Troldhede-Kolding (TKVJ)


Der var tidligt et antal projekter der alle mere eller mindre gik ud på at etablere en nordlig bane fra Kolding i retning Grindsted. Først med loven af 27. maj 1908 blev disse forslag konkretiseret i et projekt der kunne vedtages. Troldhedebanen, der i folkemunde blev kaldt "Trolden", blev anlagt mellem 1914 og 1917. Banen blev kompletteret med forbindelse til Troldhede i nord. Desuden etableredes forbindelse fra Gesten til Vejen. TKVJ var engang Danmarks længste privatbane.

I mange år var banen var en af landets betydeligste transportører af tørv og brunkul. Betydelige mængder tørv og brunkul er blevet fragtet med banen til Kolding og derfra udskibet til resten af landet. Fra moserne i hedeegnene især fra Sandet og Stakkroge nord for Grindsted, blev der under de to verdenskrige transporteret store mængder tørv. Omvendt transporterede Troldhedebanen i starten af 1920'erne store mængder mergel og gødning til de magre hedeegne.

Under anden verdenskrig og helt op til 1950'erne var der en livlig transport af brunkul fra de store lejer mellem Grindsted og Troldhede. På trods af effektiv drift og vedligehold måtte banen som mange andre se en nedgangsperiode efter Anden Verdenskrig. Det endelige resultat var som ved så mange andre baner en langsom bortgang der blev fuldbyrdet med lukningen i 1968.

Vigtige stamdata for Troldhede-Kolding (TKVJ)

Jernbanens længde i km 87,9
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 27. maj 1908 - LOV nr 156
BaneforkortelseTKVJ
Dato for Koncession1913.06.11
Jernbanen åbnet1917.08.25
Persontrafik nedlagt1968.03.31
Godstrafik nedlagt1968.03.31
Jernbanen nedlagt1968.03.31
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
Skinnevægt24,39 kg/m
Max stigning13,5 ‰
Kurveradius300 meter
El driftNej

Troldhede-Kolding (TKVJ) havde følgende stationer

Banekort over Troldhede-Kolding (TKVJ)

Banekort fra Troldhede-Kolding (TKVJ).
Banekort fra Troldhede-Kolding (TKVJ).
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: 2011.10.03 - LINK til kilde.


Troldhede Station (Td) var Troldhede-Kolding banens første station

Troldhede station havde remise, drejeskive, vandtårn, egen perron og 3 spor - fik senere 2 perroner og 4 spor.

Troldhede station havde forbindelse med Skanderborg-Skjern-banen.


Byggeår1880
Åbnet1881.10.18
NedlagtI drift
NedrevetAfventer nedrivning
AdresseJernbanegade 2, 6920 Videbæk
StednavneforkortelseTd
Højdeplacering over havet26,7 meter
GPS koordinater55.990861,8.745203
Troldhede Station.
Troldhede Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2009.05.17 11:23:25


Kort over Troldhede Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Troldhede Station

Historisk kort over Troldhede Station
Troldhede Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Overby Trinbræt lå 3,5 km. fra første station.

Overby Trinbræt var med jordperron og skur inde på marken.


Byggeår1929
Åbnet1929
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet23,5 meter
GPS koordinater55.962163,8.758655
Kort over Overby Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Overby Trinbræt

Historisk kort over Overby Trinbræt
Overby Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Sønder Felding Station (Sdf) lå 6,4 km. fra første station.

Sønder Felding Station var med 248 m læssespor, privat varehus, fold og to private sidespor, hvor det ene blev anlagt under 2. verdenskrig og nedlagt i starten af 1960'erne.


Byggeår1917
Åbnet1917.08.25
Nedlagt1968.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseStrøget 23, 7280 Sønder Felding
StednavneforkortelseSdf
Højdeplacering over havet15,7 meter
GPS koordinater55.942689,8.783330
Kort over Sønder Felding Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Sønder Felding Station

Historisk kort over Sønder Felding Station
Sønder Felding Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Kærhede Trinbræt med Sidespor lå 9,4 km. fra første station.

