
Byggeår | 1960 |
Åbnet | 1960 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 29,8 meter |
GPS koordinater | 56.963119,8.654921 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. september 2009 Download billede
Baun Trinbræt lå 3,8 km. fra første station.
Byggeår | 1908 |
Åbnet | 1908.08.01 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 34,1 meter |
GPS koordinater | 56.973071,8.659197 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1962 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Baun Trinbræt.
Titel: Tingstrupvej 129 - 1962 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Tingstrupvej 129, Tingstrup, 7700 Thisted
Vejnavn: Tingstrupvej
Husnummer: 129
Lokalitet: Tingstrup
Postnummer: 7700
By: Thisted
Sogn: Thisted
Matrikelnummer: 8c, Tingstrup By, Thisted
Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1962
Note: Id: AAL_02236_018.tif
Vandet Station lå 6,1 km. fra første station.
Byggeår | 1904 |
Åbnet | 1904.11.19 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Elmholmvej 3, 7700 Thisted |
Højdeplacering over havet | 18,0 meter |
GPS koordinater | 56.992408,8.650497 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. september 2009 Download billede
Havreland Trinbræt lå 8,2 km. fra første station.
Byggeår | 1928 |
Åbnet | 1928.05.15 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 37,4 meter |
GPS koordinater | 57.011083,8.650176 |

Fotograf: Thomas D. Rithmester © - Dato: den 21. juli 2014
Nors Station lå 10,7 km. fra første station.
Byggeår | 1904 |
Åbnet | 1904.11.19 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Stationsvej 10, 7700 Thisted |
Højdeplacering over havet | 21,7 meter |
GPS koordinater | 57.020941,8.679178 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. september 2009 Download billede
Lille Hillerslev Trinbræt lå 12,0 km. fra første station.
Byggeår | 1931 |
Åbnet | 1931.05.15 |
Nedlagt | 1950 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 24,7 meter |
GPS koordinater | 57.01934944600672,8.712653949992394 |
Hillerslev Station lå 14,2 km. fra første station.
Byggeår | 1904 |
Åbnet | 1904.11.19 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Ballerumvej 222, 7700 Thisted |
Højdeplacering over havet | 14,3 meter |
GPS koordinater | 57.017601,8.731764 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. september 2009 Download billede
Kaastrup Trinbræt lå 15,4 km. fra første station.
Byggeår | 1931 |
Åbnet | 1931.05.15 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 6,7 meter |
GPS koordinater | 57.028835,8.733975 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1955 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Kaastrup Trinbræt.
Titel: Ballerumvej 267 - 1955 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Ballerumvej 267, Kåstrup, 7700 Thisted
Vejnavn: Ballerumvej
Husnummer: 267
Lokalitet: Kåstrup
Postnummer: 7700
By: Thisted
Sogn: Kåstrup
Matrikelnummer: 2o, Kåstrup By, Kåstrup
Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1955
Note: Id: AAL_00517_003.tif
Tanggaard Trinbræt lå 17,6 km. fra første station.
Byggeår | 1904 |
Åbnet | 1904.11.19 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 3,0 meter |
GPS koordinater | 57.038626,8.761229 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. september 2009 Download billede
Hunstrup Station lå 20,5 km. fra første station.
Byggeår | 1904 |
Åbnet | 1904.11.19 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Karensvej 9, 7700 Thisted |
Højdeplacering over havet | 2,9 meter |
GPS koordinater | 57.036015,8.810309 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. september 2009 Download billede
Østerild Station lå 22,9 km. fra første station.
Byggeår | 1904 |
Åbnet | 1904.11.19 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Tårnvej 37, 7700 Thisted |
Højdeplacering over havet | 6,4 meter |
GPS koordinater | 57.030857,8.847169 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. september 2009 Download billede
Tovsig Trinbræt lå 26,6 km. fra første station.
Byggeår | 1904 |
Åbnet | 1904.11.19 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 14,8 meter |
GPS koordinater | 57.037456,8.907756 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Tovsig Trinbræt.
Titel: - 1948-1952 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Østerild
Vejnavn: Vesløs Huse
Husnummer: 1
Lokalitet: Vesløs Huse
Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Id: AAL_BL07-A1_037_006.tif
Vesløs Station lå 30,8 km. fra første station.
Vesløs Station var i mange år skiftestation for rutebilsruten til Mors via Feggesund.
