Vigtige stamdata for Vodskov-Østervrå Jernbane
Jernbanens længde i km | 36,5 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 27. maj 1908 - LOV nr 156 |
Baneforkortelse | VØ |
Statstilskud i % | 50 % |
Dato for Koncession | 1914.04.30 |
Jernbanen åbnet | 1924.05.21 |
Persontrafik nedlagt | 1950.03.31 |
Godstrafik nedlagt | 1950.03.31 |
Jernbanen nedlagt | 1950.03.31 |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.435 mm |
Skinnevægt | 22,5 kg/m |
Ballast | Grus |
Max stigning | 12,5 ‰ |
Hastighed gennemsnitlig max | 45 km/t, senere 60 km/t |
El drift | Nej |
Togkontrolsystem | Nej |
Bane status | Privatbane |
Vodskov-Østervrå Jernbane har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid
Start dato | Slut dato | Jernbaneselskab | Ejendomsmærke |
---|---|---|---|
1939.04.01 | 1950.03.31 | Hjørring Privatbaner | HP |
1924.05.21 | 1939.04.01 | Vodskov-Østervraa, senere HP | VØ |
Vodskov-Østervrå Jernbane havde følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Vodskov Station (Vsk) | 0,0 km | |
Skytteplantagen Trinbræt | 3,8 km | |
Uggerhalne Station | 4,5 km | |
Brusholt Trinbræt | 5,9 km | |
Lyngdrup Trinbræt | 6,8 km | |
Frederikshvile Trinbræt | 9,0 km | |
Hjallerup Station (Hja) | 10,7 km | |
Klavsholm Trinbræt | 12,5 km | |
Bjørnholm Station | 13,8 km | |
Kildedal (Vodskov-Østervrå) Trinbræt | 15,9 km | |
Klokkerholm Station | 17,5 km | |
Røgelhede Station | 20,3 km | |
Kirkegård Trinbræt | 23,6 km | |
Hellum Station | 24,6 km | |
Musted Trinbræt | 26,9 km | |
Kirkholt Trinbræt | 28,7 km | |
Mylund Station | 30,1 km | |
Vester Mylund Trinbræt | 31,3 km | |
Villestrup Trinbræt | 32,3 km | |
Vejen (Vodskov-Østervrå) Trinbræt med Sidespor | 33,5 km | |
Østervrå Station (Øvr) | 36,5 km |
Banekort over Vodskov-Østervrå Jernbane
![Banekort fra Vodskov-Østervrå Jernbane (VØ). Banekort fra Vodskov-Østervrå Jernbane (VØ).](./medier/1000009991.webp)
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 27. november 2011 - LINK til kilde.
Vodskov Station (Vsk) var Vodskov-Østervrå Jernbane banens første station
Vodskov station servicerede først Sæbybanen (Nørresundby-Sæby-Frederikshavn) fra 1899 til 1968 og Hjørring-Hørby banen fra 1913 til 1953.
Byggeår | 1899 |
Åbnet | 1899.07.18 |
Nedlagt | 1968.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Paul Severin Arved Paulsen |
Adresse | Langs Banen 51, 9310 Vodskov |
Stednavneforkortelse | Vsk |
Højdeplacering over havet | 8,5 meter |
GPS koordinater | 57.104010,10.030464 |
![Historisk kort over Vodskov Station Historisk kort over Vodskov Station](./kort/1208_1901.webp)
Vodskov Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Skytteplantagen Trinbræt lå 3,8 km. fra første station.
Skytteplantagen trinbræt lå lidt nord for Vodskov, og blev oprettedes i 1929. Trinbrættet lå i Skytteplantagen i kanten af Hammer Bakker, ved skovvejen til traktørstedet Skytten.
Trinbrættet blev meget benyttet til udflugter på grund af det smukke natur og de fascinerende omgivelser.
Byggeår | 1929 |
Åbnet | 1929 |
Nedlagt | 1950.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 29,9 meter |
GPS koordinater | 57.117030258984904,10.05412089590824 |
![Historisk kort over Skytteplantagen Trinbræt Historisk kort over Skytteplantagen Trinbræt](./kort/1209_1901.webp)
Skytteplantagen Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Uggerhalne Station lå 4,5 km. fra første station.
Byggeår | 1924 |
Åbnet | 1924.05.20 |
Nedlagt | 1950.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Sylvius Knutzen |
Adresse | Ledvej 7, 9310 Vodskov |
Højdeplacering over havet | 20,6 meter |
GPS koordinater | 57.132675,10.062731 |
![Historisk kort over Uggerhalne Station Historisk kort over Uggerhalne Station](./kort/1210_1901.webp)
Uggerhalne Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Brusholt Trinbræt lå 5,9 km. fra første station.
