Fjerritslev-Nørresundby Jernbane - operatør: APB (Oprindelig: FNSJ)




Historien om Nørresundby-Fjerritslev Jernbanen

Nørresundby-Fjerritslev og Sæby-Frederikshavn Jernbanerne spillede en vigtig rolle i udviklingen af Nordjyllands jernbaneinfrastruktur i slutningen af 1800-tallet. Begge strækninger blev vedtaget som en del af den store jernbanelov fra 1894. Den oprindelige plan var, at de to baner skulle være selvstændige, men ved koncessionen udstedt 26. juni 1896 blev de samlet under ét selskab, FFJ (Fjerritslev-Frederikshavn Jernbane). På trods af denne samling blev de to strækninger dog drevet hver for sig.

En ambition om at skabe Danmarks længste privatbane

Selvom man drømte om at etablere en sammenhængende rute mellem Fjerritslev og Frederikshavn, hvilket ville have skabt Danmarks længste privatbane på 129 km, blev denne vision aldrig realiseret. Alligevel opnåede Sæbybanen at være den længste privatbane i Danmark indtil Troldhedebanen blev åbnet i 1917.

De to jernbanestrækninger blev designet til at benytte DSB's spor mellem Nørresundby og Aalborg. Dog skulle Aalborg Station udvides, før det kunne blive endestation for begge baner. Indtil da startede Fjerritslevbanen fra Nørresundby Station, mens Sæbybanen brugte en midlertidig station på Nørresundby Havnebane, anlagt i 1874. FFJ overtog senere havnebanen i 1900 og etablerede en skarp højrekurve, kaldet "Krøllen", for at undgå, at Sæby-togene skulle rebroussere på Nørresundby Station.

Sæby-Frederikshavn Banens unikke placering

Mens Nørresundby Havnestation var tænkt som hovedstation for FFJ, blev dette ikke til virkelighed. I stedet skabte FFJ et samarbejde med de to andre nordjyske privatbaner, Aalborg-Hadsund Jernbane og Aars-Nibe-Svenstrup Jernbane. Dette samarbejde kulminerede i opførelsen af et fælles værksted og remise i 1901, og i 1902 blev den fælles togleder- og godsstation Aalborg G indviet. Samme år blev Aalborg Station udvidet, hvilket muliggjorde, at de fleste privatbanetog fik endestation her.

I oktober 1902 dannede de tre selskaber driftsselskabet Nordjyllands Forenede Privatbaner, som senere skiftede navn til Aalborg Privatbaner i 1915, da også Hjørring Privatbaner kom til. Dette var et vigtigt skridt i effektiviseringen af jernbanedriften i Nordjylland.

Banestrækningerne i dag

Selvom banerne ikke længere eksisterer som jernbanestrækninger, er en del af tracéet stadig bevaret og genanvendt som cykel- og vandrestier. Hele 32,5 km af banens tracé er bevaret, og flere dele er blevet omdannet til banestier. For eksempel blev Vadum Banesti indviet i 2014 og følger 6 km af det gamle banetracé mellem Aalborg Vandskistadion og Biersted. En anden del af banestrækningen, kendt som Banestien, går mellem Biersted og Aabybro og strækker sig over 5 km.

Derudover er 12,5 km af banestrækningen mellem Årup og Fjerritslev bevaret som en grusvej, der også kan bruges af personbiler. Det er et af de længste bevarede stræk af jernbanen, og det giver i dag besøgende mulighed for at opleve den gamle banes forløb og landskabets udvikling.

Nedlagte stationer

Desværre er nogle af de gamle stationsbygninger blevet revet ned. Blandt de stationer, der ikke længere eksisterer, er Vadum, Brovst, Arentsminde og Fjerritslev. Disse stationer var tidligere vigtige knudepunkter for jernbanens passagerer og gods, men de er nu blot en del af Nordjyllands jernbanehistorie.

Jernbanens betydning for Nordjylland

Nørresundby-Fjerritslev og Sæby-Frederikshavn Jernbanerne spillede en væsentlig rolle i udviklingen af Nordjyllands infrastruktur. De bidrog til, at både mennesker og gods kunne transporteres hurtigt og effektivt gennem regionen. Selvom banerne nu kun er et minde om fortidens transportmidler, var de i deres tid et afgørende element i Nordjyllands industrielle og økonomiske vækst.

Deres historie afspejler også de større skift, der skete i den danske jernbaneindustri i begyndelsen af det 20. århundrede, hvor privatbanerne spillede en vigtig rolle i landets transportinfrastruktur. Med etableringen af driftssamarbejder som Aalborg Privatbaner blev jernbanerne mere effektive og økonomisk rentable.

Selvom disse baner ikke længere er i drift, kan man stadig opleve deres betydning ved at vandre eller cykle på de bevarede strækninger, der er blevet omdannet til stier. Dette giver en unik mulighed for at se, hvordan jernbanerne engang snoede sig gennem det nordjyske landskab og forbandt byerne med resten af Danmark.


