Ringe-Nyborg Banen - operatør: DSB (Oprindelig: RNB), en artikel om Ringe-Nyborg Banen
Ringe-Nyborg Banen: En Historisk Forbindelse på Sydfyn
Ringe-Nyborg Banen, en statsejet jernbanestrækning på Fyn, spillede en central rolle i transporten mellem Faaborg, Ringe og Nyborg i det sydfynske område. Banen blev anlagt og drevet af Sydfyenske Jernbaner, men finansieret af staten, hvilket sikrede en stærk regional forbindelse til både gods- og persontransport. Banen blev indviet i 1897 og fungerede frem til 1962, hvor stigende konkurrence fra vejtransport førte til dens endelige nedlæggelse.Baggrund for Anlæg af Ringe-Nyborg Banen
Ringe-Nyborg Banen opstod som en forlængelse af den eksisterende Ringe-Faaborg bane, som var blevet vedtaget ved lov den 16. juni 1879 og drevet af Sydfyenske Jernbaner (SFJ). Allerede fra starten var der lokal interesse for at udvide denne forbindelse til også at omfatte Nyborg, da det ville skabe en stærk forbindelse mellem byerne på Sydfyn og forbedre transportmulighederne i regionen. Forslaget om at etablere en jernbane mellem Ringe og Nyborg blev derfor fremlagt i Landstinget af indenrigsminister Ingerslev i 1890-1891.Finansiering og Planlægning af Ringe-Nyborg Strækningen
Der var stor lokal opbakning til projektet, og finansieringen af banen mødte ikke de store udfordringer. Udfordringerne lå derimod i at få fastlagt de økonomiske vilkår for driften af banen. Ministerens forslag indebar en finansiering baseret på en 3-procents forpagtningsafgift af anlægssummen. Men efter forhandlinger med SFJ blev afgiften sat ned til 2 procent med en klausul, der tillod en 3-procents afgift i ekstraordinært gode år.Anlægsarbejde og Banens Indvielse
I 1896 begyndte anlægsarbejdet, som blev forestået af Sydfyenske Jernbaner, der også overtog ansvaret for den daglige drift, mens staten stod for finansieringen. Arbejdet med strækningen, der måler 26,8 km, blev i det store hele afsluttet inden for den planlagte tidsramme, og prøvekørslerne kunne begynde i maj 1897. Et par mindre anlægsproblemer forsinkede dog den officielle indvielse, som blev udsat til den 1. september 1897. På denne dag blev Ringe-Nyborg Banen officielt åbnet med fem daglige tog i hver retning.Stationer og Stoppesteder på Ringe-Nyborg Banen
Banen havde sit udgangspunkt på statsbanestationen i Nyborg og passerede flere mellemstationer, som skabte forbindelse til oplandet. Mellemstationerne langs strækningen omfattede Vindinge, Refs Vindinge, Ørbæk, Ellested og Ryslinge, før banen endte i Ringe. Disse stationer tjente både gods- og passagertrafikken og understøttede regionens landbrugs- og handelsaktiviteter. Stationerne blev opført i klassisk jernbanearkitektur, hvilket gav dem et ensartet og funktionelt udseende, der også afspejlede statens ønske om at skabe effektive transportknudepunkter.Drift og Betydning for Sydfyn
Ringe-Nyborg Banen blev en vigtig transportkorridor for de sydfynske byer, og dens betydning strakte sig både til transport af varer og til persontrafik. Med den nye bane blev transport af landbrugsprodukter og industrielt gods til og fra området betydeligt lettere og hurtigere. For pendlere og rejsende gav banen nem adgang til Nyborg og videre til resten af Danmark via statsbanenettet, hvilket forbedrede lokalbefolkningens mobilitet og styrkede de økonomiske forbindelser mellem byerne.Statens Overtagelse af Sydfyenske Jernbaner
I 1949 overtog staten driften af Sydfyenske Jernbaner, herunder Ringe-Nyborg Banen. Banen fortsatte i nogle år under statslig kontrol, men der opstod hurtigt udfordringer med at opretholde driften. Konkurrencen fra vejtransport steg, og det blev sværere at opretholde passagergrundlaget. I slutningen af 1950'erne faldt både godsmængden og antallet af passagerer, og økonomiske hensyn gjorde det klart, at banen ikke kunne fortsætte på lang sigt uden større støtte.Nedlæggelse af Banen i 1962
