Vejle-Give Jernbane - operatør: VGJ, en artikel om Vejle-Give Jernbane




Vejle-Give Jernbane: Fra Privatbane til Statsbane

Vejle-Give Jernbane (VGJ) blev til som resultat af en intens rivalisering mellem Vejle og Horsens om at blive Østjyllands toneangivende købstad. Vejle vandt kapløbet, og den 2. august 1894 åbnede jernbanen officielt for ordinær drift. Banens strækning gennem Grejsdalen var en af de mest spektakulære jernbanestrækninger i Danmark med dens stejle skråninger og frodige omgivelser.

Privatbanens Tilblivelse og Åbning

Anlæggelsen af jernbanen mellem Vejle og Give blev godkendt af Rigsdagen den 12. april 1889 efter flere afvisninger i 1882 og 1887. Der blev oprindeligt planlagt en smalsporet bane, men beslutningen blev ændret til normalspor. Koncessionen til Vejle-Give Jernbaneselskab blev udstedt den 15. juni 1892 med krav om, at banen skulle åbne senest den 1. maj 1896.

Ingeniørfirmaet Gluud, Werner og Winkel stod for anlægsarbejdet, som forløb uden større problemer. Den officielle åbning fandt sted den 8. september 1894, men allerede fra 2. august samme år kunne banen benyttes til almindelig trafik.

Banens Rute og Stationer

Vejle-Give Jernbane startede ved den private station Vejle Nord, som lå tæt på statsbanernes station, men havde sin egen stationsbygning og faciliteter. Ruten strakte sig fra Vejle gennem Grejsdalen og videre over en række landsbyer og stationer:
  • Vejle Nord: Banens endestation ved åbningen.
  • Grejsdal Station: Banens første mellemstation.
  • Højgaard og Hørup: To små holdepladser.
  • Jelling Station: En vigtig station, som betjente området omkring Jelling-stenene.
  • Mølvang Holdeplads: Et mindre stoppested.
  • Gadbjerg Station: En af de større stationer på strækningen.
  • Farre Station: En mellemstation tæt på landsbyen Farre.
  • Give Station: Banens oprindelige endestation.

Materiel og Drift

Ved åbningen bestod banens materiel af to damplokomotiver fra Jung og 20 vogne – heraf 16 bygget i Görlitz og 4 i Frederikshavn af Smedemester Mørch. Hurtigt viste det sig, at to lokomotiver ikke var nok til at håndtere trafikken. Da Vandelbanen (VVGJ) åbnede med endestation i Vejle Nord, måtte VGJ ofte låne lokomotiver derfra.

For at styrke kapaciteten købte VGJ i 1907 et brugt lokomotiv fra Fjerritslev-Frederikshavn Jernbane (FFJ nr. 10) for 20.000 kr. I 1912 lejede banen desuden DSB H 41 for 500 kr. årligt. Materiellet blev oprindeligt mærket med forkortelsen "VGB", som i 1906 blev ændret til "VGJ".

Banen kørte typisk tre togpar om dagen, og køretiden mellem Vejle og Give var cirka 1,5 time for den 30 kilometer lange strækning.

Statsbanens Overtagelse

I 1908 blev det besluttet, at staten skulle forlænge banen fra Give til Herning og overtage driften af strækningen Vejle-Give. Arbejdet med anlæggelsen af Give-Herning-delen startede i 1911, og banen åbnede for trafik den 1. januar 1914. Ejerskabet af VGJ overgik formelt til staten den 1. april 1912, men først den 1. oktober 1914 overtog DSB driften fuldt ud. Den private station Vejle Nord blev nedlagt, og strækningen blev ombygget til statsbanestandard.

Jernbanens Betydning i Det Midtjyske Transportnet

Med statsbanens overtagelse blev Vejle-Give Jernbane en del af den vigtige Vejle-Holstebro-bane. Den nye strækning mellem Herning og Holstebro åbnede allerede i 1904, hvilket skabte en direkte forbindelse til Vestjylland. Banen fungerede som en vigtig transportvej for både passagerer og gods.

Modernisering og Krigstid

I 1933 blev banen gennem Vejle by omlagt til en viadukt, også kaldet højbane, hvilket lettede den trafikale situation og fjernede krydsende vejbaner. Under Anden Verdenskrig oplevede banen et opsving, da benzinmanglen øgede efterspørgslen på jernbanetransport. Dog blev jernbanen også udsat for sabotagehandlinger, hvilket krævede hyppige reparationer.

Konkurrence fra Privatbilismen og Nye Investeringer

Efter krigen stod banen over for nye udfordringer. Privatbilismen tog til i 1960'erne, og mange foretrak bilen frem for toget. Dette medførte et fald i passagertallet. I 1960'erne og 1970'erne gennemførte DSB en række moderniseringer for at gøre banen mere konkurrencedygtig. Nye sikringsanlæg blev installeret i 1969-1970 og senere opgraderet i 1980-1981.