Vigtige stamdata for Fjerritslev-Nørresundby Jernbane

Jernbanens længde i km 52,7
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 8. maj 1894 - LOV nr. 88
BaneforkortelseFNSJ
Statstilskud i %50 %
Dato for Koncession1896.06.26
Jernbanen åbnet1897.03.19
Persontrafik nedlagt1969.03.31
Godstrafik nedlagt1969.04.01
Jernbanen nedlagt1969.04.01
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
BallastGrus
Max stigning7,13 ‰
Kurveradius596 meter
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Bane statusPrivatbane


Fjerritslev-Nørresundby Jernbane har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid

Start datoSlut datoJernbaneselskabEjendomsmærke
1915.04.011968.03.31Aalborg PrivatbanerAPB
1902.10.161915.04.01Nordjyllands Forenede Privatbaner, senere APBNFP
1899.07.181902.10.16Fjerritslev-Frederikshavn JernbaneFFJ
1897.03.191899.07.18Fjerritslev - Nørresundby JernbaneFNSJ


Fjerritslev-Nørresundby Jernbane havde følgende stoppesteder



Banekort over Fjerritslev-Nørresundby Jernbane

Banekort fra Fjerritslev-Nørresundby Jernbane (FNSJ).
Banekort fra Fjerritslev-Nørresundby Jernbane (FNSJ).
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 24. november 2011 - LINK til kilde.


Aalborg Station (Ab) var Fjerritslev-Nørresundby Jernbane banens første station

Aalborg Station: Et Historisk Knudepunkt for Jernbanetrafik

Aalborg Station, som blev indviet den 18. september 1869, har spillet en central rolle i Danmarks jernbanehistorie og har været et vigtigt trafikknudepunkt i det nordlige Jylland. Stationen blev en del af Randers-Aalborg-banen, der forbandt Aalborg med resten af Jylland og videre til København. Denne betydningsfulde begivenhed markerede starten på en ny æra for byen og det omkringliggende område.

Aalborgs Første Station

Ved åbningen af Aalborg Station var Aalborg den næststørste by i Jylland med omkring 11.700 indbyggere. Den oprindelige stationsbygning var tegnet af den anerkendte arkitekt N.P.C. Holsøe, som gav stationen en statelig og pompøs fremtoning, inspireret af den norditalienske renæssance. Denne arkitektoniske stil blev også anvendt ved Nyborg Station, hvilket skabte en vis sammenhæng mellem de jyske og fynske stationer.

Den nye jernbaneforbindelse til Randers og videre sydpå gjorde Aalborg til et vigtigt knudepunkt for både passagerer og gods. I stationens første driftsår blev der kun sendt tre tog i hver retning om dagen, og der var kun omkring 165 passagerer per afgang. Men med tiden voksede både trafikken og byens betydning som handelscentrum.

Udvidelsen af Jernbaneforbindelserne

Den 16. august 1879 blev Aalborg forbundet med Vendsysselbanen, som åbnede en vigtig jernbanebro over Limfjorden. Denne bro gjorde det muligt at rejse nordpå til Hjørring og Frederikshavn og var et afgørende skridt i udvidelsen af det nordjyske jernbanenetværk.

I 1897 blev Fjerritslev-Nørresundby Jernbane (FNSJ) etableret, og i 1899 åbnede Sæbybanen, som forbandt Nørresundby med Sæby og Frederikshavn. Selvom disse strækninger lå nord for Limfjorden, udgik næsten alle tog fra Aalborg Station, hvilket yderligere cementerede byens betydning som trafikknudepunkt.

Privatbanernes Rolle i Aalborg

Den 15. juli 1899 åbnede Aars-Nibe-Svenstrup Jernbane, som i 1910 blev forlænget til Hvalpsund. I begyndelsen kørte togene fra Svenstrup, men med åbningen af den nye Aalborg Station i 1902 blev togene ført til Aalborg. Dette var en vigtig milepæl i udviklingen af det lokale jernbanenetværk, og det gjorde det nemmere for passagerer og gods at rejse til og fra Aalborg.

Privatbanerne spillede også en vigtig rolle med etableringen af Aalborg-Hadsund Jernbane i 1900. Denne jernbanestrækning forbandt Aalborg med det østlige Himmerland og byen Hadsund, hvilket yderligere styrkede Aalborgs position som et centralt trafikknudepunkt i Nordjylland.

Den Nye Aalborg Station i 1902

På grund af den stigende trafik og behovet for mere plads blev det besluttet at bygge en ny stationsbygning. Den 8. december 1902 blev den nuværende Aalborg Station indviet. Stationen blev placeret cirka 300 meter syd for den oprindelige station fra 1869, og den nye bygning blev tegnet af arkitekten Thomas Arboe. Arboe lod sig inspirere af Holsøes design fra den første station, men tilføjede sin egen arkitektoniske detalje i form af et renæssanceur på toppen af bygningen, som i dag er et karakteristisk træk ved Aalborg Station.

Den nye station var langt større og mere rummelig end den oprindelige, og den kunne håndtere den stigende trafik. På trods af den øgede trafik i begyndelsen af 1900-tallet forblev stationsbygningen stort set uændret frem til 1960'erne.

Nedlæggelse af Privatbanerne

I 1960'erne begyndte privatbanerne at miste deres relevans i takt med, at bilismen voksede. Mange af de mindre jernbanestrækninger blev derfor nedlagt. Sæbybanen lukkede den 31. marts 1968, og både Fjerritslev-Nørresundby Jernbane, Hvalpsundbanen og Hadsundbanen blev nedlagt den 1. april 1969. Dette markerede afslutningen på en æra, hvor privatbanerne havde spillet en vigtig rolle i transporten af både mennesker og gods i det nordjyske.

Modernisering og Renovering af Aalborg Station

Selvom mange af privatbanerne blev lukket, forblev Aalborg Station et vigtigt knudepunkt for jernbanetrafik i Nordjylland. I løbet af 1970'erne begyndte stationens område at gennemgå en omfattende modernisering. Mange af de små bygninger og gamle faciliteter blev fjernet for at give plads til nye og mere tidssvarende strukturer. Denne proces fortsatte op gennem 1980'erne og 1990'erne, hvor stationen blev moderniseret både indvendigt og udvendigt.