Byggeår | 1929 |
Åbnet | 1929 |
Nedlagt | 1950.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 14,1 meter |
GPS koordinater | 57.142311,10.082896 |
![Historisk kort over Brusholt Trinbræt Historisk kort over Brusholt Trinbræt](./kort/1211_1901.webp)
Brusholt Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Lyngdrup Trinbræt lå 6,8 km. fra første station.
Byggeår | 1924 |
Åbnet | 1924.05.20 |
Nedlagt | 1950.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 14,0 meter |
GPS koordinater | 57.147056,10.094147 |
![Billede af Lyngdrup Trinbræt. Billede af Lyngdrup Trinbræt.](./medier/1000020216.webp)
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.
Titel: - 1948-1952 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Hjallerup
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Id: AAL_BL10-A1_035_008.tif
![Historisk kort over Lyngdrup Trinbræt Historisk kort over Lyngdrup Trinbræt](./kort/1212_1901.webp)
Lyngdrup Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Frederikshvile Trinbræt lå 9,0 km. fra første station.
Frederikshvile trinbræt åbnede i 1928 og lå ud for gården Frederikshvile.
Byggeår | 1928 |
Åbnet | 1928 |
Nedlagt | 1950.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 16,0 meter |
GPS koordinater | 57.159634,10.124874 |
![Historisk kort over Frederikshvile Trinbræt Historisk kort over Frederikshvile Trinbræt](./kort/1213_1901.webp)
Frederikshvile Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Hjallerup Station (Hja) lå 10,7 km. fra første station.
Byggeår | 1924 |
Åbnet | 1924.05.20 |
Nedlagt | 1950.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Sylvius Knutzen |
Adresse | Jernbanegade 7, 9320 Hjallerup |
Stednavneforkortelse | Hja |
Højdeplacering over havet | 19,4 meter |
GPS koordinater | 57.168362,10.142851 |
![Billede af Hjallerup Station. Billede af Hjallerup Station.](./medier/1000020217.webp)
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1950 - LINK til kilde.
Titel: Hjallerup Station - 1950 -
Person: Bygningsnavn: Hjallerup Station
Sted: Danmark, Jylland, Hjallerup
Vejnavn: Jernbanegade
Husnummer: 7
Lokalitet: Hjallerup
Postnummer: 9320
By: Hjallerup
Sogn: Hjallerup
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1950
Note: Id: L05754_008.tif
![Historisk kort over Hjallerup Station Historisk kort over Hjallerup Station](./kort/1214_1901.webp)
Hjallerup Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Klavsholm Trinbræt lå 12,5 km. fra første station.
Klavsholm Trinbræt har også været skrevet som Clausholm Trinbræt.
Byggeår | 1928 |
Åbnet | 1928 |
Nedlagt | 1950.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 16,1 meter |
GPS koordinater | 57.179779,10.132106 |
![Historisk kort over Klavsholm Trinbræt Historisk kort over Klavsholm Trinbræt](./kort/1215_1901.webp)
Klavsholm Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Bjørnholm Station lå 13,8 km. fra første station.
Byggeår | 1923 |
Åbnet | 1924.05.20 |
Nedlagt | 1950.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Sylvius Knutzen |
Adresse | Trøgdrupvej 32, 9320 Hjallerup |
Højdeplacering over havet | 19,7 meter |
GPS koordinater | 57.187436,10.116253 |
![Billede af Bjørnholm Station. Billede af Bjørnholm Station.](./medier/1000020220.webp)
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Titel: Trøgdrupvej 32 - 1956 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Trøgdrupvej 32, 9320 Hjallerup
Vejnavn: Trøgdrupvej
Husnummer: 32
Lokalitet: Nr. Ravnstrup
Postnummer: 9320
By: Hjallerup
Sogn: Ørum
Matrikelnummer: 1aa, Nr. Ravnstrup, Ørum
Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1956
Note: Id: AAL_00857_033.tif
![Historisk kort over Bjørnholm Station Historisk kort over Bjørnholm Station](./kort/1216_1901.webp)
Bjørnholm Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Kildedal (Vodskov-Østervrå) Trinbræt lå 15,9 km. fra første station.
Byggeår | 1924 |
Åbnet | 1924.05.20 |
Nedlagt | 1950.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 28,3 meter |
GPS koordinater | 57.197822,10.141240 |
![Historisk kort over Kildedal (Vodskov-Østervrå) Trinbræt Historisk kort over Kildedal (Vodskov-Østervrå) Trinbræt](./kort/1217_1901.webp)
Kildedal (Vodskov-Østervrå) Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Klokkerholm Station lå 17,5 km. fra første station.