Trods moderniseringerne blev damplokomotiver anvendt på strækningen helt frem til 1970, hvilket gjorde banen til en af de sidste i Danmark med dampdrift.

ERTMS og Den Digitale Jernbane

I maj 2022 påbegyndte Banedanmark implementeringen af det europæiske signalsystem ERTMS niveau 2 på strækningen. Arbejdet blev afsluttet i sommeren 2022, hvilket gjorde Vejle-Give-banen til en af de første i Danmark med fuld digital signalstyring. ERTMS har forbedret sikkerheden og gjort det muligt at øge kapaciteten på banen.

Vejle-Give-banens Rolle i Nutiden

I dag er strækningen en vigtig del af regionaltrafikken i Midtjylland og Østjylland.


Vigtige stamdata for Vejle-Give Jernbane

Jernbanens længde i km 30,2
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 12. april 1889
BaneforkortelseVGJ
Dato for Koncession1892.06.15
Jernbanen åbnet1894.08.02
Persontrafik nedlagtI drift
Godstrafik nedlagtI drift
Jernbanen nedlagtI drift
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
BallastSkærveballast



Vejle-Give Jernbane har eller har haft følgende stoppesteder



Vejle Nordbanegård (Vé) [1894-1960] er Vejle-Give Jernbane banens første station

Vejle Nordbanegaard åbnede den 2. august 1894 sammen med den private Vejle-Give Jernbane. I 1897 blev Nordbanegaarden tillige ende- og hovedstation for Vejle-Vandel Jernbane, og var indtil 1914 en hyggelig lokalstation, dog uden persontogsforbindelse med Vejles statsbanegård.

DSB overtog i 1912 Vejle-Give Jernbane og forlænget den til Herning i 1914. Samme år forlængedes Vandelbanen til Grindsted, og denne bane havde Vejle Nord som endestation lige til privatbanens nedlæggelse i 1957.

Som DSB-station fik Vejle Nordbanegaard en trist skæbne, hvor bybusser og rutebiler tog det meste af persontrafikken og fra 1960 var Vejle Nord kun trinbræt med sidespor og godsekspedition. Godsekspedition ophørte dog i 1961.

Vejle Nord Trinbræt nedlagdes i 1970 medens sidesporet bevaredes, af hensyn til private virksomheder, frem til 1983. Vejle Nordbanegård var i forfald og blev nedrevet i 1984.

Stationsforkortelsen for Vejle Nordbanegård har være både Vl og Vé.

Byggeår1894
Åbnet1894.08.02
Nedlagt1960
Nedrevet1984 (Maj)
ArkitektThomas Arboe
Stednavneforkortelse
Højdeplacering over havet6,2 meter
GPS koordinater55.716395,9.535765


Billede af Vejle Nordbanegård er nedrevet, men den har ligget her.
Billede af Vejle Nordbanegård er nedrevet, men den har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. august 2016
Download billede



Grejsdal Privatbanestation (Ges) [1894-1914] ligger 3,6 km. fra første station.

Grejsdal første station fra Vejle-Give Jernbanes åbning i 1894 var en lille og alene station placeret i meget smukke omgivelser. Men netop disse smukke omgivelser gjorde, sammen med flere traktørsteder, stationen til en betydelig udflugtsstation.

I 1912 overtog den Danske Stat Givebanen, som skulle ombygges og forlænges til Herning. Da kurveforholdene ved Grejsdal var uhensigtsmæssige, blev der i forbindelse med banens ombygning opført en ny station i 1914 og den gamle blev samtidig nedrevet.

Efterhånden blev dalens industri nedlagt eller den gik over til bilbefordring, og stadig mere af udflugtstrafikken blev overtaget af biler og busser. Stationen blev derfor nedlagt i 1968 og læssesporet i 1977. I 1972 lukkede postekspeditionen og i foråret 1976 blev den "nye" Grejsdal Station nedrevet.

Grejsdal Station blev Teknisk Station i 1968 med fjernstyret ubemandet togkrydsning.

Byggeår1894
Åbnet1894.08.02
Nedlagt1914.10.01
NedrevetNedrevet
ArkitektThomas Arboe
StednavneforkortelseGes
Højdeplacering over havet26,3 meter
GPS koordinater55.747269,9.535709


Postkort med Grejsdal Privatbanestation.
Postkort med Grejsdal Privatbanestation.
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: 1909.09.23 (Postgået)


Noter til: Postkort med Grejsdal Privatbanestation.

Hvidehus Boglade, Vejle Eneret 13933




Højgård Billetsalgssted (Høg) ligger 6,7 km. fra første station.