I 1992 blev Aalborg Station fredet som et arkitektonisk og historisk monument. Denne fredning sikrer, at stationens unikke arkitektur og historie bevares for eftertiden.

Aalborg Nærbane og Nordjyske Jernbaner

I 2003 blev Aalborg en del af den nye Aalborg Nærbane, som betjener syv stationer i og omkring Aalborg mellem Nørresundby i nord og Skørping i syd. Dette gav byens borgere bedre mulighed for at pendle mellem de omkringliggende byer og Aalborg, og det gjorde også stationen til et endnu vigtigere knudepunkt for lokaltrafikken.

I 2017 blev den regionale jernbanedrift fra Aalborg Station til Skørping og Frederikshavn overdraget fra DSB til det lokale jernbaneselskab Nordjyske Jernbaner. Denne ændring markerede en ny fase i jernbanens historie i Nordjylland, hvor lokal trafik blev prioriteret for at imødekomme de regionale behov.

Arkitektur og Bevarelse

Aalborgs nuværende station er en imponerende bygning, der stadig bærer mange af de arkitektoniske træk fra den oprindelige station fra 1902. Thomas Arboes design er præget af symmetri og enkelhed, men med detaljer som renæssanceuret, der tilføjer et strejf af elegance. Stationens to tårne, som er inspireret af Holsøes oprindelige station, gør bygningen let genkendelig og skaber en historisk forbindelse til Aalborgs tidlige jernbanetid.

Stationen blev som nævnt fredet i 1992, hvilket betyder, at dens historiske og arkitektoniske værdi nu er sikret for fremtiden. Renoveringen har sikret, at Aalborg Station fortsat kan fungere som et moderne transportknudepunkt samtidig med, at dens historiske karakter bevares.

Aalborg Busterminal

Ved siden af Aalborg Station ligger Aalborg Busterminal, som også spiller en vigtig rolle i byens kollektive trafik. Busterminalen, der er placeret ved John F. Kennedys Plads, forbinder byen med resten af Nordjylland og gør det nemt for rejsende at skifte mellem bus og tog. Busterminalen er et travlt knudepunkt med dagligt mellem 25.000 og 30.000 passagerer. Denne tætte forbindelse mellem tog og bus gør Aalborg Station til en central transporthub for hele regionen.

Aalborg Station har gennem sin lange historie været en vigtig del af byens og regionens infrastruktur. Fra dens åbning i 1869, hvor jernbanen forbandt Aalborg med resten af Danmark, til i dag, hvor stationen stadig spiller en central rolle for både lokaltog, regionaltog og fjerntog, har den været et knudepunkt for transport og handel.

Stationens historie, arkitektur og bevaring sikrer, at den fortsat vil være en vigtig del af Aalborgs identitet. Med udviklingen af nærbanen og overdragelsen af regional trafik til Nordjyske Jernbaner er stationen også godt rustet til at imødekomme fremtidens transportbehov.

Byggeår1900
Åbnet1902.12.08
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektThomas Arboe
AdresseJohn F. Kennedys Pl. 3, 9000 Aalborg
StednavneforkortelseAb
Højdeplacering over havet4,4 meter
GPS koordinater57.043181,9.917006


Billede af Aalborg Station.
Billede af Aalborg Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. september 2021
Download billede



Limfjordsbroen Jernbanebro [1879-1938] lå 1,8 km. fra første station.

Vendsysselbanen blev indviet den 15. august 1871 og de første 8 år var der færgedrift mellem Aalborg og Nørresundby. I oktober 1873 blev der skrevet kontrakt med det franske firma "Compagnie de Fives-Lille", og i allerede juni 1874 begyndte arbejdet, på broen mellem Aalborg og Nørresundby. Arbejdet startede med de syv bropiller, som skulle bære broen. Opførslen af bropillerne var vanskeliggjort af det over 30 meter dybe mudder, som lå på fjordbunden og byggeriet endte med at koste 14 mennesker livet.

Brobyggeriet blev afsluttet i 1878, og broen kunne indviet den 16. august 1879.

Limfjordsbroen var en svingbro og på tidspunktet det hidtil største ingeniørarbejde i Danmark og kom til at koste 2.729.353 kr.

Byggeår1878
Åbnet1879.08.16
Nedlagt1938.04.23
Nedrevet1938
ArkitektCompagnie de Fives-Lille
Højdeplacering over havet0,0 meter
GPS koordinater57.058522352578706,9.910678769717217


Postkort med Limfjordsbroen Jernbanebro.
Postkort med Limfjordsbroen Jernbanebro. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: 1908.03.16 (Postgået)




Nørresundby Station (Ns) [1907-1972] lå 2,6 km. fra første station.

Den første Station i Nørresundby åbnede i 1871 som endestation for Vendsysselbanen (Nørresundby til Frederikshavn), der blev indviet den 15. august 1871. Den 8. januar 1879 kom der forbindelse til Aalborg Banegård via den nye jernbanebro over Limfjorden.

Den første stationsbygning blev opført i træ som en midlertidige stationsbygning. Stationsbygningen var Fredericias første banegård fra 1866, som var en simpel lav træbygning, der blev flyttet til Nørresundby, hvor den i lidt udvidet form tjente som "midlertidig" stationsbygning. Den midlertidige station kom dog til at stå frem til 1907, før den blev afløst af en ny station og kort tid efter blev træbygningen revet ned.