Efter mange år med faldende passagertal og stigende underskud blev det i sidste ende besluttet at nedlægge Ringe-Nyborg Banen. Den 27. maj 1962 blev banens drift endeligt indstillet, og i 1963-1964 blev hovedstrækningen demonteret, og skinnerne fjernet. Samtidig blev signalerne og de fleste omløbsspor og sidespor også taget ned, og banen blev gradvist omdannet til andre anvendelser.Eftermæle og Bevarelse af Banens Kulturarv
Ringe-Nyborg Banen har sat sit præg på lokalområdet, og stationerne, der er bevaret som kulturhistoriske monumenter, står som vidnesbyrd om banens tidligere betydning. Bygningerne og banetracéet repræsenterer en vigtig del af Sydfyns historie og er en del af det danske jernbanenetværks udvikling. Selvom banen ikke længere eksisterer som jernbaneforbindelse, lever dens historie videre som en del af områdets kollektive hukommelse og er stadig genstand for stor interesse fra jernbaneentusiaster og historikere.Ny Anvendelse af Banestrækningen
Efter nedlæggelsen af Ringe-Nyborg Banen blev dele af banetracéet anvendt til rekreative formål. Naturen har overtaget de fleste dele af strækningen, og i dag bruges den tidligere banesti som cykel- og gangstier, som tiltrækker både lokale og turister, der ønsker at udforske landskabet langs den gamle jernbane. Denne omdannelse har givet nyt liv til banens spor og skabt nye muligheder for rekreation i lokalområdet, samtidig med at banens arv bevares.Historisk Betydning og Banens Arv
Ringe-Nyborg Banen spillede en vigtig rolle i det sydfynske områdes transportudvikling og bidrog til både økonomisk vækst og sammenhængskraft mellem de sydfynske byer. Banen står i dag som et symbol på en tid, hvor jernbanetransport var afgørende for udviklingen af landdistrikter og mindre byer. Ringe-Nyborg Banens historie afspejler den generelle udvikling af dansk jernbanehistorie, hvor private og statslige aktører arbejdede sammen om at skabe infrastruktur, der kunne styrke det nationale og lokale samfund.Vigtige stamdata for Ringe-Nyborg Banen
Jernbanens længde i km | 26,4 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 16. juli 1879 |
Baneforkortelse | RNB |
Statstilskud i % | 100% |
Jernbanen indviet | 1898.09.01 |
Jernbanen åbnet | 1898.09.01 |
Persontrafik nedlagt | 1962.05.27 |
Godstrafik nedlagt | 1962.05.27 |
Jernbanen nedlagt | 1962.05.27 |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.435 mm |
Skinnevægt | 22,5-37-45 kg/m (1960) |
Ballast | Skærveballast |
Hastighed max | 75 km/t |
El drift | Nej |
Togkontrolsystem | Nej |
Max akseltryk | 16 tons |
Bane status | Lokalbane |
Ringe-Nyborg Banen har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid
Start dato | Slut dato | Jernbaneselskab | Ejendomsmærke |
---|---|---|---|
1949.04.01 | 1987 | Danske Statsbaner | DSB |
1882.04.01 | 1949.04.01 | Sydfyenske Jernbaner | SFJ |
Ringe-Nyborg Banen havde følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Nyborg Station (Ng) [1891-1997] | 0,0 km | |
Lamdrup Station (Lat) | 5,0 km | |
Refsvindinge Station | 10,0 km | |
Ørbæk Station (Øk) | 12,6 km | |
Ellested Station (Els) | 16,6 km | |
Fjellerup Station (Fjs) | 20,2 km | |
Ryslinge Station (Rys) | 22,3 km | |
Ringe Station (Re) | 26,4 km |
Banekort over Ringe-Nyborg Banen
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 27. juli 2011 - LINK til kilde.
Nyborg Station (Ng) [1891-1997] var Ringe-Nyborg Banen banens første station
Nyborg har i tidens løb har haft hele 4 statsbanestationer, hvor den første stammer fra åbningen af den fynske hovedbane mellem Nyborg og Middelfart den 8. september 1865. Nyborgs første Station lå lidt sydøst for Nyborg Borgs voldgrav, men upraktisk for havn og skibstrafik.