Efter Thisted-Fjerritslev banens lukning den 31. marts 1969, solgtes Vesløs Stationen til privat beboelse og fungerede som sådan frem til den blev nedrevet i 1987, for at give plads til Thy Sparekasse.
Byggeår | 1904 |
Åbnet | 1904.11.19 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | 1987 |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Vesløs Stationsvej 27, 7742 Vesløs |
Højdeplacering over havet | 4,9 meter |
GPS koordinater | 57.039918,8.973818 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Vesløs Station.
Titel: Vesløs Stationsvej 27 - 1959 -
Person: Bygningsnavn: Vesløs Station
Sted: Danmark, Jylland, Vesløs
Vejnavn: Vesløs Stationsvej 27
Husnummer: 27
Lokalitet: Vesløs
Postnummer: 7742
By: Vesløs
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B06771_f_012.tif
Tømmerby Station lå 34,0 km. fra første station.
Byggeår | 1904 |
Åbnet | 1904.11.19 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Tømmerbyvej 78, 7741 Frøstrup |
Højdeplacering over havet | 2,9 meter |
GPS koordinater | 57.060686,8.999520 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Tømmerby Station.
Titel: - 1959 - Tømmerby Station
Person: Bygningsnavn: Tømmerby station
Sted: Danmark, Jylland, Frøstrup
Vejnavn: Tømmerbyvej
Husnummer: 78
Lokalitet: Tømmerby
Postnummer: 7741
By: Frøstrup
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B07109_002.tif
Langvad Trinbræt lå 35,5 km. fra første station.
Byggeår | 1928 |
Åbnet | 1928.05.15 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 1,0 meter |
GPS koordinater | 57.073287,8.990621 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. september 2009 Download billede
Frøstrup Station lå 37,0 km. fra første station.
Byggeår | 1904 |
Åbnet | 1904.11.19 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Storkevej 15, 7741 Frøstrup |
Højdeplacering over havet | 10,5 meter |
GPS koordinater | 57.086919,8.992447 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. september 2009 Download billede
Kærup Trinbræt lå 38,6 km. fra første station.
Byggeår | 1904 |
Åbnet | 1904.11.19 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 4,4 meter |
GPS koordinater | 57.092260,9.015231 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1961 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Kærup Trinbræt.
Titel: Kærupvej 59 - 1961 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Kærupvej 59, Bjerget, 7741 Frøstrup
Vejnavn: Kærupvej
Husnummer: 59
Lokalitet: Bjerget
Postnummer: 7741
By: Frøstrup
Sogn: Tømmerby
Matrikelnummer: 2a, Frøstrup By, Tømmerby
Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1961
Note: Id: AAL_01948_033.tif
Kærup Holme Trinbræt lå 40,0 km. fra første station.
Byggeår | 1932 |
Åbnet | 1932.05.01 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 1,0 meter |
GPS koordinater | 57.0938802966119,9.03821259912052 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1962 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Kærup Holme Trinbræt.
Titel: - 1962 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Frøstrup, Kærup
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1962
Note: Id: H12401_019.tif
Vust Station lå 42,4 km. fra første station.
Byggeår | 1904 |
Åbnet | 1904.11.19 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Lundfjordvej 3, 9690 Fjerritslev |
Højdeplacering over havet | 2,5 meter |
GPS koordinater | 57.099387,9.075583 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. september 2009 Download billede
Torup Kær Trinbræt lå 43,9 km. fra første station.
Byggeår | 1953 |
Åbnet | 1953.05.17 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 2,0 meter |
GPS koordinater | 57.101300,9.099415 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1954 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Torup Kær Trinbræt.
Titel: - 1959 - Thistedvej 479
Person: Frederik Jakobsen
Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Fjerritslev,Thorup, Thorup Kær
Vejnavn: Thistedvej
Husnummer: 479
Lokalitet: Thorup Kær
Postnummer: 9690
By: Fjerritslev
Sogn: Vester Thorup
Matrikelnummer: 11r
Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1954
Note: I baggrunden ses Thorup Kær trinbræt.
Id: AAL_00289_012.tif
Thorup Station lå 45,5 km. fra første station.
Byggeår | 1904 |
Åbnet | 1904.11.19 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Stationsvej 10, 9690 Fjerritslev |
Højdeplacering over havet | 5,2 meter |
GPS koordinater | 57.101806,9.126102 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. september 2009 Download billede
Klim Station lå 48,5 km. fra første station.