Nørresundby station blev et vigtigt knudepunkt i jernbanetrafikken i Nordjylland. Der åbnede mange baner med tilslutning til Nørresundby station: både Fjerritslevbanen (Nørresundby-Fjerritslev) den 19. marts 1897 og den 18. september 1899 åbnede Sæbybanen (Nørresundby-Sæby-Frederikshavn). Da Fjerritslev-Nørresundby Jernbane åbnede den 19. marts 1897, fik banen tilslutning til DSB's station i Nørresundby. Herfra blev persontogene i et vist omfang ført frem til et midlertidigt trinbræt ved Vesterbrogade/Østerbrogade indtil Fjerritslev-Frederikshavn Jernbanes egen station ved Nørresundby Havn kunne tages i brug den 18. juli 1899 sammen med banens anden etape til Frederikshavn. Stationen blev hurtigt en stor godsstation med en mængde firmaspor og overtog DSB's havnebane i år 1900.

Nørresundby Havnestation eller Nørresundby H – hvor H altså ikke stod for hovedbanegård – skulle have været Fjerritslev-Frederikshavn banens centrale driftsstation, men i stedet blev der etableret samarbejde med de to "søndenfjords" privatbaner Aalborg-Hadsund Jernbane og Aars-Nibe-Svenstrup Jernbane.

De 3 selskaber opførte i 1901 fælles værksted og remise og indviede den 8. december 1902 deres fælles togleder-, gods- og lokomotivstation Aalborg G. Samme år blev den udvidede Aalborg Station indviet, hvorefter langt de fleste privatbanetog fik endestation i Aalborg. Den 16. oktober 1902 oprettede de 3 selskaber det fælles driftsselskab Nordjyllands Forenede Privatbaner, som skiftede navn til Aalborg Privatbaner i 1915 efter at Hjørring Privatbaner også var opstået.

Efter forbindelse til Aalborg station udgik næsten alle tog fra Aalborg station, og det var kun togene til Fjerritslev og via Vendsysselbanen, der standsede på Nørresundby Station. Togene mod Frederikshavn via Sæbybanen stoppede på Nørresundby Havnestation. Fjerritslevbanen blev nedlagt den 1. april 1969 og Nørresundby havnestation lukkede sammen med Sæbybanen, der blev nedlagt den 31. marts 1968 og stationsbygningen blev nedrevet få år senere.

Nørresundby Station blev nedlagt i 1972.

I 2003 åbnede den nye Lindholm Station (trinbræt) ca. 300 meter nord for den gamle Nørresundby Station.

Byggeår1907
Åbnet1907
Nedlagt1972
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseStationsvej 10, 9400 Nørresundby
StednavneforkortelseNs
Højdeplacering over havet2,9 meter
GPS koordinater57.064842,9.908772


Billede af Nørresundby Station.
Billede af Nørresundby Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. september 2022
Download billede



Voerbjerg Trinbræt lå 4,7 km. fra første station.

Voerbjerg Trinbræt var meget sparsom med en jordperron og et trinbrætsignal af træ.

Byggeår1957
Åbnet1957
Nedlagt1969.04.01
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet4,6 meter
GPS koordinater57.083110,9.895885


Billede af Voerbjerg Trinbræt.
Billede af Voerbjerg Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. januar 2010
Download billede



Vadum Kirke Trinbræt lå 8,3 km. fra første station.

Vadum Kirke Trinbræt havde et læskur der var bygget af blokhusbrædder og lå ca. 50 meter øst for trinbrættet - formentlig for at det samtidigt kunne benyttet til læ for buspassagerer. Trinbrættet var en meget simpel grus/jordperron og en enkelt svellerække ud mod skinnerne. Trinbrætsignalet var en vendeskive med lys monteret i enden af en gammel lang jernbaneskinne.

Byggeår1934
Åbnet1934
Nedlagt1969.04.01
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet7,9 meter
GPS koordinater57.112821,9.881189


Billede af Vadum Kirke Trinbræt.
Billede af Vadum Kirke Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1962 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Vadum Kirke Trinbræt.

Titel: Vadum Kirkevej 48 - Plomgaard - 1962 -
Person: Bygningsnavn: Plomgård
Sted: Vadum Kirkevej 48, 9430 Vadum
Vejnavn: Vadum Kirkevej
Husnummer: 48
Lokalitet: Torpet
Postnummer: 9430
By: Vadum
Sogn: Vadum
Matrikelnummer: 12p, Torpet By, Vadum
Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1962
Note: Id: AAL_02368_017.tif




Vadum Station lå 9,9 km. fra første station.

Vadum Station åbnede sammen med Fjerritslev-Nørresundby banen den 19. marts 1897. Vadum Station lå i udkanten mod nord af Vadum by. Stationsbygningen havde en karnap der gik ud på perronen og et stort varehus i træ øst for stationen. Stationen var med overhalingsspor og et stikspor der gik mod øst, og endte i en jordvold. På modsatte side af sporet, i forhold til stationen, var der en Kvægfold.

Vadum Station havde kun en beskeden trafikmængde, som ikke ændrede sig før i 1942, hvor der blev anlagt et sidespor mellem Vadum og Nørresundby til brug for "Luftwaffe" til den sydlige del af "Fliegerhorst Aalborg West". Sidesporet blev benævnt som "Vadum Syd". I 1943 blev der anlagt et nyt sidespor "Vadum Nord" til den nordlige del af flyvepladsen. De to nye sidespor gav mange store transporter til Vadum og i en periode var der så store godsmængder, at flyvepladsen havde sin egen rangermaskine.