Byggeår | 1924 |
Åbnet | 1924.05.20 |
Nedlagt | 1950.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Sylvius Knutzen |
Adresse | Klintevej 10, 9320 Hjallerup |
Højdeplacering over havet | 35,2 meter |
GPS koordinater | 57.211435,10.151654 |
![Billede af Klokkerholm Station. Billede af Klokkerholm Station.](./medier/1000020221.webp)
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1964 - LINK til kilde.
Titel: - 1964 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Klokkerholm, Hellevad
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1964
Note: Id: H13102_022.tif
![Historisk kort over Klokkerholm Station Historisk kort over Klokkerholm Station](./kort/1218_1901.webp)
Klokkerholm Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Røgelhede Station lå 20,3 km. fra første station.
Byggeår | 1924 |
Åbnet | 1924.05.20 |
Nedlagt | 1950.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Sylvius Knutzen |
Adresse | Røgelhedevej 102, 9320 Hjallerup |
Højdeplacering over havet | 37,2 meter |
GPS koordinater | 57.234847,10.141246 |
![Billede af Røgelhede Station. Billede af Røgelhede Station.](./medier/1000020225.webp)
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Titel: Røgelhedevej 102 - 1956 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Røgelhedevej 102, 9320 Hjallerup
Vejnavn: Røgelhedevej
Husnummer: 102
Lokalitet: Røgelhede
Postnummer: 9320
By: Hjallerup
Sogn: Hellevad
Matrikelnummer: 14a, Røgelhede By, Hellevad
Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1956
Note: Id: AAL_00861_051.tif
![Historisk kort over Røgelhede Station Historisk kort over Røgelhede Station](./kort/1219_1901.webp)
Røgelhede Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Kirkegård Trinbræt lå 23,6 km. fra første station.
Byggeår | 1928 |
Åbnet | 1928 |
Nedlagt | 1950.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 40,9 meter |
GPS koordinater | 57.260726,10.163867 |
![Historisk kort over Kirkegård Trinbræt Historisk kort over Kirkegård Trinbræt](./kort/1220_1901.webp)
Kirkegård Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Hellum Station lå 24,6 km. fra første station.
Byggeår | 1924 |
Åbnet | 1924.05.20 |
Nedlagt | 1950.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Sylvius Knutzen |
Adresse | Yrsavej 5, 9740 Jerslev J |
Højdeplacering over havet | 39,7 meter |
GPS koordinater | 57.269260,10.166766 |
![Billede af Hellum Station. Billede af Hellum Station.](./medier/1000020231.webp)
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Titel: Yrsavej 5 - 1956 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Yrsavej 5, 9740 Jerslev J
Vejnavn: Yrsavej
Husnummer: 5
Lokalitet: Hellum
Postnummer: 9740
By: Jerslev J
Sogn: Hellum
Matrikelnummer: 104k, Den nordlige Del, Hellum
Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1956
Note: Id: AAL_00862_018.tif
![Historisk kort over Hellum Station Historisk kort over Hellum Station](./kort/1221_1901.webp)
Hellum Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Musted Trinbræt lå 26,9 km. fra første station.
Byggeår | 1928 |
Åbnet | 1928 |
Nedlagt | 1950.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 61,1 meter |
GPS koordinater | 57.288922,10.165008 |
![Historisk kort over Musted Trinbræt Historisk kort over Musted Trinbræt](./kort/1222_1901.webp)
Musted Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Kirkholt Trinbræt lå 28,7 km. fra første station.
Byggeår | 1924 |
Åbnet | 1924.05.20 |
Nedlagt | 1950.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 83,9 meter |
GPS koordinater | 57.304623,10.162407 |
![Historisk kort over Kirkholt Trinbræt Historisk kort over Kirkholt Trinbræt](./kort/1223_1901.webp)
Kirkholt Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Mylund Station lå 30,1 km. fra første station.
Byggeår | 1923 |
Åbnet | 1924.05.20 |
Nedlagt | 1950.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Sylvius Knutzen |
Adresse | Dårbakvej 7, 9740 Jerslev J |
Højdeplacering over havet | 88,2 meter |
GPS koordinater | 57.316105,10.154749 |
![Historisk kort over Mylund Station Historisk kort over Mylund Station](./kort/1224_1901.webp)
Mylund Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Vester Mylund Trinbræt lå 31,3 km. fra første station.