Byggeår | 1904 |
Åbnet | 1904.11.19 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Kirkegade 12, 9690 Fjerritslev |
Højdeplacering over havet | 4,9 meter |
GPS koordinater | 57.091963,9.171050 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. september 2009 Download billede
Gøttrup Trinbræt lå 51,7 km. fra første station.
Gøttrup Trinbræt – En del af Thisted-Fjerritslev Jernbane
Gøttrup Trinbræt lå cirka 3,5 km nord for landsbyen Gøttrup og var en mindre station på Thisted-Fjerritslev Jernbane. Stationen blev oprindeligt etableret som et billetsalgssted med sidespor i 1911 og fungerede som et vigtigt knudepunkt for lokal transport og vareekspedition. Senere blev den nedgraderet til trinbræt, inden den blev endeligt nedlagt sammen med resten af jernbanestrækningen i 1969. Gøttrup Trinbræt havde en særlig historisk betydning under Anden Verdenskrig, da et privat sidespor blev anlagt til militære formål.Opførelsen af Gøttrup Billetsalgssted
I efteråret 1910 blev der opført en baneformandsbolig ved Gøttrup som en del af planerne om at etablere et billetsalgssted med sidespor. Bygningen var tegnet af Heinrich Wenck, men adskilte sig fra de øvrige stationsbygninger på Thisted-Fjerritslev Jernbane, der var opført i 1904.Den 1. januar 1911 blev Gøttrup officielt åbnet som et billetsalgssted med offentligt sidespor, hvor der blev ekspederet både billetter og banepakker. Billetsalgsstedet gjorde det muligt for beboere og erhvervsdrivende i området at transportere varer og rejse til større byer langs jernbanen.
Nedgradering til trinbræt og opførelsen af venteskur
Den 1. april 1924 blev Gøttrup Billetsalgssted nedgraderet til trinbræt, hvilket betød, at billetsalget og pakkeekspeditionen ophørte. I stedet blev der opført et venteskur, som var af en simpel konstruktion.Venteskuret havde en forholdsvis tarvelig udførelse og var konstrueret i en langstrakt H-form. På Thisted-Fjerritslev Jernbane fandtes der ingen standardiserede venteskure, og næsten hver station havde en unik udformning.
Trinbrættet fortsatte med at fungere som en mindre stoppested, men mistede gradvist sin betydning, efterhånden som vejtransport blev mere udbredt.
Sidesporet fra Anden Verdenskrig
Under Anden Verdenskrig fik Gøttrup Trinbræt en strategisk funktion. I 1944 blev der anlagt et privat sidespor til trinbrættet, som skulle bruges af "Deutsche Wehrmacht" til materialetransporter.Sidesporet blev anlagt for at lette transporten af forsyninger til en nærliggende smalsporet ralbane, som blev benyttet af den tyske hær. Dette gjorde Gøttrup til et midlertidigt knudepunkt for militære transporter i området.
Efter krigens afslutning blev sidesporet hurtigt overflødigt, og omkring 1950 blev det officielt nedlagt.
Nedlæggelsen af Gøttrup Trinbræt
Den 31. marts 1969 blev Thisted-Fjerritslev Jernbane officielt lukket. I takt med at passager- og godstrafikken var faldet betydeligt, blev det ikke længere anset for økonomisk bæredygtigt at drive banen.Sammen med resten af banen blev Gøttrup Trinbræt nedlagt, og venteskuret samt sporene blev fjernet. Med lukningen forsvandt en vigtig del af områdets infrastruktur, som i mange år havde været en central transportmulighed for lokalbefolkningen.
Byggeår | 1911 |
Åbnet | 1924.04.01 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | 1969 |
Adresse | Gøttrupvej, 9690 Fjerritslev |
Højdeplacering over havet | 5,4 meter |
GPS koordinater | 57.085450634259175,9.221347219895064 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. september 2009 Download billede
Fjerritslev Station (Fjr) var Thisted-Fjerritslev Jernbane's endestation og lå 54,2 km. fra første station.
