Rødekro-Bredebro - operatør: DSB
Rødekro - Løgumkloster - Bredebro også kaldet klosterbanen.
Da Sønderjylland atter blev en del af Danmark i 1920 fulgte der også en broget skare af lokale baner med. Baner der blev drevet at de modsvarende tyske statsbaneselskaber blev overtaget af DSB.
Kredsbanerne blev til amtsbaner. Den tværgående linie mellem Rødekro og Bredebro var en mærkelig blanding af lokalbane, busrute og statsbane.
Dette gav også anledning til manglende korrespondance mellem de forskellige linier både i og uden for DSB regi. Med det formål at få forbedret denne situation gik man i gang med at planlægge en ny sammenhængende klosterbane. Efter meget debat og en del ændringer blev banen vedtaget ved lov af 29. marts 1924.
Linieføringen til den ny bane blev afstukket fra 11. juli 1924. Anlægsarbejderne foregik i 1925 - 1926. En del af strækningen fulgte den gamle amtsbanelinie. Den maksimale hastighed på banen var 45 km/t og den største stigning på 5,2 promille. Banen blev indviet den 2. oktober 1927 og daglig drift startede dagen efter. Allerede 8½ år senere blev det besluttet at nedlægge banen. I Folketinget gik man i 1933 efter at nedlægge de 5 dårligste DSB strækninger.
Med lov af 20. maj 1933 blev det besluttet at nedlægge Klosterbanen, dog tidligst 1. oktober 1935.
Den sidste dag på banen blev dog 15. maj 1936.