Rødekro - Løgumkloster - Bredebro også kaldet klosterbanen.
Da Sønderjylland atter blev en del af Danmark i 1920 fulgte der også en broget skare af lokale baner med. Baner der blev drevet at de modsvarende tyske statsbaneselskaber blev overtaget af DSB.
Kredsbanerne blev til amtsbaner. Den tværgående linie mellem Rødekro og Bredebro var en mærkelig blanding af lokalbane, busrute og statsbane. Dette gav også anledning til manglende korrespondance mellem de forskellige linier både i og uden for DSB regi. Med det formål at få forbedret denne situation gik man i gang med at planlægge en ny sammenhængende klosterbane. Efter meget debat og en del ændringer blev banen vedtaget ved lov af 29. marts 1924.
Linieføringen til den ny bane blev afstukket fra 11. juli 1924. Anlægsarbejderne foregik i 1925 - 1926. En del af strækningen fulgte den gamle amtsbanelinie. Den maksimale hastighed på banen var 45 km/t og den største stigning på 5,2 promille. Banen blev indviet den 2. oktober 1927 og daglig drift startede dagen efter. Allerede 8½ år senere blev det besluttet at nedlægge banen. I Folketinget gik man i 1933 efter at nedlægge de 5 dårligste DSB strækninger.
Med lov af 20. maj 1933 blev det besluttet at nedlægge Klosterbanen, dog tidligst 1. oktober 1935. Den sidste dag på banen blev dog 15. maj 1936.
Rødekro Station ligger på Padborg-Vojens strækningen.
Konsortiet Peto, Brassey and Betts, der anlagde Den Sønderjyske Længdebane, havde betinget sig at den pga. det kuperede terræn ikke skulle gå gennem Haderslev, som i stedet skulle have en sidebane fra længdebanen. Strækningen Padborg-Vojens blev åbnet den 1. oktober 1864, og den næste strækning Vojens-Vamdrup blev åbnet den 1. november 1866.
Rødekro blev jernbaneknudepunkt den 12. september 1868, da sidebanen Rødekro-Aabenraa blev indviet. Persontrafikken på denne strækning blev indstillet den 23. maj 1971, men godstrafikken fortsatte til begyndelsen af 1990'erne.
Rødekro Station fik også en kortvarig forbindelse mod vest, da Rødekro-Løgumkloster-Bredebro Jernbane blev indviet den 2. oktober 1927. Det gav mulighed for at køre gennemgående tog Aabenraa-Bredebro, men de blev ikke benyttet meget, så "Klosterbanen" blev nedlagt allerede den 15. maj 1936.
Rødekros første Station var tegnet af Arkitekt: N. P. Holsøe og blev opført i 1864 og blev nedrevet i 1968, hvor den blev udskiftet af den nuværende station, som blev indviet 1969.
I 1996 blev der lagt dobbeltspor mellem Vojens og Tinglev, strækningen fik ATC og blev elektrificeret. El-driften startede i 1997.
Andre navne og stavemåder
Før 15.05.1949 Røde-Kro. Før 17.06.1920 Rothenkrug.
Løgumkloster var endestation for statsbanestrækningen fra Bredebro. Stationsbygningen var langstrakt med en toetagers afdeling i den østlige ende.
Løgumkloster Statsbanegård blev ombygget fra endestation til krydsningsstation i1927 da man nedlagden den gamle kringlede amtsbane fra Aabenraa-Løgumkloster og lavede en mere ret bane fra Rødekro-Bredebro.
Andre navne og stavemåder
Før 17.06.1920 Lugumkloster.
Byggeår
1888
Åbnet
1888.09.21
Nedlagt
1936.05.15
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Stationsvej 16A, 6240 Løgumkloster
Stednavneforkortelse
Øu
Højdeplacering over havet
13,5 meter
GPS koordinater
55.053399,8.949513
Løgumkloster Statsbanegård Station. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2019.09.08 08:20:46
Ellum stationsbygning var af type "udvidet vogterhus Marskbane" og der var ikke meget plads til en tjenestebolig. Da Ellum station ligger ret øde blev der bygge et dobbelthus til personalet i 1914 efter preussisk standardtype, men kan dog være opført tidligere, da Marskbaneselskabet blev overtaget af KPEV i 1891.
På gavlen af tjenesteboligen er det et lille emaljeskilt med et "2" på som er kommet på efter overtagelse af DSB, da det er det nummerskilt type, som DSB brugte på tjenesteboliger og vogterhuse.
Byggeår
1888
Åbnet
1888.09.21
Nedlagt
1936.05.15
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Ellum Bygade 27, 6240 Løgumkloster
Stednavneforkortelse
El
Højdeplacering over havet
11,6 meter
GPS koordinater
55.049497,8.902424
Ellum Station. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.03.28 14:40:07
Ellum Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Bredebro Trinbræt (Bw) var Rødekro-Bredebro's endestation og lå 36,5 km. fra første station.
Bredebro Station havde fra den 8. maj 1901 en sidebane til Løgumkloster med mellemstation i Ellum. I 1927 blev den tidligere amtsbane ombygget til en normalsporet statsbane mellem Rødekro og Løgumkloster men hele strækningen fra Bredebro til Rødekro blev allerede i 1936 nedlagt.
Stationen er blevet revet ned august 2002.
Byggeår
1887
Åbnet
2002
Nedlagt
I drift
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Jernbanegade 4, 6261 Bredebro
Stednavneforkortelse
Bw
Højdeplacering over havet
7,8 meter
GPS koordinater
55.056974,8.823280
Bredebro Station. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.03.15 13:18:58