Fjerritslev Station – Et vigtigt jernbaneknudepunkt i Nordjylland
Fjerritslev Station blev åbnet den 19. marts 1897 som endestation på jernbanestrækningen Fjerritslev-Nørresundby. Stationen blev en vigtig del af jernbanenettet i Nordjylland og var en del af Fjerritslev-Frederikshavn Jernbane (FFJ).Stationen blev tegnet af statsbanernes arkitekt Thomas Arboe, eller i hvert fald inspireret af hans arkitektoniske stil. Den var opført i gule sten, hvilket var karakteristisk for mange af tidens stationsbygninger. Fjerritslev Station var en stor station med flere funktioner og omfattede blandt andet varehuse, remiser med drejeskiver og vandkraner, som både FFJ og senere Thisted-Fjerritslev Jernbane (TFJ) benyttede.
Fjerritslev som overgangsstation
I 1904 blev Fjerritslev Station en endnu vigtigere del af det nordjyske jernbanenet, da Thisted-Fjerritslev Jernbane (TFJ) blev tilsluttet. Dette gjorde stationen til en overgangsstation, hvor passagerer og gods kunne skifte mellem de to baner.Fjerritslev fortsatte med at være overgangsstation frem til 1925, hvor nogle af togene blev gennemgående mellem Thisted og Aalborg, hvilket gjorde rejsen mere smidig. Denne ændring betød, at Fjerritslev ikke længere var en endestation for alle tog, men stadig en central station for gods- og persontrafik.
Udvidelser og moderniseringer
På grund af den stigende trafik gennemgik Fjerritslev Station en større ombygning i perioden 1915-1917. Sporarealet blev udvidet og udrettet, så stationen bedre kunne håndtere den voksende togtrafik.Stationen fik desuden en remise med overnatningsfaciliteter, både til lokomotiver og personale. Remisen blev tegnet af Heinrich Wenck, en af datidens mest anerkendte arkitekter inden for jernbanebyggeri.
Fjerritslev Station havde et omfattende sporareal, som blandt andet bestod af:
- To perronspor til persontrafik
- Et 450 meter langt krydsningsspor
- Adskillige opstillings- og læssespor
- I alt 19 sporskiftere
Ved stationens udkørsel mod Aalborg lå vejoverskæringen med Aggersundvej, som var sikret med bomme for at øge sikkerheden for både tog og vejtrafik.
Skiftet til skinnebusser og nye driftsformer
I begyndelsen af 1950'erne blev jernbanedriften på FFJ og TFJ ændret med indførelsen af skinnebusser. Disse lette tog kunne køre hurtigere og mere effektivt end damplokomotiverne, hvilket betød, at størstedelen af persontogene mellem Aalborg og Thisted blev gennemført uden togskift i Fjerritslev.Selvom skinnebusserne moderniserede driften, kunne de ikke redde jernbanerne fra den stigende konkurrence fra vejtransporten.
Nedlæggelse af jernbanen i 1969
I 1969 blev både Fjerritslev-Frederikshavn Jernbane (FFJ) og Thisted-Fjerritslev Jernbane (TFJ) nedlagt. Nedlæggelsen skyldtes flere faktorer, herunder:- Faldende passagertal som følge af privatbilismens fremgang
- Øget godstransport med lastbiler
- Jernbanens høje driftsomkostninger i forhold til vejtransport
Stykgodstrafik og stationens endelige skæbne
Efter jernbanens nedlæggelse blev stykgodstrafikken overført til DSB, der oprettede et indleveringssted for lastbilgods i Fjerritslev. Dette betød, at stationen stadig spillede en rolle i godstransporten i de første år efter banens lukning.Men stationens funktioner blev gradvist reduceret, og i 1976 blev Fjerritslev Station endeligt revet ned, hvilket markerede afslutningen på en lang jernbanehistorie i byen.
Fjerritslev Station i dag
Selvom Fjerritslev Station ikke længere eksisterer, lever dens historie videre i byen og blandt jernbaneentusiaster. Det tidligere banetracé kan stadig ses nogle steder, og stationens betydning for udviklingen af Fjerritslev som handels- og transportby er fortsat en vigtig del af lokalhistorien.Byggeår | 1897 |
Åbnet | 1897.03.19 |
Nedlagt | 1969.03.31 |
Nedrevet | 1976 |
Arkitekt | Thomas Arboe |
Stednavneforkortelse | Fjr |
Højdeplacering over havet | 13,8 meter |
GPS koordinater | 57.086555,9.263298 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Nordisk Luftfoto - Dato: 1928-1933 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Fjerritslev Station.
Titel: - 1928-1933 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Fjerritslev
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Nordisk Luftfoto
År: 1928-1933
Note: Id: NL64546_001.tif