Vadum Station blev nedlagsammen med Fjerritslev-Nørresundby banen den 1. april 1969. Stationsbygningerne blev revet ned i 1978 for at give plads til nye boliger.

Byggeår1897
Åbnet1897.03.19
Nedlagt1969.04.01
Nedrevet1978
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
Højdeplacering over havet12,0 meter
GPS koordinater57.122417,9.860446


Billede af Vadum Station - Station er nedrevet, men Vadum Station har ligget her.
Billede af Vadum Station - Station er nedrevet, men Vadum Station har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. januar 2010
Download billede



Nørlang Trinbræt lå 11,5 km. fra første station.

Nørlang Trinbræt var med jordperron på hver side af Vævergårdsvej. Trinbræt blev oprettet 1949 ved det oprindeligt ledvogterhus. I ledvogterhuset boede der en banearbejder, som havde en trolje han brugte til baneekspedition. For at lette arbejdet med at få troljen ud på hovedsporet, var der etableret et spor fra trolje garagen og ud vinkelret på hovedsporet.

Byggeår1949
Åbnet1949
Nedlagt1969.04.01
NedrevetNedrevet
AdresseVævergårdvej 3, 9430 Vadum
Højdeplacering over havet8,5 meter
GPS koordinater57.131842,9.840456


Billede af Nørlang Trinbræt.
Billede af Nørlang Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. januar 2010
Download billede



Biersted Station lå 14,0 km. fra første station.

Biersted Station havde, trods det sparsomme opland, et forholdsvist stort stationsområde med overhalingsspor, grusperron og læssespor ud for stationen.

Byggeår1896
Åbnet1897.03.19
Nedlagt1969.04.01
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
AdresseBorgergade 10, 9440 Aabybro
Højdeplacering over havet9,6 meter
GPS koordinater57.145672,9.808467


Billede af Biersted Station.
Billede af Biersted Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. januar 2010
Download billede



Knøsgaard Trinbræt lå 17,5 km. fra første station.

Knøsgaard Trinbræt var med standard korsformet læskærm i træ med navneskilt og et vinge trinbrætsignalet af træ.

Byggeår1897
Åbnet1897.03.19
Nedlagt1969.04.01
NedrevetNedrevet
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
Højdeplacering over havet9,4 meter
GPS koordinater57.158213,9.755559


Billede af Knøsgaard Trinbræt.
Billede af Knøsgaard Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Knøsgaard Trinbræt.

Titel: - 1948-1952 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Græsrimmen
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Id: AAL_BL10-A1_176_022.tif




Aabybro Station (Abr) lå 19,2 km. fra første station.

Da Aabybro Station blev anlagt var der kun meget begrænset bebyggelse omkring stedet. Byen voksede hurtigt efter banens anlæg og blev fra 1913 endestation for Hjørring– Løkken–Aabybro banen, som var virksom frem til 1963. Der var øperron ved overhalingsspor og syd for stationen var der yderligere 3 opstillingsspor, et maskindepot med opstillingsspor, et varehus med opstillingsspor og en vandkran.

Et stykke fra stationen mod Fjerritslev, blev der i 1963 bygget en stor vejbro, for hovedvejen udenom Aabybro, over de tre spor der lå her. Et lidt komisk projekt, da broen kun lige nåede at blive færdig inden Hjørring–Løkken–Aabybro banen lukkede og atter kun 6 år før Fjerritslev-Nørresundby banen blev nedlagt.

Både Fjerritslev-Nørresundby og Hjørring–Løkken–Aabybro banerne fulgtes indtil Ryaa station.

Byggeår1897
Åbnet1897.03.19
Nedlagt1969.04.01
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
AdresseViaduktvej 7A, 9440 Aabybro
StednavneforkortelseAbr
Højdeplacering over havet4,1 meter
GPS koordinater57.161340,9.728315


Billede af Aabybro Station.
Billede af Aabybro Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. januar 2010
Download billede



Ryaa Station lå 20,8 km. fra første station.

Ryå station var selve afgreningen mellem Fjerritslev og Løkkenbanen. Stationen blev opført i 1913. Først i 1952 anlagde FFJ en perron, hvor Løkkenbanens passagerer fik forbindelse med Fjerritslev. Ved indkørsel fra Aabybro var der to meget høje signalmaster ved signalhytten, de kunne tydeligt kunne ses fra begge sider. Både signalerne og de to sæt bomme på Thistedvej blev styret fra hytten.

I Ryaa har der hverken været læssespor eller pakhus. Der kunne købes billetter, dog kun til de to privatbaner og af gods kunne der kun ekspederes banepakker, hvor andre forsendelser, herunder vognlæs blev henvist til nabostationerne.

Da Løkkenbanen blev lukket i 1963, blev FFJ perronen flyttet væk fra stationen og tættere på Gl. Landevej.

Byggeår1913
Åbnet1913.07.04
Nedlagt1969.04.01
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektSylvius Knutzen
AdresseGl. Landevej 154, 9440 Aabybro
Højdeplacering over havet4,0 meter
GPS koordinater57.160327,9.704095


Billede af Ryaa Station.
Billede af Ryaa Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. januar 2010
Download billede



Birkelse Station lå 22,6 km. fra første station.

Birkelse Station havde en ø-perron (jordvold) ved overhalingssport og læssespor udfor stationsbygningen, samt et stikspor til enderampen i baneterrænets sydvestlige ende. Ved hovedsporet var der et større privat varehus.

