Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane, ofte kaldt Troldhedebanen eller blot "Trolden" i folkemunde, var en af Danmarks længste privatbaner. Banen blev etableret som en vigtig transportåre mellem Kolding og Troldhede, med en sidebane til Vejen. Dens historie strækker sig fra dens grundlæggelse i begyndelsen af 1900-tallet til dens nedlæggelse i 1968. Gennem årene spillede jernbanen en central rolle i transport af tørv, brunkul og andre varer, men som mange andre privatbaner i Danmark led den under konkurrencen fra vejtransport efter anden verdenskrig.
Baggrunden for Anlægget
I slutningen af 1800-tallet blev der fremsat flere forslag om at anlægge en jernbane i det banetomme område mellem Kolding, Bramming, Grindsted og Vejle. I 1894 blev en af de første konkrete planer fremlagt om en bane fra Lunderskov til Vorbasse. Senere i 1911 kom endnu et forslag om en bane fra Grindsted over Vorbasse til Gesten og videre til Vejen. Først med den store jernbanelov af 27. maj 1908 blev planerne mere konkrete, og en jernbane fra Troldhede til Kolding med en sidebane til Vejen blev vedtaget.
Koncession og Byggeri
Den 11. juni 1913 blev eneretsbevillingen for Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane udstedt. På det tidspunkt var man allerede begyndt at afstikke banen i terrænet. Civilingeniør Møller-Holst fra København blev ansat som anlægsingeniør, mens arkitekt Robert Schmidt fra Kolding blev hyret til at tegne stationsbygningerne. Banens første driftsbestyrer var P.H. Tarp, der også bestyrede Kolding Sydbaner.
Anlægsarbejdet blev udført mellem 1913 og 1917, og banen blev officielt indviet den 24. august 1917. Den følgende dag åbnede banen for almindelig trafik med beskedne to tog dagligt i hver retning. Banen havde hovedkontor, remiser og værksteder i Kolding, og remiser i både Troldhede og Grindsted.
Transport af Tørv og Brunkul
I mange år var Troldhedebanen en af landets betydeligste transportører af tørv og brunkul. Under både første og anden verdenskrig blev der transporteret store mængder tørv fra hedeegnene, især fra Sandet og Stakroge nord for Grindsted, til Kolding. Fra Kolding blev disse ressourcer videreudskibet til resten af landet. I 1920'erne transporterede banen også store mængder mergel og gødning til de magre hedeområder, hvilket var vigtigt for landbruget i regionen.
Under anden verdenskrig fik Troldhedebanen fornyet betydning, da der blev transporteret store mængder brunkul fra lejerne mellem Grindsted og Troldhede. Brændselskrisen under krigen gjorde denne transport livsvigtig for landet. Efter krigen fortsatte brunkulstransporterne frem til 1950'erne, men langsomt begyndte jernbanens betydning at falde i takt med, at vejtransport blev mere populært.
Økonomiske Udfordringer
Som mange andre jernbaner i Danmark oplevede Troldhedebanen økonomiske udfordringer efter anden verdenskrig. Selvom banen var veldrevet og velholdt, begyndte trafikken at falde, og dermed også indtægterne. I 1951 blev den lille sidebane fra Gesten til Vejen nedlagt som et led i bestræbelserne på at reducere omkostningerne. Her blev togene erstattet af en rutebil, der fortsatte med at betjene strækningen.
Banens Materiel
Banen indkøbte oprindeligt fire 40 tons lokomotiver fra Schweiz samt to mindre brugte lokomotiver fra Vandelbanen. Disse lokomotiver blev brugt på hele strækningen fra Kolding til Troldhede. Banens materiel blev løbende opdateret gennem årene, og i 1928 blev der anskaffet to Triangel benzinmotorvogne. I 1936 kom et diesellokomotiv fra Frichs til, hvilket markerede overgangen til motordrift. Efter anden verdenskrig blev banens motorvognsflåde udvidet med de velkendte røde skinnebusser, som kom til at udføre langt størstedelen af arbejdet frem til banens lukning.
Nedlæggelsen af Troldhedebanen
Efter flere år med faldende trafiktal og økonomiske vanskeligheder blev det klart, at Troldhedebanen ikke kunne fortsætte driften i sin oprindelige form. I 1965 besluttede Lejrskov Sognekommune, at de ikke længere ville bidrage til at dække banens underskud. Denne beslutning markerede begyndelsen på slutningen for banen, som officielt blev nedlagt den 31. marts 1968.