Andre navne og stavemåderFør 02.06.1957 Højgaard, før 1899/1900 Høigaard.
Byggeår1894
Åbnet1894.08.02
Nedlagt1963
NedrevetEksisterer stadig
AdresseLerbæk Møllevej 10, 7100 Vejle
StednavneforkortelseHøg
Højdeplacering over havet42,7 meter
GPS koordinater55.758371,9.503490




Hørup Station (Hør) ligger 9,2 km. fra første station.

Hørup Station blev nedsat til trinbræt i 1958 og helt nedlagt i 1963.

Byggeår1894
Åbnet1894.08.02
Nedlagt1963
NedrevetNedrevet
AdresseHørupvej 14, 7300 Jelling
StednavneforkortelseHør
Højdeplacering over havet71,6 meter
GPS koordinater55.766193,9.467524


Billede af Hørup Station.
Billede af Hørup Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Hørup Station.

Titel: - 1948-1952 -
Person: Bygningsnavn: Hørup Holdeplads
Sted: Danmark, Jylland, Hørup
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Jelling
Sogn: Jelling
Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Id: AAL_BL36-A1_188_004.tif




Jelling Trinbræt (Jl) ligger 12,8 km. fra første station.

Jelling Trinbræt – En Jernbanehistorisk Gennemgang

Jelling Trinbræt har en lang historie, der strækker sig tilbage til åbningen af Vejle-Give-banen den 2. august 1894. Oprindeligt etableret som en station, spillede Jelling en vigtig rolle i udviklingen af byen og dens forbindelse til resten af landet. Gennem årene har trinbrættet gennemgået flere ændringer, som har afspejlet udviklingen i jernbanetrafikken og samfundets skiftende behov.

Jernbanens Ankomst til Jelling

Da Jelling Station blev etableret i 1894, var Jelling kun en stor landsby præget af landbrug og gårdsamfund. Jernbanen skabte dog hurtigt vækst og udvikling, og byen oplevede en stigning i både befolkning og erhvervsaktivitet.

Jelling Station blev hurtigt en af de vigtigste mellemstationer på Vejle-Give-banen, især på grund af den tilstrømning af turister, som jernbanen muliggjorde. Byen var hjemsted for nogle af Danmarks mest kendte historiske monumenter, herunder Jelling Kirke, Jellingestenene og vikingegravhøjene. Disse attraktioner tiltrak besøgende fra hele landet, hvilket resulterede i en stabil og stigende persontrafik.

Jelling som Turistdestination

Turismen spillede en central rolle i stationens tidlige succes. Allerede fra slutningen af 1800-tallet begyndte turister at strømme til Jelling for at opleve den historiske arv, og jernbanen gjorde det lettere at besøge stedet.

Ud over de historiske seværdigheder udviklede Jelling sig også som en populær udflugtsby, hvor rejsende fra nærliggende byer kunne tage toget til byen for at nyde naturen og de kulturelle tilbud.

Statsbanernes Overtagelse og Statusændringer

I 1914 blev Jelling Station overtaget af De Danske Statsbaner (DSB) i forbindelse med forlængelsen af Givebanen til Herning den 1. januar samme år. Med overtagelsen blev stationen nedsat til en holdeplads med sidespor, hvilket førte til stor utilfredshed blandt borgerne i Jelling.

Efter vedvarende protester fra lokalsamfundet valgte DSB at ophøje Jelling Holdeplads til en egentlig station igen i 1918. Dette var en sejr for byen, da det sikrede, at Jelling fortsat var en vigtig del af jernbanenettet i området.

Teknologisk Udvikling og Fjernstyring

Jernbanens udvikling i det 20. århundrede medførte også moderniseringer og ændringer i driften. I 1969 blev hele Vejle-Give-Herning-strækningen fjernstyret fra Herning, hvilket reducerede behovet for bemandede stationer langs ruten.

Som følge af denne modernisering samt en generel nedgang i passagertrafikken blev Jelling Station i 1973 nedgraderet til et trinbræt med sidespor. Dette betød, at stationen mistede sin tidligere status som et centralt transportknudepunkt og i stedet blev et simpelt stoppested for lokale passagerer.

Nedlæggelse af Sidesporet og Stationsbygningens Skæbne

I 1988 blev sidesporet ved Jelling Trinbræt nedlagt, hvilket yderligere reducerede stedets betydning i jernbanenetværket. Nedgangen i godstransport og passagertrafik betød, at der ikke længere var behov for et sidespor til lastning og losning af gods.

Allerede i 1978 var den oprindelige stationsbygning blevet revet ned og erstattet af et posthus med tilhørende venterum. Dette skift afspejlede den generelle udvikling i jernbanedriften, hvor mange mindre stationer enten blev nedlagt eller reduceret til ubemandede trinbrætter med minimale faciliteter.

