Vejle-Give - operatør: VGJ, en artikel om Vejle-Give
Banen mellem Vejle og Give blev til i et kapløb mellem Horsens og Vejle, om hvem der skulle være toneangivende købstad i det østjyske. Vejle kom først, og den 8. september 1894 åbnede banen gennem Grejsdalen officielt. Da havde den allerede været åben for "almindelig Benyttelse" siden 2. august.
Banen fungerede som privatbane med egen banegård i Vejle frem til 1914, hvor den blev ført videre til Brande og Herning, og staten overtog driften. Vejle-Give banen var fra begyndelsen en stor succes.
I 1920´erne og 30´erne mærkedes dog den voksende konkurrence fra rutebiler og lastbiltransport, men under 2. verdenskrigs benzinmangel blomstrede banen atter. Også den stigende privatbilisme i 1960´erne satte Givebanen under pres, men den overlevede og oliekrisen i 1973 satte atter fokus på jernbanetransport.
Givebanen moderniseredes i 1960´erne og 70´erne, alligevel anvendte man dampmaskiner på banen helt frem til 1970.
Banen fungerede som privatbane med egen banegård i Vejle frem til 1914, hvor den blev ført videre til Brande og Herning, og staten overtog driften. Vejle-Give banen var fra begyndelsen en stor succes.
I 1920´erne og 30´erne mærkedes dog den voksende konkurrence fra rutebiler og lastbiltransport, men under 2. verdenskrigs benzinmangel blomstrede banen atter. Også den stigende privatbilisme i 1960´erne satte Givebanen under pres, men den overlevede og oliekrisen i 1973 satte atter fokus på jernbanetransport.
Givebanen moderniseredes i 1960´erne og 70´erne, alligevel anvendte man dampmaskiner på banen helt frem til 1970.
Vigtige stamdata for Vejle-Give
Jernbanens længde i km | 30,2 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 12. april 1889 |
Baneforkortelse | VGJ |
Dato for Koncession | 1892.06.15 |
Jernbanen åbnet | 1894.08.02 |
Persontrafik nedlagt | I drift |
Godstrafik nedlagt | I drift |
Jernbanen nedlagt | I drift |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.435 mm |
Ballast | Skærveballast |
Vejle-Give har eller har haft følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Vejle Nordbanegård (Vé) [1894-1960] | 0,0 km | |
Grejsdal Privatbanestation (Ges) [1894-1914] | 3,6 km | |
Højgård Billetsalgssted (Høg) | 6,7 km | |
Hørup Station (Hør) | 9,2 km | |
Jelling Trinbræt (Jl) | 12,8 km | |
Mølvang Station (Mg) | 15,9 km | |
Gadbjerg Trinbræt (Gg) | 19,6 km | |
Farre Trinbræt (Far) | 25,3 km | |
Give Station (Gw) | 30,2 km |
Vejle Nordbanegård (Vé) [1894-1960] er Vejle-Give banens første station
Vejle Nordbanegaard åbnede den 2. august 1894 sammen med den private Vejle-Give Jernbane. I 1897 blev Nordbanegaarden tillige ende- og hovedstation for Vejle-Vandel Jernbane, og var indtil 1914 en hyggelig lokalstation, dog uden persontogsforbindelse med Vejles statsbanegård.
DSB overtog i 1912 Vejle-Give Jernbane og forlænget den til Herning i 1914. Samme år forlængedes Vandelbanen til Grindsted, og denne bane havde Vejle Nord som endestation lige til privatbanens nedlæggelse i 1957.
Som DSB-station fik Vejle Nordbanegaard en trist skæbne, hvor bybusser og rutebiler tog det meste af persontrafikken og fra 1960 var Vejle Nord kun trinbræt med sidespor og godsekspedition. Godsekspedition ophørte dog i 1961.
Vejle Nord Trinbræt nedlagdes i 1970 medens sidesporet bevaredes, af hensyn til private virksomheder, frem til 1983. Vejle Nordbanegård var i forfald og blev nedrevet i 1984.
Stationsforkortelsen for Vejle Nordbanegård har være både Vl og Vé.
DSB overtog i 1912 Vejle-Give Jernbane og forlænget den til Herning i 1914. Samme år forlængedes Vandelbanen til Grindsted, og denne bane havde Vejle Nord som endestation lige til privatbanens nedlæggelse i 1957.
Som DSB-station fik Vejle Nordbanegaard en trist skæbne, hvor bybusser og rutebiler tog det meste af persontrafikken og fra 1960 var Vejle Nord kun trinbræt med sidespor og godsekspedition. Godsekspedition ophørte dog i 1961.
Vejle Nord Trinbræt nedlagdes i 1970 medens sidesporet bevaredes, af hensyn til private virksomheder, frem til 1983. Vejle Nordbanegård var i forfald og blev nedrevet i 1984.
Stationsforkortelsen for Vejle Nordbanegård har være både Vl og Vé.