Da dampskibsbroen blev anlagt i 1871, blev Nyborgs første Station flyttet ved at nedrive bygningen og genopføre bygningen som Nyborgs anden Station af selv samme materialer og i samme stil ved den gamle havn. Under ned og genopbygget, var der midlertidigt kontor og venterum i "Gjæstgiver N. C. Husteds Pavillon". Pavillonen lå øst for den oprindelige Nyborg Station. N. C. Husteds Pavillonen blev nedrevet i 1889 efter at N. C. Husteds død. N. C. Husteds (Niels Christian Christensen Husted) var ejer af Hotel Postgaarden i Nyborg fra 1856 - 1874, og han lod Pavillonen opføre ved Nyborg Station da banen kom til Nyborg.
Ved den genopførte og nu Nyborgs anden Station, ved den gamle havn, opførtes et telegrafkontor for P&T, der drev postdampskibsruten Korsør-Nyborg frem til indsættelse af jernbanefærger på Storebælt i 1883. I 1877-1878 indrettedes ved telegrafkontoret et ventelokale for "Nyborg Dampskibsexpedition". Denne nedlagdes igen allerede i 1886 og blev, da Nyborgs tredje Station var ibrugtaget i 1891, omdannet til godsekspedition.
Nyborgs anden Station, var arkitektonisk en væsentligt smukkere stationsbygning end Nyborgs første Station, men blev igennem årene udsat for store ændringer. Først blev perrontaget fjernet og senere blev der indbygget et par garageporte på gadesiden. Den over hundrede år gamle bygning var igennem årene, blevet så ændret og medtaget at den i 1985 blev revet ned.
Nyborgs fjerde Station, som er den nuværende station, er fra 1997 og blev etableret ifm. bygningen af Storebæltsbroen.
Da dampskibsbroen blev anlagt i 1871, blev Nyborgs første Station flyttet ved at nedrive bygningen og genopføre bygningen som Nyborgs anden Station af selv samme materialer og i samme stil ved den gamle havn. Under ned og genopbygget, var der midlertidigt kontor og venterum i "Gjæstgiver N. C. Husteds Pavillon". Pavillonen lå øst for den oprindelige Nyborg Station. N. C. Husteds Pavillonen blev nedrevet i 1889 efter at N. C. Husteds død. N. C. Husteds (Niels Christian Christensen Husted) var ejer af Hotel Postgaarden i Nyborg fra 1856 - 1874, og han lod Pavillonen opføre ved Nyborg Station da banen kom til Nyborg.
Ved den genopførte og nu Nyborgs anden Station, ved den gamle havn, opførtes et telegrafkontor for P&T, der drev postdampskibsruten Korsør-Nyborg frem til indsættelse af jernbanefærger på Storebælt i 1883. I 1877-1878 indrettedes ved telegrafkontoret et ventelokale for "Nyborg Dampskibsexpedition". Denne nedlagdes igen allerede i 1886 og blev, da Nyborgs tredje Station var ibrugtaget i 1891, omdannet til godsekspedition.
Nyborgs anden Station, var arkitektonisk en væsentligt smukkere stationsbygning end Nyborgs første Station, men blev igennem årene udsat for store ændringer. Først blev perrontaget fjernet og senere blev der indbygget et par garageporte på gadesiden. Den over hundrede år gamle bygning var igennem årene, blevet så ændret og medtaget at den i 1985 blev revet ned.
Nyborgs fjerde Station, som er den nuværende station, er fra 1997 og blev etableret ifm. bygningen af Storebæltsbroen.
Byggeår | 1891 |
Åbnet | 1891 |
Nedlagt | 1997.06.01 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Thomas Arboe |
Adresse | Enghavevej 4, 5800 Nyborg |
Stednavneforkortelse | Ng |
Højdeplacering over havet | 2,6 meter |
GPS koordinater | 55.311170,10.798737 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 15. september 2008 Download billede
Lamdrup Station (Lat) lå 5,0 km. fra første station.
Byggeår | 1897 |
Åbnet | 1897.09.01 |
Nedlagt | 1962.05.27 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Thomas Arboe |
Adresse | Nyhavevej 1, 5800 Nyborg |
Stednavneforkortelse | Lat |
Højdeplacering over havet | 10,0 meter |
GPS koordinater | 55.315668,10.734657 |
Fotograf: René Damkær Henningsen - Dato: den 1. december 2009
Refsvindinge Station lå 10,0 km. fra første station.