Kærhede startede som sidespor fra 1918 til 1927. Fra 1929 blev Kærhede trinbræt med jordperron
Kærhede fik fra 1941 igen læssespor på 134 m, som blev forlænget til 252 m i 1942. Ved læssesporet var der fra 1942 til 1944 en læsserampe af træ for den smalsporede bane til brunkuls lejren.


Byggeår1918
Åbnet1918
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet21,7 meter
GPS koordinater55.926803,8.826495
Kort over Kærhede Trinbræt med Sidespor
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Kærhede Trinbræt med Sidespor

Historisk kort over Kærhede Trinbræt med Sidespor
Kærhede Trinbræt med Sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Sandet Station lå 11,6 km. fra første station.

Sandet startede som sidespor, men blev fra 1918 station med et 150 m langt krydsningsspor, og frem til 1945 et 66 m læssespor ved den tilstødende hestedrevne 600 mm tørvebane, som var placeret på en høj jordrampe, hvorefter krydsningssporet også blev læssespor.
Hed også Sandet Jylland. Sandet blev senere nedsat til trinbræt.


Byggeår1917
Åbnet1917.08.25
Nedlagt1968.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseLillevej 6, 7270 Stakroge
Højdeplacering over havet31,3 meter
GPS koordinater55.913041,8.846888
Kort over Sandet Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Sandet Station

Historisk kort over Sandet Station
Sandet Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1918
Åbnet1918
Nedlagt1921
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet25,0 meter
GPS koordinater55.904620,8.847214
Kort over Odinsgård Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Odinsgård Trinbræt

Historisk kort over Odinsgård Trinbræt
Odinsgård Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Stakroge Station lå 14,2 km. fra første station.

Stakroge Station var med 294 m krydsnings- og læssespor og 136 m læssespor med fold, kartoffellager og 700 mm tørvebane med høj rampe ved briketfabrik.


Byggeår1917
Åbnet1917.08.25
Nedlagt1968.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseVinkelvej 12, 7270 Stakroge
Højdeplacering over havet32,0 meter
GPS koordinater55.890142,8.845715
Kort over Stakroge Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Stakroge Station

Historisk kort over Stakroge Station
Stakroge Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Skærsig Trinbræt lå 16,5 km. fra første station.

Skærsig Trinbræt var med jordperron.


Byggeår1929
Åbnet1929
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet32,6 meter
GPS koordinater55.870902,8.854722
Kort over Skærsig Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Skærsig Trinbræt

Historisk kort over Skærsig Trinbræt
Skærsig Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Sønder Omme Station lå 20,9 km. fra første station.

Sønder Omme station var med 350 m krydsningsspor, troljeskur, vognvægt og fik i 1918 sidespor til kartoffelmelfabrik. Vest for bygningen var der et 190 m læssespor med sporskifte i begge ender, fold, rampe, private varehuse og et blindspor til offentligt varehus.


Byggeår1917
Åbnet1917.08.25
Nedlagt1968.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseKirke Alle 11, 7260 Sønder Omme
Højdeplacering over havet34,2 meter
GPS koordinater55.840128,8.892052
Kort over Sønder Omme Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Sønder Omme Station

Historisk kort over Sønder Omme Station
Sønder Omme Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Birkebæk Trinbræt lå 21,9 km. fra første station.

Birkebæk Trinbræt blev etableret før 1942 og var med jordperron og træskur.


Byggeår1942
Åbnet1942
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet38,0 meter
GPS koordinater55.829004,8.907963
Kort over Birkebæk Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Birkebæk Trinbræt

Historisk kort over Birkebæk Trinbræt
Birkebæk Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Hjortlund Trinbræt lå 25,3 km. fra første station.

Hjortlund Trinbræt er etableret før 1942 og var med jordperron.


Byggeår1942
Åbnet1942
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet36,3 meter
GPS koordinater55.807255,8.922001
Kort over Hjortlund Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Hjortlund Trinbræt

Historisk kort over Hjortlund Trinbræt
Hjortlund Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Simmelbæk Trinbræt lå 26,1 km. fra første station.

Simmelbæk Trinbræt var med jordperron og lukket træskur.