Byggeår | 1894 |
Åbnet | 1894.08.02 |
Nedlagt | 1960 |
Nedrevet | 1984 (Maj) |
Arkitekt | Thomas Arboe |
Stednavneforkortelse | Vé |
Højdeplacering over havet | 6,2 meter |
GPS koordinater | 55.716395,9.535765 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. august 2016 Download billede
Grejsdal Privatbanestation (Ges) [1894-1914] ligger 3,6 km. fra første station.
Grejsdal første station fra Vejle-Give Jernbanes åbning i 1894 var en lille og alene station placeret i meget smukke omgivelser. Men netop disse smukke omgivelser gjorde, sammen med flere traktørsteder, stationen til en betydelig udflugtsstation.
I 1912 overtog den Danske Stat Givebanen, som skulle ombygges og forlænges til Herning. Da kurveforholdene ved Grejsdal var uhensigtsmæssige, blev der i forbindelse med banens ombygning opført en ny station i 1914 og den gamle blev samtidig nedrevet.
Efterhånden blev dalens industri nedlagt eller den gik over til bilbefordring, og stadig mere af udflugtstrafikken blev overtaget af biler og busser. Stationen blev derfor nedlagt i 1968 og læssesporet i 1977. I 1972 lukkede postekspeditionen og i foråret 1976 blev den "nye" Grejsdal Station nedrevet.
Grejsdal Station blev Teknisk Station i 1968 med fjernstyret ubemandet togkrydsning.
I 1912 overtog den Danske Stat Givebanen, som skulle ombygges og forlænges til Herning. Da kurveforholdene ved Grejsdal var uhensigtsmæssige, blev der i forbindelse med banens ombygning opført en ny station i 1914 og den gamle blev samtidig nedrevet.
Efterhånden blev dalens industri nedlagt eller den gik over til bilbefordring, og stadig mere af udflugtstrafikken blev overtaget af biler og busser. Stationen blev derfor nedlagt i 1968 og læssesporet i 1977. I 1972 lukkede postekspeditionen og i foråret 1976 blev den "nye" Grejsdal Station nedrevet.
Grejsdal Station blev Teknisk Station i 1968 med fjernstyret ubemandet togkrydsning.
Byggeår | 1894 |
Åbnet | 1894.08.02 |
Nedlagt | 1914.10.01 |
Nedrevet | Nedrevet |
Arkitekt | Thomas Arboe |
Stednavneforkortelse | Ges |
Højdeplacering over havet | 26,3 meter |
GPS koordinater | 55.747269,9.535709 |
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: 1909.09.23 (Postgået)
Noter til: Postkort med Grejsdal Privatbanestation.
Hvidehus Boglade, Vejle Eneret 13933
Højgård Billetsalgssted (Høg) ligger 6,7 km. fra første station.
Andre navne og stavemåder | Før 02.06.1957 Højgaard, før 1899/1900 Høigaard. |
Byggeår | 1894 |
Åbnet | 1894.08.02 |
Nedlagt | 1963 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Lerbæk Møllevej 10, 7100 Vejle |
Stednavneforkortelse | Høg |
Højdeplacering over havet | 42,7 meter |
GPS koordinater | 55.758371,9.503490 |
Hørup Station (Hør) ligger 9,2 km. fra første station.
Hørup Station blev nedsat til trinbræt i 1958 og helt nedlagt i 1963.
Byggeår | 1894 |
Åbnet | 1894.08.02 |
Nedlagt | 1963 |
Nedrevet | Nedrevet |
Adresse | Hørupvej 14, 7300 Jelling |
Stednavneforkortelse | Hør |
Højdeplacering over havet | 71,6 meter |
GPS koordinater | 55.766193,9.467524 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Hørup Station.
Titel: - 1948-1952 -
Person: Bygningsnavn: Hørup Holdeplads
Sted: Danmark, Jylland, Hørup
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Jelling
Sogn: Jelling
Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Id: AAL_BL36-A1_188_004.tif
Jelling Trinbræt (Jl) ligger 12,8 km. fra første station.
Jelling Station åbnedes sammen med Vejle-Give banen den 2. august 1894. Ved åbningen af Jelling Station var Jellinge by kun en stor landsby med et udpræget gårdsamfund, men Jellinge by voksede hurtig efter jernbanen kom til byen. Jelling Station blev hurtig en af banens bedste mellemstationer målt på persontrafik. I starten var det primært på grund af turistattraktioner som kirken med Jellingestenen og vikingegravhøjene, der tiltrak, men senere også som udflugts by.
Da statsbanerne overtog Jelling Station i 1914 i forbindelse med givebanens forlængelse til Herning den 1. januar 1914, blev Jelling Station nedsat til holdeplads med sidespor. Efter kraftige protester for borgere i Jellinge ophøjede DSB Jellinge Holdeplads til Station i 1918
Vejle-Give-Herning strækningen blev fjernstyres fra Herning i 1969, dette sammen med en faldende trafikmængde gjorde at Jellinge Station blev nedsat til trinbræt med sidespor i 1973. Sidesporet blev nedlagt i 1988.
I 1978 blev den oprindelige stationsbygning nedrevet og erstattet af et posthus med tilhørende venterum.