Andre navne og stavemåder | Før 13.12.1938 Revsvindinge, før __.__.1___ Refsvindinge. |
Byggeår | 1897 |
Åbnet | 1897.09.01 |
Nedlagt | 1962.05.27 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Thomas Arboe |
Adresse | Stationsvænget 5, 5853 Ørbæk |
Højdeplacering over havet | 49,1 meter |
GPS koordinater | 55.281684,10.687600 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 2. marts 2024 Download billede
Ørbæk Station (Øk) lå 12,6 km. fra første station.
Ørbæk Station åbnede sammen med Ringe-Nyborg Banen den 1. september 1897. Ørbæk Station var en af de større på strækningen. Ringe-Nyborg Banen var statsbane, men forpagtet af Sydfynske Jernbaner indtil 1949, hvor DSB overtog Sydfynske Jernbaner. Ørbæk Station blev nedlagt sammen med Ringe-Nyborg Banen den 27. maj 1962.
Ørbæk Station blev revet ned i 1968 for at vige pladsen til Ørbæk rådhus. I 2016 blev rådhusbygningerne nedrevet og der er i dag private boliger på den gamle stationsplads.
Ørbæk Station blev revet ned i 1968 for at vige pladsen til Ørbæk rådhus. I 2016 blev rådhusbygningerne nedrevet og der er i dag private boliger på den gamle stationsplads.
Byggeår | 1897 |
Åbnet | 1897.09.01 |
Nedlagt | 1962.05.27 |
Nedrevet | 1968 |
Arkitekt | Thomas Arboe |
Stednavneforkortelse | Øk |
Højdeplacering over havet | 59,5 meter |
GPS koordinater | 55.259368,10.670169 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Odense Luftfoto - Dato: 1957 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Ørbæk Station.
Titel:- 1957 -
Sted:Danmark, Fyn, Ørbæk
Ophav:Odense Luftfoto
År:1957
Id:OD02310_015.tif
Ellested Station (Els) lå 16,6 km. fra første station.
Byggeår | 1897 |
Åbnet | 1897.09.01 |
Nedlagt | 1962.05.27 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Thomas Arboe |
Adresse | Assensvej 72, 5853 Ørbæk |
Stednavneforkortelse | Els |
Højdeplacering over havet | 76,0 meter |
GPS koordinater | 55.249081,10.613805 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 4. november 2008 Download billede
Fjellerup Station (Fjs) lå 20,2 km. fra første station.
Byggeår | 1897 |
Åbnet | 1897.09.01 |
Nedlagt | 1962.05.27 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Kløvmosevej 2, 5856 Ryslinge |
Stednavneforkortelse | Fjs |
Højdeplacering over havet | 77,6 meter |
GPS koordinater | 55.235825,10.563506 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. maj 2022 Download billede
Ryslinge Station (Rys) lå 22,3 km. fra første station.
Byggeår | 1897 |
Åbnet | 1897.09.01 |
Nedlagt | 1962.05.27 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Thomas Arboe |
Adresse | Enghavevej 22, 5856 Ryslinge |
Stednavneforkortelse | Rys |
Højdeplacering over havet | 75,9 meter |
GPS koordinater | 55.241150,10.534479 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. juni 2022 Download billede
Ringe Station (Re) var Ringe-Nyborg Banen's endestation og lå 26,4 km. fra første station.
Ringe Station har været en stor og vigtig station for 3 baner.:
Odense-Svendborg, åbnet 12. juli 1876
Ringe-Faaborg RFJ (29,4 km), åbnet 1. april 1882 -
Ringe-Nyborg RNJ (26,4 km), åbnet 1. september 1897
Ringe-Nyborg og Ringe-Faaborg banerne bliver nedlagt 27. maj 1962, men en beskeden mængde godstrafik fortsætter mellem Ringe-Faaborg indtil 1987 og nogle år længere mellem Ringe-Korinth.
Odense-Svendborg, åbnet 12. juli 1876
Ringe-Faaborg RFJ (29,4 km), åbnet 1. april 1882 -
Ringe-Nyborg RNJ (26,4 km), åbnet 1. september 1897
Ringe-Nyborg og Ringe-Faaborg banerne bliver nedlagt 27. maj 1962, men en beskeden mængde godstrafik fortsætter mellem Ringe-Faaborg indtil 1987 og nogle år længere mellem Ringe-Korinth.
Byggeår | 1876 |
Åbnet | 1876.07.12 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | H. A. W. Haugsted |
Adresse | Stationsvej 4, 5750 Ringe |
Stednavneforkortelse | Re |
Højdeplacering over havet | 78,9 meter |
GPS koordinater | 55.239116,10.481603 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. november 2021 Download billede