Stationen havde et højt to armet vingesignal, som var fælles for begge kørselsretninger.

Byggeår1897
Åbnet1897.03.19
Nedlagt1969.04.01
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
AdresseA P Nielsensvej 12, 9440 Aabybro
Højdeplacering over havet3,7 meter
GPS koordinater57.148693,9.680172


Billede af Birkelse Station.
Billede af Birkelse Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. januar 2010
Download billede



Ulveskov Trinbræt lå 25,1 km. fra første station.

Ulveskov eller Ulveskoven Trinbræt blev først oprettet i 1949. Den havde en simpel perron af jord. Ulveskov var et yndet udflugtsmål og der kom tidligere hele foreninger med tog til stedet både via ordinære, men også med særtog.

Byggeår1949
Åbnet1949
Nedlagt1969.04.01
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet5,1 meter
GPS koordinater57.134514,9.647901


Billede af Ulveskov Trinbræt.
Billede af Ulveskov Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1963 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Ulveskov Trinbræt.

Titel: Ulveskovvej 25 - 1963 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Ulveskovvej 25, Birkelse, 9460 Brovst
Vejnavn: Ulveskovvej
Husnummer: 25
Lokalitet: Birkelse
Postnummer: 9460
By: Brovst
Sogn: Vedsted
Matrikelnummer: 1x, Den nordvestlige Del, Vedsted
Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1963
Note: Id: AAL_02464_010.tif




Langeslund-Mark Trinbræt lå 26,3 km. fra første station.

Langelund, Langeslund-mark eller Langelunds mark Trinbræt blev først oprettet i 1953. Den havde en simpel perron af jord og et lille trinbræt vingesignal.

Byggeår1953
Åbnet1953
Nedlagt1969.04.01
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet3,4 meter
GPS koordinater57.128612,9.632920


Billede af Langeslund-Mark Trinbræt.
Billede af Langeslund-Mark Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1958 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Langeslund-Mark Trinbræt.

Titel: Langeslund Mark 8 - 1958 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Langeslund Mark 8, Arentsminde, 9460 Brovst
Vejnavn: Langeslund Mark
Husnummer: 8
Lokalitet: Arentsminde
Postnummer: 9460
By: Brovst
Sogn: Langeslund
Matrikelnummer: 1ip, Langeslund, Brovst
Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1958
Note: Id: AAL_01117_049.tif




Arentsminde Station lå 27,1 km. fra første station.

Historien om Arentsminde Station

Arentsminde Station var oprindeligt blot et billetsalgssted, men blev senere opgraderet til en station med en hovedbygning tegnet af arkitekten Poulsen. Hovedbygningen blev opført i gule sten, mens varehuset og retiraden blev bygget i træ. Stationen havde et toarmet vingesignal, der fungerede for begge retninger.

Infrastruktur og placering

Læssesporet ved stationen lå direkte ud for hovedbygningen, og overfor var der en svine- og kvægfold, der spillede en vigtig rolle for godstransporten i området. Stationsbygningen var ejet af Jammerbugt kommune og lå på Vensysselvej 5, men efter mange års forfald blev bygningerne revet ned i 2014, hvorefter brunden blev frasolgt via udbud.

Nedrivning og eftermæle

Arentsminde Station blev gradvist forladt og forfaldt med årene. I de sidste år inden nedrivningen var bygningen ubeboet. Varehuset og retiraden blev revet ned før hovedbygningen, som blev fjernet i juni 2014.

Byggeår1897
Åbnet1897.03.19
Nedlagt1969.04.01
Nedrevet2014 (juni)
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
AdresseVendsysselvej 5, 9460 Brovst
Højdeplacering over havet2,6 meter
GPS koordinater57.124589,9.622556


Billede af Arentsminde Station.
Billede af Arentsminde Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1950 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Arentsminde Station.

Titel: - 1950 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Arentsminde
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1950
Note: Id: L05608_030.tif




Halvrimmen Station lå 29,7 km. fra første station.

Halvrimmen var først billetsalgssted, men blev siden ophøjet til station med hovedbygning opført i gule sten og tegnet af Poulsen, hvor stationen senere blev udvidet til den lange type. Det tilhørende varehus var opført som træbygning og blev udvidet i 1909. Retiraden var op muret i gule sten.

Stationen havde et 146 meter langt krydsningsspor med Ø-perron, et blindspor fra læssesporet og en galgekran i jernprofiler.

Byggeår1897
Åbnet1897.03.19
Nedlagt1969.04.01
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
AdresseBanevej 3, 9460 Brovst
Højdeplacering over havet2,8 meter
GPS koordinater57.110486,9.586794


Billede af Halvrimmen Station.
Billede af Halvrimmen Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. januar 2010
Download billede



Jægerum Trinbræt med Sidespor lå 31,4 km. fra første station.

Jægerum Trinbræt blev oprettet i 1949 og var et simpelt trinbræt med perron i jord og trinbrætsignal med vinge og trinbrætnavn opsat på en skinne.

Ved trinbrættet var der sidespor/læssespor til Jægerum grusgrav. Sidesporet blev lukket nogle år før banen blev lukket.

Byggeår1949
Åbnet1949
Nedlagt1969.04.01
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet5,4 meter
GPS koordinater57.105133,9.561759


Billede af Jægerum Trinbræt med Sidespor - Trinbræt med Sidespor er nedrevet, men Jægerum Trinbræt med Sidespor har ligget her.
Billede af Jægerum Trinbræt med Sidespor - Trinbræt med Sidespor er nedrevet, men Jægerum Trinbræt med Sidespor har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. januar 2010
Download billede



Brovst Station (Br) lå 34,0 km. fra første station.