Da statsbanerne overtog Jelling Station i 1914 i forbindelse med givebanens forlængelse til Herning den 1. januar 1914, blev Jelling Station nedsat til holdeplads med sidespor. Efter kraftige protester for borgere i Jellinge ophøjede DSB Jellinge Holdeplads til Station i 1918
Vejle-Give-Herning strækningen blev fjernstyres fra Herning i 1969, dette sammen med en faldende trafikmængde gjorde at Jellinge Station blev nedsat til trinbræt med sidespor i 1973. Sidesporet blev nedlagt i 1988.
I 1978 blev den oprindelige stationsbygning nedrevet og erstattet af et posthus med tilhørende venterum.
Byggeår | 1978 |
Åbnet | 1988 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Jernbanevej 1, 7300 Jelling |
Stednavneforkortelse | Jl |
Højdeplacering over havet | 103,9 meter |
GPS koordinater | 55.754194,9.420278 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 2. juni 2018 Download billede
Mølvang Station (Mg) ligger 15,9 km. fra første station.
Byggeår | 1894 |
Åbnet | 1894.08.02 |
Nedlagt | 1965 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Mølvangvej 85, 7300 Jelling |
Stednavneforkortelse | Mg |
Højdeplacering over havet | 86,3 meter |
GPS koordinater | 55.759145,9.375306 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. marts 2020 Download billede
Gadbjerg Trinbræt (Gg) ligger 19,6 km. fra første station.
Gadbjerg Station er fra åbningen i 1894 af den private Vejle-Give Jernbane.
Gadbjerg Station fik som så mange andre stationer en svigtende og vigende trafik op igennem 1950'erne og 1960'erne, hvilket medførte at Gadbjerg Station blev nedsat til trinbræt med sidespor i 1969. I 1970 blev Gadbjerg Tekniskstation som ubemandet fjernstyret togkrydsningsstation.
Trinbrættet nedlagdes i 1979 og stationsbygningen, der havde været anvendt til beboelse, blev nedrevet i 1983.
Gadbjerg Station fik som så mange andre stationer en svigtende og vigende trafik op igennem 1950'erne og 1960'erne, hvilket medførte at Gadbjerg Station blev nedsat til trinbræt med sidespor i 1969. I 1970 blev Gadbjerg Tekniskstation som ubemandet fjernstyret togkrydsningsstation.
Trinbrættet nedlagdes i 1979 og stationsbygningen, der havde været anvendt til beboelse, blev nedrevet i 1983.
Byggeår | 1894 |
Åbnet | 1969 |
Nedlagt | 1979 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Gg |
Højdeplacering over havet | 79,1 meter |
GPS koordinater | 55.77408132546618,9.324756053766729 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. marts 2020 Download billede
Farre Trinbræt (Far) ligger 25,3 km. fra første station.
Farre Holdeplads med sidespor åbnede den 2. august 1894, som et af de mere beskedne ekspeditionssteder på Vejle-Give banen. Farre Holdeplads blev i 1906 ophøjet til station, men blev igen nedrykket til Holdeplads, da DSB overtog banen i 1914 ved banens forlængede til Herning.
I årene 1918-1920 gennemgik Farre Holdeplads en gennemgribende modernisering, hvor det midlertidige centralsikringsanlæg fra 1914 i 1918-1919 blev erstattet med et permanent anlæg og den oprindelige hovedbygning fra 1894 blev i den nordlige ende forlænget til omkring dobbelt størrelse i 1920.
I 1922 afskaffede DSB holdepladsbegrebet, og Farre Holdeplads blev ophøjet til station. Farre Station blev nedsat til trinbræt i 1969, som blev nedlagt i 1979.
I årene 1918-1920 gennemgik Farre Holdeplads en gennemgribende modernisering, hvor det midlertidige centralsikringsanlæg fra 1914 i 1918-1919 blev erstattet med et permanent anlæg og den oprindelige hovedbygning fra 1894 blev i den nordlige ende forlænget til omkring dobbelt størrelse i 1920.
I 1922 afskaffede DSB holdepladsbegrebet, og Farre Holdeplads blev ophøjet til station. Farre Station blev nedsat til trinbræt i 1969, som blev nedlagt i 1979.
Byggeår | 1894 |
Åbnet | 1969 |
Nedlagt | 1979 |
Nedrevet | Nedrevet |
Adresse | Anlægsvej 4, 7323 Give |
Stednavneforkortelse | Far |
Højdeplacering over havet | 70,5 meter |
GPS koordinater | 55.8034646443357,9.253563878639666 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1958 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Farre Trinbræt.
Titel: - 1958 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Farre
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1958
Note: Id: OD02672_009.tif
Give Station (Gw) er Vejle-Give banens endestation og ligger 30,2 km. fra første station.
Byggeår | 1894 |
Åbnet | 1894.08.02 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Allegade 12, 7323 Give |
Stednavneforkortelse | Gw |
Højdeplacering over havet | 84,2 meter |
GPS koordinater | 55.843197,9.235782 |