Byggeår1919
Åbnet1919
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet38,1 meter
GPS koordinater55.799486,8.922615
Kort over Simmelbæk Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Simmelbæk Trinbræt

Historisk kort over Simmelbæk Trinbræt
Simmelbæk Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Grindsted Station (Gi) lå 30,7 km. fra første station.

Den første station i Grindsted var en beskeden midlertidig træbygning, der ibrugtoges som stationsbygning ved Vejle-Vandel-Grindsted banens forlængelse til Grindsted den 21. maj 1914. Den første station, som var tegnet af arkitekt Axel Giersing, havde en stationsbygning, der lå som en isoleret ø midt i et gigantisk byggerod, da der var ved at blive etableret andre baner til både Bramming (åbnet den 12. november 2016), Brande (åbnede den 1. december 1917), Troldhede (åbnede den 25. august 1917) og Kolding (åbnede den 25. august 1917).

Grindsted anden Station åbnede den 12. november 2016 sammen med strækningen til Bramming, var med remise og fik i løbet af det første åbningssår baner i hele seks retninger.

Vandelbanen blev nedlagt 31. marts 1957, Troldhedebanen fulgte efter 31. marts 1968, og Varde-Grindsted blev som den sidste af privatbanerne nedlagt 31. marts 1972.

For Diagonalbanen blev persontrafikken indstillet 23. maj 1971. Godstrafikken Grindsted-Filskov fortsatte til 1977. På strækningen Bramming-Grindsted, hvor skinnerne stadig ligger, kørte det sidste godstog 3. juni 2012 og banen blev spærret for trafik dagen efter.

Veterantog Vest under Dansk Jernbane-Klub, som havde kørt veterantog på strækningen, kørte afskedstur 31. maj 2012.

Grindsted Station har både haft forkortelsen Gs og Gi


Byggeår1914
Åbnet1916.11.12
Nedlagt2012.06.03
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseØstergade 25, 7200 Grindsted
StednavneforkortelseGi
Højdeplacering over havet41,7 meter
GPS koordinater55.758920,8.931499
Grindsted Station.
Grindsted Station.
Fotograf: René Damkær Henningsen - Dato: 2018.11.10 12:14:47


Kort over Grindsted Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Grindsted Station

Historisk kort over Grindsted Station
Grindsted Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Rishøj (Fugdal) Trinbræt med Sidespor lå 35,3 km. fra første station.

Rishøj sidespor fra 1918 skiftede navn i 1928 til Fugdal sidespor, som blev nedlagt omkring 1932. Fra 1929 blev Fugdal trinbræt med jordperron og svellekant.


Byggeår1918
Åbnet1918
Nedlagt1932
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet53,9 meter
GPS koordinater55.723494,8.973701
Kort over Rishøj (Fugdal) Trinbræt med Sidespor
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Rishøj (Fugdal) Trinbræt med Sidespor

Historisk kort over Rishøj (Fugdal) Trinbræt med Sidespor
Rishøj (Fugdal) Trinbræt med Sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Hejnsvig Station (Hjv) lå 38,5 km. fra første station.

Hejnsvig Station var med 293 m krydsningsspor og vognvægt. Nordvest for bygningen lå et 110 m læssespor med sporskifte i begge ender, fold og 2 ramper.


Byggeår1916
Åbnet1917.08.25
Nedlagt1968.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseBredgade 31, 7250 Hejnsvig
StednavneforkortelseHjv
Højdeplacering over havet77,5 meter
GPS koordinater55.697961146855064,8.99210161983166
Kort over Hejnsvig Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Hejnsvig Station

Historisk kort over Hejnsvig Station
Hejnsvig Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Lyngsminde Trinbræt lå 41,7 km. fra første station.

Lyngsminde Trinbræt var med grusperron og svellekant.


Byggeår1929
Åbnet1929
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet68,0 meter
GPS koordinater55.680205,9.031899
Kort over Lyngsminde Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Lyngsminde Trinbræt

Historisk kort over Lyngsminde Trinbræt
Lyngsminde Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Gilbjerg Trinbræt med Sidespor lå 43,1 km. fra første station.

Gilbjerg Trinbræt var med jordperron og blikskur neden for en trappe, var fra 1918 til 1928 også med sidespor.