Brovst Station var trafikalt set en god mellemstation på jernbanestrækningen mellem Fjerritslev-Nørresundby. Brovst Stationsbygning var udvidet såvel mod perron med et vindfang af træ ind til ventesalen og udvidet ud mod vejen. Ud over stationsbygningen var der også et ekstra stort muret varehus. Brovst Station havde en kvægfold overfor stationen, et 450 meter langt krydsningsspor, samt et læssespor, der i nordvestenden havde blindspor der førte til en ende rampe. På perronen var der et meget klodsede armsignal.

Efter nedlæggelsen af Fjerritslev-Nørresundby Jernbane den 1. april 1969 oprettede DSB et indleveringssted for stykgodsforsendelse med lastbil, som erstatning.

Brovst Station og alle de andre bygninger blev nedrevet i 1970'erne og der er ingen synlige rester af banen i byen.

Byggeår1897
Åbnet1897.03.19
Nedlagt1969.04.01
Nedrevet1970'erne
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
StednavneforkortelseBr
Højdeplacering over havet11,1 meter
GPS koordinater57.099806,9.519278


Billede af Brovst Station.
Billede af Brovst Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Brovst Station.

Titel: - 1956 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Brovst
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1956
Note: Id: B00848_005.tif




Skovsgård Station lå 36,5 km. fra første station.

Skovsgaard Station var med hovedbygning af Poulsen. Stationen lå i en kurve og var fra banens begyndelse en af de betydeligste strækningsstationer, endda bedre i begyndelsen end Brovst, i forhold til trafikmængde.

Pakhuset blev udvidet i 1908 og stationsbygningen var større end de andre strækningsstationer.

Stationsareal var stort og der var indkørselssignaler i hver ende at stationsterrænet. Sporarealet bestod af to spor, hvorfra der fra det 450 meter lange krydsningsspor mod øst var et lille blindspor til en ende rampe.

Byggeår1897
Åbnet1897.03.19
Nedlagt1969.04.01
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
AdressePoststrædet 11, 9460 Brovst
Højdeplacering over havet6,2 meter
GPS koordinater57.089069,9.487407


Billede af Skovsgård Station set fra vejsiden.
Billede af Skovsgård Station set fra vejsiden. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Svein Julton - Dato: den 21. september 2023




Aarupvej Trinbræt lå 38,3 km. fra første station.

Aarupvej Trinbræt blev anlagt i 1949. Trinbrættet var todelt idet togene til Fjerritslev benyttede perronen vest for Flegumvej og togene til Aalborg standsede øst for Flegumvej. På begge perroner var en græsklædt jordvold med navneskilt og trinbrætsignal af træ med vinge.

Byggeår1949
Åbnet1949
Nedlagt1969.04.01
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet19,5 meter
GPS koordinater57.086733,9.462579


Billede af Aarupvej Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Aarupvej Trinbræt har ligget her.
Billede af Aarupvej Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Aarupvej Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. januar 2010
Download billede



Aarup Hede Trinbræt lå 39,3 km. fra første station.

Aarup Hede Trinbræt blev anlagt i 1961. Trinbrættet var todelt idet togene til Fjerritslev benyttede perronen vest for Aarup Hede (vej) og togene til Aalborg standsede øst for Aarup Hede (vej). På begge perroner var en græsklædt jordvold med navneskilt og trinbrætsignal af træ med vinge. Trods et næsten ikke eksisterende opland blev trinbrættet opretholdt og vedligeholdt frem til banens lukning i 1969.

Byggeår1961
Åbnet1961
Nedlagt1969.04.01
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet23,1 meter
GPS koordinater57.083832,9.448007


Her lå Aarup Hede Trinbræt.
Her lå Aarup Hede Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 17. januar 2010
Download billede



Bonderup NordJylland Station lå 44,7 km. fra første station.

Bonderup Station var som de andre stationer med hovedbygning af Poulsen. Stationsbygning var udvidet mod øst og varehuset var en større træbygning, der lå øst for stationen ud til hovedsporet. På modsatte side af stationen var der en kvægfold. Sporarealet var med et 450 meter langt overhalingsspor og der var signal ved begge indkørselsretninger.

Byggeår1897
Åbnet1897.03.19
Nedlagt1969.04.01
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
AdresseBonderup Vestergade 29, 9690 Fjerritslev
Højdeplacering over havet22,3 meter
GPS koordinater57.062619,9.370201


Billede af Bonderup NordJylland Station.
Billede af Bonderup NordJylland Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. januar 2010
Download billede



Myager Trinbræt lå 45,7 km. fra første station.

Myager Trinbræt var meget sparsom med en jordperron og et trinbrætsignal af træ.

Byggeår1965
Åbnet1965
Nedlagt1969.04.01
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet24,8 meter
GPS koordinater57.061580,9.353899


Billede af Myager Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Myager Trinbræt har ligget her.
Billede af Myager Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Myager Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. januar 2010
Download billede



Skræm Holdeplads lå 46,6 km. fra første station.

Skræm startede som holdeplads med billetsalgssted og de sidste årtier var Skræm nedsat til trinbræt. Bygningen havde et mindre udhus i træ, men der var ikke retirader. Der var ingen bebyggelser i nærhed af stationen.

Byggeår1897
Åbnet1897.03.19
Nedlagt1969.04.01
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
AdresseTanderupgårdsvej 42, 9690 Fjerritslev
Højdeplacering over havet30,9 meter
GPS koordinater57.060766,9.339349


Billede af Skræm Holdeplads.
Billede af Skræm Holdeplads. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Skræm Holdeplads.