Selvom Troldhedebanen i mange år var en af Danmarks længste privatbaner og en vigtig transportåre, kunne den ikke overleve de strukturelle ændringer, der ramte mange privatbaner i midten af det 20. århundrede. Konkurrencen fra vejtransport, især efter krigen, gjorde det svært for mange jernbaner at forblive rentable.
Efterladenskaber og Nutidige Spor
Selvom selve jernbanen blev nedlagt i 1968, er store dele af banetracéet bevaret. På visse strækninger er jernbanens spor blevet omdannet til stier, herunder Troldhedestien, som strækker sig mellem Kolding og Ferup, samt stien mellem Grindsted og Sønder Omme. Disse stier er populære blandt vandrere og cyklister og fungerer som en påmindelse om banens engang så vigtige rolle i regionen.
Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane er en vigtig del af Danmarks jernbanehistorie. Fra dens etablering i 1917 til dens lukning i 1968 spillede banen en central rolle i transporten af tørv, brunkul og andre vigtige ressourcer. Selvom banen blev offer for de skiftende transportmønstre i midten af det 20. århundrede, lever dens arv videre i de bevarede banetracé og stationsbygninger, der stadig står som vidnesbyrd om dens betydning. Banens stationsbygninger var tegnet af den danske arkitekt Robert V. Schmidt og er kendt for deres karakteristiske stil.
Sønder Felding Station var med 248 meter læssespor, privat varehus, fold og to private sidespor, hvor det ene blev anlagt under 2. verdenskrig og nedlagt i starten af 1960'erne.
Kærhede startede som sidespor fra 1918 til 1927. Fra 1929 blev Kærhede trinbræt med jordperron Kærhede fik fra 1941 igen læssespor på 134 m, som blev forlænget til 252 meter i 1942. Ved læssesporet var der fra 1942 til 1944 en læsserampe af træ for den smalsporede bane til brunkuls lejren.
Byggeår
1918
Åbnet
1918
Nedlagt
1968.03.31
Nedrevet
Nedrevet
Højdeplacering over havet
21,7 meter
GPS koordinater
55.926803,8.826495
Billede af læsserampe af træ ved Kærhede Trinbræt med Sidespor. Ved læssesporet var der fra 1942 til 1944 en læsserampe af træ for den smalsporede bane til brunkuls lejren. Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1947 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af læsserampe af træ ved Kærhede Trinbræt med Sidespor. Ved læssesporet var der fra 1942 til 1944 en læsserampe af træ for den smalsporede bane til brunkuls lejren.
Sandet startede som sidespor, men blev fra 1918 station med et 150 meter langt krydsningsspor, og frem til 1945 et 66 meter læssespor ved den tilstødende hestedrevne 600 mm tørvebane, som var placeret på en høj jordrampe, hvorefter krydsningssporet også blev læssespor. Hed også Sandet Jylland. Sandet blev senere nedsat til trinbræt.
Stakroge Station var med 294 meter krydsnings- og læssespor og 136 meter læssespor med fold, kartoffellager og 700 mm tørvebane med høj rampe ved briketfabrik.
Sønder Omme station var med 350 meter krydsningsspor, troljeskur, vognvægt og fik i 1918 sidespor til kartoffelmelfabrik. Vest for bygningen var der et 190 meter læssespor med sporskifte i begge ender, fold, rampe, private varehuse og et blindspor til offentligt varehus.
Den første station i Grindsted var en beskeden midlertidig træbygning, der ibrugtoges som stationsbygning ved Vejle-Vandel-Grindsted banens forlængelse til Grindsted den 21. maj 1914. Den første station, som var tegnet af arkitekt Axel Giersing, havde en stationsbygning, der lå som en isoleret ø midt i et gigantisk byggerod, da der var ved at blive etableret andre baner til både Bramming (åbnet den 12. november 1916 ), Brande (åbnede den 1. december 1917), Troldhede (åbnede den 25. august 1917) og Kolding (åbnede den 25. august 1917).
Grindsted anden Station åbnede den 12. november 1916 sammen med strækningen til Bramming, var med remise og fik i løbet af det første åbningssår baner i hele seks retninger.
Vandelbanen blev nedlagt 31. marts 1957, Troldhedebanen fulgte efter 31. marts 1968, og Varde-Grindsted blev som den sidste af privatbanerne nedlagt 31. marts 1972.
For Diagonalbanen blev persontrafikken indstillet 23. maj 1971. Godstrafikken Grindsted-Filskov fortsatte til 1977. På strækningen Bramming-Grindsted, hvor skinnerne stadig ligger, kørte det sidste godstog 3. juni 2012 og banen blev spærret for trafik dagen efter.