Byggeår1917
Åbnet1917.08.25
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet58,8 meter
GPS koordinater55.669289,9.042458
Kort over Gilbjerg Trinbræt med Sidespor
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Gilbjerg Trinbræt med Sidespor

Historisk kort over Gilbjerg Trinbræt med Sidespor
Gilbjerg Trinbræt med Sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Vorbasse Station (Vba) lå 47,7 km. fra første station.

Vorbasse Station var med 284 m krydsningsspor. Nordvest for bygningen var der anlagt et 114 m læssespor med sporskifte i begge ender og fold og blindspor til offentligt og privat varehus.


Byggeår1917
Åbnet1917.08.25
Nedlagt1968.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseDalgasvej 10, 6623 Vorbasse
StednavneforkortelseVba
Højdeplacering over havet76,9 meter
GPS koordinater55.634099,9.080406
Kort over Vorbasse Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Vorbasse Station

Historisk kort over Vorbasse Station
Vorbasse Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Højmose Trinbræt lå 49,7 km. fra første station.

Højmose Trinbræt var med jordperron.


Byggeår1929
Åbnet1929
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet76,0 meter
GPS koordinater55.624178,9.102995
Kort over Højmose Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Højmose Trinbræt

Historisk kort over Højmose Trinbræt
Højmose Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Skødebjerg Nord Sidespor lå 50,1 km. fra første station.

Skødebjerg Nord var med et sidespor på 212 m og var også med tørverampe og spor til tørvemose.
I 1927 blev Skødebjerg Nord omdøbt til Højmose sidespor.


Byggeår1918
Åbnet1918
Nedlagt1960
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet74,4 meter
GPS koordinater55.617945,9.116026
Kort over Skødebjerg Nord Sidespor
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Skødebjerg Nord Sidespor

Historisk kort over Skødebjerg Nord Sidespor
Skødebjerg Nord Sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1918
Åbnet1918
Nedlagt1960
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet75,9 meter
GPS koordinater55.613520,9.125331
Kort over Skødebjerg Syd Trinbræt med Sidespor
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Skødebjerg Syd Trinbræt med Sidespor

Historisk kort over Skødebjerg Syd Trinbræt med Sidespor
Skødebjerg Syd Trinbræt med Sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Fitting Station lå 52,1 km. fra første station.

Fitting Trinbræt blev i 1918 opgraderet til station med et 88 m læssespor og sidespor til privat kartoffellager.


Byggeår1917
Åbnet1917.08.25
Nedlagt1968.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseFitting Stationsvej 14, 6623 Vorbasse
Højdeplacering over havet74,7 meter
GPS koordinater55.609373,9.133583
Kort over Fitting Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Fitting Station

Historisk kort over Fitting Station
Fitting Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1932
Åbnet1932
Nedlagt1939
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet67,1 meter
GPS koordinater55.599703,9.148155
Kort over Skødebro Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Skødebro Trinbræt

Historisk kort over Skødebro Trinbræt
Skødebro Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Klebæk Trinbræt lå 55,2 km. fra første station.

Klebæk Trinbræt var med jordperron.


Byggeår1929
Åbnet1929
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet76,7 meter
GPS koordinater55.584227,9.149955
Kort over Klebæk Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Klebæk Trinbræt

Historisk kort over Klebæk Trinbræt
Klebæk Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Bække Station (Bæk) lå 57,1 km. fra første station.

Bække Station var med 260 m krydsningsspor og vognvægt. Syd for bygningen lå et 114 m læssespor med sporskifte i begge ender og en fold.


Byggeår1917
Åbnet1917.08.25
Nedlagt1968.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseStationsvej 7, 6622 Bække
StednavneforkortelseBæk
Højdeplacering over havet61,4 meter
GPS koordinater55.569072,9.141472
Kort over Bække Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Bække Station

Historisk kort over Bække Station
Bække Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Staushede Trinbræt lå 60,1 km. fra første station.

Staushede Trinbræt var med kort grusperron og blikskur lidt væk fra banen.


Byggeår1925
Åbnet1925
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet47,4 meter
GPS koordinater55.547847,9.170323
Kort over Staushede Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Staushede Trinbræt

Historisk kort over Staushede Trinbræt
Staushede Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Gesten Station (Gtn) lå 63,4 km. fra første station.