Titel: Skræm Holdeplads - 1948-1952 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Bonderup
Vejnavn: Tanderupgårdsvej
Husnummer: 42
Lokalitet: Skræm
Postnummer: 9690
By: Fjerritslev
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Skærm station på FFJ
Id: AAL_BL09-A3_080_036.tif




Husby Trinbræt lå 47,6 km. fra første station.

Husby Trinbræt blev oprettet i 1936 og bestod af et rødmalet læskur og et højt trinbrætsignal. Bag læskuret lå der et frysehus. Trinbrætsignalet var anbragt på en høj mast med et vendesignal på toppen og var altså noget mere iøjnefaldende end standardsignalet ved trinbrætterne generelt. Der var en simpel jordvold som perron. Trinbrættet lå lige ved Husbyvej som var sikret med blinksignal.

Byggeår1936
Åbnet1936
Nedlagt1969.04.01
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet30,5 meter
GPS koordinater57.062652,9.324036


Billede af Husby Trinbræt er nedrevet, men den har ligget her.
Billede af Husby Trinbræt er nedrevet, men den har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. januar 2010
Download billede



Aagaard skov Trinbræt lå 49,3 km. fra første station.

Aagaard Skov Trinbræt blev oprettet i 1952 og lå et meget øde sted for enden af Aagaardskovvej, som var en simpel markvejen. Der var kun en jordperron med stationsskilt og et trinbrætsignal.

Byggeår1952
Åbnet1952
Nedlagt1969.04.01
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet29,0 meter
GPS koordinater57.073407,9.305109


Billede af Aagaard skov Trinbræt.
Billede af Aagaard skov Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1954 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Aagaard skov Trinbræt.

Titel: - 1954 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Fjerritslev
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1954
Note: Id: H05218_002.tif




Fjerritslev Station (Fjr) var Fjerritslev-Nørresundby Jernbane's endestation og lå 52,7 km. fra første station.

Fjerritslev Station havde forbindelse mellem Fjerritslev-Frederikshavn Jernbane (FFJ) og Thisted-Fjerritslev Jernbane (TFJ) og blev fra tilslutningen af TFJ i 1904 overgangsstation frem til 1925, hvor nogle af togene blev gennemgående mellem Thisted og Aalborg. Efter skinnebussernes fremkomst i begyndelsen af 1950'erne, gennemførtes størstedelen af de to baners persontog mellem Aalborg og Thisted.

Fjerritslev Station åbnede den 19. marts 1897 som endestation på strækningen Fjerritslev-Nørresundby. Fjerritslev Station var tegnet af statsbanernes arkitekt Thomas Arboe eller efter inspiration af hans andre stationer. Fjerritslev var en stor station opført i gule sten med varehuse, remiser med drejeskiver og vandkraner for såvel FFJ som TFJ.

Fjerritslev Station havde stor medgang og blev i 1915-1917 ombygget og udvidet, ligesom der blev foretaget en udretning og udvidelse af sporanlæg. Den tilhørende remise var med overnatningsfaciliteter for både lokomotiver og personale, og var tegnet af Heinrich Wenck.

Fjerritslev Station havde to perronspor, et 450 meter krydsningsspor, samt adskillige opstillings- og læssespor i alt et anseeligt sporareal med 19 sporskiftere.

Ved udkørslen mod Aalborg var vejoverskæringen med Aggersundvej sikret med bomme.

I 1969 blev både FFJ- og TFJ-banerne nedlagte, og persontrafikken overgik til rutebiler, hvor Fjerritslev Station fik et kort otium som rutebilstation, til stationen blev nedrevet i 1976.

I 1969 overgik stykgodstrafikken til DSB, som oprettede et indleveringssted for lastbilgods i Fjerritslev.

Byggeår1897
Åbnet1897.03.19
Nedlagt1969.03.31
Nedrevet1976
ArkitektThomas Arboe
StednavneforkortelseFjr
Højdeplacering over havet13,8 meter
GPS koordinater57.086555,9.263298


Billede af Fjerritslev Station.
Billede af Fjerritslev Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Nordisk Luftfoto - Dato: 1928-1933 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Fjerritslev Station.

Titel: - 1928-1933 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Fjerritslev
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Nordisk Luftfoto
År: 1928-1933
Note: Id: NL64546_001.tif




Litteratur for: Fjerritslev-Nørresundby Jernbane

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Dengang der gik tog til Sæby, Fjerritslev, Hadsund og Hvalpsund
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Dengang der gik tog til Sæby, Fjerritslev, Hadsund og Hvalpsund
Finn Madsen og Frank Sørensen
2009
23
Aalborg
Limfjordsbanen
Fjerritslevbanen: Fjerritslev-Frederikshavn Jernbane
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Fjerritslevbanen: Fjerritslev-Frederikshavn Jernbane
Arnold Andersen
2005
192
Dronninglund
Nord-Press
87-89109-80-5
Jernbanehistorisk Årbog 93
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Jernbanehistorisk Årbog 93
Jens Bruun-Petersen, Birger Wilche m.fl.
93
64

Bane Bøger ApS
87-88632-42-3
Nordjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Nordjyske jernbaner
Niels Jensen
1976
119
København
J. Fr. Clausen
87-11-03756-3
Nørresundby og Jernbanen
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Nørresundby og Jernbanen
P. M. Hjermind, Per Thomsen, Finn Madsen
2015
36