Veterantog Vest under Dansk Jernbane-Klub, som havde kørt veterantog på strækningen, kørte afskedstur 31. maj 2012.
Grindsted Station har både haft forkortelsen Gs og Gi
Rishøj sidespor fra 1918 skiftede navn i 1928 til Fugdal sidespor, som blev nedlagt omkring 1932. Fra 1929 blev Fugdal trinbræt med jordperron og svellekant.
Andre navne og stavemåder
Rishøj frem til 1928, hvor navnet blev ændret til Fugdal
Hejnsvig Station var med 293 meter krydsningsspor og vognvægt. Nordvest for bygningen lå et 110 meter læssespor med sporskifte i begge ender, fold og 2 ramper.
Vorbasse Station var med 284 meter krydsningsspor. Nordvest for bygningen var der anlagt et 114 meter læssespor med sporskifte i begge ender og fold og blindspor til offentligt og privat varehus.
Skødebjerg Nord var med et sidespor på 212 meter og var også med tørverampe og spor til tørvemose. I 1927 blev Skødebjerg Nord omdøbt til Højmose sidespor.
Gesten station havde 4 gennemgående spor og vest for bygningen et sidespor med blindspor til varehuset, drejeskive, tosporet remise, vandtårn og vognvægt. De 2 spor nord for ø-perronen blev fjernet efter 1951 da Gesten-Vejen banen blev nedlagt.
Dybvadbro Station havde øst for bygningen et 142 meter læssespor med sporskifte i begge ender og siderampe. Dybvadbro blev nedsat til trinbræt fra 1. februar 1968.
Bramdrupdam Trinbræt åbnede sammen med Troldhede-Kolding (TKVJ) banen den 25. august 1917. Bramdrupdam Trinbræt var med grusperron, et rødbrunt venteskur af træ og en kiosk, hvilket var usædvanligt for et trinbræt. Kiosken har solgt billetter indtil den lukkede.
Bramdrupdam Trinbræt lå for enden af Damstien i Bramdrupdam, som nu er en bydel i Kolding, ved den gamle dam.
Øst for Bramdrupdam Trinbrættet gik banen gennem 3 viadukter under hovedvejen Kolding-Vejle, en gangsti og Kolding-Egtved Jernbane. Kolding-Egtved Jernbane havde Bramdrup Holdeplads tæt på Bramdrupdam Trinbræt, men Bramdrup Holdeplads blev nedlagt allerede den 31. maj 1930.
Den efterhånden temmelig misligholdte ekspeditionsbygning blev nedrevet kort efter Troldhede-Kolding banens nedlæggelse den 31. marts 1968.
Byggeår
1917
Åbnet
1917.08.25
Nedlagt
1968.03.31
Nedrevet
1968
Stednavneforkortelse
Bm
Højdeplacering over havet
40,5 meter
GPS koordinater
55.523276,9.460841
Billede af Bramdrupdam Trinbræt. Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1953 - LINK til kilde.
Komarkshusene Trinbræt var med grusperron. Komarkshusene blev i 1918 omdøbt til Kolding Skov trinbræt.
Byggeår
1917
Åbnet
1917.08.25
Nedlagt
1968.03.31
Nedrevet
Nedrevet
Højdeplacering over havet
22,6 meter
GPS koordinater
55.512398,9.482848
Kolding Banegård (Kd) var Troldhede-Kolding's endestation og lå 87,9 km. fra første station.
Den første banegård i Kolding blev indviet 1. november 1866 sammen med statsbanen fra Fredericia til Vamdrup, der var blevet grænsestation efter krigen i 1864.
Koldings første banegård blev hurtigt for lille og derfor nedrevet i 1883 for at gøre plads til en ny banegård. Den nye og nuværende Kolding Banegård begyndte man allerede i 1882 at gøre klar til, men den var først klar til indvielse i 1884. Den nuværende Kolding Banegård er tegnet i historicistisk stil med træk fra barok og renæssance af Statsbanerne arkitekten Thomas Arboe.
I den periode, på ca. 1½ år uden banegård i Kolding, var der indrettedes en midlertidig ekspedition i lokomotivremisen.
Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane (1917-68) havde ikke egen hovedstation, men havde fuld optagelse på Kolding banegård, hvor DSB også varetog banens godsekspedition. Dens 3 spor blev placeret mellem DSB's og Egtvedbanens. Troldhedebanen havde sit eget remise- og værkstedsområde nordøst for stationen.
Kolding Banegård har foruden persontrafik også betydelig godstrafik, da den ligger på en af de vigtigste tilbageværende jernbanegodsknudepunkter i Danmark på den elektrificerede transitrute mellem Sverige og Tyskland.