Gesten station havde 4 gennemgående spor og vest for bygningen et sidespor med blindspor til varehuset, drejeskive, tosporet remise, vandtårn og vognvægt. De 2 spor nord for ø-perronen blev fjernet efter 1951 da Gesten-Vejen banen blev nedlagt.


Byggeår1917
Åbnet1917.08.25
Nedlagt1968.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseStadion Alle 20, 6621 Gesten
StednavneforkortelseGtn
Højdeplacering over havet46,7 meter
GPS koordinater55.527150,9.204014
Kort over Gesten Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Gesten Station

Historisk kort over Gesten Station
Gesten Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Øster Gesten Trinbræt lå 65,0 km. fra første station.

Øster Gesten Trinbræt var med kort grusperron og blikskur.


Byggeår1929
Åbnet1929
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet49,2 meter
GPS koordinater55.528685,9.213683
Kort over Øster Gesten Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Øster Gesten Trinbræt

Historisk kort over Øster Gesten Trinbræt
Øster Gesten Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Veerst Station lå 67,9 km. fra første station.

Veerst Station havde øst for bygningen et 117 m læssespor med sporskifte i begge ender, galgekran og siderampe.


Byggeår1917
Åbnet1917.08.25
Nedlagt1968.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseKronborgvej 12, 6600 Vejen
Højdeplacering over havet66,2 meter
GPS koordinater55.554637,9.248377
Kort over Veerst Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Veerst Station

Historisk kort over Veerst Station
Veerst Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Hundsholt Trinbræt lå 70,5 km. fra første station.

Hundsholt Trinbræt var med grusperron og træskur.


Byggeår1917
Åbnet1917.08.25
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet59,1 meter
GPS koordinater55.546102,9.286260
Kort over Hundsholt Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Hundsholt Trinbræt

Historisk kort over Hundsholt Trinbræt
Hundsholt Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Jordrup Station (Jop) lå 72,4 km. fra første station.

Jordrup Station var med 300 m krydsningsspor og et 144 m læssespor, galgekran, svinefold, privat varehus og troljespor.


Byggeår1917
Åbnet1917.08.25
Nedlagt1968.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseKløvervej 6, 6064 Jordrup
StednavneforkortelseJop
Højdeplacering over havet68,8 meter
GPS koordinater55.550238,9.315484
Kort over Jordrup Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Jordrup Station

Historisk kort over Jordrup Station
Jordrup Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Korsvang Station lå 74,9 km. fra første station.

Korsvang Station havde øst for bygningen 96 m læssespor med sporskifte i begge ender og siderampe.


Byggeår1917
Åbnet1917.08.25
Nedlagt1968.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseFynslundvej 64, 6064 Jordrup
Højdeplacering over havet59,6 meter
GPS koordinater55.535026,9.341828
Kort over Korsvang Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Korsvang Station

Historisk kort over Korsvang Station
Korsvang Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Ferup Station lå 77,2 km. fra første station.

Ferup Station havde Vest for bygningen et 92 m læssespor med sporskifte i begge ender og siderampe.


Byggeår1917
Åbnet1917.08.25
Nedlagt1968.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseHarager 7, 6640 Lunderskov
Højdeplacering over havet48,1 meter
GPS koordinater55.536456,9.377946
Kort over Ferup Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Ferup Station

Historisk kort over Ferup Station
Ferup Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Dybvadbro Station lå 79,9 km. fra første station.

Dybvadbro Station havde øst for bygningen et 142 m læssespor med sporskifte i begge ender og siderampe. Dybvadbro blev nedsat til trinbræt fra 1. februar 1968.


Byggeår1917
Åbnet1917.08.25
Nedlagt1968.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseEgtvedvej 132, 6000 Kolding
Højdeplacering over havet27,7 meter
GPS koordinater55.538598,9.419196
Kort over Dybvadbro Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Dybvadbro Station

Historisk kort over Dybvadbro Station
Dybvadbro Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Bramdrupdam Trinbræt (Bm) lå 83,3 km. fra første station.