Jelling Trinbræt i Nutidens Jernbanenet

Selvom Jelling Trinbræt ikke længere spiller den samme rolle som tidligere, er det stadig en del af jernbanens historie i Danmark. Trinbrættet fungerer i dag primært som et stoppested for pendlere og besøgende, der fortsat strømmer til byen for at opleve de historiske seværdigheder.

Jelling har gennemgået en forvandling fra en landbrugspræget landsby til et moderne lokalsamfund med en stærk tilknytning til sin historiske arv. Jernbanen har spillet en central rolle i denne udvikling og har i over 125 år været en vigtig forbindelse mellem Jelling og resten af landet.

Byggeår1978
Åbnet1988
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseJernbanevej 1, 7300 Jelling
StednavneforkortelseJl
Højdeplacering over havet103,9 meter
GPS koordinater55.754194,9.420278


Billede af Jelling Trinbræt.
Billede af Jelling Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 2. juni 2018
Download billede



Mølvang Station (Mg) ligger 15,9 km. fra første station.

Byggeår1894
Åbnet1894.08.02
Nedlagt1965
NedrevetEksisterer stadig
AdresseMølvangvej 85, 7300 Jelling
StednavneforkortelseMg
Højdeplacering over havet86,3 meter
GPS koordinater55.759145,9.375306


Billede af Mølvang Station.
Billede af Mølvang Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. marts 2020
Download billede



Gadbjerg Trinbræt (Gg) ligger 19,6 km. fra første station.

Gadbjerg Station er fra åbningen i 1894 af den private Vejle-Give Jernbane.

Gadbjerg Station fik som så mange andre stationer en svigtende og vigende trafik op igennem 1950'erne og 1960'erne, hvilket medførte at Gadbjerg Station blev nedsat til trinbræt med sidespor i 1969. I 1970 blev Gadbjerg Tekniskstation som ubemandet fjernstyret togkrydsningsstation.

Trinbrættet nedlagdes i 1979 og stationsbygningen, der havde været anvendt til beboelse, blev nedrevet i 1983.

Byggeår1894
Åbnet1969
Nedlagt1979
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseGg
Højdeplacering over havet79,1 meter
GPS koordinater55.77408132546618,9.324756053766729


Billede af Gadbjerg Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Gadbjerg Trinbræt har ligget her.
Billede af Gadbjerg Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Gadbjerg Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. marts 2020
Download billede



Farre Trinbræt (Far) ligger 25,3 km. fra første station.

Farre Holdeplads med sidespor åbnede den 2. august 1894, som et af de mere beskedne ekspeditionssteder på Vejle-Give banen. Farre Holdeplads blev i 1906 ophøjet til station, men blev igen nedrykket til Holdeplads, da DSB overtog banen i 1914 ved banens forlængede til Herning.

I årene 1918-1920 gennemgik Farre Holdeplads en gennemgribende modernisering, hvor det midlertidige centralsikringsanlæg fra 1914 i 1918-1919 blev erstattet med et permanent anlæg og den oprindelige hovedbygning fra 1894 blev i den nordlige ende forlænget til omkring dobbelt størrelse i 1920.

I 1922 afskaffede DSB holdepladsbegrebet, og Farre Holdeplads blev ophøjet til station. Farre Station blev nedsat til trinbræt i 1969, som blev nedlagt i 1979.

Byggeår1894
Åbnet1969
Nedlagt1979
NedrevetNedrevet
AdresseAnlægsvej 4, 7323 Give
StednavneforkortelseFar
Højdeplacering over havet70,5 meter
GPS koordinater55.8034646443357,9.253563878639666


Billede af Farre Trinbræt.
Billede af Farre Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1958 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Farre Trinbræt.

Titel: - 1958 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Farre
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1958
Note: Id: OD02672_009.tif




Give Station (Gw) er Vejle-Give Jernbane banens endestation og ligger 30,2 km. fra første station.

Byggeår1894
Åbnet1894.08.02
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseAllegade 12, 7323 Give
StednavneforkortelseGw
Højdeplacering over havet84,2 meter
GPS koordinater55.843197,9.235782




Litteratur for: Vejle-Give Jernbane

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Givebanen 1894-1914-1994
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Givebanen 1894-1914-1994
Vigand Dann Rasmussen
1994
128

Vejle Museum
87-87683-21-0
Midtjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Midtjyske jernbaner
Niels Jensen
1979
116
København
J. Fr. Clausen
87-11-03904-3
Vejle-Give Jernbane : 1894-1914 (Dansk Jernbane-Klub: 9)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Vejle-Give Jernbane : 1894-1914 (Dansk Jernbane-Klub: 9)
B. Wilcke og P. Thomassen
1965
53

Dansk Jernbane-Klub