Byggeår | 1937 |
Åbnet | 1937 |
Nedlagt | 1950.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 74,5 meter |
GPS koordinater | 57.324054,10.164611 |
![Historisk kort over Vester Mylund Trinbræt Historisk kort over Vester Mylund Trinbræt](./kort/1225_1901.webp)
Vester Mylund Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Villestrup Trinbræt lå 32,3 km. fra første station.
Byggeår | 1924 |
Åbnet | 1924.05.20 |
Nedlagt | 1950.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 62,7 meter |
GPS koordinater | 57.328450,10.178362 |
![Historisk kort over Villestrup Trinbræt Historisk kort over Villestrup Trinbræt](./kort/1226_1901.webp)
Villestrup Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Vejen (Vodskov-Østervrå) Trinbræt med Sidespor lå 33,5 km. fra første station.
Vejen fik trinbræt i 1935, men havde allerede mergelsidespor fra 1932.
Byggeår | 1932 |
Åbnet | 1932 |
Nedlagt | 1950.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 49,9 meter |
GPS koordinater | 57.329232,10.196929 |
![Historisk kort over Vejen (Vodskov-Østervrå) Trinbræt med Sidespor Historisk kort over Vejen (Vodskov-Østervrå) Trinbræt med Sidespor](./kort/1227_1901.webp)
Vejen (Vodskov-Østervrå) Trinbræt med Sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Østervrå Station (Øvr) var Vodskov-Østervrå Jernbane's endestation og lå 36,5 km. fra første station.
Østervrå Station var af samme type som Taars station på Hørbybanen. Trafikken var i starten mindre end ved Taars men steg da Vodskov Østervraa banen åbnede i 1924, hvorefter Østervrå blev Hørby banens bedste mellemstation. Persontrafikken lå på godt 19.000 personer om året, medens godstrafikken svingede efter omfanget af stentransporterne på Hørby banen og grustransporterne fra Hellum grusgrav på Vodskovbanen. Østervrå station havde et privat sidespor fra 1919, der oprindeligt førte til kartoffelmelsfabrikken, men blev senere overtaget af en maskinfabrik.
Ved banens åbning bestod Østervrå af ca. 300 indbyggere som voksede til ca. 800 i 1938. I 1938 var der omkring 40 forretninger og mindre virksomheder i byen, flere var dog fra før banens åbning, og et par andre var ophørt. I Østervrå var der skoler, realskole, afholdshotel, mejeri, to kirker og et missionshus.
Stationsbygningen var tegnet af Sylvius Knutzen og er af samme type som ved de fleste andre mellemstationer på Hørby banen, bare noget større og med flere værelser i begge etager – som Taars station. Ud mod perronen var to døre, en fra ventesalen, og en fra stationskontoret. Fra vejsiden var der kun en dør til stationsbestyrerens lejlighed. Sammenbygget med selve stationshuset var et åben venterum og en toiletbygning.
Stationen havde oprindelig et ca. 173 meter krydsningsspor og et læssespor, men i forbindelse med anlægget af Vodskov banen anlagdes yderligere to omløbs- og opstillingsspor, læssesporet forlængedes til ca. 93 meter, og der opførtes en tresporet remise til brug for Vodskov banen. Arealet nord for stationen blev eksproprieredes til brug for anlæg af flere spor, da man regnede med, at den planlagte bane fra Østervraa til Frederikshavn ville blive anlagt.
Byggeår | 1913 |
Åbnet | 1913.11.07 |
Nedlagt | 1953.03.15 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Sylvius Knutzen |
Adresse | Liljevej 10, 9750 Østervrå |
Stednavneforkortelse | Øvr |
Højdeplacering over havet | 35,6 meter |
GPS koordinater | 57.345009,10.235512 |
![Billede af Østervrå Station. Billede af Østervrå Station.](./medier/1000020143.webp)
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1950 - LINK til kilde.
Titel: Østervraa Station - 1950 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Østervrå
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1950
Note: Id: L05422_030.tif
![Historisk kort over Østervrå Station Historisk kort over Østervrå Station](./kort/1203_1901.webp)
Østervrå Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Vodskov-Østervrå Jernbane
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Med tog til Løkken - Hjallerup - Skagen Finn Madsen og Frank Sørensen 2012 27 Aalborg Limfjordsbanen |
![]() |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Nordjyske jernbaner Niels Jensen 1976 119 København J. Fr. Clausen 87-11-03756-3 |
![]() |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Vodskov-Østervraa Banen (Dansk Jernbane-Klub: 13) B. Wilcke og P. Thomassen 1965 58 Dansk Jernbane-Klub |