Bramdrupdam Trinbræt åbnede sammen med Troldhede-Kolding (TKVJ) banen den 25. august 1917. Bramdrupdam Trinbræt var med grusperron, et rødbrunt venteskur af træ og en kiosk, hvilket var usædvanligt for et trinbræt. Kiosken har solgt billetter indtil den lukkede.

Bramdrupdam Trinbræt lå for enden af Damstien i Bramdrupdam, som nu er en bydel i Kolding, ved den gamle dam.

Øst for Bramdrupdam Trinbrættet gik banen gennem 3 viadukter under hovedvejen Kolding-Vejle, en gangsti og Kolding-Egtved Jernbane. Kolding-Egtved Jernbane havde Bramdrup Holdeplads tæt på Bramdrupdam Trinbræt, men Bramdrup Holdeplads blev nedlagt allerede den 31. maj 1930.

Den efterhånden temmelig misligholdte ekspeditionsbygning blev nedrevet kort efter Troldhede-Kolding banens nedlæggelse den 31. marts 1968.


Byggeår1917
Åbnet1917.08.25
Nedlagt1968.03.31
Nedrevet1968
StednavneforkortelseBm
Højdeplacering over havet40,5 meter
GPS koordinater55.523276,9.460841
Kort over Bramdrupdam Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Bramdrupdam Trinbræt

Historisk kort over Bramdrupdam Trinbræt
Bramdrupdam Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Komarkshusene Trinbræt lå 85,3 km. fra første station.

Komarkshusene Trinbræt var med grusperron. Komarkshusene blev i 1918 omdøbt til Kolding Skov trinbræt.


Byggeår1917
Åbnet1917.08.25
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet22,6 meter
GPS koordinater55.512398,9.482848
Kort over Komarkshusene Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Komarkshusene Trinbræt

Historisk kort over Komarkshusene Trinbræt
Komarkshusene Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Kolding Banegård (Kd) var Troldhede-Kolding's endestation og lå 87,9 km. fra første station.

Den første banegård i Kolding blev indviet 1. november 1866 sammen med statsbanen fra Fredericia til Vamdrup, der var blevet grænsestation efter krigen i 1864.

Koldings første banegård blev hurtigt for lille og derfor nedrevet i 1883 for at gøre plads til en ny banegård. Den nye og nuværende Kolding Banegård begyndte man allerede i 1882 at gøre klar til, men den var først klar til indvielse i 1884. Den nuværende Kolding Banegård er tegnet i historicistisk stil med træk fra barok og renæssance af Statsbanerne arkitekten Thomas Arboe.

I den periode, på ca. 1½ år uden banegård i Kolding, var der indrettedes en midlertidig ekspedition i lokomotivremisen.

Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane (1917-68) havde ikke egen hovedstation, men havde fuld optagelse på Kolding banegård, hvor DSB også varetog banens godsekspedition. Dens 3 spor blev placeret mellem DSB's og Egtvedbanens. Troldhedebanen havde sit eget remise- og værkstedsområde nordøst for stationen.

Kolding Banegård har foruden persontrafik også betydelig godstrafik, da den ligger på en af de vigtigste tilbageværende jernbanegodsknudepunkter i Danmark på den elektrificerede transitrute mellem Sverige og Tyskland.


Byggeår1884
Åbnet1884
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektThomas Arboe
AdresseBanegårdspladsen 4, 6000 Kolding
StednavneforkortelseKd
Højdeplacering over havet3,3 meter
GPS koordinater55.490803,9.481189
Kolding Station.
Kolding Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2014.10.09 17:50:24


Kort over Kolding Banegård
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Kolding Banegård

Historisk kort over Kolding Banegård
Kolding Banegård - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Litteratur for: Troldhede-Kolding (TKVJ)

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Troldhedebanen
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Troldhedebanen
Helge Kjerside, Finn & Steen Christensen
2002
368
Lunderskov
Lokomotivklubben KLK
87-980484-1-4
Midtjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Midtjyske jernbaner
Niels Jensen
1979
116
København
J. Fr. Clausen
87-11-03904-3
Jernbanehistorisk Årbog 93
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Jernbanehistorisk Årbog 93
Jens Bruun-Petersen, Birger Wilche m.fl.
93
64

Bane Bøger ApS
87-88632-42-3